Zoo'n erge Hoofdpijn? AKKERTJES net Meisje, OFFICIEELE BERICHTEN. UIT DE PERS* PREDIKBEURTEN* AKKER.CACHETS leid hadden de bundel wordt te dik en te kost baar, en men voelde aan een complete Psalm berijming geen behoefte. Oost-Java had princi- piëele bezwaren tegen een gedeelte der Psalmen, en vreesde voor overbrenging naar Indië van de Hollandsche Psalmen- en Gezangenstrijd. Tegen dit laatste bezwaar werd er op gewe zen, dat de zaken heel anders staan de kwestie waar het hier om gaat, is nietalleen Psalmen öf Psalmen en Gezangen, maar alle Psalmen en daarnaast Gezangen öf slechts een deel der Psalmen en daarnaast Gezangen. Mochten de andere terreinen hun bezwaren handhaven tegen een kerkboek, waarin alle Psalmen opgenomen zijn, dan moet, waar het Gereformeerde terrein gebonden is aan het be sluit der Javaansche Synode en der Synode in Holland, Midden-Java ten Zuiden eigen wegen gaan, zoodat de eenheid in kerkgezang verloren gaat. Dit zou zeer te betreuren zijn het groote belang van zulk een eenheid behoeft voor nie mand betoog. Moet het echter zoo loopen, dan vraagt Midden-Java ten Zuiden toestemming, om uit de thans in gebruik zijnde bundel Ge zangen te mogen overnemen. Bij de bespreking hierover blijkt, dat vroeger bij de uitgave van dien gemeenschappelijken bundel zoowel door Zendeling Jansz als door Oost-Java als conditio sine qua non gesteld is, dat alle liederen, die in hun bundel voorkwamen, ook in den gemeenschappelijken bundel moesten worden opgenomen. Die voorwaarden zijn toen geaccepteerd. Midden-Java ten Zuiden dringt er op aan, dat terwille van de eenheid in kerkge zang de andere terreinen zich nu ook accoord verklaren met de conditio sine qua non, die thans van Gereformeerde zijde gesteld moet worden. De moeilijkheden, onder de gegeven omstan digheden een gemeenschappelijken bundel te be houden, worden terdege beseft. Toch kon de langdurige bespreking met volkomen algemeene instemming tot de verblijdende conclusie komen, dat het goed is, dat alle terreinen, die zich aan vankelijk uitspraken tegen de complete Psalm berijming, de zaak nog eens opnieuw overwegen, waarbij het belang van samenwerking zeer zwaar zal wegen. Met dankbaarheid constateerde de voorzitter, dat de samenspreking belangrijk bij gedragen had tot beter begrijpen van eikaars moeilijkheden. Ook als de berijming van alle 150 Psalmen door alle terreinen geaccepteerd wordt, zullen er zeker nog allerlei practische moeilijkheden tot oplossing moeten worden gebracht. Maar als de samensprekingen gedragen worden door de ern stige begeerte, ook in deze zoo gewichtvolle zaak den Koning der Kerk te dienen, dan zal het zeker mogelijk zijn, elkaar te vinden. (Macedoniër) Vergeet Justus niet De arbeid van de Justus-Commissie is nog veel te weinig bekend. Weet U Dat de Generale Synode van Middelburg dit werk dringend heeft aanbevolen Dat voor dit werk nooit eenige geldelijke bij drage wordt gevraagd Dat Justus zorgt voor betrouwbare informa- tiën inzake kosthuizen en huisvesting Dat Justus alle mogelijke inlichtingen verstrekt inzake Kerk en School ter plaatse, waar de aan vrager voornemens is, zich te vestigen Dat Justus adressen verstrekt, waar alleen staande Doop- en Belijdende Leden hun vrijen tijd kunnen doorbrengen, vooral de Zondagavon den Dat Justus reeds wijd vertakt is over het ge- heele land Ouders, wier kinderen student, militair, ver pleegster, dienstbode worden, denkt (vooral te gen September) om Justus K. B. S. Neuzen. Ontvangen de collecten voor de Theol. Hoogeschool van de Kerken in de Classis Axel Aardenburg 11.82 Axel 42.95 Hoek 16.— Neuzen 78.56 Oostburg 14.54 Schoondijke 28.66 Zaamslag 56.37 Totaal 248.90 L. MICHIELSEN, Correspondent. verlof bent, nu ook eens bij mij thuis kijken Je bent er welkom, hoor. Men kent je er al zoo wat, want 'k heb over je verteld." ,,Dat zal wel niet veel goeds geweest zijn. Je hebt me zeker als den verloren zoon voorge steld ,,'k Wou, dat ik dat doen kon", antwoordde Everaards gevat. ,,Hoe zoo?" klonk Dolfs verwonderende vraag. „Omdat de verloren zoon terecht kwam. Van jou kan dat nog niet gezegd worden, al heb ik alle hoop." „Die hoop kun je in elk geval wel laten varen, zoolang ik zelf weet, dat het niet zoo is." „Dat is een deerlijke vergissing, mijn waarde. Wij weten soms zelf niet, hoever we zijn. Zal ik eens probeeren, je met enkele woorden te teekenen En daarbij geloof ik stellig, dat ik mij niet vergis." „Ik luister met de grootste belangstelling." „Je hebt geen vrede met het leven, dat staat vast. De richting, die je bewust of onbewust hebt ingeslagen, heeft je een fiasco gebracht. En nu ben je stuurloos. Dat is niets voor jou. Want per saldo ben je tóch een karakter. Bovendien waarheidslievend en eerlijk. Je vraagt je af, welke richting je uit moet. En daarom ben je reeds teruggekeerd naar het oude, beproefde pad, je steeds door je ouders gewezen. Je behoeft dat niet te ontkennen, want dat is eenvoudig een feit. Je bent op het begin van dat goede pad. Wandel maar rustig verder. En vraag God of Hij je helpen wil. Dan komt het wel met je in orde. En dan kan gesproken worden van den verloren zoon, die terugkeerde. En als je nu we- HUWELIJKSCOLLECTEN. Men vroeg mij op dit onderwerp de aandacht te vestigen, omdat in deze collecten niet altijd de vreugde van den' bruidsdag haar duidelijke taal spreekt. Niet alle bruidsparen met hun families voldoen aan het vriendelijk verzoek van de kerkeraden om de collecten voor armen en kerk mild en overvloedig te gedenken. Het resultaat van de inzameling is soms heel pover, en dat in trouw- diensten, waar feestgewaad en bloemengeur an dere, gansch andere verwachtingen deden rijzen. Ik wil hier geen berekening maken van wat een trouwdag met al z'n plechtigheden kost. Ik zou dan een opsomming moeten geven van de kosten van bruidstooi, nieuwe kleederen, bloemen, rij tuigen oftewel auto's, trouwfeest of trouwdiner, en ik ben in deze feestelijkheden zóó onkundig, dat ik allicht een blunder sla. Maar dit weet ik wel, dat bij velen in vergelijking met al die uitgaven, die, ik stem dat toe, noodzakelijk zijn, de collecten er heel schaarsch afkomen, en aan armen en kerk het laatst en het zuinigst gedacht wordt. Men moet toch op één punt zuinig we zen, welnu dan maar in de collectezak, want daarvan komt weinig naar buiten uit. Het is wel droevig Men ziet staatsie en nog eens staatsie, echtte en opgeschroefde deftigheid, bruidsbloemen, die ook niet gratis worden gegeven op thee- of koffie- en boter-bons, luxe auto's of fijn-gegal- lonneerde koetsiers, heel wat belangstellenden, die van harte het bruidspaar toezingen, en wan neer dan diakenen en collectanten in tegenwoor digheid vaak van den trouw-dominé en de trouw- ouderlingen de inzamelingen tellen, teekent zich op hun van veel verwachting stralende gezichten scherpe teleurstelling af, en wordt de verzuchting geslaaktde trouwbijbel is amper betaald. Ter wijl we toch met elkaar, bruidspaar en familie en belangstellenden incluis, zooeven gezongen hebben 'k Zal liefde en lof voor U ten offer mengen... Ja, liefde en lof. Maar als die liefde en lof zich zoo sober uit en als maatstaf moet genomen worden voor an dere liefde en vreugde, zal het in de woning der pasgetrouwden zeer kil en somber wezen. Nu weet ik wel, dat ieder geen groote gift past. Maar er zijn er, die veel te weinig geven. Een collecte, varieerende tusschen de vijftien en vijfentwintig gulden is voor velen een scha duw op hun huwelijksdag. En een schaduw, die ze aan zichzelf te wijten hebben. Des Heeren armen en huis mogen niet achter aan komen. De dankbaarheid voor de voorrechten, welke God op zoo'n gewichtigen levensdag geeft, moet dringen tot groote milddadigheid, en liever wat uitgespaard op trouwpartij en huisinrichting, dan ietts beknibbeld aan de gave, die God oekomt voor Zijn armen en voor Zijn kerk. Want Hij ziet uw gave. Gij moogt meenen, dat de collecte- zak er minder op aankomt dan een trouwpak en bruidssluier, omdat in bedoelde zak de menschen niet kijken, God ziet er wel in, en volle collecte- zakken zijn Hem aangenamer dan dure kleedij, al is Hij een God van orde. In deze maanden nu de huwelijksklokken van alle torens luiden, worden deze eenvoudige din gen den bruidsparen ter aandachtige overweging aanbevolen. (Bazuin) IS GODS WEG EEN OMWEG? Gods wegen, Die Hij met zijn kinderen houdt, schijnen vaak omwegen te zijn. Vele raadselen zijn daar in het leven, die wij vaak niet verklaren kunnen, en 't gaat in 't leven van Gods kinderen vaak heel anders dan wij zouden verwachten, en zouden noodig keuren. Och, 't gaat in 't leven vaak als met Israël het oude Bondsvolk. De Hee- re leidde het uit Egypte's diensthuis, en 't doel der reis was Kanaan der belofte, en daarom het Kanaan der rust. En ziet, als God nu zijn volk naar Kanaan gaat leiden, dan brengt Hij het eerst in de woestijn. Dan gaat het, naar mensche- lijke berekening een geheel verkeerde kant uit. Dan schijnt het dat alles mislukken zal. Vooral als 't volk vastgeloopen is voor de Roode zee en Farao met zijn legermachten 't volk des Hee ren dreigt te vernietigen. O, dan schijnt Kanaan zoo ver, en lijkt de verlossing niet te komen. Welnu, zóó is 't ook menigmaal in 't leven van Gods kinderen. Dan zien we geen licht ten wil, hoe ik thuis over je gesproken heb, dan wil ik je eerlijk zeggen, dat ik in dien geest over je heb gepraat. Nóg ben je bezig, de verzenen tegen de prikkels te slaan, je kent die uitdruk king, maar dat houd je niet zoo lang meer vol. 't Verstandigste en het beste is, onmiddellijk van houding te veranderen en oprecht tot God te gaan met belijdenis van schuld. Dan wordt je aangenomen. En nu zou het zoo goed zijn, als je geregeld in aanraking met je broer kwam. Ook om die reden dring ik er op aan, dat je zoo nu en dan naar Hulst gaat." Langs een omweg was Everaards weer aan geland op het punt van uitgang. „Ik vrees, dat mijn broer mij van den wal in de sloot zou helpen. Me dunkt, dat ik dat het best kan beoordeelen." „En tóch ben je niet op de hoogte, amice. Ik heb heel andere indrukken van je broer, die niet alleen een hoogstaand mensch is, maar ook iemand, die zijn belijdenis wenscht te beleven." „Dat zou ik niet gaarne ontkennen. Want ik weet er alles van. Hij heeft mij zeker wel over den hekel gehaald Je maakt me niet wijs, dat er over mij tusschen jullie niet gepraat is." „Ik tracht je niets wijs te maken. Natuurlijk is er over jou gesproken. En wat nu je vraag betreft, gelóóf je het antwoord dat ik geven zal?" „Waarom vraag je dat?" „Daarvoor heb ik mijn reden. Zal je mij ge- lóóven ,,'k Heb je nog nooit op een opzettelijken leu gen betrapt, dus ik geloof je." „Welnu, je broer heeft geen woord kwaad Dan schijnt het alsof het precies verkeerd gaat. Heel anders dan wij het zouden verwachten, en ook heel anders dan wij het noodig keuren. En tochGod vergist zich niet Met Israël niet, en met Zijn volk ook nu niet! Maaris Gods weg dan geen omweg Had Israël dan niet veel vlugger en veel ge makkelijker in Kanaan kunnen komen De wereld zegt ja En 't ongeloof, ook van nu, noemt Gods doen dwaas Maar 't geloof zegtneen Och, Israël kon maar niet regelrecht Kanaan binnengaan. Er moest met Israël nog heel wat gebeuren, zou het geschikt zijn om als Volk van God, Ka naan te beërven. Daar waren 40 jaar voor noo dig. Die veertig jaar met die vele moeiten En zoo is 't nog Er moet heel veel afgebroken worden in Gods kinderen, en heel veel opgebouwd, zullen ze Kanaan beërven. En daaraan zijn alle wegen direct dienstbaar In zooverre zijn er geen omwegen. God gaat op rechte paden. Wij zien ze vaak niet, maar ze zijn er, en 't geloof aanvaardt ze Dan blijft God God, en blijven Zijn kinderen klein B. (Asser Kerkbode) VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN ZENDING, HOSPITAAL MAGELANG. In dank ontvangen van Rie en Nellie Schoe een doos capsules. Namens de Commissie, L. A. TANGE, Penningmeester. Middelburg. Gevonden in de Diaconale collecte één gulden voor den Zeeuwschen Beker. Hartelijk dank. F. DAMEN, Kassier Diaconie. Veersche Singel 278. VEREENIGINGSLEVEN. RING MIDDELBURG Donderdag 26 Augustus 8 uur te Veere. 1. „Nieuw Nederland loopt van stapel". 2. Ons Bondsorgaan. De Gerei. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens vergadert D.V. Donderdag 26 Augustus. Gel. Bel. Art. 18. „Van de menschwording van Jezus Christus", A. de Buck. M. O. B. en Bew. 30 April. „Hoelang zal de werk dag duren J. v. d. Hofstede. Poëzie N. Corbijn. V. „Repos Ailleurs", Afd. A., Souburg. S. S. Schets 64. „De Kerk" door A. Jasperse. M. O. Ond. 20. „Openbare zedelijkheid en drank misbruik" door H. Vos. De Gerei. J. V. te St. Laurens vergadert op Zondag 22 Augustus des avonds 7 uur. G. G. 26a. „Geestelijke en Staatkundige toestand in Israël" door vr. W. Hendrikse. V. G. 9. „De gezegende arbeid van de voorloopers der kerkhervorming" door vr. P. Boon Jz. ZONDAG 22 AUGUSTUS 1937. CLASSE MIDDELBURG. Collecte Kerk. Hofpleinkerk 9.30 uur Prof. Dr. G. Ch. Aalders te Hilversum. 2 uur Prof. Dr. G. Ch. Aalders 6 uur Ds. D. Bremmer Woensdag 2 uur Huwelijksbevestiging Vrijdag 2 uur Huwelijksbevestiging Noorderkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer 6 uur Prof. Dr. G. Ch. Aalders Arnemuiden 9.30 en 2 uur Cand. A. J. Radder te Dedemsvaart. Domburg 9.30 en 2.30 uur Ds. J. E. Visser Gapinge 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman 2 uur Leesdienst Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Cand. Tiemens te Wildervank. Koudekerke 9.30 en 2 uur 7 uur Ds. Van Herksen te Ermelo voor de Jeugd-Centrale. over je gezegd. Geen woord, versta je Hij be treurt het alleen diep, dat je bent afgeweken en leeft in de hoop, dat het nog eens in orde komt. Waarom zou hij ook kwaad van je spreken Leven jullie dan in onmin met elkaar 'k Moet verklaren, dat ik het bij je broer niet heb kunnen merken." Everaards, handig gebruik makend van de goede situatie, wilde nu Dolf eens peilen. Kijk eens, ik weet er niets van. Maar ik ge loof, dat je je deerlijk vergist." „Onmin. Wat je onmin noemt", verklaarde Dolf openhartig. „Het is juist, dat wij elkaar in maanden niet geschreven en ontmoet hebben, behalve dan onlangs op dien morgen, toen ik op post stond. Doch dat was maar even. De zaak is, dat hij mij altijd heeft tegengewerkt en dat heeft natuurlijk kwaad bloed gezet. Nu be grijp je dus ook, dat het veel beter is, dat wij elkaar niet ontmoeten." „Neen, waarde Woldinga, dat begrijp ik niet. Laat ons nu eens aannemen, dat de zaken staan, zooals je zegt, dan nóg mag deze verkeerde ver houding niet blijven voortduren. Ik kan mij dus ook onmogelijk voorstellen, dat je broer er ge noegen mee neemt. Neen, dat doet hij ook niet, want hij zoekt toenadering. Hij wil graag dat je komt. Ik zeg dit alles in de veronderstelling, dat je opvatting de juiste is. Maar, dat geloof ik niet. Ik geloof eenvoudig niet, dat je broer je tegen gewerkt heeft." „Dat zal ik toch zeker het beste kunnen we ten", meende Dolf, die het optreden van Ever aards nu wel wat arrogant vond, hoewel de ser geant de eenvoud in persoon was. St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil 7 uur Ds. J. W. Tunderman Rede Jongel. Vereen. Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. J. A. Vink te Hoek. Serooskerke 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. Van Herksen te Ermelo. Souburg 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck Veere 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. D. Bremmer Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenlc Vrouwepolder 9.30 uur Ds. J. van Herksen 2.30 uur Ds. J. W. Tunderman Westkapelle 9.30 en 2 uur Ds. G. J. Pontier te Heerlen. CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veensttra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Leesdienst Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerlce 9.30 en 2 uur Dr. W. H. v. Zuijlen Zierikzee 10.30 uur Leesdienst 6.30 uur Ds. J. B. Vogelaar Zonnemaire 9.30 en 2.30 uur Ds. A. J. van Sluijs CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder29.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Geen opgaaf ontvangen. Krabbendijke 10 en 3 uur Ds. L. J. Allaart te Hillegersberg. Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. W. G. F. van Herwijnen Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9 en 2 uur Leesdienst Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 10.30 en 3 uur Ds. G. van Heiningen Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 10 en 2.30 uur Cand. J. H. Slager te Roermond. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. A. v. Egmond Yerseke 9.30 en 2 uur Dr. S. O. Los te 's-Gravenhage. CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 10 en 2.30 uur Ds. J. S. Post Hoek 10 en 3 uur Oostburg 10 en 3 uur Ds. M. van Wijk te Delfshaven. Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. P. van Strien te Groningen. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. F. A. den Boeft te Kralingen. 6.30 uur Ds. H. Pestman te Rijswijk. Zendingsrede. Binnen een kwartier kunt Ge die vergelen zijn en U als her boren voelen door één of twee Volgens recept van Apotheker Dumont Gevraagd in Geref. gezin met 2 kinderen te Badhoevedorp bij Amsterdam voor dag en nacht, leeftijd 16 a 18 jaar. Aanmelding uitsluitend Maandagavond a.s, van 79 bij Mevr. van Dalen, Park „De Griffioen" 3, Middelburg. Doch deze was onverstoorbaar en vast beslo ten, stand te houden. „Je kunt ook gemeend hebben, dat je werd tegengewerkt. Er kan van een schromelijke ver gissing sprake zijn. En ik vermoed, dat je broer getracht heeft je van den verkeerden weg terug te houden. Ik laat nu daar of hij dat tactvol ge daan heeft. Bedoel je het zoo „Natuurlijk. Hij wilde mij bevaderen en werkte mij tegen." „Dat is geen tegenwerking. Het was eenvoudig zijn broederplicht, te trachten je te weerhouden. Hij zag, dat het de verkeerde richting uitging en waarschuwde je, ging er misschien niet verstandig tegen in, dat weet ik niet, maar dat doet er nu ook niet toe. De bedoeling was in elk geval goed." De woorden van Everaards vonden diep in Dolfs hart een goeden voedingsbodem, al was dat op zijn gelaat niet zichtbaar. Sinds den mor gen, dat hij Frits als een hond had behandeld, was hij geen oogenblik rustig gestemd geweest. Hij gevoelde diep, verkeerd te hebben gedaan, maar kon er bij zichzelf niet toe komen, ongelijk te bekennen. Daarom troffen de bezadigde woor den van zijn wachtcommandant hem diep. Het gesprek kon niet worden voortgezet. Want het horloge van Everaards wees aan, dat het tijd voor aflossing der posten was. 't Was ook Dolfs beurt. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1937 | | pagina 3