Zoo'n erge Hoofdpijn?
AKKERTJES
net Meisje,
OFFICIEELE BERICHTEN.
UIT DE PERS*
PREDIKBEURTEN*
AKKER.CACHETS
leid hadden de bundel wordt te dik en te kost
baar, en men voelde aan een complete Psalm
berijming geen behoefte. Oost-Java had princi-
piëele bezwaren tegen een gedeelte der Psalmen,
en vreesde voor overbrenging naar Indië van de
Hollandsche Psalmen- en Gezangenstrijd.
Tegen dit laatste bezwaar werd er op gewe
zen, dat de zaken heel anders staan de kwestie
waar het hier om gaat, is nietalleen Psalmen
öf Psalmen en Gezangen, maar alle Psalmen en
daarnaast Gezangen öf slechts een deel der
Psalmen en daarnaast Gezangen.
Mochten de andere terreinen hun bezwaren
handhaven tegen een kerkboek, waarin alle
Psalmen opgenomen zijn, dan moet, waar het
Gereformeerde terrein gebonden is aan het be
sluit der Javaansche Synode en der Synode in
Holland, Midden-Java ten Zuiden eigen wegen
gaan, zoodat de eenheid in kerkgezang verloren
gaat. Dit zou zeer te betreuren zijn het groote
belang van zulk een eenheid behoeft voor nie
mand betoog. Moet het echter zoo loopen, dan
vraagt Midden-Java ten Zuiden toestemming,
om uit de thans in gebruik zijnde bundel Ge
zangen te mogen overnemen.
Bij de bespreking hierover blijkt, dat vroeger
bij de uitgave van dien gemeenschappelijken
bundel zoowel door Zendeling Jansz als door
Oost-Java als conditio sine qua non gesteld is,
dat alle liederen, die in hun bundel voorkwamen,
ook in den gemeenschappelijken bundel moesten
worden opgenomen. Die voorwaarden zijn toen
geaccepteerd. Midden-Java ten Zuiden dringt er
op aan, dat terwille van de eenheid in kerkge
zang de andere terreinen zich nu ook accoord
verklaren met de conditio sine qua non, die
thans van Gereformeerde zijde gesteld moet
worden.
De moeilijkheden, onder de gegeven omstan
digheden een gemeenschappelijken bundel te be
houden, worden terdege beseft. Toch kon de
langdurige bespreking met volkomen algemeene
instemming tot de verblijdende conclusie komen,
dat het goed is, dat alle terreinen, die zich aan
vankelijk uitspraken tegen de complete Psalm
berijming, de zaak nog eens opnieuw overwegen,
waarbij het belang van samenwerking zeer zwaar
zal wegen. Met dankbaarheid constateerde de
voorzitter, dat de samenspreking belangrijk bij
gedragen had tot beter begrijpen van eikaars
moeilijkheden.
Ook als de berijming van alle 150 Psalmen
door alle terreinen geaccepteerd wordt, zullen
er zeker nog allerlei practische moeilijkheden tot
oplossing moeten worden gebracht. Maar als de
samensprekingen gedragen worden door de ern
stige begeerte, ook in deze zoo gewichtvolle
zaak den Koning der Kerk te dienen, dan zal het
zeker mogelijk zijn, elkaar te vinden.
(Macedoniër)
Vergeet Justus niet
De arbeid van de Justus-Commissie is nog
veel te weinig bekend. Weet U
Dat de Generale Synode van Middelburg dit
werk dringend heeft aanbevolen
Dat voor dit werk nooit eenige geldelijke bij
drage wordt gevraagd
Dat Justus zorgt voor betrouwbare informa-
tiën inzake kosthuizen en huisvesting
Dat Justus alle mogelijke inlichtingen verstrekt
inzake Kerk en School ter plaatse, waar de aan
vrager voornemens is, zich te vestigen
Dat Justus adressen verstrekt, waar alleen
staande Doop- en Belijdende Leden hun vrijen
tijd kunnen doorbrengen, vooral de Zondagavon
den
Dat Justus reeds wijd vertakt is over het ge-
heele land
Ouders, wier kinderen student, militair, ver
pleegster, dienstbode worden, denkt (vooral te
gen September) om Justus
K. B. S.
Neuzen. Ontvangen de collecten voor de
Theol. Hoogeschool van de Kerken in de Classis
Axel
Aardenburg 11.82
Axel 42.95
Hoek 16.—
Neuzen 78.56
Oostburg 14.54
Schoondijke 28.66
Zaamslag 56.37
Totaal 248.90
L. MICHIELSEN, Correspondent.
verlof bent, nu ook eens bij mij thuis kijken
Je bent er welkom, hoor. Men kent je er al zoo
wat, want 'k heb over je verteld."
,,Dat zal wel niet veel goeds geweest zijn. Je
hebt me zeker als den verloren zoon voorge
steld
,,'k Wou, dat ik dat doen kon", antwoordde
Everaards gevat.
,,Hoe zoo?" klonk Dolfs verwonderende vraag.
„Omdat de verloren zoon terecht kwam. Van
jou kan dat nog niet gezegd worden, al heb ik
alle hoop."
„Die hoop kun je in elk geval wel laten varen,
zoolang ik zelf weet, dat het niet zoo is."
„Dat is een deerlijke vergissing, mijn waarde.
Wij weten soms zelf niet, hoever we zijn. Zal
ik eens probeeren, je met enkele woorden te
teekenen En daarbij geloof ik stellig, dat ik
mij niet vergis."
„Ik luister met de grootste belangstelling."
„Je hebt geen vrede met het leven, dat staat
vast. De richting, die je bewust of onbewust hebt
ingeslagen, heeft je een fiasco gebracht. En nu
ben je stuurloos. Dat is niets voor jou. Want
per saldo ben je tóch een karakter. Bovendien
waarheidslievend en eerlijk. Je vraagt je af, welke
richting je uit moet. En daarom ben je reeds
teruggekeerd naar het oude, beproefde pad, je
steeds door je ouders gewezen. Je behoeft dat
niet te ontkennen, want dat is eenvoudig een
feit. Je bent op het begin van dat goede pad.
Wandel maar rustig verder. En vraag God of
Hij je helpen wil. Dan komt het wel met je in
orde. En dan kan gesproken worden van den
verloren zoon, die terugkeerde. En als je nu we-
HUWELIJKSCOLLECTEN.
Men vroeg mij op dit onderwerp de aandacht
te vestigen, omdat in deze collecten niet altijd
de vreugde van den' bruidsdag haar duidelijke
taal spreekt.
Niet alle bruidsparen met hun families voldoen
aan het vriendelijk verzoek van de kerkeraden
om de collecten voor armen en kerk mild en
overvloedig te gedenken. Het resultaat van de
inzameling is soms heel pover, en dat in trouw-
diensten, waar feestgewaad en bloemengeur an
dere, gansch andere verwachtingen deden rijzen.
Ik wil hier geen berekening maken van wat een
trouwdag met al z'n plechtigheden kost. Ik zou
dan een opsomming moeten geven van de kosten
van bruidstooi, nieuwe kleederen, bloemen, rij
tuigen oftewel auto's, trouwfeest of trouwdiner,
en ik ben in deze feestelijkheden zóó onkundig,
dat ik allicht een blunder sla. Maar dit weet
ik wel, dat bij velen in vergelijking met al die
uitgaven, die, ik stem dat toe, noodzakelijk zijn,
de collecten er heel schaarsch afkomen, en aan
armen en kerk het laatst en het zuinigst gedacht
wordt. Men moet toch op één punt zuinig we
zen, welnu dan maar in de collectezak, want
daarvan komt weinig naar buiten uit.
Het is wel droevig
Men ziet staatsie en nog eens staatsie, echtte
en opgeschroefde deftigheid, bruidsbloemen, die
ook niet gratis worden gegeven op thee- of
koffie- en boter-bons, luxe auto's of fijn-gegal-
lonneerde koetsiers, heel wat belangstellenden,
die van harte het bruidspaar toezingen, en wan
neer dan diakenen en collectanten in tegenwoor
digheid vaak van den trouw-dominé en de trouw-
ouderlingen de inzamelingen tellen, teekent zich
op hun van veel verwachting stralende gezichten
scherpe teleurstelling af, en wordt de verzuchting
geslaaktde trouwbijbel is amper betaald. Ter
wijl we toch met elkaar, bruidspaar en familie
en belangstellenden incluis, zooeven gezongen
hebben
'k Zal liefde en lof voor U ten offer mengen...
Ja, liefde en lof.
Maar als die liefde en lof zich zoo sober uit
en als maatstaf moet genomen worden voor an
dere liefde en vreugde, zal het in de woning der
pasgetrouwden zeer kil en somber wezen.
Nu weet ik wel, dat ieder geen groote gift
past.
Maar er zijn er, die veel te weinig geven.
Een collecte, varieerende tusschen de vijftien
en vijfentwintig gulden is voor velen een scha
duw op hun huwelijksdag.
En een schaduw, die ze aan zichzelf te wijten
hebben.
Des Heeren armen en huis mogen niet achter
aan komen.
De dankbaarheid voor de voorrechten, welke
God op zoo'n gewichtigen levensdag geeft, moet
dringen tot groote milddadigheid, en liever wat
uitgespaard op trouwpartij en huisinrichting, dan
ietts beknibbeld aan de gave, die God oekomt
voor Zijn armen en voor Zijn kerk. Want Hij
ziet uw gave. Gij moogt meenen, dat de collecte-
zak er minder op aankomt dan een trouwpak en
bruidssluier, omdat in bedoelde zak de menschen
niet kijken, God ziet er wel in, en volle collecte-
zakken zijn Hem aangenamer dan dure kleedij,
al is Hij een God van orde.
In deze maanden nu de huwelijksklokken van
alle torens luiden, worden deze eenvoudige din
gen den bruidsparen ter aandachtige overweging
aanbevolen. (Bazuin)
IS GODS WEG EEN OMWEG?
Gods wegen, Die Hij met zijn kinderen houdt,
schijnen vaak omwegen te zijn. Vele raadselen
zijn daar in het leven, die wij vaak niet verklaren
kunnen, en 't gaat in 't leven van Gods kinderen
vaak heel anders dan wij zouden verwachten, en
zouden noodig keuren. Och, 't gaat in 't leven
vaak als met Israël het oude Bondsvolk. De Hee-
re leidde het uit Egypte's diensthuis, en 't doel
der reis was Kanaan der belofte, en daarom het
Kanaan der rust. En ziet, als God nu zijn volk
naar Kanaan gaat leiden, dan brengt Hij het
eerst in de woestijn. Dan gaat het, naar mensche-
lijke berekening een geheel verkeerde kant uit.
Dan schijnt het dat alles mislukken zal. Vooral
als 't volk vastgeloopen is voor de Roode zee
en Farao met zijn legermachten 't volk des Hee
ren dreigt te vernietigen. O, dan schijnt Kanaan
zoo ver, en lijkt de verlossing niet te komen.
Welnu, zóó is 't ook menigmaal in 't leven van
Gods kinderen.
Dan zien we geen licht
ten wil, hoe ik thuis over je gesproken heb, dan
wil ik je eerlijk zeggen, dat ik in dien geest over
je heb gepraat. Nóg ben je bezig, de verzenen
tegen de prikkels te slaan, je kent die uitdruk
king, maar dat houd je niet zoo lang meer vol.
't Verstandigste en het beste is, onmiddellijk van
houding te veranderen en oprecht tot God te
gaan met belijdenis van schuld. Dan wordt je
aangenomen.
En nu zou het zoo goed zijn, als je geregeld
in aanraking met je broer kwam. Ook om die
reden dring ik er op aan, dat je zoo nu en dan
naar Hulst gaat."
Langs een omweg was Everaards weer aan
geland op het punt van uitgang.
„Ik vrees, dat mijn broer mij van den wal in
de sloot zou helpen. Me dunkt, dat ik dat het
best kan beoordeelen."
„En tóch ben je niet op de hoogte, amice. Ik
heb heel andere indrukken van je broer, die niet
alleen een hoogstaand mensch is, maar ook
iemand, die zijn belijdenis wenscht te beleven."
„Dat zou ik niet gaarne ontkennen. Want ik
weet er alles van. Hij heeft mij zeker wel over
den hekel gehaald Je maakt me niet wijs, dat
er over mij tusschen jullie niet gepraat is."
„Ik tracht je niets wijs te maken. Natuurlijk
is er over jou gesproken. En wat nu je vraag
betreft, gelóóf je het antwoord dat ik geven zal?"
„Waarom vraag je dat?"
„Daarvoor heb ik mijn reden. Zal je mij ge-
lóóven
,,'k Heb je nog nooit op een opzettelijken leu
gen betrapt, dus ik geloof je."
„Welnu, je broer heeft geen woord kwaad
Dan schijnt het alsof het precies verkeerd gaat.
Heel anders dan wij het zouden verwachten,
en ook heel anders dan wij het noodig keuren.
En tochGod vergist zich niet
Met Israël niet, en met Zijn volk ook nu niet!
Maaris Gods weg dan geen omweg
Had Israël dan niet veel vlugger en veel ge
makkelijker in Kanaan kunnen komen
De wereld zegt ja
En 't ongeloof, ook van nu, noemt Gods doen
dwaas
Maar 't geloof zegtneen
Och, Israël kon maar niet regelrecht Kanaan
binnengaan.
Er moest met Israël nog heel wat gebeuren,
zou het geschikt zijn om als Volk van God, Ka
naan te beërven. Daar waren 40 jaar voor noo
dig. Die veertig jaar met die vele moeiten
En zoo is 't nog
Er moet heel veel afgebroken worden in Gods
kinderen, en heel veel opgebouwd, zullen ze
Kanaan beërven.
En daaraan zijn alle wegen direct dienstbaar
In zooverre zijn er geen omwegen.
God gaat op rechte paden.
Wij zien ze vaak niet, maar ze zijn er, en 't
geloof aanvaardt ze
Dan blijft God God, en blijven Zijn kinderen
klein
B. (Asser Kerkbode)
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
ZENDING, HOSPITAAL MAGELANG.
In dank ontvangen van Rie en Nellie Schoe een
doos capsules.
Namens de Commissie,
L. A. TANGE, Penningmeester.
Middelburg. Gevonden in de Diaconale collecte
één gulden voor den Zeeuwschen Beker.
Hartelijk dank.
F. DAMEN, Kassier Diaconie.
Veersche Singel 278.
VEREENIGINGSLEVEN.
RING MIDDELBURG
Donderdag 26 Augustus 8 uur te Veere.
1. „Nieuw Nederland loopt van stapel".
2. Ons Bondsorgaan.
De Gerei. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens
vergadert D.V. Donderdag 26 Augustus.
Gel. Bel. Art. 18. „Van de menschwording van
Jezus Christus", A. de Buck.
M. O. B. en Bew. 30 April. „Hoelang zal de werk
dag duren J. v. d. Hofstede.
Poëzie N. Corbijn.
V. „Repos Ailleurs", Afd. A., Souburg.
S. S. Schets 64. „De Kerk" door A. Jasperse.
M. O. Ond. 20. „Openbare zedelijkheid en drank
misbruik" door H. Vos.
De Gerei. J. V. te St. Laurens vergadert op Zondag
22 Augustus des avonds 7 uur.
G. G. 26a. „Geestelijke en Staatkundige toestand in
Israël" door vr. W. Hendrikse.
V. G. 9. „De gezegende arbeid van de voorloopers
der kerkhervorming" door vr. P. Boon Jz.
ZONDAG 22 AUGUSTUS 1937.
CLASSE MIDDELBURG.
Collecte Kerk.
Hofpleinkerk 9.30 uur Prof. Dr. G. Ch. Aalders
te Hilversum.
2 uur Prof. Dr. G. Ch. Aalders
6 uur Ds. D. Bremmer
Woensdag 2 uur Huwelijksbevestiging
Vrijdag 2 uur Huwelijksbevestiging
Noorderkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer
6 uur Prof. Dr. G. Ch. Aalders
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Cand. A. J. Radder
te Dedemsvaart.
Domburg 9.30 en 2.30 uur Ds. J. E. Visser
Gapinge 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman
2 uur Leesdienst
Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Cand. Tiemens
te Wildervank.
Koudekerke 9.30 en 2 uur
7 uur Ds. Van Herksen
te Ermelo
voor de Jeugd-Centrale.
over je gezegd. Geen woord, versta je Hij be
treurt het alleen diep, dat je bent afgeweken en
leeft in de hoop, dat het nog eens in orde komt.
Waarom zou hij ook kwaad van je spreken
Leven jullie dan in onmin met elkaar 'k Moet
verklaren, dat ik het bij je broer niet heb kunnen
merken."
Everaards, handig gebruik makend van de
goede situatie, wilde nu Dolf eens peilen.
Kijk eens, ik weet er niets van. Maar ik ge
loof, dat je je deerlijk vergist."
„Onmin. Wat je onmin noemt", verklaarde
Dolf openhartig. „Het is juist, dat wij elkaar in
maanden niet geschreven en ontmoet hebben,
behalve dan onlangs op dien morgen, toen ik
op post stond. Doch dat was maar even. De
zaak is, dat hij mij altijd heeft tegengewerkt en
dat heeft natuurlijk kwaad bloed gezet. Nu be
grijp je dus ook, dat het veel beter is, dat wij
elkaar niet ontmoeten."
„Neen, waarde Woldinga, dat begrijp ik niet.
Laat ons nu eens aannemen, dat de zaken staan,
zooals je zegt, dan nóg mag deze verkeerde ver
houding niet blijven voortduren. Ik kan mij dus
ook onmogelijk voorstellen, dat je broer er ge
noegen mee neemt. Neen, dat doet hij ook niet,
want hij zoekt toenadering. Hij wil graag dat je
komt. Ik zeg dit alles in de veronderstelling, dat
je opvatting de juiste is. Maar, dat geloof ik niet.
Ik geloof eenvoudig niet, dat je broer je tegen
gewerkt heeft."
„Dat zal ik toch zeker het beste kunnen we
ten", meende Dolf, die het optreden van Ever
aards nu wel wat arrogant vond, hoewel de ser
geant de eenvoud in persoon was.
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil
7 uur Ds. J. W. Tunderman
Rede Jongel. Vereen.
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. J. A. Vink
te Hoek.
Serooskerke 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. Van Herksen
te Ermelo.
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck
Veere 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. D. Bremmer
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenlc
Vrouwepolder 9.30 uur Ds. J. van Herksen
2.30 uur Ds. J. W. Tunderman
Westkapelle 9.30 en 2 uur Ds. G. J. Pontier
te Heerlen.
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veensttra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder
Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
6 uur Leesdienst
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst
Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerlce 9.30 en 2 uur Dr. W. H. v. Zuijlen
Zierikzee 10.30 uur Leesdienst
6.30 uur Ds. J. B. Vogelaar
Zonnemaire 9.30 en 2.30 uur Ds. A. J. van Sluijs
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder29.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Geen opgaaf ontvangen.
Krabbendijke 10 en 3 uur Ds. L. J. Allaart
te Hillegersberg.
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Ds. W. G. F. van Herwijnen
Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene
Borssele 9 en 2 uur Leesdienst
Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 10.30 en 3 uur
Ds. G. van Heiningen
Heinkenszand 10.30 en 2.30 uur Ds. Joh. Booij
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 10 en 2.30 uur Cand. J. H. Slager
te Roermond.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. A. v. Egmond
Yerseke 9.30 en 2 uur Dr. S. O. Los
te 's-Gravenhage.
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Axel 10 en 2.30 uur Ds. J. S. Post
Hoek 10 en 3 uur
Oostburg 10 en 3 uur Ds. M. van Wijk
te Delfshaven.
Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. P. van Strien
te Groningen.
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. F. A. den Boeft
te Kralingen.
6.30 uur Ds. H. Pestman
te Rijswijk.
Zendingsrede.
Binnen een kwartier kunt Ge
die vergelen zijn en U als her
boren voelen door één of twee
Volgens recept van Apotheker Dumont
Gevraagd in Geref. gezin met 2
kinderen te Badhoevedorp bij Amsterdam
voor dag en nacht, leeftijd 16 a 18 jaar.
Aanmelding uitsluitend Maandagavond
a.s, van 79 bij Mevr. van Dalen,
Park „De Griffioen" 3, Middelburg.
Doch deze was onverstoorbaar en vast beslo
ten, stand te houden.
„Je kunt ook gemeend hebben, dat je werd
tegengewerkt. Er kan van een schromelijke ver
gissing sprake zijn. En ik vermoed, dat je broer
getracht heeft je van den verkeerden weg terug
te houden. Ik laat nu daar of hij dat tactvol ge
daan heeft. Bedoel je het zoo
„Natuurlijk. Hij wilde mij bevaderen en werkte
mij tegen."
„Dat is geen tegenwerking. Het was eenvoudig
zijn broederplicht, te trachten je te weerhouden.
Hij zag, dat het de verkeerde richting uitging en
waarschuwde je, ging er misschien niet verstandig
tegen in, dat weet ik niet, maar dat doet er nu
ook niet toe. De bedoeling was in elk geval
goed."
De woorden van Everaards vonden diep in
Dolfs hart een goeden voedingsbodem, al was
dat op zijn gelaat niet zichtbaar. Sinds den mor
gen, dat hij Frits als een hond had behandeld,
was hij geen oogenblik rustig gestemd geweest.
Hij gevoelde diep, verkeerd te hebben gedaan,
maar kon er bij zichzelf niet toe komen, ongelijk
te bekennen. Daarom troffen de bezadigde woor
den van zijn wachtcommandant hem diep.
Het gesprek kon niet worden voortgezet. Want
het horloge van Everaards wees aan, dat het tijd
voor aflossing der posten was. 't Was ook Dolfs
beurt.
(Wordt vervolgd)