FAMILIE
BERICHTEN
FEUILLETON*
BRANDING
BOEKAANKONDIGING.
PLAATST UWE
IN DE
PREDIKBEURTEN
Het Evangelie in Italië.
Het „Alg. Weekbl. voor Christendom en Cul
tuur" schrijftDe aandacht is geconcentreerd op
Duitschland, maar ook in Italië wordt de vrij
heid van godsdienst ernstig bedreigd. In 1929 is
een wet aangenomen, die de volgende kerkge
nootschappen erkende. De katholieke kerk, met
speciale voorrechten als Staatskerk, de Walden-
zer Kerk, de Episcopale en Baptistische Kerk,
de zevende Dags Adventisten, het Leger des
Heils en de Spezzia mission. Andere kerken wor
den in Italië niet toegelaten. Nu wordt openlijk
in Italië gezegd, dat het vaticaan den oorlog in
Abessynië met geld heeft gesteund. Als contra
prestatie maken de autoriteiten het nu alle pro-
testantsche kerken lastig. Met de wet in de hand
laten zij allerlei onafhankelijke zendingsgenoot
schappen en kerken verdwijnen onlangs nog
één, die meer dan 50.000 aanhangers telde. Een
paar weken geleden werd aan meer dan duizend
van deze menschen „huisarrest" opgelegd zij
mogen hun dorp of stad niet verlaten en moeten
zich dagelijks bij de politie melden. Ook de er
kende kerken worden geattaqueerd. Verschil
lende van de bovengenoemde kerkgenootschap
pen verkeeren in groote moeilijkheden. Maar de
aandacht van het Vaticaan schijnt vooral op
drie van hen geconcentreerd te zijn De Wal-
denzer kerk, het Britsche Bijbelgenootschap en
het Leger des Heils. Men zegt, dat ook zij ge
doemd zijn te verdwijnen. Het Leger des Heils
had al aanzegging ontvangen om zijn matten op
te rollen, maar werd gered door de tusschen-
komst van enkele protestantsche regeeringen
het mag nu alleen maar sociaal werk doen. De
Britsche regeering houdt het Bijbelgenootschap
de hand boven het hoofd. Het moeilijkst heeft
het de Waldenzer Kerk. De meeste van haar
scholen zijn door de burgerlijke autoriteiten over
genomen, die wel huur betalen, maar de priesters
godsdienstonderwijs laten geven. De kinderen
behoeven deze lessen wel niet bij te wonen, maar
de Waldenzer geestelijke zelf mag niet binnen
komen.
Ook hier is de lichtzijde, dat de vraag naai
den Bijbel onder het volk zeer toeneemt.
Argentinië en Brazilië.
In opdracht van de Friesche Geref. Kolonisa-
tievereeniging hebben de heeren S. H. Ytsma en
Ds. H. Zandbergen (van Drachten), Argentinië
en Brazilië bezocht „ter verkenning". En met
welk resultaat We lezen ervan in „Patrimoni
um". Aldus
Of zij er best onttvangen zijn 'n Mooie reis,
als 3e klas passagiers, buitengewoon vriendelijk
en hartelijk, zoowel in Buenos Aires, Tres Ar
royos als Brazilië was de ontvangst.
Deze broeders kwamen nü rapport doen.
Natuurlijk warme belangstelling. Bovendien
nóg een spreker, dhr. Verkuyl, van Tres Arroy
os, een jeugdige boer, die nu 12 jaar geleden
vanuit Holland naar Argentinië vertrok. Een man
uit de practijk dus. Die z'n vrouw daar heeft ge
vonden. En straks, liefst met een vijftiental jonge
krachten, naar zijn nieuwe vaderland terugkeert.
Dat zal dhr. Verkuyl wel lukken Want er
moet ruimte komen voor onze jonge boeren.
En zij gaan niet naar de kanibalen
Maar naar de broederen, die er pionierswerk
hebben mogen verrichten en door den Heere rijk
gezegend zijn. Zie, dat is het, wat mij in al het
gehóórde zoo heerlijk heeft gepakt.
In dat schoone, onmetelijke land, dat 90 maal
zoo groot is als Nederland en \]/2 maal zooveel
inwoners heeft, is Gode zij dank, een kleine
kolonie in al de drie genoemde plaatsen. Men
vindt er een milieu waar men thuis is.
't Was dhr. Verkuyl, die de geschiedenis liet
spreken en levendig vertelde hoe in de laatste
10 jaar enorm veel verbeterd is. Er kwamen
proefboerderijen in Buenos Aires, men heeft er
een uitstekenden rundveestapel. Zeer veel kan
sen zijn er om te slagen. Menschen, die hier in
Nederland geen toekomst zien en er offers voor
over hebben, moeten, vóór ze vertrekken, zich
volledig op de hoogte stellen.
Dat kan nu
Ja, voor jongelieden, die zichzelf willen op
werken, is er veel kans. Zij kunnen als knecht
onmiddellijk aan den slag komen.
Zij, die over eenig kapitaal beschikken, heb
ben een heele goede kans, al moeten zij zich ook
evengoed leeren aanpassen.
Voor een derde groep, menschen, die het land
bouwbedrijf goed kennen, maar geen geld heb
ben, moet geld gezocht worden. Voor hen moe
ten grondcomplexen worden aangekocht.
DOOR
K. H. MARINUSSEN
60)
Maar toen Dolf den officier hoorde, moest hij
zich wel omwenden. En Frits
„Hé, Dolf, ben jij dat Hij strekte gul de
hand uit. „Eindelijk heb ik je dan eens. Hoe maak
je het Ik ben deze week in Nieuw-Namen ge
weest. Maar je was met verlof. Heeft men het je
verteld Hoe was het thuis En hoe maak jij
het
„Goed, zooals je ziet", antwoordde Dolf stug.
De hem toegestoken hand aanvaardde hij niet.
De vroolijke gelaatsuitdrukking van Frits ver
somberde. En een pijnlijke trek kwam er op.
De Duitscher, niet begrijpend, keek verbaasd
toe voor een officier sprong een Duitscher in
de houding, dat de hakken zijner schoenen tegen
elkaar klapten en deze Hollandsche soldaat
bleef staan, als hij stond en deed zoo onverschil
lig mogelijk.
„Wat heb je, Dolf Wat ben je onvriende
lijk Is dat nu een verwelkoming, na elkaar in
maanden niet gezien te hebben
„Hoe komt het, dat we elkaar niet zagen en
spraken?" vroeg Dolf strijdlustig.
„Door de mobilisatie natuurlijk."
„En daarvoor dan
„Ik kan het niet helpen, dat je mij opzettelijk
hebt gemeden. Lena en ik hadden er verdriet
genoeg van, om maar niet van moeder en Annie
De emigranten moeten van aanpakken weten.
Dhr. Verkuyl zou het heel mooi vinden, wanneer
hij eens, zooals gezegd, een 15-tal jongelieden
mee kon nemen. Enkele jonge mannen, w.o. ook
uit Friesland, kwamen reeds en maken het heel
goed. Er is z.i. veel meer moed voor noodig hier
achter te blijven, dan met hem naar Argentinië
te gaan. Het werd heel duidelijk gezegd, dat men
daar behoefte heeft aan moreel goede menschen,
die niet teleurstellen want wanneer de Regee
ring of particulieren voorschotten verleenen, dan
moeten die ook weer op tijd worden afgedragen.
Bemoedigend vond ik het, dat de heer Verkuyl
in zijn naaste omgeving nog nimmer vernomen
heeft, dat iemand van de Geref. kolonisten daar
in tekort geschoten was.
Nu wil ik nog een paar regelen schrijven over
den indruk van de Friesche heeren Ytsma en
Ds. Zandbergen. Bij hen stond, zou ik zoo zeg
gen, het geestelijke voorop.
Zij vinden het voor de kolonisten zoo heerlijk,
dat er reeds een Geref. gemeente in Buenos Aires
is. Een Hollander heeft in Z.-Amerika gelukkig
een goeden naam. Voor flinke jonge menschen
is er wel mogelijkheid om daar in verschillende
vakken een werkkring te vinden.
Te Tres Arroyos, waar dhr. Verkuyl woont,
is ook een Hollandsche kolonie. Landbouw is er
overheerschend. De grond is er zeer vruchtbaar.
Ook hier is een Geref. kerk. Ds. Zandbergen
was er zes keer in den dienst des Woords voor
gegaan. Elke Gereformeerde, die naar hier komt,
kan er van verzekerd zijn, dat hij met blijdschap
opgenomen wordt in een kring van geloofs- en
geestverwanten, waar hij zich spoedig thuis zal
voelen. Er is een Chr. school en het verenigings
leven bloeit er.
In Carembehy, Brazilië, is ook een Geref. kerk.
Hier is veehouderij ver overheerschend. Alle ko
lonisten zijn hier eigenaars van hun grond. Men
krijgt hier den indruk met een groote familie te
doen te hebben. Er heerschte een sfeer van har
telijkheid en gezelligheid. De kerkdiensten wor
den alle in de Hollandsche taal gehouden. Deze
kolonie heeft in haar geheel het Nederlandsche
karakter behouden, zóó sterk, dat men soms
heeiemaal vergeet in het buitenland te zijn.
Een der vele voordeelen is o.m., dat men in
Brazilië voor betrekkelijk weinig geld zelf boer
kan worden en met Gods zegen kan blijven. Hier
heeft men meer het geruste, men is haast geneigd
te zeggen, het zekere boerenleven en bestaan dat
men zich zoo gaarne denkt.
Kort gezegd is het hoofddoel van de Geref.
Emigratievereeniging in Tres Arroyos het die
nen van de gemeenten van Christus. Dit moet
niet worden vergeten.
Boven alles moet Gods Naam en Gods zaak
worden gediend door de Geref. emigranten. Ja,
al de arbeid èn hier te lande én in Z.-Amerika,
moet daaraan dienstbaar worden gemaakt."
„De Heraut."
Jubileum-uitgave van den Statenbijbel.
Ter gelegenheid van het feit, dat het dezen
zomer 300 jaar geleden is, dat de eerste uitgave
van den Staten-Bijbel verscheen, zal bij den uit
gever J. H. Kok te Kampen een nieuwe goed-
koope Jubileum-uitgave van den bekenden Sta
ten-Bijbel naar de uitgave van Jacob en Pieter
Keur verschijnen in drie handige royaal octavo
deelen. Met nadruk wordt er de aandacht op ge
vestigd, dat deze uitgave al de volledige kant-
teekeningen zal bevatten van den oorspronkelij-
ken Keur-Bijbel, en bovendien alle inleidingen,
namelijk de inleidingen op Oude- en Nieuwe
Testament, de inleidingen op de afzonderlijke
Bijbelboeken en de inleidingen op de hoofdstuk
ken. En het zijn deze beroemde kantteekeningen,
die de groote, onschatbare waarde van den
Staten-Bijbel uitmaken.
Er is echter nog iets, wat onder de aandacht
moet worden gebracht. En wel dit dat de plaat
sing der Kantteekeningen in deze Jubileumuit
gave heel anders, véél en véél practischer en
overzichtelijker is dan in alle andere Staten-
Bijbel-uitgaven het geval was. In vroegere Staten-
Bijbel-uitgaven was het altijd zoo lastig en tijd-
roovend om de verklarende Kantteekeningen, die
men zocht, te vinden omdat men ze maar luk
raak een plaats had gegeven, soms ver van de
teksten, waarop ze betrekking hadden.
In deze nieuwe uitgave echter is het bezwaar
daarvan afdoende opgelost. Alle Kantteekenin
gen zijn geplaatst op dezelfde pagina als de tekst,
waarop ze betrekking hebben en dan zóó, dat
ze vlak bij den tekst staan en door de practische
aanduiding en indeeling met één oogopslag te
vinden zijn.
te spreken. Het spijt me vreeselijk, dat je zóó
handelt
„Och ja, je bent natuurlijk weer de onschuld
in levenden lijve. Frits heeft niets gedaan. Dolf
heeft de schuld, 't Is altijd nog zoo geweest. Maar
ik wil je dan zeggen, dat jij alleen de schuldige
bent. Ik wil niet, dat je over mij „vadert", ver
sta je
„Jongen, wind je niet op. Ik heb je niets mis
daan. Dat is eenvoudig een idee fixe van je. Ik
leg je toch geen stroobreed in den weg
„O, neen Och. Hoe onschuldig kun je het
voorstellen. Maar ik weet wel beter. Het beste
is, dat er tusschen ons geen ontmoeting meer is.
Trouwens een officier en een soldaat met el
kaar, dat klopt toch niet."
„Je moet geen onzin verkoopen, Dolf. We zijn
broers. En niet zoodra ik hoorde, dat je bij deze
compagnie waart, of ik kwam je opzoeken."
,,'t Was heeiemaal onnoodig. 'k Had je al lang
gezien."
„Mij al gezien vroeg Frits, smartelijk ver
baasd.
„Natuurlijk. Onze compagnie heeft jouw de
tachement in Nieuw-Namen toch afgelost? Toen
heb ik je al gezien."
„En je had niet eens behoefte mij aan te spre
ken en de hand te drukken
„Waarom zou ik dat doen? Tusschen ons is
geen vriendschap. Je hebt het er naar gemaakt."
„Maar, mijn beste jongen, wat bezielt je toch?
Ik heb je niets gedaan. Ik bemerk, dat je nog
erger geworden bent dan vroeger. Het schijnt,
dat de dienst je ook geen goed doet."
„Dat valt nog wat mee", spottte Dolf. „Het
zal je allicht verbazen, dat ik steeds een geregeld
bezoeker van het Militair Tehuis ben. Dat had
Hier is een kostelijk standaardwerk, dat niet
alleen in dit Jubileumjaar van beteekenis is, maar
dat zijn waarde zal blijven behouden.
Voor ieder Christelijk gezin, waar de Bijbel
wordt gelezen, is het een uitgave van onschat
bare waarde.
K.B.
S.
J. N. Voorhoeve, Uitgever, den Haag, zond
het volgende
Sneeuwstorm door W. Laatsman. Prijs ingen.
1.45, geb. 1.95 voor leden 1.en 1.50.
De schrijver is zeer bekend door zijn „Sloe-
berke Slob" en ook dit nieuwe werk kan worden
aanbevolen vooral voor evangelisatie-doeleinden.
Hier wordt ons geteekend de voorzichtige wijze
van optreden van een predikant in Canada, die
door God wordt gebruikt om een Hollander, die
daar bij de politie-troepen dient en trots zijn op
voeding was verzonken tot spotzucht met geloof
en kerk terug brengt tot de Schrift met het ge
volg, dat hij komt tot geloof en daarom uit den
dienst wordt ontslagen. Er wordt gezegd, dat
de schrijver hier iets vertelt uit zijn eigen leven.
Een Boekenlegger, Per pakje van 20 0.60.
Heel aardig. De prijs is zeker geen bezwaar.
Aanbevolen.
8 Tractaten op gekleurd papier met teekening.
Per 100 ex. 0.70, voor leden 0.50. Omzet
belasting (1 cent per kwartje) extra.
Steeds wordt er meer werk gemaakt van de
tractaten, zoodat ze veel aantrekkelijker zijn om
ze aan te nemen en ook te lezen. Dat ze zegen
verspreiden mogen.
K. B. A. S.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Middelburg. Ontvangen van een Zuster uit de ge
meente 10.uit dankbaarheid, voor de Evangeli
satie in eigen stad. Vriendelijk dank.
D. BREMMER.
Middelburg. Ontvangen van de kinderen der Hee-
rengrachtschool f 5.23 voor de Schoolzending.
Met hartelijken dank.
I. VAN NOPPEN.
VEREENIGINGSLEVEN.
Gere}M.V. Het ontluikend leven" te St. Laurens.
Gew. Gesch. „De wetgeving op Sinai" door Leintje
Gideonse.
Reciteeren door Leuntje Tramper.
Memoriseeren door Maria Huisman.
De Gerei. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens
vergadert D.V. Donderdag 12 Augustus.
N. T. Schets 19. „De eerste lijdensaankondiging",
A. v. d. Broeke.
Vrij ond. „Godsdienst der Javanen", C. Huisman.
Proza E. J. Sanderse.
De Gerei. J. V. te St. Laurens vergadert op Zondag
8 Augustus des avonds 7 uur.
G. B. 21. „Van de voldoening van Christus voor
ons" door vr. J. Sturm.
M. O. 14. „Christelijke vakorganisatie" door vr. J.
Christiaanse.
je niet gedacht, hé, van je verworpen, ongeloo-
vigen broeder."
„Dolf, jongen, in den naam van onzen vader,
die ons zoo plotseling ontviel, spreek niet zoo
bitter. Ik weet niet, wat ik van je denken moet."
„Och, weet je dat niet Had dat vroeger maar
bedacht. Dan had je mij tenminste mijn gang la
ten gaan."
„Ik weet heusch niet, wat je bedoelt. Maar
het is hier de plaats niet, om te twisten, ja twist
moet ik dit noemen, al begrijp ik je houding niet.
En ik moet ook weg. Kun je vanavond niet naar
Hulst komen, om eens rustig te praten Of wil
ik naar Nieuw-Namen komen?"
„Ik kom niet naar Hulst en het andere is ook
niet noodig. Het dient nergens toe", antwoordde
Dolf stug.
„Mijn jongen, zóó gaat het niet en zóó mag
het ook niet", zeide zijn broeder, steeds meer
pijnlijk aangedaan. „Er moet een misverstand
tusschen ons zijn of je zoekt bepaald iets, om
verwijdering te scheppen. Maar ik kan onmoge
lijk langer blijven praten. Om acht uur moest
ik in Hulst zijn. Ik haal het niet meer. Wil je,
ik vraag het je vriendelijk en dringend, van
avond een uurtje in Hulst komen praten Na
zeven uur ben ik op mijn kamer."
„Hulst is mij te ver loopen, als ik wacht ge
had heb", overtroefde Dolf, wien het toch niet
onwelgevallig was, dat Frits zoo deemoedig
sprak.
„Je behoeft toch niet te loopen Huur of leen
een fiets."
„Ik kom niet naar Hulst, 't Heeft geen zin.
Je wilt nu wel zoete broodjes bakken, maar daar
voor is het te laat."
„Van je heele redeneering begrijp ik niets. Zal
ZONDAG 8 AUGUSTUS 1937.
CLASSE MIDDELBURG.
Collecte Verstrooide Gereformeerden in Indië.
Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. A. W. F. Nijenhuis
te Lutterade.
2 uur Ds. A. W. F. Nijenhuis
6 uur Ds. D. Bremmer
Noorderkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer
6 uur Ds. A. W. F. Nijenhuis
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij
te Heinkenszand.
Domburg 9.30 uur Ds. H. Pestman
2.30 uur Ds. J. E. Visser
Gapinge 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. J. W. Tunderman
Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Nijhuis
te Donkerbroek.
Koudekerke 9.30 en 2 uur Cand. Verweij
te Kampen.
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. J. D. v. Ginhoven
te Vledder.
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Cand. Hoofland
te Naaldwijk.
Serooskerke 9.30 en 2.30 uur
Ds. W. F. M. Lindeboom
Bed. H. Av. en Dankz.
Souburg 9.30 uur Ds. C. B. Bavinck
2 uur Ds. J. C. J. Kuiper
Veere 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. H. Pestman
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk
Vrouwepolder 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman
2.30 uur Ds. D. Bremmer
Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2 uur Leesdienst
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. linger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder
Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
6 uur Leesdienst
Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur Leesdienst
6 uur Ds. Z. Hoek
Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. H. Veenstra
Zierikzee 9.30 en 5.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2.30 uur Ds. A. J. van Sluijs
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Ds. W. M. Ie Cointre
Krabbendijke 10 en 3 uur Leesdienst
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Ds. G. v. Heiningen
te Wolphaartsdijk.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Ds. W. G. F. van Herwijnen
Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene
Borssele 9 en 2 uur Ds. H. Fransen
Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 10.30 en 3 uur Ds. M. Ros
te Krabbendijke.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Leesdienst
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Leesdienst
Yerseke 9.30 en 2 uur Prof. de Hartogh
te Kampen.
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Axel 10 en 2.30 uur Ds. J. S. Post
Hoek 10 en 3 uur Ds. J. A. Vink
Oostburg 10 en 3 uur Ds. S. J. Koster
te St. Anna Parochie.
Schoondijke 10 en 3 uur
Terneuzen 9
Ds. D. de Vries
.30 en 2.30 uur Ds. G. H. Schuppert
te Loenen a. d. Vecht.
Zaamslag 10 en 2.30 uur Ds. Wolfert
te Mariënberg.
ik dan vanavond naar Nieuw-Namen komen
Kan ik er op rekenen, je thuis te treffen
„Ik kan niet vast beloven, 'k Ben tegenwoor
dig druk aan de studie."
„Nu, dan ben je toch thuis
„Ook wel eens in het Militair Tehuis."
„Dan kom ik daar. Waar hebben jullie dat
,,'k Weet niet, hoe het daar heet. Maar je
kunt gerust wegblijven. Het heeft geen zin, dat
je komt."
„Dan zal ik maar gaan. 'k Hoop van harte, dat
je er spoedig spijt van hebben zult. Want dit is
vreeselijk, Dolf."
„Je hebt het er naar gemaakt", zeide Dolf en
keerde den officier den rug toe.
In zijn hart smaakte hij de voldoening, Frits
te hebben verslagen.
„Bonjour, Dolf."
„Bonjour."
Inderdaad had Dolf Frits verslagen. Ontmoe
digd, terneergeslagen reed deze terug, langs de
wacht, zonder die te inspecteeren. Verblijd was
hij geweest te hooren, dat Dolf in de nabijheid
was. Hij had gehoopt, voorzoover dat mogelijk
was, een gezelligen omgang te hebben, nu hij
zooveel ontberen moest. Want het gescheiden
zijn van Lena en zijn kind drukte hem zwaar,
terwijl het heimwee naar zijn school hem vaak
te machtig werd. En er was nog niet de min
ste kijk op verbetering. En dan was er nog altijd
de stille hoop, dat hij mogelijk ten goede op Dolf
kon inwerken, te meer nu moeder hem had ge
schreven, dat Dolf niet meer de oude was.
(Wordt vervolgd)