FAMILIE BERICHTEN FEUILLETON* BRANDING BOEKAANKONDIGING. PLAATST UWE IN DE PREDIKBEURTEN Het Evangelie in Italië. Het „Alg. Weekbl. voor Christendom en Cul tuur" schrijftDe aandacht is geconcentreerd op Duitschland, maar ook in Italië wordt de vrij heid van godsdienst ernstig bedreigd. In 1929 is een wet aangenomen, die de volgende kerkge nootschappen erkende. De katholieke kerk, met speciale voorrechten als Staatskerk, de Walden- zer Kerk, de Episcopale en Baptistische Kerk, de zevende Dags Adventisten, het Leger des Heils en de Spezzia mission. Andere kerken wor den in Italië niet toegelaten. Nu wordt openlijk in Italië gezegd, dat het vaticaan den oorlog in Abessynië met geld heeft gesteund. Als contra prestatie maken de autoriteiten het nu alle pro- testantsche kerken lastig. Met de wet in de hand laten zij allerlei onafhankelijke zendingsgenoot schappen en kerken verdwijnen onlangs nog één, die meer dan 50.000 aanhangers telde. Een paar weken geleden werd aan meer dan duizend van deze menschen „huisarrest" opgelegd zij mogen hun dorp of stad niet verlaten en moeten zich dagelijks bij de politie melden. Ook de er kende kerken worden geattaqueerd. Verschil lende van de bovengenoemde kerkgenootschap pen verkeeren in groote moeilijkheden. Maar de aandacht van het Vaticaan schijnt vooral op drie van hen geconcentreerd te zijn De Wal- denzer kerk, het Britsche Bijbelgenootschap en het Leger des Heils. Men zegt, dat ook zij ge doemd zijn te verdwijnen. Het Leger des Heils had al aanzegging ontvangen om zijn matten op te rollen, maar werd gered door de tusschen- komst van enkele protestantsche regeeringen het mag nu alleen maar sociaal werk doen. De Britsche regeering houdt het Bijbelgenootschap de hand boven het hoofd. Het moeilijkst heeft het de Waldenzer Kerk. De meeste van haar scholen zijn door de burgerlijke autoriteiten over genomen, die wel huur betalen, maar de priesters godsdienstonderwijs laten geven. De kinderen behoeven deze lessen wel niet bij te wonen, maar de Waldenzer geestelijke zelf mag niet binnen komen. Ook hier is de lichtzijde, dat de vraag naai den Bijbel onder het volk zeer toeneemt. Argentinië en Brazilië. In opdracht van de Friesche Geref. Kolonisa- tievereeniging hebben de heeren S. H. Ytsma en Ds. H. Zandbergen (van Drachten), Argentinië en Brazilië bezocht „ter verkenning". En met welk resultaat We lezen ervan in „Patrimoni um". Aldus Of zij er best onttvangen zijn 'n Mooie reis, als 3e klas passagiers, buitengewoon vriendelijk en hartelijk, zoowel in Buenos Aires, Tres Ar royos als Brazilië was de ontvangst. Deze broeders kwamen nü rapport doen. Natuurlijk warme belangstelling. Bovendien nóg een spreker, dhr. Verkuyl, van Tres Arroy os, een jeugdige boer, die nu 12 jaar geleden vanuit Holland naar Argentinië vertrok. Een man uit de practijk dus. Die z'n vrouw daar heeft ge vonden. En straks, liefst met een vijftiental jonge krachten, naar zijn nieuwe vaderland terugkeert. Dat zal dhr. Verkuyl wel lukken Want er moet ruimte komen voor onze jonge boeren. En zij gaan niet naar de kanibalen Maar naar de broederen, die er pionierswerk hebben mogen verrichten en door den Heere rijk gezegend zijn. Zie, dat is het, wat mij in al het gehóórde zoo heerlijk heeft gepakt. In dat schoone, onmetelijke land, dat 90 maal zoo groot is als Nederland en \]/2 maal zooveel inwoners heeft, is Gode zij dank, een kleine kolonie in al de drie genoemde plaatsen. Men vindt er een milieu waar men thuis is. 't Was dhr. Verkuyl, die de geschiedenis liet spreken en levendig vertelde hoe in de laatste 10 jaar enorm veel verbeterd is. Er kwamen proefboerderijen in Buenos Aires, men heeft er een uitstekenden rundveestapel. Zeer veel kan sen zijn er om te slagen. Menschen, die hier in Nederland geen toekomst zien en er offers voor over hebben, moeten, vóór ze vertrekken, zich volledig op de hoogte stellen. Dat kan nu Ja, voor jongelieden, die zichzelf willen op werken, is er veel kans. Zij kunnen als knecht onmiddellijk aan den slag komen. Zij, die over eenig kapitaal beschikken, heb ben een heele goede kans, al moeten zij zich ook evengoed leeren aanpassen. Voor een derde groep, menschen, die het land bouwbedrijf goed kennen, maar geen geld heb ben, moet geld gezocht worden. Voor hen moe ten grondcomplexen worden aangekocht. DOOR K. H. MARINUSSEN 60) Maar toen Dolf den officier hoorde, moest hij zich wel omwenden. En Frits „Hé, Dolf, ben jij dat Hij strekte gul de hand uit. „Eindelijk heb ik je dan eens. Hoe maak je het Ik ben deze week in Nieuw-Namen ge weest. Maar je was met verlof. Heeft men het je verteld Hoe was het thuis En hoe maak jij het „Goed, zooals je ziet", antwoordde Dolf stug. De hem toegestoken hand aanvaardde hij niet. De vroolijke gelaatsuitdrukking van Frits ver somberde. En een pijnlijke trek kwam er op. De Duitscher, niet begrijpend, keek verbaasd toe voor een officier sprong een Duitscher in de houding, dat de hakken zijner schoenen tegen elkaar klapten en deze Hollandsche soldaat bleef staan, als hij stond en deed zoo onverschil lig mogelijk. „Wat heb je, Dolf Wat ben je onvriende lijk Is dat nu een verwelkoming, na elkaar in maanden niet gezien te hebben „Hoe komt het, dat we elkaar niet zagen en spraken?" vroeg Dolf strijdlustig. „Door de mobilisatie natuurlijk." „En daarvoor dan „Ik kan het niet helpen, dat je mij opzettelijk hebt gemeden. Lena en ik hadden er verdriet genoeg van, om maar niet van moeder en Annie De emigranten moeten van aanpakken weten. Dhr. Verkuyl zou het heel mooi vinden, wanneer hij eens, zooals gezegd, een 15-tal jongelieden mee kon nemen. Enkele jonge mannen, w.o. ook uit Friesland, kwamen reeds en maken het heel goed. Er is z.i. veel meer moed voor noodig hier achter te blijven, dan met hem naar Argentinië te gaan. Het werd heel duidelijk gezegd, dat men daar behoefte heeft aan moreel goede menschen, die niet teleurstellen want wanneer de Regee ring of particulieren voorschotten verleenen, dan moeten die ook weer op tijd worden afgedragen. Bemoedigend vond ik het, dat de heer Verkuyl in zijn naaste omgeving nog nimmer vernomen heeft, dat iemand van de Geref. kolonisten daar in tekort geschoten was. Nu wil ik nog een paar regelen schrijven over den indruk van de Friesche heeren Ytsma en Ds. Zandbergen. Bij hen stond, zou ik zoo zeg gen, het geestelijke voorop. Zij vinden het voor de kolonisten zoo heerlijk, dat er reeds een Geref. gemeente in Buenos Aires is. Een Hollander heeft in Z.-Amerika gelukkig een goeden naam. Voor flinke jonge menschen is er wel mogelijkheid om daar in verschillende vakken een werkkring te vinden. Te Tres Arroyos, waar dhr. Verkuyl woont, is ook een Hollandsche kolonie. Landbouw is er overheerschend. De grond is er zeer vruchtbaar. Ook hier is een Geref. kerk. Ds. Zandbergen was er zes keer in den dienst des Woords voor gegaan. Elke Gereformeerde, die naar hier komt, kan er van verzekerd zijn, dat hij met blijdschap opgenomen wordt in een kring van geloofs- en geestverwanten, waar hij zich spoedig thuis zal voelen. Er is een Chr. school en het verenigings leven bloeit er. In Carembehy, Brazilië, is ook een Geref. kerk. Hier is veehouderij ver overheerschend. Alle ko lonisten zijn hier eigenaars van hun grond. Men krijgt hier den indruk met een groote familie te doen te hebben. Er heerschte een sfeer van har telijkheid en gezelligheid. De kerkdiensten wor den alle in de Hollandsche taal gehouden. Deze kolonie heeft in haar geheel het Nederlandsche karakter behouden, zóó sterk, dat men soms heeiemaal vergeet in het buitenland te zijn. Een der vele voordeelen is o.m., dat men in Brazilië voor betrekkelijk weinig geld zelf boer kan worden en met Gods zegen kan blijven. Hier heeft men meer het geruste, men is haast geneigd te zeggen, het zekere boerenleven en bestaan dat men zich zoo gaarne denkt. Kort gezegd is het hoofddoel van de Geref. Emigratievereeniging in Tres Arroyos het die nen van de gemeenten van Christus. Dit moet niet worden vergeten. Boven alles moet Gods Naam en Gods zaak worden gediend door de Geref. emigranten. Ja, al de arbeid èn hier te lande én in Z.-Amerika, moet daaraan dienstbaar worden gemaakt." „De Heraut." Jubileum-uitgave van den Statenbijbel. Ter gelegenheid van het feit, dat het dezen zomer 300 jaar geleden is, dat de eerste uitgave van den Staten-Bijbel verscheen, zal bij den uit gever J. H. Kok te Kampen een nieuwe goed- koope Jubileum-uitgave van den bekenden Sta ten-Bijbel naar de uitgave van Jacob en Pieter Keur verschijnen in drie handige royaal octavo deelen. Met nadruk wordt er de aandacht op ge vestigd, dat deze uitgave al de volledige kant- teekeningen zal bevatten van den oorspronkelij- ken Keur-Bijbel, en bovendien alle inleidingen, namelijk de inleidingen op Oude- en Nieuwe Testament, de inleidingen op de afzonderlijke Bijbelboeken en de inleidingen op de hoofdstuk ken. En het zijn deze beroemde kantteekeningen, die de groote, onschatbare waarde van den Staten-Bijbel uitmaken. Er is echter nog iets, wat onder de aandacht moet worden gebracht. En wel dit dat de plaat sing der Kantteekeningen in deze Jubileumuit gave heel anders, véél en véél practischer en overzichtelijker is dan in alle andere Staten- Bijbel-uitgaven het geval was. In vroegere Staten- Bijbel-uitgaven was het altijd zoo lastig en tijd- roovend om de verklarende Kantteekeningen, die men zocht, te vinden omdat men ze maar luk raak een plaats had gegeven, soms ver van de teksten, waarop ze betrekking hadden. In deze nieuwe uitgave echter is het bezwaar daarvan afdoende opgelost. Alle Kantteekenin gen zijn geplaatst op dezelfde pagina als de tekst, waarop ze betrekking hebben en dan zóó, dat ze vlak bij den tekst staan en door de practische aanduiding en indeeling met één oogopslag te vinden zijn. te spreken. Het spijt me vreeselijk, dat je zóó handelt „Och ja, je bent natuurlijk weer de onschuld in levenden lijve. Frits heeft niets gedaan. Dolf heeft de schuld, 't Is altijd nog zoo geweest. Maar ik wil je dan zeggen, dat jij alleen de schuldige bent. Ik wil niet, dat je over mij „vadert", ver sta je „Jongen, wind je niet op. Ik heb je niets mis daan. Dat is eenvoudig een idee fixe van je. Ik leg je toch geen stroobreed in den weg „O, neen Och. Hoe onschuldig kun je het voorstellen. Maar ik weet wel beter. Het beste is, dat er tusschen ons geen ontmoeting meer is. Trouwens een officier en een soldaat met el kaar, dat klopt toch niet." „Je moet geen onzin verkoopen, Dolf. We zijn broers. En niet zoodra ik hoorde, dat je bij deze compagnie waart, of ik kwam je opzoeken." ,,'t Was heeiemaal onnoodig. 'k Had je al lang gezien." „Mij al gezien vroeg Frits, smartelijk ver baasd. „Natuurlijk. Onze compagnie heeft jouw de tachement in Nieuw-Namen toch afgelost? Toen heb ik je al gezien." „En je had niet eens behoefte mij aan te spre ken en de hand te drukken „Waarom zou ik dat doen? Tusschen ons is geen vriendschap. Je hebt het er naar gemaakt." „Maar, mijn beste jongen, wat bezielt je toch? Ik heb je niets gedaan. Ik bemerk, dat je nog erger geworden bent dan vroeger. Het schijnt, dat de dienst je ook geen goed doet." „Dat valt nog wat mee", spottte Dolf. „Het zal je allicht verbazen, dat ik steeds een geregeld bezoeker van het Militair Tehuis ben. Dat had Hier is een kostelijk standaardwerk, dat niet alleen in dit Jubileumjaar van beteekenis is, maar dat zijn waarde zal blijven behouden. Voor ieder Christelijk gezin, waar de Bijbel wordt gelezen, is het een uitgave van onschat bare waarde. K.B. S. J. N. Voorhoeve, Uitgever, den Haag, zond het volgende Sneeuwstorm door W. Laatsman. Prijs ingen. 1.45, geb. 1.95 voor leden 1.en 1.50. De schrijver is zeer bekend door zijn „Sloe- berke Slob" en ook dit nieuwe werk kan worden aanbevolen vooral voor evangelisatie-doeleinden. Hier wordt ons geteekend de voorzichtige wijze van optreden van een predikant in Canada, die door God wordt gebruikt om een Hollander, die daar bij de politie-troepen dient en trots zijn op voeding was verzonken tot spotzucht met geloof en kerk terug brengt tot de Schrift met het ge volg, dat hij komt tot geloof en daarom uit den dienst wordt ontslagen. Er wordt gezegd, dat de schrijver hier iets vertelt uit zijn eigen leven. Een Boekenlegger, Per pakje van 20 0.60. Heel aardig. De prijs is zeker geen bezwaar. Aanbevolen. 8 Tractaten op gekleurd papier met teekening. Per 100 ex. 0.70, voor leden 0.50. Omzet belasting (1 cent per kwartje) extra. Steeds wordt er meer werk gemaakt van de tractaten, zoodat ze veel aantrekkelijker zijn om ze aan te nemen en ook te lezen. Dat ze zegen verspreiden mogen. K. B. A. S. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Middelburg. Ontvangen van een Zuster uit de ge meente 10.uit dankbaarheid, voor de Evangeli satie in eigen stad. Vriendelijk dank. D. BREMMER. Middelburg. Ontvangen van de kinderen der Hee- rengrachtschool f 5.23 voor de Schoolzending. Met hartelijken dank. I. VAN NOPPEN. VEREENIGINGSLEVEN. Gere}M.V. Het ontluikend leven" te St. Laurens. Gew. Gesch. „De wetgeving op Sinai" door Leintje Gideonse. Reciteeren door Leuntje Tramper. Memoriseeren door Maria Huisman. De Gerei. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens vergadert D.V. Donderdag 12 Augustus. N. T. Schets 19. „De eerste lijdensaankondiging", A. v. d. Broeke. Vrij ond. „Godsdienst der Javanen", C. Huisman. Proza E. J. Sanderse. De Gerei. J. V. te St. Laurens vergadert op Zondag 8 Augustus des avonds 7 uur. G. B. 21. „Van de voldoening van Christus voor ons" door vr. J. Sturm. M. O. 14. „Christelijke vakorganisatie" door vr. J. Christiaanse. je niet gedacht, hé, van je verworpen, ongeloo- vigen broeder." „Dolf, jongen, in den naam van onzen vader, die ons zoo plotseling ontviel, spreek niet zoo bitter. Ik weet niet, wat ik van je denken moet." „Och, weet je dat niet Had dat vroeger maar bedacht. Dan had je mij tenminste mijn gang la ten gaan." „Ik weet heusch niet, wat je bedoelt. Maar het is hier de plaats niet, om te twisten, ja twist moet ik dit noemen, al begrijp ik je houding niet. En ik moet ook weg. Kun je vanavond niet naar Hulst komen, om eens rustig te praten Of wil ik naar Nieuw-Namen komen?" „Ik kom niet naar Hulst en het andere is ook niet noodig. Het dient nergens toe", antwoordde Dolf stug. „Mijn jongen, zóó gaat het niet en zóó mag het ook niet", zeide zijn broeder, steeds meer pijnlijk aangedaan. „Er moet een misverstand tusschen ons zijn of je zoekt bepaald iets, om verwijdering te scheppen. Maar ik kan onmoge lijk langer blijven praten. Om acht uur moest ik in Hulst zijn. Ik haal het niet meer. Wil je, ik vraag het je vriendelijk en dringend, van avond een uurtje in Hulst komen praten Na zeven uur ben ik op mijn kamer." „Hulst is mij te ver loopen, als ik wacht ge had heb", overtroefde Dolf, wien het toch niet onwelgevallig was, dat Frits zoo deemoedig sprak. „Je behoeft toch niet te loopen Huur of leen een fiets." „Ik kom niet naar Hulst, 't Heeft geen zin. Je wilt nu wel zoete broodjes bakken, maar daar voor is het te laat." „Van je heele redeneering begrijp ik niets. Zal ZONDAG 8 AUGUSTUS 1937. CLASSE MIDDELBURG. Collecte Verstrooide Gereformeerden in Indië. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. A. W. F. Nijenhuis te Lutterade. 2 uur Ds. A. W. F. Nijenhuis 6 uur Ds. D. Bremmer Noorderkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer 6 uur Ds. A. W. F. Nijenhuis Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij te Heinkenszand. Domburg 9.30 uur Ds. H. Pestman 2.30 uur Ds. J. E. Visser Gapinge 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. J. W. Tunderman Grijpskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. Nijhuis te Donkerbroek. Koudekerke 9.30 en 2 uur Cand. Verweij te Kampen. St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. J. D. v. Ginhoven te Vledder. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Cand. Hoofland te Naaldwijk. Serooskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. W. F. M. Lindeboom Bed. H. Av. en Dankz. Souburg 9.30 uur Ds. C. B. Bavinck 2 uur Ds. J. C. J. Kuiper Veere 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. H. Pestman Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Vrouwepolder 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman 2.30 uur Ds. D. Bremmer Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2 uur Leesdienst CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. linger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Leesdienst Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur Leesdienst 6 uur Ds. Z. Hoek Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. H. Veenstra Zierikzee 9.30 en 5.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2.30 uur Ds. A. J. van Sluijs CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. Ie Cointre Krabbendijke 10 en 3 uur Leesdienst Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Ds. G. v. Heiningen te Wolphaartsdijk. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. W. G. F. van Herwijnen Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9 en 2 uur Ds. H. Fransen Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 10.30 en 3 uur Ds. M. Ros te Krabbendijke. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Leesdienst Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Leesdienst Yerseke 9.30 en 2 uur Prof. de Hartogh te Kampen. CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 10 en 2.30 uur Ds. J. S. Post Hoek 10 en 3 uur Ds. J. A. Vink Oostburg 10 en 3 uur Ds. S. J. Koster te St. Anna Parochie. Schoondijke 10 en 3 uur Terneuzen 9 Ds. D. de Vries .30 en 2.30 uur Ds. G. H. Schuppert te Loenen a. d. Vecht. Zaamslag 10 en 2.30 uur Ds. Wolfert te Mariënberg. ik dan vanavond naar Nieuw-Namen komen Kan ik er op rekenen, je thuis te treffen „Ik kan niet vast beloven, 'k Ben tegenwoor dig druk aan de studie." „Nu, dan ben je toch thuis „Ook wel eens in het Militair Tehuis." „Dan kom ik daar. Waar hebben jullie dat ,,'k Weet niet, hoe het daar heet. Maar je kunt gerust wegblijven. Het heeft geen zin, dat je komt." „Dan zal ik maar gaan. 'k Hoop van harte, dat je er spoedig spijt van hebben zult. Want dit is vreeselijk, Dolf." „Je hebt het er naar gemaakt", zeide Dolf en keerde den officier den rug toe. In zijn hart smaakte hij de voldoening, Frits te hebben verslagen. „Bonjour, Dolf." „Bonjour." Inderdaad had Dolf Frits verslagen. Ontmoe digd, terneergeslagen reed deze terug, langs de wacht, zonder die te inspecteeren. Verblijd was hij geweest te hooren, dat Dolf in de nabijheid was. Hij had gehoopt, voorzoover dat mogelijk was, een gezelligen omgang te hebben, nu hij zooveel ontberen moest. Want het gescheiden zijn van Lena en zijn kind drukte hem zwaar, terwijl het heimwee naar zijn school hem vaak te machtig werd. En er was nog niet de min ste kijk op verbetering. En dan was er nog altijd de stille hoop, dat hij mogelijk ten goede op Dolf kon inwerken, te meer nu moeder hem had ge schreven, dat Dolf niet meer de oude was. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1937 | | pagina 3