Als hm geslagen!
AKKERTJES
KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN.
ANTIFELLIN
PREDIKBEURTEN
AKKER C ACH E TS
daar hopen te verkoopen aan Chineesche opkoo-
pers of aan de dessa-menschen. Zoo nu en dan
komt één van die menschen naar mij toe men
schen, die blijkbaar vroeger al eens de samen
komst in Bono hebben bijgewoond. Ik vraag ze
waarom ze niet naar de samenkomst gaan en het
antwoord luidt telkens dereng kepareng het
is nog niet toegestaan n.l. door God. Wij zouden
zeggen ik heb er geen zin, maar deze Javanen
drukken hun gebrek aan lust om de samenkom
sten bij te wonen zoo uit, dat daarin ligt de ge
dachte God heeft in mijn hart de begeerte nog
niet gewekt om de samenkomst bij te wonen. Ik
zeg een paar woorden, waarin ik ze duidelijk
tracht te maken, hoe verkeerd hun opvatting is,
maar ze volharden in de aangenomen houding en
lachend en vriendelijk groetend zetten ze hun
tocht naar de passar voort.
Eindelijk zijn we in Bono. In het huis van den
Goeroe-Indjil zitten 6 volwassenen te wachten,
die graag belijdenis van hun geloof zouden wil
len doen en nu eerst onderzocht moeten worden.
Het onderzoek, waarvan ik den gang al wel eens
in een vorigen brief beschreef, was bevredigend,
ze waren goed onderwezen en konden de vra
gen duidelijk beantwoorden. Wel is het telkens
weer roerend om zoo'n onderzoek bij te wonen.
Ik heb dat nu bijna 25 jaar gedaan, maar wat is
het telkens heerlijk om onze Javanen te hooren
antwoorden en te horen spreken van hun geloof.
Het staat zoo vast voor hen. Op de vraag of
er behalve Jezus nog meer zaligmakers zijn, luidt
het antwoord zoo krachtig Neen. Is Mohamed
dan geen zaligmaker Antwoord ,,Neen, hij had
zelf zonde". Het is zoo iets schoons het werk
Gods in de Zending te zien. Na afloop van dit
onderzoek gingen we het kerkje binnen het is
vol. Wat een blijdschap is er bij de aanwezigen.
Het Avondmaal zal gevierd worden 6 volwas
senen zullen worden gedoopt. De Christenen zijn
er blij mee, dat de gemeente zoo groeit, en als
wij straks zingen „Geloofd zij God met diepst
ontzag", dan klinkt het gezang krachtig op. O,
hier is Gods werk te zien. Hier klopt het leven
hier werkt Gods Geest en als wij straks met el
kaar den dood des Heeren verkondigen, dan doen
we dat als een gemeenschap van broeders en zus
ters, die het zich bewust zijnéén Heer, één
geloof en één doop. Na afloop van den dienst
blijven we nog een oogenblik napraten en gaan
dan gauw weg want er is nog meer te doen.
We moeten ons haasten om vóór één uur thuis
te zijn.
's Middags 3 uur rijdt de auto andermaal weg.
Nu naar een dorpje voorbij Parakan. Het dorp
ligt ongeveer 40 kilometer ten Noord-Oosten van
Magelang. Als we daar zijn, moeten we uitstap
pen en nog ongeveer een half uur loopen naar
de plaats, waar de gemeente is. De natuur is
weer heel anders dan van morgen. Het dreigt
te gaan regenen nu daar zijn wij zoo goed als
het mogelijk is tegen gewapend. Wij hopen al
leen, dat het niet gaat regenen voor die Javaan-
sche vrouw, die met haar baby mee daalt en
stijgt naar de gemeente, waar haar kindje zal ge
doopt worden. Gelukkig komen we voor de regen
in de dessa aan. Het is tijd om te beginnen en
we gaan aanstonds het kerkje binnen, waar een
klein clubje, ongeveer een 20 mannen en vrou
wen, bijeen zijn. Het kerkgebouw is door de
menschen zelf gezet. Het zijn oud-volgelingen van
Sadrach, die zich nu bij ons gevoegd hebben.
Wij zitten nu hoog in het gebergte, ongeveer
1300 meter boven de zeespiegel. Als de samen
komst begint, is het clubje, dat in de kerk zit
maar klein, maar voor de kerk staan wel een 100
menschen, nieuwsgierigen, die eens willen kijken,
hoe het in zoo'n Christelijke samenkomst toe
gaat. Er is spanning bij die menschen en kinde
ren. Elke beweging wordt met Argusoogen be
spied. Wie weet, wat die menschen over het
Christendom hebben hooren lasteren en welke
onmogelijke verhalen men heeft verteld over
menschen, die Christen zijn geworden en nu op
den Soembing als wilde zwijnen leven. Ik vind
het jammer, dat ze zoo buiten blijven staan ze
kunnen wel hooren wat ik zeg, maar het zou
toch mooier zijn als ze binnenkwamen. Ik houd
daarom een oogenblik op en stuur één der hoor
ders naar buiten om te vragen of ze binnen wil
len komen.
Wat een ontstentenis geen sprake van ze
wijken allen achteruit en alle pogingen om al
thans de dappersten naar binnen te lokken, falen.
De broeder, die uitgezonden was, komt onver
richter zake terug. De buitenstaanders blijven
buiten. Daar begint het te regenen een echt
tropisch buitje en alle menschen, die voor het
kerkje staan, wijken een paar meter achteruit en
zoeken dekking onder het uitstekend dak van
een Javaansche woning. Het regent, dat het giet.
Ge kunt tl in Holland zoo iets moeilijk voorstel
len. De regen komt in zulke dichte massa's neer
vallen, dat ik de menschen aan den overkant,
die ongeveer 12 meter van mij verwijderd zijn,
slechts vaag zie en hooren en zien vergaat je.
Het is moeilijk om bij dien neerkletsenden regen
me verstaanbaar te maken. Het krachtig geruisch
van de neervallende watermassa's overstemt en
kele oogenblikken het geluid, dat ik kan voort
brengen. Gelukkig „Strenge meesters regeeren
niet lang" geldt ook voor zoo'n tropisch buitje.
Weldra is het een wilde regen geworden en de
dienst in het kleine kerkje, waar twee kinderen
gedoopt zijn en waar we met ons kleine aantal
aan het H. Avondmaal hebben aangezeten, ver
loopt normaal onder de belangstellende blikken
der dorpsbewoners. Na den dienst moet ik bin
nenkomen in het huis van één der Christenen.
De vrouw heeft me laten roepen om met haar
te bidden. Ze is ziek ze had de samenkomst niet
kunnen bijwonen en nu zit ze, wegschuilend in
het donker van een bijna vensterlooze groote
kamer op een amben (een Javaansche rustbank).
De noodige kopjes thee staan ingeschonken, de
Javaansche versnaperingen worden rondgedeeld
en intusschen vinden we gelegenheid om eens te
informeeren naar de toestanden in deze dessa.
En dan gaat deze kleine kring van menschen
in gebed voor die zieke vrouw het is maar een
klein clubje Christenen, maar ze leven zoo echt
met elkaar mee en wat ons het meest verblijdt
deze kleine gemeente in een bergdessa, waar nog
maar weinig menschen het Evangelie gehoord
hebben, is een zwak lichtpunt in donkeren nacht;
het Evangelie is ook daar zijn loop begonnen.
Nu moeten we echter weg. Er is nog een samen
komst in Temanggoeng en willen graag voor
donker het tochtje over de smalle steenachtige
paden met hier en daar primitieve bruggetjes
over in de diepte stroomende riviertjes achter den
rug hebben. Op onze terugtocht moeten wij nog
in Parakan zijn, waar de kerkeraad een samen-
spreking wil houden over de vraag wat het beste
is een kerkje bouwen of een flink huis huren,
dat tegen geringe prijs is aangeboden en dat beter
is dan een kerkje, dat we van plan waren te bou
wen. Al de broeders zijn het er over eens, dat
een kerkje van een paar duizend gulden minder
geschikt is dan het huis, dat we voor een gering
bedrag huren.
Er worden heel wat beschouwingen ten beste
gegeven, maar het eind is toch een beslissing om
niet te bouwen en in het huurhuis ook voortaan
samenkomsten te houden te meer voelen de
broeders voor deze oplossing, omdat in dit huis
ook tevens de Maleische School gehouden kan
worden en er bovendien nog plaats genoeg over
schiet voor den goeroe om er te wonen. Van
Parakan gaat het naar Temanggoeng, waar de
goeroe spreekt en ik aan een volwassene en een
kind den H. Doop bedienen en waar na afloop
van de samenkomst nog een Kerkeraadsvergade-
ring gehouden werd om te spreken over de nood
zakelijkheid om een andere plaats van samen
komst te zoeken. Het huis, dat nu voor samen
komst gebruikt wordt, is groot genoeg, maar daar
is links en rechts, voor en achter zooveel lawaai,
dat de godsdienstoefeningen dikwijls met weinig
stichting gehouden kunnen worden. Het werk
groeit in Temanggoeng en het is noodig om daar
een eigen kerkgebouw te hebben, waar de groei
ende gemeente een rustige plaats van samenkomst
ontvangt. Dan rijd ik naar huis, waar ik 's avonds
ongeveer 10 uur aankom. Het is een heele dag
geweest gelukkig, dat het niet eiken Zondag
zoo is, maar soms moet het zoo, om klaar te ko
men met het werk en overal op tijd Avondmaal
te kunnen bedienen en den H. Doop aan kinderen
en aan volwassenen.
Ik heb deze tochten alleen afgelegd dikwijls
gaan er belangstellenden mee om zulke diensten
bij te wonen. Wat zou ik het prettig vinden als
ik op zulke tochten de deputaten of het Zendings-
Comité van Middelburg eens mee kon nemen en
zij eens konden zien, wat er omgaat op het ter
rein. En als we dan 's avonds thuis gekomen
zouden zijn en zij hadden er eens een paar dagen
aan vastgeknoopt om ook eens iets te zien en te
beleven van het andere werk, zouden zij ten
slotte zeggen een ding is ons wel erg duidelijk
geworden, dat dit uitbreidend werk roept om
twee Zendelingen.
Met hartelijke groeten,
1.1.
A. MERKELIJN.
DRIETAL TE
Beetsterzwaag J. C. Everaars, Cand. en hulp-
pred. te Sloten.
H. van Minnen, idem te Noord-
wolde (Fr.).
A. Vellema, idem te Grouw.
TWEETAL TE
Uithuizermeeden W. Scheele te Hoogersmilde.
F. J. Scholten te Onstwedde.
BEROEPEN TE
Bierum A. W. Wymenga te Jutrijp-Hommerts.
AANGENOMEN NAAR
Nieuw-Beets Cand. D. A. Zijlstra,
hulppred. te AntwerpenMechelen.
Berkum (Ov.j: Cand. A. B. Roukema,
hulppred. te Heemse.
BEDANKT VOOR
Oosterbeek D. Scheele te Assen.
- De Rotterdammer schrijft
„Dezer dagen is het 25 jaren geleden, dat Ds.
A. Merkelijn, de missionaire predikant der Gere
formeerde Kerken van Middelburg, in Indië kwam
en zijn Zendingsarbeid begon. Toen hij 25 jfren
geleden zijn arbeid te Magelang begon, was er
nog niets. Thans is het een bloeiend Zendings
terrein met drie geïnstitueerde kerken, waarvan
één reeds een eigen inlandsch predikant heeft en
met meer dan 25 posten, waar geregeld gewerkt
wordt, terwijl al die gemeenten en posten samen
meer dan 1200 zielen tellen. Ds. C. van Nes, die
eerst nog met hem te Magelang zal arbeiden en
later zijn werk zal overnemen, vertrekt 28 Mei
van Genua."
Russisch Paaschfeest.
We hooren nog al eens tot in onze kringen
Rusland en het Russisch Communisme verdedi
gen. Door Christen-belijders. Gij vraagt dan
heb ik het wel goed.
Laat zulken en voorts ieder bedenken uit wel
ken goddelooze, anti-Goddelijke en anti-Schrif
tuurlijke beginselen het Russisch Bolsjewisme
leeft, en dat het alles wat aan God en Christus
en de heilsfeiten leeft, uitroeien wil en vervangen
door het bolsjewistisch „geloof".
Onderstaand bericht maakt dat nog eens weer
duidelijk
Op Paschen begroette men elkander van ouds
in Rusland met de woorden „Christus is opge
staan". Op het antwoord „Hij is waarachtig op
gestaan" omhelst en kust men elkaar. De Mos-
kousche godloozenorganisatie heeft nu aan den
Centralen Raad der sovjet godloozenorganisaties
een schrijven gestuurd, waarin er op wordt ge
wezen, dat deze woorden uiting van religieus
bijgeloof zijn. Het Paaschfeest, zoo heet het
schrijven, is thans het feest van de opstanding
van het proletariaat. Het gebruik van het kussen
en het omhelzen moet blijven bestaan. Echter
moet de groet bij deze gelegenheid zijn „De ar
beidersklasse is opgestaan" en het antwoord zal
dan luiden „Zij is door de Sovjetmacht waar
achtig opgestaan".
Het is meer dan goddeloos.
(Geref. Kerkbl. N. Brab. en Limb.)
Vereeniging van predikanten van de Ge
reformeerde Kerken.
De jaarlijksche algemeene vergadering van bo-
bengenoemde vereeniging zal Woensdag 31
Maart en Donderdag 1 April in het Jaarbeurs
gebouw te Utrecht worden gehouden.
In de eerste zitting zal na het afdoen van en
kele huishoudelijke zaken als referent optreden
Dr. G. C. Berkouwer van Amsterdam met het
onderwerp „Het isolement der Geref. Schrift
beschouwing".
In de gezellige avondvergadering zal Prof. Dr.
V. H. Rutgers, hoogleeraar aan de V.U., een
causerie houden over „Fransche Gereformeer
den".
In de vergadering van 1 April spreekt Ds. D.
van Dijk, Geref. predikant te Groningen, over
„De beteekenis van het Hooglied voor de predi
king" en Dr. C. Bouma van 's-Gravenhage-Oost
over „Wat Matth. 12 30 en Mare. 9 3840,
in onderling verband beschouwd, leeren voor de
prediking en het heele optreden in het kerkelijk
leven".
Naar Brazilië. „De Standaard" bericht,
dat Ds. H. Zandbergen, Geref. predikant te
Drachten, en de heer S. H. Ytsma, landbouwer
aldaar, het voornemen hebben, in het begin dezer
maand naar Brazilië te vertrekken. In opdracht
van de Friesche Gereformeerde Vereeniging voor
Kolonisatie zullen zij een onderzoek hebben in te
stellen naar de mogelijkheid om een aantal Frie
sche gezinnen van boeren en arbeiders te doen
emigreeren tot het vormen van een eigen Hol-
landsche kolonie in Brazilië. Er is één Holland-
sche Gereformeerde Kerk in Brazilië, n.l. te Ca-
rambehy. Deze werd in September 1933 geïnsti
tueerd. Haar predikant is Ds. W. V. Muller, die
„geleend" werd door de Chr. Geref. Kerk in N.
Amerika, en in Januari 1935 zijn dienst te Ca-
rambehy aanvaardde.
Verzoek Kerkeraad Utrecht.
Het is aan den kerkeraad der Gereformeerde
Kerk van Utrecht gebleken, dat het veelvuldig
voorkomt, dat jongelui uit een Gereformeerd ge
zin afkomstig, vaak jaren achtereen om studie
redenen alhier vertoeven, zonder dat van hun
aanwezigheid te Utrecht, hetzij door de ouders,
hetzij door den Kerkeraad mededeeling wordt
gedaan. De Kerkeraad voornoemd verzoekt drin
gend èn ouders én Kerkeraden hem in zijn arbeid
te steunen door naam en adres op te geven van
hen, die te Utrecht studeeren, ook dan, wanneer
de betrokkene als regel den Zondag en de va-
canties in zijn familiekring doorbrengt.
Opgaven te zenden aan het Kerkelijk Bureau
Burgemeester Reigerstraat 1.
Kerkelijk Jaaroverzicht.
De leden van de Geref. Kerk te Bergen op
Zoom ontvingen ook thans weer, als bijlage van
het veertiendaagsch Kerkblad, in brochurevorm
een Jaaroverzicht. Reeds meermalen hebben wij
het Bergen op Zoomsche Jaaroverzicht genoemd
en geroemd.
K. B. S.
Evangelisatie in de Provincie.
Arnemuiden 16.20 Domburg 6.40J/2 Ga-
pinge 5.70 Grijpskerke 18.24J/2 Koude
kerke 20.40 St. Laurens 12.82 Meliskerke
18.36; Middelburg 110.19; Oostkapelle
11.50 Serooskerke 25.12 Souburg ƒ35.52
Veere 10.15 Vlissingen 62.74 Vrouwen
polder 14.37 Westkapelle 4.06.
En nagekomen collecte van Koudekerke voor
de Hulpbehoevende Kerken in Nederland 20.40.
De Correspondent,
J. A. VERTREGT.
vraagt gratis brochure met beoordeelingen,
ook van vooraanstaande Doctoren, over de
gunstige resultaten verkregen met
bu Firma J. DWARSHUIS, GRONINGEN
Jacobynerstraat 13 B
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Serooskerke. Met hartelijken dank ontvangen van
iemand, die verhinderd is met de gemeente op te gaan
ƒ5.voor de Kerk 2.50 voor de Diaconie 2.50
voor de Kerktelefoon en 1.voor de Zending.
W. F. M. LINDEBOOM.
ZENDING.
Ontvangen van Joh. de Visser Ld. 100 halve cen
ten voor de Zending.
DE DOMBURGSCHE ZENDINGSCOMMISSIE.
Middelburg. Als resultaat van het opwekkings
woord van Ds. Bremmer over de Evang. arbeid in
eigen stad, gesproken op Maandag j.l. in de gemeente
vergadering, berichten wij LI, dat door Br. A. mij is
;ter hand gesteld een gift van 5.voor bovenge-
noemden arbeid. Ontvangen van een Zuster, die niet
ter kerk kan komen ƒ5.voor de Kerk, ƒ5.voor
de Diaconie van Mej. W. een pakje kleeding.
Voor alles hartelijk dankWie volgt dat goede
voorbeeld
Brs en Zrs, denkt er aan bij de schoonmaak eens
Uw kasten na te zien, mogelijk kan U wel iets missen
voor onze arme stadgenooten. Desgewenscht wordt
het bij U afgehaald. Let op het adres
Namens de C. C.,
Molstraat 14.
KORTENIE, Penningm.
VEREENIGINGSLEVEN.
Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping"M'burg.
Afdeeling A.
M.O. „Koopen en verkoopen". Schets 14 B. en B.
11 Januari '36, F. Roose.
Vrije werkzaamheden.
Komt allen Stemmen afgev. Bondsdag.
Afdeeling B.
Zij, die naar den Bondsdag gaan opgeven bij G.
Janse de Jonge, L. Noordstraat 68.
Gereformeerde Knapenvergadering „Samuël", M'burg.
Afdeeling 111.
B. G. „Davids omzwermingen", vr. J. Looise.
J. V. „Repos Ailleurs", Afd. A., Souburg.
G. B. Art. 30. „Van de regeering der kerk door
kerkelijke ambten", door P. Huson.
M.O. Onderw. 14B. „Naastenliefde" door J. de Groot
De Geref. V. Spr. 8 33a te St. Laurens vergadert
op Zondag 28 Maart des avonds 7 uur.
G. G. 23. „Jerobeam en zijn opvolgers" door vr. A.
Davidse.
M. O. 12. „Het Christen-socialisme" door vr. P.
Boon Pz.
ZONDAG 28 EN
MAANDAG 29 MAART 1937.
CLASSE MIDDELBURG.
Collecte Evangelisatie.
Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer
6 uur Ds. A. H. Oussoren
M. 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren
Woensdagmiddag 2.30 uur Huwelijksbevest.
Noorderkerk 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren
2 uur Ds. D. Bremmer
6 uur Ds. M. J. van Dijken
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing
Domburg 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. J. E. Visser
Gapinge 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. J. W. Tunderman
Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. J. Plomp
Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning
Meliskerke 9.30 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. M. J. van Dijken
Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds.W. F. M. Lindeboom
Souburg 9.30 uur Ds. G. Smeenk
2 uur Ds. C. B. Bavinck
Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. v. d. Guchte
Vlissingen 9.30 uur Ds. C. B. Bavinck
5.30 uur Ds. G. Smeenk
Vrouwepolder 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman
2 uur Leesdienst
Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2 uur Leesdienst
M. 9.30 uur Leesdienst
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger
Colijnsplaat 9.30 uur Ds. F. J. v. d. Ende
5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder
Kamperland 9 uur Ds. H. Veenstra
2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
6 uur Leesdienst
Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Cand. A. Sybrandy
te Klundert.
2 uur Leesdienst
Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 en 2 uur Dr. W. H. van Zuijlen
Zierikzee 9.30 en 5.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Cand. Hagenbeek
te Vlaardingen.
M. 9.30 uur Cand. Hagenbeek
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Ds. W. M. Ie Cointre
Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Cand. B. v. Lummel
te Willemstad.
M. 9.30 uur Cand. B. van Lummel
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur
Ds. W. G. F. van Herwijnen
Tholcn 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur
Borssele 9.30 uur
2 uur
Driewegen 9.30 uur
2 uur
Ds. G. Leene
Leesdienst
Ds. H. Fransen
Ds. H. Fransen
Leesdienst
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur
Cand. J. C. Streefkerk
te Delft.
Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur Ds. G. v. Heiningen
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond
CLASSE AXEL.
Aardenburg 9.30 en 3 uur
M. 9.30 uur
Axel 9.30 en 2 uur
Hoek 9.30 en 2 uur
Oostburg 9.30 en 2 uur
Schoondijke 9.30 en 2 uur
Ds. Joh. A. Tiemens
Ds. Th. P. Potma
Ds. J. S. Post
Ds. J. A. Vink
Ds. Th. P. Potma
Ds. D. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2 uur Ds. G. W. van Houte
Zaamslag 9 en 2 uur Ds. A. B. W. M. Kok
IM
Mi
voelt Ge U als de Griep U pakL
Naar bed, en laat U er snel van
afhelpen met die geneeskrachtig*
Volgens recept van Apotheker Dumont