Als hm geslagen! AKKERTJES KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN. ANTIFELLIN PREDIKBEURTEN AKKER C ACH E TS daar hopen te verkoopen aan Chineesche opkoo- pers of aan de dessa-menschen. Zoo nu en dan komt één van die menschen naar mij toe men schen, die blijkbaar vroeger al eens de samen komst in Bono hebben bijgewoond. Ik vraag ze waarom ze niet naar de samenkomst gaan en het antwoord luidt telkens dereng kepareng het is nog niet toegestaan n.l. door God. Wij zouden zeggen ik heb er geen zin, maar deze Javanen drukken hun gebrek aan lust om de samenkom sten bij te wonen zoo uit, dat daarin ligt de ge dachte God heeft in mijn hart de begeerte nog niet gewekt om de samenkomst bij te wonen. Ik zeg een paar woorden, waarin ik ze duidelijk tracht te maken, hoe verkeerd hun opvatting is, maar ze volharden in de aangenomen houding en lachend en vriendelijk groetend zetten ze hun tocht naar de passar voort. Eindelijk zijn we in Bono. In het huis van den Goeroe-Indjil zitten 6 volwassenen te wachten, die graag belijdenis van hun geloof zouden wil len doen en nu eerst onderzocht moeten worden. Het onderzoek, waarvan ik den gang al wel eens in een vorigen brief beschreef, was bevredigend, ze waren goed onderwezen en konden de vra gen duidelijk beantwoorden. Wel is het telkens weer roerend om zoo'n onderzoek bij te wonen. Ik heb dat nu bijna 25 jaar gedaan, maar wat is het telkens heerlijk om onze Javanen te hooren antwoorden en te horen spreken van hun geloof. Het staat zoo vast voor hen. Op de vraag of er behalve Jezus nog meer zaligmakers zijn, luidt het antwoord zoo krachtig Neen. Is Mohamed dan geen zaligmaker Antwoord ,,Neen, hij had zelf zonde". Het is zoo iets schoons het werk Gods in de Zending te zien. Na afloop van dit onderzoek gingen we het kerkje binnen het is vol. Wat een blijdschap is er bij de aanwezigen. Het Avondmaal zal gevierd worden 6 volwas senen zullen worden gedoopt. De Christenen zijn er blij mee, dat de gemeente zoo groeit, en als wij straks zingen „Geloofd zij God met diepst ontzag", dan klinkt het gezang krachtig op. O, hier is Gods werk te zien. Hier klopt het leven hier werkt Gods Geest en als wij straks met el kaar den dood des Heeren verkondigen, dan doen we dat als een gemeenschap van broeders en zus ters, die het zich bewust zijnéén Heer, één geloof en één doop. Na afloop van den dienst blijven we nog een oogenblik napraten en gaan dan gauw weg want er is nog meer te doen. We moeten ons haasten om vóór één uur thuis te zijn. 's Middags 3 uur rijdt de auto andermaal weg. Nu naar een dorpje voorbij Parakan. Het dorp ligt ongeveer 40 kilometer ten Noord-Oosten van Magelang. Als we daar zijn, moeten we uitstap pen en nog ongeveer een half uur loopen naar de plaats, waar de gemeente is. De natuur is weer heel anders dan van morgen. Het dreigt te gaan regenen nu daar zijn wij zoo goed als het mogelijk is tegen gewapend. Wij hopen al leen, dat het niet gaat regenen voor die Javaan- sche vrouw, die met haar baby mee daalt en stijgt naar de gemeente, waar haar kindje zal ge doopt worden. Gelukkig komen we voor de regen in de dessa aan. Het is tijd om te beginnen en we gaan aanstonds het kerkje binnen, waar een klein clubje, ongeveer een 20 mannen en vrou wen, bijeen zijn. Het kerkgebouw is door de menschen zelf gezet. Het zijn oud-volgelingen van Sadrach, die zich nu bij ons gevoegd hebben. Wij zitten nu hoog in het gebergte, ongeveer 1300 meter boven de zeespiegel. Als de samen komst begint, is het clubje, dat in de kerk zit maar klein, maar voor de kerk staan wel een 100 menschen, nieuwsgierigen, die eens willen kijken, hoe het in zoo'n Christelijke samenkomst toe gaat. Er is spanning bij die menschen en kinde ren. Elke beweging wordt met Argusoogen be spied. Wie weet, wat die menschen over het Christendom hebben hooren lasteren en welke onmogelijke verhalen men heeft verteld over menschen, die Christen zijn geworden en nu op den Soembing als wilde zwijnen leven. Ik vind het jammer, dat ze zoo buiten blijven staan ze kunnen wel hooren wat ik zeg, maar het zou toch mooier zijn als ze binnenkwamen. Ik houd daarom een oogenblik op en stuur één der hoor ders naar buiten om te vragen of ze binnen wil len komen. Wat een ontstentenis geen sprake van ze wijken allen achteruit en alle pogingen om al thans de dappersten naar binnen te lokken, falen. De broeder, die uitgezonden was, komt onver richter zake terug. De buitenstaanders blijven buiten. Daar begint het te regenen een echt tropisch buitje en alle menschen, die voor het kerkje staan, wijken een paar meter achteruit en zoeken dekking onder het uitstekend dak van een Javaansche woning. Het regent, dat het giet. Ge kunt tl in Holland zoo iets moeilijk voorstel len. De regen komt in zulke dichte massa's neer vallen, dat ik de menschen aan den overkant, die ongeveer 12 meter van mij verwijderd zijn, slechts vaag zie en hooren en zien vergaat je. Het is moeilijk om bij dien neerkletsenden regen me verstaanbaar te maken. Het krachtig geruisch van de neervallende watermassa's overstemt en kele oogenblikken het geluid, dat ik kan voort brengen. Gelukkig „Strenge meesters regeeren niet lang" geldt ook voor zoo'n tropisch buitje. Weldra is het een wilde regen geworden en de dienst in het kleine kerkje, waar twee kinderen gedoopt zijn en waar we met ons kleine aantal aan het H. Avondmaal hebben aangezeten, ver loopt normaal onder de belangstellende blikken der dorpsbewoners. Na den dienst moet ik bin nenkomen in het huis van één der Christenen. De vrouw heeft me laten roepen om met haar te bidden. Ze is ziek ze had de samenkomst niet kunnen bijwonen en nu zit ze, wegschuilend in het donker van een bijna vensterlooze groote kamer op een amben (een Javaansche rustbank). De noodige kopjes thee staan ingeschonken, de Javaansche versnaperingen worden rondgedeeld en intusschen vinden we gelegenheid om eens te informeeren naar de toestanden in deze dessa. En dan gaat deze kleine kring van menschen in gebed voor die zieke vrouw het is maar een klein clubje Christenen, maar ze leven zoo echt met elkaar mee en wat ons het meest verblijdt deze kleine gemeente in een bergdessa, waar nog maar weinig menschen het Evangelie gehoord hebben, is een zwak lichtpunt in donkeren nacht; het Evangelie is ook daar zijn loop begonnen. Nu moeten we echter weg. Er is nog een samen komst in Temanggoeng en willen graag voor donker het tochtje over de smalle steenachtige paden met hier en daar primitieve bruggetjes over in de diepte stroomende riviertjes achter den rug hebben. Op onze terugtocht moeten wij nog in Parakan zijn, waar de kerkeraad een samen- spreking wil houden over de vraag wat het beste is een kerkje bouwen of een flink huis huren, dat tegen geringe prijs is aangeboden en dat beter is dan een kerkje, dat we van plan waren te bou wen. Al de broeders zijn het er over eens, dat een kerkje van een paar duizend gulden minder geschikt is dan het huis, dat we voor een gering bedrag huren. Er worden heel wat beschouwingen ten beste gegeven, maar het eind is toch een beslissing om niet te bouwen en in het huurhuis ook voortaan samenkomsten te houden te meer voelen de broeders voor deze oplossing, omdat in dit huis ook tevens de Maleische School gehouden kan worden en er bovendien nog plaats genoeg over schiet voor den goeroe om er te wonen. Van Parakan gaat het naar Temanggoeng, waar de goeroe spreekt en ik aan een volwassene en een kind den H. Doop bedienen en waar na afloop van de samenkomst nog een Kerkeraadsvergade- ring gehouden werd om te spreken over de nood zakelijkheid om een andere plaats van samen komst te zoeken. Het huis, dat nu voor samen komst gebruikt wordt, is groot genoeg, maar daar is links en rechts, voor en achter zooveel lawaai, dat de godsdienstoefeningen dikwijls met weinig stichting gehouden kunnen worden. Het werk groeit in Temanggoeng en het is noodig om daar een eigen kerkgebouw te hebben, waar de groei ende gemeente een rustige plaats van samenkomst ontvangt. Dan rijd ik naar huis, waar ik 's avonds ongeveer 10 uur aankom. Het is een heele dag geweest gelukkig, dat het niet eiken Zondag zoo is, maar soms moet het zoo, om klaar te ko men met het werk en overal op tijd Avondmaal te kunnen bedienen en den H. Doop aan kinderen en aan volwassenen. Ik heb deze tochten alleen afgelegd dikwijls gaan er belangstellenden mee om zulke diensten bij te wonen. Wat zou ik het prettig vinden als ik op zulke tochten de deputaten of het Zendings- Comité van Middelburg eens mee kon nemen en zij eens konden zien, wat er omgaat op het ter rein. En als we dan 's avonds thuis gekomen zouden zijn en zij hadden er eens een paar dagen aan vastgeknoopt om ook eens iets te zien en te beleven van het andere werk, zouden zij ten slotte zeggen een ding is ons wel erg duidelijk geworden, dat dit uitbreidend werk roept om twee Zendelingen. Met hartelijke groeten, 1.1. A. MERKELIJN. DRIETAL TE Beetsterzwaag J. C. Everaars, Cand. en hulp- pred. te Sloten. H. van Minnen, idem te Noord- wolde (Fr.). A. Vellema, idem te Grouw. TWEETAL TE Uithuizermeeden W. Scheele te Hoogersmilde. F. J. Scholten te Onstwedde. BEROEPEN TE Bierum A. W. Wymenga te Jutrijp-Hommerts. AANGENOMEN NAAR Nieuw-Beets Cand. D. A. Zijlstra, hulppred. te AntwerpenMechelen. Berkum (Ov.j: Cand. A. B. Roukema, hulppred. te Heemse. BEDANKT VOOR Oosterbeek D. Scheele te Assen. - De Rotterdammer schrijft „Dezer dagen is het 25 jaren geleden, dat Ds. A. Merkelijn, de missionaire predikant der Gere formeerde Kerken van Middelburg, in Indië kwam en zijn Zendingsarbeid begon. Toen hij 25 jfren geleden zijn arbeid te Magelang begon, was er nog niets. Thans is het een bloeiend Zendings terrein met drie geïnstitueerde kerken, waarvan één reeds een eigen inlandsch predikant heeft en met meer dan 25 posten, waar geregeld gewerkt wordt, terwijl al die gemeenten en posten samen meer dan 1200 zielen tellen. Ds. C. van Nes, die eerst nog met hem te Magelang zal arbeiden en later zijn werk zal overnemen, vertrekt 28 Mei van Genua." Russisch Paaschfeest. We hooren nog al eens tot in onze kringen Rusland en het Russisch Communisme verdedi gen. Door Christen-belijders. Gij vraagt dan heb ik het wel goed. Laat zulken en voorts ieder bedenken uit wel ken goddelooze, anti-Goddelijke en anti-Schrif tuurlijke beginselen het Russisch Bolsjewisme leeft, en dat het alles wat aan God en Christus en de heilsfeiten leeft, uitroeien wil en vervangen door het bolsjewistisch „geloof". Onderstaand bericht maakt dat nog eens weer duidelijk Op Paschen begroette men elkander van ouds in Rusland met de woorden „Christus is opge staan". Op het antwoord „Hij is waarachtig op gestaan" omhelst en kust men elkaar. De Mos- kousche godloozenorganisatie heeft nu aan den Centralen Raad der sovjet godloozenorganisaties een schrijven gestuurd, waarin er op wordt ge wezen, dat deze woorden uiting van religieus bijgeloof zijn. Het Paaschfeest, zoo heet het schrijven, is thans het feest van de opstanding van het proletariaat. Het gebruik van het kussen en het omhelzen moet blijven bestaan. Echter moet de groet bij deze gelegenheid zijn „De ar beidersklasse is opgestaan" en het antwoord zal dan luiden „Zij is door de Sovjetmacht waar achtig opgestaan". Het is meer dan goddeloos. (Geref. Kerkbl. N. Brab. en Limb.) Vereeniging van predikanten van de Ge reformeerde Kerken. De jaarlijksche algemeene vergadering van bo- bengenoemde vereeniging zal Woensdag 31 Maart en Donderdag 1 April in het Jaarbeurs gebouw te Utrecht worden gehouden. In de eerste zitting zal na het afdoen van en kele huishoudelijke zaken als referent optreden Dr. G. C. Berkouwer van Amsterdam met het onderwerp „Het isolement der Geref. Schrift beschouwing". In de gezellige avondvergadering zal Prof. Dr. V. H. Rutgers, hoogleeraar aan de V.U., een causerie houden over „Fransche Gereformeer den". In de vergadering van 1 April spreekt Ds. D. van Dijk, Geref. predikant te Groningen, over „De beteekenis van het Hooglied voor de predi king" en Dr. C. Bouma van 's-Gravenhage-Oost over „Wat Matth. 12 30 en Mare. 9 3840, in onderling verband beschouwd, leeren voor de prediking en het heele optreden in het kerkelijk leven". Naar Brazilië. „De Standaard" bericht, dat Ds. H. Zandbergen, Geref. predikant te Drachten, en de heer S. H. Ytsma, landbouwer aldaar, het voornemen hebben, in het begin dezer maand naar Brazilië te vertrekken. In opdracht van de Friesche Gereformeerde Vereeniging voor Kolonisatie zullen zij een onderzoek hebben in te stellen naar de mogelijkheid om een aantal Frie sche gezinnen van boeren en arbeiders te doen emigreeren tot het vormen van een eigen Hol- landsche kolonie in Brazilië. Er is één Holland- sche Gereformeerde Kerk in Brazilië, n.l. te Ca- rambehy. Deze werd in September 1933 geïnsti tueerd. Haar predikant is Ds. W. V. Muller, die „geleend" werd door de Chr. Geref. Kerk in N. Amerika, en in Januari 1935 zijn dienst te Ca- rambehy aanvaardde. Verzoek Kerkeraad Utrecht. Het is aan den kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Utrecht gebleken, dat het veelvuldig voorkomt, dat jongelui uit een Gereformeerd ge zin afkomstig, vaak jaren achtereen om studie redenen alhier vertoeven, zonder dat van hun aanwezigheid te Utrecht, hetzij door de ouders, hetzij door den Kerkeraad mededeeling wordt gedaan. De Kerkeraad voornoemd verzoekt drin gend èn ouders én Kerkeraden hem in zijn arbeid te steunen door naam en adres op te geven van hen, die te Utrecht studeeren, ook dan, wanneer de betrokkene als regel den Zondag en de va- canties in zijn familiekring doorbrengt. Opgaven te zenden aan het Kerkelijk Bureau Burgemeester Reigerstraat 1. Kerkelijk Jaaroverzicht. De leden van de Geref. Kerk te Bergen op Zoom ontvingen ook thans weer, als bijlage van het veertiendaagsch Kerkblad, in brochurevorm een Jaaroverzicht. Reeds meermalen hebben wij het Bergen op Zoomsche Jaaroverzicht genoemd en geroemd. K. B. S. Evangelisatie in de Provincie. Arnemuiden 16.20 Domburg 6.40J/2 Ga- pinge 5.70 Grijpskerke 18.24J/2 Koude kerke 20.40 St. Laurens 12.82 Meliskerke 18.36; Middelburg 110.19; Oostkapelle 11.50 Serooskerke 25.12 Souburg ƒ35.52 Veere 10.15 Vlissingen 62.74 Vrouwen polder 14.37 Westkapelle 4.06. En nagekomen collecte van Koudekerke voor de Hulpbehoevende Kerken in Nederland 20.40. De Correspondent, J. A. VERTREGT. vraagt gratis brochure met beoordeelingen, ook van vooraanstaande Doctoren, over de gunstige resultaten verkregen met bu Firma J. DWARSHUIS, GRONINGEN Jacobynerstraat 13 B VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Serooskerke. Met hartelijken dank ontvangen van iemand, die verhinderd is met de gemeente op te gaan ƒ5.voor de Kerk 2.50 voor de Diaconie 2.50 voor de Kerktelefoon en 1.voor de Zending. W. F. M. LINDEBOOM. ZENDING. Ontvangen van Joh. de Visser Ld. 100 halve cen ten voor de Zending. DE DOMBURGSCHE ZENDINGSCOMMISSIE. Middelburg. Als resultaat van het opwekkings woord van Ds. Bremmer over de Evang. arbeid in eigen stad, gesproken op Maandag j.l. in de gemeente vergadering, berichten wij LI, dat door Br. A. mij is ;ter hand gesteld een gift van 5.voor bovenge- noemden arbeid. Ontvangen van een Zuster, die niet ter kerk kan komen ƒ5.voor de Kerk, ƒ5.voor de Diaconie van Mej. W. een pakje kleeding. Voor alles hartelijk dankWie volgt dat goede voorbeeld Brs en Zrs, denkt er aan bij de schoonmaak eens Uw kasten na te zien, mogelijk kan U wel iets missen voor onze arme stadgenooten. Desgewenscht wordt het bij U afgehaald. Let op het adres Namens de C. C., Molstraat 14. KORTENIE, Penningm. VEREENIGINGSLEVEN. Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping"M'burg. Afdeeling A. M.O. „Koopen en verkoopen". Schets 14 B. en B. 11 Januari '36, F. Roose. Vrije werkzaamheden. Komt allen Stemmen afgev. Bondsdag. Afdeeling B. Zij, die naar den Bondsdag gaan opgeven bij G. Janse de Jonge, L. Noordstraat 68. Gereformeerde Knapenvergadering „Samuël", M'burg. Afdeeling 111. B. G. „Davids omzwermingen", vr. J. Looise. J. V. „Repos Ailleurs", Afd. A., Souburg. G. B. Art. 30. „Van de regeering der kerk door kerkelijke ambten", door P. Huson. M.O. Onderw. 14B. „Naastenliefde" door J. de Groot De Geref. V. Spr. 8 33a te St. Laurens vergadert op Zondag 28 Maart des avonds 7 uur. G. G. 23. „Jerobeam en zijn opvolgers" door vr. A. Davidse. M. O. 12. „Het Christen-socialisme" door vr. P. Boon Pz. ZONDAG 28 EN MAANDAG 29 MAART 1937. CLASSE MIDDELBURG. Collecte Evangelisatie. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer 6 uur Ds. A. H. Oussoren M. 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren Woensdagmiddag 2.30 uur Huwelijksbevest. Noorderkerk 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren 2 uur Ds. D. Bremmer 6 uur Ds. M. J. van Dijken Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Domburg 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. J. E. Visser Gapinge 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. J. W. Tunderman Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. J. Plomp Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Meliskerke 9.30 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. M. J. van Dijken Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds.W. F. M. Lindeboom Souburg 9.30 uur Ds. G. Smeenk 2 uur Ds. C. B. Bavinck Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. v. d. Guchte Vlissingen 9.30 uur Ds. C. B. Bavinck 5.30 uur Ds. G. Smeenk Vrouwepolder 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman 2 uur Leesdienst Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2 uur Leesdienst M. 9.30 uur Leesdienst CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 uur Ds. F. J. v. d. Ende 5.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 uur Ds. H. Veenstra 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Leesdienst Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Cand. A. Sybrandy te Klundert. 2 uur Leesdienst Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Dr. W. H. van Zuijlen Zierikzee 9.30 en 5.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Cand. Hagenbeek te Vlaardingen. M. 9.30 uur Cand. Hagenbeek CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. Ie Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Cand. B. v. Lummel te Willemstad. M. 9.30 uur Cand. B. van Lummel Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Ds. W. G. F. van Herwijnen Tholcn 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 9.30 uur 2 uur Driewegen 9.30 uur 2 uur Ds. G. Leene Leesdienst Ds. H. Fransen Ds. H. Fransen Leesdienst Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Cand. J. C. Streefkerk te Delft. Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur Ds. G. v. Heiningen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond CLASSE AXEL. Aardenburg 9.30 en 3 uur M. 9.30 uur Axel 9.30 en 2 uur Hoek 9.30 en 2 uur Oostburg 9.30 en 2 uur Schoondijke 9.30 en 2 uur Ds. Joh. A. Tiemens Ds. Th. P. Potma Ds. J. S. Post Ds. J. A. Vink Ds. Th. P. Potma Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2 uur Ds. G. W. van Houte Zaamslag 9 en 2 uur Ds. A. B. W. M. Kok IM Mi voelt Ge U als de Griep U pakL Naar bed, en laat U er snel van afhelpen met die geneeskrachtig* Volgens recept van Apotheker Dumont

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1937 | | pagina 3