FEUILLETON BRANDING ZENDING. Moge het voorbeeld van Goes anderen stimu- leeren, en mogen ze, zoo mogelijk, die stimulans nog sterker maken, door haar eigen recordcijfer te verbeteren. 'n Valsche tegenstelling. Evenals de radio een middel is om met de buitenwereld in contact te komen, maar dit mid del misbruikt kan worden, wanneer we de we reld in ons huis halen, zoo komt ongevraagd door duistere machten, veel verderfelijke propa ganda door die nietige brievenbus in onze woning. Ik zeg dit allerminst schertsend. Ik meen in volle ernst, dat ouders hier een taak hebben. Ze moeten terdege rekening houden met dit feit dat naast veel goeds, er ook veel vergif in hun huis komt. Met opzet schrijf ik het woord vergif neer. Zoo werd door mij deze week een pamflet ont vangen van de N.S.B. Met groote letters prijkt op de voorpagina dit woord: Mussert of Moskou. Nu heeft dit weer dc schijn met zich mee, waar te zijn. De tegenstelling tusschen fascisten en communisten wordt met den dag grooter. Het schijnt werkelijk, dat we tusschen die twee moe ten kiezen. En ongemerkt, als een druppel vergif door het eten, komt de gedachte bij de men schen op jaze hebben gelijk die heeren dat wordt de groote tegenstelling. Geen andere keuze is mogelijk dan tusschen die twee. Mussert of Moskou... die tegenstelling schijnt waarheid, maar het is leugen. Als ge voor de keus gesteld wordt uw vader of uw moeder dood te slaan, dan zegt ge Ga weg met uw valsche tegenstelling. Ik kies geen van beiden te doen. Ik wil vader en moeder lief hebben. Ik kies tusschen deze tegenstelling Gode gehoorzaam zijn of niet. Elke andere tegenstel ling is onwaarheid. Zoo is het hier. We verwerpen de valsche tegenstelling. We willen noch voor het ééne kwaad kiezen noch voor het andere. Maar we kiezen voor de gehoorzaamheid aan Gods ge boden. En die gehoorzaamheid zeg ik op wan neer ik kies voor de N.S.B. of Moskou. Die gehoorzaamheid aan mijn God gaat boven alles en tegen die gehoorzaamheid in verbonds- verhouding strijdt de gehoorzaamheid aan dicta toren, hetzij van Moskou, Rome of waar ook. Laten ouders waken, vooral in komende da gen over datgene wat aan vergif in hun huis wordt geworpen. „Ontelbare communistische mantelorganisaties druppelen het Moskousche vergif in alle lagen van de bevolking", schrijft de N.S.B. Ja, en het zelfde doet gij. En daarom staat de N.S.B. en de Communis tische partij naast elkaar. Zijn het twee kwaden waartegen de Christen zich moet te weer stellen. Tegen beide gevaren moeten we rustig ons blijven verzetten. Omdat ze de beginselen raken van ons Christendom. En als de N.S.B. dan in sinueert „En weer klinkt het door de radio Rustig blijven, rustig blijven, vooral rustig blij ven", dan antwoorden wij In die rust van den Christen, die gij niet kent, zult ge een muur vin den waartegen ge wel kunt aanstormen, maar dien ge niet kunt omverwerpen. Want de basis van onze rust is onze Koning. En die Koning zal als het moet, ons te wapen roepen tegen alle onruststokers, hoe mooi ze zich ook voordoen, en hoe valsch ze de tegenstellingen ook maken. A. H. OUSSOREN. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE BRIEVEN. Zaamslag, November 1936. De jaarlijksche kerkvisitatie heeft ook dit jaar in onze streek weer plaats gehad. Natuurlijk is hetgeen dan besproken wordt niet voor publici teit bestemd. Het onderzoek draagt een vertrou welijk karakter. Toch zijn er enkele dingen, waarover ik in mijn brief wel iets mag zeggen, omdat ze een meer algemeen karakter dragen. Het is bijna overal de klachthet gezinsleven gaat hard achteruit. Vader en moeder treden niet met gezag op en beseffen niet, dat ze van Gods wege met autoriteit over hun kinderen bekleed zijn. De kinderen moeten de ouders niet maar gehoorzamen, omdat deze ouder en wijzer zijn, en de ouders moeten niet hun invloed verspelen door met onderdanigheid hun kinderen te ver zoeken en te smeeken toch te doen, wat van hen gevraagd wordt. De ouders zullen zich van hun koninklijke taak bewust zijn en gehoorzaamheid eischen, omdat het God belieft door hun hand de kinderen te regeeren. In menig gezin moeten de ouders zuchten we kunnen de kinderen niet meer baas, ze gaan hun eigen weg en doen hun eigen begeerten. De groote fout is, dat men van jongsaf aan de tucht niet handhaaft en de jonge harten buigt. Hoeveel ouders voeden wél hun kroost, maar ze voeden de kinderen niet öp. Kort geleden sprak Ds. Buffinga van Rotter dam voor de radio over uithuizigheid. Het on gelukkige is, dat tegenwoordig uithuizigheid mogelijk is, terwijl allen, ouders en kinderen, thuis zijn. Zoolang men thuis is, moet de radio aan. De vroegere sfeer van huiselijke intimiteit is verdwenen. Zelfs in huis vormt het gezin een aantal personen, die ieder voor zich hun genot zoeken en hun eigen belangen behartigen. Vroe ger waren vader en moeder geheel het middel punt, en was hun woord wet. Toch ontbrak de vroolijkheid allerminst. Terecht heft Ds. Buffinga de leuze aan Terug naar het gezin Het gezin moet weer in eer wor den hersteld. Niet dat men zich in het gezin moet opsluiten. Dat is ook verkeerd. Maar van uit het gezin moeten we werken voor 't heil van onze naasten met de ons van God geschonken gaven. Hoeveel slappe gezinnen tegenwoordig, waar van de kinderen éénmaal 's Zondags naar de kerk gaan en zeer ongeregeld de catechisatie bezoeken. Ende ouders zijn blij dat hun kinderen tenminste nog één keer willen gaan, dat hun kin- I deren nog zóó goed en welwillend zijn Inderdaad, er zijn beangstigende symptomen in het Gereformeerd kerkelijk leven, de goede ge zinnen niet te na gesproken. De verslagen over het huisbezoek stemmen vaak droef. De kinderen zijn afwezig en de ouders spreken druk mee, zoo lang 't over de dingen van den dag gaat, maar kijken angstig en zwijgen als een pot, zoodra het gesprek over de hoogere dingen gaat. Nauw met dit droeve tijdsverschijnsel hangt samen de weinige christelijke lektuur, die in de gezinnen gelezen wordt. Eén van onze visitatie-vragen luidtWordt ook gelet op de lectuur Degenen, die huisbezoek doen, wijzen geregeld op het groote gevaar van de neutrale pers en wekken op tot lezen van christelijke dagbladen en kerkelijke weekbladen. Toch blijven er gezin nen, waar geen enkel christelijk blad op de huis tafel komt. Het morgen- en avondblad van het Nieuws van den Dag of De Courant is het eenige geestelijke voedsel voor de ouders en de kinderen. Hoe weinig verstaan zulke ouders den tijd, waarin we leven en de noodzakelijkheid dat onze jonge menschen de beginselen leeren verstaan, die op kerkelijk, politiek en maatschappelijk ter rein voor ons als Christenen hebben te gelden. En dan klagen zulke ouders, die hun kinderen alle geestelijk voedsel onthouden, dat deze sym pathie voelen b.v. voor de N.S.B. en dergelijke bewegingen Ze hebben niets van het zuivere beginsel bestudeerd en zijn voor elke beweging, die met schoone beloften en holle leuzen komt, terstond te winnen. Natuurlijk zijn er allerlei uitvluchten. Wat de kerkelijke bladen betreft men vraagtwelk blad moeten we dan lezen Het eene Gereformeerde Kerkblad bestrijdt vinnig het andere. Inderdaad is dit een moeilijkheid, maar we hopen, dat de Synode in zóóver zui verend gewerkt heeft, dat 't persoonlijke niet meer naar voren komt en de kwesties zoo zake lijk mogelijk worden behandeld. Er hebben al verschillende verzoeningen plaats gehad Ieder kieze het kerkelijk blad, dat 't meest bij zijn aard, karakter en geestelijk structuur past. Voor de ouderen zal dat allicht een bezadigd en rustig blad als de Heraut of de Bazuin wezen. Voor de jongeren, die in de hedendaagsche vraagstukken willen ingeleid worden de Refor matie of het Calvinistisch weekblad. Wat de dagbladen aangaat men hoort dik wijls de klachtonze Christelijke dagbladen zijn voor werkmenschen, die elf gulden per week verdienen, te duur. Ook in deze klacht is een element van waarheid. Maar er zijn belangstellende arbeiders, die dit bezwaar ondervangen door met anderen één abonnement te nemen. Bij eenigen goeden wil zijn de bezwaren wel te overwinnen. Hier ligt ook een roeping voor de rijkeren om hun blad gratis door te geven aan de arbeiders of werke- loozen. Wanneer dit vaker gebeurde, zouden meerderen bereikt worden en ook daarin zou de Christelijke liefde tot openbaring komen. A. B. W. M. KOK. DOOR K. H. M ARIN USSEN 28) „Nu, je tante wilde het graag. En Laarwoud, 'k zal er geen kwaad van zeggen, ik ben er en kele malen met genoegen geweest, maar 't blijft toch een dorp." „Alles heel aardig. Maar de diepe grond was een andere. Moeder zou dan dichter bij haar weinig belovenden jongsten zoon wonen, om een oogje op hem te kunnen houden. Dat baatte na tuurlijk niets, 'k heb het onmiddellijk gezegd. Aan Dolf is toch geen eer te behalen. Maar 't grap pigste zal nu worden, dat moeder en Annie naar Rotterdam moesten komen, om Annie het geluk te bezorgen Het kan toch vreemd loopen in de wereld. Een stuivertje kan raar rollen. Zie, daar om moest ik zooeven lachen." „Ik zou liever spreken van wonderlijke leidin gen. Trouwens we vermoeden alleen nog maar. Best mogelijk, dat we ons vergissen." „Geen sprake van", zeide Dolf met de zekere beslistheid, die hem zoo vaak kenmerkte. „Die twee komen bij elkaar. Als het vandaag niet is, dan morgen. Ik ben niet blind hoor. Je broer draait om Annie en Annie heeft hem lief, dat heb ik allang bemerkt. Zij kan mij niet bedriegen, al is zij zeer gereserveerd op dat punt. „Wat een menschenkennis grapte Lucie. „Zusterkennis", verbeterde Dolf lachend. „Maar ik gun je broer haar van harte. En om gekeerd. Zij behooren bij elkaar. Ze denken ge lijk. Nu, wat wil je meer Moeder behoeft ten minste geen zorg te hebben een schoonzoon te krijgen, die van het slag van mij is", merkte hij vervolgens bitter op. „Annie zou er niet aan denken, met zoo iemand te komen", antwoordde Lucie den bitteren toon niet opmerkend, vervuld als zij was met eigen gedachten. Plotseling stond hij stil en zag haar aan. Ge lukkig voor Lucie was het reeds schemerachtig, zoodat Dolf haar blozen niet opmerkte. „Meen je heusch, als er echte liefde in het spel is, dat een jongen het meisje of, omgekeerd, het meisje den jongen moet laten varen, als het ver schil bestaat, waarop ik zooeven doelde. „Dat moet", zeide zij, moeilijk sprekend en doorloopend, om haar onrust niet te doen blijken. „Ja, dat moet", herhaalde hij peinzend. „Dat is grauwe theorie. Maar de practijk is anders. Dan spreekt alleen de stem der echte liefde. Wat ver klaarbaar is." „Neen, die moet gesmoord, hoe hard dat valt", merkte Lucie op. Het was haar, of haar eigen stem uit verre verten klonk. Den geheelen middag had zij zich in zijn nabijheid behagelijk gevoeld en nu sprak zij zoo. Een van buiten geleerd lesje zon der realiteit voor haar zelf. Dolf lachtte min of meer grimmig. „Het is theorie, Lucie. Heusch. 't Is misschien een onbescheiden vraag en je behoeft er geen antwoord op te geven als je niet wilt. Maar, als Magelang, 26 September 1936. Amice, Gisteren ben ik naar Bono geweest om het Avondmaal te bedienen. Dit was de 4e of 5e keer dat ik daar kwam om de Sacramenten te bedienen ook nu waren er weer 11 die belijdenis des geloofs wenschten af te leggen en te worden gedoopt met hun 6 kinderen. Nog maar kort hebben we daar gewerkt, maar in dien korten tijd hebben we daar veel zegen ontvangen en de vraag kwam reeds op of deze gemeente, nog geen 1 y2 jaar oud, niet reeds rijp geacht moet worden voor institueering. Het is er prettig, om er te vertoeven. Het leeft er zoo, er is zooveel opgewektheid. Ze vertellen U van de bezoeken, die ze afgelegd hebben om menschen, vrienden, familieleden, kennissen te bewegen tot gelooftwee broeders vertelden me, dat ze den vorigen avond uitgegaan waren en tot 's morgens 5 uur hadden gepraat met een belangstellend dorpshoofd, die graag eens wat over die nieuwe leer wilde hooren. Maar bijzon der kwam ik toch onder den indruk van de ant woorden, die deze 11 Javaansche broeders en zusters op de gestelde vragen gaven. Bij het on derzoek werden de volgende vragen en antwoor den gegeven Hoeveel stukken moet ge weten om zalig te worden Drie stukken le. ik moet mijn zonde en el lende kennen 2e. ik moet weten, hoe ik van die zonde en ellende verlost moet worden 3e. ik moet weten, hoe ik Gode daarvoor dankbaar zal zijn. Waaruit kunt ge Uw zonde kennen Uit de Wet van God. Welke Wet? Uit de Wet der 10 geboden. Aan wie heeft God die Wet gegeven Aan het Israëlitische volk. Van wie stamt dit volk af? Van Jakob. Waarom heet het dan Israël Zoo werd Jakob genoemd, nadat hij met God geworsteld had bij den Jabbok. Van wie stammen wij allemaal af Van Adam en Eva. Waar heeft Adam gewoond In 't Paradijs. Had Adam reeds zonde, toen hij geschapen werd Neen, Adam is zonder zonde geschapen. Welke zonde heeft hij gedaan Hij heeft het proefgebod overtreden. Hebben wij daar ook wat mee te maken Ja, die zonde van Adam is ook onze zonde. Hoe noemen wij onze zonde, die we met Adam gemeen hebben De erfzonde. Hebben we nog andere zonden Ja, de zon den, die wij zelf gedaan hebben. Hoe kunnen wij die zonden onderscheiden In zonden met gedachten, woorden en werken. Kunnen wij van die zonde verlost worden Ja, door het geloof in Jezus. Wat heeft Jezus dan voor ons gedaan Hij heeft onze straf gedragen. Waarin bestaat die straf In de dood. Wat is dood Dood is de scheiding van de ziel en God, van de ziel en het lichaam, van de ziel en lichaam van God. Wie werkt dat geloof in U De Heilige Geest. Wanneer In de wedergeboorte. Wat is wedergeboorte In de wedergeboorte wordt onze ziel levend gemaakt. Is het oude leven dan heelemaal weg Neen, van het oude is nog veel over, waartegen we moeten strijden. Wat is geloof Gelooven is een zekere kennis van God en Zijn beloften en een hartelijk ver trouwen, dat mij al mijn zonden zijn vergeven. Is er ook geloof, dat niet zalig maakt Ja, tijd- geloof, historisch en wondergeloof. Wat is dat Tijdgeloof is een geloof, dat slechts een korten tijd duurt en bezwijkt, wanneer we er moeite voor moeten verduren. Wondergeloof is het geloof, waardoor ik aan neem, dat er aan mij of door mij een wonder kan gebeuren. Historisch geloof noemt de inhoud van den Bijbel waar, maar het gaat buiten het hart om. Wie was de Heere Jezus De Zoon van God; de Zaligmaker der wereld. Zijn er nog meer Zaligmakers Neen, Jezus is de eenige Zaligmaker. Hoe wordt het geloof versterkt Door de pre diking des Woords en het gebruik der Sacra menten. Hoeveel Sacramenten zijn er Twee de H. Doop en het H. Avondmaal. jij nu eens in dat geval verkeerde, wat zou je dan doen „Ik verkeer niet in dat geval", antwoordde Lucie met een benepen stem. Waar wilde hij heen Hij was vol ernst „Dat is een uitvlucht. Ik zeg veronderstel het geval denk je het in." „Niet zoo gemakkelijk, om het mij in te den ken. Maar ik wil probeeren een antwoord te ge ven. Dan zou ik mijn best doen, die liefde te begraven en bidden, dat God mij kracht gave, om dat te kunnen doen." „Wat staan we toch oneindig ver van elkaar af", zeide hij opeens. „Daar hebben we eenige uren gezellig gepraat en gereden en er gaapt tusschen ons een kloof. We begrijpen elkaar niet." „Je kunt toch beter weten", wierp Lucie tegen. „En je begrijpt me wel, je bent opgevoed in de beginselen, die ik beleid. Als je toch eens terug keerde „Ga je nu preeken", spotte hij. „Spot niet, Dolf", smeekte Lucie, impulsief zijn arm grijpend. „Je doet mij er pijn mee." „Dat was mijn bedoeling niet. Maar we zouden niet kibbelen. Alleen nog ditik vind het een zedelijke zelfmoord, zijn liefde te begraven, omdat er verschil in levensbeschouwing is tus schen twee menschen, die elkaar liefhebben. Een huwelijk tusschen die beiden kan zeer gelukkig zijn." „Zulk een verbintenis is principiëel geoor deeld", merkte Lucie op. En, terwijl zij sprak, neigde haar hart naar de meening van Dolf „Dat is het starre dogma Ik haat hetbarstte Waarmee worden wij gedoopt Met water. Is dat gewoon water, of zit er in dat water een verborgen kracht Het is gewoon water. Waarom gebruiken we water Omdat het zoo'n duidelijk zinnebeeld is van de reiniging der zonde. Neemt dat water de zonde weg Neen, we worden van onze zonde gereinigd door het bloed en den Geest van Christus. Moeten de kinderen ook gedoopt worden Ja, want zij behooren bij het Verbond. Met wie is dat verbond opgericht Met Abra ham en zijn zaad. Welk Sacrament was er toen De besnijdenis. Hoe heet het tweede Sacrament Het Heilig Avondmaal. Wanneer is dat ingesteld In den nacht in welken Jezus verraden werd. Voor wie is het H. Avondmaal Voor ieder die gelooft. Welke zijn de teekenen Gebroken brood en vergoten wijn. Wat wordt ons aan het Avondmaal verzekerd? Vergeving der zonden en het eeuwige leven. Wat moet er aan het Avondmaal vooraf gaan? Zelfbeproeving. Waar gaat die zelfbeproeving over Over drie stukken 1moet ik nagaan mijn zonden, en die voor God met oprecht leedwezen belijden 2. gelooven, dat God ze om Christus' wil vergeven heeft3. nagaan of ik nu voortaan meer tegen mijn zonden strijden wil. Zit er ook iets bijzonders in die teekenen Er zit niets bijzonders in. Hierbij heb ik het onderzoek afgebroken, om dat er al heel wat tijd mee verstreken was en uit de vlotte antwoorden wel bleek, dat het onder wijs van den goeroe vruchtbaar was geweest. Het antwoorden is niet altijd even vlotwe moeten wel eens een keer afwijzen, wanneer men blijkbaar nog niet begrijpt wat het is te gelooven, in den Heere Jezus. Maar hier in Bono liep alles zoo bijzonder en geen van die 11 menschen kon lezen. Ze hadden het alles van mondeling onderwijs moeten heb ben. Maar als U hoort, hoe dikwijls zij bij elkaar komen, hoe vaak ze er over spreken met elkaar, hoe dat heel hun leven eiken dag weer in beslag neemt, dan gaat ge begrijpen, hoe ze het alles zoo weten kunnen. De goeroe vertelde me dan ook, dat hij bijna geen tijd heeft om uit te gaan en andere dorpen te bezoeken, want hij heeft den geheelen dag catechisaties en eiken dag weer komen ze hem vragen stellen en luisteren ze begeerig naar zijn onderwijs. Op die manier was het mogelijk, dat die menschen, die niet lezen kunnen, toch zoo veel van het onderwijs hadden opgestoken. Toch voelde ik wel, hoe noodig het was, dat deze menschen lezen leerden en we hebben dan ook afgesproken, dat er geregeld les in het lezen ge geven zou worden, opdat zij zelf den Bijbel kun nen lezen. Op m'n vraag of ze nu nog wel eens iets uit en over den Bijbel hoorden behalve van den goeroe-indjil, luidde het antwoord bevesti gend. Want in het dorp woonde iemand, die goed lezen kon en in zijn huis hing dan ook een bordje, waarop bekend gemaakt waren de tijden, waarop hij den Bijbel las en dat ook anderen dan bij hem konden komen om te hooren. Eens in de week komen zij allemaal daar luisteren, maar sommi gen hebben kinderen op school en al kunnen zij zelf dan niet lezen, hun kinderen moeten dan maar hardop in den Bijbel lezen, en zoo zitten dan de ouderen, die niet lezen kunnen, vaak om hun jongen geschaard te luisteren, naar hetgeen die jongen ze uit den Bijbel voorleest, 't Is alles dus wel primitief, maar op deze primitieve wijze heeft het Woord Gods daar zijn loop en ver richt het wonderen van vernieuwing. Niet in alle gemeenten is het zoo opgewekt en verblijdend, maar over het algemeen is er belang stelling in Gods Woord en zijn er tal van wegen, waarop ook de onkundigen, die de edele kunst van lezen niet geleerd hebben, kennis verkrijgen van Gods Woord. Gaarne beveel ik ook deze gemeente in Uwe voorbede aan. Als steeds 1.1. A. MERKELIJN. hij los. Maar dan in eenen milder gestemd „Neem me niet kwalijk, dat ik me even liet gaan. Ik begrijp, dat het je pijn doet. Gelukkig komen we in het drukke stadsgewoel. Dan houdt alle discussie op." „Zullen we een tram nemen Ik ben bepaald moe." „Dan doen we het zeker." „Op den Goudschen Singel stapten zij uit. Hij vergezelde haar tot vlak vóór het huis in de Jonker Fransstraat en drukte haar hand, die iets langer vasthoudend dan bij een gewone plicht pleging. „Ik dank je voor dezen prettigen middag, dien ik niet licht zal vergeten. Het is toch mogelijk gezellig met elkaar om te gaan, al scheidt een kloof. En nu, vaarwel. Morgen ga ik naar Lei den." „Morgen vroeg Lucie, die haast niet spre ken kon. „Annie zei van Maandag." „Dat was eerst de bedoeling. Maar ik ben veranderd. Groeten thuis, Lucie. En denk wat mild over den zondaar in Leiden. Hij is toch nog niet zoo slecht als jullie meenen." Meteen verdween hij ijlings. „Het gaat niet goed, Dolf", mompelde hij. „Je hebt dat meisje lief, al denk je van niet. En je hebt bemerkt, dat jij haar ook niet onwelgevallig bent. Dat wordt misère. Breng dat lieve kind niet in verzoeking." Peinzend liep hij verder. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1936 | | pagina 2