UIT DE PERS. (Wordt vervolgd) KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN, BOEKAANKONDIGING. VEREENIGINGSLEVEN. PREDIKBEURTEN „De eene dag gelijkt aldaar „Als waterdroppels op den aar, „En een der vele sagen „Wil dat der boeren dominee „Zich eens vergiste, ach, o wee „In die eentoon'ge dagen." ,,'t Was rustdag. Ieder staakte 't werk „De luitjes zaten in de kerk „En meester stond te lezen. „Hij las steeds uit den treure voort „Geen sein werd achter hem gehoord, „Waar dominee mocht wezen „Men fluisterde en vond het raar, „En stak de hoofden bij elkaar. „Een misverstand 't Zou blijken „De leeraar zocht voor 't geitje gras „En wist niet, dat het Zondag was „Hij stond er van te kijken." Wel een teekening om te doen zien, hoe het licht op den kandelaar gedoofd was en de kudde niet geleid werd in de grazige weiden des Woords. Op sommige Zondagen kreeg de ge meente vacantie en werd er niet gepreekt. Vooral als 't kermis was te Kootwijk, Barneveld of Gar deren „als wanneer," zoo melden de overgeble ven notulen, „ick geen gehoor had.". Ook hield de Ds. geen kerk als zijn „vette veerse" ziek was, of wanneer zijn schoonvaders „immen" (bijen) verkocht werden. Ook geestelijk was Kootwijk dus wel in droeve verlatenheid. Zoo de Heere er zich niet een overblijfsel gelaten had, was alles verdord en verstorven. Na eene korte vacature bij den overgang van den 18en naar den 19en eeuw had Kootwijk weer zijn dienaar des Woords tot 1868 toe. Het mee- rendeel was vervuld met den geest van het toen heerschend liberalisme. Deugd en plichtsvervul ling werd verkondigd. En de Kootwijkers leef den over 't algemeen in stille, maar valsche rust voort. Alleen één van de predikanten, zekere Ds. Wilhelmus Jacobus Geselschap (1855 1857) was een beslist orthodox prediker, die zeer voor de geestelijke belangen van Kootwijks be volking ijverde. Onder zijne prediking kwam de kerk die onder de verkondiging van deugd en goede zede haast leeggeloopen was, weer vol. Het duurde echter helaas te kort. Hij vertrok naar IJsselmuiden, waar hij na kort verblijf over leed. Na hem dienden weer mannen van andere richting de kerk van Kootwijk tot 1868, waarna de zorg werd toevertrouwd aan de consulenten. Bij avondmaalsbediening kwamen er haast geen menschen meer in de kerk en moest de dienst doende predikant vaak alleen aanzitten. De pre dikanten kwamen er liever niet. Onder goedkeuring van het Classicaal Bestuur werd nu een godsdienstonderwijzer aangesteld van orthodoxe richting, dien men een salaris gaf van 500.waarvan 200.van de gemeente en 300.van het Rijk. Het was Hendrik Koe stapel, een man, die eerst geleerd had voor pre dikant bij de Chr. Geref. Kerk, doch de studie niet voltooien kon. De examens waren hem te zwaar. Gaven voor studie had de man niet, maar wel kon hij de gemeente stichten met een een voudig woord. Het was voor de Kootwijkers toch winst, want hij was een man in wien de vreeze' Gods woonde. Ofschoon de gemeente, naar verplichting nu en dan nog eens beriep, ontvang ze toch steeds een bedankje. Het geringe salaris is misschien wel oorzaak geweest, dat Koestapel zijn inkomen zocht te vermeerderen door zich te geven aan het boeren bedrijf, dat ten leste het voornaamste was. Het schuurtje bij de pastorie werd stal voor zijn vee en de zolder van de pastorie de bergplaats voor 't graan. Zoowel het persoonlijk geestelijk leven van Koestapel als het leven der gemeente ging gestadig achteruit. In 1885 stierf hij aan maag kanker. Toen kwam de gemeente weer onder de zorg van den consulent Ds. J. A. P. Ris Lambers, die de gemeente niet veel te geven had. Zoo waren ze te Kootwijk vele jaren als schapen zon der herder. In geestelijke verlatenheid. F. STAAL Pz. KARL BARTH. n. En zeer afkeerig is Barth daarom eveneens van een dogmatiek, die een systematische uiteen zetting wil geven van de waarheid, gelijk die in de Heilige Schrift is geopenbaardZulk een dogmatisch systeem der waarheid is volgens Barth een onmogelijkheid 't Beteekent ook iets van God in bezit willen hebben Gods waarheid, d.i. God Zelf „in bezit willen hebben" Hoog moed, zegt Barth Heel dat spreken van „waar heid, in de Schrift geopenbaard", beteekent een beschikken over God, dat met het karakter van God, als God, in strijd is Nu voelt ge welwanneer Barth aangaande de verhouding Heilige Schrift—Gods Woord niet meer beleed, dan het tot nu toe besprokene, dat er dan op zijn standpunt geen sprake van zou zijn, dat wij, in 1936, nog konden hooren Gods Woord Nietwaar Gods Woord was er in de jaren 1 tot ongeveer 30En de bijbel geeft van dat Woord Gods, dat er toen was, maar een heel gebrekkig, mensc'nelijk getuigenis, dat niet zelf Gods Woord is, doch alleen maar een heel gebrekkige, menschelijke naklank ervan! Dat zou, zonder meer, beteekenen, dat wij, 't zónder Gods Woord in ons leven moesten stel len Op dit punt brengt nu echter Barth een heel eigenaardige gedachte naar voren, 't Is deze ge dachte hoewel de Heilige Schrift in geen enkel opzicht Gods Woord zelf is, kan het toch God behagen, door bemiddeling van die Schrift, tot ons, in de concrete levens-situatie van vandaag, Zijn Woord van den hemel, over den afgrond heen, die Hem van ons scheidt, tot ons te spreken! Wanneer wij afzien van den hoogmoed, dat wij het Woord Gods in de Schrift tot onze be schikking zouden hebben, en wanneer wij komen tot de ootmoedige erkentenis, dat God God is, ook in Zijn Woord, in Zijn spreken tot ons, en wanneer wij dan zoo, biddend dat God tot ons waarlijk spreken moge, ons buigen over de Hei lige Schrift, dan, zegt Barth, kan het gebeuren, dat het God behaagt door middel van die Schrift Zijn Woord, rechtstreeks en heel reëel, ons te doen hooren Dan kan het gebeuren, dat een Woord der Schrift voor ons waarlijk Gods Woord wordt, omdat God het tot Zijn Woord op dat oogenblik voor ons maaktJa, zoo kan het gebeuren Zoo kan het gebeuren, als 't God behaagt Hier heeft God het alleen te zeggen Wij kunnen slechts biddend wachten, óf, en wat God, eventueel door middel van de Heilige Schrift, dat gebrekkige getuigenis van Zijn Woor, tot ons wil sprekenEn dat spreken Gods tot ons, op dat oogenblik vol-van-genade, dat is dan zuiver persoonlijk Daarvan kunnen wij tot anderen wel getuigen, maar of anderen dat als Gods Woord erkennen zullen, hangt weer daarvan af, of God het ook hün als Zijn Woord hooren doet Nimmer kan 'n mensch voor an deren treden met de mededeeling dit is de god delijke waarheid, waaraan gij LI hebt te onder werpen Hij kan hoogstens zeggen dit of dat sprak God tot mij Men gevoelt het, Barth is in de doorvoering van Zijn thema dat God God is, wel consequent! De diepe kloof tusschen God en mensch de onoverbrugbare kloof tusschen God en mensch, waarvan Barth uitgaat, beheerscht wel principi eel heel zijn leer van het Woord Gods Dat Woord Gods komt bij hem geen oogenblik „in ons bezit". We hebben er geen oogenblik over te beschikken, als een voor 't grijpen liggend ge geven Slechts bij oogenblikken, als 't God be haagt, dan klinkt Gods Woord tot ons door, over de kloof heen, die daar gaapt en gapen blijft tusschen God en den mensch Gelijk de bliksem ergens inslaat, zoo onverwacht en on berekenbaar, zoo slaat hier en daar in het op Gods Stem wachtende hart, het Woord Gods in, onverwacht en onberekenbaarGod blijft wel waarlijk, op Barthiaansche wijze. God, ook in het spreken van Zijn Woord Hoe consequent dit alles nu echter ook moge zijn, dit is niet minder duidelijk, voor ieder die nog iets bezit van „de eenvoudigheid des ge- loofs", dat hier bij Barth een theorie aan 't woord is, die lijnrecht ingaat tegen het zelfgetuigenis van de Heilige Schrift Wanneer één ding door de Schrift zelf duide lijk wordt geleerd, dan is het dit, dat in dje Schrift ons de waarheid, de zeer concrete, aan menschen te onderwijzen waarheid aangaande God in Christus, door God Zelf is geopenbaard In die Schrift heeft God deze waarheid, als een betrouwbaar en kostelijk goed, onder de men schen neergelegd Neergelegd, wel waarlijk als een concreet gegeven, waarmee wij in het geloof hebben werkzaam te zijn, en dat uitgangspunt is voor al ons spreken over God en goddelijke dingen O, wanneer Barth dat ontkent, ja, dan schijnt hij daarmee een pleidooi te voeren voor God als God Een pleidooi voor God als die God, Die Zijn waarheid maar niet zoo aan menschenhan- den toevertrouwt, die er Zelf baas over blijft Maar meer dan schijn is dat pleidooi voor Gods Souvereiniteit nietIn werkelijkheid tast Barth, met Zijn theorie over het Woord Gods, God aan in de wondere heerlijkheid Zijner genade, die Hem juist bewogen heeft om te doen wat Barth ontkent die Hem bewogen heeft in deze wereld neer te leggen het Woord der waarheid, opdat het ons, arme, verblinde, zondige men- schenkinderen, wezen zou tot een lamp voor den voet, en een licht op het pad Barth bedoelt het op te nemen voor God als God, maar hij randt God in werkelijkheid aan in Zijn openbaring, als openbaring der waarheid! Barth's theorie komt ten slotte hierop neer, dat alle kennis van God eigenlijk onmogelijk is dat alle zekerheid aangaande de dingen, die ons van God geschonken zijn, ons ontzinkt dat sub jectivisme en willekeur het geloofsleven gaan kenmerken, in nog erger mate dan ze het doen bij de ziekelijke vromen, die wachten op ,,'n woordje" dat ze willen „krijgen" heel het ge loofsleven wordt bij Barth één „wachten op 'n woord", dat op bijzondere wijze door ons als „woord van God" wordt gehoord, enalle zekerheid aangaande God wordt een volslagen onmogelijkheid Gemengde huwelijken. Uit het kerkeraads- verslag van Bergen p Zoom Alhoewel het reeds gewoonte was, dat bij een z.g. gemengd huwelijk eerst een saamspre- king plaats had, alvorens tot bevestiging werd overgegaan, wordt thans de wenschelijkheid naar voren gebracht hiervoor een formulier te bezigen en dit, evenals elders, door de niet tot onze kerk behoorende partij te doen teekenen. De redactie van dit formulier (in gebruik bij de Geref. Kerk te R'dam-Delfshaven) wordt voorgelezen en luidt als volgt Ondergeteekende verklaart bij dezen: le. dat hij (zij) de Twaalf Artikelen als inhoud van zijn (haar) geloof aanvaardt en dat hij (zij) niet vijandig staat tegenover de leer, die in de Gereformeerde Kerken geleerd wordt. 2e. dat hij (zij) mede begeert, dat het hu welijk met belijdend lid (dooplid) der Gereformeerde Kerk van Bergen op Zoom, kerkelijk zal bevestigd worden in deze kerk. 3e. dat hij (zij) belooft zijn aanstaande vrouw (haar aanstaande man) na het huwelijk vrij te laten in de behoorlijke waarneming van de godsdienstige plichten, waartoe hij (zij) krachtens belijdenis (doop) verplicht is, zoo t.o.v. het gezin als van de kerk. 4e. dat hij (zij) belooft, indien het huwelijk met kinderen gezegend wordt, toe te staan, dat deze in de Gereformeerde Kerk gedoopt wor den en onderwezen in de Gereformeerde leer. Er wordt besloten dit formulier in het ver volg bij voorkomen te bezigen. Een oude herinnering. Ds. O. Bouwman van Zalt-Bommel geeft in „Ons Kerkblod" uit de biografie, die Helenius de Cock over Hendrik de Cock geschreven heeft, volgende bizonderheid: Deze laatste geeft een korte beschrijving van de wijze, waarop Hendrik de Cock den dood van zijn oudste dochtertje droeg. In de Gronin ger Courant zet hij de volgende advertentie Het behaagde heden avond den vrijmag- tigen, eenigen en drieëenigen God, na een ziekte van drie weken, ons oudste dochter tje, Jantje, oud ruim 3]/2 jaar, door den dood van ons af te eischen. BERUSTENDE IN EN VERTROU WENDE OP DE VERBONDSBELOF- TEN, Gen. XVII 7, Hand. 11:39, en op GODS WOORD, Marc. X 14 en 1 Cor. VII14, HOPEN WIJ EENMAAL HAAR DAAR WEDER TE VINDEN, waar geen rouw of gekrijt meer zijn zal. In deze advertentie wordt duidelijk uitge sproken, wat ook in de 5 Artikelen tegen de Remonstranten is neergelegd, dat naar de Cock's overtuiging „de Godzalige ouders niet twijfelen (moeten) aan de Verkiezing en zalig heid hunner kinderen, welke God in hunne kindsheid uit dit leven wegneemt." Dat ook de Cock in zijn profetische roeping werd wederstaan, en de waarheid Gods, door hem gepredikt, ook in deze adverentie, werd verdraaid, mag blijken uit het feit, dat Ds. Scholte in De Reformatie moest waarschuwen tegen verminkte afschriften, als b.v. deze Het behaagde onze oudste dochter, Jannetje, oud 3x/i jaar, en dus na mijne we dergeboorte geboren en derhalve niet ver doemd, zie Joh. III3, door den dood van ons op te eischen, enz. Theologische School. De inschrijving van nieuwe studenten en de recensie zullen D.V. geschieden op Vrijdag 2 October, des middags van 2.304.30 uur. Zij die zich, op grond van een Diploma Eind examen Gymnasium of Staatsexamen willen la ten inschrijven, worden op 2 October verwacht des morgens om tien uur in het gebouw der School. Zij moeten dan bij zich hebben hun Diploma en een testimonium van hunnen Kerkeraad. Namens het College van Hoogleeraren, Dr. S. GREIJDANUS, Secretaris. Dr. J. v. d. Linden te Tzum, die het be roep van de kerk te Utrecht tot missionair die naar des Woords voor Poerworedjo aannam, zal 20 Sept. a.s. afscheid nemen. Hij zal zich metter woon vestigen te Zeist. K. B. S. Aan de kerken in de Classis Middelburg. Donderdag 27 Augustus hoopt ondergeteeken de zitting te houden in de consistorie der Noor- derkerk voor het ontvangen van de 2e helft van het classicale quotum over 1936. Gironummer 69059. Arnemuiden 11.25; Domburg 3.75; Ga- pinge 5.Grijpskerke 13.75 Koudekerke 15.Meliskerke 13.75; Middelburg ƒ70. en W. Souburg 21.25 Oostkapelle 10. Serooskerke 21.25 St. Laurens 10.Veere 10.Vlissingen 32.50 Vrouwepolder 10.Westkapelle 2.50. Noordsingel S 156a. C. P. POUWER. De Firma Meinema te Delft zond ons ter aankon diging 2 nieuwe zomer-tractaten van Ds. P. Prins (resp. no. 1021 en 1022) getiteld: Adieu, goede reis! en De trein gemist De Leeuwarder-Bondsdag 1936. Uitg. Bondsbureau Amersfoort. Een kloek boekdeel van niet minder dan 160 blad zijden, vormen de redevoeringen en referaten op de laatste algemeene vergadering van den Nederl. Bond van Jongelingsvereenigingen op Geref. Grondslag te Leeuwarden gehouden. Met blijdschap kondigen we deze uitgave aan. Wat daar gesproken werd, is waard nog eens rustig ge lezen en overdacht te worden. We hopen, dat die lezing en overdenking niet achterwege zullen blijven. Onze jonge menschen ontvangen hier betrouwbare en bezielende leiding. En wanneer ook de ouderen van deze dingen kennis nemen, kan dat niet anders dan rijke winst brengen. De erkenning van den doop buiten eigen kerkverband bediend door Ds. W. H. den Houting. Uitg. J. H. Kok, Kampen, 1936. Over het bovenstaand onderwerp hield Ds. den Houting een referaat op de Geref. Pred. conferentie 16 April j.l. te Utrecht. Op de vergadering zelve en daarna in de pers gaf dit referaat aanleiding tot een breedvoerige bespre king en ook veel bestrijding. Het is daarom goed, dat Ds. den Houting zijn re feraat in druk gaf. Hij geeft hier dan niet alleen zijn referaat, maar ook een vrij uitvoerig resumé van de critiek, vooral van die door Prof. H. H. Kuyper uitgebracht, eerst ter vergadering en daarna in De Heraut, en zijn repliek op die critiek. Zoo ontvangt men hier een brochure over een on derwerp, dat actueel werd. En bevelen we de lezing daarvan gaarne aan. HEIJ. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Met vriendelijken dank ontvangen voor de School- zending van de kinderen der Chr. School te Koude kerke door den heer Ruitenbeek, hoofd der school, een bedrag van 10. Ds. HEIJ. Serooskerke. Met hartelijken dank ontvangen van een broeder, die verhinderd is met de gemeente op te gaan 2.50, waarvan 0.50 voor de Zending 1. voor de Kerk en 1.voor de Diaconie en van een zuster, die in gelijke omstandigheden verkeert, 5. waarvan 2.50 voor de Kerk en 2.50 voor de Diaconie. W. F. M. LINDEBOOM. Middelburg. Ontvangen door tusschenkomst van br. Vereist van een broeder die niet ter kerk kan komen 1.voor onze Diaconie. Hartelijk dank. F. DAMEN, waarnemend kassier. Middelburg. Ontvangen van een onbekende en van Mej. W. twee pakketten kleeding. Hartelijk dank. Namens de Huisbezoekcommissie, KORTEKNIE, Secr. De Geref. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens vergadert op Donderdag 27 Augustus. O. T. Schets 2. „Het begin van den mensch" door C. Huijsman. G. B. Art. 13. „Van de voorzienigheid Gods" door Mina Hillebrand. PoëzieN. P. Sanderse. Geref. M.V. „Het ontluikend leven" te St. Laurens. G. G. „Jacob in ballingschap" door J. Willemse. V. G. Vrij onderw. door P. Riemens. Geref. Jongelingsver. Sola-FideMiddelburg. Donderdag a.s. fietstocht. Vertrek Molenwater 7.30 uur J. V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg. G. G. 20. „David" door vr. B. Heuzeveldt. Na de pauze huishoudelijke zaken. De Geref. Mannenver. „Onderzoekt de Schriften" te St. Laurens vergadert D.V. Zondag 23 Augustus des nam. 2 uur in de consistorie der Geref. Kerk. Inleiding Heilsopenbaring Messias als Koning, in te leiden door br. J. Riemens. Zie Geref. Mannenbl. Maart 1936. Ook niet-leden zijn hartelijk welkom. Het Bestuur. ZONDAG 23 AUGUSTUS 1936. CLASSE MIDDELBURG. Collecte Kerk. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. F. A. den Boeft te Kralingen. 2 uur Ds. F. A. den Boeft 6 uur Ds. D. Bremmer Noorderkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer 6 uur Ds. F. A. den Boeft Arnemuiden 9.30 en 2 uur Cand. P. Rullman te Wassenaar. Domburg 9.30 uur Ds. N. Willemse te Charlois. 2.30 uur Ds. J. E. Visser Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. 't Hart te De Glind. Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. J. Plomp 7.30 uur Ds. N. Willemse te Charlois. Rede voor Geref. Jeugdverbond. Koudekerke 9.30 en 2 uur Cand. Veldkamp te Katwijk aan Zee. St. Laurens 9.30 uur Ds. H. J. Kouwenhoven te Wageningen. 7 uur Ds. M. Vreugdenhil Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. M. J. v. Dijken Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds.W. F. M. Lindeboom Voorm. Voorber. H. Av. Souburg 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. M. Mulder te Haamstede. Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Vrouwepolder 9.30 en 2.30 uur Ds. P. J. O. de Bruijne Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2 uur Leesdienst CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. linger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst Haamstede 9.30 en 2.30 uur Kamperland 9 en 6 uur Ds. F. J. v. d. Ende 2 uur Leesdienst Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. H. Veenstra Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Leesdienst CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 uur Leesdienst 5.30 uur Ds. K. Veen te Oude Bildtdijk. Krabbendijke 10 en 3 uur Cand. C. Spek te Breda. Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Leesdienst Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9 en 2 uur Leesdienst Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 9.30 en 2 u. Ds. A. H. Oussoren te Middelburg. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. H. Scholing te Arnemuiden. Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A, van Egmond CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post Hoek 10 en 2.30 uur Ds. J. A. Vink Oostburg 10 en 3 uur Ds. M. van Wijk Schoondijke 10 en 3 uur Ds. G. H. Schuppert te Loenen a. d. Vecht Terneuzen 9.30 en 2.30 u. Ds. A. B. W. M. Kok Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. Lauwers te Brussel.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1936 | | pagina 3