UIT DE PERS.
(Wordt vervolgd)
KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN,
BOEKAANKONDIGING.
VEREENIGINGSLEVEN.
PREDIKBEURTEN
„De eene dag gelijkt aldaar
„Als waterdroppels op den aar,
„En een der vele sagen
„Wil dat der boeren dominee
„Zich eens vergiste, ach, o wee
„In die eentoon'ge dagen."
,,'t Was rustdag. Ieder staakte 't werk
„De luitjes zaten in de kerk
„En meester stond te lezen.
„Hij las steeds uit den treure voort
„Geen sein werd achter hem gehoord,
„Waar dominee mocht wezen
„Men fluisterde en vond het raar,
„En stak de hoofden bij elkaar.
„Een misverstand 't Zou blijken
„De leeraar zocht voor 't geitje gras
„En wist niet, dat het Zondag was
„Hij stond er van te kijken."
Wel een teekening om te doen zien, hoe het
licht op den kandelaar gedoofd was en de kudde
niet geleid werd in de grazige weiden des
Woords. Op sommige Zondagen kreeg de ge
meente vacantie en werd er niet gepreekt. Vooral
als 't kermis was te Kootwijk, Barneveld of Gar
deren „als wanneer," zoo melden de overgeble
ven notulen, „ick geen gehoor had.". Ook hield
de Ds. geen kerk als zijn „vette veerse" ziek
was, of wanneer zijn schoonvaders „immen"
(bijen) verkocht werden. Ook geestelijk was
Kootwijk dus wel in droeve verlatenheid. Zoo
de Heere er zich niet een overblijfsel gelaten had,
was alles verdord en verstorven.
Na eene korte vacature bij den overgang van
den 18en naar den 19en eeuw had Kootwijk weer
zijn dienaar des Woords tot 1868 toe. Het mee-
rendeel was vervuld met den geest van het toen
heerschend liberalisme. Deugd en plichtsvervul
ling werd verkondigd. En de Kootwijkers leef
den over 't algemeen in stille, maar valsche rust
voort. Alleen één van de predikanten, zekere
Ds. Wilhelmus Jacobus Geselschap (1855
1857) was een beslist orthodox prediker, die zeer
voor de geestelijke belangen van Kootwijks be
volking ijverde. Onder zijne prediking kwam de
kerk die onder de verkondiging van deugd en
goede zede haast leeggeloopen was, weer vol.
Het duurde echter helaas te kort. Hij vertrok
naar IJsselmuiden, waar hij na kort verblijf over
leed. Na hem dienden weer mannen van andere
richting de kerk van Kootwijk tot 1868, waarna
de zorg werd toevertrouwd aan de consulenten.
Bij avondmaalsbediening kwamen er haast geen
menschen meer in de kerk en moest de dienst
doende predikant vaak alleen aanzitten. De pre
dikanten kwamen er liever niet.
Onder goedkeuring van het Classicaal Bestuur
werd nu een godsdienstonderwijzer aangesteld
van orthodoxe richting, dien men een salaris gaf
van 500.waarvan 200.van de gemeente
en 300.van het Rijk. Het was Hendrik Koe
stapel, een man, die eerst geleerd had voor pre
dikant bij de Chr. Geref. Kerk, doch de studie
niet voltooien kon. De examens waren hem te
zwaar. Gaven voor studie had de man niet, maar
wel kon hij de gemeente stichten met een een
voudig woord. Het was voor de Kootwijkers
toch winst, want hij was een man in wien de
vreeze' Gods woonde. Ofschoon de gemeente,
naar verplichting nu en dan nog eens beriep,
ontvang ze toch steeds een bedankje.
Het geringe salaris is misschien wel oorzaak
geweest, dat Koestapel zijn inkomen zocht te
vermeerderen door zich te geven aan het boeren
bedrijf, dat ten leste het voornaamste was. Het
schuurtje bij de pastorie werd stal voor zijn vee
en de zolder van de pastorie de bergplaats voor
't graan. Zoowel het persoonlijk geestelijk leven
van Koestapel als het leven der gemeente ging
gestadig achteruit. In 1885 stierf hij aan maag
kanker. Toen kwam de gemeente weer onder de
zorg van den consulent Ds. J. A. P. Ris Lambers,
die de gemeente niet veel te geven had. Zoo
waren ze te Kootwijk vele jaren als schapen zon
der herder. In geestelijke verlatenheid.
F. STAAL Pz.
KARL BARTH.
n.
En zeer afkeerig is Barth daarom eveneens
van een dogmatiek, die een systematische uiteen
zetting wil geven van de waarheid, gelijk die in
de Heilige Schrift is geopenbaardZulk een
dogmatisch systeem der waarheid is volgens
Barth een onmogelijkheid 't Beteekent ook iets
van God in bezit willen hebben Gods waarheid,
d.i. God Zelf „in bezit willen hebben" Hoog
moed, zegt Barth Heel dat spreken van „waar
heid, in de Schrift geopenbaard", beteekent een
beschikken over God, dat met het karakter van
God, als God, in strijd is
Nu voelt ge welwanneer Barth aangaande
de verhouding Heilige Schrift—Gods Woord
niet meer beleed, dan het tot nu toe besprokene,
dat er dan op zijn standpunt geen sprake van
zou zijn, dat wij, in 1936, nog konden hooren
Gods Woord Nietwaar Gods Woord was er
in de jaren 1 tot ongeveer 30En de bijbel
geeft van dat Woord Gods, dat er toen was,
maar een heel gebrekkig, mensc'nelijk getuigenis,
dat niet zelf Gods Woord is, doch alleen maar
een heel gebrekkige, menschelijke naklank ervan!
Dat zou, zonder meer, beteekenen, dat wij, 't
zónder Gods Woord in ons leven moesten stel
len
Op dit punt brengt nu echter Barth een heel
eigenaardige gedachte naar voren, 't Is deze ge
dachte hoewel de Heilige Schrift in geen enkel
opzicht Gods Woord zelf is, kan het toch God
behagen, door bemiddeling van die Schrift, tot
ons, in de concrete levens-situatie van vandaag,
Zijn Woord van den hemel, over den afgrond
heen, die Hem van ons scheidt, tot ons te spreken!
Wanneer wij afzien van den hoogmoed, dat
wij het Woord Gods in de Schrift tot onze be
schikking zouden hebben, en wanneer wij komen
tot de ootmoedige erkentenis, dat God God is,
ook in Zijn Woord, in Zijn spreken tot ons, en
wanneer wij dan zoo, biddend dat God tot ons
waarlijk spreken moge, ons buigen over de Hei
lige Schrift, dan, zegt Barth, kan het gebeuren,
dat het God behaagt door middel van die Schrift
Zijn Woord, rechtstreeks en heel reëel, ons te
doen hooren Dan kan het gebeuren, dat een
Woord der Schrift voor ons waarlijk Gods
Woord wordt, omdat God het tot Zijn Woord
op dat oogenblik voor ons maaktJa, zoo kan
het gebeuren Zoo kan het gebeuren, als 't God
behaagt Hier heeft God het alleen te zeggen
Wij kunnen slechts biddend wachten, óf, en wat
God, eventueel door middel van de Heilige
Schrift, dat gebrekkige getuigenis van Zijn
Woor, tot ons wil sprekenEn dat spreken
Gods tot ons, op dat oogenblik vol-van-genade,
dat is dan zuiver persoonlijk Daarvan kunnen
wij tot anderen wel getuigen, maar of anderen
dat als Gods Woord erkennen zullen, hangt weer
daarvan af, of God het ook hün als Zijn Woord
hooren doet Nimmer kan 'n mensch voor an
deren treden met de mededeeling dit is de god
delijke waarheid, waaraan gij LI hebt te onder
werpen Hij kan hoogstens zeggen dit of dat
sprak God tot mij
Men gevoelt het, Barth is in de doorvoering
van Zijn thema dat God God is, wel consequent!
De diepe kloof tusschen God en mensch de
onoverbrugbare kloof tusschen God en mensch,
waarvan Barth uitgaat, beheerscht wel principi
eel heel zijn leer van het Woord Gods Dat
Woord Gods komt bij hem geen oogenblik „in
ons bezit". We hebben er geen oogenblik over
te beschikken, als een voor 't grijpen liggend ge
geven Slechts bij oogenblikken, als 't God be
haagt, dan klinkt Gods Woord tot ons door,
over de kloof heen, die daar gaapt en gapen
blijft tusschen God en den mensch Gelijk de
bliksem ergens inslaat, zoo onverwacht en on
berekenbaar, zoo slaat hier en daar in het op
Gods Stem wachtende hart, het Woord Gods
in, onverwacht en onberekenbaarGod blijft
wel waarlijk, op Barthiaansche wijze. God, ook
in het spreken van Zijn Woord
Hoe consequent dit alles nu echter ook moge
zijn, dit is niet minder duidelijk, voor ieder die
nog iets bezit van „de eenvoudigheid des ge-
loofs", dat hier bij Barth een theorie aan 't woord
is, die lijnrecht ingaat tegen het zelfgetuigenis
van de Heilige Schrift
Wanneer één ding door de Schrift zelf duide
lijk wordt geleerd, dan is het dit, dat in dje
Schrift ons de waarheid, de zeer concrete, aan
menschen te onderwijzen waarheid aangaande
God in Christus, door God Zelf is geopenbaard
In die Schrift heeft God deze waarheid, als een
betrouwbaar en kostelijk goed, onder de men
schen neergelegd Neergelegd, wel waarlijk als
een concreet gegeven, waarmee wij in het geloof
hebben werkzaam te zijn, en dat uitgangspunt is
voor al ons spreken over God en goddelijke
dingen
O, wanneer Barth dat ontkent, ja, dan schijnt
hij daarmee een pleidooi te voeren voor God als
God Een pleidooi voor God als die God, Die
Zijn waarheid maar niet zoo aan menschenhan-
den toevertrouwt, die er Zelf baas over blijft
Maar meer dan schijn is dat pleidooi voor Gods
Souvereiniteit nietIn werkelijkheid tast Barth,
met Zijn theorie over het Woord Gods, God
aan in de wondere heerlijkheid Zijner genade,
die Hem juist bewogen heeft om te doen wat
Barth ontkent die Hem bewogen heeft in deze
wereld neer te leggen het Woord der waarheid,
opdat het ons, arme, verblinde, zondige men-
schenkinderen, wezen zou tot een lamp voor den
voet, en een licht op het pad
Barth bedoelt het op te nemen voor God als
God, maar hij randt God in werkelijkheid aan
in Zijn openbaring, als openbaring der waarheid!
Barth's theorie komt ten slotte hierop neer,
dat alle kennis van God eigenlijk onmogelijk is
dat alle zekerheid aangaande de dingen, die ons
van God geschonken zijn, ons ontzinkt dat sub
jectivisme en willekeur het geloofsleven gaan
kenmerken, in nog erger mate dan ze het doen
bij de ziekelijke vromen, die wachten op ,,'n
woordje" dat ze willen „krijgen" heel het ge
loofsleven wordt bij Barth één „wachten op 'n
woord", dat op bijzondere wijze door ons als
„woord van God" wordt gehoord, enalle
zekerheid aangaande God wordt een volslagen
onmogelijkheid
Gemengde huwelijken. Uit het kerkeraads-
verslag van Bergen p Zoom
Alhoewel het reeds gewoonte was, dat bij
een z.g. gemengd huwelijk eerst een saamspre-
king plaats had, alvorens tot bevestiging werd
overgegaan, wordt thans de wenschelijkheid
naar voren gebracht hiervoor een formulier te
bezigen en dit, evenals elders, door de niet tot
onze kerk behoorende partij te doen teekenen.
De redactie van dit formulier (in gebruik bij
de Geref. Kerk te R'dam-Delfshaven) wordt
voorgelezen en luidt als volgt
Ondergeteekende verklaart bij dezen:
le. dat hij (zij) de Twaalf Artikelen als
inhoud van zijn (haar) geloof aanvaardt en dat
hij (zij) niet vijandig staat tegenover de leer,
die in de Gereformeerde Kerken geleerd wordt.
2e. dat hij (zij) mede begeert, dat het hu
welijk met belijdend lid (dooplid) der
Gereformeerde Kerk van Bergen op Zoom,
kerkelijk zal bevestigd worden in deze kerk.
3e. dat hij (zij) belooft zijn aanstaande
vrouw (haar aanstaande man) na het huwelijk
vrij te laten in de behoorlijke waarneming van
de godsdienstige plichten, waartoe hij (zij)
krachtens belijdenis (doop) verplicht is, zoo
t.o.v. het gezin als van de kerk.
4e. dat hij (zij) belooft, indien het huwelijk
met kinderen gezegend wordt, toe te staan, dat
deze in de Gereformeerde Kerk gedoopt wor
den en onderwezen in de Gereformeerde leer.
Er wordt besloten dit formulier in het ver
volg bij voorkomen te bezigen.
Een oude herinnering. Ds. O. Bouwman
van Zalt-Bommel geeft in „Ons Kerkblod" uit
de biografie, die Helenius de Cock over Hendrik
de Cock geschreven heeft, volgende bizonderheid:
Deze laatste geeft een korte beschrijving van
de wijze, waarop Hendrik de Cock den dood
van zijn oudste dochtertje droeg. In de Gronin
ger Courant zet hij de volgende advertentie
Het behaagde heden avond den vrijmag-
tigen, eenigen en drieëenigen God, na een
ziekte van drie weken, ons oudste dochter
tje, Jantje, oud ruim 3]/2 jaar, door den dood
van ons af te eischen.
BERUSTENDE IN EN VERTROU
WENDE OP DE VERBONDSBELOF-
TEN, Gen. XVII 7, Hand. 11:39, en op
GODS WOORD, Marc. X 14 en 1 Cor.
VII14, HOPEN WIJ EENMAAL HAAR
DAAR WEDER TE VINDEN, waar geen
rouw of gekrijt meer zijn zal.
In deze advertentie wordt duidelijk uitge
sproken, wat ook in de 5 Artikelen tegen de
Remonstranten is neergelegd, dat naar de
Cock's overtuiging „de Godzalige ouders niet
twijfelen (moeten) aan de Verkiezing en zalig
heid hunner kinderen, welke God in hunne
kindsheid uit dit leven wegneemt."
Dat ook de Cock in zijn profetische roeping
werd wederstaan, en de waarheid Gods, door
hem gepredikt, ook in deze adverentie, werd
verdraaid, mag blijken uit het feit, dat Ds.
Scholte in De Reformatie moest waarschuwen
tegen verminkte afschriften, als b.v. deze
Het behaagde onze oudste dochter,
Jannetje, oud 3x/i jaar, en dus na mijne we
dergeboorte geboren en derhalve niet ver
doemd, zie Joh. III3, door den dood van
ons op te eischen, enz.
Theologische School.
De inschrijving van nieuwe studenten en de
recensie zullen D.V. geschieden op Vrijdag 2
October, des middags van 2.304.30 uur.
Zij die zich, op grond van een Diploma Eind
examen Gymnasium of Staatsexamen willen la
ten inschrijven, worden op 2 October verwacht
des morgens om tien uur in het gebouw der
School.
Zij moeten dan bij zich hebben hun Diploma
en een testimonium van hunnen Kerkeraad.
Namens het College van Hoogleeraren,
Dr. S. GREIJDANUS, Secretaris.
Dr. J. v. d. Linden te Tzum, die het be
roep van de kerk te Utrecht tot missionair die
naar des Woords voor Poerworedjo aannam, zal
20 Sept. a.s. afscheid nemen. Hij zal zich metter
woon vestigen te Zeist.
K. B. S.
Aan de kerken in de Classis Middelburg.
Donderdag 27 Augustus hoopt ondergeteeken
de zitting te houden in de consistorie der Noor-
derkerk voor het ontvangen van de 2e helft van
het classicale quotum over 1936. Gironummer
69059.
Arnemuiden 11.25; Domburg 3.75; Ga-
pinge 5.Grijpskerke 13.75 Koudekerke
15.Meliskerke 13.75; Middelburg ƒ70.
en W. Souburg 21.25 Oostkapelle 10.
Serooskerke 21.25 St. Laurens 10.Veere
10.Vlissingen 32.50 Vrouwepolder
10.Westkapelle 2.50.
Noordsingel S 156a. C. P. POUWER.
De Firma Meinema te Delft zond ons ter aankon
diging 2 nieuwe zomer-tractaten van Ds. P. Prins
(resp. no. 1021 en 1022) getiteld: Adieu, goede reis!
en De trein gemist
De Leeuwarder-Bondsdag 1936.
Uitg. Bondsbureau Amersfoort.
Een kloek boekdeel van niet minder dan 160 blad
zijden, vormen de redevoeringen en referaten op de
laatste algemeene vergadering van den Nederl. Bond
van Jongelingsvereenigingen op Geref. Grondslag te
Leeuwarden gehouden.
Met blijdschap kondigen we deze uitgave aan. Wat
daar gesproken werd, is waard nog eens rustig ge
lezen en overdacht te worden. We hopen, dat die
lezing en overdenking niet achterwege zullen blijven.
Onze jonge menschen ontvangen hier betrouwbare en
bezielende leiding. En wanneer ook de ouderen van
deze dingen kennis nemen, kan dat niet anders dan
rijke winst brengen.
De erkenning van den doop buiten eigen
kerkverband bediend door Ds. W. H. den
Houting. Uitg. J. H. Kok, Kampen, 1936.
Over het bovenstaand onderwerp hield Ds. den
Houting een referaat op de Geref. Pred. conferentie
16 April j.l. te Utrecht.
Op de vergadering zelve en daarna in de pers gaf
dit referaat aanleiding tot een breedvoerige bespre
king en ook veel bestrijding.
Het is daarom goed, dat Ds. den Houting zijn re
feraat in druk gaf. Hij geeft hier dan niet alleen zijn
referaat, maar ook een vrij uitvoerig resumé van de
critiek, vooral van die door Prof. H. H. Kuyper
uitgebracht, eerst ter vergadering en daarna in De
Heraut, en zijn repliek op die critiek.
Zoo ontvangt men hier een brochure over een on
derwerp, dat actueel werd. En bevelen we de lezing
daarvan gaarne aan.
HEIJ.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Met vriendelijken dank ontvangen voor de School-
zending van de kinderen der Chr. School te Koude
kerke door den heer Ruitenbeek, hoofd der school,
een bedrag van 10.
Ds. HEIJ.
Serooskerke. Met hartelijken dank ontvangen van
een broeder, die verhinderd is met de gemeente op te
gaan 2.50, waarvan 0.50 voor de Zending 1.
voor de Kerk en 1.voor de Diaconie en van een
zuster, die in gelijke omstandigheden verkeert, 5.
waarvan 2.50 voor de Kerk en 2.50 voor de
Diaconie.
W. F. M. LINDEBOOM.
Middelburg. Ontvangen door tusschenkomst van
br. Vereist van een broeder die niet ter kerk kan
komen 1.voor onze Diaconie. Hartelijk dank.
F. DAMEN, waarnemend kassier.
Middelburg. Ontvangen van een onbekende en van
Mej. W. twee pakketten kleeding. Hartelijk dank.
Namens de Huisbezoekcommissie,
KORTEKNIE, Secr.
De Geref. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens
vergadert op Donderdag 27 Augustus.
O. T. Schets 2. „Het begin van den mensch" door
C. Huijsman.
G. B. Art. 13. „Van de voorzienigheid Gods" door
Mina Hillebrand.
PoëzieN. P. Sanderse.
Geref. M.V. „Het ontluikend leven" te St. Laurens.
G. G. „Jacob in ballingschap" door J. Willemse.
V. G. Vrij onderw. door P. Riemens.
Geref. Jongelingsver. Sola-FideMiddelburg.
Donderdag a.s. fietstocht. Vertrek Molenwater 7.30 uur
J. V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg.
G. G. 20. „David" door vr. B. Heuzeveldt.
Na de pauze huishoudelijke zaken.
De Geref. Mannenver. „Onderzoekt de Schriften"
te St. Laurens vergadert D.V. Zondag 23 Augustus
des nam. 2 uur in de consistorie der Geref. Kerk.
Inleiding Heilsopenbaring Messias als Koning, in
te leiden door br. J. Riemens. Zie Geref. Mannenbl.
Maart 1936.
Ook niet-leden zijn hartelijk welkom.
Het Bestuur.
ZONDAG 23 AUGUSTUS 1936.
CLASSE MIDDELBURG.
Collecte Kerk.
Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. F. A. den Boeft
te Kralingen.
2 uur Ds. F. A. den Boeft
6 uur Ds. D. Bremmer
Noorderkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer
6 uur Ds. F. A. den Boeft
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Cand. P. Rullman
te Wassenaar.
Domburg 9.30 uur Ds. N. Willemse
te Charlois.
2.30 uur Ds. J. E. Visser
Gapinge 9.30 en 2 uur Ds. 't Hart
te De Glind.
Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. J. Plomp
7.30 uur Ds. N. Willemse
te Charlois.
Rede voor Geref. Jeugdverbond.
Koudekerke 9.30 en 2 uur Cand. Veldkamp
te Katwijk aan Zee.
St. Laurens 9.30 uur Ds. H. J. Kouwenhoven
te Wageningen.
7 uur Ds. M. Vreugdenhil
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. M. J. v. Dijken
Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds.W. F. M. Lindeboom
Voorm. Voorber. H. Av.
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck
Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. M. Mulder
te Haamstede.
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk
Vrouwepolder 9.30 en 2.30 uur
Ds. P. J. O. de Bruijne
Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2 uur Leesdienst
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. linger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst
Haamstede 9.30 en 2.30 uur
Kamperland 9 en 6 uur Ds. F. J. v. d. Ende
2 uur Leesdienst
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst
Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. H. Veenstra
Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Leesdienst
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 uur Leesdienst
5.30 uur Ds. K. Veen
te Oude Bildtdijk.
Krabbendijke 10 en 3 uur Cand. C. Spek
te Breda.
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Leesdienst
Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene
Borssele 9 en 2 uur Leesdienst
Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 9.30 en 2 u. Ds. A. H. Oussoren
te Middelburg.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. H. Scholing
te Arnemuiden.
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A, van Egmond
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post
Hoek 10 en 2.30 uur Ds. J. A. Vink
Oostburg 10 en 3 uur Ds. M. van Wijk
Schoondijke 10 en 3 uur Ds. G. H. Schuppert
te Loenen a. d. Vecht
Terneuzen 9.30 en 2.30 u. Ds. A. B. W. M. Kok
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. Lauwers
te Brussel.