OFFICIEELE BERICHTEN.
BOEKAANKONDIGING.
PREDIKBEURTEN
Sinds 1930 is Dr. D. K. Wielenga in Bandoeng
leeraar geworden aan het Chr. Lyceum aldaar
in het godsdienstonderwijs, enwel geëmeri-
teerd, tegen de bepalingen van Arnhem in.
En nu in 1936 zien we dit wondere geval, dat
Dr. H. W. van der Vaart Smit, directeur van
het Chr. Persbureau, losgemaakt wordt van zijn
gemeente te Zwijndrecht-Noord, en in het ver
volg zijn levensarbeid zal vinden in dit directeur
schap en tegelijk den naam en de eere van D. d.
W. behoudt.
Is dit geen meten met twee maten
Prof. Vollenhoven, die nog wel college geeft
aan de theologen in hun propaed. jaar, mag niet
den naam en de eer van een D. d. W. behouden,
maar Dr. v. d. Vaart Smit, die directeur is van
een „algemeen" Chr. Persbureau, wel.
Zulke scheeve verhoudingen bederven ons
kerkelijk leven.
Ik hoop van harte, dat de Gen. Synode gele
genheid vindt, om deze dingen recht te zetten."
K.B. S.
De e.k. vergadering der Classis Middelburg
van de Geref. Kerken in Nederland zal D.V.
gehouden worden op Dinsdag 9 Sept. a.s.
Punten voor het agendum kunnen worden in
gewacht tot 19 Augustus.
De Kerkeraad der Geref. Kerk van
O. en W. Souburg (h.t. roepende kerk),
Ds. C. B. BAVINCK, Praeses.
C. WISSE, Scriba.
Serooskerke. KORT VERSLAG van de
vergadering van den Kerkeraad ge
houden op Donderdag 13 Aug. 1936.
Afwezig door verblijf elders de brs Jobse en
de Wolf.
Oud. Meyers neemt het scribaat waar.
Opening. Notulen.
Ingekomen Stukken1Handelingen van de
Curatoren der Theol. School, zal circuleeren. 2.
Rapport Zending onder de Joden en Geestelijke
arbeid Zuiderzeewerkers, idem. 3.4. Steunaan
vragen Geref. Kerk Oud-Vossemeer en Militair
Tehuis, Dordrecht, in handen van de Commissie
ad hoe. 5. Steunaanvrage Militair Tehuis, Mid
delburg, wordt jaarlijks gecontribueerd. 6. Aan
vrage van den organist Kruithof van Kampen
om een orgelbespeling te mogen komen houden
geadviseerd zal worden deze aanvraag een vol
gend jaar te herhalen. 7. Schrijven namens Mevr.
de Wed. Warmenhoven. 8. Rapport van den
heer Dommisse betr. kerk- en ziekentelefoon.
Kerkelijke stand. GedooptClazina Cornelia
Christiaanse Gd. Margaretha Meyers Jd. Jan
netje Wondergem Ad. Overleden Jan Ingelse.
Rapporten Over verschillende bezoeken
wordt verslag gedaan. Het collecterooster voor
het Synodejaar 19361937 wordt vastgesteld.
Diaconale zaken. Stand der kas. Saldo per 1
Juli 385.Ontvangsten 138.06J/£. Uitgaven
164.50. Saldo per 1 Augustus 358.56J^.
Rondvraag. Sluiting.
DE SCRIBA.
Het Heilig Avondmaal door Ds. Th. Delle-
man. Uitgeversbedrijf „De Pauw", Amster
dam.
Met bijzonder veel genoegen kondigen we deze
studie van Ds. Delleman te Aalten aan.
Het Sacrament van het Heilig Avondmaal moet naar
Christus' ordening een voorname plaats innemen in
het leven der kerk en in het leven der geloovigen.
Daarbij is noodig een recht verstaan van wat de
Heere in dit Sacrament aan Zijn geloovigen bieden
komt. En dienaangaande bestaat er nog zooveel on
kunde en misverstand. Nu behoeft het nog niet zoo
te verwonderen, dat op dit punt nog misverstand
heerscht. Het Avondmaal brengt ons in aanraking met
de verborgenheden des geloofs. Het woord Sacrament
beteekent geloofsgeheimenis.
Nu kregen we voor enkele jaren van de hand van
Dr. B. Wielenga een zeer gewaardeerde verklaring
van het Avondmaalsformulier. Daarnaast is er evenwel
plaats voor deze heldere uiteenzetting van Ds. Delle
man.
In een tiental hoofdstukken spreekt hij over1
het geloof2) de sacramenten 3) de instelling van
het Avondmaal en de instellingswoorden 4) de ver
kondiging van den dood des Heeren 5) de gemeen
schap aan den dood des Heeren 6) de vergeving der
zonden 7) mogen en moeten 8) het eeuwige leven
9) de gemeenschap der heiligen en 10) dankbaarheid.
Op den inhoud kunnen we hier niet nader ingaan.
weest, want ik weet, dat U dat graag hebt."
,,'t Is wel heel vreemd, 's middags gaan vis-
schen. In Laarwoud deed men het 's morgens.
Maar ik wil je wel gelooven, hoor. Het doet er
ook niet toe. 't Was Zondag. En dan ga je niet
visschen. Dat weet je wel. Bovendien ben je dan
's avonds vast niet naar de kerk geweest."
„Moeder" hij deed heel luchtig nu „U
moet niet vergen, dat ik tweemaal naar de kerk
ga, hoor. Dat is eenvoudig niet mogelijk bij dien
saaien dominé. Hij preekt je de kerk uit."
„Dat is geen praat, Dolf", had zijn moeder
hem terecht gewezen. „Jongen, jongen, wat moet
dat toch worden met jou
„Ik kan het niet helpen, moeder, juffrouw Hil-
derink zal zeker wel op de hoogte zijn maar
ik ben nu eenmaal niet, als vader en U en Frits
en Annie en juffrouw Hilderink zeker ook?"
vroeg hij om zelf maar het antwoord te geven
„ja, natuurlijk, dat heb ik wel begrepen een va
der, die ouderling is en een broer, die voor pre
dikant studeert, o, ik zeg er geen kwaad van
hoor, 't is mij best, maar ik kan er niet aan mee
doen. Ja, moeke, ik weet, dat U er het land aan
hebt, maar
„Het land niet, Dolf. Je doet er ons verdriet
mee."
„Dat is volstrekt mijn bedoeling niet, moeder.
Maar niemand moet van mij vergen, dat ik hui
chel, Lucie, ik mag toch wel Lucie zeggen noem
mij maar gerust Dolf hoor niet zoo zwart kijken,
Annie Lucie, je lijkt me iemand, die eerlijk voor
zijn meening durft uitkomen. Ik vraag je mag
iemand huichelen
„Natuurlijk niet", antwoordde Lucie onmid-
Alleen deelen we omdat dit punt den laatsten tijd
vaak besproken wordt mee, dat onder hoofdstuk
7 ook gehandeld wordt over twijfel aan en onder
zoek naar de echtheid des geloofs en de zelfbeproeving.
Dit boek is ook door eenvoudigen te verstaan.
Gelijk we reeds zeiden hartelijk bevelen we dit
leerzame en stichtelijke geschrift aan.
Om 't eeuwig welbehagen (De leer der
praedestinatie). Derde, herziene en vermeer
derde druk door Dr. K. Dijk. N.V. W. D.
Meinema, Delft.
Dat van dit omvangrijke werk het telt 600 blad
zijden nu reeds een derde druk verscheen (de eerste
kwam uit in 1924) bewijst wel duidelijk twee dingen.
Allereerst, dat er behoefte gevoeld wordt aan voor
lichting over dit veel omstreden dogma, en dan ook,
dat het aan Dr. Dijk blijkbaar gelukt is die voor
lichting te bieden in zulk een vorm, dat het boek een
goede reputatie kreeg.
We kunnen ons daarover slechts verblijden. Voor
lichting op dit belangrijk stuk der waarheid blijft noo
dig. De artikelen van Dr. G. C. Berkouwer in Cal
vinistisch Weekblad over „Antihumanistisch dogma
deden zien, hoe heden ten dage weer velen over prae
destinatie spreken, die daaronder dan echter heel wat
anders verstaan dan de belijdenis onzer kerken.
Gemakkelijk is dit onderwerp niet. Het vraagt in
spanning van het denken. Maar Dr. Dijk bezit in
bijzondere mate de gave van helderheid in de voor
stelling, terwijl het onderwerp ook behandeld is met
de teederheid, die hier vooral niet gemist kan worden.
Hartelijk bevelen we dit boek ter bestudeering aan,
vooral aan jonge menschen van meerdere ontwikkeling.
Het herstel van Israël volgens het Oude
Testament door Prof. Dr. G. Ch. Aalders.
Uitg. J. H. Kok N.V., Kampen.
Op het titelblad staat ook nog „De Chiliastischc
uitlegging getoetst". Daarmee is de inhoud al nauw
keurig aangegeven.
Prof. Aalders schreef eenige jaren terug in „De
Reformatie" een reeks artikelen onder den titel „Het
Chiliasme en het Oude Testament" naar aanleiding
van een beschuldiging door Ds. A. M. Berkhoff in
gebracht tegen de Gereformeerden, dat deze bij hun
opvatting aangaande het Chiliasme zich niet lieten
leiden door de H. Schrift.
Nu acht een Gereformeerde één van de ergste be
schuldigingen deze, dat hij van de H. Schrift afwijkt
en zoo is het te verstaan, dat Prof. Aalders zich zette
tot een omvangrijk en nauwkeurig onderzoek van de
Schrift op dit punt.
De vrucht van deze studie is nu in dit boek neer
gelegd. En niemand zal na deze studie met eenigen
schijn zelfs van recht kunnen beweren, dat de hoog
leeraar zich van de beschuldiging afmaakte.
Deze vraag is nu wel zöö behandeld, dat het on
derzoek als afgeloopen kan beschouwd worden.
De hoogleeraar kan zeggen te hebben aangetoond,
dat het O. T. van een nog te wachten aardsche toe
komst van Israël niet weetde aardsche toekomst
van Israël, die in het O. T. geprofeteerd wordt, is
reeds gekomen en, naar het woord der profetie, ook
weer te niet gegaan.
Kwam het er tot nu niet van dit boek aan te kon
digen, nu we zagen, dat Prof. Aalders in Het Ouder-
lingenblad artikelen gaat schrijven over het Chiliasme,
waaruit blijkt, dat dit vraagstuk nog altijd actueel is,
grijpen we dat gretig aan als een aanleiding om nu
nog zij het wat laat op deze studie te wijzen
en die aan te bevelen aan allen, die hiervan wat meer
studie willen maken.
Wat is de hemel door Prof. Dr. K.
Schilder. Uitg. J. H. Kok N.V., Kampen 1935.
Als een eenvoudige lezer naar het hier aangekon
digde boek van Prof. Schilder zou grijpen in de mee
ning, dat hij hier een antwoord zou vinden op vele
vragen, die bij hem, in verband met den hemel, op
rezen en waarover hij wel gaarne voorlichting zou
ontvangen, zou hij zeker zich zeer teleurgesteld voelen.
Ook al stelt de auteur zich nog andere lezers voor
dan onder de theologisch geschoolden, de lezing we
kunnen wel zeggen de bestudeering van dit boek
stelt nog al hooge eischen.
Maar wie in staat is den inhoud te verwerken, die
ontvangt veel meer dan hij eerst allicht verwachtte.
Dit is een boek vol van rijke, diepe gedachten, die
getuigen van de groote gaven van den schrijver, maar
alzoo ook leiden tot bewondering van het werk Gods.
Wie zich in dit werk verdiept, verrijkt daarmee
zijn leven.
In de Korte verklaring der Heilige Schrift, met
nieuwe vertaling, verschenen weer eenige deeltjes, die
we ter aankondiging ontvingen.
Van het boek Genesis verscheen het tweede deeltje,
dat hoofdstuk 11 27 tot 30 43 behandelt. Was het
oorspronkelijk het voornemen van den bewerker. Prof.
G. Ch. Aalders zijn korte verklaring van Genesis in
twee bandjes uit te geven, bij de bewerking van de
stof kwam hij tot de conclusie, dat het beter was het
tweede hoofddeel van het boek Genesis over twee
deeltjes te verdeelen. Binnenkort verschijnt echter ook
het laatste bandje, waarmee de korte verklaring van
Genesis is voltooid. Voor dit 2e deeltje zijn we weer
dankbaar.
dellijk. „Maar daarover gaat het hier niet. Doch,
ik wil er mij liever niet in mengen."
„Spreek maar gerust. Moeder neemt het niet
kwalijk. Het is niet de eerste maal, dat wij er
over praten, 'k Heb al zooveel op mijn tabberd
gehad
„Dolf
„Ik bedoel het heusch niet kwaad, moeder.
Vader meende het goed. En U meent het nog
goed. Zelfs Frits meent het goed, al handelt hij
verkeerd. Maar huichelen moet van mij niet ge
vraagd worden, 'k Wed dat Lucie het met mij
eens is."
Lucie Hilderink vond het een pijnlijk oogen-
blik. In haar achting was Dolf, dien zij aardig
vond eerst gezakt. Zij zag ook, hoe mevrouw
Woldinga leed onder de luchthartige opmerkin
gen waaronder er waren, die tóch ernst verrie
den. 't Was ongetwijfeld een goede karaktertrek,
dat hij niet huichelen wilde.
„Ik geloof, dat er een misverstand in het spel
is", had zij opgemerkt. „Er is niemand, die vergt
dat je huichelt. Men ziet, dat je een parel van
groote waarde wegwerpt en wil je daarvoor be
waren."
Hij had haar natuurlijk begrepen, want hij was
opgevoed in de waarheid. Maar hij veinsde on
wetendheid.
„Een parel van groote waarde is niet kwaad.
In elk geval niet om weg te werpen. Alleen,
welke parel bedoel je?"
„Is veinzerij en huichelarij niet precies het
zelfde had Lucie gevraagd.
„Zoo ongeveer hetzelfde, ja."
Hij vond die vraag bevreemdend.
Van het Nieuwe Testament verscheenDe brief
van Jacobus door Prof. Grosheide en in hetzelfde
bandjeDe brief van Judas door Prof. Greijdanus.
Deze beide geleerden hebben ons al zooveel uitnemend
werk geleverd, dat een aanbeveling van hun penne-
vruchten zoo langzamerhand overbodig wordt.
Gelijk bekend, wordt de Korte verklaring uitgegeven
door Kok te Kampen.
Pericopen uit de Heilige Schrift, in nieuwe
vertaling door Dr. B. Wielenga. Uitgave van
Kok te Kampen.
In hetzelfde formaat als de deeltjes der Korte ver
klaring verscheen deze bundel Schriftpericopen. Voor
degenen, die het woord pericoop niet kennen, zij hier
medegedeeld, dat het beteekentgedeelte, fragment.
Het doel van deze bloemlezing uit de H. S. wordt
in een inleidend woord van Prof. Grosheide op voor
treffelijke wijze aangegeven„Zal ooit een nieuwe
vertaling ingang vinden, dan moet ons volk daarop
worden voorbereid. Dan moet het weten, dat het in
nieuwe vertaling het Woord Gods waarlijk beter ver
staat. Aan die voorbereiding wil Dr. Wielenga mede
werken door dit boek. Hij koos een aantal bekende
en geliefde Schriftgedeelten en bundelde die, den tekst
biedend in nieuwe overzetting."
Voor de nieuwe vertaling gebruikte Dr. W. die,
welke gegeven wordt in de reeds verschenen deeltjes
der Korte verklaring enkele stukken werden ontleend
aan de „proeven" van de nieuwe vertaling, die van
wege het Nederl. Bijbelgenootschap wordt bewerkt.
Korte aanteekeningen aan den voet van de bladzijden
verduidelijken den tekst.
Laten zij, die niet in staat zijn de deeltjes der
Korte verklaring te koopen, zich dit mooie boekje
aanschaffen, om zoo kennis te maken met het vele
schoone, dat een nieuwe Bijbelvertaling ons zal gaan
bieden.
Tekst en Uitleg. Praktische bijbelverkla
ring. Uitgave J. B. Wolters, Groningen.
In deze serie, waaraan vele, meest ethische, Neder-
landsch Hervormde theologen medewerken, verschenen,
van het Oude Testament
II Samuël door Prof. Joh. de Groot (met 8 schets
kaartjes)
Ezra en Nehcmia door Dr. A. van Selms (met 2
schetskaartjes).
Terwijl de bewerkingen van het Oude Testament
haar voltooiing nadert, is die van het Nieuwe Tes
tament compleet verschenen. Een derde, herziene druk
verscheen van Het Evangelie van Johannes door
Prof. J. Th. Ubbink.
De theologische richting van de auteurs is anders
dan de onze, wat natuurlijk ook in de verklaring en
bewerking uitkomt. Maar zij, die met oordeel des
onderscheids van deze commentaren gebruik weten te
maken zullen er ongetwijfeld veel aan hebben. Ze
leggen getuigenis af van degelijke studie.
De uitgever Van den Brink Co. te Zutphen zond
ons het schild van de Christelijke Scheurkalender van
het Tractaatgenootschap „Filippus" voor 1937. Dit
schild is in zachte kleuren uitgevoerd. Prijs van den
kalender 0.80. Voor de koopers zijn, zoolang de
voorraad strekt een twaalftal boekjes verkrijgbaar,
varieerende in prijs van 0.25 tot 2.Wat als
winst van deze kalender overblijft komt ten goede aan
het Tractaatgenootschap. Ook dit jaar biedt Filippus
zijn Evangelisatiekalender weer aan tegen 0.15 per
stuk.
Men bestelle daarom spoedig en trede met den uit
gever in connectie.
Elfde verslag van Het Comité van bijstand voor
de Christelijke scholen voor meisjes uit den Javaan-
schen adelstand te Jogjakarta en Solo over het tijd
vak 1 Januari 193331 December 1935. We moeten
het bij een aankondiging laten. Wie zich gedrongen
mccht voelen voor dezen schoonen arbeid te werken
in de plaats zijner (harer) inwoning, geve zich op
aan Mej. J. H. Kuyper, 27 van Blankenburgstraat,
Den Haag.
HEIJ.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Middelburg. Door bemiddeling eener familie ont
ving ondergeteekende 6.voor onze Stadsevange
lisatie. Hartelijk dank.
P. LOOF, Penningm. Centr. Comm.
VEREENIGINGSLEVEN.
Geref. J.V. Spr. 8:33a te St. Laurens.
S. S. Schets 8. „De schepping van den mensch",
vr. Jac. Wattel.
K. G. Schets 19. „In 1816", vr. Jac. Lous.
V. „Repos Ailleurs", Afd. A„ Souburg.
G. B. Art. 22. „Van onze rechtvaardigmaking door
het geloof in Jezus Christus" door vr. F. Suurmond Pz.
M. O. Onderw. 8. „De plaats der vrouw in het
sociale leven" door vr. F. Suurmond Fz.
J. V. „Dr. Lützen Wagenaar"Middelburg.
S. S. 19. „Vloek dood lijden" door vr. J. P.
Geldof.
V. G. 10. „Renaissance en Humanisme" door vr.
D. Geuze.
„Dat dacht ik ook. Dan heb je gedaan, wat je
niet wilt doen. Want je vraag is eenvoudig vein
zerij", had zij bout gesproken. „Je weet heel goed,
wat bedoeld wordt met de parel van groote
waarde."
Dolf was even verbluft geweest vond haar
niet mak. En tóch mocht hij die gevatheid wel.
„O, als je de traditioneele beteekenis er aan
hecht, ja, die weet ik wel."
„Ik weet niet wat je met traditioneel zeggen
wil. De parel van groote waarde is voor mij
Jezus. We moeten Hem bezitten, wil het goed
met ons zijn. Je weet heel goed, dat je moeder,
dat wij allen het zóó bedoelen."
„Je durft het wel zeggen", merkte hij op, min
of meer met bewondering in zijn stem.
„Het spijt mij, dat ik het moest zeggen. Maar
ik ben als mevrouw en als Annie en stel mij te
weer, als het heiligste wordt aangerand. Ik houd
van een grapje, maar lichtzinnigheid vindt in mij
een vijand. Het leven is toch werkelijk veel te
ernstig."
„Dus ik moet huichelen
„Neen, huichelen niet. Wel Jezus zoeken, als
je Hem niet bezit."
„Die zoekt die vindt die klopt wordt open
gedaan, Dolf", zeide Mevrouw Woldinga.
De loop, dien het gesprek genomen had, beviel
Dolf in 't geheel niet. Hij maakte er zich van af
en nam zich voor, Lucie uit den weg te blijven
en haar familie er bij.
En dat voornemen volvoerde hij.
Als Lucie in den huiselijken kring was, grapte
hij, maar wachtte zich een ernstig gesprek aan
ZONDAG 16 AUGUSTUS 1936.
CLASSE MIDDELBURG.
Collecte Verstrooide Gereformeerden in Indië.
Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer
6 uur Ds. J. van Herksen
Woensdag 10.30 uur Huwelijksbevestiging
Noorderkerk 9.30 uur Ds. J. van Herksen
te Ermelo.
2 uur Ds. J. van Herksen
6 uur Ds. D. Bremmer
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing
Domburg 9.30 en 2.30 uur Ds. A. Mout
te Kollum.
Gapinge 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman
2 uur Ds. P. J. O. de Bruijne
te Uithoorn.
Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. Pestman
te Rijswijk.
Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. Ph. Ingwersen
te Katwijk aan Zee.
St. Laurens 9.30 en 2 u. Ds. J. H. Kouwenhoven
te Wageningen.
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. M. J. v. Dijken
Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds.W. F. M. Lindeboom
Souburg 9.30 en 2 uur Cand. W. Vis
te Haamstede.
Veere 9.30 uur Ds. P. J. O. de Bruijne
te Uithoorn.
2 uur Leesdienst
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk
Vrouwepolder 9.30 uur Ds. Spier
te 's Gravendeel.
2.30 uur Ds. J. W. Tunderman
Westkapelle 9.30 en 2 uur Ds. C. Steenblok
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder
Kamperland 9 en 6 uur Ds. F. J. v. d. Ende
2 uur Leesdienst
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst
Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 uur Leesdienst
2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Leesdienst
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 uur Leesdienst
6 uur Ds. J. Spoelstra
Krabbendijke 10 en 3 uur Leesdienst
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Leesdienst
Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene
Borssele 9 uur Leesdienst
2 uur Ds. Joh. Booij
Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Leesdienst
Heinkenszand 10 uur Ds. Joh. Booij
2.30 uur Leesdienst
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Timmer
te Hijken.
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Leesdienst
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. A. P. Lanting
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post
Hoek 10 en 2.30 uur
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. P. Potma
Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. D. Scheele
te Assen.
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. F. Tollenaar
te den Helder.
6.30 uur Ds. F. Tollenaar
voor de Zendingscommissie.
te knoopen, terwijl hij zwijgend toehoorder was,
als over de preek werd gesproken.
Met Kerstmis ging hij eenmaal ter kerk en later
nog eenmaal. Voor het overige kerkte hij een
maal in de Fransche- en eenmaal in de Engel-
sche kerk. „Voor mijn talen", zeide hij. „En de
dienst is warmer. Bij ons is het zoo koud als
een steen."
Tot tweemaal had hij een uitvlucht, toen hij
bij de familie Hilderink werd uitgenoodigd. Hij
had al spoedig begrepen, welk vleesch hij in de
kuip had trouwens, dat sprak vanzelf. Anders
zouden moeder en Annie er niet zoo intiem mede
zijn en dan werden er maar gesprekken ge
voerd die hem toch niet konden bekoren.
Lucie had dra ingezien, dat Dolf er niet voor
voelde in de Jonker Fransstraat te komen, zoo
dat de uitnoodiging niet werd herhaald. En toen
thuis daarover verwondering werd uitgesproken,
deelde zij, met medeweten van Annie, in enkele
woorden den toestand mede.
„Arme, beklagenswaardige jongen", vond mijn
heer Hilderink. „En arme moeder en zuster en
broer. Moet mevrouw Woldinga dat nu ook
nog beleven, dat haar Benjamin op het verkeerde
pad zich bevindt."
„Arme jongen."
Het deed Lucie pijn. En mét, dat het haar
pijn deed, steeg een blos haar naar de kaken.
Gelukkig had niemand dien gezien. Op dat
oogenblik deed zij een ontdekking, waarvoor zij
schrok zij had een méér dan middelmatige be
langstelling voor Dolf Woldinga, die in den
grond niet kwaad was endie een plaats
in haar hart had verkregen... (Wordt vervolgd)