OFFICIEELE BERICHTEN. BOEKAANKONDIGING. PREDIKBEURTEN Sinds 1930 is Dr. D. K. Wielenga in Bandoeng leeraar geworden aan het Chr. Lyceum aldaar in het godsdienstonderwijs, enwel geëmeri- teerd, tegen de bepalingen van Arnhem in. En nu in 1936 zien we dit wondere geval, dat Dr. H. W. van der Vaart Smit, directeur van het Chr. Persbureau, losgemaakt wordt van zijn gemeente te Zwijndrecht-Noord, en in het ver volg zijn levensarbeid zal vinden in dit directeur schap en tegelijk den naam en de eere van D. d. W. behoudt. Is dit geen meten met twee maten Prof. Vollenhoven, die nog wel college geeft aan de theologen in hun propaed. jaar, mag niet den naam en de eer van een D. d. W. behouden, maar Dr. v. d. Vaart Smit, die directeur is van een „algemeen" Chr. Persbureau, wel. Zulke scheeve verhoudingen bederven ons kerkelijk leven. Ik hoop van harte, dat de Gen. Synode gele genheid vindt, om deze dingen recht te zetten." K.B. S. De e.k. vergadering der Classis Middelburg van de Geref. Kerken in Nederland zal D.V. gehouden worden op Dinsdag 9 Sept. a.s. Punten voor het agendum kunnen worden in gewacht tot 19 Augustus. De Kerkeraad der Geref. Kerk van O. en W. Souburg (h.t. roepende kerk), Ds. C. B. BAVINCK, Praeses. C. WISSE, Scriba. Serooskerke. KORT VERSLAG van de vergadering van den Kerkeraad ge houden op Donderdag 13 Aug. 1936. Afwezig door verblijf elders de brs Jobse en de Wolf. Oud. Meyers neemt het scribaat waar. Opening. Notulen. Ingekomen Stukken1Handelingen van de Curatoren der Theol. School, zal circuleeren. 2. Rapport Zending onder de Joden en Geestelijke arbeid Zuiderzeewerkers, idem. 3.4. Steunaan vragen Geref. Kerk Oud-Vossemeer en Militair Tehuis, Dordrecht, in handen van de Commissie ad hoe. 5. Steunaanvrage Militair Tehuis, Mid delburg, wordt jaarlijks gecontribueerd. 6. Aan vrage van den organist Kruithof van Kampen om een orgelbespeling te mogen komen houden geadviseerd zal worden deze aanvraag een vol gend jaar te herhalen. 7. Schrijven namens Mevr. de Wed. Warmenhoven. 8. Rapport van den heer Dommisse betr. kerk- en ziekentelefoon. Kerkelijke stand. GedooptClazina Cornelia Christiaanse Gd. Margaretha Meyers Jd. Jan netje Wondergem Ad. Overleden Jan Ingelse. Rapporten Over verschillende bezoeken wordt verslag gedaan. Het collecterooster voor het Synodejaar 19361937 wordt vastgesteld. Diaconale zaken. Stand der kas. Saldo per 1 Juli 385.Ontvangsten 138.06J/£. Uitgaven 164.50. Saldo per 1 Augustus 358.56J^. Rondvraag. Sluiting. DE SCRIBA. Het Heilig Avondmaal door Ds. Th. Delle- man. Uitgeversbedrijf „De Pauw", Amster dam. Met bijzonder veel genoegen kondigen we deze studie van Ds. Delleman te Aalten aan. Het Sacrament van het Heilig Avondmaal moet naar Christus' ordening een voorname plaats innemen in het leven der kerk en in het leven der geloovigen. Daarbij is noodig een recht verstaan van wat de Heere in dit Sacrament aan Zijn geloovigen bieden komt. En dienaangaande bestaat er nog zooveel on kunde en misverstand. Nu behoeft het nog niet zoo te verwonderen, dat op dit punt nog misverstand heerscht. Het Avondmaal brengt ons in aanraking met de verborgenheden des geloofs. Het woord Sacrament beteekent geloofsgeheimenis. Nu kregen we voor enkele jaren van de hand van Dr. B. Wielenga een zeer gewaardeerde verklaring van het Avondmaalsformulier. Daarnaast is er evenwel plaats voor deze heldere uiteenzetting van Ds. Delle man. In een tiental hoofdstukken spreekt hij over1 het geloof2) de sacramenten 3) de instelling van het Avondmaal en de instellingswoorden 4) de ver kondiging van den dood des Heeren 5) de gemeen schap aan den dood des Heeren 6) de vergeving der zonden 7) mogen en moeten 8) het eeuwige leven 9) de gemeenschap der heiligen en 10) dankbaarheid. Op den inhoud kunnen we hier niet nader ingaan. weest, want ik weet, dat U dat graag hebt." ,,'t Is wel heel vreemd, 's middags gaan vis- schen. In Laarwoud deed men het 's morgens. Maar ik wil je wel gelooven, hoor. Het doet er ook niet toe. 't Was Zondag. En dan ga je niet visschen. Dat weet je wel. Bovendien ben je dan 's avonds vast niet naar de kerk geweest." „Moeder" hij deed heel luchtig nu „U moet niet vergen, dat ik tweemaal naar de kerk ga, hoor. Dat is eenvoudig niet mogelijk bij dien saaien dominé. Hij preekt je de kerk uit." „Dat is geen praat, Dolf", had zijn moeder hem terecht gewezen. „Jongen, jongen, wat moet dat toch worden met jou „Ik kan het niet helpen, moeder, juffrouw Hil- derink zal zeker wel op de hoogte zijn maar ik ben nu eenmaal niet, als vader en U en Frits en Annie en juffrouw Hilderink zeker ook?" vroeg hij om zelf maar het antwoord te geven „ja, natuurlijk, dat heb ik wel begrepen een va der, die ouderling is en een broer, die voor pre dikant studeert, o, ik zeg er geen kwaad van hoor, 't is mij best, maar ik kan er niet aan mee doen. Ja, moeke, ik weet, dat U er het land aan hebt, maar „Het land niet, Dolf. Je doet er ons verdriet mee." „Dat is volstrekt mijn bedoeling niet, moeder. Maar niemand moet van mij vergen, dat ik hui chel, Lucie, ik mag toch wel Lucie zeggen noem mij maar gerust Dolf hoor niet zoo zwart kijken, Annie Lucie, je lijkt me iemand, die eerlijk voor zijn meening durft uitkomen. Ik vraag je mag iemand huichelen „Natuurlijk niet", antwoordde Lucie onmid- Alleen deelen we omdat dit punt den laatsten tijd vaak besproken wordt mee, dat onder hoofdstuk 7 ook gehandeld wordt over twijfel aan en onder zoek naar de echtheid des geloofs en de zelfbeproeving. Dit boek is ook door eenvoudigen te verstaan. Gelijk we reeds zeiden hartelijk bevelen we dit leerzame en stichtelijke geschrift aan. Om 't eeuwig welbehagen (De leer der praedestinatie). Derde, herziene en vermeer derde druk door Dr. K. Dijk. N.V. W. D. Meinema, Delft. Dat van dit omvangrijke werk het telt 600 blad zijden nu reeds een derde druk verscheen (de eerste kwam uit in 1924) bewijst wel duidelijk twee dingen. Allereerst, dat er behoefte gevoeld wordt aan voor lichting over dit veel omstreden dogma, en dan ook, dat het aan Dr. Dijk blijkbaar gelukt is die voor lichting te bieden in zulk een vorm, dat het boek een goede reputatie kreeg. We kunnen ons daarover slechts verblijden. Voor lichting op dit belangrijk stuk der waarheid blijft noo dig. De artikelen van Dr. G. C. Berkouwer in Cal vinistisch Weekblad over „Antihumanistisch dogma deden zien, hoe heden ten dage weer velen over prae destinatie spreken, die daaronder dan echter heel wat anders verstaan dan de belijdenis onzer kerken. Gemakkelijk is dit onderwerp niet. Het vraagt in spanning van het denken. Maar Dr. Dijk bezit in bijzondere mate de gave van helderheid in de voor stelling, terwijl het onderwerp ook behandeld is met de teederheid, die hier vooral niet gemist kan worden. Hartelijk bevelen we dit boek ter bestudeering aan, vooral aan jonge menschen van meerdere ontwikkeling. Het herstel van Israël volgens het Oude Testament door Prof. Dr. G. Ch. Aalders. Uitg. J. H. Kok N.V., Kampen. Op het titelblad staat ook nog „De Chiliastischc uitlegging getoetst". Daarmee is de inhoud al nauw keurig aangegeven. Prof. Aalders schreef eenige jaren terug in „De Reformatie" een reeks artikelen onder den titel „Het Chiliasme en het Oude Testament" naar aanleiding van een beschuldiging door Ds. A. M. Berkhoff in gebracht tegen de Gereformeerden, dat deze bij hun opvatting aangaande het Chiliasme zich niet lieten leiden door de H. Schrift. Nu acht een Gereformeerde één van de ergste be schuldigingen deze, dat hij van de H. Schrift afwijkt en zoo is het te verstaan, dat Prof. Aalders zich zette tot een omvangrijk en nauwkeurig onderzoek van de Schrift op dit punt. De vrucht van deze studie is nu in dit boek neer gelegd. En niemand zal na deze studie met eenigen schijn zelfs van recht kunnen beweren, dat de hoog leeraar zich van de beschuldiging afmaakte. Deze vraag is nu wel zöö behandeld, dat het on derzoek als afgeloopen kan beschouwd worden. De hoogleeraar kan zeggen te hebben aangetoond, dat het O. T. van een nog te wachten aardsche toe komst van Israël niet weetde aardsche toekomst van Israël, die in het O. T. geprofeteerd wordt, is reeds gekomen en, naar het woord der profetie, ook weer te niet gegaan. Kwam het er tot nu niet van dit boek aan te kon digen, nu we zagen, dat Prof. Aalders in Het Ouder- lingenblad artikelen gaat schrijven over het Chiliasme, waaruit blijkt, dat dit vraagstuk nog altijd actueel is, grijpen we dat gretig aan als een aanleiding om nu nog zij het wat laat op deze studie te wijzen en die aan te bevelen aan allen, die hiervan wat meer studie willen maken. Wat is de hemel door Prof. Dr. K. Schilder. Uitg. J. H. Kok N.V., Kampen 1935. Als een eenvoudige lezer naar het hier aangekon digde boek van Prof. Schilder zou grijpen in de mee ning, dat hij hier een antwoord zou vinden op vele vragen, die bij hem, in verband met den hemel, op rezen en waarover hij wel gaarne voorlichting zou ontvangen, zou hij zeker zich zeer teleurgesteld voelen. Ook al stelt de auteur zich nog andere lezers voor dan onder de theologisch geschoolden, de lezing we kunnen wel zeggen de bestudeering van dit boek stelt nog al hooge eischen. Maar wie in staat is den inhoud te verwerken, die ontvangt veel meer dan hij eerst allicht verwachtte. Dit is een boek vol van rijke, diepe gedachten, die getuigen van de groote gaven van den schrijver, maar alzoo ook leiden tot bewondering van het werk Gods. Wie zich in dit werk verdiept, verrijkt daarmee zijn leven. In de Korte verklaring der Heilige Schrift, met nieuwe vertaling, verschenen weer eenige deeltjes, die we ter aankondiging ontvingen. Van het boek Genesis verscheen het tweede deeltje, dat hoofdstuk 11 27 tot 30 43 behandelt. Was het oorspronkelijk het voornemen van den bewerker. Prof. G. Ch. Aalders zijn korte verklaring van Genesis in twee bandjes uit te geven, bij de bewerking van de stof kwam hij tot de conclusie, dat het beter was het tweede hoofddeel van het boek Genesis over twee deeltjes te verdeelen. Binnenkort verschijnt echter ook het laatste bandje, waarmee de korte verklaring van Genesis is voltooid. Voor dit 2e deeltje zijn we weer dankbaar. dellijk. „Maar daarover gaat het hier niet. Doch, ik wil er mij liever niet in mengen." „Spreek maar gerust. Moeder neemt het niet kwalijk. Het is niet de eerste maal, dat wij er over praten, 'k Heb al zooveel op mijn tabberd gehad „Dolf „Ik bedoel het heusch niet kwaad, moeder. Vader meende het goed. En U meent het nog goed. Zelfs Frits meent het goed, al handelt hij verkeerd. Maar huichelen moet van mij niet ge vraagd worden, 'k Wed dat Lucie het met mij eens is." Lucie Hilderink vond het een pijnlijk oogen- blik. In haar achting was Dolf, dien zij aardig vond eerst gezakt. Zij zag ook, hoe mevrouw Woldinga leed onder de luchthartige opmerkin gen waaronder er waren, die tóch ernst verrie den. 't Was ongetwijfeld een goede karaktertrek, dat hij niet huichelen wilde. „Ik geloof, dat er een misverstand in het spel is", had zij opgemerkt. „Er is niemand, die vergt dat je huichelt. Men ziet, dat je een parel van groote waarde wegwerpt en wil je daarvoor be waren." Hij had haar natuurlijk begrepen, want hij was opgevoed in de waarheid. Maar hij veinsde on wetendheid. „Een parel van groote waarde is niet kwaad. In elk geval niet om weg te werpen. Alleen, welke parel bedoel je?" „Is veinzerij en huichelarij niet precies het zelfde had Lucie gevraagd. „Zoo ongeveer hetzelfde, ja." Hij vond die vraag bevreemdend. Van het Nieuwe Testament verscheenDe brief van Jacobus door Prof. Grosheide en in hetzelfde bandjeDe brief van Judas door Prof. Greijdanus. Deze beide geleerden hebben ons al zooveel uitnemend werk geleverd, dat een aanbeveling van hun penne- vruchten zoo langzamerhand overbodig wordt. Gelijk bekend, wordt de Korte verklaring uitgegeven door Kok te Kampen. Pericopen uit de Heilige Schrift, in nieuwe vertaling door Dr. B. Wielenga. Uitgave van Kok te Kampen. In hetzelfde formaat als de deeltjes der Korte ver klaring verscheen deze bundel Schriftpericopen. Voor degenen, die het woord pericoop niet kennen, zij hier medegedeeld, dat het beteekentgedeelte, fragment. Het doel van deze bloemlezing uit de H. S. wordt in een inleidend woord van Prof. Grosheide op voor treffelijke wijze aangegeven„Zal ooit een nieuwe vertaling ingang vinden, dan moet ons volk daarop worden voorbereid. Dan moet het weten, dat het in nieuwe vertaling het Woord Gods waarlijk beter ver staat. Aan die voorbereiding wil Dr. Wielenga mede werken door dit boek. Hij koos een aantal bekende en geliefde Schriftgedeelten en bundelde die, den tekst biedend in nieuwe overzetting." Voor de nieuwe vertaling gebruikte Dr. W. die, welke gegeven wordt in de reeds verschenen deeltjes der Korte verklaring enkele stukken werden ontleend aan de „proeven" van de nieuwe vertaling, die van wege het Nederl. Bijbelgenootschap wordt bewerkt. Korte aanteekeningen aan den voet van de bladzijden verduidelijken den tekst. Laten zij, die niet in staat zijn de deeltjes der Korte verklaring te koopen, zich dit mooie boekje aanschaffen, om zoo kennis te maken met het vele schoone, dat een nieuwe Bijbelvertaling ons zal gaan bieden. Tekst en Uitleg. Praktische bijbelverkla ring. Uitgave J. B. Wolters, Groningen. In deze serie, waaraan vele, meest ethische, Neder- landsch Hervormde theologen medewerken, verschenen, van het Oude Testament II Samuël door Prof. Joh. de Groot (met 8 schets kaartjes) Ezra en Nehcmia door Dr. A. van Selms (met 2 schetskaartjes). Terwijl de bewerkingen van het Oude Testament haar voltooiing nadert, is die van het Nieuwe Tes tament compleet verschenen. Een derde, herziene druk verscheen van Het Evangelie van Johannes door Prof. J. Th. Ubbink. De theologische richting van de auteurs is anders dan de onze, wat natuurlijk ook in de verklaring en bewerking uitkomt. Maar zij, die met oordeel des onderscheids van deze commentaren gebruik weten te maken zullen er ongetwijfeld veel aan hebben. Ze leggen getuigenis af van degelijke studie. De uitgever Van den Brink Co. te Zutphen zond ons het schild van de Christelijke Scheurkalender van het Tractaatgenootschap „Filippus" voor 1937. Dit schild is in zachte kleuren uitgevoerd. Prijs van den kalender 0.80. Voor de koopers zijn, zoolang de voorraad strekt een twaalftal boekjes verkrijgbaar, varieerende in prijs van 0.25 tot 2.Wat als winst van deze kalender overblijft komt ten goede aan het Tractaatgenootschap. Ook dit jaar biedt Filippus zijn Evangelisatiekalender weer aan tegen 0.15 per stuk. Men bestelle daarom spoedig en trede met den uit gever in connectie. Elfde verslag van Het Comité van bijstand voor de Christelijke scholen voor meisjes uit den Javaan- schen adelstand te Jogjakarta en Solo over het tijd vak 1 Januari 193331 December 1935. We moeten het bij een aankondiging laten. Wie zich gedrongen mccht voelen voor dezen schoonen arbeid te werken in de plaats zijner (harer) inwoning, geve zich op aan Mej. J. H. Kuyper, 27 van Blankenburgstraat, Den Haag. HEIJ. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Middelburg. Door bemiddeling eener familie ont ving ondergeteekende 6.voor onze Stadsevange lisatie. Hartelijk dank. P. LOOF, Penningm. Centr. Comm. VEREENIGINGSLEVEN. Geref. J.V. Spr. 8:33a te St. Laurens. S. S. Schets 8. „De schepping van den mensch", vr. Jac. Wattel. K. G. Schets 19. „In 1816", vr. Jac. Lous. V. „Repos Ailleurs", Afd. A„ Souburg. G. B. Art. 22. „Van onze rechtvaardigmaking door het geloof in Jezus Christus" door vr. F. Suurmond Pz. M. O. Onderw. 8. „De plaats der vrouw in het sociale leven" door vr. F. Suurmond Fz. J. V. „Dr. Lützen Wagenaar"Middelburg. S. S. 19. „Vloek dood lijden" door vr. J. P. Geldof. V. G. 10. „Renaissance en Humanisme" door vr. D. Geuze. „Dat dacht ik ook. Dan heb je gedaan, wat je niet wilt doen. Want je vraag is eenvoudig vein zerij", had zij bout gesproken. „Je weet heel goed, wat bedoeld wordt met de parel van groote waarde." Dolf was even verbluft geweest vond haar niet mak. En tóch mocht hij die gevatheid wel. „O, als je de traditioneele beteekenis er aan hecht, ja, die weet ik wel." „Ik weet niet wat je met traditioneel zeggen wil. De parel van groote waarde is voor mij Jezus. We moeten Hem bezitten, wil het goed met ons zijn. Je weet heel goed, dat je moeder, dat wij allen het zóó bedoelen." „Je durft het wel zeggen", merkte hij op, min of meer met bewondering in zijn stem. „Het spijt mij, dat ik het moest zeggen. Maar ik ben als mevrouw en als Annie en stel mij te weer, als het heiligste wordt aangerand. Ik houd van een grapje, maar lichtzinnigheid vindt in mij een vijand. Het leven is toch werkelijk veel te ernstig." „Dus ik moet huichelen „Neen, huichelen niet. Wel Jezus zoeken, als je Hem niet bezit." „Die zoekt die vindt die klopt wordt open gedaan, Dolf", zeide Mevrouw Woldinga. De loop, dien het gesprek genomen had, beviel Dolf in 't geheel niet. Hij maakte er zich van af en nam zich voor, Lucie uit den weg te blijven en haar familie er bij. En dat voornemen volvoerde hij. Als Lucie in den huiselijken kring was, grapte hij, maar wachtte zich een ernstig gesprek aan ZONDAG 16 AUGUSTUS 1936. CLASSE MIDDELBURG. Collecte Verstrooide Gereformeerden in Indië. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. D. Bremmer 6 uur Ds. J. van Herksen Woensdag 10.30 uur Huwelijksbevestiging Noorderkerk 9.30 uur Ds. J. van Herksen te Ermelo. 2 uur Ds. J. van Herksen 6 uur Ds. D. Bremmer Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Domburg 9.30 en 2.30 uur Ds. A. Mout te Kollum. Gapinge 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman 2 uur Ds. P. J. O. de Bruijne te Uithoorn. Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. Pestman te Rijswijk. Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. Ph. Ingwersen te Katwijk aan Zee. St. Laurens 9.30 en 2 u. Ds. J. H. Kouwenhoven te Wageningen. Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. M. J. v. Dijken Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds.W. F. M. Lindeboom Souburg 9.30 en 2 uur Cand. W. Vis te Haamstede. Veere 9.30 uur Ds. P. J. O. de Bruijne te Uithoorn. 2 uur Leesdienst Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Vrouwepolder 9.30 uur Ds. Spier te 's Gravendeel. 2.30 uur Ds. J. W. Tunderman Westkapelle 9.30 en 2 uur Ds. C. Steenblok CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 en 6 uur Ds. F. J. v. d. Ende 2 uur Leesdienst Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Leesdienst CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 uur Leesdienst 6 uur Ds. J. Spoelstra Krabbendijke 10 en 3 uur Leesdienst Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Leesdienst Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9 uur Leesdienst 2 uur Ds. Joh. Booij Driewegen 9.30 en 2 uur Leesdienst Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Leesdienst Heinkenszand 10 uur Ds. Joh. Booij 2.30 uur Leesdienst Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. Timmer te Hijken. Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Leesdienst Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Ds. A. P. Lanting Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post Hoek 10 en 2.30 uur Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. D. Scheele te Assen. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. F. Tollenaar te den Helder. 6.30 uur Ds. F. Tollenaar voor de Zendingscommissie. te knoopen, terwijl hij zwijgend toehoorder was, als over de preek werd gesproken. Met Kerstmis ging hij eenmaal ter kerk en later nog eenmaal. Voor het overige kerkte hij een maal in de Fransche- en eenmaal in de Engel- sche kerk. „Voor mijn talen", zeide hij. „En de dienst is warmer. Bij ons is het zoo koud als een steen." Tot tweemaal had hij een uitvlucht, toen hij bij de familie Hilderink werd uitgenoodigd. Hij had al spoedig begrepen, welk vleesch hij in de kuip had trouwens, dat sprak vanzelf. Anders zouden moeder en Annie er niet zoo intiem mede zijn en dan werden er maar gesprekken ge voerd die hem toch niet konden bekoren. Lucie had dra ingezien, dat Dolf er niet voor voelde in de Jonker Fransstraat te komen, zoo dat de uitnoodiging niet werd herhaald. En toen thuis daarover verwondering werd uitgesproken, deelde zij, met medeweten van Annie, in enkele woorden den toestand mede. „Arme, beklagenswaardige jongen", vond mijn heer Hilderink. „En arme moeder en zuster en broer. Moet mevrouw Woldinga dat nu ook nog beleven, dat haar Benjamin op het verkeerde pad zich bevindt." „Arme jongen." Het deed Lucie pijn. En mét, dat het haar pijn deed, steeg een blos haar naar de kaken. Gelukkig had niemand dien gezien. Op dat oogenblik deed zij een ontdekking, waarvoor zij schrok zij had een méér dan middelmatige be langstelling voor Dolf Woldinga, die in den grond niet kwaad was endie een plaats in haar hart had verkregen... (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1936 | | pagina 3