ZENDING* KERKNIEUWS* OFFICIEELE BERICHTEN* PREDIKBEURTEN .Leven bij het geloof alleen" een principieel woord, dat we nog eens bewaren zullen. Hiermede was de Schooldag afgeloopen, nadat Gode was toegebracht de eere voor alles, wat duidelijk uitkwam in lied en gebed. Maar nog geen rust. Nog even naar de ver gadering van het Hospitium om daar te hooren, dat het er finantieel niet rooskleurig voor staat en spoedige en krachtige hulp zal noodzakelijk zijn. Wie denkt eens aan dien nood om te helpen? Goede dagen werden alzoo in 's Heeren ge rustheid. En nu gaan we de vergadering van het Curatorium tegemoet. Dat de Zeeuwsche Kerken er a.s. Zondag biddend aan denken. K.B. A. SCHEELE. Amice, Magelang, 14 Mei 1936. Gisteren ben ik in Tempel geweest om Doop en Avondmaal te bedienen en toen ik daar onder de Javaansche broederen verkeerde, dacht ik aan U. Wanneer de vruchten van den arbeid geplukt worden en het Koninkrijk Gods komt, dan denk ik meermalen: dat moesten nu de Zeeuwsche- en Brabantsche- en Limburgsche broeders en zus ters eens kunnen meemaken. Wat zouden ze dan er van overtuigd raken, dat God het werk der Zending wil zegenen. Maar nu ge het niet kunt meemaken, ga ik er U maar van vertellen en wil ik tevens U laten zien, hoe de Zondag hier in den arbeid wordt doorgebracht. Zondagmorgen. De auto, waarmee ik naar Tempel zal gaan komt om 7 uur voor voor dien tijd zitten we een oogenblik rustig op onze ach tergalerij, die een mooi uitzicht biedt op den berg Soembing. Het is één van onze geliefkoosde plekjes en vóór de drukte van den arbeid aan breekt, zitten we daar in den regel enkele oogen- blikken te genieten van de mooie uitzichten, die onze achtergalerij biedt. Om 7 uur rijd ik weg mijn vrouw, die dikwijls meegaat, zal dezen dag een paar Javaansche meisjes te gast krijgen en daarom ga ik alleen. De Indische morgens zijn mooi zoo'n tochtje van Magelang naar Tempel in den vroegen mor gen, als alles helder is, en nog een beetje koel, is verrukkelijk. Aan onze linkerkant zien we de Merbaboe en de altijd rookende en spuwende Merapi. De weg is vol van menschen en vol van auto's en autobussen en fietsen we moeten een beetje voorzichtig rijden in dit gedeelte, waar van alle kanten het getoeter der auto's klinkt. Na een half uur rijden ongeveer komen we in Tempel, in het eenvoudige dorpskerkje, waar reeds vele menschen zijn aangekomen voor de samenkomst, die ongeveer een uur later zal be ginnen. Er zal Avondmaal gevierd worden en dat is voor de gemeente een feestdag. Op dien dag komen de Christenen ook uit de dorpjes, waar anders op Zondag een eigen samenkomst gehouden wordt, naar Tempel. Deze Avond- maalsdag is eveneens een ontmoetingsdag en de menschen zijn reeds vroeg gekomen, omdat ze het prettig vinden om bij elkaar te zijn en om weer te hooren hoe het hier en daar gaat. Ik ga de woning van den goeroe binnen, de .pastorie", die bij het kerkje staat, terwijl de kerkgangers op het erf met elkaar staan te pra ten en straks het kerkje ingaan, om te rusten van de min of meer lange tochten, die ze ge maakt hebben, om hier te komen. De goeroe en ik hebben eerst een onderzoek in te stellen of een Chineesche broeder en een Javaansche zuster toegelaten kunnen worden tot het doen van openbare belijdenis en tot het ont vangen van den H. Doop. De Chinees is een jonge man vroeger had hij reeds geruimen tijd de samenkomsten bijgewoond, maar de ouders hadden het verboden en met de noodige slagen laten voelen, dat hun verbod ernst was. Sedert dien heeft de Chinees de samenkomsten langen tijd niet meer bijgewoond hij ging weg voor studie naar andere plaatsen, maar nu hij thans klaar gekomen is, terugkeerde naar zijn woon plaats, keerde hij ook terug naar de koempoelan en wenschte hij gedoopt te worden. De Javaan sche vrouw was gehuwd met een afgevallen Christen, maar kort na het huwelijk wenschte deze vrouw met haar afgevallen man de samen komsten bij te wonen. En nu er een onderzoek werd ingesteld naar haar kennis, bleek ze goed de hoofdwaarheden van den Chr. Godsdienst te kennen, 't Was prettig ze de antwoorden te hoo ren geven. Zonder eenig bezwaar konden de beide doopcandidaten tot het doen van belijdenis worden toegelaten. Het was juist negen uur toen het onderzoek afgeloopen was, het uur waarop de koempoelan begint. Op de korte weg van den goeroe en het kerkje moest menige hand worden gedrukt on geveer 90 a 100 menschen waren er bij elkaar. De belijdende leden schaarden zich bij den aanvang van den dienst reeds om de Avond maalstafel de overigen zaten op de banken. Aan de eene kant zitten de vrouwen ze hebben de babies bij zich, waarvan we hopen, dat ze niet al te luidruchtig zullen zijn. Aan de andere kant zitten de mannen. De Avondmaalsgangers zitten in twee rijen achter elkaar om de tafel de tafel is niet groot genoeg om ze alle aan de tafel een plaats te geven, maar liever dan tweemaal achter elkaar het Avondmaal te vieren, zitten we liever zoo. Dan is er meer tijd om aan te zitten en kan alles zonder onstichtelijke haast verloopen. Daarna werd het Doopformulier gelezen en nadat de vragen beantwoord waren knielden de doopcandidaten neer en evenzoo de moeders wier kinderen gedoopt zouden worden. Dat is altijd weer een aangrijpend oogenblik. Dan is het een oogenblik stil. Dan voelt ge de beteekenis van den Doop. Dat is het oogen blik, waarin in menig hart het woord omgaat mijn vader en mijn moeder hebben mij verlaten, maar de Heere zal mij aannemen. De volgende week b.v. werden er vier meisjes gedoopt in Magelang, door den Jav. Ds. Siswa- wasana. Eén er van had bericht ontvangen, dat ze niet meer thuis mocht komenhaar vader wou haar niet meer zien. Een week voor den Doop had hij nog een bediende gezonden, om ze uit Magelang weg te halen. De tweede was vroeger thuis geweest om te vragen of ze ge doopt mocht worden maar toen we informeer den naar het antwoord der ouders, was 'n tra nenvloed het antwoord. Haar ouders stonden het niet toe en het was een zeer onaangename dag geweest, dien zij bij haar ouders had doorge bracht. De derde had enkele jaren geleden reeds belijdenis van haar geloof willen doen, maar de ouders hadden het verhinderd, hadden ze weg gehaald van de Kweekschool te Solo, waarop ze zich toen bevond en haar gezonden naar Batavia. Nadat ze echter aan een Neutrale Kweekschool haar studie voltooid had, werd ze hier geplaatst aan een neutrale school en nu ze een zelfstandige positie ingenomen had, en oud genoeg was om zelfstandig te beslissen, begeerde ze den H. Doop. De vierde mocht van haar ouders belijdenis doen. Als zoo'n viertal geknield ligt en de H. Doop ontvangt, waarvan er drie de band met de familie zoo goed als verbreken, dan zijt ge verwonderd over het werk Gods in de harten dier meisjes, die met zooveel blijdschap hun ge loof belijden en zooveel druk om Jezus' wil kun nen verdragen. Nadat ik den H. Doop had toegediend, werd het Avondmaalsformulier voorgelezen en zaten we daarna aan den H. Disch aan. Ge zoudt wel licht opkijken, als ge zoo'n viering meemaakte. Aan de eene zijde zitten de mannen, aan de andere zijde de vrouwen met hun babies. Ze hebben die kleine kinderen meegebracht, omdat ze voor de keuze stonden van of thuis te blijven om hun kinderen te verzorgen, of naar de kerk te gaan, maar dan hun kinderen mee te nemen. Dit laatste kiezen ze ook op den dag van het Avondmaal en zitten zij aan met de kinderen op de schoot of aan hun borst. Ge zoudt het minder stichtelijk vinden, denkt ge maar waarschijnlijk zou het U net eender gaan, als die Hollandsche broeders en zusters, die wel eens meegaan naar de desa en zoo'n Avondmaalsviering meemaken, maar die telkens onder den indruk komen, van het werk Gods in zulke plaatsen en die precies hetzelfde zeggen, wat die Jeruzalemsche broeders tegen Petrus zeide ,,Zoo heeft God dan ook den Heidenen de bekeering gegeven ten leven". A. M. DRIETAL TE Zevenhuizen (Gr.): J. Dijk te Sellingen. J. ten Hove te Gees (Dr.). W. Reinders te Overschild. TWEETAL TE Zwijndrecht (2e pred. pl.) M. Boukema te Leidschendam. J. C. Hagen te Sprang. BEROEPEN TE MolenaarsgraafBrandwijk K. Dekker, Cand. te Zaandam. Abcoude J. C. Jonkers, Cand. en Hulppred. te Rotterdam-Zuid. AANGENOMEN NAAR Terneuzen G. W. v. d. Houte te Nijeveen. Utrecht (voor den missionairen dienst te Poer- woredjo): Dr. J. v. d. Linden te Tzum. Winsum (Fr.): Cand. J. Jansens te Groningen. Generale Synode en N.S.B. In De Heraut zegt Prof. Dr. H. H. Kuyper, dat de kerk tegen de totaliteitsidee, tegen het staatsabsolutisme van het nationaal-socialisme optreden moet, „niet alleen omdat haar eigen vrijheid bedreigd wordt, maar in de eerste plaats omdat dit staatsabsolutisme met Gods Woord in strijd is". Prof. Kuyper acht een publiek ge tuigenis der komende algemeene Synode in dit verband een goed middel en wijst voorts op de roeping der kerk tot onderwijs, prediking en ver maning. Theologische School. Gift van 10.000. Prof. Dr. K. Schilder heeft opnieuw een 10.000,ontvangen, nu ten bate van een zes den hoogleeraar aan de Theol. School. De schen kers hebben verzocht aan de mededeeling toe te voegen, dat zij ieder opwekken in eigen kring gelden voor dit doel bijeen te brengen. Verder kwam uit Grootegast het bericht, dat door wijlen BuffingaBouma is gelegateerd aan de Theol. School 4000.en aan „het studie fonds (hospitium) te Kampen 1000.alles vrij van successierechten en uit te keeren vóór 1 October 1936. - - spr 3T}r%'58\ Uit het Kort verslag van de Particuliere Synode van Drenthe „Van den Penningmeester der Theol. School werd bericht ontvangen, dat er een nadeelig saldo is van 2500. Naar aanleiding van het tekort wordt het vol gende besluit door de Synode genomen De Part. Synode van Drenthe verzoekt de kerken in de classes corresponten aan te stellen om tot ver meerdering van contributies te komen en daar door de finantieele toestand der Theol. School te verstevigen. Als primus curator wordt herbenoemdDs. N. Duursema als secundus curator wordt be noemd Ds. D. Scheele. Voorts wordt het volgende voorstel met alge meene stemmen aangenomen „De Part. Synode van Drenthe stelle de Gene rale Synode, welke dit jaar 25 Aug. te Amster dam zal samenkomen voor, na te gaan, hoever het staat met de „genoegzame eenparigheid", op dat onder den zegen des Heeren op een volgende Synode de zaak van het Promotierecht der Theol. School tot een goed einde worde gebracht." K. B. S. Middelburg. Vergadering van de Commissie van Beheer Maandag 29 Juni, 7.30 uur. DE SECRETARIS. Aan de kerken in de Classe Middelburg. Donderdag 2 Juli hoopt ondergeteekende de gewone zitting te houden in de consistorie Noor- derkerk voor het ontvangen en uitbetalen der Emeritigelden over het le kwartaal 1936/'37. Op de laatstgehouden Particuliere Synode werd het uit te keeren Emeritibedrag voor onze Prov. vastgesteld op 21.200. Voor rekening der Classe Middelburg is 41,5 procent of 8798.per jaar d.i. per 3 maanden 2199.50. De kerken in deze Classe hebben hiervoor bij te dragen per jaar per 3 mnd. Arnemuiden 4J^% 395.91 98.98 Domburg \y2% 131.97 32.99 Gapinge 2 175.96 43.99 Grijpskerke ^Vi% 483.89 120.97 Koudekerke 6 527.88 131.97 Meliskerke 5]/2 483.89 120.97 Middelburg 28 „2463.44 615.86 Oostkapelle 4 351.92 87.98 O. enW.Souburg &y 747.83 186.96 St. Laurens 4 351.92 87.98 Serooskerke 8J/£ 747.83 186.96 Veere 4 351.92 87.98 Vlissingen 13 1143.74 285.94 Vrouwepolder 4 351.92 87.98 Westkapelle 1 87.98 21.99 Totaal ƒ8798.— ƒ2199.50 C. P. POUWER. Giro 69059. Dep. art. 13 K.O. Ontvangen collecten voor Theologische Hongaarsche School Studenten Arnemuiden 25.49 3. Domburg 20.54 2. Gapinge 16.14 2.35 Grijpskerke 44.78J^ 7. Koudekerke 27.43 12.06 St. Laurens 16.50 2.50 Meliskerke 19.71 Middelburg 131.26 Oostkapelle 14.31 3.50 Serooskerke 27.38 Souburg 47.66 2.50 Veere 15.86 2.50 Vlissingen Vrouwenpolder 15.92 2.50 Westkapelle 5.33 2. Gaarne zie ik van de Kerken, die de des betreffende collecten niet inzonden, deze alsnog tegemoet vóór of op 1 Juli e.k. De Correspondent, J. A. VERTREGT. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Serooskerke. Met hartelijken dank ontvangen voor de Zending één kilo halve centen (plm. 850 stuks) van de kinderen R. de Later. W. F. M. LINDEBOOM. Middelburg. Gevonden in de collecte 0.50 Pink stercollecte 0.50 Zeeuwsche Beker 1tekort der Kerk. Ontvangen door tusschenkomst van br. eVr- elst van een brieder die niet ter kerk kan komen 1. Allen hartelijk dank. J. J. ORNEE, Kassier Diaconie. VEREENIGINGSLEVEN. KRING WALCHEREN I der Gerei. Meisjesver. Vergadering D.V. op Donder dag 2 Juli 's avonds kwart vóór 8 in de Gerei. Kerk te Meliskerke. Inleiding Gew. Gesch. „Bileam" door Vlissingen B Inleiding „Geld verdienen en geld uitgeven" door St. Laurens. Vrije bijdrage door Meliskerke. KRING WALCHEREN II. Vergadering D.V. op Woensdag 1 juli 's avonds 8 uur in de GereiKerk te Vrouwepolder. Ink Kringschets „De M.V. en het Verbond Gods (B. en B. 29 Mei 1936) door Grijpskerke. Inl. Letterkunde. „Bartje" door Sursum Corda te Serooskerke. Bijdrage door Vrouwepolder. Penm. denkt om de contributie Gere/. M. V. 'Het ontluikend leven" te St. Laurens. G. G. „Verwoesting van Sodom en Gomorra" door J. v. d. Hofstede. K.G. „De volksopstand" door E. Christiaanse. De Gere/. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens vergadert op Woensdag I Juli. N.T. Schets 10. „Jezus door Samaria" door C. Sanderse Pd. Poëzie door M. Gidionse. Na de pauze vrij onderwerp. Gerei. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg. Afdecling II. Vrije Werkzaamheden. Afdecling III. Bijb. Gesch. „Jacob in ballingschap" door Dé Rooze. Na de pauze reciteeren doorLies Dubois, Koos Suurmond, Jo Vereist en Cathrien Wattel. De Gere}. Mannenver. „Onderzoekt de Schriften" te St. Laurens vergadert D.V. Zondag 30 Juni des avonds 7 uur in de consistorie der GereiKerk. Inleiding Secten en stroomingen Baptisten in 't al gemeen in te leiden door br. W. F. van der Hofstede. Zie Mannenblad April '36. Het Bestuur. Gerclormcerdc Knapenvergadering SamuëlM'burg. Afdecling II. Bijb. Gesch. Les 29. „Pascha en Uittocht", Ex. 12 en 13 door vr. A. Asseman. Kerk- en Vad. Gesch. Les 26. „Naar de Oost" door vr. P. Jansen. J. V. „Repos Ailleurs", A[d. A„ Souburg. O. T. Onderw. 70. „Daniël en zijn vrienden" door P. Meyers. Politiek. Art. 22. „Verhouding Kerk en Staat" door W. Luyk. M. G. C. Jaarlijksche fietstocht Zaterdag 4 Juli. Verzamelen op het Molenwater 2 uur n.m. Gere/. Jongelingsvcrccnigingen Herman Faukeel, Sola Fide en Dr. Lutzen Wagenaar. A.s. Zondag 8.30 uur in de consistorie der Hof- pleinkerk gecombineerde vergadering. Als spreker hoopt op te treden de WelEd. Heer van Swigchem met als onderwerp: „Saulus-Paulus-Sergius-Paulus' Geref. Jongelingsver. Sola-FideMiddelburg. Schr. st. 26. „Het verbond met Abraham" door vr. A. Buys. Varia door de vrienden W. de Rijke en J. de Boks. Komt allen Vergadering der J. V. Pred. 12la te Koudekerke op Zondag na kerkdienst. Inl. Schriftstudie. „Het zesdaagsche scheppings werk" door vr. J. Stroo. VoordrachtL. Wielemaker. Pauze. Inl. K. G. les 7. „Monnikenorde" door vr. P. Ver- hage Lz. Memorisatie P. Izeboud. Dringend verzoek. De berichten voor de rubriek Vereenigings- leven worden dikwijls pas des Vrijdagsmorgens aan ons bureau bezorgd. Wij herinneren er daar om nogmaals aan, dat alle berichten uiterlijk des Donderdagsavonds in ons bezit moeten zijn. Later ontvangen copie kan niet meer worden opgenomen. HERINNERING. Het abonnementsgeld over het tweede halfjaar kan per giro betaald worden. Dispositiekosten worden dan gespaard. Gireert onder No. 42280 2.aan Littooij Olthoff, Middelburg. ZONDAG 28 JUNI 1936. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Collecte Kerk. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. A. H. Oussoren 2 uur Ds. A. H. Oussoren 6 uur Ds. G. van Heiningen Woensdag 2.30 uur Huwelijksbevestiging Noorderkerk 9.30 uur Ds. G. van Heiningen te Wolfaartsdijk. 6 uur Ds. A. H. Oussoren Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Domburg 9.30 uur Ds. D. A. Vogel 2 uur Ds. J. E. Visser Gapinge 9.30 uur Ds. J. W. Tunderman 2 uur Leesdienst Grijpskerke 9.30 uur Ds. W. F. M. Lindeboom 2 uur Ds. J. Plomp Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil Bed. H. Av. en Dankz. Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. M. J. v. Dijken Serooskerke 9.30 uur Ds. J. Plomp 2 uur Ds. W. F. M. Lindeboom Souburg 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck Veere 9.30 en 2 uur Cand. C. van Nes te Oegstgeest. Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Voorber. H. Av. Vrouwepolder 9.30 uur Leesdienst 2 uur Ds. J. W. Tunderman Voorb. H. Av. Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2 uur Leesdienst CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Leesdienst Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Leesdienst Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Leesdienst Oosterland 9.30 en 2 uur Leesdienst Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekcrke 9.30 en 2 uur Dr. W. H. van Zuijlen Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Dr. J. v. Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Leesdienst CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. le Cointre Krabbendijke 10 en 3 uur Ds. M. Ros Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Cand. van Harmeien te 's-Gravenhage. Rilland-Bath 9.30 en 2 u. Ds. W. G. v. Herwijnen Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Vcltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9 en 2 uur Leesdienst Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen Goes 9.30 en 5.30 uur Prof. Dr. K. Schilder te Kampen. 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Leesdienst Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur Leesdienst Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. A. van Egmond CLASSE AXEL. Aardenburg 10 uur 3 uur Axel 9.30 en 2 uur Hoek 9.30 en 2 uur Oostburg 10 uur 3 uur Schoondijke 10 en 3 uur Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. Leesdienst Ds. Th. Potma Ds. J. S. Post Ds. J. A. Vink Ds. Th. P. Potma Leesdienst Cand. L. Batelaan te Rotterdam. Ds. J. v. d. Guchte te Veere. A. B. W. M. Kok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1936 | | pagina 3