VAN VERRE EN NABIJ. FEUILLETON BRANDING KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN. Maar anderzijds mogen we ons toch zeker ook verblijden als we de notulenboeken opslaan. Wat een geharrewar, wat een onkerkrechter lijk gedoe soms. Hoe treurig met het vereeni- gingsleven, wat een losbandigheid met de jeugd Waarlijk, we hebben reden om den Heere te danken, dat na veel strijd en na veel gebeds er toch ook veel veranderd is. En wc doen niet goed door steeds maar te klagen over het lieden, al erkennen we natuurlijk onze hedendaagsche kerkelijke fouten. Laten we een kijkje nemen in 't verleden op een willekeurige bladzijde. Op 6 Juli 1857 werd Provinciale Synode ge houden. Men rapporteert. Groote gemeente moe ten 2, kleine 1 afgevaardigde sturen. Komen ze niet, dan moet de eerste 10.boete betalen, de tweede f 5.en komen ze te laat, dan 5. boete. Dat is het eerste wat de notulen van Juli 1857 melden. Dan heeft een zuster gezondigd. Deze zaak wordt behandeld. Voorts heeft iemand een „lievige woordenwisseling" gehad. Tenslotte is er een „bedriegelijke brief" van een zuster. De volgende vergadering wordt ze gesommeerd voor den Raad te komen. En nu wordt reeds besloten haar het Avondmaal te verbieden. Maar de volgende vergadering is ze er niet kan niet komen. De zaak wordt aangehouden. Een stokman is niet rondgegaan met de wee- zenbus. Wordt besloten hem stellig te vragen of hij het kan doen of niet. Aangezien „wij anders verplicht zijn een ander te benoemen". Ook fungeert de Raad als arbeidsbeurs een knecht komt binnen. Hij kan niet bestaan van zijn loon. Heeft nu het werk opgezegd. De ker- lceraad moet nu zorgen voor een betere positie. Llit deze enkele voorbeelden van twee versla gen ziet men, dat de toestand althans wat het formeele betreft toch anders is geworden. Op 28 Augustus besluit men Ds. Sluiter te beroepen. A. H. OUSSOREN. Predikantenconferentie. „Vrede, vrede, en nog eens vrede", zoo kan men wel eens uit sommiger monden hooren. Nu zou men al zeer dwaas moeten zijn geen vrede te begeeren, en te verlangen al tijd te strijden. Maar die vredesroep is zonder meer niet juist. Want we willen aannemen, dat het goed bedoelden brave menschen zijn, die eerst het woord vrede en daarna het woord waarheid den naaste voorhouden. Maar het kan ook zijn, dat dergelijke men schen de waarheid niet aandurven of niet willen en daarom hun vredesroep zoo sterk laten hoo ren en foutief voorop plaatsen. Dan is het waarheid verkrachten. Nu zal men zich herinneren, dat het vorige jaar zulk een vredesroep uit een onzer kerken is gekomen. We laten nu daar wat de motieven waren voor die irenische stem. Maar wie op de predikantenconferentie te Utrecht in de Paaschweek is geweest of wie ook maar het verslag in de kranten heeft gelezen, zal bemerkt hebben, dat van sommige vredige men schen weinig vrede uitging ondanks alle betui ging van geen animositeit. Niet alleen op de predikantenconferentie, maar ook in andere opzichten gaat het schijnen, dat de vrederoepers wel een vredesmantel dragen, maar dat daaronder een hart zit dat niet zoo irenisch is aangelegd. Het heet bij dezulken vrede, maar de bedoeling is zwijg, opdat eigen stem zoo scherp mogelijk naar voren komt. De tegenstelling, die op de predikantenconfe rentie openbaar werd, schijnt verder door te werken. En het is goed, dat ons volk wete waar het aan toe zij. Opdat ze niet door vredegeroep zonder meer zich laten leiden, maar door waarheid en vrede. Daar komt nog bij, dat men verschillende ac- tueele vraagstukken, die de belijdenis raken, den volke niet wil doen weten. Een sfeer van geheimzinnigheid moet tegen over „den leek" bewaard blijven en de „inge wijden" alleen mogen weten wat er te koop is. Geheimzinnige clubjes worden opgericht waar men geheimzinnig een handteekening moet zetten en waar men geheimhouding van het gesprokene moet beloven. Man en paard noemen, als men DOOR K. H. M ARIN USSEN 3) Och, hij is niet een kwade jongen. In den grond is hij goedig en wij konden altijd goed met elkaar over weg. Maar in tegenstelling met den verzekerden Frits, gaat Dolfs hart een anderen koers uit. Hij voelde het leven thuis als een ga reel. 't Was met tegenzin, dat hij naar de kerk ging. Hij was lid van de knapenvereeniging, om dat vader het wenschte. Niet uit eigen, vrijen wil. 'k Weet niet wat het worden moet met Dolf, nu de sterke kracht is weggenomen, die hem al thans voor het uiterlijk, in het goede spoor hield. Moeder, o, die goede moeder, zij kan het niet. Zij is te zwak van karakter. Frits is anders. Die gelijkt op vader, als twee druppels water op elkaar gelijken. Dat zal ook wel de reden geweest zijn, dat vader en hij zoo goed konden accordeeren met elkaar. Dolf en dat was toch ook weer een bewijs, dat hij veel van vader hield was dan wel eens jaloersch en zeide mij vaak vader geeft niet om mij. Maar dat was een leugen. Vader trok niemand van ons voor. Het zou niet gestrookt hebben met zijn rechtvaardigheidsgevoel. Hij hield ook wel veel van Dolf. Ik weet, dat vader er onder leed, dat Dolf zoo onverschillig zich betoonde. Dolf zocht de oorzaak der strubbeling, als die zich voordeed, bij vader in plaats van bij zichzelf. Ik dwaal af. Waar was ik O ja, Frits is an- iets tegen iemand heeftneen, het argument van den stille of liever den doodzwijger moet dienen. We hopen om het heil van onze kerken, dat dergelijke geheimzinnige vergaderingen wegblij ven, evenals het roepen van vrede en men zoekt strijd. De kracht van onze kerken heeft zich altijd geopenbaard in een met open oog elkaar zeggen waar het op staat, laten we deze beproefde paden blijven bewandelen. Laat de Pinkstergeest werken. Die werkt naar het Woord, d.i. naar de Waarheid. En dan verdwijnt alle clubgeest, alle onwaar heid hoe listig ook verborgen. A. H. OUSSOREN. DE VRIJE UNIVERSITEIT. De nieuwe actie. Verblijdende resultaten zijn reeds te boeken van de actie, die mede door het nieuwe Werk plan door de organisatie der Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden grondslag wordt ontwikkeld. De rapport-formulieren, door het Bureau ver strekt, welke vóór 1 Mei moeten binnenkomen, zijn nog slechts gedeeltelijk terugontvangen. Toch kan met groote dankbaarheid een verblij dende opleving in de actie worden geconstateerd. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn reeds meer dan 1500 nieuwe contributies ingeboekt, uit zeer veel correspontschappen bijeengebracht; o.a. Grootegast 72, Kommerzijl 39, Leens 35, Siddeburen 45, Aduard 34, Huizum 42, Engwie- rum 9, Kollum 57, Meppel 44, Zuidlaren 28, Nieuwlande 7, Zwolle 53, Kampen 15, Den Ham 26, Arnhem 19, Oosterbeek 15, Hoorn 19, Gouda 16, Koudekerke 19 enz. enz. Als de overige correspondentschappen niet te leurstellen, zal de actie er toe leiden dat het dreigende tekort voor 1936 belangrijk wordt verminderd. Met groote dankbaarheid mag voorts worden gewezen op enkele belangrijke giften, waarvan het bedrag van 2000.bij Prof. Dr. H. H. Kuyper van een onbekende gever ingekomen, het meest de aandacht trekt. Twee andere giften zijn in de laatste dagen ingekomen, beide groot 100.eveneens van onbekenden. En verder werden na de reeds vermelde nog legaten ont vangen van Mevr. Wed. HeymansMark te Rotterdam ad 2000.Mevr. Wed. J. Wester- dijk, Franeker 250.en den heer K. Duyser te Abbenes 3000. Amsterdam, 29 April 1936. Ds. B. W. de Graaf te Stad aan 't Ha ringvliet is voornemens in den loop van dit jaar emeritaat te nemen. Hij is geboren 28 April 1866 en heeft den 70-jarigen leeftijd bereikt. In Zeeland was hij werkzaam als leerend- ouderling van October 1911Januari 1919 en vervolgens te Rilland-Bath van 5 Januari 1919 1922. De Part. Synode van Zeeland in 1922 ver leende hem de vrijheid na onderzoek ad art. 8 K.O. te staan naar den dienst des Woords. De kerk van Rilland-Bath beriep hem direct en na classicaal examen deed Ds. de Graaf aldaar in trede 19 November 1922 om in October 1923 te vertrekken naar Stad aan 't Haringvliet, waar hij de Geref. Kerk nog 13 jaren dienen mocht. Op de laatstgehouden vergadering van de classe Apeldoorn werd besloten de kerk van Kootwijk met 1 Nov. a.s. te splitsen in twee kerken, n.l. Kootwijk en Kootwijkerbroek. Koot wijk blijft het oude dorp, waar de kerk van Ds. Houtzagers staat en waar voor de Geref. Ker ken zooveel herinneringen aan verbonden zijn. Kootwijkerbroek is de nieuwe buurt tusschen Stroe en Barneveld. In laatstgenoemd deel ver gadert men in de Chr. School. Het ligt in de bedoeling aldaar een bescheiden kerkgebouw te stichten. De predikant Ds. van Voorts, die tot nu in Kootwijkerbroek woonde, verhuist naar Kootwijk, waar een pastorie gebouwd zal wor den. Ook is het voornemen, dat in de zelfstan dige gemeente van Kootwijkerbroek een candi- daat als hulpprediker zal worden benoemd, waar toe het Comité Grosheide-Schouten hulp ver leent. (A. R.) ders. Hij zou, als vader, in staat zijn, Dolf te leiden. Maar de kans daarop is niet groot, want Dolf loopt niet weg met Frits. Zij leven niet in onmin. Er is geloof ik nog nooit ruzie geweest, maar bepaald hartelijk is de verstandhouding ook niet. Alweer gebiedt de eerlijkheid mij, te zeggen, dat de schuld daarvan niet bij Frits, maar bij Dolf ligt. Nu moet ik voor heden toch waarlijk ophou den. 'k Heb ook nog andere dingen te doen. 21 October. Moeder neemt niet gauw een beslissing. Zij heeft het nog nooit gedaan. Vader was precies het tegendeel. Hij was resoluter en tastte door, besliste, soms zelf onmiddellijk, als het noodig was. Zelden kwam die beslissing verkeerd uit. En dan vond vader het nog niet erg. Hij stond op het standpunt dat men vaak beter een ver keerde beslissing kan nemen dan geen beslissing. Moeder loopt nu bepaald te piekeren over het voorstel van tante Kathe. Zóó gewoon was zij, vaders oordeel te vragen en op diens beslissing te bouwen, dat zij eergisteravond plotseling zeide: ,,'k Wou, dat ik het vader nog vragen kon". Alsof dan het voorstel, om in Rotterdam te gaan wonen, eenigen zin zou hebben Moeder zag dat natuurlijk wel in. Zij glim lachte er zelfs om. Maar een beslissing durft zij niettemin niet nemen. En tóch zal het moeten. Bepaald haast is er niet bij. Maar weken kan toch niet meer gewacht worden. Dat heb ik moeder ook gezegd. Gisteravond stond in de bladen de advertentie, waarin een nieuw hoofd werd gevraagd. Over veertien dagen wordt de termijn van aanmelding gesloten. Enkele weken daarna volgt de benoe- Bij welke kerk Uit het verslag van de Classis Almelo Op voorstel van de Kerk van Deventer zal het volgende verzoek worden ingediend bij de Part. Synode „De Part. Synode van Overijssel verzoeke de Generale Synode, een uitspraak te doen inzake de vraag, bij welke Kerk belijdende doopleden behooren gerekend te worden a. die gedurende eenige maanden op een an dere plaats vertoeven (bijv. militairen); b. die gedurende langen tijd op een andere plaats vertoeven dan waar zij zich des Zondags bevinden. Bij testamentaire beschikking van wijlen den heer K. Duyser te Leimuiden is aan de Geref. Kerk aldaar gelegateerd 5000 voor de kerk en 2000 voor de diaconie. Ds. H. Lanning te Fijnaart herdacht zijn 25-jarig ambtsjubileum als predikant bij de Geref. Kerken. Ds. Lanning werd bevestigd te Baarland 1911 en diende achtereenvolgens van 1915 de gemeente Dwingelo in Drente, van 1918 Nieuw- Weerdingen, van 1921 Siddeburen, waarna hij in 1928 zijn intrede deed in Fijnaart. Zevenbergen-Roosendaal. Bij de classis Klundert kwam een verzoek in van de Kerk te Z. medewerking te verleenen bij de steunaan vrage, die noodig is a. voor de bearbeiding van R. gedurende de vacature b. om zoo spoedig mogelijk te kunnen komen tot vervulling der vacature wordt toegestaan, na dat de onder b. bedoelde steunaanvrage met 50.is verminderd. Voorts vroeg de Kerkeraad van Zevenbergen- Roosendaal aan de classis, moreelen steun te willen verleenen aan het verzoek gericht tot het comité „Overvloed van werk en werkkrachten", om een candidaat te verkrijgen voor den specia- len arbeid in Roosendaal. De classis zal den ge- vraagden steun verleenen. Uit het Kort Verslag der 22 April j.l. gehouden vergadering der classis Leeuwarden. Aangenomen wordt het volgende voorstel De Kerken van de classis Leeuwarden kennis genomen hebbende van de circulaire die in den laatsten tijd door onzen missionairen dienaar Ds. K. v. Dijk aan de Kerkeraden van Friesland is toegezonden. zich onthoudende van eenig oordeel over het daarin bedoelde geschil zelf nochtans overwegende, dat het niet in het be lang onzer Zending kan worden geacht, dat Ds. v. Dijk geschillen met de zendende Kerk en de Deputaten der Zending in plaats van op de Prov. Zendingssynode, waar zij eventueel behooren, per circulaire brengt in de plaatselijke kerkeraden; besluit 1. over deze wijze van handelen door onzen missionairen dienaar haar diep leedwezen uit te spreken 2. hiervan kennis te geven aan de a.s. Prov. Zendingssynode, met het dringend verzoek in het belang der Zending te overwegen hoe aan deze wijze van handelen van den missionairen dienaar een einde gemaakt kan worden 3. Ook Ds. v. Dijk van dit besluit kennis te geven. Verband van Geref. Evangelisatie-Com missies. Ook dit jaar zal het Verband van Geref. Evangelisatie-Commissies weer een conferentie op Woudschoten beleggen. Deze zal gehouden worden van 35 Juni. Na opening op Woensdagavond 3 Juni door Ds. W. A. Wiersinga van Loosduinen, zal een bidstond in de kapel geleid worden door Dr. K. Dijk. Voor 4 en 5 Juni zijn aangekondigd een refe raat door Ds. C. J. Sikkel, van Amsterdam-Zuid, over „De Evangelisatie in de groote stad" van Ds. H. Retel, van Hoornsterzwaag, over„De Evangelisatie op het platteland" van Ds. J. Ver- kuyl, van Laren, over „Noodzaak en methode van de Evangelisatie onder hoogere standen en meer-ontwikkelden" van den heer N. Baas, van Amsterdam, over „In de lijn des Verbonds" en van Ds. H. A. Wiersinga, van Leiden, over „De Evangelisatie-nood". Christelijke Vereeniging „Vacantie-onder- dak". Men meldt ons Reizen en trekken is langzamerhand iets heel ming en misschien zes weken later, zoo niet eer der, is het nieuwe hoofd er. Dan moeten wij de woning ontruimd hebben en weten, waar we heen zullen gaan. Maar moeder komt niet tot een beslissing. Zij aarzelt. Zij hangt aan het dorp, aan het graf van vader. Maar dichter bij Dolf lokt haar ook aan. Zij voelt dat min of meer als een verplichting, hoewel ik blijf bij mijn vrees, dat er niets door verandert, of we dichtbij of ver van Dolf wonen. Vreemd toch dat moeder, die bij vaders plot- selingen dood zoo sterk en krachtig en resoluut was, nu weer vervallen is in haar oude kwaal niet een beslissing durven nemen. Zij vroeg mijn oordeel. Maar wat moet ik zeggen Ik kan toch niet beslissen Ik wil wel op het dorp blijven. Maar als moeder meent, dat het voor alles beter is, naar Rotterdam te gaan, dan is het mij ook best. Nu is er vanmorgen in zekeren zin een beslis sing gevallen moeder zal naar Frits schrijven en zich onderwerpen aan diens meening. Schrijft Frits blijf in het dorp, dan blijven we zegt hij: ik zou naar Rotterdam gaan, dan gaat moeder. Nu hoop ik van harte, dat Frits één van beide ontraadt en niet zegt, dat moeder het zelf moet weten. Gelooven doe ik dat niet. Want Frits is re soluut als vader. En hij kent moeder weet wel dat zij niet vlug een beslissing neemt en niet doortastend is. En Frits begrijpt levendig, dat dezer dagen toch een besluit vallen moet. Als we in het dorp blijven, moeten we definitief naar een woning omzien. Vanavond zal er dus een brief gaan naar Noordwoude, waar Frits eerste onderwijzer is gewoons geworden ook onder menschen, die daar vroeger niet aan dachten of denken kon den. Vooral in de zomermaanden, wanneer de kinderen vacantie hebben, ontvlucht men de stad, om in de vrije natuur volop te genieten. Zonder twijfel is dit als een voorrecht te be schouwen en een lichtpunt in een tijd, die ove rigens rijk genoeg is aan schaduwen en donkere plekken. Ondertusschen vraagt het in menig gezin heel wat passen en meten, om op het overbeladen budget een zij het ook bescheiden bedrag te vinden, dat in de vacantie kan worden gé- spandeerd. Om nu uit de dikwijls kleine beurs toch nog een prettig samenzijn, liefst in het normale ge zinsverband mogelijk te maken, hebben verschil lende personen uit allerlei belijdend-protestant- sche kringen, zich in een nieuwe vereeniging gegroepeerd, welke onder den naam van „Chris telijke Vereeniging Vacantie-Onderdak" zich ten doel stelt, aan reislustige personen van on geveer gelijke levensbeschouwing, maar ook aan geheele gezinnen, de gelegenheid te geven, tegen billijken prijs, langer of korter tijd in een Chris telijke omgeving door te brengen, waar zij, te vreden over de geboden verpleging en voeding, zich tevens thuis en op hun gemak gevoelen. Eigen vacantieverblijven heeft de jonge ver eeniging aanvankelijk natuurlijk nog niet. Maar haar relaties met verschillende vereenigingen, die wel over dergelijke tehuizen beschikken, alsook met onderscheiden particulieren, stellen haar toch in staat, reeds thans haar leden ten deze van dienst te zijn. Wie nadere inlichtingen verlangt, kan die ten allen tijde op schriftelijke aanvraag bij den secre taris der vereeniging, den heer Alb. Brauckman, Zwanenplein 47/2, Amsterdam (N.) verkrijgen. In het Bestuur zitten voorts de heeren H. Gordeau Jr., Bussum (le Voorzitter); J. W. Klein, 's-Gravenhage (2e Voorzitter), H. Bos, Huizen (Penningmeester); K. L. Braber, Huizen; J. E. Kok, Noordwijk en Ds. C. v. d. Zaal, 's-Gravenhage, terwijl Mr. L. Lindeboom Czn., 's-Gravenhage de rechtskundig adviseur der ver eeniging is. Een Commissie van Toezicht en Advies, be staande uit de navolgende personenDs. H. Janssen, Leger- en Vlootpredikant in Algemee- nen Dienst, 's-Gravenhage Ds. D. A. v. d. Bosch, Ned. Herv. predikant, 's-Gravenhage Dr. C. J. Honig, Amsterdam Mevr. A. v. Hoog stratenSchoch, Zeist; W. G. v. d. Hulst, Hoofd eener Chr. School, Utrecht Dr. J. G. Leib- brandt, Amsterdam Ds. W. F. M. Lindeboom Czn., Geref. predikant, Serooskerke (W.); H. W. Tilanus, Lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, 's-Gravenhage Mr. C. Veen, Rechter bij de Arr. Rechtbank, Utrecht Prof. Dr. J. Waterink, Hoogleeraar aan de Vrije Uni versiteit, Amsterdam, geeft reeds aan de jonge vereeniging haar moreelen steun. Door nadere mededeelingen hoopt „Vacantie- Onderdak" spoedig van haar voortschrijdenden arbeid, vooral aan Christelijk Nederland, bericht te kunnen doen. K. B. S. Ontvangen de collecten voor de Theol. Fac. van de V.U. van de navolgende kerken Aardenburg 9.43 Axel 32.30 Hoek 11.12; Neuzen 39.Oostburg 14.70; Schoondijke 20.96; Zaamslag 25.01. Totaal f 152.52. L. MICHIELSEN, Correspondent Classis Axel. Ondergeteekende zal D.V. op Donderdag 14 Mei van 1112 uur zitting houden in de con sistoriekamer van de Noorderkerk tot het in ontvangst nemen van de collecte voor de Hulpbehoevende Kerken in de Provincie en col lecte Hulpbeh. Studenten. Hij verzoekt dringend alsdan het bedrag der collecte af te dragen of, bij verhindering, dit te storten op zijn postrekening No. 71284 of over te maken per postwissel, opdat in tijds de af rekening kan plaats vinden ter plaatse waar dit behoort. De Correspondent, J. A. VERTREGT. aan een groote school. Ik zie hem en Lena, zijn vrouw, al over den brief gebogen, samen over leggend. Zooals zij altijd doen. Ook in dat op zicht is Frits aan vader gelijk. Vader en moeder overlegden ook altijd samen. 24 October. In mijn verwachting ben ik niet bedrogen. Frits heeft er niet omheen gedraaid, heeft de beslissing niet aan moeder gelaten, maar als zijn eerlijke overtuiging medegedeeld, dat hij het voorstel van tante Kathe nog zoo dom niet vindt. Hij schreef, te begrijpen, dat moeder het niet prettig zou vinden, het dorp te verlaten, waar zij al die jaren gewoond had en waar zulke mooie herinneringen lagen, maar moeder moest ook niet vergeten, dat er straks een nieuw hoofd kwam, waardoor zij uiteraard op den achtergrond zou raken, al zouden de menschen wel goed voor haar blijven. Het was verder heel wat waard, wanneer tante Kathe, de lieveling van allen (nu daar heeft Frits gelijk in, zelfs Dolf vindt haar een snoes in haar vrijen tijd eens kwam aanloopen, te meer, v omdat Annie (dat ben ik) op een leeftijd kwam, dat nu moeder begreep het wel. Ondanks den ernst van het onderhavige geval hebben moeder en ik toch even gelachen om die schelmsche uit drukking van Frits. Als moeder alleen overblijft, zoo wilde hij zeggen, dus als ik getrouwd was (en ik ben nog niet eens verloofd dan was tante Kathe nog in de nabijheid. Zeker wij mo gen wel niet in de toekomst speuren en moeten, als het ware bij den dag leven, maar 't is toch ook weer niet zondig, om met de toekomst reke ning te houden. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1936 | | pagina 2