JAARVERGADERING
Vesta Naaimachines
OFFICIEELE BERICHTEN.
BOEKAANKONDIGING.
PREDIKBEURTEN
ADVERTENTIEN.
VEREENIGING VOOR
GEREF. ONDERWIJS
H. J. C. v. d. WOESTIJNE
wij ons bevonden met mijn ambtgenoot be
sprak, gewaagde ik ook van de moeilijkheden
waarin wij zouden geraken, wanneer leerlin
gen van Dr. Vermeulen, modern predikant te
Haastrecht, die te Oudewater vanwege den
Protestantenbond catechiseerde, zich zouden
aanmelden om in het lidmatenboek ingeschre
ven te worden. Onder het besepreken van deze
zaak merkte Ds. M. op, dat tot hiertoe te
Oudewater zonder onderscheid alle attestaties
waren aangenomen. Ik meende, dat hierin ver
andering moest komen, en nam mij voor, deze
aangelegenheid in den Kerkeraad aan de orde
te stellen.
Wat deed Ds. M. toen Den volgenden dag
toog hij naar Gouda en werd mijn briefje aan
het daar saamgeroepen Classicaal bestuur ge
toond. Er werd daar betoogd, dat het mij om
losmaking van Oudewater's kerk uit het Sy
nodaal verband te doen was dat het mijn op
zet was om, als het archief ter tafel lag, het
besluit te laten nemen tot verbreking van het
Kerkverband en daarbij de hand te leggen op
de Kerkeraadsboeken.
Het Classicaal bestuur heeft mij toen voor-
loopig geschorst.
Studenten in den doleantietijd. In „Rijn-
landsche Kerkbode" geeft „B." een artikel met
herinneringen aan den doleantietijd. Schrijver
was in 1884 ingeschreven als student aan de
Stedelijke Universiteit te Amsterdam
„Ook mijn mede-studenten deden me het
gevoelen, dat ik niet één hunner was. Op een
morgen duwden zij mij met elkander, op één
na, de collegezaal uit. Meermalen hinderden zij
mij tot onder de colleges toe, die een Luthersch
hoogleeraar gaf over het N. Testament. Hun
afkeer van een studiemakker, die bij de Kuy-
periaansche predikanten kerkte, lieten zij mij
gedurig merken. Op bedoelde colleges was ik
als Hervormde toen de eenige."
Goede tijd, toen oe studenten, zelfs aan de
Stedelijke Universiteit te Amsterdam, nog van
elkaar wisten, waar ze des Zondags kerkten.
(Bazuin)
Denk aan Justus
De Justus-arbeid vindt overal instemming.
En toch is dit werk veel te weinig bekend.
Velen weten, dat Justus bestaat, maar als het
erop aankomt, vergeten ze, van Justus gebruik
te maken.
Wat is Justus
Het is een organisatie, waaraan vrijwel alle
grootere en vele kleinere Kerken deelnemen, en
die zich ten doel stelt, snel en betrouwbaar ad
vies te geven inzake huisvesting en werkkring
voor op zich zelfstaande leden der Kerk. Dit
geldt vooral voor de Doopleden, maar ook an
deren kunnen daarvan genieten.
In de grootere Kerken, ontvangt men de ge
vraagde inlichtingen van de Justus-commissie.
In de kleinere Kerken ontvangt men informa-
tiën van den Justus-correspondent.
De Justus-commissie houdt zich ook bezig met
het geven van adressen, waar jongelieden hun
vrijen tijd en hun Zondagavonden kunnen be
steden, en voorts met het verstrekken van alle
mogelijke inlichtingen op gebied van Opvoeding
en Onderwijs, van Jeugdvereenigingen en Orga
nisaties, alsmede inzake Kerkgebouwen, Catechi-
satiën en dergelijke.
Zeer verheugend is de belangstelling van de
zijde der Kerken het ontbreekt echter nog te
veel aan de belangstelling dergenen, in wier be
lang dit werk is opgezet.
Daarom, indien iemand naar elders verhuist,
een werkkring op het oog heeft, waarover hij
inlichtingen wenscht, of een kosthuis zoekt
laat hij zich met vertrouwen wenden tot „Justus".
Denk aan Justus
In uw eigen belang
Het offer.
In de Leidsche Kerkb. haalt Ds. H. A. Wier-
singa het volgende aan uit de „Geldersche Post":
„We lazen eens van een dame, die in den mo
bilisatietijd (1914'18) de verzuchting slaakte,
dat zij óók het „offer" had moeten brengen aan
de benarde tijdsomstandigheden haar chauffeur
was opgeroepen voor den militairen dienst, en
nu moest zij zelf haar kostbare auto besturen...!
't Is maar de vraag, wat men onder een „of
fer" verstaat
Er zijn menschen, die meenen al heel gauw een
„offer" gebracht te hebben, b.v. als zij iets van
hun levensgemakken hebben ingeboet, of ook
iets van hun overvloed missen, terwijl zij nóg
overvloed behouden
Zij weten niet, wat een „offer" is.
In dit opzicht is er ook veel ijdel gejammer
onder de zon. Als de wijze Spreukendichter thans
leefde, hoe zoude hij ze naar verdienste brand
merken
Niet alles, wat zich als „offer" aandient, ver
dient dien naam.
Ook in het heden kan dit blijken.
Er zijn dingen, die „niet prettig" zijn, maar
daarom allerminst een „offer" beteekenen.
De beteekenis van hetgeen men missen moet,
wordt bepaald door de waarde van hetgeen men
behoudt.
Beperkt te zijn in het sparen is nog wat anders
dan gekort te worden in hetgeen tot het levens
onderhoud onontbeerlijk is.
Het derven van levensgenoegens is iets anders
dan het vergrooten van de levenssmart.
De Christelijke moraal eischt het dragen van
elkanders lasten.
Dat is betoon van wederzijdsche offers.
En de draagkracht beslist over de waarde
ervbn.
Het „penningske der weduwe" door Jezus
Zijn discipelen voorgehouden heeft door alle
eeuwen heen gediend ter karakteriseering van
het „offer".
Dat „penningske" vertegenwoordigde het ge-
heele vermogen der vrouw.
Zij had, behalve dat, niets meer.
Als een millionair al zijn millioenen gestort had
in de schatkist des tempels, had hij naar ver
houding niets méér ten offer gebracht dan de
bedoelde weduwvrouw
't Kan geen kwaad in deze „offers'-vragenden
tijd zich eens te bezinnen over de beteekenis van
het „offer" 1
K.B
S.
Predikanten Classis Goes.
Coetus D.V. Maandag 2 Maart 1936 's mor
gens half 10.
Evangelisatie in Zeeland.
Mag ik de kerken in de Provincie er aan her
inneren, dat de Part. Synode besloten heeft dit
jaar 1 ]/2 collecte te vragen?
Ik heb geld noodig, dus hoe spoediger de ker
ken het gevraagde overmaken, hoe liever het
mij is.
Wolphaartsdijk. G. VAN HEININGEN.
Gironummer 17821.
Aan Hulpbehoevende Kerken, die voornemens
zijn steunaanvraag te doen aan de Particuliere
Synode van 1936 wordt hierbij meegedeeld, dat
het in te dienen verzoek met de bijbehoorende
stukken (overzicht van inkomsten en uitgaven
van het vorige jaar, begrooting van het loopende
jaar, en bewijs, dat de classis de aanvrage steunt)
uiterlijk in de maand Maart zijn in te leveren
bij ondergeteekende.
F. J. v. d. ENDE,
Voorzitter der Deputaten ad hoe.
Tot heden zijn door mij ontvangen de volgende
collecten voor de Generale Kas voor Hulpbe
hoevende Kerken Baarland 10.05 Bruinisse
9.14; Brouwershaven 17.Geersdijk
3.90 Grijpskerke 18.33 Haamstede 15.36;
Kamperland 20.Oosterland 3.20 Oud-
Vossemeer 7.66 Scharendijke 15.50 Veere
13.83 Zonnemaire 5.80. Totaal 139.77.
Uit de overige 41 kerken zie ik de collecte voor
genoemde zaak gaarne spoedig tegemoet. Mijn
gironummer is 41873.
Kamperland. F. J. v. d. ENDE.
Geestelijke arbeid onder de Zuiderzeewerkers.
Arnemuiden 21.90; Domburg 5.25; Ga-
pinge 6.15 Grijpskerke 19.83^ Koude
kerke 24.13 St. Laurens 16.75 Meliskerke
16.28 Middelburg 107.56 Oostkapelle
11.23 Serooskerke 25.28 Souburg ƒ39.82
Veere 10.Vlissingen Vrouwen
polder 14.05 Westkapelle 5.
De Correspondent,
J. A. VERTREGT.
VERGADERING van den Kerkeraad van
St. Laurens op 17 Februari 1936.
Ds. Koning opent op gebruikelijke wijze de
vergadering.
Notulen worden gelezen en goedgekeurd.
Ingekomen Stukken
1. Een schrijven van de Vereeniging Diaco
nale Supletiefonds Rudolfstichting, wordt nota
van genomen.
2. Een uitnoodiging van de Knapenvereeni-
ging om vertegenwoordiging op haar jaarver
gadering op 27 Febr. Afgevaardigd worden de
brs. P. Boon en A. v. d. Broeke.
3. De Arja verzoekt om een vasten tijd om
te vergaderen, zal worden beantwoord.
4. Een mededeeling van Ds. Bremmer als
correspondent voor de militairen, wordt nota
van genomen.
5. Een boek, aanbieding over de Doleantie,
zal circuleeren.
6. Een aanvraag om steun Nederl. Midder
nacht Zending, zal worden gesteund.
Rapporten. Br. Vroon doet verslag over ge
houden Classicale vergadering van 12 Februari.
Wordt met belangstelling kennis van genomen.
Praeses doet mededeeling over gehouden zie
kenbezoeken.
Br. Vogel doet verslag over zijn bezoek aan
de Naaikrans.
Br. Weeda over zijn bezoek aan de catechisa
ties, waar hij met genoegen was geweest.
Praeses doet mededeeling over het bijwonen
van de herdenking der Doleantie.
Tuchtbezoeken. Wordt verslag uitgebracht
door brs. Ouderlingen. Verschillende zaken wor
den behandeld.
Diaconale zaken worden geregeld en bespro
ken.
Kerkelijke sLand. Met attest vertrokken naar
Bergen op Zoom br. G. Prins en gezin. Naar
Slootdorp zr. S. Francoois. GedooptSimon,
zoon van J. v. d. Bosse en M. Sinke. Overleden
br. P. Wisse.
Rondvraag.
Lezing Persverslag. Sluiting.
Gereformeerde Kerk, Middelburg.
Ingekomen met attestatie vanArnemuiden,
Jans Marijs, Segeersweg V 101 Gapinge, Jan
M. Houterman en gezin, O. Vliss. Weg E 246a;
's-Gravenhage, Maria J. Hendrikse, K. Singel
straat O 289 Koudekerke, Dina Meijer, Schut
tershofstraat Scheveningen, Maria A. A. J.
Vroon, Gasthuis Nijmegen, Wilhelmus van
Dalen en gezin, Park „De Griffioen" R 239b
Souburg, Abraham Wouters, Segeersweg V 100;
Vlissingen, Willem J. Huybregtse, Rusthuis.
Ingekomen met doopattest vanApeldoorn,
Sara den Hamer, Markt C 15; Domburg, Jaspe-
rina Dingemanse, Segeersweg V 109 Goes, Jan
W. Moelker, Koudek. Weg D 224 O. en W.
Souburg, Catharina J. Vreeke en Suzanna Vree-
ke, Breestraat E 53 Yerseke, Cornelis Meijer,
Korte Delft F 14.
GedooptPieter Adriaanse, Seissingel R 183
Hendrik Blokpoel, Lambrechtstraat L 92 Adri-
ana W. Dingemanse, Schroeweg V 34 Pieter-
nella A. Geldof, Winterstraat Q 101 Jan P. H.
de Graaf, K. Breestraat O 174 Pieternella L.
Joosse, Noordweg R 40 Clasina C. Koole, Na
dorst S 253 Adriaan Pleyte, Penninghoek L 56
Jan Sinke, Breeweg D 185Henny Vroon,
Noordstraat L 180 Pieternella S. Wattel, Span
jaardstraat E 66.
Gehuwd Anthonie Cornelissen en Maria A.
Davidse', Noordweg S 215 Nicolaas P. Littooij
en Adriana M. Davidse, Heerengracht M 40
Jan Davidse en Janna Aarnoutse, AxelLein
Geschiere en Luberta Jansen, Ter Neuzen Joost
Joosse en Margaretha T. Davidse, O. en W.
Souburg Adriaan W. Reijnhoudt en Johanna
C. Verstrate, Meliskerke.
Zich onder het opzicht van den Kerkeraad
gesteld: Jan L. Oranje en gezin, Noordweg R 13b.
Vertrokken met attestatie naar: 's-Gravenhage,
Wilhelmina J. Littooij, Heerengracht M 40
Harderwijk, Frederik W. Groenenwegen en ge
zin, Molenwater M 272 Wed. M. RieffVan
der Vlist, Molenwater M 272 St. Laurens, Joost
Goedbloed en gezin, Noordweg S 214a Oost-
burg, Andries Andriesse en gezin, Baanstraat Q
236 Wissenkerke, Lein Geertse en gezin, St.
Pieterstraat A 82.
Vertrokken met doopattest naarAardenburg,
Cornelia Aarnoutse, Langeviele K 221 Brussel,
Dina Abrahamse, Langeviele K 407 Ter Neu
zen, Nicolaas Willeboordse, Noordweg R 4
Nieuwdorp, Pieternella Jansens, Noordstraat
E 16.
Overleden: Maatje Anderiesse, Bree E 212;
Lena den EngelsmanKallemijn. Koudek. Wég
C 35 Pieter Groenenberg, Breeweg D 199
Izak Grijspeere, Pottenbakkerssingel Q 45; Maria
TevelHarpe, Vliss. Wagenplein Q 124 Pie
ter van Vlaanderen, Noordweg R 37.
Verhuisd P. L. van Belzen van Breestraat O
156 naar Baanstraat Q 236 Mej. F. Dekker van
Molenwater N 48 naar Heerengracht M 38
Mej. M. Bruijnooge—Geschiere, Spanjaardstraat
F 81 naar Spanjaardstraat E 73 A. P. Huijs-
man van Kuiperspoort G 68 naar Pluimstraat E
158 B. Roest van Jodengang R 228 naar Se
geersweg V 100/H. D. S. Schunselaar van
Volderijlaagce M 199 naar Segeerssingel V 64h
M. Verhage van Markt K 1 naar Korte Heeren
gracht M 288.
Calvinistische Kunst. Ter Zijde. Be
schouwingen over litteratuur en muziek
van C. Rijnsdorp. U. M. Holland,
A'dam '35.
Dit mooie boek is een bundel veelzijdige stu
diën, die ons inleiden in de geheimen van het
„abel spel" der kunst. De schrijver is hierin lei
der. Wie b.v. dichtkunst wil verstaan, leze wat
hier in vier bladzijden gezegd wordt over vier
regels dichtkunst (een kwatrijn) van Leopold.
Men moet dichter zijn om zoo over een dichter
te schrijven. Jammer, dat voor een populair ge
schrift zijn beschouwingen soms wat al te tech
nisch verloopen (bl. 47 v.v. o.a.). De schrijver
blijve bij zijn parooldichter, schrijver en volk
moeten één zijn. Vooral door deze tendens is
dit werkje een boek vol beloften. Rijnsdorp wil
terug naar de reformatorische beginselen. Hij re
kent ook de levenshouding tot den stijl van het
kunstwerk. En in dezen zakelijken tijd moeten
de kunstenaars vooral „diepte geven, verticale
perspectieven opdat de wereld bekenne, dat wij
Hem liefhebben, die Boven troont". Ik heb goede
hoop, dat naar deze regels wij nog eens princi-
pieele voorlichting krijgen over werk als b.v.
van Eekhout en van Eerbeek. Met den besten
wil ter wereld kan ik dit maar niet zien als voor-
arbeid tot calvinistische kunst. Christelijk wil
toch niet alleen zeggen, dat de kunstenaar een
meer of minder christelijk milieu behandelt Op
dit punt is Rijnsdorp helaas niet heel duidelijk.
Hij maakt ergens de opmerking, dat de kunste
naars als zoodanig niet geroepen zijn leniging te
brengen in den stoffelijk-geestelijken nood der
massa. Juist omdat hij terug wil tot de reforma
torische beginselen ontgaat mij de zin hiervan.
Kent Calvijn „kunstenaars-als-zoodanig" Ook
weet ik deze uitspraak niet te rijmen met die van
den reformator „alle soort kunstenaars hebben
eenzelfde doel de „conservatio" van het men-
schelijk geslachtDit is toch zoo iets als be
scherming, beveiliging en bewaring. En zal terug
keer tot genoemde beginselen ook niet wat nuch
terder maken Men doet in kunstkringen vaak
zoo tragisch en dramatisch. Ook Rijnsdorp ont
komt niet geheel aan die houding „Kunst-genot
is te grof en te egoïstisch, in één woord on
christelijk" Calvijn zegt dit wel wat anders
„de muziek dient meer het genot en genoegen
dan de noodzakelijkheid". Wij moeten de kunst
niet al te hoog en ver zetten. Waarom zullen we
van Gods goede gaven niet heel burgerlijk ge
nieten Vondel kon dat nog van de dichtkunst,
ook al moest hij kousen verkoopen. Wel moeten
wij hier m.i. onderscheid maken tusschen kunst
en kunst. In dit opzicht had de schrijver wel
wat meer architektuur in zijn werk kunnen bren
gen. De kunst is hier eender in al haar uitingen.
Rijnsdorp spreekt over Bach en de romankunste
naars alsof hun beider werk op één vlak zijn
aangebracht. Is dat niet te veel eer voor de
romankunst Prof. Woltjer schreef„uit de
decadentie van het epos en het drama ontstond
de roman. Van hooge dichterlijke waarde is zij
niet". Ik geloof, dat wij niet anders dan tot onze
schade (voor lezers en schrijvers) dit kunnen
vergeten. En Rijnsdorp lijkt mij de man niet om
(naar zijn eigen uitdrukking) ons hier knollen
voor citroenen te willen verkoopen. Hij kan heel
nuchtere dingen zeggen en rake opmerkingen
maken. Zoo bij zijn bespreking van de plaats
der kunst in onze christelijke samenleving. De
dominees krijgen daar ook nog al eens een beurt:
„het komt mij voor, dat de a.s. predikant, als
het eenigszins kan, aan litteratuur moet doen, al
was het maar om zijn taal lenig en soepel te
houden". Hij handelt over reciteerclubs en wat
zoo in de praktijk van ons vereenigingsleven
verband houdt met de schoone kunsten. Hier
had ik hem wel graag hooren spreken over onze
films en de kunstwaarde van onze christelijke
zanguitvoeringen of niet te vergeten onze
christelijke scheurkalenders, met name onze Zen
dingskalender. Maar het liefst had ik hem toch
gehoord over de bijzondere taak en plaats van
de roman,.kunstenaar", zoowel op het eigen ter
rein van kunst als voor heel ons christelijk, cal
vinistisch leven. Rijnsdorp wil den romanschrijver
niet als hulpprediker. Ik kan dat begrijpen. Het
hulppredikerschap is geen ambt, tenminste ker
kelijk niet. Toch zou ik willen vragen: als die
hulpprediker nu eens tot prediker kon promo-
veeren, wijst hij dan nog dit ambt af Ik zou
dit bedenkelijk vinden. Nog niet zoo lang ge
leden hebben de christen-literatoren behoorlijk
protest aangeteekend, toen een boek van „Een
zon- en zinlooze zelfkwellerij" buiten onzen kring
specimen van calvinistische kunst werd genoemd.
Is het dien buitenstaanders kwalijk te nemen, dat
ze tot deze kwalificatie kwamen In den laatsten
roman van Eekhout klaagt Sabina over haar
vader en zegthij kent het leven zóó goed. dat
het mij zeer doet. Is er niet meer, vader Die
zelfde vraag komt meer dan een keer bij mij op,
als ik onze christelijke romanliteratuur lees. Is
er niet meer Ik denk hier b.v. aan Bartje, dat
zulke verheugelijke vleugelen gekregen heeft, dat
het ver over onze grenzen in druk verschijnt.
Ik acht hier een prachtkans verspeeld. Heel de
wereld is bewogen over de herleving van het
Calvinisme. En ons land geldt voor calvinistisch
bij uitnemendheid. Leert het buitenland nu uit
onze romankunst verstaan, wat een kracht van
geloof en liefde werkzaam is in calvinistischen
kring Calvijn heeft ons geleerd de heerlijkheid
van het gewone menschenleven. En wat Rem
brandt ook van Calvijn begrepen heeft, dit zeer
zeker. Mogen wij aan onze calvinistische schrij
vers niet vragen, dat ze in hun werk de traditie
van onze beste kunstenaars trouw blijven? „Wat
den dichter onderscheidt is, dat hij fijner en die
per de realiteit van het ideëele in de wereld
aanschouwt en gevoelt dan gewone stervelingen"
(Woltjer). Wie weet of Rijnsdorp geeft ons
nog eens zoo'n literatuur De belofte ligt er
„de christenkunstenaar wil zijn, wat hij zijn mag
en moetschrijver, leider door fantasie en intuï
tie, die zich eerst gaf aan God en daarna aan
allen, die zijn werk willen lezen".
Goes. W. H. VAN DER VEGT.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Middelburg. Ontvangen van de C. 10.voor
Kerk en Armen uit dankbaarheid.
Ds. A. H. OUSSOREN.
ZENDING.
Middelburg. Ontvangen van Mej. J. 1.N.N.
te O.K. een doos zilverpapier en 1.Busje fa
milie S. 0.93 schoolkinderen der Christelijke Be
waarschool Serooskerke een groot pak zilverpapier
Catechisatiebussen 22.90. Namens de Commissie
onzen hartelijken dank.
W. P. WATTEL, Penningmeester.
Korte Noordstraat E 8.
VEREENIGINGSLEVEN.
Kring Walcheren I der Gere[. Meisjesver.
Jaarvergadering D. V. Donderdag 27 Febr. 's avonds
kwart vóór 8 in zaal den Boer, Giststr.. Middelburg.
Inleiding Letterkunde „Bartje" door M'burg B.
Zang door Vlissingen.
Wedstrijd in het voorstellen van spreekwoorden.
Slotwoord door Mej. A. Ludikhuize.
Gere/. M. V. Het Mosterdzaadje" te Koudekerke.
Vergadering Maandagavond half 8.
N. T. Schets 2. „De vleeschwording des Woords",
Jannie Brasser.
Zending. Blz. 22. „Geschiedenislijnen", C. Huisman.
Memorisatie Jaan Tevel.
Improviseeren Maatje Schout.
Gere/. M. V. „Het ontluikend leven" te St. Laurens.
G. G. „Kain en Abel" door J. Hendrikse.
K. G. „Johannes Calvijn" door L. Tramper.
De Gere/. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens
vergadert D.V. Vrijdag 28 Februari.
Geloofsbel. Art. C. Sanderse Pd.
Anti Rev. beginselen. Art. 2. „Het Gezag" door
de Presidente.
Proza M. Poppe.
Gere/. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg.
AJdeeling II.
Bijb. Gesch. „Izaks geboorte" door Corry de Klerq.
Na de pauze Vad. Gesch. „Prins Willem I" door
de Leidster.
AJdeeling III.
Bijb. Gesch. „De zondeval" II door Saar Wattel.
Na de pauze voorlezen.
De Gere/. Mannenver. „Onderzoekt de Schriften"
te St. Laurens vergadert D.V. Maandag 24 Februari
des avonds 7 uur in de consistorie der Gere/. Kerk.
Inleiding „Heilsopenbaring", O.T. Jozua in te lei
den door br. Jac. Corbijn. Het Bestuur.
Gereformeerde Knapenvergadering SamuëlM'burg.
Af deeling II.
Bijb. Gesch. „De verwoesting van Sodom en Go-
morra" door vr. J. van Sluys.
Kerk- en Vad. Gesch. „Alva's Landvoogdij" door
den Leider.
Afdeeling III.
Vergadert Donderdagsavonds van 7 tot 8 uur in de
consistorie Noorderkerk.
B. G. „De verwoesting van Sodom en Gomorra"
door vr. Vermeulen.
Daarna Vrije Werkzaamheden.
f. V. Repos Ailleurs", Afd. A., Souburg.
S.S. Schets 44 (No. 6 jaargang 45) „De politieke
en sociale toestanden van Juda en Israël" A door
W. Huson.
M. O. Onderw. 4. „Het Huisgezin", A door vr.
D. Verstraate.
Gere/. Jongclingsver. „Sola-Fide". Middelburg.
G. B. „Rechtvaardigheid en Barmhartigheid in
Christus" door vr. W. Alewijnse.
Vrij ond. „De gezangenkwestie in onze Geref. Ker
ken" door vr. M. Verspoor.
Weekoverzicht door vr. W. de Rijke.
Geref. J. V. Spreuken 833a te St. Laurens.
O.T. Ond. 10. „Lot", vr. M. Walraven.
S.S. Schets 2. „De openbaring Gods en haar ont
wikkeling", vr. J. Sturm.
V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg.
S.S. „De twee boomen" door vr. C. de Klercq.
A.R. 3. Schets 8. „De Overheid en de ordinantiën
Gods" (Jbl. 46e jaarg. No. 28) door vr. T. Loodewijk.
Geref. Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel".
1. G. B. Art. 30. „Van de regeering der Kerk"
door vr. J. Coumou.
2. Politiek weekoverzicht door vr. P. Ingelse.
Na de pauze Huishoudelijke zaken.
ZONDAG 23 FEBRUARI 1936.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Collecte Kerk.
Hofpleinkerk 9.30 uur
6 uur
Noorderkerk 9.30 uur
2 uur
6 uur
Arnemuiden 9.30 en 2 uur
Domburg 9.30 en 2 uur
Gapinge 9.30 uur
2 uur
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk
Vrouwepolder 9.30 uur Lezen eener Leerr.
uur Hs. J. W. Tunderman
Westkapelle 9.30 en 2 uur Ds. J. E. Visser
Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Lezen eener Leerr.
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder
Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
6 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Cand. L. Batelaan
te Rotterdam.
2 uur Lezen eener Leerr.
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 en 2 uur Dr. W. H. van Zuijlen
Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Ds. W. M. Ie Cointre
Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Ds. Berends
te Amersfoort.
Rilland-Bath 9.30 en 2 u. Ds. W. G. v. Herwijnen
Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 uur Ds. G. Leene
2 uur Lezen eener Leerr.
Borssele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. G. Leene
Voorb. H. Av.
Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 u. Ds. G. v. Heiningen
Yerseke 9.30 uur Ds. Tazelaar
te Rotterdam.
Bevestiging.
2 uur Ds. A. van Egmond
Intrede.
CLASSE AXEL.
Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Woensdag 6.30 uur Doleantie-Herdenking
met lichtbeelden.
Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post
Hoek 9.30 en 2 uur Ds. J. A. Vink
Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma
Schoondijke 9.30 en 2 uur Ds. D. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2 u. Ds. W. F. M. Lindeboom
te Serooskerke.
Zaamslag 9.30 en 2 uur Ds. A. B. W. M. Kok
De Heer en Mevrouw VAN TUINEN
Meines geven U hiermede kennis van
de geboorte van hun Zoon
KLAAS.
Middelburg, 19 Februari 1936.
Penninghoeksingel L 42a.
Ds. A. H. Oussoren
Ds. D. Bremmer
Ds. D. Bremmer
Ds. A. H. Oussoren
Ds. A. H. Oussoren
Ds. H. Scholing
Lezen eener Leerr.
Ds. J. W. Tunderman
Lezen eener Leerr.
Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. J. Plomp
Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning
Meliskerke 9.30 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. M. J. v. Dijken
Serooskerke 9.30 en 2 uur Cand. B. Timmer
te Goes.
Ds. C. B. Bavinck
Ds. J. v. d. Guchte
Heden overleed tot onze diepe
droefheid onze geliefde Man,
Vader en Behuwdvader,
JAN ALEWIJNSE,
in den ouderdom van 66 jaar.
Uit aller naam,
Wed, J. ALEWIJNSE-
TAZELAAR.
Middelburg, 20 Februari 1936.
Nieuwstraat G 211.
Eenige en algemeene kennisgeving.
MIDDELBURG.
Voorstellen voor de
worden ingewacht vóór 7 Maart bij
den Secretaris A D. LITTOOIJ.
Boek- en B ij belbinder ij
Bogardstraat D 38 Middelburg
Het beste adres.
Veel beter Veel mooier
Veel goedkooper dan elke andere.
DEKKER, Giststraat, Middelburg
VOOR MODERNE
HEEREN- EN KENDERKLEEDïNG
is Uw adres
M. VAN LOO -Tm
Korte Noordstraat Middelburg
Souburg 9.30 en 2 uur
Veere 9.30 en 2 uur
ELKEN DAG VERSCHE Sneeuwklokjes,
Tulpen, Narsissen, Seringen, Anjers,
Mimosa en andere Snijbloemen vindt u n
Bloemenmagazijn „SANDERSE"
Segeerstraat Telef 709 Middelburg
Een GOEDKOOP ADRES voor PRIMA
WRINGERS met 5 jaar garantie vanaf
6.75; Waschborden (handwerk) 50
eent is
L. TISSINK, Langeviele K 205, Mburg.