JAARVERGADERING Vesta Naaimachines OFFICIEELE BERICHTEN. BOEKAANKONDIGING. PREDIKBEURTEN ADVERTENTIEN. VEREENIGING VOOR GEREF. ONDERWIJS H. J. C. v. d. WOESTIJNE wij ons bevonden met mijn ambtgenoot be sprak, gewaagde ik ook van de moeilijkheden waarin wij zouden geraken, wanneer leerlin gen van Dr. Vermeulen, modern predikant te Haastrecht, die te Oudewater vanwege den Protestantenbond catechiseerde, zich zouden aanmelden om in het lidmatenboek ingeschre ven te worden. Onder het besepreken van deze zaak merkte Ds. M. op, dat tot hiertoe te Oudewater zonder onderscheid alle attestaties waren aangenomen. Ik meende, dat hierin ver andering moest komen, en nam mij voor, deze aangelegenheid in den Kerkeraad aan de orde te stellen. Wat deed Ds. M. toen Den volgenden dag toog hij naar Gouda en werd mijn briefje aan het daar saamgeroepen Classicaal bestuur ge toond. Er werd daar betoogd, dat het mij om losmaking van Oudewater's kerk uit het Sy nodaal verband te doen was dat het mijn op zet was om, als het archief ter tafel lag, het besluit te laten nemen tot verbreking van het Kerkverband en daarbij de hand te leggen op de Kerkeraadsboeken. Het Classicaal bestuur heeft mij toen voor- loopig geschorst. Studenten in den doleantietijd. In „Rijn- landsche Kerkbode" geeft „B." een artikel met herinneringen aan den doleantietijd. Schrijver was in 1884 ingeschreven als student aan de Stedelijke Universiteit te Amsterdam „Ook mijn mede-studenten deden me het gevoelen, dat ik niet één hunner was. Op een morgen duwden zij mij met elkander, op één na, de collegezaal uit. Meermalen hinderden zij mij tot onder de colleges toe, die een Luthersch hoogleeraar gaf over het N. Testament. Hun afkeer van een studiemakker, die bij de Kuy- periaansche predikanten kerkte, lieten zij mij gedurig merken. Op bedoelde colleges was ik als Hervormde toen de eenige." Goede tijd, toen oe studenten, zelfs aan de Stedelijke Universiteit te Amsterdam, nog van elkaar wisten, waar ze des Zondags kerkten. (Bazuin) Denk aan Justus De Justus-arbeid vindt overal instemming. En toch is dit werk veel te weinig bekend. Velen weten, dat Justus bestaat, maar als het erop aankomt, vergeten ze, van Justus gebruik te maken. Wat is Justus Het is een organisatie, waaraan vrijwel alle grootere en vele kleinere Kerken deelnemen, en die zich ten doel stelt, snel en betrouwbaar ad vies te geven inzake huisvesting en werkkring voor op zich zelfstaande leden der Kerk. Dit geldt vooral voor de Doopleden, maar ook an deren kunnen daarvan genieten. In de grootere Kerken, ontvangt men de ge vraagde inlichtingen van de Justus-commissie. In de kleinere Kerken ontvangt men informa- tiën van den Justus-correspondent. De Justus-commissie houdt zich ook bezig met het geven van adressen, waar jongelieden hun vrijen tijd en hun Zondagavonden kunnen be steden, en voorts met het verstrekken van alle mogelijke inlichtingen op gebied van Opvoeding en Onderwijs, van Jeugdvereenigingen en Orga nisaties, alsmede inzake Kerkgebouwen, Catechi- satiën en dergelijke. Zeer verheugend is de belangstelling van de zijde der Kerken het ontbreekt echter nog te veel aan de belangstelling dergenen, in wier be lang dit werk is opgezet. Daarom, indien iemand naar elders verhuist, een werkkring op het oog heeft, waarover hij inlichtingen wenscht, of een kosthuis zoekt laat hij zich met vertrouwen wenden tot „Justus". Denk aan Justus In uw eigen belang Het offer. In de Leidsche Kerkb. haalt Ds. H. A. Wier- singa het volgende aan uit de „Geldersche Post": „We lazen eens van een dame, die in den mo bilisatietijd (1914'18) de verzuchting slaakte, dat zij óók het „offer" had moeten brengen aan de benarde tijdsomstandigheden haar chauffeur was opgeroepen voor den militairen dienst, en nu moest zij zelf haar kostbare auto besturen...! 't Is maar de vraag, wat men onder een „of fer" verstaat Er zijn menschen, die meenen al heel gauw een „offer" gebracht te hebben, b.v. als zij iets van hun levensgemakken hebben ingeboet, of ook iets van hun overvloed missen, terwijl zij nóg overvloed behouden Zij weten niet, wat een „offer" is. In dit opzicht is er ook veel ijdel gejammer onder de zon. Als de wijze Spreukendichter thans leefde, hoe zoude hij ze naar verdienste brand merken Niet alles, wat zich als „offer" aandient, ver dient dien naam. Ook in het heden kan dit blijken. Er zijn dingen, die „niet prettig" zijn, maar daarom allerminst een „offer" beteekenen. De beteekenis van hetgeen men missen moet, wordt bepaald door de waarde van hetgeen men behoudt. Beperkt te zijn in het sparen is nog wat anders dan gekort te worden in hetgeen tot het levens onderhoud onontbeerlijk is. Het derven van levensgenoegens is iets anders dan het vergrooten van de levenssmart. De Christelijke moraal eischt het dragen van elkanders lasten. Dat is betoon van wederzijdsche offers. En de draagkracht beslist over de waarde ervbn. Het „penningske der weduwe" door Jezus Zijn discipelen voorgehouden heeft door alle eeuwen heen gediend ter karakteriseering van het „offer". Dat „penningske" vertegenwoordigde het ge- heele vermogen der vrouw. Zij had, behalve dat, niets meer. Als een millionair al zijn millioenen gestort had in de schatkist des tempels, had hij naar ver houding niets méér ten offer gebracht dan de bedoelde weduwvrouw 't Kan geen kwaad in deze „offers'-vragenden tijd zich eens te bezinnen over de beteekenis van het „offer" 1 K.B S. Predikanten Classis Goes. Coetus D.V. Maandag 2 Maart 1936 's mor gens half 10. Evangelisatie in Zeeland. Mag ik de kerken in de Provincie er aan her inneren, dat de Part. Synode besloten heeft dit jaar 1 ]/2 collecte te vragen? Ik heb geld noodig, dus hoe spoediger de ker ken het gevraagde overmaken, hoe liever het mij is. Wolphaartsdijk. G. VAN HEININGEN. Gironummer 17821. Aan Hulpbehoevende Kerken, die voornemens zijn steunaanvraag te doen aan de Particuliere Synode van 1936 wordt hierbij meegedeeld, dat het in te dienen verzoek met de bijbehoorende stukken (overzicht van inkomsten en uitgaven van het vorige jaar, begrooting van het loopende jaar, en bewijs, dat de classis de aanvrage steunt) uiterlijk in de maand Maart zijn in te leveren bij ondergeteekende. F. J. v. d. ENDE, Voorzitter der Deputaten ad hoe. Tot heden zijn door mij ontvangen de volgende collecten voor de Generale Kas voor Hulpbe hoevende Kerken Baarland 10.05 Bruinisse 9.14; Brouwershaven 17.Geersdijk 3.90 Grijpskerke 18.33 Haamstede 15.36; Kamperland 20.Oosterland 3.20 Oud- Vossemeer 7.66 Scharendijke 15.50 Veere 13.83 Zonnemaire 5.80. Totaal 139.77. Uit de overige 41 kerken zie ik de collecte voor genoemde zaak gaarne spoedig tegemoet. Mijn gironummer is 41873. Kamperland. F. J. v. d. ENDE. Geestelijke arbeid onder de Zuiderzeewerkers. Arnemuiden 21.90; Domburg 5.25; Ga- pinge 6.15 Grijpskerke 19.83^ Koude kerke 24.13 St. Laurens 16.75 Meliskerke 16.28 Middelburg 107.56 Oostkapelle 11.23 Serooskerke 25.28 Souburg ƒ39.82 Veere 10.Vlissingen Vrouwen polder 14.05 Westkapelle 5. De Correspondent, J. A. VERTREGT. VERGADERING van den Kerkeraad van St. Laurens op 17 Februari 1936. Ds. Koning opent op gebruikelijke wijze de vergadering. Notulen worden gelezen en goedgekeurd. Ingekomen Stukken 1. Een schrijven van de Vereeniging Diaco nale Supletiefonds Rudolfstichting, wordt nota van genomen. 2. Een uitnoodiging van de Knapenvereeni- ging om vertegenwoordiging op haar jaarver gadering op 27 Febr. Afgevaardigd worden de brs. P. Boon en A. v. d. Broeke. 3. De Arja verzoekt om een vasten tijd om te vergaderen, zal worden beantwoord. 4. Een mededeeling van Ds. Bremmer als correspondent voor de militairen, wordt nota van genomen. 5. Een boek, aanbieding over de Doleantie, zal circuleeren. 6. Een aanvraag om steun Nederl. Midder nacht Zending, zal worden gesteund. Rapporten. Br. Vroon doet verslag over ge houden Classicale vergadering van 12 Februari. Wordt met belangstelling kennis van genomen. Praeses doet mededeeling over gehouden zie kenbezoeken. Br. Vogel doet verslag over zijn bezoek aan de Naaikrans. Br. Weeda over zijn bezoek aan de catechisa ties, waar hij met genoegen was geweest. Praeses doet mededeeling over het bijwonen van de herdenking der Doleantie. Tuchtbezoeken. Wordt verslag uitgebracht door brs. Ouderlingen. Verschillende zaken wor den behandeld. Diaconale zaken worden geregeld en bespro ken. Kerkelijke sLand. Met attest vertrokken naar Bergen op Zoom br. G. Prins en gezin. Naar Slootdorp zr. S. Francoois. GedooptSimon, zoon van J. v. d. Bosse en M. Sinke. Overleden br. P. Wisse. Rondvraag. Lezing Persverslag. Sluiting. Gereformeerde Kerk, Middelburg. Ingekomen met attestatie vanArnemuiden, Jans Marijs, Segeersweg V 101 Gapinge, Jan M. Houterman en gezin, O. Vliss. Weg E 246a; 's-Gravenhage, Maria J. Hendrikse, K. Singel straat O 289 Koudekerke, Dina Meijer, Schut tershofstraat Scheveningen, Maria A. A. J. Vroon, Gasthuis Nijmegen, Wilhelmus van Dalen en gezin, Park „De Griffioen" R 239b Souburg, Abraham Wouters, Segeersweg V 100; Vlissingen, Willem J. Huybregtse, Rusthuis. Ingekomen met doopattest vanApeldoorn, Sara den Hamer, Markt C 15; Domburg, Jaspe- rina Dingemanse, Segeersweg V 109 Goes, Jan W. Moelker, Koudek. Weg D 224 O. en W. Souburg, Catharina J. Vreeke en Suzanna Vree- ke, Breestraat E 53 Yerseke, Cornelis Meijer, Korte Delft F 14. GedooptPieter Adriaanse, Seissingel R 183 Hendrik Blokpoel, Lambrechtstraat L 92 Adri- ana W. Dingemanse, Schroeweg V 34 Pieter- nella A. Geldof, Winterstraat Q 101 Jan P. H. de Graaf, K. Breestraat O 174 Pieternella L. Joosse, Noordweg R 40 Clasina C. Koole, Na dorst S 253 Adriaan Pleyte, Penninghoek L 56 Jan Sinke, Breeweg D 185Henny Vroon, Noordstraat L 180 Pieternella S. Wattel, Span jaardstraat E 66. Gehuwd Anthonie Cornelissen en Maria A. Davidse', Noordweg S 215 Nicolaas P. Littooij en Adriana M. Davidse, Heerengracht M 40 Jan Davidse en Janna Aarnoutse, AxelLein Geschiere en Luberta Jansen, Ter Neuzen Joost Joosse en Margaretha T. Davidse, O. en W. Souburg Adriaan W. Reijnhoudt en Johanna C. Verstrate, Meliskerke. Zich onder het opzicht van den Kerkeraad gesteld: Jan L. Oranje en gezin, Noordweg R 13b. Vertrokken met attestatie naar: 's-Gravenhage, Wilhelmina J. Littooij, Heerengracht M 40 Harderwijk, Frederik W. Groenenwegen en ge zin, Molenwater M 272 Wed. M. RieffVan der Vlist, Molenwater M 272 St. Laurens, Joost Goedbloed en gezin, Noordweg S 214a Oost- burg, Andries Andriesse en gezin, Baanstraat Q 236 Wissenkerke, Lein Geertse en gezin, St. Pieterstraat A 82. Vertrokken met doopattest naarAardenburg, Cornelia Aarnoutse, Langeviele K 221 Brussel, Dina Abrahamse, Langeviele K 407 Ter Neu zen, Nicolaas Willeboordse, Noordweg R 4 Nieuwdorp, Pieternella Jansens, Noordstraat E 16. Overleden: Maatje Anderiesse, Bree E 212; Lena den EngelsmanKallemijn. Koudek. Wég C 35 Pieter Groenenberg, Breeweg D 199 Izak Grijspeere, Pottenbakkerssingel Q 45; Maria TevelHarpe, Vliss. Wagenplein Q 124 Pie ter van Vlaanderen, Noordweg R 37. Verhuisd P. L. van Belzen van Breestraat O 156 naar Baanstraat Q 236 Mej. F. Dekker van Molenwater N 48 naar Heerengracht M 38 Mej. M. Bruijnooge—Geschiere, Spanjaardstraat F 81 naar Spanjaardstraat E 73 A. P. Huijs- man van Kuiperspoort G 68 naar Pluimstraat E 158 B. Roest van Jodengang R 228 naar Se geersweg V 100/H. D. S. Schunselaar van Volderijlaagce M 199 naar Segeerssingel V 64h M. Verhage van Markt K 1 naar Korte Heeren gracht M 288. Calvinistische Kunst. Ter Zijde. Be schouwingen over litteratuur en muziek van C. Rijnsdorp. U. M. Holland, A'dam '35. Dit mooie boek is een bundel veelzijdige stu diën, die ons inleiden in de geheimen van het „abel spel" der kunst. De schrijver is hierin lei der. Wie b.v. dichtkunst wil verstaan, leze wat hier in vier bladzijden gezegd wordt over vier regels dichtkunst (een kwatrijn) van Leopold. Men moet dichter zijn om zoo over een dichter te schrijven. Jammer, dat voor een populair ge schrift zijn beschouwingen soms wat al te tech nisch verloopen (bl. 47 v.v. o.a.). De schrijver blijve bij zijn parooldichter, schrijver en volk moeten één zijn. Vooral door deze tendens is dit werkje een boek vol beloften. Rijnsdorp wil terug naar de reformatorische beginselen. Hij re kent ook de levenshouding tot den stijl van het kunstwerk. En in dezen zakelijken tijd moeten de kunstenaars vooral „diepte geven, verticale perspectieven opdat de wereld bekenne, dat wij Hem liefhebben, die Boven troont". Ik heb goede hoop, dat naar deze regels wij nog eens princi- pieele voorlichting krijgen over werk als b.v. van Eekhout en van Eerbeek. Met den besten wil ter wereld kan ik dit maar niet zien als voor- arbeid tot calvinistische kunst. Christelijk wil toch niet alleen zeggen, dat de kunstenaar een meer of minder christelijk milieu behandelt Op dit punt is Rijnsdorp helaas niet heel duidelijk. Hij maakt ergens de opmerking, dat de kunste naars als zoodanig niet geroepen zijn leniging te brengen in den stoffelijk-geestelijken nood der massa. Juist omdat hij terug wil tot de reforma torische beginselen ontgaat mij de zin hiervan. Kent Calvijn „kunstenaars-als-zoodanig" Ook weet ik deze uitspraak niet te rijmen met die van den reformator „alle soort kunstenaars hebben eenzelfde doel de „conservatio" van het men- schelijk geslachtDit is toch zoo iets als be scherming, beveiliging en bewaring. En zal terug keer tot genoemde beginselen ook niet wat nuch terder maken Men doet in kunstkringen vaak zoo tragisch en dramatisch. Ook Rijnsdorp ont komt niet geheel aan die houding „Kunst-genot is te grof en te egoïstisch, in één woord on christelijk" Calvijn zegt dit wel wat anders „de muziek dient meer het genot en genoegen dan de noodzakelijkheid". Wij moeten de kunst niet al te hoog en ver zetten. Waarom zullen we van Gods goede gaven niet heel burgerlijk ge nieten Vondel kon dat nog van de dichtkunst, ook al moest hij kousen verkoopen. Wel moeten wij hier m.i. onderscheid maken tusschen kunst en kunst. In dit opzicht had de schrijver wel wat meer architektuur in zijn werk kunnen bren gen. De kunst is hier eender in al haar uitingen. Rijnsdorp spreekt over Bach en de romankunste naars alsof hun beider werk op één vlak zijn aangebracht. Is dat niet te veel eer voor de romankunst Prof. Woltjer schreef„uit de decadentie van het epos en het drama ontstond de roman. Van hooge dichterlijke waarde is zij niet". Ik geloof, dat wij niet anders dan tot onze schade (voor lezers en schrijvers) dit kunnen vergeten. En Rijnsdorp lijkt mij de man niet om (naar zijn eigen uitdrukking) ons hier knollen voor citroenen te willen verkoopen. Hij kan heel nuchtere dingen zeggen en rake opmerkingen maken. Zoo bij zijn bespreking van de plaats der kunst in onze christelijke samenleving. De dominees krijgen daar ook nog al eens een beurt: „het komt mij voor, dat de a.s. predikant, als het eenigszins kan, aan litteratuur moet doen, al was het maar om zijn taal lenig en soepel te houden". Hij handelt over reciteerclubs en wat zoo in de praktijk van ons vereenigingsleven verband houdt met de schoone kunsten. Hier had ik hem wel graag hooren spreken over onze films en de kunstwaarde van onze christelijke zanguitvoeringen of niet te vergeten onze christelijke scheurkalenders, met name onze Zen dingskalender. Maar het liefst had ik hem toch gehoord over de bijzondere taak en plaats van de roman,.kunstenaar", zoowel op het eigen ter rein van kunst als voor heel ons christelijk, cal vinistisch leven. Rijnsdorp wil den romanschrijver niet als hulpprediker. Ik kan dat begrijpen. Het hulppredikerschap is geen ambt, tenminste ker kelijk niet. Toch zou ik willen vragen: als die hulpprediker nu eens tot prediker kon promo- veeren, wijst hij dan nog dit ambt af Ik zou dit bedenkelijk vinden. Nog niet zoo lang ge leden hebben de christen-literatoren behoorlijk protest aangeteekend, toen een boek van „Een zon- en zinlooze zelfkwellerij" buiten onzen kring specimen van calvinistische kunst werd genoemd. Is het dien buitenstaanders kwalijk te nemen, dat ze tot deze kwalificatie kwamen In den laatsten roman van Eekhout klaagt Sabina over haar vader en zegthij kent het leven zóó goed. dat het mij zeer doet. Is er niet meer, vader Die zelfde vraag komt meer dan een keer bij mij op, als ik onze christelijke romanliteratuur lees. Is er niet meer Ik denk hier b.v. aan Bartje, dat zulke verheugelijke vleugelen gekregen heeft, dat het ver over onze grenzen in druk verschijnt. Ik acht hier een prachtkans verspeeld. Heel de wereld is bewogen over de herleving van het Calvinisme. En ons land geldt voor calvinistisch bij uitnemendheid. Leert het buitenland nu uit onze romankunst verstaan, wat een kracht van geloof en liefde werkzaam is in calvinistischen kring Calvijn heeft ons geleerd de heerlijkheid van het gewone menschenleven. En wat Rem brandt ook van Calvijn begrepen heeft, dit zeer zeker. Mogen wij aan onze calvinistische schrij vers niet vragen, dat ze in hun werk de traditie van onze beste kunstenaars trouw blijven? „Wat den dichter onderscheidt is, dat hij fijner en die per de realiteit van het ideëele in de wereld aanschouwt en gevoelt dan gewone stervelingen" (Woltjer). Wie weet of Rijnsdorp geeft ons nog eens zoo'n literatuur De belofte ligt er „de christenkunstenaar wil zijn, wat hij zijn mag en moetschrijver, leider door fantasie en intuï tie, die zich eerst gaf aan God en daarna aan allen, die zijn werk willen lezen". Goes. W. H. VAN DER VEGT. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Middelburg. Ontvangen van de C. 10.voor Kerk en Armen uit dankbaarheid. Ds. A. H. OUSSOREN. ZENDING. Middelburg. Ontvangen van Mej. J. 1.N.N. te O.K. een doos zilverpapier en 1.Busje fa milie S. 0.93 schoolkinderen der Christelijke Be waarschool Serooskerke een groot pak zilverpapier Catechisatiebussen 22.90. Namens de Commissie onzen hartelijken dank. W. P. WATTEL, Penningmeester. Korte Noordstraat E 8. VEREENIGINGSLEVEN. Kring Walcheren I der Gere[. Meisjesver. Jaarvergadering D. V. Donderdag 27 Febr. 's avonds kwart vóór 8 in zaal den Boer, Giststr.. Middelburg. Inleiding Letterkunde „Bartje" door M'burg B. Zang door Vlissingen. Wedstrijd in het voorstellen van spreekwoorden. Slotwoord door Mej. A. Ludikhuize. Gere/. M. V. Het Mosterdzaadje" te Koudekerke. Vergadering Maandagavond half 8. N. T. Schets 2. „De vleeschwording des Woords", Jannie Brasser. Zending. Blz. 22. „Geschiedenislijnen", C. Huisman. Memorisatie Jaan Tevel. Improviseeren Maatje Schout. Gere/. M. V. „Het ontluikend leven" te St. Laurens. G. G. „Kain en Abel" door J. Hendrikse. K. G. „Johannes Calvijn" door L. Tramper. De Gere/. M.V. „Wees een Zegen" te St. Laurens vergadert D.V. Vrijdag 28 Februari. Geloofsbel. Art. C. Sanderse Pd. Anti Rev. beginselen. Art. 2. „Het Gezag" door de Presidente. Proza M. Poppe. Gere/. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg. AJdeeling II. Bijb. Gesch. „Izaks geboorte" door Corry de Klerq. Na de pauze Vad. Gesch. „Prins Willem I" door de Leidster. AJdeeling III. Bijb. Gesch. „De zondeval" II door Saar Wattel. Na de pauze voorlezen. De Gere/. Mannenver. „Onderzoekt de Schriften" te St. Laurens vergadert D.V. Maandag 24 Februari des avonds 7 uur in de consistorie der Gere/. Kerk. Inleiding „Heilsopenbaring", O.T. Jozua in te lei den door br. Jac. Corbijn. Het Bestuur. Gereformeerde Knapenvergadering SamuëlM'burg. Af deeling II. Bijb. Gesch. „De verwoesting van Sodom en Go- morra" door vr. J. van Sluys. Kerk- en Vad. Gesch. „Alva's Landvoogdij" door den Leider. Afdeeling III. Vergadert Donderdagsavonds van 7 tot 8 uur in de consistorie Noorderkerk. B. G. „De verwoesting van Sodom en Gomorra" door vr. Vermeulen. Daarna Vrije Werkzaamheden. f. V. Repos Ailleurs", Afd. A., Souburg. S.S. Schets 44 (No. 6 jaargang 45) „De politieke en sociale toestanden van Juda en Israël" A door W. Huson. M. O. Onderw. 4. „Het Huisgezin", A door vr. D. Verstraate. Gere/. Jongclingsver. „Sola-Fide". Middelburg. G. B. „Rechtvaardigheid en Barmhartigheid in Christus" door vr. W. Alewijnse. Vrij ond. „De gezangenkwestie in onze Geref. Ker ken" door vr. M. Verspoor. Weekoverzicht door vr. W. de Rijke. Geref. J. V. Spreuken 833a te St. Laurens. O.T. Ond. 10. „Lot", vr. M. Walraven. S.S. Schets 2. „De openbaring Gods en haar ont wikkeling", vr. J. Sturm. V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg. S.S. „De twee boomen" door vr. C. de Klercq. A.R. 3. Schets 8. „De Overheid en de ordinantiën Gods" (Jbl. 46e jaarg. No. 28) door vr. T. Loodewijk. Geref. Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel". 1. G. B. Art. 30. „Van de regeering der Kerk" door vr. J. Coumou. 2. Politiek weekoverzicht door vr. P. Ingelse. Na de pauze Huishoudelijke zaken. ZONDAG 23 FEBRUARI 1936. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Collecte Kerk. Hofpleinkerk 9.30 uur 6 uur Noorderkerk 9.30 uur 2 uur 6 uur Arnemuiden 9.30 en 2 uur Domburg 9.30 en 2 uur Gapinge 9.30 uur 2 uur Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Smeenk Vrouwepolder 9.30 uur Lezen eener Leerr. uur Hs. J. W. Tunderman Westkapelle 9.30 en 2 uur Ds. J. E. Visser Bed. H. Av. en Dankz. CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Lezen eener Leerr. Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Cand. L. Batelaan te Rotterdam. 2 uur Lezen eener Leerr. Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Dr. W. H. van Zuijlen Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE THOLEN. Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. Ie Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Ds. Berends te Amersfoort. Rilland-Bath 9.30 en 2 u. Ds. W. G. v. Herwijnen Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 uur Ds. G. Leene 2 uur Lezen eener Leerr. Borssele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. G. Leene Voorb. H. Av. Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. M. P. van Dijk Wolphaartsdijk 9.30 en 2 u. Ds. G. v. Heiningen Yerseke 9.30 uur Ds. Tazelaar te Rotterdam. Bevestiging. 2 uur Ds. A. van Egmond Intrede. CLASSE AXEL. Aardenburg 9.30 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Woensdag 6.30 uur Doleantie-Herdenking met lichtbeelden. Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post Hoek 9.30 en 2 uur Ds. J. A. Vink Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 9.30 en 2 uur Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2 u. Ds. W. F. M. Lindeboom te Serooskerke. Zaamslag 9.30 en 2 uur Ds. A. B. W. M. Kok De Heer en Mevrouw VAN TUINEN Meines geven U hiermede kennis van de geboorte van hun Zoon KLAAS. Middelburg, 19 Februari 1936. Penninghoeksingel L 42a. Ds. A. H. Oussoren Ds. D. Bremmer Ds. D. Bremmer Ds. A. H. Oussoren Ds. A. H. Oussoren Ds. H. Scholing Lezen eener Leerr. Ds. J. W. Tunderman Lezen eener Leerr. Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. J. Plomp Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Meliskerke 9.30 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. M. J. v. Dijken Serooskerke 9.30 en 2 uur Cand. B. Timmer te Goes. Ds. C. B. Bavinck Ds. J. v. d. Guchte Heden overleed tot onze diepe droefheid onze geliefde Man, Vader en Behuwdvader, JAN ALEWIJNSE, in den ouderdom van 66 jaar. Uit aller naam, Wed, J. ALEWIJNSE- TAZELAAR. Middelburg, 20 Februari 1936. Nieuwstraat G 211. Eenige en algemeene kennisgeving. MIDDELBURG. Voorstellen voor de worden ingewacht vóór 7 Maart bij den Secretaris A D. LITTOOIJ. Boek- en B ij belbinder ij Bogardstraat D 38 Middelburg Het beste adres. Veel beter Veel mooier Veel goedkooper dan elke andere. DEKKER, Giststraat, Middelburg VOOR MODERNE HEEREN- EN KENDERKLEEDïNG is Uw adres M. VAN LOO -Tm Korte Noordstraat Middelburg Souburg 9.30 en 2 uur Veere 9.30 en 2 uur ELKEN DAG VERSCHE Sneeuwklokjes, Tulpen, Narsissen, Seringen, Anjers, Mimosa en andere Snijbloemen vindt u n Bloemenmagazijn „SANDERSE" Segeerstraat Telef 709 Middelburg Een GOEDKOOP ADRES voor PRIMA WRINGERS met 5 jaar garantie vanaf 6.75; Waschborden (handwerk) 50 eent is L. TISSINK, Langeviele K 205, Mburg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1936 | | pagina 3