No. 41 Vrijdag 11 October 1935 49e Jaargang WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND. UIT HET WOORD. DADERS DES WOORDS. VAN VERRE EN NABIJ. ZEEUWSCHE KERKBODE. REDACTIE: Ds. A* C HEIJ TE KOUDEKERKE. MEDEWERKERSD.D. L. BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, A. B. W. M. KOK, A. H, OUSSOREN, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE cn R. J. VAN DER VEEN ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2.—. Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE: FIRMA LITTOOIJ 6 OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280 NINEVÉ'S BOETE. De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen het veroordeelen want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier Lucas 11 32. Jona was één profeet uit velen, die elkander in een lange reeks waren opgevolgd. Eindelijk zond God Zijn Zoon. Als onzen hoogsten Pro feet en Leeraar, aan Wien alle Godsgezanten uit het Oude Testament hun bevoegdheid ont leenden en naar Wien zij heenwezen. Want Hij was de voleinder der profetie. Zoo goed als alle schaduwdienst en offerande eeuwenlang, in Is raël slechts beteekenis had om Hem. De Messias, Die komen zou als een verlichting der heidenen en tot heerlijkheid van zijn volk Israël. Opgetreden onder het volk, sprak Jezus van Gods toorn tegen de zonde, maar ook van 's Hee- ren genade voor zondaren, die hun schuld oot moedig beleden en in Hem geloofden als den Gezondene des Vaders, naar Wien oud-Israël verlangend had uitgezien. Naar waarheid kon Jezus van Zich Zelf getuigen „Meer dan Jona is hier Want in Jona's prediking stond het oordeel des Almachtigen voorop hij moest de rechtvaardige straf Gods over schuldige zonda ren aankondigen Jezus daarentegen bracht de blijde boodschap van genade en vrede door de ontfermingen des Heeren. Zeker, de Heiland heeft ook getoornd tegen de zonden des volks vlammend was Zijn taal, striemend Zijn woord, als Hij zich richtte tegen de eigengerechtigde Fa rizeeën, die in ongeloof tot Hem kwamen en Hem vroegen om een teeken. Krachtig drong Hij aan op verootmoediging en schuldbelijdenis voor het aangezicht des Heeren Heeren, en toch telkens en telkens weer deed Hij de lieflijke noo- diging uitgaan„Komt allen tot Mij, die ver moeid zijt en met zonden beladen, en Ik zal u rust geven". En Zijn trouwe Middelaarshart tintelde van vreugde, als Zijn aandoenlijk en troostvol woord ingang vond bij die Hem tevoren niet wilden erkennen als Zaligmaker en Verlosser. Jona daarentegen werd wrevelig en opstandig, toen gansch Ninevé in zak en asch zich op de knieën wierp voor den Heere en God in den hemel op deze algemeene verootmoediging het oordeel wilde afwenden. Want daardoor gevoel de hij zich verongelijkt, werd hij tot een leuge naar gemaakt. In plaats dat hij zich verheugde, dat de Heere genade voor recht wilde laten gel den. Ja, waarlijk „Meer dan Jona is hier Jona ontvlucht zijn taak, zet zijn leven in om de aan kondiging van het oordeel te ontgaan en aldus de bekeering der Ninevieten onmogelijk te ma ken, opdat het oordeel Gods in elk geval zou worden voltrokken. Jezus daarentegen komt op aarde om Zijn Middelaarswerk te doen Hij geeft Zijn leven om Zelf de straf te dragen en de schuld te verzoenen, opdat het oordeel Gods zou worden afgewend van allen, die in Hem gelooven als hun Heiland en Heere. En wat heeft Israël gedaan met Hem en met Zijn Woord Arm volk, dat Zijn Messias niet heeft gekend Dat Zijn Woord niet heeft geloofd En Zijn werk niet heeft begrepen Een oogenblik scheen het nog, alsof Israël naar Hem wilde hooren. Dat was bij Zijn Koninklijken intocht in Jeruzalem, toen de schare kleederen spreidde over den weg, waar Hij ging en Zijn pad met palmtakken werd ge baand en men Hem toejubelde met den Messi- aanschen groet uit den 118den psalm, maar al spoedig bleek, dat men Hem volgde om uitwen dige grootheid en uiterlijke glorie en toen men zich in die verwachtingen teleurgesteld zag, was dezelfde schare bereid Hem te verwijzen naar den dood in plaats van naar het leven, naar het kruis in plaats van naar den troon en met de schrikkelijke bede „Zijn bloed kome over ons en onze kinderen" verwerpt Israël Zijn Koning. Israël heeft Jezus' prediking niet willen geloo ven. Door Ninevé's boete op de prediking van Jona werd de Heere tot barmhartigheid bewogen. Maar dan laat het zich ook verstaan, dat als Israël op de prediking van den meerdere van Jona zich niet bekeert, ja zich verhardt in het kwade, het oordeel Gods over hen voltrokken wordt. Nog weinige jaren en Jeruzalem wordt verwoest. Als zelfstandig volk werd Israël uit de rij der natieën geschrapt. Het volk der Joden draagt den vloek der Messiasverwerping en de bloedschuld der Messiasmoord op het hoofd. Twintig eeuwen leeft Israël thans verspreid over de gansche aarde. En in al deze eeuwen is zijn geschiedenis één droevig-aaneengeschakeld ver haal van rampen en van geestelijk en lichamelijk lijden. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon is nooit krachteloos het is öf verzoenend öf wrekende oordeelend het brengt öf zegen öf vloek, en 't is die vloek des Almachtigen, die zich aan het volk der Joden voltrekt. En in den grooten Dag der dagen, als de Hei land wederkomen zal ten Gericht, dan zullen de mannen van Ninevé opstaan in het oordeel tegen Israël, omdat het in Zijn Heiland niet wilde ge looven en naar Zijn prediking niet wilde hooren. „Want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona, en zie, meer dan Jona is hier Dit woord is veelzeggend ook voor ons. Na tionale verootmoediging zien wij haar onder ons volk, nu wij in menig opzicht aan de Nine vieten gelijk zijn Laat de Heere het ons ont breken aan de prediking Zijner geduchte oor- deelen Waarschuwt Hij de inwoners van Ne derland niet Dreigt Hij niet met het naderend gericht, of zij zich ook mochten bekeeren van hun booze werken Nog zucht de gansche aarde onder de gevolgen van den grooten wereldkrijg. Is de nieuw uitgebroken oorlog niet het bewijs, dat de Heere de volkeren overgeeft aan hun verdwazing In vroeger eeuwen scheen ons va derland dikwijls het uitverkoren volk in Europa te zijn, rijk bevoorrecht als het was door den Heere. Maar werd Gods hand opgemerkt in de zegeningen, die Hij ons schonk O, laten wij dan toch bedenken dat gerechtigheid een volk ver hoogt, en dat de zonde een schandvlek der natiën is Heel de wereld is in benauwing. Ook ons land en volk zucht onder 's Heeren slaande hand Dat wij ons dan vernederen onder de krachtige hand Gods Laat Ninevé ons ten voorbeeld zijn en tot waarschuwing tevens. „Want wie is straf waardiger Ninevé, dat na de prediking van één dag zich bekeert, of Nederland, dat na een ge- nadearbeid van jaren en eeuwen nog altijd arm aan vrucht voor Gods Koninkrijk blijft Wie zou in den dag der dagen meer over onrecht moeten klagen, dan datzelfde Ninevé, indien het zijn bewoners veroordeeld zag, terwijl wij, bij zooveel meerder licht in de duisternis der zonde gebleven, het rechtvaardig vonnis ontgingen Laten wij dan aan het getuigenis van de mannen van Ninevé in den dag des oordeels gedachtig zijn en gelooven in den Meerdere dan Jona en ons bekeeren tot den Heere. Ons buigen voor Zijn Majesteit. Ons hart overgeven aan Hem. Wandelen in Zijne wegen. Zoeken de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods. Serooskerke. W. F. M. LINDEBOOM. A. GESCHIERE. f Het overlijdensbericht van broeder A. Ge- schiere van Maria-hoeve te Grijpskerke, zal in breeden kring op Walcheren, en daarbuiten, de aandacht hebben getrokken en deelneming heb ben gewekt. Broeder A. Geschiere was daar in z'n leven een bekende persoonlijkheid geworden. Wie kende op Walcheren niet den man van breed postuur, die tot in hoogen ouderdom in alle be daardheid en kalmte zich op z'n driewieler be woog op de drukste straten En daar had hij behoefte aan, aan dat zich kunnen bewegen onder de menschen. Hij stelde belang in het breede menschenleven. En zoo ging hij telkens van Poppendamme naar de centra van het leven in z'n omgeving. Van die belangstelling getuigde ook menig ar tikel, dat van z'n hand in dag- of weekblad ver scheen, dan tevens getuigenis afleggende van zijn levenswijsheid en historischen zin. Maar vooral had zijn aandacht het kerkelijk leven. Geschiere was vooral een kerkelijk man. Op het kerkelijk terrein leerden we hem ook van meer nabij kennen en hoogachten. En om zijn arbeid, waarin hij zocht het Gere formeerd kerkelijk leven te bouwen, willen we in onze Kerkbode zijn nagedachtenis eeren. V, U.-FILM. Met een enkel woord willen we nu reeds er op wijzen, dat er een V. U.-film in de maak is, die binnenkort gereed kan zijn en dan beschik baar gesteld worden voor de propaganda in de zen winter. Op de Ringvergaderingen, voorzoover die nog gehouden moeten worden, zal deze zaak ter sprake komen. Het zou een goeden gang van zaken kunnen bevorderen, wanneer men op die vergaderingen zou kunnen meedeelen, of men de vertooning daarvan in zijn woonplaats op prijs stelde. Daarom geven we nu reeds deze meedeeling, opdat men z'n aandacht daaraan zou kunnen geven. Later hopen we er nog nader op terug te komen. DE ZESDE BAZUIN Openb. 9 12—21 (Het derde deel der menschen gedood). Groot was het kwaad, dat kwam door de vijfde bazuin, door de sprinkhanenplaag. Het zou het laatste niet zijn. Er zouden nog andere ram pen volgen. Het ééne wee is weggegaan Zie, daar komen nog twee weeën na dezen (vs. 12). Het eerste van die twee weeën komt als de zesde Engel gebazuind heeft en het komt daar door, dat de vier engelen, die gebonden waren bij de groote rivier de Eufraat, ontbonden wer den. In de heilige geschiedenis neemt de Eufraat met de andere groote rivier de Tigris een be langrijke plaats in. Tusschen deze beide rivieren ontwikkelden zich de groote wereldrijken van Assyrië en Babel, die het volk Gods benauwden en het Koninkrijk Gods tegenstonden. Ninevé lag aan den Tigris, Babel aan de Eufraat. Wanneer dan hier de Eufraat genoemd wordt als de plaats, waar de vier engelen gebonden waren, is te denken aan een plaats, die het cen trum vormde van de Gode vijandige wereldmacht en waar men niets liever wilde dan de ondergang van het rijk Gods. De daar gebonden vier engelen waren booze engelen. Reeds daaruit, dat deze engelen gebon den waren, blijkt dat we hier aan booze engelen moeten denken. Voor goede engelen zijn banden niet noodig. Die gehoorzamen vrijwillig Gods bevel. Een boei is noodig voor wie zich wil ver zetten. Deze vier engelen het getal vier wijst op het wereldomvattende van hun werkzaam heid begeerden te verderven en als ze dat niet deden dan was het omdat ze daarin verhin derd werden door een hoogere macht. Die binding der vier engelen aan den Eufraat zou echter niet altijd duren. Bepaald was uur en dag en maand en jaar, dat zij zouden ont bonden worden (vs. 15). En het tijdstip van die ontbinding is aange broken, wanneer de zesde Engel heeft gebazuind. Deze Engel ontvangt niet alleen den last te ba zuinen, maar öök om te ontbinden de vier enge len, die gebonden waren bij de groote rivier, de Eufraat. En aanstonds wordt er bijgevoegd het vreese- lijke dat dan gebeuren gaathet derde deel der menschen zal worden gedood. En die dood van het derde deel der menschen zal dan het gevolg zijn van een geweldigen strijd. In de verzen 1619 wordt gesproken van mil- lienen-legers, die sterk zullen zijn niet alleen door aantal maar ook in kracht, en die met dood- en verderf-brakende strijdmiddelen een derde deel van de menschen op de aarde zullen dooden. Het getal van de heirlegers der ruiterij was tweemaal tien duizenden der tienduizenden. 10.000 X 10.000 is al 100.000.000. En dat dan nog tweemaal, dat wordt tweehonderd millioen. Johannes hoorde dat getal (vs. 16). En dat millioenenleger bestond dan uit ruiterij. En daarmee wordt wel aangewezen, dat het, ook wat z'n kwaliteit betrof, een heel sterk leger was. De geweldige kracht van dit millioenenleger wordt nog nader geteekend in vs. 17. „En ik zag alzoo de paarden in dit gezicht en die daarop zaten, hebbende vurige en hemelsblauwe en sul- ferverwige borstwapenen en de hoofden der paarden waren als hoofden van leeuwen en uit hun monden ging uit vuur en rook en sulfer". En hier is dan bij te voegen wat in vs. 19 ver meld wordt„Want hun macht is in hunnen mond en in hun staarten. Want hun staarten zijn den slangen gelijk en hebben hoofden en bescha digen met dezelve." Volgens deze beschrijving waren de ruiters goed beschut. Zij hadden vurige, hemelsblauwe of hyacinthkleurige en sulferverwige borstwape nen. Deze kleuren waren die van het roode vuur, de blauwe rook en de geelachtige zwavel. Al die kleuren spreken dus van verderf en dood en verwoesting. Een afschrikwekkend beeld geeft de beschrij ving van de paarden. De koppen der paarden waren als leeuwenkoppen en uit hun bek ging vuur en rook en zwavel. Ook hier een beschrij ving, die wijst op een geweldige verwoestende en verdervende kracht. Opmerkelijk is dat bij de ruiters wel genoemd wordt een borstharnas, maar niet een aanvals wapen. De ruiters schijnen alleen maar dienst te doen om de paarden te besturen. De verdervende kracht gaat uit van de paar den. Maar dan toch weer anders dan door het wapen, waarmee het paard doorgaans aanvalt. De kracht van het paard schuilt meer in z'n pooten dan in z'n bek. Bij deze paarden is de bek het aanvalswapen. Maar dan omdat uit hun bek ging vuur en rook en sulfer. En die verdervende macht hadden die paarden dan niet alleen in hun bek, maar ook in hun staarten. Die staarten waren den slangen gelijk, hebbende hoofden en beschadigden daarmee. Die staarten eindigden in de kop van een slang. Zoo waren deze paarden vreeselijke monsters. Als dan dit leger van 200.000.000 van zulke ruiters en zulke paarden ten strijde uittrok, dan moest het gevolg wel vreeselijk zijn. En vers 18 zegt dan ook door deze drie, het vuur, den rook, het sulfer, dat uit hun mond ging, werd het derde deel der menschen gedood. Zoo is er voortschrijding in het oordeel. Den sprinkhanen werd wel de macht gegeven om de menschen, die het zegel Gods aan hun voorhoof den niet hadden, te pijnigen, maar niet om hen te dooden. Nu komt de dood en komt dan over niet min der dan een derde deel der menschen. Er is een verklaring, die meent, dat dit alles alleen geestelijk moet verstaan worden. Hier zou moeten gedacht worden aan de verderfelijke in vloed van het materialisme of de stof vergoding. Er is echter ook een andere uitlegging, die de symboliek anders verstaat en hier niet alleen denkt aan geestelijke machten, maar ook aan stoffelijke. Het lijkt ons juist in de hier beschreven ruiterij te zien de symbolen van vreeselijke oorlogswerk tuigen, en in wat hier dan gezegd wordt van vuur en rook en sulfer de beschrijving van de uitwer king van die oorlogswerktuigen. Aanstonds denkt men hier aan de kanonnen, die uit hun mond vuur en rook en sulfer uitbraken en daarmee dood en verderf zaaien en aan zoovele andere geweld- middelen om in den kortst mogelijken tijd het grootst mogelijke aantal menschen te dooden. Vatten we deze plaag zöö op, dan rijst de vraag of er dan al zulk een oorlog geweest is, waarin het derde deel der menschen gedood is En dan is het antwoord, dat zulk een oorlog in de geschiedenis niet bekend is. Men schat het aantal menschen op de wereld op 1.800.000.000. Een derde deel zou dan 600.000.000 zijn. Hoe gruwelijk nu ook de laatste wereldoorlog was en hoeveel millioenen daarin ook een ellendigen dood hebben gevonden, hun getal klom niet tot 600.000.000. 't Is echter niet noodig, dat we in de geschie denis al kunnen aanwijzen, dat er reeds zulk een oorlog gevoerd is. Door de zesde bazuin wordt aangekondigd wat geschieden zal tegen het einde van deze aardsche bedeeling. Dan zullen de dui velen de menschen inspireeren en drijven tot den krijg en hen leiden bij het zoeken en vinden en gebruiken van de verschrikkelijkste middelen en instrumenten tot vernietiging. En in den volkerenkrijg van voor eenige jaren, waarin al millioenen vielen, is dan al iets te zien van den gruwel, die dan zal losbarsten. En de wrevel onder de volkeren onderling en de vor deringen in de techniek, waardoor oorlogswape nen worden uitgevonden van steeds grooter ca paciteit tot verwoesting, doet dan het ergste vreezen. En we beven als we denken aan de toekomst. HEIJ. Amerika. Vol hebben sommige kranten gestaan over de „geweldige strijd" die zich in Amerika heeft afgespeeld. En het is de moeite waard om onze aandacht daaraan te bestedenDe volgende geweldige gebeurtenis is daar voorgevallen een neger heeft daar met een blanke gebokstEn die neger heeft den blanke verslagen 1 En dat had geweldige gevolgen. Want de men-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1935 | | pagina 1