KERKNIEUWS*
OFFICIEELE BERICHTEN.
BOEKAANKONDIGING.
PREDIKBEURTEN
ADVERTENTIEN.
het bewuste gemeenschapsleven, tusschen rede
lijke en zedelijke wezens. Man en vrouw leven
in een verbond. Koningen en volkeren sluiten
een verbond. Zoo werd tusschen God en de
nog niet gevallen mensch in 't Paradijs opgericht
het Werkverbond. Daar beloofde God aan
Adam, als hij trouw bleef, en trouw betoonde
in gehoorzaamheid aan Gods wet, het eeuwige
leven in zaligheid te schenken. Doe dat, en gij
zult leven, was de formule van dit verbond.
Maar helaas, Adam heeft dit verbond verbro
ken, en daar hij het hoofd des verbonds was,
heeft in hem, heel de menschheid, het werkver-J
bond overtreden.
Doch in Zijn groote barmhartigheid, open
baarde nu de Heere het genadeverbond, met de
heerlijk schoone moederbelofte, uitgesproken bij
het gesloten paradijs ,,Ik zal vijandschap zetten
tusschen u en tusschen deze vrouw, tusschen uw
zaad en tusschen haar zaad datzelve zal u den
kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen
vermorzelen". Dit genadeverbond wordt opge
richt, en formeel gesloten met Abraham, als de
Heere zegt„En Ik zal mijn verbond oprichten,
tusschen Mij en tusschen u, en tusschen uw zaad
na u, in hunne geslachten, tot een eeuwig ver
bond, om u te zijn tot eenen God, en uwen zade
na u". Dit genadeverbond werd bevestigd met
Israël, en in het Nieuwe Testament ook aan de
Heidenen toebedeeld, waarvan we lezen in Ga
laten 3 vers 6 tot 9. Gelijkerwijs Abraham Gode
geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid
gerekend, zoo verstaat gij dan, dat degenen, die
uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn. En
de Schrift tevoren ziende, dat God de heidenen
uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft tevoren
aan Abraham het evangelie verkondigd zeggen
de „In u zullen alle volkeren gezegend worden".
Zoo dan, die uit het geloof zijn, worden ge
zegend met den geloovigen Abraham.
Ja, ook met ons heeft God een verbond op
gericht. En dat verbond is geen ander, dan het
verbond dat de Heere met Abraham heeft ge
sloten. En dat is nu het wonderlijke en het heer
lijke van het genadeverbond, dat als God dat met
den mensch opricht, Hij de Heere het alleen is,
die eene verplichting aangaat. Hij belooft den
mensch Zijne genade, en verbindt Zich hem zijn
heil te doen zien. Al zijn er twee partijen, gelijk
in alle verbonden minstens twee deelen begrepen
zijn, het verbond der genade draagt toch een
eenzijdig karakter, het is een genadige beschik
king Gods over den mensch.
Wel stemt de mensch die in het genadever
bond werd opgenomen in dat verbond toe, wel
aanvaardt hij de genadige beschikking Gods,
maar dat hij dit doet, is een gave van het ge
nadeverbond zelf. En wel brengt dit verbond
verplichtingen rnede, voor den bondeling, maar
uit het verbond zelf komt de genade voort,
waardoor de mensch gewillig wordt gemaakt,
om deze verplichtingen te erkennen, en be
kwaamd wordt om aan de eischen des verbonds
te gehoorzamen.
Er is een tijd geweest en helaas de nawerking
er van is nog maar al te zeer te bemerken, dat
het woord verbond niet veel meer was dan een
woord. Men was, en ach, men is aan de ver
bondsgedachte ontwend. Nu is er, Gode zij dank,
inzonderheid door de beide reformatie's der vo
rige eeuw, ten deze wel verandering gekomen.
Weer begon het licht van 's Heeren verbonds-
genade te gloren, en wordt zijn rijkdom van ver
troosting door velen gevoeld. Echter niet door
allen die zich toch Gereformeerd noemen. Ware
dit het geval, heel anders zou het er uit zien.
Ja, ik geloof, dat er nog wel kerken in ons
land zijn, waar de predikant, zoo hij naar Gods
Woord de verbondsgedachte weer op den voor
grond wil stellen, voor oppervlakkig worde aan
gezien. En toch, toch is de leer van het verbond,
ook de leer onzer vaderen.
Wonderlijk, juist door degenen die zoo gaarne
spreken over de oud vaders, die zoo verknocht
zijn aan het oude, wordt de leer des Verbonds
als nieuw en oppervlakkig beschouwd. En toch
is die allerminst waar. Want waar wordt de leer
des verbonds schooner uiteengezet, en nauwkeu
riger gepredikt, dan in ons doopsformulier? Wel
nu, is dan ons doopsformulier niet afkomstig van
onze vaderen Neen, als men spreekt van oude
schrijvers, dat is een oude schrijver bij uitne
mendheid. Dat is een oude schrijver uit het bloei
tijdperk der kerk. Want wie heeft ons dit schoo
ne stuk geloofsleer opgesteld Immers Petrus
Datheen, de man wiens psalmberijming meer dan
twee eeuwen gezongen is, en welke berijming
door een zekere kerkengroep nog wordt gebruikt,
als de echte, enkel omdat ze oud is. Ja bij onze
vaderen, daar was de verbondsleer in eere. Niet
omdat een kunstig geleerde ze had uitgevonden,
maar omdat Gods Woord haar zoo kennelijk als
een der rijkste goddelijke giften heeft uitgebeeld.
En, dat het eenvoudige vrome volk ze liefhad,
kan ons doopsformulier bewijzen, waar de ver
bondsleer immers aan de spits van alle heilswel-
daden wordt gesteld, zoo vanzelfsprekend, alsof
een andere orde ondenkbaar ware. Zoo onver
gelijkelijk schoon begint het, ons te betuigen, te
verzekeren, dat God de Heere, met ons opricht,
een eeuwig verbond der genade. Een verbond
der genade. De oorzaak is genade, zijn inhoud
is genade, en het leidt heen tot volkomen ge
nadebetoon. Zelfs de verplichting tot gehoor
zaamheid, is een cirkel van genade, door God,
om den bondeling getrokken.
Een eeuwig verbond, omdat het in den eeuwi
gen vrederaad zijn oorsprong vindt, en tot in
eeuwigheid zal bestendigd worden.
Het verbond is eeuwig, maar toch persoonlijk.
Zoo schoon wordt dit uitgedrukt door Dr. B.
Wielenga in „Ons Doopsformulier". Het ver
bond is als een zon, die millioenen stralen uit
giet, zóó dat de bondeling gelooven mag „Een
zonnestraal van ontferming laat de Vader uit de
zon Christus vallen, ook persoonlijk op mij. Hij
denkt aan mij. Hij ziet mij. Hij heeft mij lief.
Hij heeft o eeuwig wonder, met mij aardworm,
nauwelijks bij menschen gekend of geacht, met
mij wiens plaats rechtmatig zou zijn in den don
kersten afgrond van het heelal, in eeuwige ver
stooting en verlating, opgericht een eeuwig ver
bond der genade. Zoo worden wij, van nature
kinderen des toorns zijnde, aangenomen tot kin
deren Gods. Zoo mogen wij het den dichter van
Psalm 73 nastamelen, niet, ik heb uw rechter
hand gevat, maar Gij hebt mijn rechterhand ge
vat, Gij zult mij leiden door uwen raad, en daarna
zult Gij mij in heerlijkheid opnemen. Wat een
rijke genade, wat ongelijke partijen. God, de
Heilige, en de in zonde ontvangen en geboren
mensch. God die geeft Zijne gerechtigheid, en
de zondaar die teruggeeft zijne zonde. De zon
daar die geeft zijn booze hart, de Vader die
geeft een wedergeboren ziel. Een heilig God,
met een vervloekten mensch. Een trouwe Vader,
die ons, verdorven schepselen, leert bidden
„Onze Vader, die in de hemelen zijt".
(Wordt vervolgd)
BEROEPEN TE
Dirkshorn (hulpprediker)
Cand. S. Greving te Harlingen.
Roden (Dr.): Cand. W. Recskamp te Utrecht.
Surhuisterveen (Fr.): A. de Ruiter
te Oude en Nieuwe Bildtzijl (Fr.).
AANGENOMEN NAAR
Nieuwerkerk a. d. IJsselCand. G. Toornvliet
te IJmuiden.
Loenen a. d. VechtCand. G. H. Schuppert
te Eefde bij Zutphen.
Grijpskerke (Z.)Cand. J. Plomp
te Rijswijk (Z. H.).
Vervolging gaat door.
De Zwitsersche Reformierte Kirchenzeitung
deelt mede, dat de Sovjet-regeering met name
in de buurt van Petrograd honderden gezins
hoofden van christelijke belijdenis, meest van
Finsche herkomst, gevangen genomen en naar
Siberië gezonden heeft. Het jongste transport
naar Siberië moet 'n 100-tal Christenen geteld
hebben, die om des geloofs wil voorgoed naar
de ijswoestijnen werden gezonden.
Jaroslawsky, de propagandist van de Rus
sische godloozen, publiceert een oproep, waarin
hij zegt„Wij willen alle kerken der gansche
wereld tot een vlammenzee in brand steken. Onze
atheïsten-beweging is een ontzaglijke macht ge
worden, die elk religieus gevoel uitroeit. Deze
beweging is een der gewichtigste takken van
onzen klassenstrijd. Wij moeten ons anti-religieus
werk, dat de fundamenten van de oude wereld
ondermijnt, nog versterken. De godsdienaars van
alle confessies zullen het weten, dat geen God,
geen heilige, geen gebed de kapitalistische we
reld voor den ondergang bewaren kan."
(Kamper Kb.)
Het geloof. In het kerkblad van Mussel
schrijft Ds. I. de Wolff het volgende over het
geloof
„Het geloof grondt zich altoos op het geschre
ven woord. Nooit op de inspraak van het hart.
Het heeft altoos de objectieve waarheid, de be
lofte van Christus tot object en inhoud, nooit
zichzelf. Er zijn menschen die het liefst gelooven
dat zij gelooven, en eerder niet tot zekerheid
kunnen komen. Zulken hebben zichzelf tot ob
ject van geloof gemaakt, gelooven eigenlijk in
zichzelf. Maar het ware geloof gelooft al wat
God in Zijn Woord heeft geopenbaard, houdt
zich daaraan vast, zegt daar ja en amen op,
krachtens de innerlijke overtuiging in het hart,
waarvan we belijden dat deze is gewerkt door
den Heiligen Geest".
Vroom. Ds. I. van Dellen schrijft in de
(Am.) „Wachter" „Het woord vroom heeft
een goeden en een kwaden klank. Daarom spre
ken we van ware vroomheid in onderscheiding
van v/at wel den naam draagt, en zich misschien
hult in het kleed der vroomheid, maar toch het
wezen mist. Men spreekt van vroom bedrog.
Er is vroomheid van welke minder goede reuke
uitgaat. Jozef was vroom, doch zijn broeders
dienden zich ook als zoodanig aan.
Het woord vroom komt van het Gothische
fruma, dat eerste beteekent. Het doelt op het
vooraanstaande in den strijd op het boven
anderen uitsteken. Die beteekenis wordt dan ook
dikwijls in het oudere Hollandsch aan het woord
gehecht. In het kloeke Wilhelmus van Nassauen
wordt onder meer gebeden
Dat ik toch vroom moog blijven
Hem dienen 't allen stond.
Daar beteekent vroom blijkbaar dapper.
En in ons kostelijk Doopsformulier wordt van
den God des Verbonds gevraagd dat het ge
doopte kindeke vromelijk tegen de zonde, den
duivel en zijn gansche rijk strijden en overwinnen
moge. Ook daar dus wordt gedoeld op moed
in den geestelijken krijg.
Vaak wordt vergeten dat ware vroomheid in
nauw verband staat met een fier, kloek optre
den. In vele kringen schijnt vroomheid hand in
hand te gaan met ziekelijke lijdelijkheid. Men
schen, die diep kunnen zuchten, en heel wat
klachten slaken over verdorvenheid en onmacht,
worden daar geacht te behooren tot de echte
vromen. De ware vrome is echter een held. Hij
bidt en voelt zijn diepe afhankelijkheid van God,
maar ter zelfder tijd houdt hij zijn kruit droog.
Hij is een geestelijk krachtmensch, die zich werpt
in het gewoel van den krijg, en wiens vingeren
geoefend zijn ten oorlog. Jozef was vroom toen
hij bij de zware verzoeking uitriep Zou ik zulk
een groot kwaad doen en zondigen tegen God.
Daniël was vroom toen hij bad in 't gezicht zijner
verklikkers, schoon hij wist dat de leeuwenkuil
hem wachtte. Petrus was waarlijk vroom toen
hij het Sanhedrin trotseerde en fier verklaarde
Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan de
menschen."
K. B. S.
VERGADERING van den Kerkeraad van
St. Laurens, gehouden op 6 Aug. 1935.
Ds. A. Koning opent op gebruikelijke wijze.
Eén diaken afwezig.
Notulen onveranderd goedgekeurd.
Ingekomen Stukkena. Agendum voor de
Centr. Diac. Conferentie te houden in Alkmaar.
Met het oog op de vermeerderende zorgen zal
geen afvaardiging plaats hebben b. School met
den Bijbel te Antwerpen vraagt steun. Voor ken
nisgeving aangenomen.
Praeses doet verslag van de gedane zieken
bezoeken. Het ziekenbezoek gedurende de va-
cantie wordt geregeld.
Diaconale zaken. Enkele steun verleeningen
worden toegezegd.
Kerkelijke stand. Overgekomen van Seroos-
kerke met belijdenis attestatie br. P. Wisse en
echtgenoote.
Rondvraag. De dienst des Woords gedurende
de vacantie-Zondagen wordt vastgesteld.
Lezing persverslag.
Sluiting. DE KERKERAAD.
De hechte band tusschen Vorstenhuis
en Vaderland onder redactie van M. J.
Leendertse.
Uitg. Scheltens en Giltaey, Amsterdam.
Dit gedenkboek verschijnt ter gelegenheid van
den 55sten verjaardag van H.M. Koningin Wil-
helmina.
Daarvan ontvingen we nu de eerste aflevering
ter aankondiging. Wanneer het vervolg is als
dit begin kan onze aankondiging een zeer warme
aanbeveling zijn, waarin we gaarne hulde bren
gen aan de uitgevers voor het koninklijk uiter
lijk van hun boek.
Deze eerste aflevering bevat prachtige illustra
ties. Bijzonder troffen ons die van de Koningin
tegenover het titelblad die van de Koningin-
Moeder, en schitterend is die van de Konink
lijke Familie in de kleederdracht uit den tijd van
Juliana van Stolberg, naar een schilderij van
Therèse Schwartze.
Ook de inhoud-in-woorden belooft uitstekend
te worden. Na een inleidend woord van den
Minister van Staat Mr. D. Fock, volgt een geest
driftig artikel van den heer M. J. Leendertse
Oranje en Nederland in de laatste halve eeuw"
ën vervolgens een bijdrage van Prof. Jhr. Mr.
Ï3. C. de Savornin Lohman „Oranje en ons
Staatsbestel".
i Dit boek kan er dienstbaar aan zijn den zegen
te doen zien van dien hechten band tusschen
bns Vorstenhuis en ons Vaderland. En waar die
zegen wordt gezien en erkend daar zal ook de
bede blijven, dat die zegen bestendigd moge
worden.
Door het beloofde land, Kunstfoto's
van Paul Hommel met bijschriften van
Dr. A. van Reursen. Uitg. J. H. Kok
N.V., Kampen.
Het hierboven aangekondigde boek is in één
woord een prachtwerk. De kunstfoto's ten ge
tale van 72 zijn alle buitengewoon mooi. De
fototechniek moet wel ver voortgeschreden zijn,
om zulke prachtige beelden te kunnen geven.
En bij elke plaat is een toelichting gegeven
van de hand van Dr. van Deursen, die bij uit
stek geschikt is om de voorstelling te verhelderen.
Bijzonder kunnen we dit mooie boek aanbe
velen.
De waarde van het goud door Ds.
J. D. Boerkoel te Watergraafsmeer.
Uitg. S. J. P. Bakker, Amsterdam.
De gelukkig al weer opgeloste kabinets
crisis inspireerde Ds. Boerkoel tot een tijdpreek.
De stof daarvoor vond hij in Gen. 2 12a En
het goud van dit land is goed. Over de waarde
van het goud worden hier schoone opmerkingen
gemaakt. Juist is wat de prediker zegt, dat niet
het goud alles beheerscht, maar het bloed van
Christus.
HEIJ.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Met vriendelijken dank ontvangen voor de School-
zending 10.van de kinderen der School met den
Bijbel, door den heer J. C. Ruitenbeek.
Nog ontvangen van Ds. v. Dijken te Oostkapelle,
namens een zuster der Gemeente, 5.voor het
Zendingshospitaal en 5.voor kerkbouw Parakan.
Hartelijk dank.
HEIJ.
ZENDING.
Met vriendelijken dank zij bericht de ontvangst van
8.uit het busje der Christelijke School te Goes
(hoofd dhr. Nederhand). De bestemming is voor den
Schooldienst. Dhr. J. Vreeke dank voor de toezending.
Kapelle-Biezelinge, 7-8-'35. A. SCHEELE.
St. Laurens. Met hartelijken dank ontvangen
uit de Zendingsbusjes van Jan Riemens 4.65 van
Cor Hillebrand 3.54 van Gretha Boon 2.25
van Jans de Bree 2.80; van Betje Sanderse 2.31.
Samen 15.55.
Namens de Zendingscommissie,
D. WILLEMSE, Penningmeester.
Middelburg. Gevonden in de collecte 1.voor
Rusland. Ontvangen van N.N. 2.50.
Hartelijk dank.
J. J. ORNEE, Kassier Diaconie.
VEREENIGINGSLEVEN.
Gere/. M. V. „Het ontluikend leven" te St. Laurens.
G. G. „Ananias en Saffira" door B. Sanderse.
K. G. „De kerk en het Romeinsche rijk" door M.
de Visser.
Memoriseeren door C. Vogel.
Vergadering der G.J.V. Pred. 12:1a te Koudekerke
op Zaterdagavond 8 uur
in het Vereenigingsgebouw.
Agenda:
I. Gel. Bel. Art. 30. „Van de Regeering de ker
kelijke ambten", vriend M. Boone.
II. Voordrachtvriend J. Blaasse. Memorisatie
vriend L. Wielemaker.
III. Anti Rev. beg. Art. 18. „Onze Koloniën",
schetsen 2, vriend D. Simonse.
ZONDAG 11 AUGUSTUS 1935.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Collecte Emeritifonds.
Hofpleinkerk 9.30 uur
2 uur
6 uur
Noorderkerk 9.30 uur
6 uur
Ds. R. Hamming
te Nijverdal.
Ds. D. Bremmer
Ds. R. Hamming
Ds. D. Bremmer
Ds. F. A. den Boeft
te Kralingen.
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Cand. A. J. Radder
te Hoogeveen.
Domburg 9.30 en 2.30 uur 1 1
Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr.
7 uur Ds. D. Bremmer
Grijpskerke 9.30 en 2 uur Cand. E. Zijlstra
te Amsterdam.
Koudekerke 9.30 en 2 uur Ds. C. J. de Kruijter
te Wommels.
St. Laurens 9.30 uur Ds. v. Ginhoven
te Vledder.
7.30 uur Ds. F. A. den Boeft
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. H. Pestman
te Rijswijk.
Serooskerke 9.30 en 2 uur Cand. van Nes
7 uur Cand. van Nes
Zendingsrede.
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck
Veere 9.30 en 2 uur Ds. Eggink
te Geldermalsen.
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Cand. M. P. van Dijk
te Wemeldinge.
Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Ds. F. A. den Boeft
Westkapelle 9.30 en 2 uur
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Lezen eener Leerr.
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. M. Mulder
Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
6 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 en 2 uur Dr. van Zuijlen
Zierikzee 10.30 en 6.30 uur Cand. W. Vis
te Haamstede.
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE THOLEN.
Anna Jacobapolder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 u. Ds. D. Ringnalda
te Weesp.
Krabbendijke 10 en 3 uur Ds. M. Ros
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Ds. de Graaf
te Stad aan Haringvliet.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Lezen eener Leerr.
Voorber. H. Av.
Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 uur Ds. G. Leene
2 uur Lezen eener Leerr.
Borssele 9 en 2 uur Ds. H. Fransen
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. Dondorp
te Heemstede.
's-Gravenpolder 9.30 uur Ds. Hulsteijn
te Middelstum.
2 uur Ds. G. Leene
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Joh. Booij
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele
Kruiningen 10 en 3 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Lezen eener Leerr.
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 9.30 en 2.30 uur
Hoek 9 e* 2 uur
Oostburg 10 en 3 uur
Schoondijke 10 en 3 uur
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Ds. Joh. Tiemens
Ds. J. S. Post
Ds. J. A. Vink
Ds. M. van Wijk
te Delfshaven.
Ds. D. de Vries
Ds. C. Stam
te Pernis.
Ds. de Feijter
te Zwartsluis.
Onze hartelijke dank aan allen, die
tijdens de ziekte en na het overlijden
van onzen Man en Vader, ons hun
medeleven en liefde betoond hebben,
inzonderheid broeder Sturm, die den
overledene vele jaren dagelijks met volle
toewijding en liefde geholpen heeft.
De Heere schenke hem steeds rijke zegen
voot dit zeldzame liefdewerk.
Wed J DE VOS—den Hollander
en Dochter.
Serooskerke (W 9 Augustus 1935.
GEEFT UW ADVERTENTIES TER
PLAATSING AAN
HET ADVERTENTIEBUREAU VAN
LITTOOIJ OLTHOFF
MIDDELBURG