FEUILLETON KLATERGOUD VAN VERRE EN NABIJ. KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN. Jood was. En degenen die hem steunden, de Herodianen, waren zoowel Farizeërs als Saddu- ceërs, of ook geen van beiden. In de tweede plaats waren de Farizeërs niet meer zulk een eenheid als ze tot nog toe geweest waren. Men begon zich langzamerhand de vraag te stellen of het standpunt dat altijd was ingeno men juist was. Dit standpunt n.l. dat het hoogste doel moest zijn te kunnen leven naar de Torah, en verder zich niet te bekommeren om de poli tieke toestand. De Esseën beantwoorden de laatste vraag be vestigend. Ze trokken zich terug van het wereld leven en huldigden een soort ascetisme dat de historische Farizeërs nooit gekend hadden. Nog een andere groep vormden de zgn. Zeloten. Ze stonden juist op het andere standpunt en ver klaarden de oorlog aan de vroegere vredespoli tiek van de Farizeërs. Ze wilden opstand, revo lutie om maar dat gehate juk te kunnen afwer pen en te kunnen leven naar de wet. Ze waren de wilde fanatici, te vergelijken met de communisten onzer dagen. Zoo zien we dus dat de oude eenheid in be ginsel verbroken is. De doelstelling blijft dezelf de leven naar de Wet. Maar de wegen daartoe verschillen de een verkiest een vredespolitiek en trekt zich terug uit het leven. De ander wil langs den weg van bloed en tranen het ideaal bereiken. Natuurlijk vormden deze twee groepen tesa- men slechts een klein gedeelte van de Farizeërs. Maar hun kracht was hiermede toch gebroken. Ook tegenover de Sadduceërs. Ook tegenover Herodes. Hiermede zijn we gekomen tot een zekere af sluiting van het ontstaan der Farizeërs. Deze „afgescheidenen van het volk" zijn klein begonnen. Ze hebben in hun kinderperiode veel strijd en tegenkanting gekend, onder Salampsio de bloei periode doorgemaakt, maar als nu straks Jezus op aarde komt, dan heeft het zijn oude kracht verloren. Toch zal het nu weer kracht ontwik kelen omdat ze staan tegenover een huns inziens nieuwe vijand, die een aanslag doet op het leven- naar-de-Torah. Zulk een moet sterven. En Jezus is gestorven, maar zijn dood was de vernietiging van het Farizeïsme. Gereformeerde Kerk van Middelburg. De notulen van begin Augustus 1837 maken melding van een vergadering waar slechts een ..punt wordt behandeld en wel dit „dat broeder Geelhoed den Leraar met Zijn wagen des an deren Daags heeft gebracht na Sloe welke des anderen daags verschijnen voor den Rechtbank in Goes". Hoewel kort is deze mededeeling toch van belang. Niet alleen zien we welk een moeite het rei zen in die dagen kostte, maar ook kunnen we hieruit opmaken, dat Ds. Buddingh zijn actie in dien tijd reeds tot Zuid-Beveland uitstrekte. En dat die actie als onwettelijk werd aangemerkt. Dat inderdaad in het Goesche Land in dien tijd gewerkt wordt, blijkt uit de notulen van Sept. 1837 ten huize van Ds. Buddingh in Mid delburg. Hij doet op die vergadering verslag van de „toenemende leden in de goesche landen als ook dat er verscheyden leden mede aan onze gemeenten zijn aangesloten". In de overige maanden van het jaar 1837 ge beurt er niets bizonders. De vergaderingen heb ben een ordelijk verloop. Meestal worden ze gehouden ten huize van Ds. Budding. E. Moor- hoff vertrekt naar Axel, een ander wordt voor hem tot ouderling verkozen. Het jaar 1838 kan aangemerkt worden als een jaar van krachtsontwikkeling. Op 28 Januari 1838 predikt Ds. Budding voor de eerste keer in Goes. De vergaderplaats is een schuur, een houtbergplaats, in de Wijngaardstraat. Deze schuur was het eigendom van Leendert Glerum en Johannes de Jonge Hz., beiden bakkers. Drie maal preekt Ds. Budding op dien Zon dag. Des avonds alleen ongestoord. Des morgens komen onder het gebed de commissaris van po litie binnen met twee agenten. Regelrecht loopt de commissaris naar Ds. Budding. Hij vraagt hem in naam des Konings de vergadering te slui ten. Budding antwoordt„Indien de saamgeko- menen'' Zulks verlangen zal ik de vergadering sluiten, anders niet." Daarna zingt men Ps. 119:75 en 76. Des namiddags komt de commissaris weer beveelt nu de vergadering te sluiten. Bedreigt hem bij ongehoorzaamhêid zich te moeten ver antwoorden voor den rechter. Tevergeefs. DOOR H. KINGMANS 29) „Hoe denk je er over, na de lunch een flinke autotocht mee te maken vroeg hij. „Aan het strand is het vanmiddag toch niets. Daar kunnen wij vanavond wel eens gaan kijken." „Heino wil vannacht hier blijven, vader. Zou dat gaan „Er zal in dit dorp toch wel ergens een plaatsje zijn Dat is een goed idee. 'k Heb er nog niet aan gedacht. Dan gaan wij morgen samen naar Amsterdam." „Zóó laat kan ik hier niet weg. 'k Moet tijdig op het kantoor zijn." „Jongeman", zei de heer Salomons plechtig, „je moet oude menschen de les niet lezen. Meen je dan, dat ik hier tot negen uur op mijn bed lig Mis, man. Om negen uur ben ik in Amster dam." „Dan wil ik graag van de partij zijn", lachte Heino. „Een plekje krijg ik vannacht wel, al was het op den zolder van de dépendance." ,,'k Zal er straks eens met den gérant over praten", beloofde zijn gastheer. „Het komt best in orde." Vóór het terras kwam een auto aansnorren, die met een ruk stilhield. Aan het stuur zat Wei- Ier, die spoedig op het terras verscheen. Heino kookte van woede dat die kerel hem Des avonds komt de commissaris niet. Over ecnigen tijd zouden Budding en de beide bak kers er wel meer van hooren. A. H. OUSSOREN. Het volgende schrijven heeft Dr. Krop aan minister Laval gezonden Excellentie, Het zij ons vergund, eenige woorden toe te voegen aan de uiteenzetting der Heeren verte genwoordigers der Protestantsche Kerken in Frankrijk. Uit naam van den Wereldbond van Protes tanten en van den Internationalen Bond voor Inwendige Zending, meer nog uit naam van het menschelijk geweten, komen wij U vragen te bevoegder plaatse tusschenbeide te komen, ten gunste van vier en twintig slachtoffers van het Sowjetregiem, wier eenige misdaad daarin be staat, dat zij God wenschen te dienen volgens hun innige overtuiging en dat zij aan hun onge lukkige geloofsgenooten het Evangelie wenschen te verkondigen. Wij achten het geheel overbodig, hier den treurigen toestand uiteen te zetten, waarin de geloovigen in Sowjet-Rusland verkeeren. Voor zoover noodig, zal het bij dit schrijven gevoegd memorandum, alle noodzakelijke bijzonderheden vermelden. De regeering te Moskou heeft, vol gens haar eigen verklaring, een oorlog zonder genade verklaard aan alles, wat godsdienst is en aan elk Christelijk idealisme. De heer Yaroslawsky heeft hieromtrent, trou wens, een afdoende bekentenis afgelegd, toen hij verklaarde (redevoering, gepubliceerd in de „Pravda" van 15 Juni 1929): „Wij verdedigen ons niet. Wij zijn dan ook niet dom genoeg, om ons tevreden te stellen met het aannemen van een verdedigende houding zoo gek zijn wij nooit geweest." „Wij zetten den strijd voort aan het anti- godsdienstfront, niet door ons te verdedigen te gen den klassevijand, maar door tot den aanval over te gaan." En deze aanvallen zijn hoofdzakelijk gericht tegen de voorgangers der verschillende gods diensten. In den laatsten tijd blijkt het wel, dat deze vijandige handelingen van buitengewoon ge- welddadigen aard zijn. Alles schijnt er op te wijzen, dat men het pro gram voor het vijfjarenplan zeer ernstig opneemt, welk program thans op weg is om werkelijkheid te worden, en dat de „liquidatie" eischt van de laatste overblijfselen van het godsdienstig leven tegen 1937. Inmiddels zijn de vier en twintig (26) predi kanten, wier namen en adressen aan dit verzoek schrift zijn toegevoegd, en waarvan er vooral negen, wier namen door zijn aangeduid ons medelijden opwekken, slachtoffers geworden van een terreursysteem, zooals de wereldgeschiedenis nimmer heeft aanschouwd. Excellentie, wij kennen den invloed van U.w woord op de Sowjet-regeering en wij smeeken LI, met alle kracht die in ons is, voor onze ge loofsgenooten tusschenbeide te komen. „De rechtspolitiek", gelijk de eeredeken der Theologische Faculteit te Parijs, de Heer Raoul Allier, zeer terecht opmerkte, „is de door het Frankrijk van '89 gedane uitvinding. De belan- gelooze politiek heeft het mogelijk gemaakt, dat het volk zich een juist begrip van de rechts politiek kon vormen." In den naam van deze politiek, in den naam van de groote beginselen van '89, die voor elk menschelijk wezen, in de eerste plaats vrijheid van godsdienst, zedelijke vrijheid, intellectueele vrijheid, zonder welke de politieke vrijheid slechts een ijdele klank is, opvordert, verzoeken wij U. Excellentie, onze broederlijke tusschenkomst een gunstig onthaal te verleenen en de betuiging van onzen diepen eerbied te willen aanvaarden." w.g. F. J. KROP. Het is jammer dat sommigen gaan inslapen en denken dat er toch niets te veranderen is aan den toestand. Wie dat denkt vergist zich en we moeten daarom dankbaar zijn dat er strijders ge vonden worden, die deels de onderdrukten willen steunen deels de verderflijke beginselen van het Communisme bestrijden. En dan denken we naast Dr. Krop aan onzen Zeeuwschen collega Ds. de Koning. En dan zien we achter deze mannen staan de plaatselijke comité's en achter deze comité's de massa der verdrukten. Deze nu zijn dag kwam bederven Tot zijn groote vreugde bemerkte hij echter, dat ook op het ge laat van Gretha een trek van ergenis verscheen. Weiier deed, alsof hij een andere richting wilde inslaan, om dan opeens de familie Salo mons te bemerken. „Neen, maar", riep hij verbaasd uit, „is U hier Ik meende dat de familie in Noordwijk was Hij huichelde, naar Heino met stelligheid wist. Want hij was zeer goed op de hoogte, waar de familie vertoefde. En hij was met opzet naar Wijk aan Zee gekomen, om in de nabijheid van Gretha te zijn. „Hoe kom je aan Noordwijk, man", zei mijn heer Salomons. „Ik meende het stellig", merkte de ander op, allen groetend door hen de hand te schudden en Gretha een compliment makend over haar door de zon en de zeelucht gebruinde huid. „Mag ik bij de familie plaats nemen vroeg hij dan, meteen gaan zittend naast Gretha, tot groote ergernis van Heino. „Met plezier, man. Ben je aan het toeren ,,'k Wilde vandaag eens van het strand ge nieten." „Dat zal je niet meevallen", lachte mijnheer Salomons. „Allereerst is het er 's Zondags stik vol en bovendien waait er op het oogenblik een warme landwind, die het verblijf aan zee niet aanlokkelijk maakt." „Wij gaan 's Zondags nooit naar het strand", zei Gretha zeer koel. „Het is er niet prettig, 's Zondags zou ik het liefst maar in Amsterdam zijn. Wij kunnen er vanmiddag wel eens heen roepen met luide stem help ons. En we kunnen helpen. Ieder kan helpen. Al is 't nog zoo weinig. Daarom roepen we zoowel de plaatselijke co mité's als alle Zeeuwen en Zeeuwinnen toe steunt de vernieuwde actie voor de Zeeuwsche beker. Jeugdvereenigingen aan de slag Het geld komt op zijn plaats. Dat bewijzen de duizenden dankbetuigingen. Laten we op het schreien van duizenden medebroeders en -zusters onze ooren niet stoppen maar de hand der barm hartigheid hen toereiken. De Zeeuwsche beker zal U spoedig worden aangeboden en wijs hem dan niet terug. Duitschland. Het nieuwe heidendom. In World Dominion lezen we Een professor van Florence, die in Berlijn cenigen tijd heeft doorgebracht, berekent dat er niet minder dan 32 verschillende godsdienstige bewegingen zijn. De Pruisische Belijdenissynode gaf een manifest uit waarin zij de grenzen aanwees van het staats gezag en protesteerde tegen de pogingen om door middel van de Staatsmachine het geloof omver te werpen700 predikanten werden gevangen genomen. Hoe teeder behandelt de Nazistaat het nieuwe Heidendom in Duitschland in vergelijking met deze brute behandeling van het Christendom. Voorbeelden Het heidendom in Duitschland kan zooveel ruimte verkrijgen in de dagbladen als het wenscht. Ze mogen door advertenties pro paganda maken zooveel als ze willen. De auto riteiten staan officieele regeeringsuren van de omroep af voor het verbreiden van het heiden dom. Geheel Duitschland toont belangstelling wanneer een deputatie Generaal Ludendorf gaat feliciteeren met zijn 70en verjaardag en het luis tert wanneer Ludendorf aan hen vertelt dat hij „vaarwel" aan het Christendom gezegd heeft reeds geruimen tijd geleden en hij de natie ad viseert dit ook te doen." Ziet ge wel lezer, dat de beide uitersten, Com munisme en Nationaal Socialisme, elkander ra ken. Hoe kan het ook anders als ze eenzelfde vader hebben in Hegel. Nog eensDuitschland. In The Indian Social Reformer lezen we dat een groep „ernstige zielen" een verzoek heeft gericht om Hindoeïstische Zendelingen te mogen ontvangen in Wiesbaden, Duitschland. Aan dit verzoek is gevolg gegeven en de Heer Yatiswarananda is nu reeds zes maanden werk zaam in Wiesbaden. Daar heeft deze Hindoe zooveel werk gevonden, dat hij er niet 6 maan den, maar nog meer dan een jaar wil blijven. Ook in verband met de naburige landen ver klaart hij. Talrijke intellectueelen en vooraan staande christenen zijn vermoeid van de chris telijke dogma's. Overal waar Yatiswarananda gekomen is heeft hij „solide" beginselen gelegd, steunende op de vedanta. Hij tracht kleine groe pen te stichten, die als basis kunnen dienen om het werk verder uit te breiden. Met vooraan staande professoren heeft Yatiswarananda zeer interessante gesprekken gehad. Hm, interessant zal het wel zijn. Maar teeke nend is het zeker. En onheilspellend ook. Arm volk dat Gods Woord loslaat, dat het Oude Testament verbrandt en het Hindoeïsme begroet. A. H. OUSSOREN. VIERTAL TE Winterswijk W. de Graaf te Onnen. D. Veenhuizen te Valthermond. A. W. Wymenga te Jutrijp-Hommerts. F. C. Zwaai Jr. te Borger. DRIETAL TE Opende (Gron.): F. van Dijk, hulppred. te Haaksbergen. Cand. R. Dcuma te Bergum. Cand. H. J. Heersink te Oude-Pekela. BEROEPEN TE Groningen (vac.-Mieder.ia)D. Zwart te Aalten. Enschedé I. de Wolf te Mussel. Hohverd (Fr.): Cand. J. van Bruggen te Ermelo. K. B. S. Middelburg. Maandag 1 Juli COETUS des morgens om 10 uur. rijden. „Naar Amsterdam vroeg haar vader ver baasd. „En er stond een anderen tocht op het program. Ik voel niets voor Amsterdam." „Wij behoeven er niet lang te zijn", zei Gre tha, haar moeder veelbeteekenend aanziend. Deze had Gretha echter reeds lang begrepen. „Wij kunnen nog wel eens zien, Alfred", zei zij tot haar man, om dan onmiddellijk het ge sprek op een ander onderwerp over te brengen. Weiier bleef kalm zitten, gekscheerde met Gretha, die hem tamelijk op een afstand behan delde. Hij gaf echter geen kamp en invitterde zichzelf maar voor de lunch. „Welja, hoe meer zielen, hoe meer vreugd", zei mijnheer Salomons. „Wat heb je, Heino." „Ik geloof warempel, dat ik last van de warm te begin te krijgen", antwoordde deze gevat. De waarheid was, dat bij zich gruwelijk ergerde over het optreden van Weiier, dien hij wel kon wegkijken. Maar ondanks die ergernis bespeurde hij toch, dat het verschijnen van den vrijpostigen jongeling Gretha ook niet welgevallig was. Hij meende zelfs aan mevrouw Salomons, die ove rigens de beleefdheid zelve was, ook te bespeu ren, dat zij Weiier het liefst maar zag vertrekken. Toen de gong voor de lunch ging en allen het terras verlieten, om de eetzaal op te zoeken de zon verscheen trouwens op het terras, zoodat een langer verblijf er wel niet mogelijk zou zijn -nam mevrouw Salomons haar man even ter zijde. „Dat was natuurlijk maar gekheid van Gretha daareven", zeide zij. „Wat zouden wij in Am sterdam moeten gaan doen Middelburg. Vergadering van de Commissie van Beheer Dinsdag 2 Juli a.s., 's avonds 7.30 uur. DE SECRETARIS. VERGADERING van den Kerkeraad van St. Laurens, gehouden op 24 Juni 1935. Praeses Ds. A. Koning opent de voltallige vergadering. Notulen na lezing onveranderd vastgesteld. Ingekomen Stukken a. Vraag van de Centrale Diaconale Conferentie om vraagpunten in te zenden b. De Orgelcommissie deelt mede, dat br. J. v. d. Hofstede bedankt heeft als lid harer Commissie. De kerkeraad benoemt br. J. de Visser. De organist br. Suurmond, zal verzocht worden als adviseerend lid van de Orgelcom missie op te treden c. Verslag van den arbeid in Westfalen en Pruisen voor kennisgeving aangenomen. Enkele aangehouden steunaanvra gen worden afgehandeld. Rapporten Praeses deelt mede verschillende zieken te hebben bezocht. Br. Prins meldt de Prov. Diaconale Confe rentie te hebben bezocht en doet verslag. Diaconale zaken. Geen bijzonderheden. Kerkelijke stand. Overgekomen van Melis- kerke met attestatie br. A. Simonse. Rondvraag Enkele aangelegenheden den eeredienst betreffende, worden besproken. Er wordt tot geen verandering besloten. Lezing persverslag. Sluiting. DE KERKERAAD. Middelburg. VERGADERING van den Kerkeraad-Smal op Donderdag 27 Juni 1935, des avonds half acht, in de con sistorie Hofpleinkerk. Voorzitter Ds. Oussoren. Aanwezig 28 broeders. De notulen worden gelezen en vastgesteld. Ingekomen Stukken Kennisgeving van overlijden van een broeder en van twee zusters in het Rusthuis. Een mededeeling van het voorgenomen huwe lijk op 9 Juli van onzen a.s. Miss. Dienaar des Woords, Cand. C. van Nes. Een aanvrage om steun wordt gesteld in han den van de Commissie ad hoe. Naar de Jaarvergadering van „Vrederust" worden geen afgevaardigden gezonden. 3 attestaties ingekomen en aanvaard. 1 doopaanvrage toegestaan. 2 doopattestaties ingekomen. 1 doopattest wordt aangevraagd, zal worden gezonden. Sectie I en II brengen verschillende rapporten uit, waarna nog vele andere rapporten volgen. Volgende week Breed. DE KERKERAAD. KORT VERSLAG van de vergadering der Part. Synode in Zeeland van de Geref. Kerken, gehouden op Donderdag 20 Juni 1935. 1. Namens de roepende kerk van Middelburg opent Ds. D. Bremmer de vergadering. 2. De credentiebrieven worden nagezien. Alle classes blijken wettig vertegenwoordigd uitslui tend door primi-afgevaardigden. 3. In het Moderamen worden gekozen Ds. A. C. Heij, praeses Ds. W. H. van der Vegt, scriba Ds. A. Scheele, assessor Ds. A. B. W. M. Kok, 2e scriba. 4. De notulen van de vorige vergadering worden vastgesteld. 5. Correspondentie blijkt er niet gevoerd te zijn. 6. Ingekomen Stukken a. Schrijven van Depp, tot oefening van 't verband tusschen de Geref. Kerken en de Theol. Fac. V. U. In handen qesteld van de Depp. Art. 49 K.O. b. Schrijven van br. D. H. L. te N. in ver band met 't drukken der Acta. Met zijn verzoek zal rekening worden gehouden. c. Verschillende aanvragen van kerken om steun. Zullen later behandeld worden. 7. Rapporten a. Jaarverslag met finantieel verslag v. depp. Prov. Kas ondersteuning Diaconieën enz. Een nieuwe aanvrage van Nieuwerkerk wordt toe gestaan. Rekening en begrooting worden goed gekeurd. Besloten wordt in dit synodejaar voor deze kas één collecte te houden. b. Verslag van de Commissie tot herziening der verhoudingscijfers van Art. 13 K.O. enz. Het rapport wordt met waardeering ontvangen en inzonderheid dank gebracht aan den rapporteur. „Dat wou ik ook zeggen. Maar waarom...?" „Begrijp je het niet Zij wil Weiier weg heb ben." „Maakt hij haar het hof lachte hij. „Ik heb al eens zooiets bemerkt. Maar Gretha spreekt niet gunstig over hem, wel „Weiier zou wel het allerlaatste in aanmer king komen. Gretha mag hem absoluut niet. Hij moet vanmiddag niet mee, Alfred." „O, is het dat Wel, dan gaat hij niet mee. Wij hebben hem toch zeker vandaag niet ge ïnviteerd „Hij inviteert zichzelf wel." „Ik zal hem vóór zijn. Hij zal me de goede stemming niet bederven. Maar nog even, vrouw, is er een andere kaper op de kust „Ik geloof, dat Heino veel meer kans maakt. Heb je er bezwaar tegen vroeg zijn vrouw, even in spanning. „In het minst niet. Hij is een flinke vent. En Gretha „Gretha heeft hem lief", zeide zij. „Ik weet het zeker." „Dan zullen wij de komende gebeurtenissen afwachten", antwoordde hij vroolijk. „Maar dan moet Weiier van het tooneel verdwijnen, daar heb je gelijk in." De drie anderen zaten reeds aan het tafeltje, toen man en vrouw in de eetzaal verschenen. Mevrouw Salomons gaf Gretha een wenk met de oogen, die begrepen werd. Zij werd opeens vroolijk en schertste onder de lunch, dat het een aard had. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1935 | | pagina 2