No* 20 Vrijdag 17 Mei 1935 49e Jaargang WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND* DADERS DES WOORDS* VAN VERRE EN NABIJ. ZENDING. ZEEUWSCHE KERKBODE. REDACTIE: Ds, A. C. HEI] TE KOUDEKERKE. MEDEWERKERS: D.D. L, BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d, ENDE, A, R W. R KOK, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE en R. J. VAN DER VEEN ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2.—. Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement yan minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE: FIRMA LITTOOIJ 6 OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280 BEDEDAG. Door de Classis 's-Gravenhage werd een bede dag uitgeschreven. Het stuk, waarin dat aan de kerkeraden werd meegedeeld, is niet alleen van belang voor de kerkeraden, maar voor alle leden onzer kerken. We nemen het daarom in onze Kerkbode op, opdat dit ernstig woord allen zou bereiken. HEIJ. Aan de Gereformeerde Kerken in Nederland. Weleerwaarde en Eerwaarde Broeders, De Classis 's-Gravenhage van de Gerefor meerde Kerken in Nederland, door de Generale Synode aangewezen tot het uitschrijven van een bededag, heeft in haar vergadering van 2 Mei j.l. besloten de Kerken te verzoeken Zondag 2 Juni a.s. te bestemmen tot een boete- en bededag met het oog op de bijzondere nooden van deze fel-bewogen tijden. Het zal niet noodig zijn, dat de Classis U uitvoerig de redenen uiteenzet, die haar tot dit besluit hebben gedrongen, en een tot in de klein ste trekken nauwkeurig beeld teekent van de velerlei ellenden, die in onze dagen zulk een opzettelijken bededag wettigen. De „crisis" en de „malaise" zijn U genoeg zaam bekend. Gij zult zelf gedurig in aanraking komen met den zwaren stoffelijken druk, die het leven be nauwt, en met de pijnigende zorgen en moeiten, die niet nalaten haar droeven invloed ook te oefenen in de dingen van het Koninkrijk Gods. Gij ziet om U heen de ontwrichting van het economisch leven gij kent de velen, ook in het midden der Gemeente, die het moeilijke kruis der werkloosheid moeten dragen gij volgt met ont roering de inzinking van de maatschappelijke welvaart, waaruit geen redding mogelijk schijnt, en aan des Heeren Kerk kan ook niet voorbij gaan de toenemende verwarring en vijandschap onder de volkeren, die uit eerzucht en eigen belang zich in steeds sterker bewapening voor bereiden voor een nieuwen oorlog en niet buigen voor de ordinantiën des Heeren. Maar banger dan al deze ellenden zijn de diepe geestelijke nooden, welke onze tijden ken merken, en is de afval van het Woord en van den dienst Gods. Een afval, die zich openbaart in de voort- dringende macht der revolutie en in het drieste optreden van het moderne heidendom. Een afval, die in Rusland en Duitschland leidt tot vervolging van de Gemeente van Christus en tot verdrukking van hen, die aan de belijde nis des Evangelies trouw blijven. En een afval, die ook aan ons volk niet vreemd is gebleven, en ons moet stemmen tot ernstige verootmoediging voor het aangezicht Gods. Want wij zien immers met groote droefheid de toenemende verachting en vertreding van Gods geboden en de verlating van des Heeren dienst en Kerk. De verwildering op zedelijk ge bied verergert zich bij den dag, en in steeds bree der kringen wordt met grove lichtzinnigheid een goddeloos spel gespeeld met huwelijk en gezin, met liefdesgeluk en kinderzegen, met kuischheid en eerbaarheid en ook met eerlijkheid in zaken en handel. En deze immoraliteit gaat in deze tijden van grooote ontevredenheid gepaard met ergerlijke bespotting van het gezag der overhe den, en de mensch verheft zich in zijn rebellie steeds driester tegen God en Zijn Gezalfde. Engaan wij bij al deze ellenden als Ker ken van Christus vrijuit Wij hebben ons te verootmoedigen over onze zonden, want wij zijn niet getrouw geweest, ge lijk wij getrouw hadden moeten zijn in de be lijdenis van den naam van Christus in deze we reld. Wij hebben met de rijke schatten, welke onze Koning ons toevertrouwde, te weinig ge woekerd, en niet altijd genoegzaam weerstand geboden aan den geest der eeuw. De wereld gelijkvormigheid is ook in ons midden ingedron gen de onverschilligheid ten opzichte van de rechte belijdenis der waarheid heeft tal van har ten verkild voor de heiligheid en zuiverheid van het Huis des Heeren werd niet die ijver openbaar, welke God van ons vraagt, en herinnert het Pinksterfeest, dat straks weer zal gevierd worden, ons niet aan de zondige ge- deeldheid van de Kerk des Heeren en aan de breuke tusschen de belijders der gereformeerde waarheid, welke verdeeldheid ver verwijderd is van het ideaal, dat het feest van Pinksteren ons stelt En wordt de groote nood van onze da gen door allen gevoeld als een geestelijke nood, en beseffen wij, dat de stoffelijke rampspoeden in den geestelijken achteruitgang hun diepere oorzaak vinden Vernederen we ons onder de krachtige hand des Heeren, die de wereld met Zijn oordeelen slaat en klaagt in deze tijden van velerlei klachten een iegelijk over zijn zonden Is er wederkeering tot onzen God, en wekken wij elkander op Komt, en laat ons wederkeeren tot den Heere, want Hij heeft verscheurd en Hij zal ons genezen, Hij heeft geslagen en Hij zal ons verbinden (Hosea 6:1)? En vermenigvul digt zich het gebed tot God, zóó dat Zijn volk Hem aanloopt als een waterstroom en uit de diepten roept vóór alles om de levenwekkende kracht des Heiligen Geestes Wanneer ge aan dit alles Uw aandacht geeft zult ge het kunnen verstaan, dat de Classis 's-Gravenhage gemeend heeft, daarbij vervullen de den wensch van tal van Kerken, een bededag uit te schrijven. Zij heeft daarvoor bestemd Zondag 2 Juni, den rustdag voor Pinksteren, den z.g.n. Exaudi- Zondag den sabbat van hetHoor Heere. Deze Zondag wordt in het kerkelijk jaar der Christelijke Kerk met dien naam genoemd als een herinnering aan de Gemeente des Heeren, die voor den Pinksterdag eendrachtig volhardde in het gebed om de komst van den Trooster. Naar haar voorbeeld willen wij op den Zon dag voor ons Pinksterfeest eendrachtig in ge meenschappelijk gebed ons voor God veroot moedigen en Hem smeeken om de herscheppende werking des Geestes in deze arme tijden en om uitkomst in den veelvuldigen nood. In navolging van die jonge adventskerk willen wij roepen tot God, dat Hij de hemelen scheure en Zich aan ons ontdekke, en in belijdenis van onze ongerechtigheden, die vele zijn, vragen met allen aandrang der zielHoor, Heere, mijn stem als ik roep en wees mij genadig en antwoord mij (Psalm 27:7). De Classis vertrouwt, dat gij, overtuigd van de noodzakelijkheid van dezen bijzonderen ge bedsdag, aan haar oproep zult voldoen, en op Zondag 2 Juni met de gemeente zult samenkomen tot een ure van boete en gebed, van verootmoe diging en dankzegging tevens voor Zijn genade. Gods Geest wone rijkelijk in Uw midden. Het gebed van den rechtvaardige vermag veel. De Heere verhoore ons in den dag der be nauwdheid. DE CLASSIS v.n. Namens haar Ds. P. v. d. SPEK, h.t. Praeses. Ds. W. v. 't SANT, h.t. Assessor. Ds. P. NOMES, h.t. Scriba. 's-Gravenhage, Mei 1935. HET LAM, STAANDE ALS GESLACHT. Openb. 5. Johannes behoefde dan niet te weenen omdat niemand waardig bevonden werd het boek met de zeven zegelen te openen. De Leeuw uit den stam van Juda, had overwonnen, om het boek te openen en zijn zeven zegelen open te breken. Als Johannes nu Hem, die waardig bevonden werd het boek te openen, ook mocht zien, zag hij Hem wel heel anders dan hij zich Hem moest voorstellen, als hij hoorde van een Leeuw. Hij beschrijft dat gezicht alzooen ik zag en zie een Lam, staande als geslacht. Niet een leeuw zag Johannes, maar een lam. En dat lam staande als geslacht. Niet dus een geslacht lam, maar een lam staande als geslacht. Aan het lam waren nog duidelijk te zien de sporen van een gewelddadigen dood. Desondanks stond dat Lam. En bijzonder was de plaats, waar dat Lam stond. Het stond in 't midden van den troon en van de vier levende wezens en van de ouderlingen. Alweer moeten we bedenken, dat we, waar alles symbolisch beschreven wordt, ons hiervan niet een heldere voorstelling kunnen maken. Maar zóóveel blijkt, dat het Lam het middelpunt vormt van de vier levende wezens en de vier en twintig ouderlingen, zijnde zelf geplaatst mid den in den grooten troon. Die plaats wees dan op de bevoegdheid van het Lam om te regeeren. En bij die bevoegdheid kwam dan ook de macht om te regeeren. Johannes zag het Lam, hebbende zeven hoor nen en zeven oogen. Die zeven hoornen wezen op de volheid van kracht. De hoorn is het tee- ken van kracht. En die zeven oogen wezen op de volheid van kennis en de volheid van in vloed, die van het Lam uitgaat, door de zeven Geesten, die uitgezonden zijn in alle landen. En dan zag Johannes, dat dit Lam kwam en het boek nam uit de rechterhand dergenen, die op den troon zat. Hij was bevoegd om dat boek van Gods raad te nemen, de zegelen daarvan open te breken, van den inhoud van dien raad Gods kennis te nemen, want het Lam had ook kracht om dien raad Gods te verwezenlijken en te maken, dat alle dingen naar dien raad Gods geleid werden. Dat en waarom het Lam die eere waardig was wordt Johannes getoond in de hulde, die aan het Lam wordt gebracht en gemeld in het lied, dat hij hoorde zingen. Nauwelijks toch heeft het Lam het boek genomen uit de rechterhand van Hem, die op den troon zat, of de vier le vende wezens en de vier en twintig ouderlingen vallen voor het Lam neer om het te huldigen en te aanbidden. En grootsch is die hulde. Elk der ouderlingen heeft een gouden citer of harp het instrument om het blijde lied te begeleiden om de uiting van hooggestemde vreugde nóg te verhoogen. En elk heeft ook een gouden fiool een groote ondiepe schaal van wijden omvang en die gouden schaal gevuld met reukwerk, opdat ook de wierookgeur de geur van de gebeden der heiligen getuigen zou van de aanbiddende vereering, waarmee zij het Lam hun hulde bren gen. En zóó zingen ze dan het Lam toe Gij zijt waardig dat boek te nemen en zijn zegelen te openen. In hun lied verklaren ze dan ook waarom aan het Lam die eere toekomt„Want Gij zijt ge slacht en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed uit alle geslacht en taal en volk en natie en Gij hebt ons onzen God gemaakt tot koningen en priesters en wij zullen als koningen heerschen op de aarde." Als koningen mochten ze daar zitten op tro nen en zij mochten op die tronen zitten in de onmiddellijke nabijheid van Gods troon konin gen en priesters tegelijk. Maar als zij zóó Gode koningen en priesters gemaakt waren, dan was het omdat het Lam was geslacht en hen Gode alzoo had gekocht met Zijn bloed, uit alle ge slacht en taal en volk en natie. De Leeuw uit Juda's stam moest een Lam willen worden een Lam, dat zich ter slachting zou laten leiden een Lam, dat zich vrijwillig zou offeren tot een zoenoffer om de zonden te verzoenen de zonden, die een vloek, legden op de heele wereld. Die zonden konden niet anders verzoend worden dan door den dood des Zoons van God. En daarom was de Zoon Gods gewor den het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegnam. En zóó had Hij ze verlost uit alle ge slacht en taal en volk en natie uit alle groepen der menschheid, hier geteekend naar hun afkomst, taal, land en leefwijze. Het was dus zinrijk, dat Johannes het Lam zag, staande als geslacht, nog dragende de spo ren van den gewelddadigen dood, waaraan het zich vrijwillig onderworpen had. Door Zijn zoendood had Christus weer ver worven het recht van de gemeenschap met God, opdat God weer de geheimen van Zijn raad den mensch zou kunnen meedeelen en zeggen „zou Ik hun verbergen wat Ik doe Daardoor had de Middelaar, God en mensch in één Persoon, ook weer het recht verworven, dat de mensch medearbeider Gods werd om mee te arbeiden, dat Gods raad geleid werd tot zijn voltooiing. En dat huidelied, aangeheven door de ouder lingen en de vier levende wezens, vindt dan instemming bij de Engelen. Johannes ziet ze daar in hun onafzienbare rijen. Hun getal was tienduizendmaal tienduizen den en duizendmaal duizenden. Millioenen En gelen. En die Engelen staan dan in den buitensten kring. Johannes zietde troon Gods, waarin ook het Lam een plaats heeftdaaromheen de le vende wezens en de ouderlingen en daarom heen de millioenen Engelen. En ook uit dien buitensten kring wordt dan hulde gebracht aan het Lam. Is het, dat de gemeente aan de Engelen be kend maakt de veelvuldige wijsheid Gods, de gemeente, die het voorwerp is van het verlos send werk van Christus en die dus 't eerst en 't hoogst Zijn lof moet bezingen, haar lof vindt dan instemming bij de Engelen. Hoor de Engelen zingen Het Lam, dat ge slacht is, is waardig te ontvangen de kracht en rijkdom en wijsheid en sterkte en eer en heer lijkheid en dankzegging. Niet minder dan zeven attributen zeven is weer het getal der volkomenheid komen, naar het lied der Engelen, toe aan het Lam, dat geslacht werd. Het Lam had ontvangen de allesvermogende kracht den rijkdom, het bezit van alles de wijsheid om alles te leiden naar z'n einddoel de sterkte om onwederstandelijk Zijn wil door te zetten de eere, dat Hem gegeven was alle macht in hemel en op aarde de heerlijkheid, die bij die eerepositie behoorde en de dankzeg ging, waarmee Hij geloofd werd om het groote werk der verlossing. En als het Lam dat alles ontvangen heeft, dan zeggen de Engelen, dat Hij waardig was dat alles te ontvangen. HEIJ. Rusland, Dr. Krop schrijft in „Geloof en Vrijheid" „Wij zullen niet moede worden het te her halen alle kerken en belijdenissen staan in het land van Stalin aan den haat der God-loozen blootzij hebben gezamelijk front te maken te gen een regiem dat een schande is voor het men- schelijk geslacht. Inderdaad. Het moge waar zijn dat de N.S.B. een zeer groot gevaar beteekent voor de vrij heid, ook voor het belijden van ons geloof, we vergeten met ons zien naar Duitschland wel eens een land dat op eenzelfde revolutionaire bodem staatRusland." Dr. Krop geeft een levensbeschrijving van den Heer Litwinof, waarbij hij in herinnering brengt zijn bankroof te Tiflis, waarbij 35 personen ge dood werden. L i t w i n o v, „Heer Henoch Wallach, bekend onder den naam van Litwinov, en wiens revolutionnaire bijnaam was Maximowich, noemde zich soms Finkelstein, soms Graf. Hij was een Jood en werd in 1876 in Bielestock uit bourgeois ouders geboren. Van het jaar 1901 af stond hij bekend als een der meest actieve leden van het revolutionair sociaal-democratisch comité te Kiev. Hij werd gevangen genomen en veroordeeld tot 5 jaar ver banning naar Siberië, daar hij een geheime re volutionnaire drukkerij had opgericht. Het geluk te hem de gevangenis te Kiev te ontvluchten en naar het buitenland te gaan, waar hij nog voort durend deelnam aan de Russische revolutionnaire beweging. In 1906, toen hij aan het hoofd stond van een strijd-organisatie tegen de overheden, belastte Lenin hem met een zending om vuurwapenen te koopen en deze in Rusland binnen te smokkelen: het was in dezen tijd, dat Litwinov in het ge heim in Petersburg leefde onder den naam van Gustav Graf. In 1908 werd hij in Parijs gevangen genomen, toen hij, op last van Krassin een belangrijke hoe veelheid Russisch bankpapier wilde inwisselen. Dit geld was afkomstig van een roofoverval door Lenins vertrouwelingen in den Kaukasus, op de Staatsbank te Tiflis. Uit Frankrijk ver dreven, begaf Litwinov zich naar Londen, waar hij verbleef tot de revolutie in Rusland uitbrak, onderwijl revolutionnaire propaganda drijvend in Engeland. Zoo gauw er een Commissariaat van Buiten- landsche zaken in Rusland gevormd werd, begon Litwinov daarin een zeer actieve rol te spelen. Hij vertegenwoordigde altijd het meest bolsje wistische element. Hij was vooral bezig op het terrein van de organisatie van de internationale bolsjewistische propaganda, met de afdeelingen van de Komintern." Tot zoover de bewuste levensbeschrijving van den diplomaat-bankroover, die de bekende mo- reele beginselen van het bolsjewisme zoo trouw in toepassing brengt. Litwinov is van huis uit een Jood. En aange zien het maar al te vaak voorkomt dat de fouten der communistische Joden op rekening van het Jodendom worden gezet, daar verwijzen wij nog speciaal naar het artikel, voorkomende in dit nummer, waar uitvoerig wordt gewezen op de vervolging waarvan de geloovige Joden in Sow jet-Rusland het slachtoffer zijn." En die meneer sluit verdragen met de voor aanstaande landen. Weten we het gironummer nog van Ds. de Koning te St. Laurens, 't Is 220659. Met hartelijken dank kan ik weer enkele bij dragen vermelden voor de volgende doeleinden Voor de Chr. Huishoudschoolvan A. Q. te Schoondijke 10.Meisjesver. van Kapelle- Biezelinge 10.Zendingscommissie Eindho ven 50. Voor kerkje Parakan van M. F. te 's Heer Arendskerke 2.50 uit het busje van de Chr. School te 's Heer Arendskerke 2.50 door bemiddeling van Ds. Oussoren 12.door bemiddeling van Ds. Bremmer 2.50kerk Kapelle-Biezelinge 25.van Mej. W. te Middelburg 1.50 door bemiddeling van Ds. Lindeboom een legaat van 1000. Voor Schooldienstuit Goes door bemidde ling van M. Arnoldi van N. N. 10.van N. N. 2.50. Voor het kerkje in Parakan is nu aanwezig 1635.39 en voor de Chr. Huishoudschool 359.09Yi en voor Schooldienst 12.50. A. MERKELIJN.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1935 | | pagina 1