No* 20
Vrijdag 17 Mei 1935
49e Jaargang
WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND*
DADERS DES WOORDS*
VAN VERRE EN NABIJ.
ZENDING.
ZEEUWSCHE KERKBODE.
REDACTIE: Ds, A. C. HEI] TE KOUDEKERKE.
MEDEWERKERS: D.D. L, BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d, ENDE, A, R W. R KOK, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE en R. J. VAN DER VEEN
ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2.—.
Afzonderlijke nummers 8 cent.
ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement
yan minstens 500 regels belangrijke
reductie.
UITGAVE VAN DE
PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE
ADRES VAN DE ADMINISTRATIE:
FIRMA LITTOOIJ 6 OLTHOFF, MIDDELBURG
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot
Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ
OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280
BEDEDAG.
Door de Classis 's-Gravenhage werd een bede
dag uitgeschreven. Het stuk, waarin dat aan de
kerkeraden werd meegedeeld, is niet alleen van
belang voor de kerkeraden, maar voor alle leden
onzer kerken. We nemen het daarom in onze
Kerkbode op, opdat dit ernstig woord allen zou
bereiken.
HEIJ.
Aan de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Weleerwaarde en Eerwaarde Broeders,
De Classis 's-Gravenhage van de Gerefor
meerde Kerken in Nederland, door de Generale
Synode aangewezen tot het uitschrijven van een
bededag, heeft in haar vergadering van 2 Mei
j.l. besloten de Kerken te verzoeken Zondag 2
Juni a.s. te bestemmen tot een boete- en bededag
met het oog op de bijzondere nooden van deze
fel-bewogen tijden.
Het zal niet noodig zijn, dat de Classis U
uitvoerig de redenen uiteenzet, die haar tot dit
besluit hebben gedrongen, en een tot in de klein
ste trekken nauwkeurig beeld teekent van de
velerlei ellenden, die in onze dagen zulk een
opzettelijken bededag wettigen.
De „crisis" en de „malaise" zijn U genoeg
zaam bekend.
Gij zult zelf gedurig in aanraking komen met
den zwaren stoffelijken druk, die het leven be
nauwt, en met de pijnigende zorgen en moeiten,
die niet nalaten haar droeven invloed ook te
oefenen in de dingen van het Koninkrijk Gods.
Gij ziet om U heen de ontwrichting van het
economisch leven gij kent de velen, ook in het
midden der Gemeente, die het moeilijke kruis der
werkloosheid moeten dragen gij volgt met ont
roering de inzinking van de maatschappelijke
welvaart, waaruit geen redding mogelijk schijnt,
en aan des Heeren Kerk kan ook niet voorbij
gaan de toenemende verwarring en vijandschap
onder de volkeren, die uit eerzucht en eigen
belang zich in steeds sterker bewapening voor
bereiden voor een nieuwen oorlog en niet buigen
voor de ordinantiën des Heeren.
Maar banger dan al deze ellenden zijn de
diepe geestelijke nooden, welke onze tijden ken
merken, en is de afval van het Woord en van
den dienst Gods.
Een afval, die zich openbaart in de voort-
dringende macht der revolutie en in het drieste
optreden van het moderne heidendom.
Een afval, die in Rusland en Duitschland leidt
tot vervolging van de Gemeente van Christus
en tot verdrukking van hen, die aan de belijde
nis des Evangelies trouw blijven.
En een afval, die ook aan ons volk niet
vreemd is gebleven, en ons moet stemmen tot
ernstige verootmoediging voor het aangezicht
Gods.
Want wij zien immers met groote droefheid
de toenemende verachting en vertreding van
Gods geboden en de verlating van des Heeren
dienst en Kerk. De verwildering op zedelijk ge
bied verergert zich bij den dag, en in steeds bree
der kringen wordt met grove lichtzinnigheid een
goddeloos spel gespeeld met huwelijk en gezin,
met liefdesgeluk en kinderzegen, met kuischheid
en eerbaarheid en ook met eerlijkheid in zaken
en handel. En deze immoraliteit gaat in deze
tijden van grooote ontevredenheid gepaard met
ergerlijke bespotting van het gezag der overhe
den, en de mensch verheft zich in zijn rebellie
steeds driester tegen God en Zijn Gezalfde.
Engaan wij bij al deze ellenden als Ker
ken van Christus vrijuit
Wij hebben ons te verootmoedigen over onze
zonden, want wij zijn niet getrouw geweest, ge
lijk wij getrouw hadden moeten zijn in de be
lijdenis van den naam van Christus in deze we
reld. Wij hebben met de rijke schatten, welke
onze Koning ons toevertrouwde, te weinig ge
woekerd, en niet altijd genoegzaam weerstand
geboden aan den geest der eeuw. De wereld
gelijkvormigheid is ook in ons midden ingedron
gen de onverschilligheid ten opzichte van de
rechte belijdenis der waarheid heeft tal van har
ten verkild voor de heiligheid en zuiverheid
van het Huis des Heeren werd niet die ijver
openbaar, welke God van ons vraagt, en
herinnert het Pinksterfeest, dat straks weer zal
gevierd worden, ons niet aan de zondige ge-
deeldheid van de Kerk des Heeren en aan de
breuke tusschen de belijders der gereformeerde
waarheid, welke verdeeldheid ver verwijderd is
van het ideaal, dat het feest van Pinksteren ons
stelt En wordt de groote nood van onze da
gen door allen gevoeld als een geestelijke nood,
en beseffen wij, dat de stoffelijke rampspoeden
in den geestelijken achteruitgang hun diepere
oorzaak vinden Vernederen we ons onder de
krachtige hand des Heeren, die de wereld met
Zijn oordeelen slaat en klaagt in deze tijden van
velerlei klachten een iegelijk over zijn zonden
Is er wederkeering tot onzen God, en wekken
wij elkander op Komt, en laat ons wederkeeren
tot den Heere, want Hij heeft verscheurd en Hij
zal ons genezen, Hij heeft geslagen en Hij zal
ons verbinden (Hosea 6:1)? En vermenigvul
digt zich het gebed tot God, zóó dat Zijn volk
Hem aanloopt als een waterstroom en uit de
diepten roept vóór alles om de levenwekkende
kracht des Heiligen Geestes
Wanneer ge aan dit alles Uw aandacht geeft
zult ge het kunnen verstaan, dat de Classis
's-Gravenhage gemeend heeft, daarbij vervullen
de den wensch van tal van Kerken, een bededag
uit te schrijven.
Zij heeft daarvoor bestemd Zondag 2 Juni,
den rustdag voor Pinksteren, den z.g.n. Exaudi-
Zondag den sabbat van hetHoor Heere.
Deze Zondag wordt in het kerkelijk jaar der
Christelijke Kerk met dien naam genoemd als
een herinnering aan de Gemeente des Heeren,
die voor den Pinksterdag eendrachtig volhardde
in het gebed om de komst van den Trooster.
Naar haar voorbeeld willen wij op den Zon
dag voor ons Pinksterfeest eendrachtig in ge
meenschappelijk gebed ons voor God veroot
moedigen en Hem smeeken om de herscheppende
werking des Geestes in deze arme tijden en om
uitkomst in den veelvuldigen nood.
In navolging van die jonge adventskerk willen
wij roepen tot God, dat Hij de hemelen scheure
en Zich aan ons ontdekke, en in belijdenis van
onze ongerechtigheden, die vele zijn, vragen met
allen aandrang der zielHoor, Heere, mijn stem
als ik roep en wees mij genadig en antwoord
mij (Psalm 27:7).
De Classis vertrouwt, dat gij, overtuigd van
de noodzakelijkheid van dezen bijzonderen ge
bedsdag, aan haar oproep zult voldoen, en op
Zondag 2 Juni met de gemeente zult samenkomen
tot een ure van boete en gebed, van verootmoe
diging en dankzegging tevens voor Zijn genade.
Gods Geest wone rijkelijk in Uw midden.
Het gebed van den rechtvaardige vermag veel.
De Heere verhoore ons in den dag der be
nauwdheid.
DE CLASSIS v.n.
Namens haar
Ds. P. v. d. SPEK, h.t. Praeses.
Ds. W. v. 't SANT, h.t. Assessor.
Ds. P. NOMES, h.t. Scriba.
's-Gravenhage, Mei 1935.
HET LAM, STAANDE ALS GESLACHT.
Openb. 5.
Johannes behoefde dan niet te weenen omdat
niemand waardig bevonden werd het boek met
de zeven zegelen te openen. De Leeuw uit den
stam van Juda, had overwonnen, om het boek
te openen en zijn zeven zegelen open te breken.
Als Johannes nu Hem, die waardig bevonden
werd het boek te openen, ook mocht zien, zag
hij Hem wel heel anders dan hij zich Hem moest
voorstellen, als hij hoorde van een Leeuw. Hij
beschrijft dat gezicht alzooen ik zag en zie
een Lam, staande als geslacht.
Niet een leeuw zag Johannes, maar een lam.
En dat lam staande als geslacht. Niet dus een
geslacht lam, maar een lam staande als geslacht.
Aan het lam waren nog duidelijk te zien de
sporen van een gewelddadigen dood.
Desondanks stond dat Lam. En bijzonder was
de plaats, waar dat Lam stond. Het stond in 't
midden van den troon en van de vier levende
wezens en van de ouderlingen.
Alweer moeten we bedenken, dat we, waar
alles symbolisch beschreven wordt, ons hiervan
niet een heldere voorstelling kunnen maken.
Maar zóóveel blijkt, dat het Lam het middelpunt
vormt van de vier levende wezens en de vier
en twintig ouderlingen, zijnde zelf geplaatst mid
den in den grooten troon.
Die plaats wees dan op de bevoegdheid van
het Lam om te regeeren. En bij die bevoegdheid
kwam dan ook de macht om te regeeren.
Johannes zag het Lam, hebbende zeven hoor
nen en zeven oogen. Die zeven hoornen wezen
op de volheid van kracht. De hoorn is het tee-
ken van kracht. En die zeven oogen wezen op
de volheid van kennis en de volheid van in
vloed, die van het Lam uitgaat, door de zeven
Geesten, die uitgezonden zijn in alle landen.
En dan zag Johannes, dat dit Lam kwam en
het boek nam uit de rechterhand dergenen, die
op den troon zat. Hij was bevoegd om dat boek
van Gods raad te nemen, de zegelen daarvan
open te breken, van den inhoud van dien raad
Gods kennis te nemen, want het Lam had ook
kracht om dien raad Gods te verwezenlijken en
te maken, dat alle dingen naar dien raad Gods
geleid werden.
Dat en waarom het Lam die eere waardig
was wordt Johannes getoond in de hulde, die
aan het Lam wordt gebracht en gemeld in het
lied, dat hij hoorde zingen. Nauwelijks toch heeft
het Lam het boek genomen uit de rechterhand
van Hem, die op den troon zat, of de vier le
vende wezens en de vier en twintig ouderlingen
vallen voor het Lam neer om het te huldigen
en te aanbidden.
En grootsch is die hulde. Elk der ouderlingen
heeft een gouden citer of harp het instrument
om het blijde lied te begeleiden om de uiting
van hooggestemde vreugde nóg te verhoogen.
En elk heeft ook een gouden fiool een groote
ondiepe schaal van wijden omvang en die
gouden schaal gevuld met reukwerk, opdat ook
de wierookgeur de geur van de gebeden der
heiligen getuigen zou van de aanbiddende
vereering, waarmee zij het Lam hun hulde bren
gen. En zóó zingen ze dan het Lam toe Gij
zijt waardig dat boek te nemen en zijn zegelen
te openen.
In hun lied verklaren ze dan ook waarom aan
het Lam die eere toekomt„Want Gij zijt ge
slacht en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed
uit alle geslacht en taal en volk en natie en Gij
hebt ons onzen God gemaakt tot koningen en
priesters en wij zullen als koningen heerschen
op de aarde."
Als koningen mochten ze daar zitten op tro
nen en zij mochten op die tronen zitten in de
onmiddellijke nabijheid van Gods troon konin
gen en priesters tegelijk. Maar als zij zóó Gode
koningen en priesters gemaakt waren, dan was
het omdat het Lam was geslacht en hen Gode
alzoo had gekocht met Zijn bloed, uit alle ge
slacht en taal en volk en natie.
De Leeuw uit Juda's stam moest een Lam
willen worden een Lam, dat zich ter slachting
zou laten leiden een Lam, dat zich vrijwillig
zou offeren tot een zoenoffer om de zonden te
verzoenen de zonden, die een vloek, legden op
de heele wereld. Die zonden konden niet anders
verzoend worden dan door den dood des Zoons
van God. En daarom was de Zoon Gods gewor
den het Lam Gods, dat de zonde der wereld
wegnam. En zóó had Hij ze verlost uit alle ge
slacht en taal en volk en natie uit alle groepen
der menschheid, hier geteekend naar hun afkomst,
taal, land en leefwijze.
Het was dus zinrijk, dat Johannes het Lam
zag, staande als geslacht, nog dragende de spo
ren van den gewelddadigen dood, waaraan het
zich vrijwillig onderworpen had.
Door Zijn zoendood had Christus weer ver
worven het recht van de gemeenschap met God,
opdat God weer de geheimen van Zijn raad den
mensch zou kunnen meedeelen en zeggen „zou
Ik hun verbergen wat Ik doe Daardoor had
de Middelaar, God en mensch in één Persoon,
ook weer het recht verworven, dat de mensch
medearbeider Gods werd om mee te arbeiden,
dat Gods raad geleid werd tot zijn voltooiing.
En dat huidelied, aangeheven door de ouder
lingen en de vier levende wezens, vindt dan
instemming bij de Engelen.
Johannes ziet ze daar in hun onafzienbare
rijen. Hun getal was tienduizendmaal tienduizen
den en duizendmaal duizenden. Millioenen En
gelen.
En die Engelen staan dan in den buitensten
kring. Johannes zietde troon Gods, waarin ook
het Lam een plaats heeftdaaromheen de le
vende wezens en de ouderlingen en daarom heen
de millioenen Engelen. En ook uit dien buitensten
kring wordt dan hulde gebracht aan het Lam.
Is het, dat de gemeente aan de Engelen be
kend maakt de veelvuldige wijsheid Gods, de
gemeente, die het voorwerp is van het verlos
send werk van Christus en die dus 't eerst en 't
hoogst Zijn lof moet bezingen, haar lof vindt
dan instemming bij de Engelen.
Hoor de Engelen zingen Het Lam, dat ge
slacht is, is waardig te ontvangen de kracht en
rijkdom en wijsheid en sterkte en eer en heer
lijkheid en dankzegging.
Niet minder dan zeven attributen zeven
is weer het getal der volkomenheid komen,
naar het lied der Engelen, toe aan het Lam, dat
geslacht werd.
Het Lam had ontvangen de allesvermogende
kracht den rijkdom, het bezit van alles de
wijsheid om alles te leiden naar z'n einddoel
de sterkte om onwederstandelijk Zijn wil door
te zetten de eere, dat Hem gegeven was alle
macht in hemel en op aarde de heerlijkheid,
die bij die eerepositie behoorde en de dankzeg
ging, waarmee Hij geloofd werd om het groote
werk der verlossing.
En als het Lam dat alles ontvangen heeft, dan
zeggen de Engelen, dat Hij waardig was dat
alles te ontvangen.
HEIJ.
Rusland,
Dr. Krop schrijft in „Geloof en Vrijheid"
„Wij zullen niet moede worden het te her
halen alle kerken en belijdenissen staan in het
land van Stalin aan den haat der God-loozen
blootzij hebben gezamelijk front te maken te
gen een regiem dat een schande is voor het men-
schelijk geslacht.
Inderdaad. Het moge waar zijn dat de N.S.B.
een zeer groot gevaar beteekent voor de vrij
heid, ook voor het belijden van ons geloof, we
vergeten met ons zien naar Duitschland wel eens
een land dat op eenzelfde revolutionaire bodem
staatRusland."
Dr. Krop geeft een levensbeschrijving van den
Heer Litwinof, waarbij hij in herinnering brengt
zijn bankroof te Tiflis, waarbij 35 personen ge
dood werden.
L i t w i n o v,
„Heer Henoch Wallach, bekend onder den
naam van Litwinov, en wiens revolutionnaire
bijnaam was Maximowich, noemde zich soms
Finkelstein, soms Graf. Hij was een Jood en
werd in 1876 in Bielestock uit bourgeois ouders
geboren.
Van het jaar 1901 af stond hij bekend als een
der meest actieve leden van het revolutionair
sociaal-democratisch comité te Kiev. Hij werd
gevangen genomen en veroordeeld tot 5 jaar ver
banning naar Siberië, daar hij een geheime re
volutionnaire drukkerij had opgericht. Het geluk
te hem de gevangenis te Kiev te ontvluchten en
naar het buitenland te gaan, waar hij nog voort
durend deelnam aan de Russische revolutionnaire
beweging.
In 1906, toen hij aan het hoofd stond van een
strijd-organisatie tegen de overheden, belastte
Lenin hem met een zending om vuurwapenen te
koopen en deze in Rusland binnen te smokkelen:
het was in dezen tijd, dat Litwinov in het ge
heim in Petersburg leefde onder den naam van
Gustav Graf.
In 1908 werd hij in Parijs gevangen genomen,
toen hij, op last van Krassin een belangrijke hoe
veelheid Russisch bankpapier wilde inwisselen.
Dit geld was afkomstig van een roofoverval
door Lenins vertrouwelingen in den Kaukasus,
op de Staatsbank te Tiflis. Uit Frankrijk ver
dreven, begaf Litwinov zich naar Londen, waar
hij verbleef tot de revolutie in Rusland uitbrak,
onderwijl revolutionnaire propaganda drijvend
in Engeland.
Zoo gauw er een Commissariaat van Buiten-
landsche zaken in Rusland gevormd werd, begon
Litwinov daarin een zeer actieve rol te spelen.
Hij vertegenwoordigde altijd het meest bolsje
wistische element. Hij was vooral bezig op het
terrein van de organisatie van de internationale
bolsjewistische propaganda, met de afdeelingen
van de Komintern."
Tot zoover de bewuste levensbeschrijving van
den diplomaat-bankroover, die de bekende mo-
reele beginselen van het bolsjewisme zoo trouw
in toepassing brengt.
Litwinov is van huis uit een Jood. En aange
zien het maar al te vaak voorkomt dat de fouten
der communistische Joden op rekening van het
Jodendom worden gezet, daar verwijzen wij nog
speciaal naar het artikel, voorkomende in dit
nummer, waar uitvoerig wordt gewezen op de
vervolging waarvan de geloovige Joden in
Sow jet-Rusland het slachtoffer zijn."
En die meneer sluit verdragen met de voor
aanstaande landen.
Weten we het gironummer nog van Ds. de
Koning te St. Laurens, 't Is 220659.
Met hartelijken dank kan ik weer enkele bij
dragen vermelden voor de volgende doeleinden
Voor de Chr. Huishoudschoolvan A. Q. te
Schoondijke 10.Meisjesver. van Kapelle-
Biezelinge 10.Zendingscommissie Eindho
ven 50.
Voor kerkje Parakan van M. F. te 's Heer
Arendskerke 2.50 uit het busje van de Chr.
School te 's Heer Arendskerke 2.50 door
bemiddeling van Ds. Oussoren 12.door
bemiddeling van Ds. Bremmer 2.50kerk
Kapelle-Biezelinge 25.van Mej. W. te
Middelburg 1.50 door bemiddeling van Ds.
Lindeboom een legaat van 1000.
Voor Schooldienstuit Goes door bemidde
ling van M. Arnoldi van N. N. 10.van
N. N. 2.50.
Voor het kerkje in Parakan is nu aanwezig
1635.39 en voor de Chr. Huishoudschool
359.09Yi en voor Schooldienst 12.50.
A. MERKELIJN.