OFFICIEELE BERICHTEN.
Agenda-punten.
De Synode besloot stappen te doen om tot
de vaststelling van eigen formulieren te komen.
Inzake het gemeentegezang, zal de Synode zich
wenden tot de Madjelis Agoeng (een gemengd
Kerkbestuur) van de Inlandsche Kerken op Oost-
Java, tot de Salatige-Zending en tot Margaredja
om tot vaststelling van een liederenboek voor
kerkelijk gebruik te geraken, waarin de 150
Psalmen opgenomen zijn, en dat door heel de
Javaansch sprekende, Protestantsche Christen
heid gebruikt wordt. De gedachte stond daarbij
op den voorgrond, dat de Psalmbundel van Ds.
van Dijk al of niet gewijzigd, in aanmerking
komt om in dat boek geheel of gedeeltelijk te
worden opgenomen. De reeds vastgestelde, maar
nog niet ingevoerde ordonnanties omtrent Bur
gerlijken Stand, Huwelijkssluiting en Echtschei
ding lokten nog al eenige discussie uit. Er was
gebleken, dat bij het ontwerpen dier ordonnan
ties niet voldoende het oordeel der Javaansche
Kerken was ingewonnen. Als deputaten voor de
correspondentie met de hooge Overheid werden
benoemd Raden Oerip Simeon, ouderling te
Poerwokerto en Ds. Darmohatmodjo, predikant
te Poerworedjo. Hun werd tegelijk opgedragen
het verband te oefenen met de classis Batavia
der Hollandsche Geref. Kerken in Ned.-Indië
en met de Zending.
Voor het verband met de Zending, werd aan
hen toegevoegd S. Sindhoepramono, ouderling
te Djocjakarta. De Synode besloot stappen te
doen om te komen tot de uitgifte van een kerk
blad in de Javaansdie taal, met Latijnsche letters
gedrukt.
Solo werd opgedragen voor redactie en uit
gave zorg te dragen.
Ter tafel was een brief namens de Missionair-
predikanten over de verzorging der Inlandsche
gemeenten. De Bijzondere Vergadering der Mis-
sionair-Predikanten meent, dat die verzorging
allereerst de roeping is der Inlandsche Kerk zelf.
De tijdsomstandigheden, alsmede het voorbeeld
der z.g.n. Sadrach gemeenten, waarvan een deel
zich thans onder de leiding der Zending geplaatst
heeft, maakt dat hierop te meer nadruk gelegd
moet worden.
Dr. F. L. Bakker, lichtte de bedoeling toe en
wees op de historische kenmerken van zelfstan
dige kerkenzelfonderhoud, zelfregeering en
zelfuitbreiding.
Behalve deze zaken van wijdere strekking,
werden nog vele onderwerpen besproken, die in
engeren zin voor het Javaansche kerkelijk leven
van belang geacht werden. (Rotterdammer)
K.B. S.
VERGADERING der Classe Tholen D.V.
op Woensdag 5 September a.s. des
v.m. om 9 ure, in het gewone vergader
lokaal te Bergen op Zoom.
AGENDA:
1. Opening der vergadering door den Praeses.
2. Nazien der credentiebrieven.
3. Vaststellen moderamen.
4. Lezen en vaststellen der notulen.
5. Zaken uit de notulen.
6. Mededeelingen ingekomen stukken.
7. Behandeling ingekomen stukken en instruc-
tiën.
8. Rapporten der verschillende Deputaten.
9. Verkiezing Deputaten.
10. Rondvraag art. 41 D.K.O. en zoo noodig
art. 43.
11. Aanvrage en regeling vacaturebeurten.
12. Algemeene rondvraag.
13. Lezen persverslag.
14. Vaststelling van den aanvang volgende
vergadering.
15. Sluiting.
Mede te brengen collecten
a. Evang. België.
b. Theol. Fac. V. U.
c. Verstrooide Geref. in Indië.
d. Gift voor arbeid in Rijn-Pruisen.
Tevens wordt beleefd verzocht ditmaal ook
weer Classiskosten mede te brengen.
Op last der Classe,
E. TANGE, Scriba.
Rilland-Bath, 21 Augustus 1934.
hield net zoo lang aan, dat Landman, hoewel
met groote tegenzin het dorp inliep, in het holle
van den nacht zijn schreden richtend naar de
schoenmakerij.
„Bazuin
„Ja", schrok hij wakker.
„Er wordt op de deur gebonsd", zeide zijn
vrouw, niet geheel zonder angst.
„Hè, wat
De schoenmaker was nog slaapdronken.
Maar nu vernam hij ook het geluid, krachtiger
telkens.
„Wat kan dat nu zijn vroeg hij verbaasd.
Hij schoot enkele kleedingstukken aan en liep
naar de werkplaats, door een ruit in den don
keren nacht turend. Vóór de deur zag hij een
manspersoon staan, die nogmaals zijn vuist op
het paneel bonken liet.
„Hela, kan dat niet wat kalmer riep Bazuin.
„Wie ben je en wat is er
„Ben jij dat, Bazuin?"
„Ja, wat moet je
„Landman. Doe eens open. 'k Moet je drin
gend wat vragen."
„Landman", mompelde de schoenmaker.
,,'k Dacht het wel aan de stem te hooren. Wat
moet die nou in het midden van den nacht
Hij opende de deur en liet den landbouwer
binnen.
„Je zult het wel een vreemd verzoek vinden,
Bazuin, maar ik zou gaarne willen, dat je met
mij mee naar mijn huis ging."
„Nu, in den nacht?" vroeg Bazuin wantrou
wend.
Comité tot Herdenking van de Afscheiding van
1834.
Ontvangen van de Geref. Kerk te Nieuwdorp:
27.60 id. te O. en W. Souburg 99.20
id. te Koudekerke 37.— te Gapinge ƒ31.
en te Middelburg 158.40.
'W. M. LE COINTRE.
22 Augustus 1934. (Gironr. 63783).
Serooskerke. KORT VERSLAG van de
vergadering van den kerkeraad gehouden
op Donderdag 23 Augustus 1934.
Aanwezig alle leden, behalve één Ouderling,
die elders vertoeft.
Opening. Notulen.
Ingekomen Stukken 1Steunaanvrage Christ.
School, Kerkwerve voor kennisgeving aangeno
men. 2. Verslag Zendingsziekenhuis Magelang
1932-'33 zal circuleeren. 3. Verzoek van Kring
Walcheren II der Meisjesvereenigingen om ge
bruik kerkgebouw op Donderdag 6 Sept. a.s.
wordt toegestaan. 4. Uitnoodiging tot een ver
gadering in het belang van „Bethesda" de ker
keraad als zoodanig zal die vergadering niet
bezoeken, wel de leden als afzonderlijke per
sonen.
Kerkelijke stand. Gedoopt Hendrik Jan Gel
dof Jr. Ingekomen met attestatie van Vrouwen
polder Maatje Maria Wagenaar. Doopattest
aangevraagd naar Middelburg voor Jacomina
Joziasse Pd. Kerkelijke huwelijksbevestiging aan
gevraagd tegen 12 Sept. a.s. door Jan Meyers
en Suzanna Johanna Melis tegen 14 Sept. door
Louwrens Jongepier en Neeltje Meyers Ld. Door
den kerkeraad wordt toegelaten tot de Openbare
Belijdenis des Geloofs Johanna Wondergem
Ton. Na herhaalde samenspreking wordt beslo
ten met leedwezen te berusten in het feit, dat
Izak Huibregtse zich onttrekt aan de gemeen
schap der kerk.
Rapporten. Verslag wordt gedaan van het
huisbezoek in verschillende gezinnen.
Diaconale Zaken. Geen bijzondere gevallen
vragen de aandacht. Stand der kas. Saldo per
1 Juli 45.04. Ontvangsten 185.53. Uitgaven
164.50. Kassaldo per 1 Augustus 66.07.
Aan de Contact Commissie wordt het kerk
gebouw ten gebruike gegeven voor een open
bare vergadering op Zondagavond 26 Augustus.
Volgende vergadering van den Kerkeraad
D.V. Donderdag 12 Sept. a.s.
Censura Morum.
Rondvraag.
Sluiting. DE SCRIBA.
Aan de leden van
de Gereformeerde Kerken in Nederland.
De laatstgehouden Generale Synode van Mid
delburg nam, zooals bekend is, oa. het besluit,
om aan de kerken te verzoeken op Zondag 14
October a.s., bij de herdenking van de Afschei
ding in 1834, hare dankbaarheid daadwerkelijk
te toonen door het houden van eene collecte
„waarvan de opbrengst geheel zal komen ten
behoeve van de kas naar Art. XI K.O. voor de
hulpbehoevende kerken".
Hoezeer ook de doeleinden waardeerende,
waarvoor het „Comité tot herdenking van de
Afscheiding" zich voorstelde gelden in te zame
len, was het toch blijkbaar de bedoeling der
Synode, dat in de collecte op 14 October hèt
dankoffer zou worden gebracht.
En dit, naar ons voorkomt, terecht Want
hoe nuttig en noodig ook de verschillende be
langen mogen zijn waarvoor genoemd Comité
zich heeft beijverd, de Kerkelijke Reformatie van
1834 heeft toch in de eerste plaats en recht
streeks haar vrucht in de plaatselijke kerken,
die naar de beginselen dezer Reformatie bestaan
en begeeren te leven. En waar er onder deze
kerken onderscheidene zijn die, uit gebrek aan
financiëele kracht, óf in groote moeilijkheden
verkeeren, ja zelfs in haar voortbestaan bedreigd
worden, óf nog niet konden komen tot de voor
haren opbouw en uitbreiding zoo noodige be
arbeiding door een eigen Dienaar des Woords,
daar kon aan de collecte op den grondslag van
de Afscheiding voorzeker geen doeltreffender
bestemming worden gegeven, dan die welke de
Synode aanwees.
In verband hiermede gevoelen de deputaten
der Generale Synode voor de Generale Kas naar
Art. XI K.O. zich dan ook gedrongen, om deze
collecte bij de leden onzer kerken ten zeerste
aan te bevelen.
In de desbetreffende circulaire, door het mode-
Hij wist niet, wat er van te denken. Er kwam
meer en meer vijandschap in het dorp. De vorige
week waren bij Wolters ruiten ingeworpen. En
nu was Landman wel geen heftig tegenstander,
maar ook niet een_vriend. Wilde men hem naar
buiten lokken Maar neen, dat zou toch wel
nietWaarom zou men het doen Dat was
wel wat ver gezocht.
Dergelijke overwegingen vlogen door het
hoofd van den schoenmaker.
De deur naar het woonvertrek werd geopend
en de stem van zijn vrouw, nog ietwat angstig,
zei„Wat is er toch, Aldert
„Niets, moeder", zei hij geruststellend, ,,'t Is
Landman. Hij moet me even spreken."
„Ik vind het zelf vervelend, zoo'n kabaal te
moeten maken en je te storen", verontschuldigde
Landman, „maar 't is voor mijn dochter".
„Is er wat met Stien
In enkele woorden vertelde de landbouwer het
geval. En dat was voor Bazuin voldoende, om
alle wantrouwen weg te vagen. Hij lachte zelfs
om zijn vrees.
„Wel natuurlijk, man, ga ik met je mee. Even
geduld, dan zal ik mij verder kleeden en het
mijn vrouw vertellen."
Moeder Bazuin was er aanvankelijk slechts
matig mede ingenomen, dat haar man aan het
verzoek voldeed. Ook zij dacht onmiddellijk aan
een truc, om hem in de val te lokken, hoewel
zij zich dat toch van Landman niet kon voor
stellen.
„Zou je vanmorgen vroeg niet gaan?" opperde
zij. „Dan is het tenminste licht."
(Wordt vervolgd)
ramen der Synode destijds aan de kerkeraden,
gezonden, wordt gezegd, dat deze collecte min
stens tien keer zooveel moet opbrengen dan
een gewone collecte, zal zij aan haar doel be
antwoorden.
Deputaten onderschrijven dit met allen aan
drang.
Immers, zij weten van nabij, dat er niet slechts
bij verschillende kerken financieelen nood is,1
maar ook, dat er nog tal van kleine kerken zijn,
die o, zoo gaarne tot beroeping zouden willen
overgaan, indien hare financiën dit slechts toe
lieten. En dit terwijl er zoovele Theol. can-
didaten ledig aan de markt staan en reikhalzend
naar eene roeping uitzien
Hoe heerlijk zou het daarom zijn. indien het
offer der dankbaarheid op 14 October a.s. zóó
groot was, dat al deze kerken afdoende gehol
pen konden worden.
Hiervoor is echter, zooals een ieder zal be
grijpen, een niet onbelangrijke som van noode.
Maar moet nu ook juist de herdenking van
de Afscheiding ons niet nopen, om deze som
bijeen te brengen
Moet de herinnering aan wat het onze vaderen
in die dagen gekost heeft, om met een vrije con
sciëntie den Heere te kunnen dienen naar Zijn
Woord, ons, hun nageslacht, die in de vruchten
van hun werk en van hunne offers deelen, niet
tot een zoo groot mogelijk dankoffer ten be
hoeve van onze kleine, zwakke kerken dringen?
Zal echter ons dankoffer op 14 October a.s.
zoo groot mogelijk zijn, dan moet thans reeds
begonnen met hiervoor iets weg te leggen.
En het is hiertoe dat deputaten dan ook langs
dezen weg al de leden onzer kerken, jongeren
zoowel als ouderen, met allen ernst opwekken.
Broeders en zusters, legt van nu af aan elke
week iets weg voor de dank-collecte op 14
October a.s.
Men zegge nietja, maar het is zoo'n moei
lijke tijd, er wordt zooveel gevraagd en ik hèb
zoo weinig te geven. Want juist dan wordt het
eerst recht een óffer.
In dagen van voorspoed is het niet moeilijk,
om een groote som bijeen te brengen. Men doet
het van den overvloed, zonder er zich iets voor
te ontzeggen.
Maar als de tijden moeilijk en de inkomsten
weinige zijn, dan is het alleen mogelijk, wanneer
er werkelijk geófferd wordt, d.w.z. dat men
geeft, door zich zelf iets te ontzeggen.
En is dit te véél gevraagd bij het herdenken
van de Afscheiding en gelet op het doel, waar
vóór het gevraagd wordt
God beware er ons voor, dat zij, die de hitte
des daags en de koude des nachts hebben ge
trotseerd, die vervolgd zijn, met geldboeten en
gevangenis gestraft, zich voor ons, hunne zonen
en dochteren, zouden moeten schamen
Neen, laat onze gave op 14 October a.s.
waarlijk een dank-èffei* zijn en legge een ieder
hiervoor van nu af wekelijks een kleiner of
grooter bedrag weg.
Wanneer dit algemeen gedaan wordt en daar
bij ook degenen, die nog ruim met middelen ge
zegend zijn, naar vermogen offeren, dan zal de
uitkomst zeker niet beschamen.
Zij daartoe een ieder doordrongen van zijn
dure roeping in dezen en openbare zich onze
dankbaarheid voor het werk des Heeren in de
Afscheiding straks niet enkel in het offer onzer
lippen, maar ook in dat van onze hand.
Hoe en op welke wijze de collecte zal worden
besteed, kan thans nog niet gezegd. Eerst moet
de opbrengst bekend zijn.
Daarvan is geheel afhankelijk, of zal kunnen
voldaan worden aan de perspectieven, die zich
openen èn voor de kerken, die op 't oogenblik
nog niet kunnen beroepen èn voor de vele can
didates die tot nog toe vergeefs naar een roe
ping uitzien.
Deputaten hopen echter zoo spoedig mogelijk,
na 14 October, te vergaderen, om hierover nader
te beslissen.
Moge onze trouwe God en Vader ons ook
thans door Zijne verrassende daden verblijden
en daartoe krachtig in ons werken met Zijnen
Heiligen Geest
Namens de deputaten voornoemd,
Het moderamen
Dr. G. KEIZER, Voorzitter.
Ds. D. KOOPMANS, Assessor.
Ds. H. MEIJERING, Secret.-Penningm.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Serooskerke. Met hartelijken dank ont
vangen van een broeder 1.nagift Unie-
collecte.
W. F. M. LINDEBOOM.
Serooskerke. 12 Augustus gevonden in
de collecte 10.waarvan 5.voor de
Kerk en 5.voor de Diaconie. Met dank.
DE BOEKHOUDER.
GEREF. RUSTHUIS MIDDELBURG.
Met hartelijken dank ontvangen twee mooie
partijtjes fijne handperen.
De tijdelijk waarnemend Huisvader,
L. JOOSSE.
Middelburg. Hartelijk dank voor een in
de Diaconale collecte gevonden gift ad 1.—
voor het tekort der Kerk.
F. DAMEN, Kassier Diaconie.
Middelburg. Ontvangen van de familie
K. een gift van 10.waarvoor dank.
De Kassier van het Rusthuis,
J. J. DRONKERS.
VEREENIGINGSLEVEN.
Vergadering van de M. V. „Het ontluikend
leven" op Zondag 26 Augustus 1934 in de
consistorie der Geref. Kerk te St. Laurens.
G.G. „De bezeten jongen" door T. Dingemanse
Reciteeren door C. Buys.
Na de pauze K. G. „De Kruistochten" door
C. Vogel.
Memoriseeren door J. de Bree.
De Geref. M. V. „W. een Z." te St. Laurens
vergadert D.V. op Donderdag 30 Augustus.
O. T. Schets 24. „Van Jerobiam tot Achab",
M. Poppe.
Maatsch. ond. Schets 1. „Onze menschelijlce
samenleven", A. J. Davidse.
Memoriseeren: M. Hillebrand, K. Sanderse Pd.
Vergadering der G. J. V. Pred. 12:1a te
Koudekerke op a.s. Zaterdagavond om 8 uur
precies.
Agenda:
I. N. T. Deel II, les 55. „In Samaria", vriend
L. Wielemaker.
II. Voordracht vr. P. Vader. Memorisatie
vr. J. Blaasse.
III. Vrij onderwerp. Getiteld „De opwekking
van het dochtertje van Jairus" door vr. P. Boone.
Geref. Jongelingsver. Sola-FideMiddelburg.
Ringvergadering te Arnemuiden. Vertrek
Markt Vrijdag a.s. half acht uur.
J. V. „Dr. Lülzen Wagenaar", Middelburg.
S. S. „Het lijden", J. Poppe.
V. G. „Ons land als koloniale Mogendheid",
C. Hondsmerk.
IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN
ZEELAND OP
ZONDAG 26 AUGUSTUS 1934.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. F. A. den Boeft
te Rotterdam.
6 uur Dr. W. H. Gispen
Woensdag 10.30 uur Huwelijksbevestiging
Noorderlcerk 9.30 uur Dr. W. HL Gispen
te Delft.
2 uur Ds. F. A. den Boeft
6 uur Ds. F. A. den Boeft
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing
Domburg 9.30 uur Ds. P. Deddens
te Groningen.
2 uur Ds. J. E. Visser
Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. J. W. Tunderman
7 uur Ds. P. Deddens
Rede Jongel. Ver.
Grijpskerke 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. M. Wielemaker
te Silvolde.
Koudekerke 9 uur Ds. P. van Hoven
2 uur Ds. M. Vreugdenhil
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning
Meliskerke 9.30 uur Ds. M. Vreugdenhil
2 uur Ds. P. van Hoven
Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. M. J. v. Dijken
7 uur Dhr. S. Douma
te Rotterdam.
Zendingsrede.
Serooskerke 9.30 en 2.30 uur
Ds. W. F. M. Lindeboom
Openb. Bel., Bed. H. Av. en Dankz.
Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. H. A. Wiersinga
Veere 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema
te Nieuwdorp.
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. H. A. Wiersinga
Vrouwepolder 9.30 en 6.30 uur
Ds. J. W. Tunderman
Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 10 uur Lezen eener Leerr.
4 uur Ds. M. Heuzeveldt
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Ds. T. Sap
te Nunspeet.
Haamstede 9.30 en 6.30 uur Ds. J. M. Mulder
Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
Bed. H. Av. en Dankz.
6 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Ds. M. Heuzeveldt
2 uur Lezen eener Leerr.
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 en 2 uur Ds. M. de Regt
te Dinteloord.
Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE THOLEN.
Arum Jacoba Polder 9.30 en 2 uur
Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. J. A. Schep
te Bussum.
Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros
Poortvliet 10.30, 3 en 7 uur Lezen eener Leerr.
Voorb. H. Av.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. A. v. d. Ziel
te Nijmegen.
Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene
Borssele 9 en 2 uur Ds. H. Fransen
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Heinkenszand 10 uur Lezen eener Leerr.
2.30 uur Ds. G. van Heiningen
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Cand. M. P. van Dijk
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. J. v. d. Guchte
te Veere.
Wolphaartsdijk 10 uur Ds. G. v. Heiningen
2.30 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemen*
Axel 9.30 en 2.30 uur Ds. J. S. Post
Hoek 10 en 3 uur Ds. C. B. Bavinck
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. P. Potma
Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. S. Groeneveld
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok