OFFICIEELE BERICHTEN. Agenda-punten. De Synode besloot stappen te doen om tot de vaststelling van eigen formulieren te komen. Inzake het gemeentegezang, zal de Synode zich wenden tot de Madjelis Agoeng (een gemengd Kerkbestuur) van de Inlandsche Kerken op Oost- Java, tot de Salatige-Zending en tot Margaredja om tot vaststelling van een liederenboek voor kerkelijk gebruik te geraken, waarin de 150 Psalmen opgenomen zijn, en dat door heel de Javaansch sprekende, Protestantsche Christen heid gebruikt wordt. De gedachte stond daarbij op den voorgrond, dat de Psalmbundel van Ds. van Dijk al of niet gewijzigd, in aanmerking komt om in dat boek geheel of gedeeltelijk te worden opgenomen. De reeds vastgestelde, maar nog niet ingevoerde ordonnanties omtrent Bur gerlijken Stand, Huwelijkssluiting en Echtschei ding lokten nog al eenige discussie uit. Er was gebleken, dat bij het ontwerpen dier ordonnan ties niet voldoende het oordeel der Javaansche Kerken was ingewonnen. Als deputaten voor de correspondentie met de hooge Overheid werden benoemd Raden Oerip Simeon, ouderling te Poerwokerto en Ds. Darmohatmodjo, predikant te Poerworedjo. Hun werd tegelijk opgedragen het verband te oefenen met de classis Batavia der Hollandsche Geref. Kerken in Ned.-Indië en met de Zending. Voor het verband met de Zending, werd aan hen toegevoegd S. Sindhoepramono, ouderling te Djocjakarta. De Synode besloot stappen te doen om te komen tot de uitgifte van een kerk blad in de Javaansdie taal, met Latijnsche letters gedrukt. Solo werd opgedragen voor redactie en uit gave zorg te dragen. Ter tafel was een brief namens de Missionair- predikanten over de verzorging der Inlandsche gemeenten. De Bijzondere Vergadering der Mis- sionair-Predikanten meent, dat die verzorging allereerst de roeping is der Inlandsche Kerk zelf. De tijdsomstandigheden, alsmede het voorbeeld der z.g.n. Sadrach gemeenten, waarvan een deel zich thans onder de leiding der Zending geplaatst heeft, maakt dat hierop te meer nadruk gelegd moet worden. Dr. F. L. Bakker, lichtte de bedoeling toe en wees op de historische kenmerken van zelfstan dige kerkenzelfonderhoud, zelfregeering en zelfuitbreiding. Behalve deze zaken van wijdere strekking, werden nog vele onderwerpen besproken, die in engeren zin voor het Javaansche kerkelijk leven van belang geacht werden. (Rotterdammer) K.B. S. VERGADERING der Classe Tholen D.V. op Woensdag 5 September a.s. des v.m. om 9 ure, in het gewone vergader lokaal te Bergen op Zoom. AGENDA: 1. Opening der vergadering door den Praeses. 2. Nazien der credentiebrieven. 3. Vaststellen moderamen. 4. Lezen en vaststellen der notulen. 5. Zaken uit de notulen. 6. Mededeelingen ingekomen stukken. 7. Behandeling ingekomen stukken en instruc- tiën. 8. Rapporten der verschillende Deputaten. 9. Verkiezing Deputaten. 10. Rondvraag art. 41 D.K.O. en zoo noodig art. 43. 11. Aanvrage en regeling vacaturebeurten. 12. Algemeene rondvraag. 13. Lezen persverslag. 14. Vaststelling van den aanvang volgende vergadering. 15. Sluiting. Mede te brengen collecten a. Evang. België. b. Theol. Fac. V. U. c. Verstrooide Geref. in Indië. d. Gift voor arbeid in Rijn-Pruisen. Tevens wordt beleefd verzocht ditmaal ook weer Classiskosten mede te brengen. Op last der Classe, E. TANGE, Scriba. Rilland-Bath, 21 Augustus 1934. hield net zoo lang aan, dat Landman, hoewel met groote tegenzin het dorp inliep, in het holle van den nacht zijn schreden richtend naar de schoenmakerij. „Bazuin „Ja", schrok hij wakker. „Er wordt op de deur gebonsd", zeide zijn vrouw, niet geheel zonder angst. „Hè, wat De schoenmaker was nog slaapdronken. Maar nu vernam hij ook het geluid, krachtiger telkens. „Wat kan dat nu zijn vroeg hij verbaasd. Hij schoot enkele kleedingstukken aan en liep naar de werkplaats, door een ruit in den don keren nacht turend. Vóór de deur zag hij een manspersoon staan, die nogmaals zijn vuist op het paneel bonken liet. „Hela, kan dat niet wat kalmer riep Bazuin. „Wie ben je en wat is er „Ben jij dat, Bazuin?" „Ja, wat moet je „Landman. Doe eens open. 'k Moet je drin gend wat vragen." „Landman", mompelde de schoenmaker. ,,'k Dacht het wel aan de stem te hooren. Wat moet die nou in het midden van den nacht Hij opende de deur en liet den landbouwer binnen. „Je zult het wel een vreemd verzoek vinden, Bazuin, maar ik zou gaarne willen, dat je met mij mee naar mijn huis ging." „Nu, in den nacht?" vroeg Bazuin wantrou wend. Comité tot Herdenking van de Afscheiding van 1834. Ontvangen van de Geref. Kerk te Nieuwdorp: 27.60 id. te O. en W. Souburg 99.20 id. te Koudekerke 37.— te Gapinge ƒ31. en te Middelburg 158.40. 'W. M. LE COINTRE. 22 Augustus 1934. (Gironr. 63783). Serooskerke. KORT VERSLAG van de vergadering van den kerkeraad gehouden op Donderdag 23 Augustus 1934. Aanwezig alle leden, behalve één Ouderling, die elders vertoeft. Opening. Notulen. Ingekomen Stukken 1Steunaanvrage Christ. School, Kerkwerve voor kennisgeving aangeno men. 2. Verslag Zendingsziekenhuis Magelang 1932-'33 zal circuleeren. 3. Verzoek van Kring Walcheren II der Meisjesvereenigingen om ge bruik kerkgebouw op Donderdag 6 Sept. a.s. wordt toegestaan. 4. Uitnoodiging tot een ver gadering in het belang van „Bethesda" de ker keraad als zoodanig zal die vergadering niet bezoeken, wel de leden als afzonderlijke per sonen. Kerkelijke stand. Gedoopt Hendrik Jan Gel dof Jr. Ingekomen met attestatie van Vrouwen polder Maatje Maria Wagenaar. Doopattest aangevraagd naar Middelburg voor Jacomina Joziasse Pd. Kerkelijke huwelijksbevestiging aan gevraagd tegen 12 Sept. a.s. door Jan Meyers en Suzanna Johanna Melis tegen 14 Sept. door Louwrens Jongepier en Neeltje Meyers Ld. Door den kerkeraad wordt toegelaten tot de Openbare Belijdenis des Geloofs Johanna Wondergem Ton. Na herhaalde samenspreking wordt beslo ten met leedwezen te berusten in het feit, dat Izak Huibregtse zich onttrekt aan de gemeen schap der kerk. Rapporten. Verslag wordt gedaan van het huisbezoek in verschillende gezinnen. Diaconale Zaken. Geen bijzondere gevallen vragen de aandacht. Stand der kas. Saldo per 1 Juli 45.04. Ontvangsten 185.53. Uitgaven 164.50. Kassaldo per 1 Augustus 66.07. Aan de Contact Commissie wordt het kerk gebouw ten gebruike gegeven voor een open bare vergadering op Zondagavond 26 Augustus. Volgende vergadering van den Kerkeraad D.V. Donderdag 12 Sept. a.s. Censura Morum. Rondvraag. Sluiting. DE SCRIBA. Aan de leden van de Gereformeerde Kerken in Nederland. De laatstgehouden Generale Synode van Mid delburg nam, zooals bekend is, oa. het besluit, om aan de kerken te verzoeken op Zondag 14 October a.s., bij de herdenking van de Afschei ding in 1834, hare dankbaarheid daadwerkelijk te toonen door het houden van eene collecte „waarvan de opbrengst geheel zal komen ten behoeve van de kas naar Art. XI K.O. voor de hulpbehoevende kerken". Hoezeer ook de doeleinden waardeerende, waarvoor het „Comité tot herdenking van de Afscheiding" zich voorstelde gelden in te zame len, was het toch blijkbaar de bedoeling der Synode, dat in de collecte op 14 October hèt dankoffer zou worden gebracht. En dit, naar ons voorkomt, terecht Want hoe nuttig en noodig ook de verschillende be langen mogen zijn waarvoor genoemd Comité zich heeft beijverd, de Kerkelijke Reformatie van 1834 heeft toch in de eerste plaats en recht streeks haar vrucht in de plaatselijke kerken, die naar de beginselen dezer Reformatie bestaan en begeeren te leven. En waar er onder deze kerken onderscheidene zijn die, uit gebrek aan financiëele kracht, óf in groote moeilijkheden verkeeren, ja zelfs in haar voortbestaan bedreigd worden, óf nog niet konden komen tot de voor haren opbouw en uitbreiding zoo noodige be arbeiding door een eigen Dienaar des Woords, daar kon aan de collecte op den grondslag van de Afscheiding voorzeker geen doeltreffender bestemming worden gegeven, dan die welke de Synode aanwees. In verband hiermede gevoelen de deputaten der Generale Synode voor de Generale Kas naar Art. XI K.O. zich dan ook gedrongen, om deze collecte bij de leden onzer kerken ten zeerste aan te bevelen. In de desbetreffende circulaire, door het mode- Hij wist niet, wat er van te denken. Er kwam meer en meer vijandschap in het dorp. De vorige week waren bij Wolters ruiten ingeworpen. En nu was Landman wel geen heftig tegenstander, maar ook niet een_vriend. Wilde men hem naar buiten lokken Maar neen, dat zou toch wel nietWaarom zou men het doen Dat was wel wat ver gezocht. Dergelijke overwegingen vlogen door het hoofd van den schoenmaker. De deur naar het woonvertrek werd geopend en de stem van zijn vrouw, nog ietwat angstig, zei„Wat is er toch, Aldert „Niets, moeder", zei hij geruststellend, ,,'t Is Landman. Hij moet me even spreken." „Ik vind het zelf vervelend, zoo'n kabaal te moeten maken en je te storen", verontschuldigde Landman, „maar 't is voor mijn dochter". „Is er wat met Stien In enkele woorden vertelde de landbouwer het geval. En dat was voor Bazuin voldoende, om alle wantrouwen weg te vagen. Hij lachte zelfs om zijn vrees. „Wel natuurlijk, man, ga ik met je mee. Even geduld, dan zal ik mij verder kleeden en het mijn vrouw vertellen." Moeder Bazuin was er aanvankelijk slechts matig mede ingenomen, dat haar man aan het verzoek voldeed. Ook zij dacht onmiddellijk aan een truc, om hem in de val te lokken, hoewel zij zich dat toch van Landman niet kon voor stellen. „Zou je vanmorgen vroeg niet gaan?" opperde zij. „Dan is het tenminste licht." (Wordt vervolgd) ramen der Synode destijds aan de kerkeraden, gezonden, wordt gezegd, dat deze collecte min stens tien keer zooveel moet opbrengen dan een gewone collecte, zal zij aan haar doel be antwoorden. Deputaten onderschrijven dit met allen aan drang. Immers, zij weten van nabij, dat er niet slechts bij verschillende kerken financieelen nood is,1 maar ook, dat er nog tal van kleine kerken zijn, die o, zoo gaarne tot beroeping zouden willen overgaan, indien hare financiën dit slechts toe lieten. En dit terwijl er zoovele Theol. can- didaten ledig aan de markt staan en reikhalzend naar eene roeping uitzien Hoe heerlijk zou het daarom zijn. indien het offer der dankbaarheid op 14 October a.s. zóó groot was, dat al deze kerken afdoende gehol pen konden worden. Hiervoor is echter, zooals een ieder zal be grijpen, een niet onbelangrijke som van noode. Maar moet nu ook juist de herdenking van de Afscheiding ons niet nopen, om deze som bijeen te brengen Moet de herinnering aan wat het onze vaderen in die dagen gekost heeft, om met een vrije con sciëntie den Heere te kunnen dienen naar Zijn Woord, ons, hun nageslacht, die in de vruchten van hun werk en van hunne offers deelen, niet tot een zoo groot mogelijk dankoffer ten be hoeve van onze kleine, zwakke kerken dringen? Zal echter ons dankoffer op 14 October a.s. zoo groot mogelijk zijn, dan moet thans reeds begonnen met hiervoor iets weg te leggen. En het is hiertoe dat deputaten dan ook langs dezen weg al de leden onzer kerken, jongeren zoowel als ouderen, met allen ernst opwekken. Broeders en zusters, legt van nu af aan elke week iets weg voor de dank-collecte op 14 October a.s. Men zegge nietja, maar het is zoo'n moei lijke tijd, er wordt zooveel gevraagd en ik hèb zoo weinig te geven. Want juist dan wordt het eerst recht een óffer. In dagen van voorspoed is het niet moeilijk, om een groote som bijeen te brengen. Men doet het van den overvloed, zonder er zich iets voor te ontzeggen. Maar als de tijden moeilijk en de inkomsten weinige zijn, dan is het alleen mogelijk, wanneer er werkelijk geófferd wordt, d.w.z. dat men geeft, door zich zelf iets te ontzeggen. En is dit te véél gevraagd bij het herdenken van de Afscheiding en gelet op het doel, waar vóór het gevraagd wordt God beware er ons voor, dat zij, die de hitte des daags en de koude des nachts hebben ge trotseerd, die vervolgd zijn, met geldboeten en gevangenis gestraft, zich voor ons, hunne zonen en dochteren, zouden moeten schamen Neen, laat onze gave op 14 October a.s. waarlijk een dank-èffei* zijn en legge een ieder hiervoor van nu af wekelijks een kleiner of grooter bedrag weg. Wanneer dit algemeen gedaan wordt en daar bij ook degenen, die nog ruim met middelen ge zegend zijn, naar vermogen offeren, dan zal de uitkomst zeker niet beschamen. Zij daartoe een ieder doordrongen van zijn dure roeping in dezen en openbare zich onze dankbaarheid voor het werk des Heeren in de Afscheiding straks niet enkel in het offer onzer lippen, maar ook in dat van onze hand. Hoe en op welke wijze de collecte zal worden besteed, kan thans nog niet gezegd. Eerst moet de opbrengst bekend zijn. Daarvan is geheel afhankelijk, of zal kunnen voldaan worden aan de perspectieven, die zich openen èn voor de kerken, die op 't oogenblik nog niet kunnen beroepen èn voor de vele can didates die tot nog toe vergeefs naar een roe ping uitzien. Deputaten hopen echter zoo spoedig mogelijk, na 14 October, te vergaderen, om hierover nader te beslissen. Moge onze trouwe God en Vader ons ook thans door Zijne verrassende daden verblijden en daartoe krachtig in ons werken met Zijnen Heiligen Geest Namens de deputaten voornoemd, Het moderamen Dr. G. KEIZER, Voorzitter. Ds. D. KOOPMANS, Assessor. Ds. H. MEIJERING, Secret.-Penningm. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Serooskerke. Met hartelijken dank ont vangen van een broeder 1.nagift Unie- collecte. W. F. M. LINDEBOOM. Serooskerke. 12 Augustus gevonden in de collecte 10.waarvan 5.voor de Kerk en 5.voor de Diaconie. Met dank. DE BOEKHOUDER. GEREF. RUSTHUIS MIDDELBURG. Met hartelijken dank ontvangen twee mooie partijtjes fijne handperen. De tijdelijk waarnemend Huisvader, L. JOOSSE. Middelburg. Hartelijk dank voor een in de Diaconale collecte gevonden gift ad 1.— voor het tekort der Kerk. F. DAMEN, Kassier Diaconie. Middelburg. Ontvangen van de familie K. een gift van 10.waarvoor dank. De Kassier van het Rusthuis, J. J. DRONKERS. VEREENIGINGSLEVEN. Vergadering van de M. V. „Het ontluikend leven" op Zondag 26 Augustus 1934 in de consistorie der Geref. Kerk te St. Laurens. G.G. „De bezeten jongen" door T. Dingemanse Reciteeren door C. Buys. Na de pauze K. G. „De Kruistochten" door C. Vogel. Memoriseeren door J. de Bree. De Geref. M. V. „W. een Z." te St. Laurens vergadert D.V. op Donderdag 30 Augustus. O. T. Schets 24. „Van Jerobiam tot Achab", M. Poppe. Maatsch. ond. Schets 1. „Onze menschelijlce samenleven", A. J. Davidse. Memoriseeren: M. Hillebrand, K. Sanderse Pd. Vergadering der G. J. V. Pred. 12:1a te Koudekerke op a.s. Zaterdagavond om 8 uur precies. Agenda: I. N. T. Deel II, les 55. „In Samaria", vriend L. Wielemaker. II. Voordracht vr. P. Vader. Memorisatie vr. J. Blaasse. III. Vrij onderwerp. Getiteld „De opwekking van het dochtertje van Jairus" door vr. P. Boone. Geref. Jongelingsver. Sola-FideMiddelburg. Ringvergadering te Arnemuiden. Vertrek Markt Vrijdag a.s. half acht uur. J. V. „Dr. Lülzen Wagenaar", Middelburg. S. S. „Het lijden", J. Poppe. V. G. „Ons land als koloniale Mogendheid", C. Hondsmerk. IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 26 AUGUSTUS 1934. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. F. A. den Boeft te Rotterdam. 6 uur Dr. W. H. Gispen Woensdag 10.30 uur Huwelijksbevestiging Noorderlcerk 9.30 uur Dr. W. HL Gispen te Delft. 2 uur Ds. F. A. den Boeft 6 uur Ds. F. A. den Boeft Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Domburg 9.30 uur Ds. P. Deddens te Groningen. 2 uur Ds. J. E. Visser Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. J. W. Tunderman 7 uur Ds. P. Deddens Rede Jongel. Ver. Grijpskerke 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. M. Wielemaker te Silvolde. Koudekerke 9 uur Ds. P. van Hoven 2 uur Ds. M. Vreugdenhil St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Meliskerke 9.30 uur Ds. M. Vreugdenhil 2 uur Ds. P. van Hoven Oostkapelle 9.30 en 2.30 uur Ds. M. J. v. Dijken 7 uur Dhr. S. Douma te Rotterdam. Zendingsrede. Serooskerke 9.30 en 2.30 uur Ds. W. F. M. Lindeboom Openb. Bel., Bed. H. Av. en Dankz. Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. H. A. Wiersinga Veere 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema te Nieuwdorp. Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. H. A. Wiersinga Vrouwepolder 9.30 en 6.30 uur Ds. J. W. Tunderman Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 10 uur Lezen eener Leerr. 4 uur Ds. M. Heuzeveldt Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Ds. T. Sap te Nunspeet. Haamstede 9.30 en 6.30 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende Bed. H. Av. en Dankz. 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Ds. M. Heuzeveldt 2 uur Lezen eener Leerr. Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Ds. M. de Regt te Dinteloord. Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE THOLEN. Arum Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. J. A. Schep te Bussum. Krabbendijke 9 en 2 uur Ds. M. Ros Poortvliet 10.30, 3 en 7 uur Lezen eener Leerr. Voorb. H. Av. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. A. v. d. Ziel te Nijmegen. Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9 en 2 uur Ds. H. Fransen Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Heinkenszand 10 uur Lezen eener Leerr. 2.30 uur Ds. G. van Heiningen Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek Wemeldinge 9.30 en 2 uur Cand. M. P. van Dijk Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. J. v. d. Guchte te Veere. Wolphaartsdijk 10 uur Ds. G. v. Heiningen 2.30 uur Lezen eener Leerr. CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemen* Axel 9.30 en 2.30 uur Ds. J. S. Post Hoek 10 en 3 uur Ds. C. B. Bavinck Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. S. Groeneveld Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1934 | | pagina 3