KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN.
l. s.
PREDIKBEURTEN
eer aan den doode hebben bewezen, dan gaan
we met langzame tred en diepe stilte het „kerk
hof" af. Maar zoodra men buiten het hek is en
weer in het volle bedrijvige leven blikken en
het leven zelf in moeten „wat we met roeping
en aller aandacht hebben te vervullen", dan zijn
we dat „U wacht ik ook" al spoedig vergeten.
Maar de tijd zal toch komen dat ook onze
doodsklok eenmaal zal slaan om nooit meer ver
der te gaan. Een werkelijkheid waar geen ont
komen aan is. Ja, daar zullen we allen eenmaal
komen.
Hierbij mag men het nog als een voorrecht
achten indien men nog met eere begraven mag
worden.
In oorlogstijden is dat nog wel anders. Of
zooals Asaf zegt met de verwoesting van Jeru
zalem Zij hebben de doode lichamen Uwer
knechten aan het gevogelte des hemels tot spijze
gegeven, het vleesch Uwer gunstgenooten aan
het gedierte des velds. Ze hebben hun bloed
rondom Jeruzalem als water vergoten en er was
niemand die hein begroef. Dat zijn ook tijden
dat de lijken onbegraven zijn. Mogen we het dan
niet als een voorrecht zien indien wij zonder
stoornis begraven worden
Men gaat nergens heen of men maakt zich
klaar. Zoo moet men zich ook klaar maken en
weten voor de laatste rustplaats.
Ja, hoe zal het dan met ons zijn
Nog steeds een leven van „Zalig in hope?...
Nog niet die vaste zekerheid
Ja, ziende op eigen leven dan midden in den
dood.
Ziende op Christus' lijden en sterven dan uit
het geloof een stil vertrouwen.
Geen vrees maar ook geen vast weten.
Moeten wij ons dan niet klaar maken en we
ten vóórdat de doodsklok luidt
Niet altijd maar weer een uistellen.
U wacht ik ook
Wij zijn zoo uit de aarde aardsch en kennen
zoo weinig dat echte hemelverlangen. Zoo dat
aanwezig is zijn we ook niet klaar. Maar dat
kan toch zóó niet
In deze donkere dagen beluistert men steeds
de vraag hoe moeten we door het leven komen?
Maar laat de vraag is wat meer gesteld worden:
hoe moeten we uit het leven komen. Hoofden
en harten zijn zoo vervuld met de moeilijkheden
van dezen tijd en weinig of niet met de eeuwig
heid. Is er wel gewichtiger zaak denkbaar
Hoe moeten wij voor den rechterstoel van
Christus verschijnen
Daar moeten we toch ook eenmaal komen
Wat zullen we dan zeggen?
We zullen toch eenmaal rekenschap van alles
af moeten leggen
Hoe zal het dan met ons staan, gaan en zijn?
Iets wat wij maar niet ter zijde mogen leggen
maar moeten gaan verwerken.
Temidden van het volle leven staan we voor
de poorten der eeuwigheid.
Als die poorten zich plotseling ontsluiten,
zonder ziekbed, door allerlei onheilen overvallen
kunnende worden zooals de bladen telkens weer
overvloedig melden, dan gaan we uit het volle
leven plotseling in den vollen dood.
Hoe gaan we dan uit het leven
Klaar, bereid om God te ontmoeten
Ja, hoe zal het dan met ons zijn
Zooveel zorg voor den tijd en geen zorg voor
de eeuwigheid
Het moet dan een veel meer zoeken bij Jezus
worden. Een vast weten bij ons worden, want
dat blijft een alovertreffende levensvraag.
Hoe dat vast weten
Hoe zijn we dan rechtvaardig voor God
Alleen door een waar geloof in Christus Jezus
dat Hij uit loutere genade mij de volkomene
genoegdoening, gerechtigheid, heiligheid van
Christus schenkt en toerekent.
Door dat geloof alleen kunnen we Christus
toeëigenen en hopen op de zaligheid.
Lieve JezusGij alleen
Breng ons naar den Hemel heen
Want vergiffenis van zonden
Wordt slechts in Uw bloed gevonden
Ware vreugde en zaligheên
Schenkt Gij Heer en Gij alleen.
Lieve Heiland zie ons aan,
Doe ons naar den Hemel gaan
Leer ons naar Uw stem te hooren
Anders gaan wij wis verloren
Leid ons op de rechte baan
Dat wij naar den Hemel gaan.
A.
„Dat is weer net wat voor Elema", zeide hij.
„Wat kan dat nu schelen Ik moet van de Cock-
sen niks hebben, 't Is een dwepersstelletje met
elkaar, hoewel ik moet toegeven, dat Bazuin een
flinke nuchtere vent is. Maar wat ik zeggen
wou, al moet ik van de Cocksen niets hebben,
Elema drijft het weer te ver. Wat kan hem dat
schelen, of jouw vrouw Cocks is Als jij je werk
maar goed doet."
„Gelijk heb je. Maar zóó denkt de boer er niet
over", verklaarde Arie. „Enenje moet
ook niet denken, dat Froukje Cocks is, hoor",
vervolgde hij dan.
De toon van zijn spreken gaf echter maar al
te duidelijk te kennen, dat hij er aan twijfelde.
„Ik hoop het niet voor jou", merkte Landman,
langzaam sprekend, op. „En voor ons hoop ik,
dat Stien niet met die gekheid begint. Maar de
wichters doen raar. Dat is zeker."
Met een kort „Goeden avond" verliet Arie
de woning van Landman, op den weg in twee
strijd stilstaande.
Hij overwoog, dat hij toch wel eens even bij
den dokter kon gaan informeeren, wat er met
Froukje aan de hand was.
Maar neen, zij moest eens voelen, dat dit geen
behandeling was. Zij kon wel niet in orde zijn,
maar dan had zij hem dat behoorlijk kunnen
meedeelen. Zij was het zeker al van plan, want
zij had immers niet gewild, dat hij mede ging,
om Stien thuis te brengen
Waarvoor hij reeds lang vreesde scheen wer
kelijkheid te worden Froukje geraakte meer en
meer onder den invloed van thuis. Marie Lau-
kema had hem zooiets ook al eens opgemerkt.
TWEETAL TE
Appelscha (Fr.): D. Vreugdenhil,
Cand. te Rotterdam.
A. v. d. Ziel, Cand. te Nijmegen.
BEROEPEN TE
Borne en Delden Cand. M. Geertsma
te Zuidwolde (Gr.)
Sleen (Dr.): Cand. D. W. v. d. Laan
te Driebergen.
Appelscha (Fr.): Cand. D. Vreugdenhil
te Rotterdam.
Opeinde-Nijega (Fr.) Dr. J. v. d. Linden,
Cand. te Leeuwarden.
Doornspijk J. C. Borgdorff te Nieuwlande.
Uit het Jaarverslag van de Zendings-Actie
onder de Studenten aan de Vrije Universiteit
dezer dagen ontvangen ontleenen wij het
volgende dat er jammer genoeg voor de Zen-
dings-Actie niet veel interesse is. De Studie
kringen staan onder leiding van Ds. B. Alkema
te Soest en de Evangelisatie-kring onder de
bekwame leiding van Prof. Dr. F. W. Grosheide.
Een 8-tal vergaderingen zijn gehouden, waarin
gehandeld is over begrip, methode en objecten
der evangelisatie.
Algemeene vergaderingen waren er 4 maal.
Op de le vergadering sprak Pastor W. Tetler,
Missionsdirector te Riga op de 3 volgende Dr.
J. H. Bavinck te Solo. In de Portefeuille, die
geregeld circuleert, was steeds goede lectuur.
Ook deze jonge Zendingsvrinden moeten al be
zuiniging leeren betrachten. Toch zij hen toe-
gewenscht, dat zij met moed hun onderzoek
voortzetten, te meer, omdat zij later op kerke
lijke vergaderingen dikwijls over Zendingszaken
zullen moeten meehandelen. Het bestuur bestaat
voor de cursus 1934-1935 uit de heeren C.
Moens, R. W. Popma en A. G. Luiks.
Te Vlagtwedde zal een nieuwe Geref.
Kerk met toren worden gebouwd. Het oude ge
bouwtje is reeds geruimen tijd veel te klein. De
bouw is opgedragen aan den heer J. Bos te
Weende voor 4343.Vlagtwedde heeft dit
jaar voor het eerst een eigen leeraar en een
nieuwe pastorie is reeds gebouwd.
Verlating van den dienst des Woords.
Door de Particuliere Synode van Zuid-Holland-
Noord is een commissie, bestaande uit de
D. d. W. Van Minnen, Meyering en Broekstra,
benoemd, met opdracht te onderzoeken hoe te
handelen met Dienaren des Woords, die den
actieven dienst verlaten, om andere redenen dan
in Art. 13 D.K.O. genoemd.
Eliza en het Sabbatisme. In de „Gelder-
sche Kerkbode" schrijft Ds. J. W. Eggink over
„de profeet Eliza en het gebruik van een ver
voermiddel om den eeredienst bij te wonen".
Aldus
„Er zijn altijd nog menschen, die gewetens
bezwaar hebben tegen het gebruik van een ver
voermiddel op den dag des Heeren, om den
eeredienst bij te wonen.
Nu is het zeer zeker noodig om dit gebruik
zooveel mogelijk te beperken.
Er zijn ook kerkleden, die uit gemakzucht al
te zeer er op bedacht zijn om naar een vervoer
middel uit te zien.
Maar sommigen blijven thuis, omdat zij te voet
niet behoorlijk ter kerk kunnen komen. Zij blij
ven thuis, omdat zij meenen geen vervoermiddel
te mogen gebruiken.
Is dit nu geen misverstand Het is niet eens
Oud-testamenties, die sabbats-opvatting.
Dat leert ons toch zijdelings Eliza, de profeet.
De historie is bekend uit 2 Koningen 4.
De zoon van de Sunamietische is door een
zonnesteek gestorven. De moeder vraagt een
rijdier en een knecht aan haar man, die op de
korenvelden is. Deze man vindt het vreemd,
dat zijn vrouw een rijdier vraagt en een knecht,
die het dier drijven moet, waar zij op rijden zal,
om naar den profeet te reizen, omdat het geen
feestdag of sabbat is.
Hieruit blijkt wel, dat zijn vrouw gewoon
was om op sabbat op een rijdier, gedreven door
een knecht, naar den profeet te reizen, om van
hem het woord Gods te hooren.
En wanneer dit niet geoorloofd was, mogen
wij dan veronderstellen, dat de man Gods Eliza
dit zoo maar zou dulden en deze menschen zou
ontvangen, wanneer het tegen den wil des Hee
ren was
Maar zij moest die dwaasheid niet beginnen,
want dan was het afgeloopen. O, hij had niets
aan te merken op Bazuin en zijn vrouw, maar
van de Cocksen was hij niet gediend. En zijn
mooi baantje wilde hij er in elk geval niet door
verliezen. Wat vast zou gebeuren dan, want
Elema volvoerde, wat hij dreigde.
Vast besloten liep Arie daarop uit de richting
van des dokters woning, hevig verstoord op
Froukje, die hem in zoo'n moeilijk parket bracht.
„Weet je wat", overwoog hij, „ik zal haar
eens een paar dagen, desnoods ook Zondag, aan
haar lot overlaten. Zij moet maar eens voelen,
dat ik mij niet voor kwajongen laat gebruiken.
Dan keert zij vanzelf met hangende pootjes
terug."
Die overweging verschafte hem een gevoel
van verlichting, zoodat hij vlugger loopen ging,
om weldra weer in het gezelschap terug te kee-
ren, waar men verbaasd was, dat hij alleen was.
„Froukje is naar huis", verklaarde hij. „Zij is
ook niet in orde. En Stien Landman is heelemaal
overstuur. Dat is jouw schuld", verweet hij Be
rend Stuivinga.
„Mijn schuld vroeg deze verbaasd. „Wat
heb ik gedaan
„Met je voorlezen uit dat kwezelboek, gek,
die je bent", barstte Arie los. „Stien is er heele
maal van in de war. Ze ligt te gillen in haar
bed."
(Wordt vervolgd)
De wettige gevolgtrekking is dunkt mij te
maken, dat het zelfs onder Israël, waar de cere-
monieele strenge sabbats-viering door God ge
wild was, niet ongeoorloofd was om rijder en
knecht in het werk te stellen, om de plaats te
bereiken, waar op den sabbat het Woord wordt
gepredikt.
Mogen wij dan niet paard en rijtuig, auto of
fiets gebruiken
Wij kunnen zoowel rechts als links van den
rechten weg afdwalen."
Een Kerkeraadsvergadering in vroeger
tijd. Hierover lazen wij in de „Rijsw. Kerkbode"
o.a. het volgende
„Misschien stellen onze lezers er wel belang
in, te weten hoe het in vroeger tijd op een ker
keraadsvergadering toeging.
Over den kerkeraad van een der aanzienlijkste
Gereformeerde Kerken na de Reformatie zijn wij
uitvoerig ingelicht door Dr. G. J. D. Schotel
(voornamelijk in zijn Kerkelijk Dordrecht).
Deze kerkeraad bestond uit twee predikanten
en zes wettig verkozen en bevestigde ouderlingen.
De vergaderingen van den kerkeraad waren
talrijker dan tegenwoordigbesloten was, dat
de Dienaren des Woords en de ouderlingen el-
ken Zondag, na de namiddagpredikatie en eiken
Donderdagmiddag te twee uur in de consistorie
zouden bijeenkomen „om van alle saecken tot
bouwe der kerke Christi dienende, met malkan
der en in de vreeze des Heeren te spreken ende
behandelen, ende oock extraordinaris door noodt
daartoe versocht".
Tegenover de gemeente werd strikte geheim
houding in acht genomen over het behandelde
ter vergadering. Bepaald was„Dienaars en
ouderlingen sullen te gelijcke eene belofte doen,
als dat nyemant yetwats, dat in den consistorie
(hier kerkeraad) behandelt is, met spreken,
scrijven ofte andersints sal uitbrengen, op poene
(op straffe) van swaerlick gestraft te worden,
nae discretie (oordeel) der consistorie".
Tegen degenen die zich misgingen onder de
beraadslagingen, werden strenge maatregelen
genomen „De Dienaren en Broeders der Con
sistorie sullen in 't verhandelen en debateren der
saecken, die voorgesteld worden, lieffelyk en
stichtelick met elkander handelen en spreken. En
bij soo verr yemand eenich onbehoorlick, schim-
pich of onstichtelick woordt tegen den anderen
spreekt, of met kijfwoorden uitvalt, sal denselve
telcken reyse verbeuren 3 stuver. Ende soo
yemant bevonden wort, die door syn koppicheit
sodanen poenen, als voorz. (als genoemd) niet
en ontsiet, die selve sal de consistorie ontzecht,
ofte een swaerder straffe opgelecht worden, ge-
lijck het de consistorie sal achten allerstichte-
lijckste te sijn".
Wanneer dus hier of daar een kerkeraadslid
wordt gevonden, dat somtijds een „onstichtelick"
woord of een „kijfwoord" spreekt, dan beweegt
men zich in den Gereformeerden lijn, als hem
een boete van drie „stuver" wordt opgelegd
Toch praktische menschen die Gereformeerde
vaderen. Ze konden van die „allerstichtelijckste"
maatregelen nemen."
K. B. S.
Namens de vergadering der Generale Depu-
taten voor Hulpbehoevende Gereformeerde Ker
ken, gehouden 19 Juli 1.1. te Utrecht, vestig ik
de aandacht er op, dat naar besluit der Generale
Synode van Middelburg, tusschen Juli van dit
jaar 1934 en Juli volgend jaar, op de rooster
der collecten een plaats toekomt aan een aparte
collecte voor de Generale Kas der Hulpbehoe
vende Kerken.
En, daar overeenkomstig synodaal verzoek,
meegedeeld behoort te worden, hoeveel ieder
provinciaal ressort, gerekend naar hetgeen er
noodig is, in die collecte ongeveer zou moeten
samenbrengen, zij hierbij vermeld, dat dat be
drag voor Zeeland ruim 1100.is.
Deze collecte behoort door de Kerken van
Zeeland gestort te worden op mijn girorekening
41873. Voorts zij opgemerkt, dat deze collecte
als een gewone collecte, ook voor volgende jaren
bedoeld is, en gehouden wordt, buiten en be
halve de feestcollecte op den herdenkingsdag
der afscheiding in October a.s. Deze laatste is
een extra-collecte, ook wel bestemd voor de
Hulpbehoevende Kerken, maar op andere wijze
te besteden dan de gewone.
F. J. VAN DEN ENDE.
Kamperland, 15 Augustus 1934.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
ZENDING.
Middelburg. In vriendelijken dank ont
vangen uit het busje van de familie V. 1.36.
Middelburg. Door tusschenkomst van
br. Terpstra ontvangen van een zuster een gift
van 5.Vervolgens een bedrag van 19.07,
zijnde de helft van de opbrengst van het busje
uit het Rusthuis. Ten slotte gevonden in de
collecte 2.50 voor Rusland. Hartelijk dank.
F. DAMEN, Kassier Diaconie.
VEREENIGINGSLEVEN.
De Geref. J. V. Spr. 8 33a te St. Laurens
vergadert op Zondag 19 Augustus.
Aanvang 7 uur.
N. T. Ond. 11. „Nicodemus", vr. Jac. Wattel.
Zending. Ond. 10. „De plaats van het Hos
pitaal in den Zendingsarbeid", vr. Jan Boon.
Improv. J. J. van de Hofstede, J. Willemse,
Jan Sturm.
„Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg.
G. B. Art. 35. „Het Heilig Avondmaal", W.
K. P. Graafhuis.
K. G. „De Contra-Reformatie 1556/1648", C.
Hondsmerk.
Vergadering der G. J. V. Pred. 12:1a te
Koudekerke op a.s. Zondagmiddag na den
Kerkdienst, 19 Augustus 1934.
Agenda:
I. Gel. Bel. Art. 18. „Van de menschwording
van Jezus Christus" door vr. D. Kerkhove.
II. Voordrachtvr. L. A. Jacobse. Memo-
risatie vr. P. Boone.
III. Ant. Rev. beg. Art. 10. Schets 4. Vriend
J. Stroo.
IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN
ZEELAND OP
ZONDAG 19 AUGUSTUS 1934.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. A. J. Barkey Wolf
te 's-Gravenhage.
2 uur Ds. F. A. den Boeft
6 uur Ds. R. Hamming
te Nijverdal.
Noorderkerk 9.30 uur Ds. F. A. den Boeft
te Rotterdam.
6 uur Ds. A. J. Barkey Wolf
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. R. Hamming
te Nijverdal.
Domburg 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2.30 uur Ds. H. A. Wiersinga
Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. C. Lindeboom
te Amsterdam.
Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. H. Pestman
Koudekerke 9 en 2 uur
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning
Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Cand. de Graaf
te Zeist.
Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. M. J. v. Dijken
Serooskerke 9.30 en 2 u Ds. W. F. M. Lindeboom
Voorb. H. Av.
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. J. J. Leusink
te Glanerbrug.
Veere 9.30 en 2 uur Ds. Eggink
te Geldermalsen.
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. H. A. Wiersinga
Vrouwepolder 9.30 en 7 uur Ds. M. de Goede
te Capelle a. d. IJssel.
Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. J. E. Visser
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 10 uur Lezen eener Leerr.
5.30 uur Ds. D. Bremmer
te Middelburg.
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Lezen eener Leerr.
Haamstede 9.30 en 6.30 uur Ds. J. M. Mulder
Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
Voorm. Openb. Bel. en Voorber. H. Av.
6 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Oosterland 9.30 en 2 uur Ds. D. Bremmer
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE THOLEN.
ApTia Jacoba Polder 9.30 en 2 uur
Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Leene
te Baarland.
Krabbendijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Poortvliet 10.30, 3 en 7 uur Ds. N. J. Trenning
te Randwijk.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. M. Ros
Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. A. Wijngaarden
te Groningen.
Borssele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Joh. Booij
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Cand. M. P. van Dijk
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Axel 9.30 en 2.30 uur Ds. J. S. Post
Hoek 10 uur Lezen eener Leerr.
6 uur Ds. C. B. Bavinck
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. P. Potma
Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. C. Bavinck
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. Tollenaar
te Den Helder.
Dringend verzoek.
De berichten voor de rubriek Vereenigings-
leven worden dikwijls pas des Vrijdagsmorgens
aan ons bureau bezorgd. Wij herinneren er daar
om nogmaals aan, dat alle berichten uiterlijk des
Donderdagsavonds in ons bezit moeten zijn.
Later ontvangen copie kan niet meer worden
opgenomen.
De Administratie.