KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN. l. s. PREDIKBEURTEN eer aan den doode hebben bewezen, dan gaan we met langzame tred en diepe stilte het „kerk hof" af. Maar zoodra men buiten het hek is en weer in het volle bedrijvige leven blikken en het leven zelf in moeten „wat we met roeping en aller aandacht hebben te vervullen", dan zijn we dat „U wacht ik ook" al spoedig vergeten. Maar de tijd zal toch komen dat ook onze doodsklok eenmaal zal slaan om nooit meer ver der te gaan. Een werkelijkheid waar geen ont komen aan is. Ja, daar zullen we allen eenmaal komen. Hierbij mag men het nog als een voorrecht achten indien men nog met eere begraven mag worden. In oorlogstijden is dat nog wel anders. Of zooals Asaf zegt met de verwoesting van Jeru zalem Zij hebben de doode lichamen Uwer knechten aan het gevogelte des hemels tot spijze gegeven, het vleesch Uwer gunstgenooten aan het gedierte des velds. Ze hebben hun bloed rondom Jeruzalem als water vergoten en er was niemand die hein begroef. Dat zijn ook tijden dat de lijken onbegraven zijn. Mogen we het dan niet als een voorrecht zien indien wij zonder stoornis begraven worden Men gaat nergens heen of men maakt zich klaar. Zoo moet men zich ook klaar maken en weten voor de laatste rustplaats. Ja, hoe zal het dan met ons zijn Nog steeds een leven van „Zalig in hope?... Nog niet die vaste zekerheid Ja, ziende op eigen leven dan midden in den dood. Ziende op Christus' lijden en sterven dan uit het geloof een stil vertrouwen. Geen vrees maar ook geen vast weten. Moeten wij ons dan niet klaar maken en we ten vóórdat de doodsklok luidt Niet altijd maar weer een uistellen. U wacht ik ook Wij zijn zoo uit de aarde aardsch en kennen zoo weinig dat echte hemelverlangen. Zoo dat aanwezig is zijn we ook niet klaar. Maar dat kan toch zóó niet In deze donkere dagen beluistert men steeds de vraag hoe moeten we door het leven komen? Maar laat de vraag is wat meer gesteld worden: hoe moeten we uit het leven komen. Hoofden en harten zijn zoo vervuld met de moeilijkheden van dezen tijd en weinig of niet met de eeuwig heid. Is er wel gewichtiger zaak denkbaar Hoe moeten wij voor den rechterstoel van Christus verschijnen Daar moeten we toch ook eenmaal komen Wat zullen we dan zeggen? We zullen toch eenmaal rekenschap van alles af moeten leggen Hoe zal het dan met ons staan, gaan en zijn? Iets wat wij maar niet ter zijde mogen leggen maar moeten gaan verwerken. Temidden van het volle leven staan we voor de poorten der eeuwigheid. Als die poorten zich plotseling ontsluiten, zonder ziekbed, door allerlei onheilen overvallen kunnende worden zooals de bladen telkens weer overvloedig melden, dan gaan we uit het volle leven plotseling in den vollen dood. Hoe gaan we dan uit het leven Klaar, bereid om God te ontmoeten Ja, hoe zal het dan met ons zijn Zooveel zorg voor den tijd en geen zorg voor de eeuwigheid Het moet dan een veel meer zoeken bij Jezus worden. Een vast weten bij ons worden, want dat blijft een alovertreffende levensvraag. Hoe dat vast weten Hoe zijn we dan rechtvaardig voor God Alleen door een waar geloof in Christus Jezus dat Hij uit loutere genade mij de volkomene genoegdoening, gerechtigheid, heiligheid van Christus schenkt en toerekent. Door dat geloof alleen kunnen we Christus toeëigenen en hopen op de zaligheid. Lieve JezusGij alleen Breng ons naar den Hemel heen Want vergiffenis van zonden Wordt slechts in Uw bloed gevonden Ware vreugde en zaligheên Schenkt Gij Heer en Gij alleen. Lieve Heiland zie ons aan, Doe ons naar den Hemel gaan Leer ons naar Uw stem te hooren Anders gaan wij wis verloren Leid ons op de rechte baan Dat wij naar den Hemel gaan. A. „Dat is weer net wat voor Elema", zeide hij. „Wat kan dat nu schelen Ik moet van de Cock- sen niks hebben, 't Is een dwepersstelletje met elkaar, hoewel ik moet toegeven, dat Bazuin een flinke nuchtere vent is. Maar wat ik zeggen wou, al moet ik van de Cocksen niets hebben, Elema drijft het weer te ver. Wat kan hem dat schelen, of jouw vrouw Cocks is Als jij je werk maar goed doet." „Gelijk heb je. Maar zóó denkt de boer er niet over", verklaarde Arie. „Enenje moet ook niet denken, dat Froukje Cocks is, hoor", vervolgde hij dan. De toon van zijn spreken gaf echter maar al te duidelijk te kennen, dat hij er aan twijfelde. „Ik hoop het niet voor jou", merkte Landman, langzaam sprekend, op. „En voor ons hoop ik, dat Stien niet met die gekheid begint. Maar de wichters doen raar. Dat is zeker." Met een kort „Goeden avond" verliet Arie de woning van Landman, op den weg in twee strijd stilstaande. Hij overwoog, dat hij toch wel eens even bij den dokter kon gaan informeeren, wat er met Froukje aan de hand was. Maar neen, zij moest eens voelen, dat dit geen behandeling was. Zij kon wel niet in orde zijn, maar dan had zij hem dat behoorlijk kunnen meedeelen. Zij was het zeker al van plan, want zij had immers niet gewild, dat hij mede ging, om Stien thuis te brengen Waarvoor hij reeds lang vreesde scheen wer kelijkheid te worden Froukje geraakte meer en meer onder den invloed van thuis. Marie Lau- kema had hem zooiets ook al eens opgemerkt. TWEETAL TE Appelscha (Fr.): D. Vreugdenhil, Cand. te Rotterdam. A. v. d. Ziel, Cand. te Nijmegen. BEROEPEN TE Borne en Delden Cand. M. Geertsma te Zuidwolde (Gr.) Sleen (Dr.): Cand. D. W. v. d. Laan te Driebergen. Appelscha (Fr.): Cand. D. Vreugdenhil te Rotterdam. Opeinde-Nijega (Fr.) Dr. J. v. d. Linden, Cand. te Leeuwarden. Doornspijk J. C. Borgdorff te Nieuwlande. Uit het Jaarverslag van de Zendings-Actie onder de Studenten aan de Vrije Universiteit dezer dagen ontvangen ontleenen wij het volgende dat er jammer genoeg voor de Zen- dings-Actie niet veel interesse is. De Studie kringen staan onder leiding van Ds. B. Alkema te Soest en de Evangelisatie-kring onder de bekwame leiding van Prof. Dr. F. W. Grosheide. Een 8-tal vergaderingen zijn gehouden, waarin gehandeld is over begrip, methode en objecten der evangelisatie. Algemeene vergaderingen waren er 4 maal. Op de le vergadering sprak Pastor W. Tetler, Missionsdirector te Riga op de 3 volgende Dr. J. H. Bavinck te Solo. In de Portefeuille, die geregeld circuleert, was steeds goede lectuur. Ook deze jonge Zendingsvrinden moeten al be zuiniging leeren betrachten. Toch zij hen toe- gewenscht, dat zij met moed hun onderzoek voortzetten, te meer, omdat zij later op kerke lijke vergaderingen dikwijls over Zendingszaken zullen moeten meehandelen. Het bestuur bestaat voor de cursus 1934-1935 uit de heeren C. Moens, R. W. Popma en A. G. Luiks. Te Vlagtwedde zal een nieuwe Geref. Kerk met toren worden gebouwd. Het oude ge bouwtje is reeds geruimen tijd veel te klein. De bouw is opgedragen aan den heer J. Bos te Weende voor 4343.Vlagtwedde heeft dit jaar voor het eerst een eigen leeraar en een nieuwe pastorie is reeds gebouwd. Verlating van den dienst des Woords. Door de Particuliere Synode van Zuid-Holland- Noord is een commissie, bestaande uit de D. d. W. Van Minnen, Meyering en Broekstra, benoemd, met opdracht te onderzoeken hoe te handelen met Dienaren des Woords, die den actieven dienst verlaten, om andere redenen dan in Art. 13 D.K.O. genoemd. Eliza en het Sabbatisme. In de „Gelder- sche Kerkbode" schrijft Ds. J. W. Eggink over „de profeet Eliza en het gebruik van een ver voermiddel om den eeredienst bij te wonen". Aldus „Er zijn altijd nog menschen, die gewetens bezwaar hebben tegen het gebruik van een ver voermiddel op den dag des Heeren, om den eeredienst bij te wonen. Nu is het zeer zeker noodig om dit gebruik zooveel mogelijk te beperken. Er zijn ook kerkleden, die uit gemakzucht al te zeer er op bedacht zijn om naar een vervoer middel uit te zien. Maar sommigen blijven thuis, omdat zij te voet niet behoorlijk ter kerk kunnen komen. Zij blij ven thuis, omdat zij meenen geen vervoermiddel te mogen gebruiken. Is dit nu geen misverstand Het is niet eens Oud-testamenties, die sabbats-opvatting. Dat leert ons toch zijdelings Eliza, de profeet. De historie is bekend uit 2 Koningen 4. De zoon van de Sunamietische is door een zonnesteek gestorven. De moeder vraagt een rijdier en een knecht aan haar man, die op de korenvelden is. Deze man vindt het vreemd, dat zijn vrouw een rijdier vraagt en een knecht, die het dier drijven moet, waar zij op rijden zal, om naar den profeet te reizen, omdat het geen feestdag of sabbat is. Hieruit blijkt wel, dat zijn vrouw gewoon was om op sabbat op een rijdier, gedreven door een knecht, naar den profeet te reizen, om van hem het woord Gods te hooren. En wanneer dit niet geoorloofd was, mogen wij dan veronderstellen, dat de man Gods Eliza dit zoo maar zou dulden en deze menschen zou ontvangen, wanneer het tegen den wil des Hee ren was Maar zij moest die dwaasheid niet beginnen, want dan was het afgeloopen. O, hij had niets aan te merken op Bazuin en zijn vrouw, maar van de Cocksen was hij niet gediend. En zijn mooi baantje wilde hij er in elk geval niet door verliezen. Wat vast zou gebeuren dan, want Elema volvoerde, wat hij dreigde. Vast besloten liep Arie daarop uit de richting van des dokters woning, hevig verstoord op Froukje, die hem in zoo'n moeilijk parket bracht. „Weet je wat", overwoog hij, „ik zal haar eens een paar dagen, desnoods ook Zondag, aan haar lot overlaten. Zij moet maar eens voelen, dat ik mij niet voor kwajongen laat gebruiken. Dan keert zij vanzelf met hangende pootjes terug." Die overweging verschafte hem een gevoel van verlichting, zoodat hij vlugger loopen ging, om weldra weer in het gezelschap terug te kee- ren, waar men verbaasd was, dat hij alleen was. „Froukje is naar huis", verklaarde hij. „Zij is ook niet in orde. En Stien Landman is heelemaal overstuur. Dat is jouw schuld", verweet hij Be rend Stuivinga. „Mijn schuld vroeg deze verbaasd. „Wat heb ik gedaan „Met je voorlezen uit dat kwezelboek, gek, die je bent", barstte Arie los. „Stien is er heele maal van in de war. Ze ligt te gillen in haar bed." (Wordt vervolgd) De wettige gevolgtrekking is dunkt mij te maken, dat het zelfs onder Israël, waar de cere- monieele strenge sabbats-viering door God ge wild was, niet ongeoorloofd was om rijder en knecht in het werk te stellen, om de plaats te bereiken, waar op den sabbat het Woord wordt gepredikt. Mogen wij dan niet paard en rijtuig, auto of fiets gebruiken Wij kunnen zoowel rechts als links van den rechten weg afdwalen." Een Kerkeraadsvergadering in vroeger tijd. Hierover lazen wij in de „Rijsw. Kerkbode" o.a. het volgende „Misschien stellen onze lezers er wel belang in, te weten hoe het in vroeger tijd op een ker keraadsvergadering toeging. Over den kerkeraad van een der aanzienlijkste Gereformeerde Kerken na de Reformatie zijn wij uitvoerig ingelicht door Dr. G. J. D. Schotel (voornamelijk in zijn Kerkelijk Dordrecht). Deze kerkeraad bestond uit twee predikanten en zes wettig verkozen en bevestigde ouderlingen. De vergaderingen van den kerkeraad waren talrijker dan tegenwoordigbesloten was, dat de Dienaren des Woords en de ouderlingen el- ken Zondag, na de namiddagpredikatie en eiken Donderdagmiddag te twee uur in de consistorie zouden bijeenkomen „om van alle saecken tot bouwe der kerke Christi dienende, met malkan der en in de vreeze des Heeren te spreken ende behandelen, ende oock extraordinaris door noodt daartoe versocht". Tegenover de gemeente werd strikte geheim houding in acht genomen over het behandelde ter vergadering. Bepaald was„Dienaars en ouderlingen sullen te gelijcke eene belofte doen, als dat nyemant yetwats, dat in den consistorie (hier kerkeraad) behandelt is, met spreken, scrijven ofte andersints sal uitbrengen, op poene (op straffe) van swaerlick gestraft te worden, nae discretie (oordeel) der consistorie". Tegen degenen die zich misgingen onder de beraadslagingen, werden strenge maatregelen genomen „De Dienaren en Broeders der Con sistorie sullen in 't verhandelen en debateren der saecken, die voorgesteld worden, lieffelyk en stichtelick met elkander handelen en spreken. En bij soo verr yemand eenich onbehoorlick, schim- pich of onstichtelick woordt tegen den anderen spreekt, of met kijfwoorden uitvalt, sal denselve telcken reyse verbeuren 3 stuver. Ende soo yemant bevonden wort, die door syn koppicheit sodanen poenen, als voorz. (als genoemd) niet en ontsiet, die selve sal de consistorie ontzecht, ofte een swaerder straffe opgelecht worden, ge- lijck het de consistorie sal achten allerstichte- lijckste te sijn". Wanneer dus hier of daar een kerkeraadslid wordt gevonden, dat somtijds een „onstichtelick" woord of een „kijfwoord" spreekt, dan beweegt men zich in den Gereformeerden lijn, als hem een boete van drie „stuver" wordt opgelegd Toch praktische menschen die Gereformeerde vaderen. Ze konden van die „allerstichtelijckste" maatregelen nemen." K. B. S. Namens de vergadering der Generale Depu- taten voor Hulpbehoevende Gereformeerde Ker ken, gehouden 19 Juli 1.1. te Utrecht, vestig ik de aandacht er op, dat naar besluit der Generale Synode van Middelburg, tusschen Juli van dit jaar 1934 en Juli volgend jaar, op de rooster der collecten een plaats toekomt aan een aparte collecte voor de Generale Kas der Hulpbehoe vende Kerken. En, daar overeenkomstig synodaal verzoek, meegedeeld behoort te worden, hoeveel ieder provinciaal ressort, gerekend naar hetgeen er noodig is, in die collecte ongeveer zou moeten samenbrengen, zij hierbij vermeld, dat dat be drag voor Zeeland ruim 1100.is. Deze collecte behoort door de Kerken van Zeeland gestort te worden op mijn girorekening 41873. Voorts zij opgemerkt, dat deze collecte als een gewone collecte, ook voor volgende jaren bedoeld is, en gehouden wordt, buiten en be halve de feestcollecte op den herdenkingsdag der afscheiding in October a.s. Deze laatste is een extra-collecte, ook wel bestemd voor de Hulpbehoevende Kerken, maar op andere wijze te besteden dan de gewone. F. J. VAN DEN ENDE. Kamperland, 15 Augustus 1934. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN ZENDING. Middelburg. In vriendelijken dank ont vangen uit het busje van de familie V. 1.36. Middelburg. Door tusschenkomst van br. Terpstra ontvangen van een zuster een gift van 5.Vervolgens een bedrag van 19.07, zijnde de helft van de opbrengst van het busje uit het Rusthuis. Ten slotte gevonden in de collecte 2.50 voor Rusland. Hartelijk dank. F. DAMEN, Kassier Diaconie. VEREENIGINGSLEVEN. De Geref. J. V. Spr. 8 33a te St. Laurens vergadert op Zondag 19 Augustus. Aanvang 7 uur. N. T. Ond. 11. „Nicodemus", vr. Jac. Wattel. Zending. Ond. 10. „De plaats van het Hos pitaal in den Zendingsarbeid", vr. Jan Boon. Improv. J. J. van de Hofstede, J. Willemse, Jan Sturm. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg. G. B. Art. 35. „Het Heilig Avondmaal", W. K. P. Graafhuis. K. G. „De Contra-Reformatie 1556/1648", C. Hondsmerk. Vergadering der G. J. V. Pred. 12:1a te Koudekerke op a.s. Zondagmiddag na den Kerkdienst, 19 Augustus 1934. Agenda: I. Gel. Bel. Art. 18. „Van de menschwording van Jezus Christus" door vr. D. Kerkhove. II. Voordrachtvr. L. A. Jacobse. Memo- risatie vr. P. Boone. III. Ant. Rev. beg. Art. 10. Schets 4. Vriend J. Stroo. IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 19 AUGUSTUS 1934. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. A. J. Barkey Wolf te 's-Gravenhage. 2 uur Ds. F. A. den Boeft 6 uur Ds. R. Hamming te Nijverdal. Noorderkerk 9.30 uur Ds. F. A. den Boeft te Rotterdam. 6 uur Ds. A. J. Barkey Wolf Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. R. Hamming te Nijverdal. Domburg 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2.30 uur Ds. H. A. Wiersinga Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. C. Lindeboom te Amsterdam. Grijpskerke 9.30 en 2 uur Ds. H. Pestman Koudekerke 9 en 2 uur St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Meliskerke 9.30 en 2.30 uur Cand. de Graaf te Zeist. Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. M. J. v. Dijken Serooskerke 9.30 en 2 u Ds. W. F. M. Lindeboom Voorb. H. Av. Souburg 9.30 en 2 uur Ds. J. J. Leusink te Glanerbrug. Veere 9.30 en 2 uur Ds. Eggink te Geldermalsen. Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. H. A. Wiersinga Vrouwepolder 9.30 en 7 uur Ds. M. de Goede te Capelle a. d. IJssel. Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. J. E. Visser CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 10 uur Lezen eener Leerr. 5.30 uur Ds. D. Bremmer te Middelburg. Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. H. Veenstra Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Lezen eener Leerr. Haamstede 9.30 en 6.30 uur Ds. J. M. Mulder Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende Voorm. Openb. Bel. en Voorber. H. Av. 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Oosterland 9.30 en 2 uur Ds. D. Bremmer Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE THOLEN. ApTia Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. G. Leene te Baarland. Krabbendijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Poortvliet 10.30, 3 en 7 uur Ds. N. J. Trenning te Randwijk. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. M. Ros Tholen 9.30 en 2 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. A. Wijngaarden te Groningen. Borssele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. H. Fransen Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Ds. Joh. Booij Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek Wemeldinge 9.30 en 2 uur Cand. M. P. van Dijk Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Axel 9.30 en 2.30 uur Ds. J. S. Post Hoek 10 uur Lezen eener Leerr. 6 uur Ds. C. B. Bavinck Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. C. Bavinck Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. Tollenaar te Den Helder. Dringend verzoek. De berichten voor de rubriek Vereenigings- leven worden dikwijls pas des Vrijdagsmorgens aan ons bureau bezorgd. Wij herinneren er daar om nogmaals aan, dat alle berichten uiterlijk des Donderdagsavonds in ons bezit moeten zijn. Later ontvangen copie kan niet meer worden opgenomen. De Administratie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1934 | | pagina 3