No, 23 Vrijdag 8 Juni 1934 48e Jaargang WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND, UIT HET WOORD, DADERS DES WOORDS- ZEEUWSCHE KERKBODE. REDACTIE: Ds. A, C. HEIJ TE KOUDEKERKE. MEDEWERKERS t D.D, L. BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, A. B. W. M. KOK, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE en R. J. VAN DER VEEN ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2. Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS 15 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE: FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280 SPECIALE ZIELSZORG VAN JEZUS CHRISTUS. En een engel des Heeren sprak tot Filippus, zeggende Sta op en ga henen tegen het zuiden, op den weg, die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza, welke woest is. Hand. 8 26. Wij vinden dat, eerlijk gezegd, toch wel on economisch gewerkt door den verhoogden Chris tus, om daar Filippus heen te zenden naar dien eenzamen, woesten weg naar Gaza, om er dien Moorschen hoogwaardigheidsbekleeder het Evan gelie te prediken. Want laat ons eens zien daar is Filippus aan den arbeid in Samaria. De velden zijn er wit om te oogsten, zooals Jezus dat reeds tijdens Zijn omwandeling op de aarde gesproken had, toen Hij gekomen was aan de Jacobsbron bij Sichar. Het Zendingswerk in Samaria werd rijk geze gend. We lezen toch, dat, wanneer Filippus in de stad van Samaria Christus predikt, dan niet maar enkelen, zoo hier en daar eens één, maar dan de scharen zich eendrachtelijk houden aan hetgeen van Filippus gezegd werd. Zoo gezegend gaat de arbeid, dat Petrus en Johannes naar Samaria worden gezonden, omdat men gehoord heeft, dat niet maar een enkele en ook niet maar velen, maar dat Samaria het Woord Gods aan genomen had. We zouden zoo zeggen Filippus heeft dringend helpers noodig in den evangeli- schen dienst. En zie nu, in plaats van dat alles wordt Fi lippus weggeroepen van zijn drukke gezegende arbeidsveld. Mogelijk om zich een nog grooter en nog vruchtbaarder arbeidsterrein te zien toe gewezen Mogelijk om ergens elders nog tal rijker vrucht te oogsten Niets van dat alles. Filippus wordt wegge roepen ja, waartoe eigenlijk Om te gaan tegen het zuiden, op den weg, die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza, welke woest is. En als Fi lippus dan nog te luisteren staat, wat hij daar op dien eenzamen, woesten weg moet doen, dan is het al afgeloopen, dan is de boodschap al uit. Maar dan blijkt het later, dat het moest zijn, om het Evangelie te prediken aan één man, een Moorschen kamerling van Candace. Wij kunnen daar misschien zoo onze eigen gedachten over vormen en we meenen allicht het kon zooveel eenvoudiger, zooveel economi scher zijn gegaan. Want nietwaar, deze man kwam zoo juist van Jeruzalem en in Jeruzalem, daar was de kerk en daar was de apostolische prediking. In Jeruzalem, daar werden er bij tien tallen en honderdtallen toegevoegd tot de Kerk van Christus. Waarom dan dien Moorman niet daarginds in Jeruzalem in aanraking gebracht met het Evangelie Dan had zijn bekeering met die vele anderen in één moeite kunnen doorgaan en was er geen extra werk voor noodig geweest. En nu Nu moet, om dien éénen Moorman, een engel des Heeren van den hemel komen op de aarde nu moet een man, die met rijken ze gen arbeidt, uit zijn drukke Zendingspractijk worden geroepen, en dat alles om het Evangelie te verkondigen aan één mensch. Dat is zoo onze economie, onze practische rekenkunde. Maar laat ons er den Heere voor danken, dat Zijn hemelsche economie een andere is dan de onze. Wij houden van het groote getal. We houden van de massa. We tellen graagzooveel en zooveel en weer zooveel erbij. Wij boeken graag druk in in de ledenregis- ters der kerk. We zijn den zegen op den arbeid vaak alleen in de massa. De verhoogde Christus, Die door Zijn Geest en Woord Zijn Kerk op de aarde bouwt, doet dat vaak zoo heel anders dan wij, in onze men- schelijke wijsheid, dat zouden doen. O, zeker, die verhoogde Christus werkt óók met de massa, met de velen. Hij brengt er op den Pinksterdag 3000 tegelijk tot Zijn Kerk, als vrucht van één apostolische preek. En al heel spoedig is dat getal van 3000 geklommen tot 5000. Want het gaat den Christus zeer zeker óók om het getal, om de massa. Het gaat Hem om de 3000 en om de 5000 en om de miljoenen, want Zijn Kerk is eenmaal de schare, die nie mand tellen kan, uit alle geslacht en taal en volk en natie. Maar om die massa vergeet de Christus toch nooit den enkeling. Hij past nooit de stelregel toe, dat men er op zoo groote schare één enkele niet mist. Al is Zijn Kerk dan ook een schare, die niemand tellen kan, Hij telt ze wel en Hij zorgt, dat er op al die miljoenen niet één wordt gemist. Voor Hem is één bekeering niet minder belangrijk dan 3000. Eén enkele Moorsche ka merling is Hem evenzeer een prediker waard als geheel Samaria. Dit is het groote, het rijke van den verhoog den Christus, dat bij Hem de enkelingen nooit verdrinken in de massa. Christus bewaart altijd de heilige harmonie tusschen de massa en den enkeling en Hij offert die beiden nooit aan el kander op. Verstaat ge nu den troost daarvan in uw eigen leven Wanneer ge door het geloof een levend lidmaat zijn van Christus' gemeente, dan zijt ge in die gemeente nooit een nummer, maar dan zijt ge in die gemeente toch altijd een voor werp van de zeer bizondere, individueele zorg van den verhoogden Christus. Dan geeft die Christus nooit belet, wanneer ge tot Hem komt met uw heel speciale zorgen en uw heel bizondere moeilijkheden. Dan wordt Hij nooit zóó door de massa in beslag genomen, dat er voor uw persoonlijke moeiten geen tijd meer over zou zijn. Ge behoeft daarom ook nooit te meenen, dat een kleine, eenvoudige leventje voor den Chris tus aan 's Vaders rechterhand te onbelangrijk zou wezen dat Hij voor die kleine moeilijkheden en die kleine bezwaren van uw leven veel te hoog en te verheven zou zijn. Verre van dat Als het noodig is, gij zwak en wankelmoedig kind des Heeren, dan zet die verhoogde Christus ook voor nog hemel en aarde in beweging. En daarom moogt ge vol vertrouwen uw knieën voor Hem buigen en Hem al de zorgen en nooden van uw leven openbaar maken, want Hij zal voorzeker een luisterend oor leenen aan uw gebed. Jezus Christus vergadert en beschermt op de aarde Zijn Kerk, maar daarin komt Hij toch tot ieder der Zijnen afzonderlijk. Hij roept ze allen bij name en zelfs de kleinste en de geringste verwaarloost Hij niet. Hij telt menigmaal bij duizenden tegelijk, maar dan toch ook weer één voor één. Hij zendt Zijn knechten onder de massa, maar Hij zendt ze ook op den eenzamen weg. En in dat alles is Hij bezig aan het bou wen van Zijn Kerk, aan het volmaken van het getal der Hem gegevenen van den Vader, totdat eenmaal ook de allerlaatste zal zijn toegebracht en het veelstemmig koor het ééne loflied zingen zal Hem, die leeft tot in alle eeuwigheid. Nieuwerkerk Z.M. HEUZEVELDT. „BETHESDA." Bij wat we de vorige week schreven over „Bethesda" en nu daarover schrijven gaan, had den we en hebben we vooral op het oog onze lezers op Walcheren en dus ook in Middelburg en niet allereerst, die buiten Walcheren wonen. We stellen dat op den voorgrond niet omdat we zouden meenen, dat Zeeland buiten Wal cheren geen roeping zou hebben ten opzichte van Bethesda". Integendeel zijn we van oordeel, dat men in heel Zeeland behoort te bedenken, dat we in onze provincie een protestantsch- christelijk ziekenhuis hebben en dat men ook daar, wanneer men voor een zieke opname in een ziekenhuis moet zoeken, wel ernstig de vraag moet onder 't oog zien of het niet roeping is die naar Bethesda" te zenden. Met name denken we dan aan die deelen van Zeeland, waarvoor de afstand niet een overwegend groot bezwaar isdus aan het Westelijk deel van Zuid-Beveland, aan Noord-Beveland en zeker ook aan Westelijk-Zeeuwsch-Vlaanderen, gezien het veer Breskens-Vlissingen. Niet dus omdat overig Zeeland zou mogen doen alsof „Bethesda" niet bestond, zeggen we, dat we vooral ons richten tot onze lezers op Walcheren en in Middelburg. Wanneer we de bezwaren gaan bespreken waarmee men opname in het Gasthuis te Middelburg of St. Jozef te Vlissingen verdedigt en het voorbijgaan van „Bethesda" zoekt te verontschuldigen kan, wat we daarvan schrijven moeten niet in diezelfde mate gelden van Zeeland buiten Walcheren, maar willen we dat met allen nadruk laten gel den voor Walcheren en Middelburg. Als bezwaar wordt dan aangevoerd, dat „Bethesda" wat duurder zou zijn. Duurder om dat de verpleegprijs in „St. Jozef" wat lager is dan in „Bethesda". Ten behoeve der verdedi ging van opname van patiënten in het Gasthuis te Middelburg kan men dat duurte-argument niet inbrengen, want het verpleeggeld is daar zeker niet lager dan in „Bethesda". Maar een ander duurte-argument wordt dan aangevoerd n.l. dat men om zijn zieken te bezoeken dan Middelburg voorbij moet en dus meer onkosten heeft. Bij dat duurte-argument voegt zich dan, wat het Gasthuis te Middelburg betreft, nog het argu ment van het grooter gemak, dat men heeft om zijn zieken te bezoeken omdat het korter bij is. Dus „Bethesda" kost wat meer, ook omdat het wat verder weg is. We willen ook aan deze argumenten volle recht laten wedervaren. „Bethesda" is wat duurder dan „St. Jozef". FJet is waar. En vooral wanneer men een zieke hpeft staat men voor groote uitgaven en moet ook met kleine bedragen gerekend worden. Maar vpor hen, die lid zijn van de Vereeniging voor ziekenhuisverpleging op Walcheren, of van de soortgelijke Vereeniging in Vlissingen kan dit tpch maar moeilijk een bezwaar genoemd wor den, omdat men voor een groot aantal verpleeg- dagen de verpleeggelden vergoed krijgt. En wan neer iemand geen lid is van zulk een Vereeni ging, moet hij zich toch ernstig afvragen of dat kwartje per dag nu den doorslag mag geven voor „St. Jozef". Het andere argumentals men aan den Noordkant van Middelburg woont en men heeft dan een zieke te bezoeken in „Bethesda", dat daar heel in Vlissingen staat, dan kost dat tijd en geld. En als men dan den heelen dag heeft gewerkt en alleen 's avonds gelegenheid heeft voor ziekenbezoek, dan heeft men z'n zieken liever maar wat korter bij. Ook deze redeneering kunnen we heel goed verstaan. Als je uit Vrouwepolder moet komen of uit Domburg, dan ben je al blij als je in Mid delburg bent en dan is te begrijpen, dat men zegtzonder noodzaak ga ik niet verder. Ze hadden dan „Bethesda" ook maar in Middel burg moeten zetten. En al heel begrijpelijk vin den we, dat de menschen, die in Middelburg zelf wonen bezwaar maken hun zieken naar „Bethesda" te brengen. Immers het Gasthuis is vlak bij, je hebt even tijd en je gaat even je zieke bezoeken. Maar daarmee, dat we erkennen, die redenee ring te begrijpen is niet gezegd, dat we die ook, wanneer we de maatstaf van onze Gereformeerde belijdenis aanleggen, ook kunnen goedkeuren en zeggen menschen ge doet zoo goed. We mogen die redeneering niet goedkeuren. En we zijn van oordeel dat men bij even na denken zal moeten toegeven dat ze verkeerd is. We beroepen ons daartoe op de practijk ten opzichte van de Christelijke School. Hoe vaak gebeurde het niet, dat iemand de Openbare School naast z'n deur had, terwijl de Christelijke School op een grooten afstand stond, soms wel drie kwartier of een uur. Hoe vaak was het dan ook het geval dat men voor het onderwijs van z'n kinderen op de Openbare School zoo goed als niets, of niets behoefde te betalen, terwijl men op de Christelijke School per kind wel een kwartje schoolgeld per week moest geven. Alzoo gemak en goedkoopte waren in het voordeel van de Openbare School. Toch betaal den de ouders dat kwartje schoolgeld per week. Welnu, als men eenmaal van Vrouwepolder of Domburg om de verste plaatsen maar te noe men in Middelburg is, dan is men voor één kwartje heen en terug in Vlissingen. En van af het eindpunt van de electrische tram is het twee, zeg drie, minuten naar „Bethesda". Als men dan wel voor zijn beginsel het over had jaar in jaar uit een kwartje schoolgeld te betalen, zou het dan teveel gevraagd zijn om gedurende die en kele weken dat men een zieke in „Bethesda" heeft dat kwartje tramkosten te betalen En dan het gemaksargumentKan men dat ook eigenlijk wel laten gelden Alweer denken we aan de schoolpractijk. Kleine kinderen liet men dag in dag uit, week in week uit, jaar in jaar uit zoo'n grooten afstand loopen. En dat kon bij een gezond kind ook best loopen is gezond. En zou het voor die enkele weken en doorgaans duurt de periode, die een zieke in het ziekenhuis moet doorbrengen niet langer dan een bezwaar zijn wanneer onze zieken op een wat grooter afstand verpleegd werden Ons dunkt niemand kan dat in ernst volhouden. Maar het is noodig, dat men zich die dingen eens even realiseert, om dan te zien, dat ze toch eigenlijk geen beteekenis hebben. Want, wanneer men zegt„ze hadden „Be thesda" maar in Middelburg moeten zetten" kan men misschien heel veel argumenten bijbrengen om te bewijzen dat de plaatsing daar beter ware geweest anderen zullen daar misschien weer anders over denken maar „Bethesda" staat nu eenmaal in Vlissingen en de vraag is nu al leen of in den afstand een voldoend argument ligt om aan „Bethesda" niet de voorkeur te geven. En naar we meenen te hebben aan getoond kan aan dien afstand niet zulk een argument ontleend worden. Evenmin als we om het bezwaar van afstand en kosten voor onze kinderen een goedkoopere openbare school, die korter bij stond, kozen voor een Christelijke School, evenmin mogen we om die zelfde rede nen een neutraal ziekenhuis prefereeren boven „Bethesda". Dan is er evenwel nog een argument. Het is dit, dat men vraagt maakt het nu wel zoo'n groot verschil uit of onze zieken verpleegd wor den in „Bethesda" of het Gasthuis of St. Jozef? Ook dat punt moeten we nog nader beschou wen, omdat het noodig is deze zaak van alle kanten te bezien en elk ondeugelijk argument zoo mogelijk onschadelijk te maken. Dit wachten dan D.V. tot de volgende week. AUTOBUS V.U.-DAG IN DEN BOSCH 5 JULI A.S. De Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag hoopt Donderdag 5 Juli a.s. haar jaarvergadering, die we dan meestal den V.U.-dag noemen, te houden in 's-Hertogen- bosch. Dat is dus betrekkelijk niet ver weg. Daarom overwoog het provinciaal Comité, dat het ge- wenscht was eens te onderzoeken of niet van uit Zeeland goedkoope autobustochten daarheen zouden mogelijk zijn. En het is ons aangenaam hier nu te kunnen meedeelen, dat dit onderzoek leidde tot een ver heugend resultaat. Immers tot dit resultaat, dat het mogelijk zal zijn voor een klein bedrag per autobus den V.U.-dag te bezoeken. Van uit Goes is dat al heel goedkoop. De heer J. Pouwer te Goes vond een autobushouder daar bereid de tocht naar 's Bosch te doen voor een heel lage prijs. Wanneer alle plaatsen in die autobus bezet zijn kost het ieder, die mee gaat niet meer dan 1 gulden (zegge één gulden) uit en terug naar 's-Hertogenbosch. Van uit Walcheren wordt het uiteraard wat duurder. Toch is die prijs ook zóó laag, dat voor zeer velen in die prijs geen bezwaar be hoeft te liggen om van die gelegenheid gebruik te maken de V.U.-dag in 's Bosch mee te maken. De Maatschappij „Stoomtram Walcheren", die haar kantoor heeft te Koudekerke deed de aan bieding van een autobus met 32 plaatsen voor 50.Zij heeft maar één autobus van die grootte op dien dag beschikbaar. In een tweede autobus, die noodig zou zijn, zijn 28 plaatsen. De prijs zou dan ook 50.zijn. We kunnen dus zeggen, dat de reis van Walcheren naar 's-Hertogenbosch in geen geval meer kost dan 2.de persoon, wanneer n.l. een genoegzaam aantal plaatsen bezet is. Nu komt het ons voor, dat ook in dezen tijd het voor velen nog wel doenlijk is zich die uitgave van twee gulden te veroorloven om een zoo belangrijke vergadering als de V.U.-dag bij te wonen. Men kan, als men dat wil, zijn boter ham meenemen en de bijkomende kosten tot een minumum beperken. We meenen dan ook te mogen verwachten, dat er zeker wel twee autobussen noodig zullen zijn om alle liefhebbers een plaats te geven. Op Walcheren zijn er honderden contribuanten voor de V.U. Van die honderdtallen zullen zeker gaarne enkele tientallen van deze gelegenheid willen gebruik maken. De directie wil het, wanneer er meer dan één autobus noodig is, zóó regelen, dat dan de ééne autobus vertrekt van uit de garage te Koude kerke, die van daaruit onderweg alle opneemt, dan in Middelburg stopt op de Markt om ook daar passagiers op te nemen en de andere auto bus laat vertrekken van Domburg, die dan op den weg van Domburg naar Middelburg, langs Oostkapelle, Serooskerke, St. Laurens, ook allen opneemt en eveneens stopt op de Markt te Mid delburg. Zouden er aanvragen komen van plaat sen tusschen Middelburg en Goes, dan zal er ook op dien weg gelegenheid zijn onderweg in te stappen, wanneer er nog plaats is. Om de regeling eenvoudig te houden stellen we vast, dat ieder die mee wil 2.betaalt. Een mogelijk overschot kunnen we dan als gift aan den penningmeester der Vereeniging voor Hooger Onderwijs afdragen. Wie mee wil gaan melde dat zoo spoedig mogelijk aan den correspondent der V.U. in zijn

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1934 | | pagina 1