No, 23
Vrijdag 8 Juni 1934
48e Jaargang
WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND,
UIT HET WOORD,
DADERS DES WOORDS-
ZEEUWSCHE KERKBODE.
REDACTIE: Ds. A, C. HEIJ TE KOUDEKERKE.
MEDEWERKERS t D.D, L. BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, A. B. W. M. KOK, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE en R. J. VAN DER VEEN
ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2.
Afzonderlijke nummers 8 cent.
ADVERTENTIEPRIJS 15 cent per regelbij jaarabonnement
van minstens 500 regels belangrijke
reductie.
UITGAVE VAN DE
PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE
ADRES VAN DE ADMINISTRATIE:
FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot
Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ
OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280
SPECIALE ZIELSZORG VAN JEZUS
CHRISTUS.
En een engel des Heeren sprak tot
Filippus, zeggende Sta op en ga henen
tegen het zuiden, op den weg, die van
Jeruzalem afdaalt naar Gaza, welke
woest is.
Hand. 8 26.
Wij vinden dat, eerlijk gezegd, toch wel on
economisch gewerkt door den verhoogden Chris
tus, om daar Filippus heen te zenden naar dien
eenzamen, woesten weg naar Gaza, om er dien
Moorschen hoogwaardigheidsbekleeder het Evan
gelie te prediken.
Want laat ons eens zien daar is Filippus aan
den arbeid in Samaria. De velden zijn er wit om
te oogsten, zooals Jezus dat reeds tijdens Zijn
omwandeling op de aarde gesproken had, toen
Hij gekomen was aan de Jacobsbron bij Sichar.
Het Zendingswerk in Samaria werd rijk geze
gend. We lezen toch, dat, wanneer Filippus in
de stad van Samaria Christus predikt, dan niet
maar enkelen, zoo hier en daar eens één, maar
dan de scharen zich eendrachtelijk houden aan
hetgeen van Filippus gezegd werd. Zoo gezegend
gaat de arbeid, dat Petrus en Johannes naar
Samaria worden gezonden, omdat men gehoord
heeft, dat niet maar een enkele en ook niet maar
velen, maar dat Samaria het Woord Gods aan
genomen had. We zouden zoo zeggen Filippus
heeft dringend helpers noodig in den evangeli-
schen dienst.
En zie nu, in plaats van dat alles wordt Fi
lippus weggeroepen van zijn drukke gezegende
arbeidsveld. Mogelijk om zich een nog grooter
en nog vruchtbaarder arbeidsterrein te zien toe
gewezen Mogelijk om ergens elders nog tal
rijker vrucht te oogsten
Niets van dat alles. Filippus wordt wegge
roepen ja, waartoe eigenlijk Om te gaan
tegen het zuiden, op den weg, die van Jeruzalem
afdaalt naar Gaza, welke woest is. En als Fi
lippus dan nog te luisteren staat, wat hij daar
op dien eenzamen, woesten weg moet doen, dan
is het al afgeloopen, dan is de boodschap al uit.
Maar dan blijkt het later, dat het moest zijn,
om het Evangelie te prediken aan één man, een
Moorschen kamerling van Candace.
Wij kunnen daar misschien zoo onze eigen
gedachten over vormen en we meenen allicht
het kon zooveel eenvoudiger, zooveel economi
scher zijn gegaan. Want nietwaar, deze man
kwam zoo juist van Jeruzalem en in Jeruzalem,
daar was de kerk en daar was de apostolische
prediking. In Jeruzalem, daar werden er bij tien
tallen en honderdtallen toegevoegd tot de Kerk
van Christus. Waarom dan dien Moorman niet
daarginds in Jeruzalem in aanraking gebracht met
het Evangelie Dan had zijn bekeering met die
vele anderen in één moeite kunnen doorgaan en
was er geen extra werk voor noodig geweest.
En nu Nu moet, om dien éénen Moorman,
een engel des Heeren van den hemel komen op
de aarde nu moet een man, die met rijken ze
gen arbeidt, uit zijn drukke Zendingspractijk
worden geroepen, en dat alles om het Evangelie
te verkondigen aan één mensch.
Dat is zoo onze economie, onze practische
rekenkunde. Maar laat ons er den Heere voor
danken, dat Zijn hemelsche economie een andere
is dan de onze.
Wij houden van het groote getal. We houden
van de massa. We tellen graagzooveel en
zooveel en weer zooveel erbij.
Wij boeken graag druk in in de ledenregis-
ters der kerk. We zijn den zegen op den arbeid
vaak alleen in de massa.
De verhoogde Christus, Die door Zijn Geest
en Woord Zijn Kerk op de aarde bouwt, doet
dat vaak zoo heel anders dan wij, in onze men-
schelijke wijsheid, dat zouden doen.
O, zeker, die verhoogde Christus werkt óók
met de massa, met de velen. Hij brengt er op
den Pinksterdag 3000 tegelijk tot Zijn Kerk, als
vrucht van één apostolische preek. En al heel
spoedig is dat getal van 3000 geklommen tot
5000. Want het gaat den Christus zeer zeker
óók om het getal, om de massa. Het gaat Hem
om de 3000 en om de 5000 en om de miljoenen,
want Zijn Kerk is eenmaal de schare, die nie
mand tellen kan, uit alle geslacht en taal en
volk en natie.
Maar om die massa vergeet de Christus toch
nooit den enkeling. Hij past nooit de stelregel
toe, dat men er op zoo groote schare één enkele
niet mist. Al is Zijn Kerk dan ook een schare,
die niemand tellen kan, Hij telt ze wel en Hij
zorgt, dat er op al die miljoenen niet één wordt
gemist. Voor Hem is één bekeering niet minder
belangrijk dan 3000. Eén enkele Moorsche ka
merling is Hem evenzeer een prediker waard als
geheel Samaria.
Dit is het groote, het rijke van den verhoog
den Christus, dat bij Hem de enkelingen nooit
verdrinken in de massa. Christus bewaart altijd
de heilige harmonie tusschen de massa en den
enkeling en Hij offert die beiden nooit aan el
kander op.
Verstaat ge nu den troost daarvan in uw
eigen leven Wanneer ge door het geloof een
levend lidmaat zijn van Christus' gemeente, dan
zijt ge in die gemeente nooit een nummer, maar
dan zijt ge in die gemeente toch altijd een voor
werp van de zeer bizondere, individueele zorg
van den verhoogden Christus.
Dan geeft die Christus nooit belet, wanneer
ge tot Hem komt met uw heel speciale zorgen
en uw heel bizondere moeilijkheden. Dan wordt
Hij nooit zóó door de massa in beslag genomen,
dat er voor uw persoonlijke moeiten geen tijd
meer over zou zijn.
Ge behoeft daarom ook nooit te meenen, dat
een kleine, eenvoudige leventje voor den Chris
tus aan 's Vaders rechterhand te onbelangrijk
zou wezen dat Hij voor die kleine moeilijkheden
en die kleine bezwaren van uw leven veel te
hoog en te verheven zou zijn.
Verre van dat Als het noodig is, gij zwak
en wankelmoedig kind des Heeren, dan zet die
verhoogde Christus ook voor nog hemel en
aarde in beweging. En daarom moogt ge vol
vertrouwen uw knieën voor Hem buigen en Hem
al de zorgen en nooden van uw leven openbaar
maken, want Hij zal voorzeker een luisterend
oor leenen aan uw gebed.
Jezus Christus vergadert en beschermt op de
aarde Zijn Kerk, maar daarin komt Hij toch tot
ieder der Zijnen afzonderlijk. Hij roept ze allen
bij name en zelfs de kleinste en de geringste
verwaarloost Hij niet. Hij telt menigmaal bij
duizenden tegelijk, maar dan toch ook weer één
voor één. Hij zendt Zijn knechten onder de
massa, maar Hij zendt ze ook op den eenzamen
weg. En in dat alles is Hij bezig aan het bou
wen van Zijn Kerk, aan het volmaken van het
getal der Hem gegevenen van den Vader, totdat
eenmaal ook de allerlaatste zal zijn toegebracht
en het veelstemmig koor het ééne loflied zingen
zal Hem, die leeft tot in alle eeuwigheid.
Nieuwerkerk Z.M. HEUZEVELDT.
„BETHESDA."
Bij wat we de vorige week schreven over
„Bethesda" en nu daarover schrijven gaan, had
den we en hebben we vooral op het oog onze
lezers op Walcheren en dus ook in Middelburg
en niet allereerst, die buiten Walcheren wonen.
We stellen dat op den voorgrond niet omdat
we zouden meenen, dat Zeeland buiten Wal
cheren geen roeping zou hebben ten opzichte
van Bethesda". Integendeel zijn we van oordeel,
dat men in heel Zeeland behoort te bedenken,
dat we in onze provincie een protestantsch-
christelijk ziekenhuis hebben en dat men ook
daar, wanneer men voor een zieke opname in
een ziekenhuis moet zoeken, wel ernstig de
vraag moet onder 't oog zien of het niet roeping
is die naar Bethesda" te zenden. Met name
denken we dan aan die deelen van Zeeland,
waarvoor de afstand niet een overwegend groot
bezwaar isdus aan het Westelijk deel van
Zuid-Beveland, aan Noord-Beveland en zeker
ook aan Westelijk-Zeeuwsch-Vlaanderen, gezien
het veer Breskens-Vlissingen.
Niet dus omdat overig Zeeland zou mogen
doen alsof „Bethesda" niet bestond, zeggen we,
dat we vooral ons richten tot onze lezers op
Walcheren en in Middelburg. Wanneer we de
bezwaren gaan bespreken waarmee men opname
in het Gasthuis te Middelburg of St. Jozef te
Vlissingen verdedigt en het voorbijgaan van
„Bethesda" zoekt te verontschuldigen kan, wat
we daarvan schrijven moeten niet in diezelfde
mate gelden van Zeeland buiten Walcheren,
maar willen we dat met allen nadruk laten gel
den voor Walcheren en Middelburg.
Als bezwaar wordt dan aangevoerd, dat
„Bethesda" wat duurder zou zijn. Duurder om
dat de verpleegprijs in „St. Jozef" wat lager is
dan in „Bethesda". Ten behoeve der verdedi
ging van opname van patiënten in het Gasthuis
te Middelburg kan men dat duurte-argument niet
inbrengen, want het verpleeggeld is daar zeker
niet lager dan in „Bethesda". Maar een ander
duurte-argument wordt dan aangevoerd n.l. dat
men om zijn zieken te bezoeken dan Middelburg
voorbij moet en dus meer onkosten heeft. Bij
dat duurte-argument voegt zich dan, wat het
Gasthuis te Middelburg betreft, nog het argu
ment van het grooter gemak, dat men heeft om
zijn zieken te bezoeken omdat het korter bij is.
Dus „Bethesda" kost wat meer, ook omdat
het wat verder weg is. We willen ook aan
deze argumenten volle recht laten wedervaren.
„Bethesda" is wat duurder dan „St. Jozef".
FJet is waar. En vooral wanneer men een zieke
hpeft staat men voor groote uitgaven en moet
ook met kleine bedragen gerekend worden. Maar
vpor hen, die lid zijn van de Vereeniging voor
ziekenhuisverpleging op Walcheren, of van de
soortgelijke Vereeniging in Vlissingen kan dit
tpch maar moeilijk een bezwaar genoemd wor
den, omdat men voor een groot aantal verpleeg-
dagen de verpleeggelden vergoed krijgt. En wan
neer iemand geen lid is van zulk een Vereeni
ging, moet hij zich toch ernstig afvragen of dat
kwartje per dag nu den doorslag mag geven voor
„St. Jozef".
Het andere argumentals men aan den
Noordkant van Middelburg woont en men heeft
dan een zieke te bezoeken in „Bethesda", dat
daar heel in Vlissingen staat, dan kost dat tijd
en geld. En als men dan den heelen dag heeft
gewerkt en alleen 's avonds gelegenheid heeft
voor ziekenbezoek, dan heeft men z'n zieken
liever maar wat korter bij.
Ook deze redeneering kunnen we heel goed
verstaan. Als je uit Vrouwepolder moet komen
of uit Domburg, dan ben je al blij als je in Mid
delburg bent en dan is te begrijpen, dat men
zegtzonder noodzaak ga ik niet verder. Ze
hadden dan „Bethesda" ook maar in Middel
burg moeten zetten. En al heel begrijpelijk vin
den we, dat de menschen, die in Middelburg
zelf wonen bezwaar maken hun zieken naar
„Bethesda" te brengen. Immers het Gasthuis is
vlak bij, je hebt even tijd en je gaat even je
zieke bezoeken.
Maar daarmee, dat we erkennen, die redenee
ring te begrijpen is niet gezegd, dat we die ook,
wanneer we de maatstaf van onze Gereformeerde
belijdenis aanleggen, ook kunnen goedkeuren en
zeggen menschen ge doet zoo goed.
We mogen die redeneering niet goedkeuren.
En we zijn van oordeel dat men bij even na
denken zal moeten toegeven dat ze verkeerd is.
We beroepen ons daartoe op de practijk ten
opzichte van de Christelijke School. Hoe vaak
gebeurde het niet, dat iemand de Openbare
School naast z'n deur had, terwijl de Christelijke
School op een grooten afstand stond, soms wel
drie kwartier of een uur. Hoe vaak was het dan
ook het geval dat men voor het onderwijs van
z'n kinderen op de Openbare School zoo goed
als niets, of niets behoefde te betalen, terwijl
men op de Christelijke School per kind wel een
kwartje schoolgeld per week moest geven.
Alzoo gemak en goedkoopte waren in het
voordeel van de Openbare School. Toch betaal
den de ouders dat kwartje schoolgeld per week.
Welnu, als men eenmaal van Vrouwepolder of
Domburg om de verste plaatsen maar te noe
men in Middelburg is, dan is men voor één
kwartje heen en terug in Vlissingen. En van af
het eindpunt van de electrische tram is het twee,
zeg drie, minuten naar „Bethesda". Als men dan
wel voor zijn beginsel het over had jaar in jaar
uit een kwartje schoolgeld te betalen, zou het
dan teveel gevraagd zijn om gedurende die en
kele weken dat men een zieke in „Bethesda"
heeft dat kwartje tramkosten te betalen
En dan het gemaksargumentKan men dat
ook eigenlijk wel laten gelden Alweer denken
we aan de schoolpractijk. Kleine kinderen liet
men dag in dag uit, week in week uit, jaar in
jaar uit zoo'n grooten afstand loopen. En dat
kon bij een gezond kind ook best loopen
is gezond. En zou het voor die enkele weken
en doorgaans duurt de periode, die een zieke
in het ziekenhuis moet doorbrengen niet langer
dan een bezwaar zijn wanneer onze zieken op een
wat grooter afstand verpleegd werden Ons
dunkt niemand kan dat in ernst volhouden.
Maar het is noodig, dat men zich die dingen eens
even realiseert, om dan te zien, dat ze toch
eigenlijk geen beteekenis hebben.
Want, wanneer men zegt„ze hadden „Be
thesda" maar in Middelburg moeten zetten" kan
men misschien heel veel argumenten bijbrengen
om te bewijzen dat de plaatsing daar beter ware
geweest anderen zullen daar misschien weer
anders over denken maar „Bethesda" staat
nu eenmaal in Vlissingen en de vraag is nu al
leen of in den afstand een voldoend argument
ligt om aan „Bethesda" niet de voorkeur te
geven. En naar we meenen te hebben aan
getoond kan aan dien afstand niet zulk een
argument ontleend worden. Evenmin als we om
het bezwaar van afstand en kosten voor onze
kinderen een goedkoopere openbare school, die
korter bij stond, kozen voor een Christelijke
School, evenmin mogen we om die zelfde rede
nen een neutraal ziekenhuis prefereeren boven
„Bethesda".
Dan is er evenwel nog een argument. Het is
dit, dat men vraagt maakt het nu wel zoo'n
groot verschil uit of onze zieken verpleegd wor
den in „Bethesda" of het Gasthuis of St. Jozef?
Ook dat punt moeten we nog nader beschou
wen, omdat het noodig is deze zaak van alle
kanten te bezien en elk ondeugelijk argument
zoo mogelijk onschadelijk te maken.
Dit wachten dan D.V. tot de volgende week.
AUTOBUS V.U.-DAG IN DEN BOSCH
5 JULI A.S.
De Vereeniging voor Hooger Onderwijs op
Gereformeerden Grondslag hoopt Donderdag 5
Juli a.s. haar jaarvergadering, die we dan meestal
den V.U.-dag noemen, te houden in 's-Hertogen-
bosch.
Dat is dus betrekkelijk niet ver weg. Daarom
overwoog het provinciaal Comité, dat het ge-
wenscht was eens te onderzoeken of niet van
uit Zeeland goedkoope autobustochten daarheen
zouden mogelijk zijn.
En het is ons aangenaam hier nu te kunnen
meedeelen, dat dit onderzoek leidde tot een ver
heugend resultaat. Immers tot dit resultaat, dat
het mogelijk zal zijn voor een klein bedrag per
autobus den V.U.-dag te bezoeken.
Van uit Goes is dat al heel goedkoop. De
heer J. Pouwer te Goes vond een autobushouder
daar bereid de tocht naar 's Bosch te doen voor
een heel lage prijs. Wanneer alle plaatsen in
die autobus bezet zijn kost het ieder, die mee
gaat niet meer dan 1 gulden (zegge één gulden)
uit en terug naar 's-Hertogenbosch.
Van uit Walcheren wordt het uiteraard wat
duurder. Toch is die prijs ook zóó laag, dat
voor zeer velen in die prijs geen bezwaar be
hoeft te liggen om van die gelegenheid gebruik
te maken de V.U.-dag in 's Bosch mee te maken.
De Maatschappij „Stoomtram Walcheren", die
haar kantoor heeft te Koudekerke deed de aan
bieding van een autobus met 32 plaatsen voor
50.Zij heeft maar één autobus van die
grootte op dien dag beschikbaar. In een tweede
autobus, die noodig zou zijn, zijn 28 plaatsen.
De prijs zou dan ook 50.zijn. We kunnen
dus zeggen, dat de reis van Walcheren naar
's-Hertogenbosch in geen geval meer kost dan
2.de persoon, wanneer n.l. een genoegzaam
aantal plaatsen bezet is.
Nu komt het ons voor, dat ook in dezen tijd
het voor velen nog wel doenlijk is zich die
uitgave van twee gulden te veroorloven om een
zoo belangrijke vergadering als de V.U.-dag bij
te wonen. Men kan, als men dat wil, zijn boter
ham meenemen en de bijkomende kosten tot een
minumum beperken.
We meenen dan ook te mogen verwachten,
dat er zeker wel twee autobussen noodig zullen
zijn om alle liefhebbers een plaats te geven. Op
Walcheren zijn er honderden contribuanten voor
de V.U. Van die honderdtallen zullen zeker
gaarne enkele tientallen van deze gelegenheid
willen gebruik maken.
De directie wil het, wanneer er meer dan één
autobus noodig is, zóó regelen, dat dan de ééne
autobus vertrekt van uit de garage te Koude
kerke, die van daaruit onderweg alle opneemt,
dan in Middelburg stopt op de Markt om ook
daar passagiers op te nemen en de andere auto
bus laat vertrekken van Domburg, die dan op
den weg van Domburg naar Middelburg, langs
Oostkapelle, Serooskerke, St. Laurens, ook allen
opneemt en eveneens stopt op de Markt te Mid
delburg. Zouden er aanvragen komen van plaat
sen tusschen Middelburg en Goes, dan zal er
ook op dien weg gelegenheid zijn onderweg in
te stappen, wanneer er nog plaats is.
Om de regeling eenvoudig te houden stellen
we vast, dat ieder die mee wil 2.betaalt.
Een mogelijk overschot kunnen we dan als gift
aan den penningmeester der Vereeniging voor
Hooger Onderwijs afdragen.
Wie mee wil gaan melde dat zoo spoedig
mogelijk aan den correspondent der V.U. in zijn