FEUILLETON KENTERING. KERKNIEUWS* SMEEKSCHRIFT. Met dankbaarheid in het hart zal Ds. Mer- kelijn zeker zijn ons pas toegezonden jaarverslag over den Zendingsarbeid geschreven hebben en hij zij er van verzekerd, dat het met klimmende belangstelling is gelezen. Wat is God hem en ons toch goed Klein voor Hem behooren wij te zijn, dat Hij de Kerken in Zeeland, Noord-Brabant en Lim burg gebruiken wil en het werk tot de komst van Christus' rijk. Uit het jaarlijksch rapport willen we iets over schrijven en wel bladz. 20 en 21. Ds. Merkelijn schrijft daar over den arbeid te Parakan, allen wel bekend als de plaats, waar een hulphospitaal staat, waarvoor vele zusters in de drie Zuidelijke Provinciën zulken uitne mende liefde-arbeid verrichten. In Parakan dan is vooruitgang te bemerken, ook als vrucht van den goeden arbeid; de wacht kamer in het hospitaal zit 's Zondags ^ol. Hier door blijkt hoe langer hoe meer de hooge nood zakelijkheid van een kerkgebouw, te meer, omdat de Chineezen stelselmatig elke koempoelan wei geren bij te wonen in die wachtkamer, terwijl zij wel tegenwoordig zijn, als ze gehouden wordt in een gewoon huis. Zij beschouwen die localiteit te zijn het ter rein voor zieke menschen. Aanleg en gedachte en voorstelling van den Oosterling is zoo gansch anders dan bij ons en met zijn mentaliteit moet zeker ook bij den Zendingsarbeid rekening gehouden. Zoo zijn er dus twee redenen, dat te Parakan wordt uitgezien naar een kerkgebouw en nu hebben de menschen in Parakan zelf een verzoek opgesteld, dat ze brachten bij Ds. Merkelijn om het te zenden aan den kerken in Zeeland, Bra bant en Limburg. Ds. Merkelijn zendt het onze kerken vrij vertaald toe „Onder aanbieding van hulde van de Javaan- sche gemeente in Parakan aan de Hollandsche gemeenten in Zeeland, Brabant en Limburg, wij kinderen der Javaansche gemeente in Pa rakan hebben reeds lang aan God gebeden of Hij ons een kerkgebouw wil geven. Want ge durende 13 jaar worden de samenkomsten in het Zendingshospitaal gehouden daar echter is het niet vrij genoeg, vele bezwaren zijn er daar te vergaderen bovendien schijnt het of zoo'n sa menkomst der gemeente maar een nietigheidje is, wanneer die plaats heeft in een hospitaal en niet in een eigen kerkgebouw. Wij kinderen van Parakan's gemeente blijven biddende uitzien of God ons een kerkgebouw wil geven. Hoewel de Jav. gemeente van Parakan nog maar klein is, is het gelet op de kansen, erg noodzakelijk, dat er zoo'n kerkje komt. Daarom indien er eenige toegenegenheid is van onze moe der, n.l. de gemeente in Zeeland, Brabant en Limburg, zoo vragen wij een bijdrage naar ver mogen te willen zenden in de kosten van een kerkgebouw. Onder aanbieding van onze nederige groeten, Namens de Javaansche gemeente van Parakan, SAMUEL SISWOPAMINTO, Goeroe-Indjil." Indien er eenige toegenegenheid is van onze moeder Wat zullen Zeeland, Brabant en Limburg met dit smeekschrift doen In blij vertrouwen ziet het kind naar moeder (de kerken) in het verre Zuiden. Kan deze moeder tot haar kind in het verre Insulinde zeggen ,,ga heen en word warm". God geeft op den arbeid der drie Zuidelijke Provinciën in Magelang zoo rijken zegen en dat verplicht ook tot het offer van het heilge-moeten op den a.s. Pinksterdag. Laat ons toch met den door God geschonken zegen, niet verlegen zit ten, maar ziende op 's Heeren bevel en onze roeping, in geloof en blijdschap medewerken door gebed en offer aan de komst van 's Heeren koninkrijk. Gij merkt, hoe Indië op u ziet en wacht. De velden zijn wit om te oogsten. A. SCHEELE. JOHAN WILLEM VIJGEBOOM. Het is niet de bedoeling het veelbewogen leven van dezen broeder opnieuw te beschrijven. Een duidelijke levensbeschrijving konden we enkele, weken geleden in dit blad lezen. Naar aanleiding van de laatst gehouden Ouderlingen conferentie willen we zijn levensschets echter nog wat verbreeden. Zijn arbeid toch gaat onmiddellijk aan de Af 55) Zóó en nog veel meer had Wybrand gespro ken. En Froukje had er spijt van gehad, met hem er over begonnen te zijn. Zij kon hem niet weerstaan. En het ergste was, naar haar oordeel, dat zij ook onrustig werd. Een onrust, die vermeer derde, toen de vorige week, even vóór dominé De Cock gekomen was, een meisje van het dorp, dat naar de boerderij, waar zij dienstbode was, in den avond terugkeerde, door de duisternis misleid te water geraakte en jammerlijk verdronk. Toen was haar komen beangsten de vraag als mij dat nu eens overkomen was, dat dan Ja, wat dan Die vraag liet haar niet met rust. En zij had Arie, toen over het ongeval gesproken werd, opgemerkt,,Als mij dat nu eens overkomen was Eerst had hij haar vol verwondering aange staard, daarna was hij wat korzelig geworden vervolgens had hij er om gelachen. „Meid, je bent er heelemaal door vanstreek", zeide hij. ,,'t Is natuurlijk erg, maar er is niets aan te doen. En loop nu niet met zulke ge dachten rond. Lieve help, alle menschen ver drinken niet. Denk er alsjeblieft niet meer over. Anders zou je van schrik in 't water loopen." Och, dat waren goedkoope, luchtige woorden. Maar die namen haar onrust niet weg. scheiding vooraf. Zijn werk sluit zich daarbij geheel aan. Zijn optreden heeft echter niet den stoot tot afscheiden gegeven. Wel heeft hij medegewerkt aan het toebereiden der aarde, zoodat het zaad der Afscheiding gemakkelijker kon ontkiemen. Uit de gezelschappen waarvoor hij als oefenaar optrad, konden straks gemeenten gebouwd worden. Zijn invloed te Axel is weldra zeer groot, zoo groot zelfs, dat het classicaal bestuur van IJzendijke aan de onder haar res- sorteerende kerkelijke gemeenten vraagt, of de „oefeningen" van Vijgeboom met toestemming van de onderscheiden lcerkeraden zijn gehouden. Vijgeboom bleef n.l. niet alleen in Axel, maar ging ook in de omliggende plaatsen oefenen. Zoo vond hij ook in Zaamslag spoedig een groot aantal toehoorders. Zijn eerste preek in deze gemeente was over Zondag 7 van den Catechismus, op de boerderij van David van Kerkvoord. Alle Vijgeboomianen uit den omtrek van Axel sloten zich aan bij de „Herstelde Kerk van Chris tus". Over deze kerk is geschreven in de Kerk bode van 7 Maart '34. Deze kerk, of liever dit gezelschap diende bij Burgemeester en Wethouders van Axel een ver zoekschrift in om openbare godsdienstoefening te mogen houden ten huize van één hunner. Burgemeester en Wethouders moesten echter melden dat de Commissaris des Konings (Gou verneur van Zeeland) deze samenkomsten had verboden. De „Herstelde Kerk van Christus" heeft zich daarop tot de Tweede Kamer gewend. Pieter Cornelis Schuppens was de eerste onderteeke naar van het gezonden request. Zij maken aan de Kamer bekend al wat hun aangedaan is. Zij meenen recht te hebben tot. het houden van hun bijeenkomsten op grond van artt. 190 en 191 der Grondwet, die vrije en on belemmerde uitoefening van den godsdienst waarborgen aan alle bestaande godsdienstige genootschappen. Hun godsdienst was een bestaande, geen nieuwe. Zij waren niet afgeweken, maar de Sy node is afgeweken van de geloofsbelijdenis. De commissie voor de verzoekschriften meende dat het niet behoorde tot de bevoegdheden der Staten-Generaal om toestemming te verkenen. Na eenig debat vereenigde de Kamer zich met deze zienswijze, hoofdzakelijk uit vrees een eer ste stap te doen „om die heillooze geschillen, welke hier en elders zoo veel rampen hebben veroorzaakt, weder te doen geboren worden". Als Vijgeboom het land van Axel verlaten heeft, komt hij na veel omzwervingen, waar schijnlijk wegens slecht gedrag van zijn doch ters te Middelburg wonen. Hij woonde aan den Schoorsteenvegerssingel. In dezen tijd oefende hij veel op de reeds genoemde buitenplaats St. Jan ten Heere. Deze buitenplaats behoorde aan Jhr. W. Versluys. Deze edelman stelde zijn kasteel open voor de prediking der oude, zuivere waarheid. Naar gelang van de opkomst werden de bij eenkomsten gehouden in een kamer van het heerenhuis of in het koetshuis. Toen de „Gereformeerde gemeente Jesu Christi, die vergadert te St. Jan ten Heere" zelfs voor het koetshuis te groot werd, ver gaderde men in de landbouwschuur. Jhr. Ver sluys was met br. Vijgeboom, die in dien tijd de predikantskleeding droeg (korte broek met gespen en steek) zeer bevriend. Door den edelman werden ook altijd de boe ten betaald, die het gevolg waren van deze samenkomsten. Vlissingen. A. SCHOUT. DE VRIJE UNIVERSITEIT, Waakt en Bidt. De actie ten behoeve van onze eenige Gere formeerde Universiteit is in ons land en daar buiten onder onze Gereformeerde mannen en vrouwen schier algemeen. En het is een ver blijdend verschijnsel, dat men met eenparigen schouder zich eronder zet om de jaarlijksche bijdragen voor de V. U. die door inrichting van de 4e Fac. belangrijk omhoog moeten, op peil te brengen. Zeker, het bereiken van dit doel vraagt onze uiterste inspanning, vooral in dezen tijd, nu 't inkomen van velen onzer menschen minder is geworden. Maar ondanks dit feit, bemoedigt menig verslag ons om voort te gaan in de stille verwachting, dat we onder Gods Zegen en met Zijn bijstand ons doel zullen bereiken. Echter... Toen had Froukje 't was een vertrouwelijk oogenblik sinds weken ongeveer dezelfde op merking aan moeder gemaakt„Ik had daar niet moeten liggen, want, 'k weet niet, dat zou niet meevallen." Zij had zich zeer onbeholpen uitgedrukt. Maar moeder begreep haar wel. De onrust van Froukje deed haar goed. „Een ongeluk ligt op een klein plekje, meid. Dit of iets anders kan ons eiken dag overkomen. We behoeven er niet bang voor te wezen, als we maar weten, dat wij in den Heere Jezus ge borgen zijn." Kijk, daar was het wéér Hoe Froukje het geval ook keerde en draaide, hoe zij redeneerde, het was een cirkelgang zij kwam altijd op hetzelfde punt terecht. En dan voelde zijik zit midden in wat de menschen tegenwoordig beweegt. Ja, vader had wel gelijk die actie van dominé De Cock, die afscheiding van de kerk, dat was niet een verzetje, om eens iets anders te heb ben dat was niet een daad van den dominé van Ulrum, omdat hij naam wilde maken of om persé gelijk te krijgen. Neen, het zat veel dieper. Dan landde zij weer bij Wybrand je zonden moesten vergeven zijn je zat diep in de put dat feit kon je niet weglachen ook niet weg- redeneeren. Maar zag God het door de vin gers, dat je eigenlijk niet goed was Och, zij wist er niets van. 't Was toch niet zoo eenvoudig, als dominé het deed voorkomen. Maar wat dan Zoo streed Froukje Bazuin. En niemand wist het. Ja, Arie Vreede, die binnenkort met haar dan moeten we ons door niemand en niets laten afleiden. De apostel Paulus vergelijkt 't leven van den Christen met wat hij in de Grieksche spelen had gezien n.l. dat hij, die in den loop baan zich begaf om een prijs te behalen, zich ontdeed van alles, wat hem in het loopen kan hinderen en al loopende steeds 't oog had op 't einddoel, zonder zich te laten afleiden, opdat de tegenpartij hem niet voorbijliep. Zoo hebben wij ook in ons streven om een volledige Gere formeerde Universiteit te verkrijgen te waken en te bidden, want de vijand, de overste der wereld, zou het met leede oogen aanzien als wij ons doel bereikten. Hij ontziet geen middel om ons werk zoo mogelijk te verstoren en te doen mislukken. Als ons doel gelukt, dan heeft Gods volk in Nederland in deze Gereformeerde Uni versiteit, die heel 't terrein der wetenschappen zoekt te bestrijken, een sterke vesting tegen de macht van het ongeloof, die hoe langer hoe bruter optreedt. En als de poging om 't finan- ciëel onderhoud dezer Universiteit te verkrijgen, zou mislukken, dan zou haar bestaan op z'n minst genomen door een ernstig gevaar worden bedreigd. Daarom willen we waken tegen aller lei aanvallen. Niet ieder heeft er erg in van welke zijde de vijand ons belaagt en dit vooral als hij broeders en zusters weet te inspireeren met allerlei schijnredenen en vrome praatjes. Zoo zoekt men van zekere zijde onze Univer siteit steeds verdacht te maken als zou haar be ginsel feitelijk gevaarlijk zijn voor de echte Christelijke beginselen. Of ook, dat haar profes soren of misschien enkelen hunner geestelijk on betrouwbaar zijn. Of wel, dat op de studenten en op het studentenleven veel is aan te merken. Gij kunt zelf deze lijst van aanklachten wel aanvullen. Onze propagandisten moeten uit den treure dat maar aanhoorenen bestrijden. En men heeft er geen erg in, dat op deze en dergelijke wijze positie Christelijke, soms zelfs Gereformeerde menschen door den vader der leugenen worden gebruikt om den bouw van dit Calvinistisch bolwerk tegen te gaan. Zoo zijn er zelfs (onbegrijpelijk is het), die onze Theol. School te Kampen uitspelen tegen onze V. U„ alsof de litterarische, juridische en natuur- en wiskundige faculteiten ook maar iets te maken hebben met de Theol. School en als concurren ten van deze School zijn te beschouwen. En zoo zoekt de verleider soms ook onze menschen af te leiden, zoodat zij het gemeenschappelijk doel uit 't oog verliezen en de hand op de beurs hou den. Daarom laat ons allen waken, wakker zijn en goeden acht nemen van welke zijde de be strijdingen komen, opdat we den vijand onder kennen en weerstaan en alzoo wakende en bid dende om Gods genade in Christus voortgaan. Ons volksbelang en bovenal Gods eere eischt een volledige, Gereformeerde Universiteit en wij achten het een eere door onzen God te wor den gebruikt om dat mooie, hooge doel te be reiken. Zeist. VERHOEF. DRIETAL TE Vleutende Meern: Cand. F. v. Dijk te Kampen. Cand. D. J. Ros te Scheveningen. H. de Valk, Cand. te Rotterdam. NiezijlS. G. Bloem, Cand. te Groningen. M. Geertsema, Cand. te Zuidwolde. B. Holwerda, Cand. te Houwerzijl. BEROEPEN TE Eefde-Gorssel: H. N. Ridderbos, cand. te Kampen Hazerswoude Cand. H. de Valk te Rotterdam. NiezijlCand. S. G. Bloem te Groningen. Oud-LoosdrechtL. Kuiper Jz„ Cand. te Bilthoven. Dokkum G. Smeenk te Blokzijl. Vleuten-De MeernCand. D. J. Ras te Scheveningen. AANGENOMEN NAAR Nieuw-LoosdrechtJ. Versteegt te Nieuwerkerk a. d. IJssel. Eindhoven G. Beyl te De Glind bij Achterveld (U.). Puzzle of symptoom Onder dit opschrift schrijft „De Reformatie" „We leven in een tijd van malaise, crisis, be zuiniging, versobering, salarisvermindering, ach teruitgang van zaken, beperkende bepalingen, enz. enz. en desondanks trouwen zou, meende, dat zij geheel aan zijn zijde stond. En hij had grond voor die meening. Want, wonderlijk dualisme, als de overleggingen Frouk je overweldigden en zij geen raad meer wist, spotte zij met Arie over de vroomheid en braaf heid van vader en moeder. Dat was het dichtschroeien van de consciëntie. Die sprak met luide stem. HOOFDSTUK XV. Ze zaten van het begin af midden in de actie, Bazuin en Schoonoort. En hun hart was bran dende. Dus verwonderde het moeder Bazuin geen oogenblik, dat het tweetal den volgenden Zaterdag naar Ulrum toog, om met eigen oogen te zien en met eigen ooren te hooren, hoe het daar geschapen stond. Zij ondervonden direct de gevolgen van het militair geweld, dat hoogtij vierde. Want de we duwe Koster, die acht ruwe soldaten in haar woning had, kon hen niet herbergen. En de andere zuster der gemeente, die ook de gast vrijheid zelve was, de weduwe Hulshof, her bergde een luitenant en twee onderofficieren. 'Er was nog wel plaats voor den schoenmaker en den Uithuizer, maar zij zouden in dat gezel schap niet worden geduld. Ook ergens elders konden zij niet terecht. Van een klein geruchtje waren zij evenwel niet vervaard. Al was het November, zoodat het koud begon te worden, in de schuur van de pastorie was wel plaats. Zij stelden het dominé De Cock voor, die eerst niet wilde toestemmen. Hij vond het al te erg. Maar tenslotte wist ook bracht de vermakelijkheidsbelasting in Am sterdam over de maand Maart meer dan 60.000 op, tegen ruim 54.000 in dezelfde maand van 1933; werd de automobieltentoonstelling te Amster dam bezocht door 110.000 betalende bezoekers is het aantal automobielen boven de 100.000 in de provincie Noord-Holland in nog geen jaar tij ds tot over de 10.000 geklommen kon een filmmaatschappij het riskeeren, voor de opname van een belangrijke gebeurtenis in de maand Maart 15.000 te besteden werden de voetbalwedstrijden Holland-België en Holland-Ierland voor uitverkocht Stadion gespeeld leverde de zesdaagsche wielerwedstrijd, on langs te Amsterdam gehouden, een bedrag van ongeveer 40.000 nettowinst op zijn de buitenterrassen der restaurants in de groote steden 's Zondags tot de laatste plaats bezet staan de menschen voor de avondvoorstellin gen der bioscopen in de rij werd er j.l. Zondag een kwartier na den aan vang van de voetbalmatch Nederland-Ierland voor een matig mooie plaats nog 15.be taald aan opkoopers van kaarten was de voetbalmatch zelf door negenendertig duizend zes honderd menschen bezocht, prij zen der plaatsen varieerend van 0.60 tot 5. Wie lost deze puzzle op Of is het misschien niet een puzzle, maar een allerbedenkelijkst symptoom Tot zoover „De Reformatie". Dat de oplos sing inderdaad te vinden is (voor een deel) in de richting, die in de laatste zin wordt aange duid, blijkt uit de verslagen, die de groote pers van genoemde voetbalmatch Nederland-Ierland gaven. „De Telegraaf" schreef, dat veertig duizend voetbal-geestdriftelingen in het Stadion aan het juichen waren geslagen, nadat „de goddelijke vonk van de inspiratie op elk van onze spelers was overgesprongen..' Voor die goddelijke vonk had zeker de mas cotte gezorgd. Want de aanvoerder Van Heel had haar per K.L.M. laten overkomen. Al Don derdagavond arriveerde ze met de Oehoe. Het Perscommuniqué zegt er van„Zondag nam Van Heel haar (de wajangpop) mee naar het terrein van den strijd, en wellicht heeft zij de keiharde ballen in het Iersche net op haar ge weten". Arm Nederland (Goudsche Kerkbode) Om en om. Uit het Kerkeraadsverslag van den Haag-West „De kerkeraad besluit, nadat het rapport der predikanten dienaangaande gehoord en bespro ken is, in het tijdvak van September tot Decem ber bij wijze van proef de katechismusprediking om de andere maand te doen houden in de morgendiensten en de behandeling der vrije stof fen in de avonddiensten." Stil gebed. Uit het Kerkeraadsverslag van den Haag-Oost „De kerkeraad besluit, naar aanleiding van een ingekomen verzoek, gehoord het advies van de predikanten, tot invoering van het gemeen schappelijk stil gebed voor den aanvang van de godsdienstoefening, ingaande op Zondag 20 Mei a.s." De Catechismus van Calvijn zal in de Fransche taal opnieuw worden uitgegeven, ge volgd door de belijdenis van La Rochelie en de Nederl. geloofsbelijdenis. Uitgever is de Cal vinistische hoogleeraar te Parijs Prof. Dr. A. Lecerf. Medewerkers zijn de predikanten M. Cadix en voorts de Waalsche predikant in ons land Ds. F. C. .Krafft te Haarlem. De heruitgave van dit belangrijke oude werk is wel een sterk kenteeken van herlevende belangstelling onder de Fransche Protestanten voor het Calvinisme. De bedoeling is immers dat deze catechismus opnieuw catechisantenleerboek in de Fransche Protestantsche kerken zal worden. Kerksplitsing. Uit het kort verslag van den kerkeraad te Eindhoven „Door een der broeders is een voorstel inge diend, om de Gemeente door radicale splitsing tot twee kerken te maken. De kerkeraad be noemt een commissie om deze zaak te onder zoeken en aan het einde van het jaar met een rapport te komen". Door Ds. J. Wymenga, Geref. predikant hij geen uitweg, zoodat het verzoek werd inge willigd en het tweetal, zonder dat de in de pas torie ingekwartierde soldaten het bemerkten, den nacht in de schuur doorbrachten, genietend een vasten verkwikkenden slaap. Dien Zaterdagavond waren zij met ouderling Barkema de gasten in de pastorie. Om een uur of acht, negen kwam de kapitein kijken, verkee- rend in de meening, dat een groot gezelschap in het vertrek was. Maar hij behoefde niet te tel len, of er meer dan twintig personen waren. Er waren er vijfde predikant, diens vrouw, een kerkeraadslid en twee anderen, die hij voor Ul- rummers hield. Uitend een groven vloek sloeg hij hard de deur van de kamer dicht en verliet de pastorie. Dominé De Cock deelde mede, hoe hij van Uithuizermeeden naar huis was teruggekeerd, om daar het plotselinge overlijden van zijn moeder in Wildervank te vernemen, zoodat hij met zijn geheele gezin naar Wildervank was gegaan, om de begrafenis bij te wonen. Hij sprak vol eer bied óver zijn moeder, die hem zijn actie nooit had verweten, hoewel zij die niet begreep. Maar hij was er van overtuigd, dat zij in den hemel was, want haar geloof en hoop was, vooral in den laatsten tijd, op Christus alleen gegrond. Het was hem gebleken, hoe ook in Wilder vank talrijke lieden woonden, die eensgeestes met hem waren. Zij hadden hem gevraagd, vóór zijn vertrek te prediken, aan welke uitnoodiging hij den dag na de begrafenis gevolg had gegeven. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1934 | | pagina 2