FEUILLETON KENTERING. ZENDING* KERKNIEUWS* hen moet worden gehandeld. Het rapport stelde voor deze zaak aan de wijsheid der Classis te laten. De praeses vreesde daarvan tegenstrijdige rechtspraak en diende een voorstel in om voor deze zaak 3 Deputaten te benoemen die de zaak in onderzoek nemen, welk voorstel werd aan genomen. Ds. J. J. Miedema bracht rapport uit over de vraag van de kerk van Schiedam, over genomen door de betrokken Particuliere Synode, hoe moet gehandeld met leden die elders kerken, waarbij men ook een nadere uitspraak wenschte over de beslissing van de Synode van 1905. De Synode vereenigde zich met de conclusie die uitsprak te blijven in den lijn van de beslissing van de Synode van 1914. Ds. H. Meijering rap porteerde namens Deputaten voor de Generale kas voor Hulpbehoevende Kerken over welk rapport Ds. D. P. Koopmans rapport uitbracht. Een breede bespreking ontstond, mede over de positie van de hulpbehoevende kerken in België. Besloten werd de Belgische kerken niet te bren gen voor rekening van de Generale Kas. De Synode zal een krachtigen oproep doen uitgaan tot steunverleening aan het werk in Rijn-Pruisen. De Synode sprak uit dat het werk onder de verstrooide Geref. geen evangelisatiewerk is en dus uit dien kas niet kan worden gesteund. De zaak werd nog even aangehouden. Te half twaalf sloot de praeses de zitting. Zie vervolg en slot in het Tweede Blad. COLLECTE BIJBELVERSPREIDING. Woensdag 27 September zal D.V. gehouden worden de bekende collecte ten bate der Ver- eeniging tot verspreiding der Heilige Schrift. Huis aan huis zal een gift worden gevraagd. Wij hebben allerlei bloempjes en vlaggetjes dagen en steunen gaarne daardoor vereenigin- gen, die in een of anderen maatschappelijken nood voorzien. Woensdag hebben wij een Bijbeldag. De opbrengst der collecte is voor 50% be stemd voor bovengenoemde Vereeniging, de andere helft voor de Stadsevangelisatie, welke uitgaat zoowel van de Gereformeerde- als de Hervormde Kerk. Door een gift op den Bijbeldag steunen wij de evangelisatie hier ter stede, maar ook een Vereeniging, die prachtig werk verricht. De geestelijke nood is tenslotte in onze dagen het grootst. Velen, ook in Nederland, kennen den Bijbel niet meer Christus is voor velen een vreemde een vrede wordt gezocht, welke nooit t is te vinden. De Bijbel weer in huis, in elk huis, indien mogelijk, ziedaar het groote ideaal, dat de Ver eeniging tot verspreiding der Heilige Schrift nastreeft. Zullen wij allen daaraan niet meewerken Gods Woord is toch een lamp voor onzen voet en een licht op ons pad De Bijbel geeft het antwoord op de levens vragen ook voor dezen tijd, ook voor den mensch van de 20ste eeuw. Wij mogen zeker wel een beroep doen op onze dames om mee te werken aan de verzame ling der gelden. Br. P. Loof, Julianastraat 26, de van ouds bekende leider van dezen Bijbeldag, verwacht een groote toeloop van zusters uit beide kerken, die zich bij hem kunnen aanmelden. Vanuit de Bogardzaal, Bogardstraat, zal Woensdag de opmarsch beginnen. Zij, die zich den geheelen dag kunnen geven, worden des morgens 9 uur verwacht en zij, die zich alleen des middags beschikbaar kunnen stellen, des na middags 1.30 uur. Dames, laat door Uw medewerking den Bij beldag slagen. Groote en kleine giften zijn wel kom. Er is veel noodig in onze dagen en toch verwachten wij een goede collecte. Onze bede is, dat de Heere ook dit werk doe gelukken. M. SCHEELE. VERSCHE DRUPPELEN IN „DEN ZEEUWSCHEN BEKER". Onderscheiden giften door bemidd. Ds. Scheele te M'burg 5.3 van 2.50 4 van 1. tezamen 17.50 van dankb. fam. uit M'burg 2.6CfH. te Langeruigeweide Z.H. ƒ1. Comité Nieuwerkerk (Z.) 171.50; v. Sw. te M'burg 2.50 uit coll. G. K. te M'burg 0.50 1.-2.1.uit coll. G. K. te Sou burg 5— In totaal ontvangen 1807.37. 22) „We zullen de toekomst niet vooruitloopen, Bazuin. Gods molens malen soms vlug, maar meestal langzaam. Wie weet, wat Hij met Zijn kinderen in ons land voor heeft. Je kunt er op aan, dat er honderden, duizenden zijn, die hun keren naar zielevoedsel, dat hun predikanten hun onthouden. Evenals wij, schuilen ze weg. Maar als er een kentering komt, ik ben er van overtuigd, dan zullen zij te voorschijn komen, ten spijt van alle vijandschap." ,,Neen, ik bedoel ook niet de toekomst voor uit te loopen. We zullen alles geduldig in Gods hand geven. De Heere weet, wat goed is. En dit is onze eenige troost, dat niemand iets tegen ons kan doen, als Hij het niet wil." De beide mannen, eenvoudigen in den lande, maar met een helder hoofd, een goed inzicht, een vroom, godvreezend gemoed, scheidden. Ba zuin vatte zijn schoen weer op en Schoonoort trok naar Uithuizen, waar zeer velen hem vijan dig gezind waren, omdat hij den euvelen moed had gehad, openlijk tegen dominé Brouwer op te treden, door zijn kind in Ulrum te laten doopen. Maar hij had ook vrienden in Uithuizen, waar eveneens een gezelschap vergaderde, niet tegenstaande men wist, dat dominé Brouwer ge legenheid zocht, hen bij de Overheid aan te klagen. Want zoover was het gekomen, klaagde Weer verraste ons een Comité met zijn wel geslaagde actie. Het dorp Nieuwerkerk, hoewel stil weggedoken op Duiveland, blijkt toch krach tig mee te leven met het groote wereldgebeuren, dat ons zoo verbijsterende ellende doet zien, als gevolg van de verdwazing en den hoogmoed van Godonteerende menschen. Volgende week hoop ik precies te kunnen meedeelen den uitslag te Zaamslag. Thans kunnen we reeds tot onze verwondering en blijdschap melden, dat de in zameling, door 22 jonge meisjes gedaan, de som van 400.overtreft. 't Is een groote genade, dat we eenig licht kunnen brengen in de zwarte duisternis van het hongerland Rusland, en vooral in de gezinnen der verdrukte en verdreven Christenen. Zie hier eenige getuigenissen uit den aller- laatsten tijd. 7 Aug. 1933. „Velen van mijn familieleden hebben uw ondersteuning ontvangen en dat zien de, heb ik 't besluit genomen U om hulp te smee- ken help ons toch zoo spoedig mogelijk Wie hier niet een onwankelbaar Godsvertrou wen bezit, gaat reddingloos verloren. Ontzetting grijpt me aan wat moet er van mijn vier on mondige kinderen worden De hongerdood is zoo vreeselijk 7 Juli. „Voor enkele dagen hebben we een wonder Gods ondervonden de Heere heeft mijn gebed verhoord. Ik ontving een pakket le vensmiddelen's morgens aten we nog gras soep en 's avonds kookten we onze meelsoep welk een afwisseling 2 Aug. 1933. „Eindelijk, na lang wachten, ont ving ik uit Sch. Uw zending. Mijn meest harte- lijken dank daarvoor." 14 Juli. „Met innig dankgevoel kan ik thans het ontvangen van het zoo met spanning inge wachte pakket, meldenOngeschonden kwam het aan De beproevingen zijn hard, maar God geeft kracht om niet onder te liggen." Is 't niet een heerlijk werk, broeders en zus ters, tot dit gezegende werk iets te mogen bij dragen in onze provincie Zeeland. De Zeeuw- sche Beker is voorloopig niet vol, zoolang de verschrikkingen voortduren. Met vriendelijken dank en dringende aanbe veling. St. Laurens. A. KONING. Giro 220659. VAN ZENDELINGSAANGELEGENHEDEN Het was onder de leiding des Heiligen Geestes wel een zeer gelukkige gedachte op de Synode van Middelburg in 1896, toen daar besloten werd, dat voortaan de Zending een taak der kerken behoorde te zijn en niet van genoot schappen of Zendingsvereenigingen. De Kerk was de dienaresse Gods, het instru ment in Zijn Hand voor de verkondiging van het Woord en de bediening der Sacramenten en dus kon ook alleen de Kerk de Zendelingen uitzenden. Een tweede stap in de goede richting was, dat voortaan niet door de daartoe benoemde deputaten der Generale Synode de dienaren des Woords zouden worden uitgezonden naar de heidenwereld, maar dat de plaatselijke kerk zich in verbinding zou stellen met haar zusterkerken in eigen of naastliggende provincie om gezamen lijk een deel van het groote Zendingsterrein te bearbeiden. Om het verband tusschen de verschillende zendende kerken niet te verliezen en de alge- meene zaken te regelen, werden de Deputaten der Generale Synode benoemd. Goede decen tralisatie naast voldoende centralisatie. De praktijk heeft aangetoond, dat onze Geref. Kerken op den goeden weg waren, ook al kla gen buitenstaanders er soms over, dat we door te ver gedreven decentralisatie de eenheid uit het oog verliezen, althans het overzicht over onzen arbeid zeer moeilijk maken. Onze kerken zelf hebben echter van die te ver gevoerde de centralisatie weinig te lijden gehad. Slechts één punt van den arbeid heeft er wel onder geleden, de propaganda voor den arbeid. Ieder deed, wat goed was in zijn oogen op dit gebied en zelfs kwamen er naast ons gemeen schappelijk Zendingsblad in de verschillende provincies afzonderlijke blaadjes, zooals Uit Soemba Uit Keboemen Uit Poerworedjo Uit Poerbolinggo. Ik heb het altijd als zeer juist ge vonden, dat de Zeeuwsche kerken dezen weg niet zijn ingeslagen, daar nu het algemeene Zen- Schoonoort dan min of meer bitter gestemd, dat men in het vrije Nederland niet meer de inspraak van zijn hart volgen mocht en met zijn geweten te rade gaan. Waren daarvoor de Franschen verjaagd en had men daarvoor in 1813 een Ko ninkrijk der Nederlanden gekregen Wat keizer Napoleon en diens broeder, koning Lodewijk, niet hadden gedurfd, namelijk de vrije ontwik keling der kerk onmogelijk maken, had koning Willem I, op aandringen zijner adviseurs, ge daan. Schoonoort was er nog zoo zeker niet van, dat als geschiedde, wat Barkema wil de die vrije kerk door de Overheid niet zou worden tegengestaan. HOOFDSTUK VIII. Weinig hadden de beide mannen vermoed, dat de eerstvolgende gebeurtenissen een snel ver loop zouden hebben. Ondanks de scherpe koude gingen Schoonoort en Bazuin half December naar Ulrum, om te bespeuren, dat zij niet de eenigen waren, die van verre waren gekomen. Bazuin maakte toen ook kennis met den veenarbeider Dijkstra uit Smilde, die daar een groot gezelschap oefende, zóó groot, dat er in een schuur vergaderd werd. Dijkstra sprak met groote gemakkelijkheid en bezat een Schriftkennis, die de schoenmaker hem benijdde. In Ulrum liep overigens alles gewoon. De beide diensten was de kerk overvol en niets wees er op, dat er een storm op komst was, die de gemoederen hevig in beweging zou bren gen. Wel werd er onder de kerkgangers en door dingsblad in verdrukking komt en onze Gerefor meerden op die manier wel wat al te veel wor den opgevoed in een soort provincialisme. Van de andere terreinen is de kennis dan dikwerf al heel gering. Door de Generale Zendingsdeputaten werd het gebrek aan centrale propaganda wel gevoeld en vandaar het voorstel om te komen tot het oprichten van een eigen Zendingsbureau, dat inzonderheid tot taak zou hebben de propaganda ter hand te nemen. Dat Zendingsbureau bevindt zich in Den Haag, in één der kerken van de Gereformeerden aldaar, n.l. de Fahrenheitskerk (Fahrenheitstraat 709). Als directeur trad op Dr. Th. Ruys, predikant van Lisse, die naast den arbeid in zijn kleine gemeente dit werk gaarne ter hand nam. En wat is nu de vrucht van dien arbeid Laten we U allereerst eens wijzen op de Zen dingsbibliotheek, die nu geheel opnieuw is sa mengesteld. Van de talrijke onderwerpen, die in de boeken dezer bibliotheek behandeld wor den, zijn kaarten gemaakt en iemand, die nu over een of ander onderdeel eens studie wenscht te maken, heeft zich slechts tot Dr. Ruys te wenden, die hem kan mede deelen, welke boe ken licht verspreiden over dit onderwerp. Ook de artikelen uit de verschillende bladen worden daar bijeengebracht en groepsgewijze bewaard. Een tweede propagandamiddel van het laatste jaar is de Zendingstentoonstelling. Denkt nu niet, dat ge hier een verzameling van rariteiten moogt bewonderen, waar ge even hoofdschuddend langs gaat, waar ge toch niets van begrijpt. Doel en inrichting van deze tentoonstelling is een geheel andere. De bedoeling is vooral liefde tot de Zending op te wekken en kennis er over te verspreiden. Daarom is de inrichting ook niet gelijk aan een klein reizend koloniaal museum. De voorwerpen hebben vooral betrekking op het geestelijk leven, al is er gezorgd, dat de schoolkinderen ruimschoots kunnen genieten van de folklore. En deze voorwerpen worden door een des kundige behandeld die ze gebruikt bij een Zen dingsvertelling. Dat duurt gewoonlijk een half uur tot drie kwartier. Daarna is er gelegenheid eens wat rond te neuzen en over de verschil lende voorwerpen vragen te stellen. Opnieuw wordt dan een gedeelte der voorwerpen behan deld, maar steeds zoo, dat het godsdienstig leven en het Zendingswerk op den voorgrond staat. Er is zooveel stof, dat in één avond onmogelijk alles behandeld kan worden, zoodat de achter eenvolgende avonden geen herhaling van het reeds behandelde behoeft te geven. U vindt er b.v. een practische voorstelling van het Zendingswerk, waarbij alle posten, ge meenten, scholen, hospitalen enz. door kleine huisjes zijn aangegeven op een groote kaart. Er zijn modellen van kerkjes, o.a. dat van Mage- lang en Kesingi. U vindt er een model van een stadsmoskee en van een moskee in de binnen landen. De koran, het heilige boek der Moham medanen, een echte, in het Arabisch geschreven, geeft aanleiding om te vertellen, wat de Javanen nu eigenlijk wel gelooven en wat ze weten van hun eigen godsdienst, terwijl van dit onderwerp ook weder veel te vertellen is, als we alleen letten op de wijze, waarop Mohammed deze Koran heeft samengesteld uit verminkte gedeel ten van Gods Woord. Een Javaansch huisje met huisraad is het aan- knoopingspunt voor een Zendingsverhaal uit het pestgebied, uit de dessa Djoema van het Zeeuw sche Zendingsterrein. Klappernoten en vezels zijn de aanleiding om te vertellen van Blondo en de door God zoo rijkelijk gezegenden arbeid der Chr. liefde. Een maquette van het hospitaal van Solo en een hulphospitaal leidt ons in tot den medischen dienst, terwijl een grafische voorstelling in den vorm van kleine hospitaaltjes ons spreken van den heerlijken arbeid, die daar in de Zendings ziekenhuizen verricht wordt. Ook van de Buitenbezittingen vindt men ma teriaal over koppensnellers en kanibalen, over lendendoeken van boomschors en gevreesde wapenen, over tal van andere onderwerpen wordt er op zoo'n avond verteld. Een vertel avond naar aanleiding van de voorwerpen, zie daar de Zendingstentoonstelling Bij een goede inrichting kan zoo'n tentoon stelling uitstekend propagandistisch werk doen. Meer dan 10.000 personen zijn in den afgeloopen winter er door bereikt en waarlijk niet alleen in de groote steden. Wanneer ge nu eens het plan had deze ten- Barkema bij de weduwe Koster gesproken over de classis vergadering, die over enkele dagen, den negentienden December, gehouden stond te wor den en waar de zaak van dominé De Cock zou worden behandeld, maar algemeen was men het er over eens, dat de predikant voor dat feit niet veroordeeld worden kon, daar hij niet in strijd met de reglementen had gehandeld. Na den middagdienst keerden Schoonoort en Bazuin naar Uithuizen en Uithuizermeeden te rug, om in den kouden nacht thuis te komen. „Koud van buiten, maar warm van binnen", placht Bazuin te zeggen, als zijn vrouw hem min of meer beklaagde over den kouden tocht. „Warm van binnen, moeder, 'k Zal je morgen de preek vertellen, hoor. 't Was weer kostelijk. Als wij toch eens zoo'n dominé hadden Vlak vóór Kerstmis ging als een loopend vuur tje door de provincie het gerucht, dat de hooge sprongen van den gehaten dominé De Cock ge daan waren. De classisvergadering te Onder- dendam had korte metten gemaakt en den op- standigen predikant in de bediening geschorst, zoodat hij met de Kerstdagen niet preeken mocht. En eenige maanden niet. Het was Elema van „Zandhoeve", een dikke boer, niet een vriend, maar een vijand, die het vol triomf aan den schoenmaker meedeelde, toen hij schoenen ter reparatie brengen kwam. Voorzoover Bazuin zich herinnerde, had Elema dat nog nooit gedaan. Altijd kwam de knecht. Maar nu verscheen de welgedane boer in zijn duffelsche jas en met de hevige wandelstok in de werkplaats, in de hand een katoenen zakje, gevuld met stuk schoenwerk. toonstelling voor uw plaats te gebrukien voor de propaganda, dan zoudt ge U het beste eerst in verbinding kunnen stellen met enkele plaatsen in de omgeving. Ge hadt dan al vast minder vervoerkosten. Immers, de kisten worden U franco toegezonden, maar ge moet ze weder franco naar de volgende plaats zenden. Voorts doet ge een beroep op de hoofden van scholen. In de morgenuren kunnen de school kinderen klas voor klas van deze tentoonstelling genieten en voor het onderwijs zal het rijke vruchten dragen. In overleg met de onderwijzers worden er dan voor die kinderen der hoogste klassen bepaalde onderwerpen uit Indië behan deld door iemand, die het land uit eigen erva ring kent. Ook de middaguren kunnen daarvoor gebruikt worden en de Muloscholen, de Kweek scholen en andere inrichtingen van Middelbaar onderwijs kunnen van deze gelegenheid gebruik maken. Stelt men het entree zeer laag voor de kin deren, dan zullen de hoofden der scholen er geen bezwaar tegen maken om hun medewerking te verleenen. De ervaring bevestigt dit. De avonduren kunnen dan voor de volwassenen be stemd worden. Vooral voor de drie zuidelijke provincies is dit een schoone gelegenheid voor propaganda. De samenstelling der tentoonstelling heeft juist betrekking op ons Zendingsterrein, dat er sterk vertegenwoordigd is. Is het nu niet eens de overweging waard van onze Zendingscommissies of kerkeraden, of ze in den aanstaanden winter niet door overleg konden komen tot het houden van zoo'n ten toonstelling Niet om er in de eerste plaats fi- nantieele baten bij te behalen, maar om de liefde te wekken voor den Zendingsarbeid Bij een goede organisatie kunnen de kosten gemakkelijk gedekt worden en er zijn wel plaat sen, waar zelfs een flink batig saldo de Zen- dingskas kon versterken. Men stelle zich dan eens in verbinding met de omgeving en daarna met het Zendingsbureau, dat voor alle gewensch- te inlichtingen gereed staat. Ook voor hen, die dezen winter eens licht beeldenavonden willen organiseeren, is het Zen dingsbureau een inrichting van advies en hulp. Zeer waarschijnlijk zullen er voor den aan staanden winter wel verschillende series lan taarnplaatjes gereed zijn met een uitvoerige toe lichting er bij en anders weet de directeur van het bureau wel de adressen, waar men deze plaatjes kan verkrijgen. Het Zendingsbureau zal niet licht klagen over te veel vragers om hulp of inlichtingen. Hoe meer er gebruik van gemaakt wordt, hoe beter. Ook via ons eigen Zeeuwsche Kerkbode zijn de noodige inlichtingen wel te verkrijgen. Dus nu eens aan het werk voor den aanstaanden winter. Ja, nu reeds. P. LOK. DRIETAL TE Vlagtwedde Cand. C. G. Bos te Uithuizen. Cand. H. J. Fransen te Meppel. Cand. Th. J. Kerssies, hulppred. te Naaldwijk. TWEETAL TE Westeremden Cand. C. G. Bos te Uithuizen. Cand. M. Geertsema te Zuidwolde(Gr.). BEROEPEN TE Zuidland Cand. P. Robbers, hulppred. te Den Oever (Wieringen). BorsseleDriewegenCand. H. Fransen, hulppred. te Kolhorn. Muiden E. Douma te Oostkapelle. AANGENOMEN NAAR Assen (vac.-wijlen T. Gerber): D. Scheele te Middelburg. BEDANKT VOOR Rijnsburg (vac.-J. de Waard); D. Scheele te Middelburg. Cand. J. W. Tunderman, van Rotterdam- Zuid, die door de Classis Middelburg peremp toir geëxamineerd is en toegelaten tot den dienst des Woords en der Sacramenten, hoopt Zondag 8 October a.s. intrede te doen als predikant der Geref. Kerk te Vrouwepolder, na bevestiging door Dr. G. Brillenburg Wurth, van Rotterdam- Zuid. Cand. C. Houtman te Schiedam is be noemd tot hulpprediker bij de Geref. Kerk van Enschedé. Naar men weet, heeft Ds. E. Prinsen emeritaat verkregen. ,,'k Moest toch naar het dorp", zeide hij, „en dacht, de schoenen mee te nemen. Kunnen ze klaar zijn of heb je het druk, Bazuin „Gode zij dank heb ik altijd veel werk, boer Elema. Maar als er haast bij is, werk ik een uurtje langer. Je hebt maar te zeggen, wanneer ze klaar moeten zijn." „Wat een coulante bediening", lachte Elema. „Zoo, zoo heb je het zoo druk Hoe kun je dan zoo dikwijls naar Ulrum gaan?" „Helaas kan ik er niet dikwijls heen. Maar als ik ga kost het me alleen een Zaterdagmiddag en die uren haal ik de daaropvolgende week in." „Nou, elk zijn meug", meende Elema. „Jij liever dan ik, Bazuin. Maar, dat ik zeggen wou, de tochten naar Ulrum zijn nu zeker afgeloo pen „Afgeloopen Je bedoelt, omdat het winter is Nu, voor een beetje kou ben ik niet bang. Twee weken geleden was ik er nog. Je moest dien dominé De Cock eens hooren, Elema." Bazuin was niet bang uitgevallen, 't Was hem precies gelijk, wie hij vóór zich had, de burge meester, de dokter, de dominé of een eenvoudige arbeider, die hoog tegen een boer, als Elema opzag en niets durfde zeggen, als de boer ge sproken had. De schoenmaker stond allen op gepaste wijze te woord. Bescheidenheid en eer bied verloor hij daarbij niet uit het oog, zoodat feitelijk niemand het hem kwalijk nam, als hij vrijmoedig zich uitte. Elema schaterlachte, toen Bazuin hem opwek te, naar dominé De Cock te gaan. (Wordt yeryolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1933 | | pagina 2