KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN. PREDIKBEURTEN vergadering na duplieken met 45 tegen 10 stem men het rapport en de conclusies aannam. Een voorstel van de Particuliere Synode van Zee land om de kerken tot den evangelisatie-arbeid krachtig op te wekken werd niet urgent geacht, wijl de Gereformeerde Kerken aan deze zaak reeds haar aandacht wijden. Het overige van den dag werd besteed aan de zaken in betrekking tot art. 13 K. O. (eme- ritaatsgelden en uitkeeringen aan predikants weduwen en -weezen) waarover Ds. A. Schweit zer een lijvig rapport uitbracht. Over dit rap port rapporteerde Prof. Dr. S. Greydanus van Kampen. Daarbij waren de voorgestelde ver laging van de emeritaats- en andere gelden met 1525% vooral het onderwerp van bespreking. Aan de discussie namen deel de leden Prof. Dr. F. W. Grosheide en Prof. Dr. J. Ridderbos de predikanten Ds. A. Scheele Dr. K. Dijk Dr. W. A. v. Es Ds. J. L. Schouten Dr. K. Sietsma Ds. W. H. den Houting Ds. J. Miedema Ds. H. Meijering en de ouderlingen A. v. d. Wal van Harlingen Joh. Cnossen van Hommerts en A. Borkent van Heerenveen. Meer dere sprekers stelden de vraag of een zoo in grijpende bezuiniging nu wel noodzakelijk was en of de Synode niet beter kon volstaan met het stellen van een minimum en een progres sieve verlaging. Moeten de salarissen van de dienstdoende predikanten niet eerst worden verlaagd eer men komt tot de emeritaatsgelden? Na breede bespreking werd de zaak in deze zitting nog niet beëindigd maar zou hedenmorgen een verder onderwerp van bespreking uitmaken. Te 5 uur sluiting. DE WEG NAAR EENHEID. Hoeveel kleine en groote dingen struikel blokken zijn op den weg naar de eenheid van alle waarlijk Gereformeerden, toch zijn er hel dere lichtpunten voor onze oogen. Bij alles wat er tegen ingebracht wordt, vernemen wij ook uitingen, die ons hart, ondanks een hagelbui van bezwaren, goeden moed doen scheppen. Want door wie de eenheid nu nog tegenstaan, wordt evenwel erkend „Niet de scheiding, niet de scheuring, maar de vereeniging en samenle ving van allen, die éénzelfde geloof deelachtig zijn, moet het ideaal zijn, dat ons voortwenkt... Daarom vorderen de nooden des tijds een ver levendiging des gebeds, een zoeken van des Hee- ren aangezicht, een worstelen met God om de redding van ons kerkelijk leven uit de diepten der ellende, waarin het verzonken ligt... Het herstel van kerkelijke eenheid „kan niet verkregen worden door kunstmatige, uitwendige overbrugging van de kloven, die er liggen, maar alleen door eene geestelijke levensverdieping, door een elkander vinden op de basis van het leven, dat de Heere werkt door Zijnen Heiligen Geest." -1) Professor v. d. Schuit schrijft„Al dat formeel geroep om eenheid, al dat spreken en schrijven a la Petrus van Amiens „God wil het", al dat zeggen„wij zijn immers één in belijdenis, wij hebben allen de drie formulieren van eenigheid" is zonder meer het graf, van buiten wel schoon, maar van binnen vol doodsbeenderen", doch laat er op volgen „eenheid moet zijn een ge boren worden uit drang des Heiligen Geestes. Ik zie heden nog geen weg, maar ik weet, dat Gods Geest wegen baant en vindt, waar wij slechts afgronden zien. En nu, wat verwachten wij, o Heere, onze oogen zijn op U." 2) Hier is bij alle verschil toch ook het hooge vereenigingspunt. Op de leiding en voorlichting van den Geest der wijsheid en des verstands, den Geest der genade en der gebeden, moet bij het pogen naar eenheid al onze hoop gevestigd wezen. Met even grooten nadruk moet echter beleden worden, dat gedeeldheid en verdeeld heid een groote zonde is, die ons voor het aan gezicht des Heeren met verootmoediging in de schuld behoort te brengen. Als de grootheid dier zonde een oorzaak van diep gevoelde en ge durige smart is, zal het hart gedrongen worden tot het gebed of de Heere in Zijn genade ons van het heilloos spoor der jammerlijke verdeeld heid afbrengen en door de almogende kracht des Heiligen Geestes de gebaande wegen schen ken moge. Doch zal het daartoe komen, dan is onaf wijsbare voorwaarde, dat in ons spreken en handelen oprechtheid en waarheid zij. Het „schuilvinkje spelen" zal dan verre van ons zijn. Dan zal worden ingezien, dat einde- looze polemiek de verschillen eer verscherpt dan verzacht. Het kernachtig woord van Hooft: „Twist verkwist" zij ons tot waarschuwing. Twistende besprekingen voeren licht tot een zijdigheid, waardoor men van beide kanten te ver gaat. Wij hebben den eisch van Gods Woord met ernst elkaar voor te houden, om dan „eer lijk en royaal naar elkaar toe te werken." 3) Wie u eerst een hand geeft, en daarna een slag in het aangezicht toedient, is zeker de man der toenadering niet. Evenmin hij, die als de roeier wél naar uw kant kijkt, maar in de rich ting van u af vaart. Als de Geest des Heeren er ons toe bewerkt, elkander in oprechtheid te zoeken, zal het visschen in troebel water niet een geliefd bedrijf wezen. Dan loeren wij er niet op, om te zien of hier of daar ook een bres te schieten valt, doch verblijden wij ons in alles, wat onze saamhoorigheid tot openbaring brengt. Dan is er niet een geest van critiek, die over strootjes struikelt, maar wordt bovenal de groote zaak helder in 't oog gehouden. Dan zal méér in beoefening worden gebracht het woord van Paulus „De wapenen van onzen krijg zijn niet vleeschelijk, maar geestelijk". Hoe hatelijk daarentegen grijnst de wolf, als hij de schapen elkander ziet bijten en verscheu ren, terwijl de herders onderling twisten Hij ziet in twist en verdeeldheid veel zekerder mid delen, om den Geest der liefde te blusschen en den voortgang van het Woord Gods te stuiten, dan in het verouderde middel van vuur en zwaard. Het volk Gods heeft vijanden genoeg, waar toe zouden zij elkander bestrijden en verzwak ken Is dat niet de tegenpartijders helpen, om het werk des Heeren afbreuk te doen? De verachting en bespotting van de wereld zijn een harde beproeving voor vleesch en bloed, maar nog veel smartelijker is het, geminacht en on gunstig beoordeeld te worden door wie broe ders zich moesten betoonen. Twist en verdeeld heid verteren de innerlijke levensgeesten der religie. Doch als wij bewogen worden door den geest der liefde, zal onder ons een zwakke afschadu wing zijn van de liefde Gods. Zoo wij bewogen worden door het besef van Gods vergevende liefde, zullen wij ook bereid wezen elkander te vergeven. Dan wordt, wat een gracht is, niet aangezien als een klove en nog minder voor een afgrond gehouden. Veeleer worden dan de hoog opgetrokken muren neergeworpen. Laten wij bidden, dat God wijsheid, getrouwheid, in schikkelijkheid en geduld geve. Waken wij er voor, dat wij geen drift of misnoegen in ons toelaten. En zoo gij zelf een onvriendelijke behandeling ontmoet, zij het uw gebed, dat gij deze als een gelegenheid moogt gebruiken, om uw woord door uw voorbeeld te bevestigen. Ziedaar het plaveisel van den weg, die tot eenheid leiden zal. „Het is vooral noodig", zoo sprak „Vader Ploos" op de ineensmeltings-synode in 1892, „te handelen naar Romeinen 15:7, n.l. elkander aan te nemen, gelijk ook Christus ons aangeno men heeft, dat is, zooals wij zijn. Laten wij toch bedenken, dat wij zijn als een ander, en dat een ander is als wij. Christus vond ons onhandel baar van nature en heeft ons handelbaar ge maakt. Wij hebben elkaar te dragen met alle mogelijke zwakheden, elkander lief te hebben en voor elkander te zoeken het goedeLaat ons toezien, dat wij toch elkander aannemen. Er is zoo groot gevaar, dat wij elkander wan trouwen en niet met de ons schuldige hartelijk heid bejegenen." 4) Dit kloeke woord wijst ons den weg naar de eenheid. Zuivere, oprechte liefde zoekt niet haar maatstaf in het doen van anderen zij heeft den toetssteen in zichzelve. Zij verruimt den blik, verwijdt het hart en prikkelt tot krachtige le vensopenbaring. De leuze van Professor Brummelkamp moet ook de onze zijn „In het noodzakelijke eenheid, in het middelmatige vrijheid in alles de liefde". Bij ons zoeken naar eenheid sta het treffend exempel van Professor van Velzen ons voor den geest. Op meer dan tachtigjarigen leeftijd hield deze een rectorale rede over „De vereeniging van waarheidsliefde en verdraagzaamheid". De geest en de toon dezer redevoering zeggen niets anders dan ditkinderkens hebt elkander lief. Uw ver schillen zijn niet wezenlijk, uw verdeeldheid is tegen Gods Woord. En aldoor klonk het weer: „Kinderkens hebt elkander lief, hebt elkander lief". Deze Jozua, wees, toen hij op den drempel van het heengaan stond, den rechten weg naar de eenheid. Onschatbaar rijk en groot zijn de zegeningen, die de Heere, naar Zijn belofte, op het bewan delen van dien weg verleenen zal. Wat Prof. Bavinck zegt aangaande de ca tholiciteit der gemeente van Christus, geldt ook ten aanzien van het zoeken naar de eenheid van alle ware Gereformeerden. „Meer dan door eenige andere belijdenis wordt de catholiciteit door de Gereformeerde erkend en geëerd. Deze catholiciteit is het, welke ons voor zelfoverschatting en zelfgenoegzaam heid bewaart. Zij snijdt allen hoogmoed bij den wortel afdoet ons niet alleen zien op hetgeen het onze, maar ook op hetgeen der anderen is doet ons anderen uitnemender ach ten dan ons zeiven zij kweekt nederigheid en ootmoed en kinderlijken zin en bevordert de liefde, die lankmoedig is en goedertieren, en alle dingen hoopt en verdraagt. Zij strekt tot eere van den Vader, die meer dan éénen zegen heeft, en tot eere van den Zoon, wiens genade over vloedig is over allen, en tot eere van den Hei ligen Geest, die aan een iegelijk in het bijzonder zijne gaven uitdeelt, gelijkerwijs Hij wil." 5) Heemstede. J. P. TAZELAAR. 4) Prof. H. Visscher. Geref. Weekblad van 10 Juni 1933. 2) De Wekker van 7 Juli 1933. 3) Prof. F. W. Grosheide, Noord-Holl. Kerkblad van 28 Juli 1933. 4) Ploos van Amstel. Acta van de Generale Synode 1892. 5) Dr. H. Bavinck. Samenwerking. Referaat gehouden op den 14en Bondsdag van Jongelings- vereenigingen op Geref. grondslag, blz. 16. GROOTE EN KLEINE DRUPPELEN IN „DEN ZEEUWSCHEN BEKER". J. T. J. te M'burg met poët. ontboez. 2.50 Comité Serooskerke 270.60 Uit coll. G. K. Haamstede 10.Cl. te Seroosk. nagift 1.95; Fam. Gr. te M'burg 8.50 door bemidd. Ds. v. V. Vader: 2.50 van N. N., 1.— van N. N„ 0.50 van Mej. S„ 0.50 van Mej. C. R. Uit coll. H.K. te M'burg 16 Juli 1.— N. N. te M'burg 0.50 M. te Souburg 25. N. N. 65.—A. te M'burg 2.50 Mej. Al. te 't Zand 1. In totaal ontvangen 1457.27. Geen lange reeks, maar een hooge reeks. Hoe veel schoone giften moeten er in Serooskerke wel zijn ingezameld om tot zulk een verbluffend resultaat te komen. Dit toch niet groote dorp bracht met vroegere gaven tezamen een som van ruim 300.bijeen voor onze zwaar be proefde mede-geloovigen in het arme Rusland. Vele kleine giften spreken ook van groote liefde voor onzen Bekerarbeid. Deze week hebben we ook onze reisstaf weer opgenomen en Noord-Beveland bezocht. In be ginsel werden er Comité's gesticht te Kamper land en Wissekerke. We werden zeer welwil lend ontvangen, alleen moesten we een kleine bestraffing ontvangen, dat we n.l. zoolang op ons hadden laten wachten Om deze bestraffing te ontgaan zullen we ons reppen en Nieuwdorp met haar onderhoorige plaatsen spoedig met een bezoek vereeren D.V. Met vriendelijken dank en dringende aanbe veling. EEN VRIJWILLIG HEFOFFER. Hoewel de Christen ontslagen is van de veel soortige van God vereischte offeranden en van allerlei geldelijke verplichtingen be treffende den Eeredienst, zijn er toch die telkens terugkeerende, vaste bijdragen, waartoe men zich verbonden heeft en die men zich verplicht gevoelt af te staan voor het Koninkrijk Gods. Door de geregelde terugkeer en het regel matig voldoen aan deze verplichtingen, gaat het dikwijls gedachteloos, zoodat men vaak weinig gevoelt van het schoone iets te mogen helpen in 't gewichtig werk der Kerk, School, Zending, Evangelisatie etc. Uit dit oogpunt is het soms wel eens goed aan de heerlijkheid van ons offeren herinnerd te worden door in de gelegenheid te worden gesteld een geheel vrijwillig hefoffer te kunnen brengen, waar nu alle „gewone plichtvervulling" eens uit is. Dat geeft vreugde onder de offeraars. Dit zien we zeer duidelijk bij Israël, dat tot zoo veel meer offers verplicht was, hoe dankbaar het was, als het nu eens geheel vrijwillig wat mocht doen. 1 Kron. 29 9 „En het volk was verblijd over hun vrijwillig geven, want zij ga ven met een volkomen hart den Heere vrijwil lig Daartoe stelt in staat onze „Zeeuwsche Be ker", die met hefofferen wordt gevuld. De hon derden vloeien toe en worden reeds tot duizen den. Terwijl nog slechts een drietal Comité's gereed zijn is er een som van ruim 1400. De Heere zegene ons met blijdschap in het brengen van onze vrijwillige hefoffers voor de vervolgde en verhongerende mede-geloovigen in Rusland. St. Laurens. A. KONING. Giro 220659. TWEETAL TE Gorinchem Th. Delleman te Aalten. W. H. v. d. Vegt te Goes. Groningen J. H. A. Bosch te Alphen a. d. Rijn. D. Scheele te Middelburg. Oostzaan Cand. E. Teunis te Enschedé. Cand. H. J. Westerink te Nunspeet. BEROEPEN TE Wormer B. E. v. Buuren te Hemelum. AANGENOMEN NAAR Oudshoorn (gem. Alphen a. d. Rijn): J. Hartkamp te Oudega (Small.). Rinsumageest en Sybrandaburen Cand. S. Eringa te Leeuwarden. Ingevolge art. 8a van de „Huishoudelijke Re geling" brengt de roepende Kerk van Hoek ter Uwer kennisse, dat de Classicale vergadering D.V. zal gehouden worden in de Geref. Kerk te Ter Neuzen op Dinsdag 17 October a.s., aan vangende om 9J^2 ure. Punten voor het agendum worden bij den eerst ondergeteekende ingewacht vóór 30 Sep tember e.k. Namens den Raad dier Kerk, C. B. BAVINCK, Praeses. J. GEELHOED, Scriba. Hoek, 1 September 1933. De Kerken in de Classis Middelburg worden verzocht op de a.s. Classisvergadering te storten de 2de bijdrage voor de Hulpbehoevende Kerken in 1933. J. LOUWERSE Wz., Gapinge. Penningmeester. De kerken worden dringend verzocht collec ten of bijdragen voor den arbeid in Rijn-Pruisen en Westfalen en in N. Brabant en Limburg te storten op gironummer 46692 Ds. Visser, Dom burg, of af te dragen op dee.v. Classisvergade ring aan br. v. d. Wal te Westkapelle. Ds. J. E. VISSER, Dep. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Middelburg. In de maand Augustus werd gecollecteerdKerkbussen 84.56 Emeritus fonds 132.33 Hulpbeh. Kerken in de Pro vincie 109.37Bidstond Synode 43.79 Huwelijkscollecten 5.85, 11.89 en 9.08. C. VAN DER KLEIJN, Boekhouder. Middelburg. Ontvangen van N.N. ƒ1. voor Rusland en van een twaalfjarig meisje 120 halve centen voor de Zending. Vriendelijk dank. D. SCHEELE. Middelburg. Ontvangen voor de Schoolzending van de kinderen der school Heerengracht 5.20^2. Hartelijk dank. I. VAN NOPPEN. Serooskerke. Zondag 27 Augustus in de collecte gevonden 1met aanduiding bestemd voor Avond maalsbeker. Met dank. DE DIACONIE. Middelburg. Ontvangen door tusschenkomst van Mevrouw Kruyswijk, van iemand, die eenige malen ons Rusthuis bezocht, een gift van 3. Hartelijk dank. De Kassier van het Rusthuis, J. J. DRONKERS. Noordweg S 223j. Middelburg. Gevonden in onze Diaconale collecte de volgende giften f 2.50, waarvan 2.voor de Kerk en 0.50 voor Zeeuwsche Beker; f 1.voor Rusland 10.waarvan f 7.50 voor de Kerk voor het tekort over 1932 en 2.50 voor de Diaconie. Hartelijk dank. F. DAMEN, Kassier Diaconie. LINNENKAST-COMITÉ VOOR MAGELANG, PARAKAN EN BLONDO. Met hartelijken dank ontvangen van Gez. Noels te Wemeldinge 5.van H. Leenhouts, namens de Zendingscommissie te Aardenburg, f 5.voor Para kan en 5.voor Blondo van Mej. B. W. de Kam de contr. van Vlissingen 17.50; van de Geref. M. V. „Dorcas" te Scharendijke 15.door Mej. M. v. Steenbrugge van de Geref. M. V., K. U. H. W. G. D. Z. te Colijnsplaat 10.door Mej. N. A. Kallewaard. S. E. HEIJ—GOSLINGA. Koudekerke, Geref. Pastorie. Giro-adres Ds. A. C. Heij 169757. Adres voor aanvrage van goederen Mej. C. Wage naar, Markt K 4, Middelburg. Adres voor terugzending van goederen den Heer J. Volkers, Koster Noorderkerk, Bogardstraat, Mid delburg. VEREENIGINGSLEVEN. Vergadering der G.J.V. Pred. 12:1a te Koudekerke, te houden op Zaterdagavond 9 Sept. 8 uur in het Vereeniging sgebouw. Agenda 1. N. T. deel II, les 43 „Petrus' verloochening, be rouw en herstel", I., Matth. 264768, vr. J. Huisman. 2. Voordracht, vr. D. Filius. Pauze. 3. Oplossing van een vraag uit de bus. 4. Vrij onderwerp „De Zondvloed", vr. J. de Kam. 5. Rondvraag. Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg. Afd. I, II en III. Wegens Generale Synode geen vergadering. Geref. Jongelingsvereeniging Herman Faukeel". Zondag 10 September geen vergadering. De Geref. J. V. Spreuken 8 vers 33a te St. Laurens vergadert op Zondag 10 September des avonds 7 uur in de consistorie der Geref. Kerk. 1. G. B. art. 35 „Van het Heilig Avandmaal" door vr. K. Willemse. 2. Zending. Ond. 4 „De Reformatorische- en na Reformatorische tijd" door vr. J. Christiaanse. IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 10 SEPTEMBER 1933. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Collecte Theol. School. Noorderkerk 8 uur Cand. A. W. T. Nijenhuis 10.15 uur Ds. D. Scheele Voorb. H. Av. 6 uur Ds. J. L. Schouten te Amsterdam. Gasthuiskerk 2 uur Ds. S. Idema te Winsum. Hofpleinkerk 6 uur Cand. A. W. T. Nijenhuis Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr. 7 uur Ds. W. F. M. Lindeboom Grijpskerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Koudekerke 9 en 3 uur Ds. H. A. Wiersinga St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Meliskerke 9 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Cand. A. W. T Nijenhuis Serooskerke 9.30 en 2 u Ds. W. F. M. Lindeboom Souburg 9.30 en 2 uur Ds. J. C. J. Kuiper Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. v. d. Guchte Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. A. C. Heij Collecte Evangelisatie aan ons strand. Vrouwepolder 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. Uitenhoudt te Coevorden. Westkapelle 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 uur Ds. J. Meester 2 uur Lezen eener Leerr. Bruinisse 10 en 5 uur Ds. J. P. Linger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. K. Oussoren te Ambt-Vollenhoven. Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Ds. W. Veder te Utrecht. Haamstede 9.30 en 2.30 uur Lezen eener Leerr. Kamperland 9, 2 en 6 uur Ds. J. E. Visser te Domburg. Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur Ds. M. Heuzeveldt 6 uur Lezen eener Leerr. Oosterland 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. J. Meester Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE THOLEN. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. Ie Cointre Krabbendijke 10 en 3 uur Cand. J. J. Oranje te Amsterdam. Poortvliet 9.30 en 2 uur Dhr. K. de Vries 6 uur Lezen eener Leerr. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. J. Mulder te Goes. Tholen 9.30 en 6 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene Borssele 9 uur Cand. H. W. Kroeze te Kampen. 2 uur Lezen eener Leerr. Driewegen 9.30 uur Ds. A. Scheele 2 uur Cand. H. W. Kroeze Kapelle-Biezelinge 10 uur Lezen eener Leerr. 2.30 uur Ds. A. Scheele Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. Th. Delleman te Aalten. 's-Gravenpolder 10.30 en 3 u. Lezen eener Leerr. Heinkenszand 10 uur Lezen eener Leerr. 2.30 uur Ds. E. Beukema Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. W. H. v. d. Vegt Kruiningen 10 en 2.30 uur Lezen eener Leerr. Nieuwdorp 10 uur Ds. E. Beukema 2.30 uur Lezen eener Leerr. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen CLASSE AXEL. Aardenburg 10 uur Ds. A. Boss te Nijmegen. Bevestiging. 3 uur Ds. Joh. A. Tiemens Intrede. Axel 9.30 en 2.30 uur Ds. H. Bavinck Namiddag Voorber. H. Av. Hoek 10 en 3 uur Lezen eener Leerr. Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. Potma Schoondijke 10 uur Ds. D. J. de Vries Voorb. H. Av. 3 uur Lezen eener Leerr. Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. S. Groeneveld Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1933 | | pagina 3