KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN.
PREDIKBEURTEN
vergadering na duplieken met 45 tegen 10 stem
men het rapport en de conclusies aannam. Een
voorstel van de Particuliere Synode van Zee
land om de kerken tot den evangelisatie-arbeid
krachtig op te wekken werd niet urgent geacht,
wijl de Gereformeerde Kerken aan deze zaak
reeds haar aandacht wijden.
Het overige van den dag werd besteed aan
de zaken in betrekking tot art. 13 K. O. (eme-
ritaatsgelden en uitkeeringen aan predikants
weduwen en -weezen) waarover Ds. A. Schweit
zer een lijvig rapport uitbracht. Over dit rap
port rapporteerde Prof. Dr. S. Greydanus van
Kampen. Daarbij waren de voorgestelde ver
laging van de emeritaats- en andere gelden met
1525% vooral het onderwerp van bespreking.
Aan de discussie namen deel de leden Prof. Dr.
F. W. Grosheide en Prof. Dr. J. Ridderbos
de predikanten Ds. A. Scheele Dr. K. Dijk
Dr. W. A. v. Es Ds. J. L. Schouten Dr. K.
Sietsma Ds. W. H. den Houting Ds. J.
Miedema Ds. H. Meijering en de ouderlingen
A. v. d. Wal van Harlingen Joh. Cnossen van
Hommerts en A. Borkent van Heerenveen. Meer
dere sprekers stelden de vraag of een zoo in
grijpende bezuiniging nu wel noodzakelijk was
en of de Synode niet beter kon volstaan met
het stellen van een minimum en een progres
sieve verlaging. Moeten de salarissen van de
dienstdoende predikanten niet eerst worden
verlaagd eer men komt tot de emeritaatsgelden?
Na breede bespreking werd de zaak in deze
zitting nog niet beëindigd maar zou hedenmorgen
een verder onderwerp van bespreking uitmaken.
Te 5 uur sluiting.
DE WEG NAAR EENHEID.
Hoeveel kleine en groote dingen struikel
blokken zijn op den weg naar de eenheid van
alle waarlijk Gereformeerden, toch zijn er hel
dere lichtpunten voor onze oogen. Bij alles wat
er tegen ingebracht wordt, vernemen wij ook
uitingen, die ons hart, ondanks een hagelbui
van bezwaren, goeden moed doen scheppen.
Want door wie de eenheid nu nog tegenstaan,
wordt evenwel erkend „Niet de scheiding, niet
de scheuring, maar de vereeniging en samenle
ving van allen, die éénzelfde geloof deelachtig
zijn, moet het ideaal zijn, dat ons voortwenkt...
Daarom vorderen de nooden des tijds een ver
levendiging des gebeds, een zoeken van des Hee-
ren aangezicht, een worstelen met God om de
redding van ons kerkelijk leven uit de diepten
der ellende, waarin het verzonken ligt...
Het herstel van kerkelijke eenheid „kan niet
verkregen worden door kunstmatige, uitwendige
overbrugging van de kloven, die er liggen, maar
alleen door eene geestelijke levensverdieping,
door een elkander vinden op de basis van het
leven, dat de Heere werkt door Zijnen Heiligen
Geest." -1)
Professor v. d. Schuit schrijft„Al dat formeel
geroep om eenheid, al dat spreken en schrijven
a la Petrus van Amiens „God wil het", al dat
zeggen„wij zijn immers één in belijdenis, wij
hebben allen de drie formulieren van eenigheid"
is zonder meer het graf, van buiten wel schoon,
maar van binnen vol doodsbeenderen", doch
laat er op volgen „eenheid moet zijn een ge
boren worden uit drang des Heiligen Geestes.
Ik zie heden nog geen weg, maar ik weet, dat
Gods Geest wegen baant en vindt, waar wij
slechts afgronden zien. En nu, wat verwachten
wij, o Heere, onze oogen zijn op U." 2)
Hier is bij alle verschil toch ook het hooge
vereenigingspunt. Op de leiding en voorlichting
van den Geest der wijsheid en des verstands,
den Geest der genade en der gebeden, moet bij
het pogen naar eenheid al onze hoop gevestigd
wezen. Met even grooten nadruk moet echter
beleden worden, dat gedeeldheid en verdeeld
heid een groote zonde is, die ons voor het aan
gezicht des Heeren met verootmoediging in de
schuld behoort te brengen. Als de grootheid dier
zonde een oorzaak van diep gevoelde en ge
durige smart is, zal het hart gedrongen worden
tot het gebed of de Heere in Zijn genade ons
van het heilloos spoor der jammerlijke verdeeld
heid afbrengen en door de almogende kracht
des Heiligen Geestes de gebaande wegen schen
ken moge.
Doch zal het daartoe komen, dan is onaf
wijsbare voorwaarde, dat in ons spreken en
handelen oprechtheid en waarheid zij.
Het „schuilvinkje spelen" zal dan verre van
ons zijn. Dan zal worden ingezien, dat einde-
looze polemiek de verschillen eer verscherpt
dan verzacht. Het kernachtig woord van Hooft:
„Twist verkwist" zij ons tot waarschuwing.
Twistende besprekingen voeren licht tot een
zijdigheid, waardoor men van beide kanten te ver
gaat. Wij hebben den eisch van Gods Woord
met ernst elkaar voor te houden, om dan „eer
lijk en royaal naar elkaar toe te werken." 3)
Wie u eerst een hand geeft, en daarna een
slag in het aangezicht toedient, is zeker de man
der toenadering niet. Evenmin hij, die als de
roeier wél naar uw kant kijkt, maar in de rich
ting van u af vaart. Als de Geest des Heeren
er ons toe bewerkt, elkander in oprechtheid te
zoeken, zal het visschen in troebel water niet
een geliefd bedrijf wezen. Dan loeren wij er
niet op, om te zien of hier of daar ook een
bres te schieten valt, doch verblijden wij ons in
alles, wat onze saamhoorigheid tot openbaring
brengt. Dan is er niet een geest van critiek, die
over strootjes struikelt, maar wordt bovenal de
groote zaak helder in 't oog gehouden. Dan zal
méér in beoefening worden gebracht het woord
van Paulus „De wapenen van onzen krijg zijn
niet vleeschelijk, maar geestelijk".
Hoe hatelijk daarentegen grijnst de wolf, als
hij de schapen elkander ziet bijten en verscheu
ren, terwijl de herders onderling twisten Hij
ziet in twist en verdeeldheid veel zekerder mid
delen, om den Geest der liefde te blusschen en
den voortgang van het Woord Gods te stuiten,
dan in het verouderde middel van vuur en
zwaard.
Het volk Gods heeft vijanden genoeg, waar
toe zouden zij elkander bestrijden en verzwak
ken Is dat niet de tegenpartijders helpen,
om het werk des Heeren afbreuk te doen? De
verachting en bespotting van de wereld zijn een
harde beproeving voor vleesch en bloed, maar
nog veel smartelijker is het, geminacht en on
gunstig beoordeeld te worden door wie broe
ders zich moesten betoonen. Twist en verdeeld
heid verteren de innerlijke levensgeesten der
religie.
Doch als wij bewogen worden door den geest
der liefde, zal onder ons een zwakke afschadu
wing zijn van de liefde Gods. Zoo wij bewogen
worden door het besef van Gods vergevende
liefde, zullen wij ook bereid wezen elkander te
vergeven. Dan wordt, wat een gracht is, niet
aangezien als een klove en nog minder voor
een afgrond gehouden. Veeleer worden dan de
hoog opgetrokken muren neergeworpen. Laten
wij bidden, dat God wijsheid, getrouwheid, in
schikkelijkheid en geduld geve.
Waken wij er voor, dat wij geen drift of
misnoegen in ons toelaten. En zoo gij zelf een
onvriendelijke behandeling ontmoet, zij het uw
gebed, dat gij deze als een gelegenheid moogt
gebruiken, om uw woord door uw voorbeeld
te bevestigen.
Ziedaar het plaveisel van den weg, die tot
eenheid leiden zal.
„Het is vooral noodig", zoo sprak „Vader
Ploos" op de ineensmeltings-synode in 1892,
„te handelen naar Romeinen 15:7, n.l. elkander
aan te nemen, gelijk ook Christus ons aangeno
men heeft, dat is, zooals wij zijn. Laten wij toch
bedenken, dat wij zijn als een ander, en dat een
ander is als wij. Christus vond ons onhandel
baar van nature en heeft ons handelbaar ge
maakt. Wij hebben elkaar te dragen met alle
mogelijke zwakheden, elkander lief te hebben
en voor elkander te zoeken het goedeLaat
ons toezien, dat wij toch elkander aannemen.
Er is zoo groot gevaar, dat wij elkander wan
trouwen en niet met de ons schuldige hartelijk
heid bejegenen." 4)
Dit kloeke woord wijst ons den weg naar de
eenheid. Zuivere, oprechte liefde zoekt niet haar
maatstaf in het doen van anderen zij heeft den
toetssteen in zichzelve. Zij verruimt den blik,
verwijdt het hart en prikkelt tot krachtige le
vensopenbaring.
De leuze van Professor Brummelkamp moet
ook de onze zijn „In het noodzakelijke eenheid,
in het middelmatige vrijheid in alles de liefde".
Bij ons zoeken naar eenheid sta het treffend
exempel van Professor van Velzen ons voor den
geest. Op meer dan tachtigjarigen leeftijd hield
deze een rectorale rede over „De vereeniging van
waarheidsliefde en verdraagzaamheid". De geest
en de toon dezer redevoering zeggen niets anders
dan ditkinderkens hebt elkander lief. Uw ver
schillen zijn niet wezenlijk, uw verdeeldheid is
tegen Gods Woord. En aldoor klonk het weer:
„Kinderkens hebt elkander lief, hebt elkander
lief".
Deze Jozua, wees, toen hij op den drempel
van het heengaan stond, den rechten weg naar
de eenheid.
Onschatbaar rijk en groot zijn de zegeningen,
die de Heere, naar Zijn belofte, op het bewan
delen van dien weg verleenen zal.
Wat Prof. Bavinck zegt aangaande de ca
tholiciteit der gemeente van Christus, geldt ook
ten aanzien van het zoeken naar de eenheid van
alle ware Gereformeerden.
„Meer dan door eenige andere belijdenis
wordt de catholiciteit door de Gereformeerde
erkend en geëerd. Deze catholiciteit is het, welke
ons voor zelfoverschatting en zelfgenoegzaam
heid bewaart. Zij snijdt allen hoogmoed bij
den wortel afdoet ons niet alleen zien
op hetgeen het onze, maar ook op hetgeen der
anderen is doet ons anderen uitnemender ach
ten dan ons zeiven zij kweekt nederigheid en
ootmoed en kinderlijken zin en bevordert de
liefde, die lankmoedig is en goedertieren, en alle
dingen hoopt en verdraagt. Zij strekt tot eere
van den Vader, die meer dan éénen zegen heeft,
en tot eere van den Zoon, wiens genade over
vloedig is over allen, en tot eere van den Hei
ligen Geest, die aan een iegelijk in het bijzonder
zijne gaven uitdeelt, gelijkerwijs Hij wil." 5)
Heemstede. J. P. TAZELAAR.
4) Prof. H. Visscher. Geref. Weekblad van
10 Juni 1933.
2) De Wekker van 7 Juli 1933.
3) Prof. F. W. Grosheide, Noord-Holl.
Kerkblad van 28 Juli 1933.
4) Ploos van Amstel. Acta van de Generale
Synode 1892.
5) Dr. H. Bavinck. Samenwerking. Referaat
gehouden op den 14en Bondsdag van Jongelings-
vereenigingen op Geref. grondslag, blz. 16.
GROOTE EN KLEINE DRUPPELEN IN
„DEN ZEEUWSCHEN BEKER".
J. T. J. te M'burg met poët. ontboez. 2.50
Comité Serooskerke 270.60 Uit coll. G. K.
Haamstede 10.Cl. te Seroosk. nagift 1.95;
Fam. Gr. te M'burg 8.50 door bemidd. Ds.
v. V. Vader: 2.50 van N. N., 1.— van
N. N„ 0.50 van Mej. S„ 0.50 van Mej. C.
R. Uit coll. H.K. te M'burg 16 Juli 1.—
N. N. te M'burg 0.50 M. te Souburg 25.
N. N. 65.—A. te M'burg 2.50 Mej. Al.
te 't Zand 1.
In totaal ontvangen 1457.27.
Geen lange reeks, maar een hooge reeks. Hoe
veel schoone giften moeten er in Serooskerke
wel zijn ingezameld om tot zulk een verbluffend
resultaat te komen. Dit toch niet groote dorp
bracht met vroegere gaven tezamen een som
van ruim 300.bijeen voor onze zwaar be
proefde mede-geloovigen in het arme Rusland.
Vele kleine giften spreken ook van groote liefde
voor onzen Bekerarbeid.
Deze week hebben we ook onze reisstaf weer
opgenomen en Noord-Beveland bezocht. In be
ginsel werden er Comité's gesticht te Kamper
land en Wissekerke. We werden zeer welwil
lend ontvangen, alleen moesten we een kleine
bestraffing ontvangen, dat we n.l. zoolang op
ons hadden laten wachten Om deze bestraffing
te ontgaan zullen we ons reppen en Nieuwdorp
met haar onderhoorige plaatsen spoedig met een
bezoek vereeren D.V.
Met vriendelijken dank en dringende aanbe
veling.
EEN VRIJWILLIG HEFOFFER.
Hoewel de Christen ontslagen is van de veel
soortige van God vereischte offeranden
en van allerlei geldelijke verplichtingen be
treffende den Eeredienst, zijn er toch die telkens
terugkeerende, vaste bijdragen, waartoe men
zich verbonden heeft en die men zich verplicht
gevoelt af te staan voor het Koninkrijk Gods.
Door de geregelde terugkeer en het regel
matig voldoen aan deze verplichtingen, gaat het
dikwijls gedachteloos, zoodat men vaak weinig
gevoelt van het schoone iets te mogen helpen
in 't gewichtig werk der Kerk, School, Zending,
Evangelisatie etc.
Uit dit oogpunt is het soms wel eens goed
aan de heerlijkheid van ons offeren herinnerd
te worden door in de gelegenheid te worden
gesteld een geheel vrijwillig hefoffer te kunnen
brengen, waar nu alle „gewone plichtvervulling"
eens uit is. Dat geeft vreugde onder de offeraars.
Dit zien we zeer duidelijk bij Israël, dat tot zoo
veel meer offers verplicht was, hoe dankbaar
het was, als het nu eens geheel vrijwillig wat
mocht doen. 1 Kron. 29 9 „En het volk was
verblijd over hun vrijwillig geven, want zij ga
ven met een volkomen hart den Heere vrijwil
lig
Daartoe stelt in staat onze „Zeeuwsche Be
ker", die met hefofferen wordt gevuld. De hon
derden vloeien toe en worden reeds tot duizen
den. Terwijl nog slechts een drietal Comité's
gereed zijn is er een som van ruim 1400.
De Heere zegene ons met blijdschap in het
brengen van onze vrijwillige hefoffers voor de
vervolgde en verhongerende mede-geloovigen in
Rusland.
St. Laurens. A. KONING.
Giro 220659.
TWEETAL TE
Gorinchem Th. Delleman te Aalten.
W. H. v. d. Vegt te Goes.
Groningen J. H. A. Bosch te Alphen a. d. Rijn.
D. Scheele te Middelburg.
Oostzaan Cand. E. Teunis te Enschedé.
Cand. H. J. Westerink te Nunspeet.
BEROEPEN TE
Wormer B. E. v. Buuren te Hemelum.
AANGENOMEN NAAR
Oudshoorn (gem. Alphen a. d. Rijn):
J. Hartkamp te Oudega (Small.).
Rinsumageest en Sybrandaburen
Cand. S. Eringa te Leeuwarden.
Ingevolge art. 8a van de „Huishoudelijke Re
geling" brengt de roepende Kerk van Hoek ter
Uwer kennisse, dat de Classicale vergadering
D.V. zal gehouden worden in de Geref. Kerk
te Ter Neuzen op Dinsdag 17 October a.s., aan
vangende om 9J^2 ure.
Punten voor het agendum worden bij den
eerst ondergeteekende ingewacht vóór 30 Sep
tember e.k.
Namens den Raad dier Kerk,
C. B. BAVINCK, Praeses.
J. GEELHOED, Scriba.
Hoek, 1 September 1933.
De Kerken in de Classis Middelburg worden
verzocht op de a.s. Classisvergadering te storten
de 2de bijdrage voor de Hulpbehoevende Kerken
in 1933.
J. LOUWERSE Wz.,
Gapinge. Penningmeester.
De kerken worden dringend verzocht collec
ten of bijdragen voor den arbeid in Rijn-Pruisen
en Westfalen en in N. Brabant en Limburg te
storten op gironummer 46692 Ds. Visser, Dom
burg, of af te dragen op dee.v. Classisvergade
ring aan br. v. d. Wal te Westkapelle.
Ds. J. E. VISSER, Dep.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Middelburg. In de maand Augustus werd
gecollecteerdKerkbussen 84.56 Emeritus
fonds 132.33 Hulpbeh. Kerken in de Pro
vincie 109.37Bidstond Synode 43.79
Huwelijkscollecten 5.85, 11.89 en 9.08.
C. VAN DER KLEIJN, Boekhouder.
Middelburg. Ontvangen van N.N. ƒ1.
voor Rusland en van een twaalfjarig meisje 120
halve centen voor de Zending. Vriendelijk dank.
D. SCHEELE.
Middelburg. Ontvangen voor de Schoolzending
van de kinderen der school Heerengracht 5.20^2.
Hartelijk dank.
I. VAN NOPPEN.
Serooskerke. Zondag 27 Augustus in de collecte
gevonden 1met aanduiding bestemd voor Avond
maalsbeker. Met dank.
DE DIACONIE.
Middelburg. Ontvangen door tusschenkomst van
Mevrouw Kruyswijk, van iemand, die eenige malen
ons Rusthuis bezocht, een gift van 3.
Hartelijk dank.
De Kassier van het Rusthuis,
J. J. DRONKERS.
Noordweg S 223j.
Middelburg. Gevonden in onze Diaconale collecte
de volgende giften f 2.50, waarvan 2.voor de
Kerk en 0.50 voor Zeeuwsche Beker; f 1.voor
Rusland 10.waarvan f 7.50 voor de Kerk voor
het tekort over 1932 en 2.50 voor de Diaconie.
Hartelijk dank.
F. DAMEN, Kassier Diaconie.
LINNENKAST-COMITÉ VOOR MAGELANG,
PARAKAN EN BLONDO.
Met hartelijken dank ontvangen van Gez. Noels
te Wemeldinge 5.van H. Leenhouts, namens de
Zendingscommissie te Aardenburg, f 5.voor Para
kan en 5.voor Blondo van Mej. B. W. de Kam
de contr. van Vlissingen 17.50; van de Geref.
M. V. „Dorcas" te Scharendijke 15.door Mej.
M. v. Steenbrugge van de Geref. M. V., K. U. H. W.
G. D. Z. te Colijnsplaat 10.door Mej. N. A.
Kallewaard.
S. E. HEIJ—GOSLINGA.
Koudekerke, Geref. Pastorie.
Giro-adres Ds. A. C. Heij 169757.
Adres voor aanvrage van goederen Mej. C. Wage
naar, Markt K 4, Middelburg.
Adres voor terugzending van goederen den Heer
J. Volkers, Koster Noorderkerk, Bogardstraat, Mid
delburg.
VEREENIGINGSLEVEN.
Vergadering der G.J.V. Pred. 12:1a te Koudekerke,
te houden op Zaterdagavond 9 Sept. 8 uur in het
Vereeniging sgebouw.
Agenda
1. N. T. deel II, les 43 „Petrus' verloochening, be
rouw en herstel", I., Matth. 264768, vr. J.
Huisman.
2. Voordracht, vr. D. Filius.
Pauze.
3. Oplossing van een vraag uit de bus.
4. Vrij onderwerp „De Zondvloed", vr. J. de Kam.
5. Rondvraag.
Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg.
Afd. I, II en III.
Wegens Generale Synode geen vergadering.
Geref. Jongelingsvereeniging Herman Faukeel".
Zondag 10 September geen vergadering.
De Geref. J. V. Spreuken 8 vers 33a te St. Laurens
vergadert op Zondag 10 September des avonds 7 uur
in de consistorie der Geref. Kerk.
1. G. B. art. 35 „Van het Heilig Avandmaal"
door vr. K. Willemse.
2. Zending. Ond. 4 „De Reformatorische- en na
Reformatorische tijd" door vr. J. Christiaanse.
IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN
ZEELAND OP
ZONDAG 10 SEPTEMBER 1933.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Collecte Theol. School.
Noorderkerk 8 uur Cand. A. W. T. Nijenhuis
10.15 uur Ds. D. Scheele
Voorb. H. Av.
6 uur Ds. J. L. Schouten
te Amsterdam.
Gasthuiskerk 2 uur Ds. S. Idema
te Winsum.
Hofpleinkerk 6 uur Cand. A. W. T. Nijenhuis
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing
Bed. H. Av. en Dankz.
Domburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr.
7 uur Ds. W. F. M. Lindeboom
Grijpskerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Koudekerke 9 en 3 uur Ds. H. A. Wiersinga
St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning
Meliskerke 9 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Cand. A. W. T Nijenhuis
Serooskerke 9.30 en 2 u Ds. W. F. M. Lindeboom
Souburg 9.30 en 2 uur Ds. J. C. J. Kuiper
Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. v. d. Guchte
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. A. C. Heij
Collecte Evangelisatie aan ons strand.
Vrouwepolder 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. Uitenhoudt
te Coevorden.
Westkapelle 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 uur Ds. J. Meester
2 uur Lezen eener Leerr.
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. J. P. Linger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. K. Oussoren
te Ambt-Vollenhoven.
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Ds. W. Veder
te Utrecht.
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Lezen eener Leerr.
Kamperland 9, 2 en 6 uur Ds. J. E. Visser
te Domburg.
Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur Ds. M. Heuzeveldt
6 uur Lezen eener Leerr.
Oosterland 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. J. Meester
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE THOLEN.
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur
Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Ds. W. M. Ie Cointre
Krabbendijke 10 en 3 uur Cand. J. J. Oranje
te Amsterdam.
Poortvliet 9.30 en 2 uur Dhr. K. de Vries
6 uur Lezen eener Leerr.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. J. Mulder
te Goes.
Tholen 9.30 en 6 uur Dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Ds. G. Leene
Borssele 9 uur Cand. H. W. Kroeze
te Kampen.
2 uur Lezen eener Leerr.
Driewegen 9.30 uur Ds. A. Scheele
2 uur Cand. H. W. Kroeze
Kapelle-Biezelinge 10 uur Lezen eener Leerr.
2.30 uur Ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. Th. Delleman
te Aalten.
's-Gravenpolder 10.30 en 3 u. Lezen eener Leerr.
Heinkenszand 10 uur Lezen eener Leerr.
2.30 uur Ds. E. Beukema
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
Kruiningen 10 en 2.30 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwdorp 10 uur Ds. E. Beukema
2.30 uur Lezen eener Leerr.
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 uur Ds. A. Boss
te Nijmegen.
Bevestiging.
3 uur Ds. Joh. A. Tiemens
Intrede.
Axel 9.30 en 2.30 uur Ds. H. Bavinck
Namiddag Voorber. H. Av.
Hoek 10 en 3 uur Lezen eener Leerr.
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. Potma
Schoondijke 10 uur Ds. D. J. de Vries
Voorb. H. Av.
3 uur Lezen eener Leerr.
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. S. Groeneveld
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok