QFFICIEELE BERICHTEN. INGEZONDEN STUKKEN. BOEKAANKONDIGING. PREDIKBEURTEN kennis genomen worden, te meer daar het in de bedoeling ligt van den fiscus, de in den loop der jaren aldus te weinig betaalde zegelbelasting alsnog te achterhalen. Daar zeer waarschijnlijk verscheidene kerke lijke administraties in dezen natuurlijk geheel te goeder trouw reeds jaren in verzuim zijn geweest, kan dit voor de Rijkskas wellicht nog een belangrijke bate opleveren. Tot zoover een bericht in de „Leeuw. Cou rant". De „Nieuwe Dockumer Courant", dit bericht overnemende, teekent daarbij aan „Deze uitspraak zal zeer veel kerkvoogdijen en kerkelijke administraties verontrusten. We vroegen den heer S. van Straten, reeds sedert jaren boekhouder van de kerkelijke administratie der Geref. Kerk van Dokkum, om zijn meening over dit besluit, daar de Geref. Kerk hier ter plaatse haar bewijzen van ontvangst der gelden ook niet heeft gezegeld en zij dus voor het ge val, dat zij ook onder dit vonnis zou vallen, ten zeerste zou worden gedupeerd. De heer Van Straten deelde ons als zijn ge voelen mede, dat er z.i. wel onderscheid gemaakt moet worden tusschen een kerkelijken aanslag, gegrond op de belasting naar het inkomen, zoo als dat bij vele Herv. gemeenten het geval is, en de wijze waarop in onze Geref. Kerk het benoodigde geld binnenkomt, waar namelijk zonder eenigen dwang ieder zelf bepaalt wat hij kan afstaan voor den eeredienst." Tot zoover de „N. Dockumer Crt.". Mr. G. H. A. Grosheide te Amsterdam, tot wien we ons wendden, was zoo vriendelijk ons mede te deelen, dat ook z.i. de kwitanties voor de vrijwillige bijdragen aan de Geref. Kerk vrij van zegel zijnten eerste om de door den heer Van Straten genoemde reden en ten tweede omdat door de betaling van deze bijdragen geen rechten als stemrecht en dergelijke worden ver kregen. (De Heraut) Openbare voorbede. Ds. A. Janssens schrijft in de „Gorcumsche Kerkbode: In de Kerkbode van Ommen schrijft Ds. W. de Graaf over bovenstaand onderwerp, waaruit we U het volgende voorleggen Alles kort samenvattend meen ik te moeten adviseeren vraag niet te spoedig de bijzon dere voorbede en dankzegging En wel om deze redenen 1. Ge vraagt de voorbede van de geheele gemeente en moet er dus van overtuigd zijn, dat zij (enkele minder meelevenden misschien uitgezonderd) voor U bidden kan. 2. Die overtuiging kunt ge alleen hebben zoo ge in zeer ernstige omstandigheden ver keert. 3. De eigenlijke voorbede voor de zieken is die door de ambtsdragers bij hen in eigen woning. 4. Eindelijk reeds wordt door de gemeen te in het algemeen voor alle zieken gebeden eiken rustdag. Wij voegen hierbij, dat het zeker niet over bodig is, dat dit eens gezegd wordt. Want met het voorbede of dankzegging vragen gaat het soms al te onnadenkend. Misschien weieens alleen omdat het een soort gewoonte is. Ook wel om iets bekend te doen maken aan de gemeente, b.v. de geboorte van een kind. Dan is het wel eens gebeurd, dat de blijde vader zei„Wil dominee Zondag een goed woordje doen Kijk, dan gevoel je zoo, dat de man er weinig voor gevoelt, maar het is gewoonte, zie je In het algemeen wordt soms te oppervlakkig het openbaar gebed gevraagd. Natuurlijk kunnen er ernstige dingen zijn en kan de diepgevoelde behoefte bestaan om de openbare voorbede te verzoeken. Dan is er alles vóór te zeggen. Maar er mag geen misbruik van gemaakt worden. En aan de ziekbedden wordt toch ook ge beden door den herder voor en met den zieke. International Student Service. Bij Curatoren der Theol. School kwam in een missive van het Nederlandsch Comité van de „International Student Service" waarin verzocht werd, een bijdrage van 100 uit de kas der Theol. School ten behoeve van de uitvoering van de plannen betreffende eene commissie ter bestudeering van het vraagstuk der overbevol king van Universiteiten en Hoogescholen. Het Curatorium was overeenkomstig het oordeel van het College van Hoogleeraren van oordeel, dat het niet op den weg der Theol. School ligt hier aan mede te werken. Zendingshoogleeraar. Bij Curatoren der Theol. School kwam in een brief van de Deputaten der Generale Synode voor de Zending onder de Heidenen en Moham medanen, waarin mededeeling werd gedaan van de antwoorden van de Zendingsarbeiders op Java en Soemba op de vraag wat bij de benoe ming van een Zendingshoogleeraar den voor rang moet hebben in de hem op te dragen vak ken Zendingstheorie of Elenctiek dit schrij ven was vergezeld van de verschillende ant woorden van de genoemde Zendingsarbeiders. Het Curatorium besloot aan de Deputaten v.n. te berichten, dat het nader overleg met hen over deze zaak niet noodzakelijk acht, omdat le. de geschikte persoon nog niet is gevonden en 2e. de tijdsomstandigheden van dien aard zijn, dat thans tot een benoeming niet kan worden over gegaan. Indien echter de Deputaten van een tegenovergesteld gevoelen zijn, zal dan, gelijk medegedeeld werd, het Curatorium zulks gaarne zoo spoedig mogelijk vernemen. Ds. L. J. C. Kreyt. Naar ons bericht werd, deed zich in den toestand van Ds. L. J. C. Kreyt, emerituspredi kant der Geref. Kerk te Dieren, die om gezond heidsredenen in Maart j.l. zich genoodzaakt zag emeritaat te nemen, zoodanige verbetering voor, dat Z.Eerw. op medisch advies weer mag voor gaan in de bediening van Woord en Sacrament. Zijn adres is tot September Teunisbloemlaan 16, Den Haag en daarna Krügerlaan 5, Baarn. Zendeling J. Dols. Naar men weet, werk te de voorheen Roomsch-Katholieke Zendeling in China, de heer J. Dols, eenige jaren geleden overgegaan tot de Geref. Kerken, in den dienst der Geref. Kerk te Rotterdam-Katendrecht en van de Classis Rotterdam der Geref. Kerken onder de Chineezen te Katendrecht. Hij moest deze relatie verbroken zien, wegens een on overbrugbaar verschil van inzicht betreffende zijn arbeid. Sindsdien heeft de heer Dols den zelfden arbeid in naam van een Comité uit ver schillende andere Kerkgemeenschappen kunnen voortzetten. Thans lezen wij in het verslag der voortgezette Particuliere Synode der Geref. Kerken in Zuid- Holland, Zuid, dat de Synode „niet ten volle bevredigd is over het ontslag aan br. Dols ge geven en de deputaten naar Art. 49 opdraagt deze zaak met de Classis Rotterdam te bespre ken". K. B. S. Aan de kerken in de Classe Tholen wordt bekend gemaakt, dat de vergadering der Classe niet zal worden gehouden op 6 September a.s. zooals eerst werd vastgesteld, doch D.V. op 13 September a.s. In verband hiermede kunnen stukken voor de Agenda worden ingezonden tot 26 Augustus a.s. Namens de Classe v.n., E. TANGE. Rilland-Bath, 8 Augustus 1933. Aan de kerken in de Classis Middelburg wordt bekend gemaakt, dat de eerstvolgende vergade ring dezer Classis zal gehouden worden D.V. op Woensdag 13 September a.s. des v.m. om 9 uur. Stukken voor het agendum worden ingewacht vóór of op Dinsdag 29 Augustus a.s. bij tweede ondergeteekende. Namens de roepende kerk van Vrouwepolder, W. MAAS, Praêses. S. FRANCKE, Scriba. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Middelburg. Voor de Russische christenen van N. N. 5.door bemiddeling van br. Volkers 2.50 van een dankbare familie 2.60 van N. N. ƒ1.van N. N. 2.50 ontvangen. Met hartelijken dank. D. SCHEELE. Middelburg. Gevonden in onze collecte een gift van tien gulden „uit dankbaarheid" van zuster B., gelijkelijk te verdeelen tusschen Kerk, Diaconie, Zen ding en Zeeuwsche Beker. Voorts een gift van 2. voor onze arme broeders en zusters in Rusland. Brs. Diakenen zeggen hiervoor hartelijk dank. F. DAMEN, Kassier Diaconie. Met dank ontvangen van de Fam. C. en N. N. een pak dames- en kinderkleeding. Namens de Evangelisatie Commissie, Molstraat 26. KORTEKNIE. Secr. Geref. Jongelingsver. „Sola~Fide"Middelburg. J.V.ers denkt om de fietstocht op Donderdag 17 Augustus a.s. Vertrek 7 uur Molenwater. Vergadering der G.J. V. Pred. 12:1a te Koudékerke, te houden op Vrijdagavond 8 uur in het Vereenigingsgebouw. Agenda 1. N. T. deel II, les 42. „Gethsemané", Matth. 26 30, 3646, vr. D. Filius. 2. Voordracht, vr. C. Francke. 3. Pauze. 4. Oplossing van een vraag. 5. A. R., deel I, Art. 4, schets 1, 2, 3, vr. Joh. Tevel. 6. Rondvraag. De Geref. J. V. Spreuken 8 vers 33a te St. Laurens vergadert op Zondag 13 Augustus des avonds 7 uur in de consistorie der Geref. Kerk. 1. G. G. art. 34 „Van de Heiligen Doop" door vr. J. v. d. Broeke. 2. Vrij onderwerp. „Het kaartspel" door vr. J. J. v. d. Hofstede. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) DE BIJBEL-KIOSK TE VLISSINGEN. Van een couranten-kiosk hebben we wel eens gehoord, maar een Bijbel-kiosk zal toch wel wat vreemd in onze ooren klinken. Tenminste voor de provincie Zeeland is dat wat nieuws. Niet dat wij ons beijveren nu eens iets te bren gen wat geheel nieuw is, of om het met een vreemd woord te zeggen „da gewesen ist". Evenwel als een gevolg van dezen tijd ontstond de behoefte, om waar velen hun vacantie aan het strand doorbrengen en daar meestal veel tijd tot lezen hebben, hen aldaar van christelijke lectuur te voorzien. De oude wijze van tractaatverspreiding is ge bleken niet in alle opzichten te voldoen, zoo van stoel tot stoel en tent tot tent te gaan, daar de menschen een blaadje in de hand te stoppen, was voor velen hinderlijk, meestal ook weinig vruchtdragend, omdat het tractaat dikwijls heel spoedig in het zand verdween. De manier zooals die nu gevolgd wordt, heeft in de practijk bewezen beter te werken, thans is het meer om de kinderen te doen, wij hebben dit systeem uit de Engelsche badplaatsen over genomen, waar het reeds jaren vruchtbaar werkt. Met medewerking van den bekenden heer Heule uit Haarlem, is hier te lande een Bijbel-kiosk- Vereeniging opgericht, die alle strandgemeenten in staat stelt, een kiosk te plaatsen. Ds. W. A. Wiersinga uit Loosduinen, Voor zitter van deze Vereeniging, heeft een viertal keurige brochures geschreven, zijnde uitstekende strandlectuur, verlucht met fijn gekleurde platen en getiteld „Jezus aan het strand der zee". Het geheel is typografisch prachtig uitgevoerd en noodigt tot lezen. Kinderen, nieuwsgierig als ze zijn, komen al heel spoedig op de nieuwe kiosk af, die met haar beide wapperende vlaggen, in het wit de initialen B. K. V., op het strand een goeden in druk maakt. Van onze kioskbeheerders (als we onze broeders-helpers zoo noemen mogen) krij gen ze al aanstonds een mooie briefkaart waarop afgedrukt een of andere psalm of gezang, dat ze van buiten moeten leeren. We zagen ze in badpakjes tegen het duin aangevleid, ijverig hun versje leeren. Als ze het goed kunnen opzeggen, krijgen ze als belooning een gekleurde knipplaat, die ze thuis kunnen opplakken. Deze platen ge ven een of andere bijbelsche voorstelling. Wan neer ze dit werk afgemaakt hebben, wordt hun als belooning een der brochures uitgereikt welke ze aan hun ouders mogen geven. Deze lectuur, in de reeds omschreven vorm, is uitermate ge schikt mede door zijn beknoptheid, om aan het strand te worden gelezen. Zijn er onder de ouderen ook belangstellen den in ons werk, dan wordt met hen een gesprek begonnen, op de manier zooals we dat bij het Evangelisatiewerk gewoon zijn. We kunnen met de kinderen ook kleine sa menkomsten houden en hun de geleerde versjes laten zingen. Het systeem is er geheel op ingericht, dat wij de menschen niet lastig vallen, maar dat ze vrij willig tot ons komen. In den eersten tijd is een en ander nog een beetje onwennig we moeten elkaar ook op het strand nog wat leeren kennen, doch de ervaring heeft geleerd, dat dit het tweede jaar veel beter gaat, we zien elkaar dan terug als oude beken den. En zoo trachten wij dan door het aanbieden van bijbels en gedeelten daarvan, psalmboekjes e.d. en door het spreken van een eenvoudig woord, de harten voor Jezus te winnen. Speciaal bij de zee, willen we „visschers van menschen" worden. Zaterdagmiddag 5 Augustus heeft Ds. Heij dit werk ingeleid door de kiosk officieel te ope nen. Er was slechts een kleine schare getrouwen die opgekomen was om de liederen mede te zin gen. We zongen „Hoe zalig is het volk dat naar Uw klanken hoort" ook van „Er ruischt langs de wolken, een lieflijken naam". Wat was 't ontroerend, deze eenvoudige zangers, temid den van badpakken en strandpyama's, te hooren getuigen „Dien naam is naar waarheid mijn Jezus ook waard, „Want Hij kwam om zalig te maken op aard. „Zoo lief had Hij zondaars dat Hij voor hen stierf." In een met aandacht gevolgde toespraak wees Ds. Heij er op, dat velen aan het strand komen om vernieuwing van krachten te zoeken, om er na een tijd van arbeiden rust te vinden. Spr. wees er op, dat de ware rust en de ware vrede alleen te vinden is bij Hem, die het in Zijn Woord zegt„Komt allen tot Mij, die ver moeid en belast zijt, en Ik zal U rust geven". Aan het strand wordt niet de ware bevrediging gevonden, alleen in den Bijbel, Gods Woord, wordt den weg tot Jezus Christus, den Zalig maker van zondaren gevonden. Aan het slot werd nog Ps. 84 3 gezongen. Jammer, dat zoo weinigen aan onzen oproep hadden gehoor gegeven. Wat is het heerlijk van onzen Heiland te getuigen temidden van een wereld die in het booze ligt en wat kunnen we daar allen op deze eenvoudige wijze aan mee helpen. D.V. Zaterdagmiddag 26 Augustus om 4 uur hoopt Ds. Wiersinga ook een openlucht-samen- komst bij de kiosk te leiden. Mogen we dan op een groot aantal bezoekers rekenen 't Was Zaterdag zoo'n verlaten groepje, maar niette min waren het eenige heerlijke oogenblikken, deze eerste Vlissingsche strandprediking. SECR. EVANGELISATIE-COMMISSIE. Het recht van Nieuw-Testamentische Kerkliederen, Een conscientiekreet door A. M. Diermanse. N.V. Uitgeversmaat- schapp P. den Boer, Utrecht. Ds. Diermanse gebruikt o.i. hier een wel wat te sterk woord, als hij spreekt van een conscien tiekreet. En met het gebruiken van te sterke woorden doet men doorgaans meer kwaad dan goed. Met de argumenten, die Ds. Diermanse aanvoert om te pleiten voor het gebruik van Nieuw-Testamentische liederen in onzen eere dienst, kunnen we voor een groot deel meegaan. Niet alle kunnen we onderschrijven. Nu deze zaak op de komende Generale Sy node weer aan de orde komt, is deze brochure actueel. Gaarne vestigen we er daarom de aan dacht op. We ontvingen no. 4 van de tweede jaargang van het officiéél orgaan van de G(ereformeerde) E(vangelisatie) O(nder) S(chippers), uitgaande van de Geref. Kerken in Rotterdam. Redacteu ren de Di. Kalkman, Meyster, Versteegt en Zijl stra. Dit blad wordt gratis onder schippers ver spreid. De abonnementsprijs bedraagt 1.25. Hieronder volgt de inhoud van bovengenoemd nummerRecht of macht Uit het Schippers- leven„Eet je een vischje mee" Correspon dentie Adressen van personen tot welke de schippers, die behartiging van hun geestelijke belangen wenschen, zich vol vertrouwen kun nen wenden enz. Wie Gereformeerde Evangelisatie wenscht onder ons varensvolk, steune de G.E.O.S. Timotheüs. Dit weekblad ontvangen we geregeld. Uit de laatste nummers noemen we de volgende arti kelen Martinus van Tours, Van een vacantie- watertocht, Teekenen der Tijden, De dienstbode uit het midden der vorige eeuw, Hoog boven Holland, Natuur en Stad, H.M. de Koningin- Moeder, Rondom Vondels standbeeld, Jaffa- appels. Ieder nummer bevat een weekoverzicht, een korte meditatie, een vervolgverhaalEerste en laatste liefde (door K. Papke), ook vaak Voor de zieken, Raadgevingen van den vriend der gezondheid, Indrukken van den hoofdredacteur, en op den omslag Briefwisseling Hoofdredac teur. Reeds vele malen hebben we Timotheüs aanbevolen en we kunnen dat ook nu van harte doen. HEIJ. Dringend verzoek. De berichten voor de rubriek Verenigings leven worden dikwijls pas des Vrijdagsmorgens aan ons bureau bezorgd. Wij herinneren er daar om nogmaals aan, dat alle berichten uiterlijk des Donderdagsavonds in ons bezit moeten zijn. Later ontvangen copie kan niet meer worden opgenomen. De Administratie. IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 13 AUGUSTUS 1933. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Hofpleinkerk 9.30 uur 2 uur 6 uur Noorderkerk 9.30 uur Ds. R. Hamming te Nijverdal. Ds. K. van Anken Ds. R. Hamming Ds. K. van Anken te Delft. 6 uur Ds. K. van Anken Arnemuiden 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Domburg 9.30 uur Ds. A. G. Barkey Wolf 2 uur Ds. J. E. Visser Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr. 7 uur Ds. J. C. J. Kuiper Grijpskerke 9 en 2 uur Ds. H. Pestman Koudekerke 9 en 2 uur Ds. A. C. Heij Bed. H. Av. en Dankz. St. Laurens 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. A. G. Barkey Wolf Meliskerke 9 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 7 uur Ds. W. F. M. Lindeboom Serooskerke 9.30 en 2 u Ds. W. F. M. Lindeboom Bed. H. Av. en Dankz. Souburg 9.30 en 2 uur Ds. J. C. J. Kuiper Voormiddag Voorb. H. Av. Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. v. d. Guchte Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Cand. Brinkman te Winschoten. Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Ds. D. Scheele Westkapelle 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 10 en 5 uur Ds. J. P. linger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Lezen eener Leerr. Geersdijk 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. 6 uur Ds. M. de Regt te Dinteloord. Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. S. Post te Axel. Kamperland 9, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerkerk in de Chr. School, 9.30 en 6 uur Ds. M. Heuzeveldt Voormiddag Voorb. H. Av. 2 uur Lezen eener Leerr. Oosterland 9.30 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende Bed. H. Av. en Dankz. Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Ds. M. de Regt te Dinteloord. Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE THOLEN. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Cand. J. H .Mulder ber. pred. te Haamstede. Krabbendijke 10 en 3 uur Cand. Kuyper te Hilversum. Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Dhr. K. de Vries Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Ds. M. Wielemaker te Silvolde Gendringen. Tholen 9.30 en 6 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 uur 2 uur Borssele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Ds. E. Beukema Ds. van Ginhoven te Vledder. Driewegen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Bed. H. Av. en Dankz. Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 10.30 en 3 u. Ds. I. K. Wessels te Harlingen. Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 10 en 2.30 uur Lezen eener Leerr. Nieuwdorp 10 uur Ds. E. Beukema 2.30 uur Lezen eener Leerr. Wolphaartsdijk 10 en 2.30 uur CLASSE AXEL. Aardenburg 10 uur 3 uur Axel 9.30 en 2.30 uur Ds. Th. Potma Lezen eener Leerr. Ds. F. A. den Boeft te Rotterdam. Hoek 10 en 3 uur Ds. C. B. Bavinck Oostburg 10 uur Lezen eener Leerr. 3 uur Ds. Th. Potma Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. J. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Ds. O. Bouwman te Zaltbommel. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1933 | | pagina 3