OFFICIEELS BERICHTEN. PREDIKBEURTEN ADVERTENTIEN. Assen. In den ouderdom van 58 jaren is na een langdurige ziekte, overleden Ds. T. Ger- ber, in leven predikant bij de Geref. Kerk alhier. Ds. Gerber werd geboren 11 Juni 1875 te Lemmer. Na volbrachte studie aan de Theol. School te Kampen werd hij 11 Mei 1902 in het ambt van Dienaar des Woords bevestigd te Boorn- bergum. Toen volgde Oldekerk 27 Mei 1906. Daarna Wilsum (Gr.) 11 Nov. 1908. Vervol gens 's-Hertogenbosch 19 Oct. 1913. Toen kwam hij te Oenkerk 18 Maart 1917. En eindelijk kreeg Assen hem sinds 31 October 1920, waar hij dus een twaalftal jaren is werkzaam geweest. De Classis Assen verleende hem in haar laatst gehouden vergadering eervol emeritaat. De Kerk van Assen verliest in hem een ijverig Dienaar des Woords, naarstig om het aange zicht zijner schapen te zien. Aan het ziekbed wist hij steeds het rechte woord te spreken. De Raad der Geref. Kerk te Eibergen- Rekken verzoekt aan de ouders of familie, die één hunner naar de Rekkensche Inrichtingen zenden (of op dit oogenblik gezonden hebben) de betreffende attestatie of althans een kennis geving haar te doen 'toekomen, teneinde mis verstand te voorkomen. Ook aan de Kerkeraden wordt vriendelijk verzocht hierop acht te geven. Eet je een vischje mee Opdat onze menschen weten mogen hoe het gaat bij het werk van de geestelijke bearbeiding der schippers, geeft Ds. J. Versteegt in „Geos" dit aardig momentje. ,,Ik kom op een schip. Het is juist tijd van eten. „Zoo, schipper X, aan het maal Eet smake lijk „Wie is U?" „Dominee Versteegt „Kom maar gauw binnen en ga zitten." In de aardige roef zet ik mij neer. Dan zegt de schippersvrouw „neem me niet kwalijk, dat ik U hier neer zet". „Volstrekt niet, ik wacht wel even." „Ja, U zit zoo alleen, ofeet je een vischje mee De schippersvrouw aarzelde met haar vraag, ik geen moment met antwoord „Heel graag, het ziet er zoo fijn uit, maar ik wil U niet berooven." „Neen, heel niet, wij vinden het fijn als U wat eet." Ik at en genoot. Hè, wat was dat fijn. Na het eten een heel gesprek. Na het gesprek gebeden en afscheid. Bij het afscheideen gulden voor G.E.O.S. en een busje aan boord. „Nu, dominee, nu vaart U ons niet meer voorbij, hé Wij vinden het zoo heerlijk als U eens komt." Zulke bezoeken zijn nu onze lichtpunten in het geestelijk donker bij ons werk. Wij danken God, dat we zulke ontmoetingen ook nog hebben." Verdieping van het geestelijk leven. In „Noord Holl. Kerkbl." wijst Prof. Gros heide er op, dat bij het zoeken naar verdieping van het geestelijk leven de kerk meest wordt voorbijgezien. „Men vraagt onwillekeurig, hoe komt het toch, dat van de kerk geen verdieping van gees telijk leven wordt verwacht. Hoe komt het, dat dit niet alleen zoo geschiedt in niet-Gerefor- meerde kringen, maar dat ook in onzen eigen kring, waarin we toch gewoon zijn de kerk een eereplaats te geven, in dit opzicht de kerk zoo dikwerf wordt voorbijgegaan. Zie ik wel, dan moet er meer dan één reden worden genoemd. Er is een tijd geweest, dat er door velen niet naar verdieping van het geestelijk leven werd gezocht. Het koude verstand had den boven toon. Men moest meer in de kringen, wat ach teraf komen, wilde men met waardeering hoo- ren spreken over den verborgen omgang met God. In die kringen was soms weer een ander uiterste. Het Woord Gods werd naar de tweede plaats geschoven, en al te veel werd gebouwd op menschelijke ervaring. Dat weerhield ande ren om zich aan te sluiten. En wat naar voren kwam, was niet zelden een drukke bewegelijk heid, een werken op dit terrein en op dat ge bied, waarbij het hart slechts weinig bewogen werd. De groote oorlog en al de verschrikkingen, de oordeelen Gods, die er op gevolgd zijn, heeft zeker verandering gebracht. Er is oog gekomen voor de holheid van veler leven. Men heeft het gevoelde. „Naar Uithuizen Wat moest je daar doen En dat met die warmte knorde moeder. „Dat mag zeker niet op Zondag bitste Froukje. „We mogen wel wat hebben, hoor." Vrouw Bazuin oordeelde het verstandigst, geen antwoord te geven, daar zij het twistge sprek van dien middag niet wilde hervatten. „Is Marie nu ook thuis vroeg zij. „Natuurlijk." „Vrouw Laukema was ook al ongerust. Zij kwam hier vragen, waar jullie waren." „Jammer voor haar, dat er geen gezelschap was", spotlachte Froukje. „We zullen niet in zeven slooten tegelijk loopen, hoor." „Kind, praat niet zoo lichtvaardig. De zonde ligt aan de deur van ons hart. Ik vrees, dat je den middag niet goed hebt doorgebracht." „Niet, zooals moeder wil. Maar daaraan sto ren we ons niet." „Waar ben je geweest, Frouw „In de herberg van Uithuizen gedanst", daag de het meisje uit. „Dat mag natuurlijk niet, hé Maar ik geef er niets om, hoor. En nu ga ik naar mevrouw. Moeder kan wel rustig gaan slapen. Ik vind mijn weg wel." Boos liep Froukje, die geheel overstuur was, naar den zolder, pakte wat in en verdween naar des dokters huis, waar zij zich spoedig te bed begaf. Maar met geen mogelijkheid kon zij de eerste uren den slaap vinden, warm als zij was. En door haar woelen werd zij steeds warmer. Ook thuis was er een, die niet slapen kon. Nadat Wybrand naar huis was gekomen en gevaar leeren zien van het losraken van den goeden grondslag. Meer dan één verstond, dat hij wel hard had gedraafd, maar dat de liefde tot God daarom nog niet gloeide in zijn hart. Velen zijn ontdekt aan zichzelf. En toen ja toen heeft men niet dadelijk aan de kerk gedacht. Men ging vroeger naar de kerk en men ging nog naar de kerk. Men vond vroeger een preek „mooi" of had er niet erg naar geluisterd en dat bleef zoo doorgaan. De kerk had eenmaal verloren of nooit gehad de plaats, die ze in en voor het geestelijk leven hebben moest en ze kreeg die ook niet terstond. Men ging niet naar de kerk en men zocht het in kleiner kring in geestelijk gesprek. Hier achter verbergt zich nu een andere fout. En wel deze, dat men de verdieping van het geestelijk leven meer verwachtte van mensche lijke ervaring dan van het door Gods Geest ge zegende Woord Gods. Op zichzelf is dit niet onbegrijpelijk. Want juist in de overmystieke kringen werd de zorg voor het geestelijk leven gekweekt. Maar op een wijze die soms geheel verkeerd was en het Woord Gods van zijn plaats verdrong om er menschelijke ervaring op te zetten. En wie zich tot deze broeders en zusters aangetrokken gevoelde, omdat hij daar meende te vinden, wat hij zelf noode miste, liet zich, onbewust evenals zij zelf, toch licht mee voeren op een doolweg. Die weg leidt al verder af van de kerk. Maar ook de kerk is niet van alle schuld vrij te pleiten. Daar is misschien geen moeilijker werk dan goed prediken. En het is te verstaan, dat menig prediker tot zichzelf zegt, dat de menschen zich bekeeren moeten, weten ze wel, ik moet hun andere dingen voorhouden uit het Woord Gods. Toch mag het aandringen op be keering nimmer ontbreken. Want dat is niet alleen wijzen op de noodzakelijkheid van de eerste bekeering, maar ook op die van de voort durende bekeering en juist dat leidt tot verdie ping van het geestelijk leven. Dat heeft wel eens te veel ontbroken en daarom de menschen, die haar zochten los gemaakt van de kerk. Daarmede is tevens gezegd welken kant het uit moet. De verdieping van het geestelijk leven moet vóór alle dingen verwacht worden van het rechte hooren van het Woord Gods en in de kerk moet het Woord zóó worden gepredikt, als het is, dat is met zijn aandringen op voort durende bekeering. Ook hier wordt dan weer niet iets bijzonders gevraagd. Het is niet anders dan het verlaten van wegen, die hoe schoon ook schijnend, toch wegen van eigenwilligheid zijn. Het is een zoe ken, daar waar gezocht moet worden. Het is ook een prediken, gelijk gepredikt worden moet." K.B. S. VERGADERING van den Kerkeraad van St. Laurens, gehouden op 31 Juli 1933. Praeses, Ds. A. Koning, opent de vergadering, laat zingen Ps. 81 12, leest 1 Tim. 1 van vers 12 af en gaat voor in gebed. De notulen worden na lezing goedgekeurd. Ingekomen Stukken a. Handelingen van de Particuliere Synode b. van de Handelingen van Curatoren der Theologische School, worden in 't archief be waard c. van Indisch Pro Rege een bede om steun voor het werk onder de Indische militairen. Zal in 't begin van het volgend jaar voor worden gecollecteerd d. van de Rudolphstichting een verzoek om met kaarten te collecteeren, voor kennisgeving aangenomen e. van het Chr. Sanatorium voor Zenuwlij ders te Zeist met opgave van den verpleegprijs voor Diaconieën. Met belangstelling voor ken nisgeving aangenomen. Rapporten. Praeses rapporteert over het ge houden ziekenbezoek. Er was eenerzijds eenige beterschap en anderzijds waren weer enkele zieken bijgekomen, 't Ziekenbezoek gedurende de vacantie wordt geregeld. Diaconale Zaken. Br. Sanderse brengt verslag uit van de gehouden Diaconale Conferentie te Goes. Br. diakenen brengen rapport uit over hun werk en vragen advies in een bepaald geval van den Kerkeraad. Rondvraag. Getracht zal worden gedurende een der vacantie-Zondagen een predikant van elders te doen optreden en voor de andere Zon dagen Leesdienst te houden. De eerstvolgende Kerkeraadsvergadering wordt vastgesteld op 28 Augustus a.s. Lezing Persverslag. Sluiting. DE KERKERAAD. aan zijn moeder had gemerkt, dat deze niet best te spreken was, zoodat hij naar bed ging, had vrouw Bazuin de deur gesloten, om zich ook ter ruste te begeven. Het was met een bekommerd hart, dat zij de knieën boog. Zooals Froukje dien dag was ge weest, had zij haar nog nooit ontmoet. En juist nu Aldert weg was. Ontrust legde zij zich te slapen. Maar de slaap kwam niet. Zij nam zich voor, haar man op de hoogte te brengen van het gebeurde. Het kon toch zoo niet doorgaan met Froukje. Maar wat konden zij er aan doen Als het kind dwars wilde, was zij tóch niet tegen te houden. Zij konden haar toch niet dwingen, in huis te blijven. Zoo'n heerlijken vooravond had moeder Ba zuin gehad. Daar was vrouw Laukema naar Marie komen informeeren, om wel een uur te blijven praten. Het mensch had haar hart uit gestort en verklaard, geen vrede met haar staat voor God te hebben. En zij had gevraagd, of ook zij komen mocht, als er weer gezelschap was. Haar man had er geen bezwaar tegen. Natuurlijk had moeder Bazuin verklaard, dat zij even welkom was, als de anderen, 't Was jammer geweest, dat Bazuin nu juist niet thuis was. Hij zou vrouw Laukema beter te woord hebben gestaan dan zij dat kon doen. Die arme vrouw voelde haar zonden als een looden last en zij wist niet den weg, er af te j komen. Moeder Bazuin had wel gezegd, dat er J slechts één weg was, maar zij wist niet, of haar woorden wel waren doorgedrongen tot het hart j VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Serooskerke. Zondag 16 Juli in de collecte ge vonden 10.gelijk te verdeelen voor Kerk, Dia conie, Telefoon en Rusland, alsook f 2.voor Rus land. 23 Juli 1.voor laatstgenoemde. 30 Juli 6.voor Kerk en Diaconie, ieder de helft. Door br. C. Jobse van een zuster ter hand gesteld 1.voor de Telefoon. Met dank. DE BOEKHOUDER. Middelburg. In de maand Juli werd gecollecteerd: Kerkbussen 80.57 Aflossing 123.77 Classikale bijdragen 122.23Evangelisatie 133.94Theol. Fac. V. U. 132.44; Huwelijkscollecten f 1.35 en 30.73. Voor Rusland van N. G. f 2.50 en 1.- uit dankbaarheid. C. VAN DER KLEIJN, Boekhouder. GEREF. RUSTHUIS MIDDELBURG. Met vriendelijken dank ontvangen een partijtje Spercieboonen. De Huisvader, N. J. v. COMMENEE. Middelburg. In dank ontvangen van N. N. ƒ1. voor de Russische christenen. Met dank. D. SCHEELE. VEREENIGINGSLEVEN. De Geref. K. V. „Benjamin" te St. Laurens vergadert op Zondag 6 Augustus des avonds om half zeven in de consistorie der Geref. Kerk. 1. Gew. Gesch. 2 Kon. 11. „Van Josafat tot Joas" door vr. P. Boon Pzn. 2. Improviseeren. IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 6 AUGUSTUS 1933. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Collecte Hulpbeh. Kerken in de Provincie. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. D. Scheele 6 uur Cand. A. W. T. Nijenhuis Noorderkerk 9.30 uur Cand. A. W. T. Nijenhuis 2 uur Ds. D. Scheele 6 uur Ds. W. F. M. Lindeboom Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Domburg 9.30 uur Ds. J. E. Visser 2 uur Lezen eener Leerr. Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. A. G. Barkey Wolf te 's-Gravenhage. Grijpskerke 9 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. H. Pestman Koudekerke 9 en 2 uur Ds. A. C. Heij Voorb. H. Av. St. Laurens 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Meliskerke 9 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 7 uur Ds. de Boeft Serooskerke 9.30 en 2 u Ds. W. F. M. Lindeboom Namiddag Voorber. H. Av. Souburg 9.30 uur Ds. H. Pestman 2 uur Cand. A. W. T Nijenhuis Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. v. d. Guchte Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. H. A. Wiersinga Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Ds. J. H. Jonker te Werkendam. Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. J. E. Visser CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 10 en 5 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Lezen eener Leerr. Geersdijk 9.30, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. S. Post te Axel. Bed. H. Av. en Dankz. Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende van de bekommerde vrouw. Tenslotte was er afgesproken, dat zij den volgenden Zondag ko men zou, als de vrienden bij elkaar waren. Vrouw Bazuin had er zich over verheugd, dat er weer een bekommerde meer was op het dorp. Enkele jaren geleden las zij met haar man in de boeken van de oude Gereformeerde schrij vers. Daarna was er een kennis bijgekomen. En nu waren er reeds tien, die eiken Zondag op bezoek kwamen. „Dat is Gods werk", zeide haar man altoos. „En niemand kan het keeren." En nu kwam daar plotseling vrouw Laukema, van wie zij zooiets nooit had kunnen denken. Zij had een heerlijken vooravond gehad, on danks haar onrust over het onbegrijpelijk lange wegblijven van Froukje. Doch deze had haar dag weer vergald. Hoe moest het toch met het kind Zij was zeldzaam brutaal tegen haar moeder geweest. Had zij dan niet den plicht, haar kind op het goede te wijzen Het was wel ontzettend, dat Froukje de ver zenen tegen de prikkels sloeg. Inplaats van naar moeders waarschuwing te luisteren ging zij ver der dan zij ooit was gegaan. Want al wist zij niet al de gangen van haar dochter, daarvan was zij overtuigd, dat Froukje nog nooit op een Zondagmiddag in een herberg was gaan dansen. Wel eens een enkele maal, als het kermis op het dorp was, wat zij natuurlijk thans ook ten strengste afkeurde. Maar dit neen, dat was veel erger dan zij ooit gedacht had. Zij moest Bazuin er toch van in kennis stellen. 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerkerk in de Chr. School, 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. 6 uur Ds. J. Meester Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Voorb. H. Av. Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE THOLEN. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. Ie Cointre Krabbendijke 10 en 3 uur Lezen eener Leerr. Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Dhr. K. de Vries Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Lezen eener Leerr. Tholen 9.30 en 6 uur Lezen eener Leerr. Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Borssele 9 en 2 uur Ds. E. J. van Voorst Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 10.30 en 3 u. Lezen eener Leerr. Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen Bed. H. Av. en Dankz. CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Axel 9.30 en 2.30 uur Lezen eener Leerr. Dr. C. Veltenaar te Tholen. Hoek 10 en 3 uur Ds. C. B. Bavinck Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. Potma Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. J. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 u. Ds. J. F. van Hulsteijn te Middelstum. Collecte voor de Kas voor Hulpb. Idioten enz. Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok Getrouwd: J. OLTHOFF en A. MULDER die hartelijk dank zeggen, mede namens de wederzjjdsche familiën, voor de vele bewijzen van belangstelling, die zij ont vingen. Zwanenburg bij Halfweg, Augustus 1933. Eiweg 149. Heden behaagde het den Heere van onze zijde weg te nemen, ten huize van Pieter Bosselaar, onze allerbeminde en geachte Oom GILLIS DE VISSER Jz. in den ouderdom van ruim 67 jaar. De Heere, Die geen rekenschap geeft van Zijne daden, doe ons in Zijn wil berusten. Uit aller naam, JAN DE VISSER Pz. Serooskerke, 28 Juli 1933. Voor de belangstelling betoond op 12 Juli j.l. zegt ondergeteekende hartelijk dank. D. SCHEELE. HOOFDSTUK VI. Opgewekt en goedsmoeds, dankbaar voor den genoten zegen, keerde Aldert Bazuin den volgenden dag, tegen den middag, in zijn woning terug, vermoeid van den tocht van Ulrum naar Uithuizermeeden. Want; het drietal was des Zondags na den middagdienst te Niezijl weer naar Ulrum ge wandeld, om er den nacht door te brengen. Bieuwenga had zich heftig tegen het plan ver klaard. Hij wilde maar doorloopen tot Uithui zen toe. En aanvankelijk was de schoenmaker van hetzelfde gevoelen geweest. Het ging toch niet aan, de weduwe Koster in Ulrum nu weer te gaan lastig vallen, 't Was ook niet afge sproken. Maar Schoonoort had er op gestaan, zonder eerst te zeggen, wat hem tot zijn voorstel be woog. Toen hij evenwel op tegenstand stuitte, had hij verklaard, naar Ulrum te willen, om, zoo mogelijk, dominé De Cock een bezoek te bren gen, als deze weer thuis gekomen was. Toen waren Bazuins bezwaren weggevallen, daar hij zeer gaarne kennis wilde maken met den man, over wien zooveel gesproken werd en dien hem dien dag zulk een zegen had ge schonken. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1933 | | pagina 3