OFFICIEELS BERICHTEN.
PREDIKBEURTEN
ADVERTENTIEN.
Assen. In den ouderdom van 58 jaren is
na een langdurige ziekte, overleden Ds. T. Ger-
ber, in leven predikant bij de Geref. Kerk alhier.
Ds. Gerber werd geboren 11 Juni 1875 te
Lemmer.
Na volbrachte studie aan de Theol. School
te Kampen werd hij 11 Mei 1902 in het ambt
van Dienaar des Woords bevestigd te Boorn-
bergum. Toen volgde Oldekerk 27 Mei 1906.
Daarna Wilsum (Gr.) 11 Nov. 1908. Vervol
gens 's-Hertogenbosch 19 Oct. 1913. Toen kwam
hij te Oenkerk 18 Maart 1917. En eindelijk
kreeg Assen hem sinds 31 October 1920, waar
hij dus een twaalftal jaren is werkzaam geweest.
De Classis Assen verleende hem in haar laatst
gehouden vergadering eervol emeritaat.
De Kerk van Assen verliest in hem een ijverig
Dienaar des Woords, naarstig om het aange
zicht zijner schapen te zien. Aan het ziekbed
wist hij steeds het rechte woord te spreken.
De Raad der Geref. Kerk te Eibergen-
Rekken verzoekt aan de ouders of familie, die
één hunner naar de Rekkensche Inrichtingen
zenden (of op dit oogenblik gezonden hebben)
de betreffende attestatie of althans een kennis
geving haar te doen 'toekomen, teneinde mis
verstand te voorkomen. Ook aan de Kerkeraden
wordt vriendelijk verzocht hierop acht te geven.
Eet je een vischje mee
Opdat onze menschen weten mogen hoe het
gaat bij het werk van de geestelijke bearbeiding
der schippers, geeft Ds. J. Versteegt in „Geos"
dit aardig momentje.
,,Ik kom op een schip.
Het is juist tijd van eten.
„Zoo, schipper X, aan het maal Eet smake
lijk
„Wie is U?"
„Dominee Versteegt
„Kom maar gauw binnen en ga zitten."
In de aardige roef zet ik mij neer. Dan zegt
de schippersvrouw „neem me niet kwalijk, dat
ik U hier neer zet".
„Volstrekt niet, ik wacht wel even."
„Ja, U zit zoo alleen, ofeet je een
vischje mee
De schippersvrouw aarzelde met haar vraag,
ik geen moment met antwoord
„Heel graag, het ziet er zoo fijn uit, maar ik
wil U niet berooven."
„Neen, heel niet, wij vinden het fijn als U
wat eet."
Ik at en genoot. Hè, wat was dat fijn.
Na het eten een heel gesprek.
Na het gesprek gebeden en afscheid.
Bij het afscheideen gulden voor G.E.O.S.
en een busje aan boord. „Nu, dominee, nu vaart
U ons niet meer voorbij, hé Wij vinden het
zoo heerlijk als U eens komt."
Zulke bezoeken zijn nu onze lichtpunten in
het geestelijk donker bij ons werk.
Wij danken God, dat we zulke ontmoetingen
ook nog hebben."
Verdieping van het geestelijk leven.
In „Noord Holl. Kerkbl." wijst Prof. Gros
heide er op, dat bij het zoeken naar verdieping
van het geestelijk leven de kerk meest wordt
voorbijgezien.
„Men vraagt onwillekeurig, hoe komt het
toch, dat van de kerk geen verdieping van gees
telijk leven wordt verwacht. Hoe komt het, dat
dit niet alleen zoo geschiedt in niet-Gerefor-
meerde kringen, maar dat ook in onzen eigen
kring, waarin we toch gewoon zijn de kerk een
eereplaats te geven, in dit opzicht de kerk zoo
dikwerf wordt voorbijgegaan.
Zie ik wel, dan moet er meer dan één reden
worden genoemd.
Er is een tijd geweest, dat er door velen niet
naar verdieping van het geestelijk leven werd
gezocht. Het koude verstand had den boven
toon. Men moest meer in de kringen, wat ach
teraf komen, wilde men met waardeering hoo-
ren spreken over den verborgen omgang met
God. In die kringen was soms weer een ander
uiterste. Het Woord Gods werd naar de tweede
plaats geschoven, en al te veel werd gebouwd
op menschelijke ervaring. Dat weerhield ande
ren om zich aan te sluiten. En wat naar voren
kwam, was niet zelden een drukke bewegelijk
heid, een werken op dit terrein en op dat ge
bied, waarbij het hart slechts weinig bewogen
werd.
De groote oorlog en al de verschrikkingen,
de oordeelen Gods, die er op gevolgd zijn, heeft
zeker verandering gebracht. Er is oog gekomen
voor de holheid van veler leven. Men heeft het
gevoelde.
„Naar Uithuizen Wat moest je daar doen
En dat met die warmte knorde moeder.
„Dat mag zeker niet op Zondag bitste
Froukje. „We mogen wel wat hebben, hoor."
Vrouw Bazuin oordeelde het verstandigst,
geen antwoord te geven, daar zij het twistge
sprek van dien middag niet wilde hervatten.
„Is Marie nu ook thuis vroeg zij.
„Natuurlijk."
„Vrouw Laukema was ook al ongerust. Zij
kwam hier vragen, waar jullie waren."
„Jammer voor haar, dat er geen gezelschap
was", spotlachte Froukje. „We zullen niet in
zeven slooten tegelijk loopen, hoor."
„Kind, praat niet zoo lichtvaardig. De zonde
ligt aan de deur van ons hart. Ik vrees, dat je
den middag niet goed hebt doorgebracht."
„Niet, zooals moeder wil. Maar daaraan sto
ren we ons niet."
„Waar ben je geweest, Frouw
„In de herberg van Uithuizen gedanst", daag
de het meisje uit. „Dat mag natuurlijk niet, hé
Maar ik geef er niets om, hoor. En nu ga ik
naar mevrouw. Moeder kan wel rustig gaan
slapen. Ik vind mijn weg wel."
Boos liep Froukje, die geheel overstuur was,
naar den zolder, pakte wat in en verdween naar
des dokters huis, waar zij zich spoedig te bed
begaf.
Maar met geen mogelijkheid kon zij de eerste
uren den slaap vinden, warm als zij was. En
door haar woelen werd zij steeds warmer.
Ook thuis was er een, die niet slapen kon.
Nadat Wybrand naar huis was gekomen en
gevaar leeren zien van het losraken van den
goeden grondslag. Meer dan één verstond, dat
hij wel hard had gedraafd, maar dat de liefde
tot God daarom nog niet gloeide in zijn hart.
Velen zijn ontdekt aan zichzelf.
En toen ja toen heeft men niet dadelijk
aan de kerk gedacht. Men ging vroeger naar
de kerk en men ging nog naar de kerk. Men
vond vroeger een preek „mooi" of had er niet
erg naar geluisterd en dat bleef zoo doorgaan.
De kerk had eenmaal verloren of nooit gehad
de plaats, die ze in en voor het geestelijk leven
hebben moest en ze kreeg die ook niet terstond.
Men ging niet naar de kerk en men zocht het
in kleiner kring in geestelijk gesprek.
Hier achter verbergt zich nu een andere fout.
En wel deze, dat men de verdieping van het
geestelijk leven meer verwachtte van mensche
lijke ervaring dan van het door Gods Geest ge
zegende Woord Gods. Op zichzelf is dit niet
onbegrijpelijk. Want juist in de overmystieke
kringen werd de zorg voor het geestelijk leven
gekweekt. Maar op een wijze die soms geheel
verkeerd was en het Woord Gods van zijn
plaats verdrong om er menschelijke ervaring op
te zetten. En wie zich tot deze broeders en
zusters aangetrokken gevoelde, omdat hij daar
meende te vinden, wat hij zelf noode miste, liet
zich, onbewust evenals zij zelf, toch licht mee
voeren op een doolweg. Die weg leidt al verder
af van de kerk.
Maar ook de kerk is niet van alle schuld vrij
te pleiten. Daar is misschien geen moeilijker
werk dan goed prediken. En het is te verstaan,
dat menig prediker tot zichzelf zegt, dat de
menschen zich bekeeren moeten, weten ze wel,
ik moet hun andere dingen voorhouden uit het
Woord Gods. Toch mag het aandringen op be
keering nimmer ontbreken. Want dat is niet
alleen wijzen op de noodzakelijkheid van de
eerste bekeering, maar ook op die van de voort
durende bekeering en juist dat leidt tot verdie
ping van het geestelijk leven. Dat heeft wel eens
te veel ontbroken en daarom de menschen, die
haar zochten los gemaakt van de kerk.
Daarmede is tevens gezegd welken kant het
uit moet.
De verdieping van het geestelijk leven moet
vóór alle dingen verwacht worden van het
rechte hooren van het Woord Gods en in de
kerk moet het Woord zóó worden gepredikt,
als het is, dat is met zijn aandringen op voort
durende bekeering.
Ook hier wordt dan weer niet iets bijzonders
gevraagd. Het is niet anders dan het verlaten
van wegen, die hoe schoon ook schijnend, toch
wegen van eigenwilligheid zijn. Het is een zoe
ken, daar waar gezocht moet worden. Het is
ook een prediken, gelijk gepredikt worden moet."
K.B. S.
VERGADERING van den Kerkeraad van
St. Laurens, gehouden op 31 Juli 1933.
Praeses, Ds. A. Koning, opent de vergadering,
laat zingen Ps. 81 12, leest 1 Tim. 1 van vers
12 af en gaat voor in gebed.
De notulen worden na lezing goedgekeurd.
Ingekomen Stukken
a. Handelingen van de Particuliere Synode
b. van de Handelingen van Curatoren der
Theologische School, worden in 't archief be
waard
c. van Indisch Pro Rege een bede om steun
voor het werk onder de Indische militairen. Zal
in 't begin van het volgend jaar voor worden
gecollecteerd
d. van de Rudolphstichting een verzoek om
met kaarten te collecteeren, voor kennisgeving
aangenomen
e. van het Chr. Sanatorium voor Zenuwlij
ders te Zeist met opgave van den verpleegprijs
voor Diaconieën. Met belangstelling voor ken
nisgeving aangenomen.
Rapporten. Praeses rapporteert over het ge
houden ziekenbezoek. Er was eenerzijds eenige
beterschap en anderzijds waren weer enkele
zieken bijgekomen, 't Ziekenbezoek gedurende
de vacantie wordt geregeld.
Diaconale Zaken. Br. Sanderse brengt verslag
uit van de gehouden Diaconale Conferentie te
Goes.
Br. diakenen brengen rapport uit over hun
werk en vragen advies in een bepaald geval van
den Kerkeraad.
Rondvraag. Getracht zal worden gedurende
een der vacantie-Zondagen een predikant van
elders te doen optreden en voor de andere Zon
dagen Leesdienst te houden.
De eerstvolgende Kerkeraadsvergadering
wordt vastgesteld op 28 Augustus a.s.
Lezing Persverslag.
Sluiting. DE KERKERAAD.
aan zijn moeder had gemerkt, dat deze niet best
te spreken was, zoodat hij naar bed ging, had
vrouw Bazuin de deur gesloten, om zich ook
ter ruste te begeven.
Het was met een bekommerd hart, dat zij de
knieën boog. Zooals Froukje dien dag was ge
weest, had zij haar nog nooit ontmoet. En juist
nu Aldert weg was.
Ontrust legde zij zich te slapen. Maar de
slaap kwam niet. Zij nam zich voor, haar man
op de hoogte te brengen van het gebeurde. Het
kon toch zoo niet doorgaan met Froukje.
Maar wat konden zij er aan doen Als
het kind dwars wilde, was zij tóch niet tegen
te houden. Zij konden haar toch niet dwingen,
in huis te blijven.
Zoo'n heerlijken vooravond had moeder Ba
zuin gehad. Daar was vrouw Laukema naar
Marie komen informeeren, om wel een uur te
blijven praten. Het mensch had haar hart uit
gestort en verklaard, geen vrede met haar staat
voor God te hebben.
En zij had gevraagd, of ook zij komen mocht,
als er weer gezelschap was. Haar man had er
geen bezwaar tegen.
Natuurlijk had moeder Bazuin verklaard, dat
zij even welkom was, als de anderen, 't Was
jammer geweest, dat Bazuin nu juist niet thuis
was. Hij zou vrouw Laukema beter te woord
hebben gestaan dan zij dat kon doen.
Die arme vrouw voelde haar zonden als een
looden last en zij wist niet den weg, er af te j
komen. Moeder Bazuin had wel gezegd, dat er J
slechts één weg was, maar zij wist niet, of haar
woorden wel waren doorgedrongen tot het hart j
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Serooskerke. Zondag 16 Juli in de collecte ge
vonden 10.gelijk te verdeelen voor Kerk, Dia
conie, Telefoon en Rusland, alsook f 2.voor Rus
land.
23 Juli 1.voor laatstgenoemde.
30 Juli 6.voor Kerk en Diaconie, ieder de helft.
Door br. C. Jobse van een zuster ter hand gesteld
1.voor de Telefoon. Met dank.
DE BOEKHOUDER.
Middelburg. In de maand Juli werd gecollecteerd:
Kerkbussen 80.57 Aflossing 123.77 Classikale
bijdragen 122.23Evangelisatie 133.94Theol.
Fac. V. U. 132.44; Huwelijkscollecten f 1.35 en
30.73. Voor Rusland van N. G. f 2.50 en 1.-
uit dankbaarheid.
C. VAN DER KLEIJN, Boekhouder.
GEREF. RUSTHUIS MIDDELBURG.
Met vriendelijken dank ontvangen een partijtje
Spercieboonen.
De Huisvader,
N. J. v. COMMENEE.
Middelburg. In dank ontvangen van N. N. ƒ1.
voor de Russische christenen. Met dank.
D. SCHEELE.
VEREENIGINGSLEVEN.
De Geref. K. V. „Benjamin" te St. Laurens vergadert
op Zondag 6 Augustus des avonds om half zeven
in de consistorie der Geref. Kerk.
1. Gew. Gesch. 2 Kon. 11. „Van Josafat tot Joas"
door vr. P. Boon Pzn.
2. Improviseeren.
IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN
ZEELAND OP
ZONDAG 6 AUGUSTUS 1933.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Collecte Hulpbeh. Kerken in de Provincie.
Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. D. Scheele
6 uur Cand. A. W. T. Nijenhuis
Noorderkerk 9.30 uur Cand. A. W. T. Nijenhuis
2 uur Ds. D. Scheele
6 uur Ds. W. F. M. Lindeboom
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing
Domburg 9.30 uur Ds. J. E. Visser
2 uur Lezen eener Leerr.
Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. A. G. Barkey Wolf
te 's-Gravenhage.
Grijpskerke 9 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. H. Pestman
Koudekerke 9 en 2 uur Ds. A. C. Heij
Voorb. H. Av.
St. Laurens 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Meliskerke 9 en 2.30 uur Ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr.
7 uur Ds. de Boeft
Serooskerke 9.30 en 2 u Ds. W. F. M. Lindeboom
Namiddag Voorber. H. Av.
Souburg 9.30 uur Ds. H. Pestman
2 uur Cand. A. W. T Nijenhuis
Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. v. d. Guchte
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. H. A. Wiersinga
Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Ds. J. H. Jonker
te Werkendam.
Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur Ds. J. E. Visser
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester
Bruinisse 10 en 5 uur Ds. J. P. Unger
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Lezen eener Leerr.
Geersdijk 9.30, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Haamstede 9.30 en 2.30 uur Ds. J. S. Post
te Axel.
Bed. H. Av. en Dankz.
Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende
van de bekommerde vrouw. Tenslotte was er
afgesproken, dat zij den volgenden Zondag ko
men zou, als de vrienden bij elkaar waren.
Vrouw Bazuin had er zich over verheugd,
dat er weer een bekommerde meer was op het
dorp. Enkele jaren geleden las zij met haar man
in de boeken van de oude Gereformeerde schrij
vers. Daarna was er een kennis bijgekomen.
En nu waren er reeds tien, die eiken Zondag
op bezoek kwamen. „Dat is Gods werk", zeide
haar man altoos. „En niemand kan het keeren."
En nu kwam daar plotseling vrouw Laukema,
van wie zij zooiets nooit had kunnen denken.
Zij had een heerlijken vooravond gehad, on
danks haar onrust over het onbegrijpelijk lange
wegblijven van Froukje.
Doch deze had haar dag weer vergald. Hoe
moest het toch met het kind Zij was zeldzaam
brutaal tegen haar moeder geweest. Had zij
dan niet den plicht, haar kind op het goede te
wijzen
Het was wel ontzettend, dat Froukje de ver
zenen tegen de prikkels sloeg. Inplaats van naar
moeders waarschuwing te luisteren ging zij ver
der dan zij ooit was gegaan. Want al wist zij
niet al de gangen van haar dochter, daarvan
was zij overtuigd, dat Froukje nog nooit op een
Zondagmiddag in een herberg was gaan dansen.
Wel eens een enkele maal, als het kermis op
het dorp was, wat zij natuurlijk thans ook ten
strengste afkeurde. Maar dit neen, dat was
veel erger dan zij ooit gedacht had. Zij moest
Bazuin er toch van in kennis stellen.
6 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwerkerk in de Chr. School,
9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
6 uur Ds. J. Meester
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Voorb. H. Av.
Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE THOLEN.
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur
Ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur
Ds. W. M. Ie Cointre
Krabbendijke 10 en 3 uur Lezen eener Leerr.
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Dhr. K. de Vries
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Lezen eener Leerr.
Tholen 9.30 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Borssele 9 en 2 uur Ds. E. J. van Voorst
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur Ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt
's-Gravenpolder 10.30 en 3 u. Lezen eener Leerr.
Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij
Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 10 en 2.30 uur Ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 10 en 2.30 uur Ds. E. Beukema
Wolphaartsdijk 10 en 2.30 u. Ds. G. v. Heiningen
Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 en 3 uur
Axel 9.30 en 2.30 uur
Lezen eener Leerr.
Dr. C. Veltenaar
te Tholen.
Hoek 10 en 3 uur Ds. C. B. Bavinck
Oostburg 10 en 3 uur Ds. Th. Potma
Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. J. de Vries
Terneuzen 9.30 en 2.30 u. Ds. J. F. van Hulsteijn
te Middelstum.
Collecte voor de Kas voor Hulpb. Idioten enz.
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok
Getrouwd:
J. OLTHOFF
en
A. MULDER
die hartelijk dank zeggen, mede namens
de wederzjjdsche familiën, voor de vele
bewijzen van belangstelling, die zij ont
vingen.
Zwanenburg bij Halfweg, Augustus 1933.
Eiweg 149.
Heden behaagde het den Heere
van onze zijde weg te nemen, ten
huize van Pieter Bosselaar, onze
allerbeminde en geachte Oom
GILLIS DE VISSER Jz.
in den ouderdom van ruim 67 jaar.
De Heere, Die geen rekenschap
geeft van Zijne daden, doe ons in
Zijn wil berusten.
Uit aller naam,
JAN DE VISSER Pz.
Serooskerke, 28 Juli 1933.
Voor de belangstelling betoond op
12 Juli j.l. zegt ondergeteekende hartelijk
dank.
D. SCHEELE.
HOOFDSTUK VI.
Opgewekt en goedsmoeds, dankbaar voor
den genoten zegen, keerde Aldert Bazuin den
volgenden dag, tegen den middag, in zijn woning
terug, vermoeid van den tocht van Ulrum naar
Uithuizermeeden.
Want; het drietal was des Zondags na den
middagdienst te Niezijl weer naar Ulrum ge
wandeld, om er den nacht door te brengen.
Bieuwenga had zich heftig tegen het plan ver
klaard. Hij wilde maar doorloopen tot Uithui
zen toe. En aanvankelijk was de schoenmaker
van hetzelfde gevoelen geweest. Het ging toch
niet aan, de weduwe Koster in Ulrum nu weer
te gaan lastig vallen, 't Was ook niet afge
sproken.
Maar Schoonoort had er op gestaan, zonder
eerst te zeggen, wat hem tot zijn voorstel be
woog.
Toen hij evenwel op tegenstand stuitte, had
hij verklaard, naar Ulrum te willen, om, zoo
mogelijk, dominé De Cock een bezoek te bren
gen, als deze weer thuis gekomen was.
Toen waren Bazuins bezwaren weggevallen,
daar hij zeer gaarne kennis wilde maken met
den man, over wien zooveel gesproken werd
en dien hem dien dag zulk een zegen had ge
schonken.
(Wordt vervolgd)