UIT DE PERS- licht. PREDIKBEURTEN Serooskerke. KORT VERSLAG van de ver gadering van den Kerkeraad gehouden op Maandag 22 Mei 1933. Aanwezig alle leden. Opening. Notulen. Ingekomen Stukken 1Jaarverslag van de Vereeniging voor Christelijke Wijkverpleging op Walcheren's N. W. deelvoor kennisgeving aangenomen. 2. Steunaanvrage van de kerk van Hellevoetsluis naar de Commissie ad hoe. 3. Verzoek om afkondiging van den Classicalen Zendingsdag zal aan worden voldaan 4. Rap port inzake het leerboek voor de Catechisatiën zal circuleeren. Kerkelijke Stand. De attestatie van Jacobus Hendrik Janse zal- verzonden worden naar Ar- nemuiden. Rapporten. Van br. Adr. Melis over de in gebruikneming van de kerk te Souburg van br. Meyers over de Zeeuwsche Ouderlingen conferentie van br. Sturm over de pasgehou den Classicale vergadering van br. Verhage over zijn bezoek aan de J. V. Verslag wordt uitgebracht over het huisbezoek in 28 gezinnen. De Praeses zal 25 Juni vacaturedienst hebben te vervullen in Gapinge verklaart zich evenwel bereid dien datum des avonds alsnog voor te gaan in den D. d. W. te Serooskerke, waarmede de kerkeraad gaarne accoord gaat. Des middags zal er dan geen dienst worden gehouden. Diaconale zaken worden om des tijds wille uitgesteld tot de volgende vergadering. Rondvraag. Sluiting. DE KERKERAAD. A,s. Particuliere Synode van Zeeland. De quaestores, benoemd door Particuliere Synode 1932, worden verzocht zoo spoedig mo gelijk hun boeken te zenden aan den Raad der Geref. van Middelburg. Vóór de a.s. Particuliere Synode worden ze dan nagezien. De Kerkeraad, D. SCHEELE, Praeses, Hofplein E la. B. H. LAVOOIJ, Scriba, Noordsingel S 1562I. Gereformeerde Kerk Middelburg. Ingekomen met attestatie vanBreda, Cornelis van Bloois en echtgenoote, Noordweg R li; Gouda, André P. Baljeu, Pijpstraat N 215 's-Gravenhage, Neeltje Louisse, L. Noordstraat L 113; 's-Hertogenbosch, Bastiaan C. van Boc- kel en gezin, Vlissingschestraat K 44 Kampen, Meine Fernhout en gezin, Groenmarkt C 85/86 Kapelle-Biezelinge, Willem Louisse, Abdij A 43/44 Meliskerke, Wed. S. MidavaineWiele- maker, Koudek. Weg D 24 Nieuwdorp, Jo hanna C. Geschiere, Kortedelft A 86 Scharne- goutum, Gerbrigje Meines, N. Vliss. Weg E 173 St. Laurens, Elizabeth Hoek, Bagijnhof E 148 Souburg, Joost van den Broeke, Seisweg B 63 Zaamslag, Wed. C. D. Verstraate Karreman en kinderen, Schuitvlotstraat O 293 Zaandam, Adriaan J. van Sluys, Seisbolwerk M 208. Ingekomen met doopattest vanHeemstede, Willemina M. Feij, Lange Burg C 106 Kampen, Bertha M. van Dijk, Groenmarkt C 85/86. GedooptPieter J. Baan, Koudek. Weg D 97 Cornelis Baljeu, Jodengang R 229 Johanna C. Blokpoel, Achter 't Hofplein E 9 Marinus Boucherie, Seisweg R 164 Hendrika Dourleijn, Leliestraat S 151b Henny Hondius, Vlasmarkt K 145 Jeannetta B. van Kamer, Varkensmarkt K 37 Maatje P. Koole, Koudek. Weg D 34 Francina de Nood, Noordweg R 9a Adriaan Pieterse, Veersche Weg S 2 Cornelis M. Tis- sink, N. Oosterschestraat N 101. GehuwdJan Melis en Cornelia J. Verhage, Kamperland Jan Andriessen en Catharina J. A. Vader, 's-Gravenhage Jan P. Bijt en Elizabeth M. Hoek, Bagijnhof E 148 Jacobus de Visser en Catharina J. Poppe, Segeersweg V 102. Vertrokken met attestatie naarAmsterdam (O.), Jan A. Roose, Noordweg R 48 Batavia, Anna M. Leendertse, Noordsingel S 156 Bergen op Zoom, Jan Adriaanse en gezin, Noord weg R 1 iJoost van Dijke en gezin, Noordweg R 25 Kruiningen, Marinus Filius en gezin, O. Veersche Weg T 126 Meliskerke, Florus Adri aanse en gezin, Seisweg R 94 Elizabeth Vlieger, gevoelde. „Wat weet je daar nu van, vrouw vroeg Aldert Bazuin, ietwat wrevelig. „Je kent den dominé immers niet, evenmin als ik Schoonoort lachte even, dat hij er van schudde. Maar dan was hij in eenen weer ernstig. „Vrouw Bazuin, laat mij je nu eens even wat zeggen, neem dat nu eens van mij aan. Je kent mij veel te goed, om te meenen, dat ik je om den tijd zou willen leiden. Al wat er van dominé De Cock verteld wordt, zijn kletspraatjes, 'k Heb er ook wel van gehoord. En het schandelijkste is nog wel, dat juffrouw De Cock zoo belasterd wordt. Een zwakke vrouw wordt niet eens met rust gelaten." ,,'k Weet het niet, Schoonoort. De praatjes kunnen overdreven worden, maar er zal toch wel iets van waar zijn." De schoenmaker wilde een min of meer hef- tigen uitval doen, maar Schoonoort, die dat op merkte, voorkwam dien met een korte hand beweging en zeide, volkomen kalm „Er is niets van waar, vrouw Bazuin. Alleen vijandschap doet de menschen zóó spreken, Zij haten 't ware Woord Gods en komen dan met lasterpraatjes inplaats van argumenten. Als ik iets beweer, dat, naar ik meen, op grond van Gods Woord is en men zegt, dat het niet waar is, dan moet men dat op grond van Gods Woord kunnen bewijzen. Wa5r of niet „Natuurlijk", zei Aldert Bazuin. „Net. En dat doet men niet. Men kan het niet. En gaat nu laster als argument gebruiken. Predikanten doen er dapper aan mede. 'k Heb onzen dominé hooren zeggen„De Cock in Ulrum? De man is idioot". Gemakkelijk, hé, om je er zoo af te maken Zijn vrouw wordt Noordsingel S 1564 Noord Scharwoude, Pie- ternella C. Klercq, Gravenstraat I 194 Oost- kapelle, Jannetje Willemse, Lat. Schoolstraat D 25 Souburg, Cornelis Cornelisse, Eigenhaard- straat P 209 Vlissingen, Jacobus P. Andriessen en gezin, Veersche Singel S 127Jacobus de Rijcke, Rusthuis Zaamslag, Elizabeth C. Heu- seveldt, Heerengracht M 25. Vertrokken met doopattest naarNaaldwijk, Cornelis P. Meeuwse, Noordweg R 44. Overleden: Jan Buijs, Jacob Catsstraat S 101; Pieter de Jonge, Zusterstraat I 206a Arie Joos- se, Segeerssingel V 74 Jannetje MaasGoed- bloed, Koudek. Weg D 49 Sara Meijers Wanjon, Rusthuis Jakob van Schaik, N. Oos terschestraat N 105 Wed. SchoutJobse Jo dengang R 227g Arie Tange, O. Vliss, Weg V 25 Antje W. M. de VastGriffioen, N. Vliss. Weg E 149 Neetlje M. Vermeulen, schip „Risico". VerhuisdJ. Boone van Jodengang R 227 naar Seisweg R 137 Wed. J. BuijsTilroe van Jacob Catsstraat S 101 naar Schroeweg V 36 Mej. S. E. Dourlein van Molenwater N 51 naar Seisweg R 179 M. J. Geuze van Brakstraat O 275 naar Bogardstraat D 35 A. Meijers van Arnem. Voetpad T 156 naar Rusthuis Mej. J. de Priester van L. Giststraat F 181 naar Rust huis A. Tange van Beenhouwerssingel K 77b naar Rusthuis Mej. L. Vos van Vlasmarkt L 11 naar Lombardstraat C 59 Wed. GortVij genboom van Werf straat P 151 naar Turf kade H 184. Er wordt wel eens gesproken van menschen, die tot licht zijn gekomen. Daar worden dan mede bedoeld menschen, die eerst in duisternis verkeerden omtrent hunnen eeuwigen staat. Wanneer ze dachten over den dood, en wan neer ze aan de eeuwigheid dachten, dan waren dood en eeuwigheid voor hen een sprong in het duister. Ze waren er verre vandaan om met den vro men Asaf te zingen„En mij, hiertoe door u bereid, opnemen in uw heerlijkheid". Ze waren er verre vandaan om te zingen „en na den dood is het leven mij bereid, God neemt mij op in Zijne heerlijkheid". De toekomst was voor hen zoo donker als de nacht. Ze waren zonder hoop in de wereld. Maar toen zijn ze door de genade Gods met hun don kere toekomst werkzaam geworden. De vraag is hun op het hart beginnen te wegen „wat moet ik doen om zalig te worden". Ze zijn met hunne zonden werkzaam geworden. Ze zijn ook werkzaam geworden met den weg der verlos sing. Ze hebben tot den troon der genade de toevlucht genomen. Ze zijn Gods Woord gaan onderzoeken, of daar ook een deur der hoop voor hen was. En ze hebben leeren gelooven, dat er niet alleen voor anderen, maar ook voor hen vergeving was te vinden in Jezus' dierbaar bloed. En toen is voor hen het LICHT in de duisternis opgegaan, en zijn ze tot licht ge komen, gelijk men dat noemt. Ze zijn tot ruimte gekomen, gelijk dat ook wel genoemd wordt. Inplaats van voor de toekomst te vreezen durven ze nu op de toekomst te hopen. Ze zien de toekomst niet meer donker in. Maar die toe komst is licht voor hen geworden. Ze reizen hun weg met blijdschap, want ze reizen het LICHT tegemoet. Ze reizen hun weg achter Jezus. Jezus is hun licht. Ze weten het„Chris tus gaat hen voor op het rechte spoor". Ze ma ken staat op Zijne beloften. Hij heeft het be loofd „Ik ben het licht der wereld die Mij navolgt zal in de duisternis niet wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben". Christus is het groote licht. Zoo is, reeds toen Hij nog jong was, zijn lof als licht (door Simeon) al bezongen. De dichter Beets laat er ons nu van zingen „Daar is uit 's werelds duistere wolken een licht der lichten opgegaan". En oudtijds zong ook Simeon ervan, zooals we zeiden. H. W. L. HET VERBOND DE GENADE. Er is maar één verbond der genade. Dat eene verbond loopt door van de oude voor alles uitgemaakt. En nu moet je weten, dat ieder in Ulrum, ook wel, die van dominé De Cock niets moeten hebben, zeggen, dat juf frouw De Cock een zacht, lief mensch is en h^el geen xantippe. En de weduwe Koster, van wie ik jullie wel eens verteld heb, heeft mij ge zegd, dat zij een vrome vrouw is, die jarenlang bekommerd is geweest over het heil harer ziel, maar zich nu in Jezus Christus geborgen weet. Het is meer dan erg, dat zij zóó wordt belas terd. En het ergste vind ik, je moet me niet kwalijk nemen, dat ik het zeg, vrouw Bazuin, dat een zuster in den Heere dergelijke klets en lasterpraatjes gelooft." De vrouw van den schoenmaker kleurde heftig. Zij voelde het verwijt van den eerlijk veront waardigden Schoonoort wel als een weinig ge grond, al wilde zij dat niet onmiddellijk toegeven. „Och, hoe gaat het", zeide zij, „je hoort van alles praten en je weet niet, wat er wel en wat er niet van waar is." „Er is niets van waar. Je zult het, hoop ik, later zelf wel bemerken, Want die praatjes ster ven, vroeg of laat, natuurlijk weg. Maar we zijn aan het afdwalen. Ik heb begrepen, dat je je man liever niet mede ziet gaan naar Ulrum, omdat je bang voor de menschen bent, is het niet „We moeten om ons brood denken, Schoon oort", zeide zij. „Aldert moet op het dorp geen opspraak geven. Daarvan kunnen wij niet leven." Verwonderd zag de Uithuizer haar aan. „Opspraak Wat opspraak moet dat nu ge ven Hij gaat met mij mee naar Ulrum en komt hipr 's Maandags weer terug. Wat opspraak zdu dat nu geven? Wie heeft daar nu last van?" „Last, last. Niemand heeft er last van, dat bedeeling vóór Christus' komst in het vleesch tot in de nieuwe bedeeling na zijn komst. Wat de Heere in dit verbond beloofd heeft aan Abraham, aan Izaak, aan Jacob, dat belooft Hij ook aan ons en onze kinderen „Ik zal u tot een Vader zijn en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn". Dat is het groote heil in de dagen des ouden verbonds. Het is ook het groote heil in de dagen des nieuwen verbonds. Dat had Abraham. God was zijn Vader en hij was zijn kind. En dat hebben ook nu nog allen, die wande len in de voetstappen van Abrahams geloof. Toch is er in de bediening van het genade- verbond wel eenig verschil vóór Christus en na Christus, vóór Bethlehem en na Bethlehem. In de oude bedeeling werden b.v. de kinderen ten achtsten dage besneden. In de nieuwe bedeeling worden ze gedoopt. In de oude bedeeling vierde men het pascha. In de nieuwe bedeeling vieren we het avond maal. Zoo is er ook onderscheid in de sabbathvie- ring. De oudtestamentische sabbath viel op den laatsten dag der week. De nieuwtestamentische sabbath valt op den eersten dag der week. Die veranderingen zijn niet willekeurig. Ze liggen in den aard der bedeeling. Ze staan in verband met het volbrachte Middelaarswerk. Dat vergeten de Sabbathisten. Of liever ze zien dat niet in. Ze schijnen er blind voor te wezen. Wij hebben niet meer den Joodschen sabbath deze liep op Christus uit. Wij hebben den chris- telijken sabbath. Die gaat van Christus uit van Hem, die al het werk volbracht heeftdie de eeuwige rust heeft verdiend. Het vierde gebod luidtGedenkt den Sabbath- dag, dat ge dien heiligt. Zes dagen zult ge ar beiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de Sabbath des Heeren uws Gods, dan zult ge geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uwe dochter, noch uw dienstknecht, noch uwe dienstmaagd, noch uw os, noch uw ezel, noch uwe vreemdeling, die in uwe poorten is. H. W. L. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN GEREF. RUSTHUIS MIDDELBURG. Met vriendelijken dank ontvangen door tus- ^chenkomst van koster Drost 135 preeken van Menigerlei Genade. De Huisvader, N. J. v. COMMENEE. k Geref. Jongelingsver. „Sola-Fide"Middelburg. Schriftstudie „De Taak" d. vr. A. Cornelissen. Bijdrage door vr. C. de Boks. Voordracht door vr, J. de Boks. Vergadert in de Singelstraat, gebouw C.J.M.V. VEREENIGINGSLEVEN. Geref. Meisjesvergadering „Nunia", Middelburg. Afdeeling III. Bijb. Gesch. „Naaman" door Jaantje Davidse. OpstelwedstrijdDo le Cointre, Emmy van Sluijs, Marie Cornelisse, Cato de Vos. Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping"M'burg. Afdeeling A. N. T. Schets 2 a. en b. „De aankondiging en geboorte van den Voorlooper", T. Cornelisse. Letterkunde „De Kruisboom" (Wilma), A. Cornelisse. Memorisatie J. v. Vlaanderen. Poëzie L. Goedbloed. J. V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg. Consistorie Hofpleinkerk. N. T. 60 „De Gemeente vervolgd", Hand. 12, vr. L. Maas. K. G. 6 „Paus Gregorius VII", vr. J. Sanderse. Gereformeerde Knapenvergadering SamuëlM'burg. Afdeeling II. B. G. „Hizkia" door vr. M. J. Geuze. V. G. „Fascisme" door vr. G. Krijger. Geref. Jongelingsvereeniging „Herman Faukccl". O. T. Schets 45 „Genezing van bezetenen" door vr. P. v. As. Kerkgesch. Schets 21 „Hendrik de Cock en de zijnen" door vr. A. Jonkheer. weet ik ook wel. Maar 't wordt gauw genoeg bekend op het dorp en dan heeft men het over den schoenmaker, die dominé De Cock naloopt. Dat zet kwaad bloed." „Kom, vrouw, wees toch verstandig. De men schen praten er immers niet meer over, dat we hier een gezelschap hebben Zijn we daardoor soms broodeloos geworden Heeft de Heere het niet wel met ons gemaakt „Dat is heel wat anders. We blijven op het dorp. Maar je wilt het in Ulrum gaan zoeken. Dat verdragen de menschen hier niet. De naam van De Cock, je weet het ook wel, werkt als een roode lap op een stier." „Dat loopt zoo'n vaart niet, moeder. Ze zeg gen nu al, dat ik een Cocksiaan ben en ik heb dien dominé De Cock nog nooit gezien. Maar je ziet nu, Schoonoort, dat men en vrouw het nog niet eens zijn." „Dat bemerk ik. En daarom zou ik zeggen ga nog niet met mij mee. Ik wil niet, dat er ruzie tusschen man en vrouw komt. Als Gods Woord beslag op ons legt, kan het wel zoover komen, dat er tweedracht tusschen man en vrouw ontstaat, maar ik weet wel, dat zulk een ver schil in huis hier niet is." „Neen", schudde de huisvrouw, heftig ont kennend. „Neen, neen, dat weet ik. Allaart, de smid, heeft mij wel eens gezegd, dat jullie het met elkaar niet eens bent „Wat stootte vrouw Bazuin verbaasd uit. (Wordt vervolgd) Ring Vlissingen. Donderdag 1 Juni, 's avonds 8 uur in Vereenigingsgebouw te Koudekerke. 1. „Onze Gereformeerde Jeugd en de toe komst van het Calvinisme". Jongbl. 28, Jrg. 43. 2. „Het gebed op de J. V.", Jongbl. no. 2, Jrg. 43. Dringend verzoek. De berichten voor de rubriek Verenigings leven worden dikwijls pas des Vrijdagsmorgens aan ons bureau bezorgd. Wij herinneren er daar om nogmaals aan, dat alle berichten uiterlijk des Donderdagsavonds in ons bezit moeten zijn. Later ontvangen copie kan niet meer worden opgenomen. De Administratie. IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 28 MEI 1933. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Hofpleinkerk 9.30 uur 6 uur Ds. D. Scheele Ds. H. S. Bouma te Amsterdam. Nooiderkerk 9.30 uur Cand. A. W. T. Nijenhuis 2 uur Cand. A. W. T Nijenhuis 6 uur Ds. D. Scheele Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Gapinge 9.30 uur Ds. E. Douma 2 uur Lezen eener Leerr. Grijpskerke 9 en 2 uur Ds. H. Pestman Koudekerke 9 en 2 uur Ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning Meliskerke 9 uur Ds. M. Vreugdenhil 2 uur Lezen eener Leerr. Oostkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. E. Douma Serooskerke 9.30 en 2 u Ds. W. F. M. Lindeboom Souburg 9.30 uur Ds. J. C. J. Kuiper Bed. H. Av. en Dankz. 2 uur Ds. H. S. Bouma Veere 9.30 en 2 uur Cand. Mulder te Goes. Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Ds. H. A. Wiersinga Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Ds. J. v. d. Guchte Westkapelle 9.30 en 2 uur Ds. J. E. Visser Bed. H. Av. en Dankz. CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 10 en 5 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Lezen eener Leerr. Geersdijk 9.30, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Haamstede 9.30 en 3 uur Lezen eener Leerr. Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende Bed. H. Av. en Dankz. 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Ds. M. Heuzeveldt 2 uur Lezen eener Leerr. Oosterland 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. M. Heuzeveldt Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur Lezen eener Leerr. Zonnemaire 9.30 Ds. Z. Hoek Openbare Belijdenis. 2 uur Ds. Z. Hoek Afscheid. CLASSE THOLEN. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. le Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Dhr. K. de Vries Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Cand. J. A. Thiemens te Arnhem. Tholen 9.30 en 6 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 9.30 uur 2 uur Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. Ds. M. Vreugdenhil te Meliskerke. Driewegen 9.30 uur Ds. G. van Heiningen 2 uur Ds. E. Beukema Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 10.30 en 3 u. Cand. C. Houtman te Schiedam. Heinkenszand 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 10 uur Ds. E. Beukema 2.30 uur Lezen eener Leerr. Wolphaartsdijk 10 uur Lezen eener Leerr. 2.30 uur Ds. G. van Heiningen CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Lezen eener Leerr. Ajel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post Hoek 10 en 3 uur Ds. C. B. Bavinck Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 10 en 3 uur Ds. D. J. de Vries Terneuzen 9.30 en 2 uur Ds. S. Groeneveld Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Ds. A. B. W. M. Kok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1933 | | pagina 3