No. 17
Vrijdag 28 April 1933
47e Jaargang
WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND*
UIT HET WOORD*
DADERS DES WOORDS*
ZEEUWSCHE KERKBODE.
REDACTIEDs. A. C. H E IJ TE KOUDEKERKE en D& D. SCHEELE TE MIDDELBURG.
MEDEWERKERSD.D. L. BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, A. B. W. M. KOK, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE cn R. J. VAN DER VEEN
ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2.—.
Afzonderlijke nummers 8 cent.
ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement
van minstens 500 regels belangrijke
reductie.
PRIESTERLIJKE VADERLANDSLIEFDE.
Ik vermaan dan voor alle dingen, dat
gedaan worden smeekingen, gebeden,
voorbiddingen, dankzeggingen voor alle
menschen voor koningen, en allen, die
in hoogheid zijn opdat wij een gerust
en stil leven leiden mogen in alle God-
zaliqheid en eerbaarheid.
1 Tim. 2 1—2.
UITGAVE VAN DE
PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE
ADRES VAN DE ADMINISTRATIE:
FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentlën tot
Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ
OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280
gedaan worden smeekingen, gebeden, voorbid
dingen, dankzeggingen.
Voor alle dingen. Ja, de Heilige Geest weet,
dat het een moeilijke taak is, die hem wordt op
gelegd en daarom wijst Hij zoo ernstig op de
noodzakelijkheid van deze priesterlijke vader
landsliefde.
Hoe zullen wij aan deze eisch kunnen voldoen?
Voor sommigen toch staat de voorbede van de
overheid gelijk met voorbede voor den vijand.
De weg ligt langs Christus, den opgestanen Za
ligmaker. Door Mij regeeren de koningen, spreekt
Hij in het Spreukenboek. Door Hem oefenen
dus ook de overheden van ons Nederlandsche
volk, het vorstenhuis en alle andere regeerders,
hun ambt uit. Jezus, die alle macht heeft in hemel
en op aarde, doet besturen door zijn macht, bij
zijn gratie. Maar als dan de Heere ons gegeven
heeft onze overheden, dan hebben wij hen te
ontvangen uit Zijn hand.
Wanneer wij aldus ons vaderland liefhebben,
zijn wij waarlijk Christenen. Onze gesprekken
veranderen, de herdenking van de feestdagen in
het Vorstelijk huis wordt veel dieper, en wan
neer wij geroepen worden om critiek uit te oefe
nen op de handelwijze der regeering, zal deze
slechts geschieden, nadat wij ons eerst gekweten
hebben van de priesterlijke taak der voorbidding.
Inderdaad, de uitoefening van het drievoudige
ambt is een zware taak. Maar zij is ook vrucht
baar, en heeft een rijke vergelding des levens.
Zij brengt mede het stil en gerust leven, in alle
Godzaligheid en eerbaarheid. De overheid, die
gedragen wordt door het gebed der geloovigen,
is in staat om de voorwaarden te scheppen, noo-
dig voor een goede ontwikkeling van het leven.
Of zij het erkennen wil of niet. Want zij re
geert bij de gratie Gods, en daarom zullen wij
aan Hem vragen, om de wijsheid haar in het
hart te leggen. Op deze wijze oefenen wij wer
kelijk practische invloed uit op de regeering van
land en volk.
Zoo de gemeente des Heeren haar taak ver
staat en uitoefent, zal het vaderland ontvangen
een stil en gerust leven.
Om de dagelijksche arbeid te mogen verrichten.
Maar, en dat niet minder, om den Heere te
mogen dienen naar zijn Woord.
De historie van de eerste Christengemeenten
van ons vaderland in de 16de en 19de eeuw
heeft het bewezen, hoe vruchtbaar dit gebied is.
Dat daarom de verjaardag van onze Prinses
voor ons zij een aanleiding, om deze priesterlijke
vaderlandsliefde te toonen in hartelijke smeeking
en dankzegging.
En dat wij daarmede voortgaan in 's Heeren
kracht.
Yerseke. TORENBEEK.
VAN DRIE DIEREN.
3. Het beest uit de aarde (Vervolg-.
Het beest uit de aarde vordert zoo zagen
we den dood van allen, die nog God willen
vreezen en de aanbidding van het beest uit de
zee, van de Staatsmacht, weigeren.
Dien dood zoekt het dan echter niet in een
gewelddadigen weg. Hoe zegt al wat revolutio
nair is, te gruwen van bloed. Als men hen hoort
en gelooven wil, hebben ze een buitengewoon
teer gemoed. Ze kunnen eenvoudig geen bloed
zienHebben deze teerhartigen niet gebrand
en dies ook gebruld van verontwaardiging,
toen ze hoorden, dat er tot bedwinging van de
muiterij op de „Zeven Provinciën" dooden ge
vallen waren Een menschenleven zou, volgens
hen, nooit zoo veilig zijn, als wanneer bij hen
maar de macht was.
Nu is er wel een groot geloof noodig om dat
alles aan te nemen. Waar ze de macht hebben,
de revolutionairen, gebeuren de grootste gruwe
len en wordt een menschenleven als niets geacht.
Denk maar aan Rusland
Maar ook daar, waar ze nog niet de macht
bezitten, is van hen weinig teerhartigheid te
wachten en betoonen ze voor een menschenleven
weinig eerbied te hebben. Daarvan getuigt het
pogen om hun, die met hen niet het beest aan
bidden, maatschappelijk het leven onmogelijk
te maken. Het beest uit de aarde maakt, dat
niemand mag koopen of verkoopen dan die het
merkteeken heeft van het beest of den naam
van het beest of het getal van zijn naam.
Het teeken ter onderscheiding is de naam van
het beest of het getal van zijn naam. De naam
nu is de openbaring van het wezen het is dat
wezen zelf in zijn openbaring. Die naam die
als teeken dienst doet is dus niet een bepaald
woord, maar het is alles, waaruit het wezen van
dat beest is te kennen. Die dus den naam van
dat beest als merkteeken dragen, zijn degenen,
die in hun levensopenbaring zich doen kennen
als zulken, die het beest aanbidden.
Zij dus, die het merkteeken of den naam van
het beest missen, zijn degenen, wier levensopen
baring aanwijst, dat ze niet met de afgoderij
meedoen. Maar dezen worden dan ook waar
men daartoe de macht heeft uitgesloten uit
het maatschappelijk leven. Hun wordt het leven
onmogelijk gemaakt.
Die naam nu van het beest is hetzelfde als
het getal van zijn naam. En dat getal is het
getal eens menschen zijn getal is 666.
Het getal van het beest is het getal eens men
schen. Johannes zag een beest maar dat beest
was een symbool van een menschelijke macht
van een macht, die in de menschenwereld op
komt. Het zijn menschen, die de Staatsmacht
bezitten en die dan de Staatsmacht keeren tegen
God en Zijn Christus en Zijn volk.
Over dat getal 666 is al heel wat geschreven.
En talloos vele zijn de verklaringen, die daar
van gegeven werden. Johannes schrijft er van
Jiier is de wijsheid, die het verstand heeft be-
rekene het getal van het beest. De beteekenis
van dit getal is alleen te verstaan wanneer we
ons door de wijsheid, die ons God in Zijn woord
openbaart, laten leiden.
Dat getal 666 is natuurlijk ook, als de andere
getallen in de Openbaring, een symbolisch getal.
Het getal 7 is daarin het getal der goddelijke
volkomenheid. Zes daarentegen is het getal dat
wel de volkomenheid nadert maar niet bereikt.
Zes is het getal van de volheid van het gescha
pene zonder de voltooiing. De zes scheppings
dagen vinden eerst hun voltooiing in den zeven
den dag der Goddelijke rust. Nu is 666 saam-
gesteld uit drie zessen. Drie is ook een getal
van volkomenheid. Drie zessen spreken dus van
een zekere volkomenheid, maar dan van de
volkomenheid van het onvolkomene. Dat getal
spreekt van de volkomenheid van het menschelijk
kunnen.
In de „Korte Verklaring" zegt Prof. Greijda-
nus er van „Met dat getal wordt aangewezen
de antichrist als de beheerscher der wereld, met
wien allen samenwerken, en die op het hoogte
punt staat van alle menschelijke weten en kun
nen en de geheele schepping tot zijn beschikking
en in zijn dienst schijnt te hebben, maar die zich
met dat alles keert tegen God en wat Zijns is".
De Staatsmacht, de macht des menschen zal
tenslotte geconcentreerd zijn in één mensch, den
mensch der zonde, den antichrist, het beest uit
de zee. En de valsche profetie en de dusge
naamde wetenschap zal tenslotte haar voleinding
en voltooiing vinden in den valschen profeet, het
beest uit de aarde. En de valsche profeet zal
dan de dienaar zijn van den mensch der zonde
om hem te verheerlijken en de eere en aanbid
ding voor hem op te eischen.
Door dit alles worden we gewaarschuwd te
gen de valsche profetie en tegen alles wat zich
als wetenschap aandient, maar geen ware we
tenschap is. En die waarschuwing is nu wel noo
dig. Hoe groot is heden ten dage het aantal der
valsche profeten, die met gloed en vuur en harts
tocht de eere uitroepen van het beest uit de zee,
van de zich tegen God keerende Staatsmacht
om daarin uit te roepen de eere van den mensch.
Dat geschiedt door de verheerlijkers van het
communisme, het socialisme, het liberalisme.
Maar ook door die van het nationaal-socialisme
en van het fascisme. Allen leeren, dat er onder
de menschen geen macht grooter is dan die van
den Staat. De Staat is het hoogste.
En naast de valsche profetie voegt zich wat
zich als wetenschap aandient maar geen ware
wetenschap is. Met name wat zich aandient als
de natuurwetenschap. Een merkwaardige uiting
daarvan werd gesignaleerd in de Kerkbode van
24 Febr. j.l. in een artikel van Prof. Aalders.
Het Bolsjewisme in Rusland propageert als re
sultaten van wetenschap beweringen, waarvan
wetenschappelijk is vastgesteld, dat ze onjuist
zijn, om daarmee de waarheid der Schrift aan
gaande de Schepping te bestrijden.
In dezen tijd, waarin die beide de menschen
zoeken te verleiden, komt God ons daartegen
door Zijn Woord waarschuwen. Niet ontkend
wordt, dat die uit de aarde opkomende machten
ook wonderen kunnen doen. Maar in die tee
kenen is dan niet te zien het bewijs van een
Goddelijke zending. Het bewijs van hun anti-
Goddelijke oorsprong dragen ze op hun voor
hoofd, omdat ze niet uitroepen de heerlijkheid
Gods, maar de heerlijkheid van den mensch, die
zich stelt tegen God.
En wanneer we op dit alles verstandiglijk let
ten dan leeren we daaruit om maar niet meer
te noemen drie dingen.
Allereerst dit dat we ons in alles moeten laten
onderwijzen door Hem, dien God ons gaf als
onzen hoogsten Profeet en Leeraar, onzen Heere
Jezus Christus.
Dan, dat we de roeping hebben te zorgen,
dat vooral in den dienst des Woords, het Woord
van Christus uitga en dat alle ketterij geweerd
worde.
Voorts dat we een roeping hebben, opdat ook
de wetenschap beoefend worde in 't licht van
Gods openbaring, opdat ze ware wetenschap zij.
En met name de faculteit der Wis- en Natuur
kunde aan de Vrije Universiteit, die haar arbeid
vindt op dat terrein, dat het ongeloof het meest
zoekt dienstbaar te maken aan de bestrijding van
Gods Woord, moet door ons als een rijke gave
Gods worden aanvaard en dankbaar worden
gesteund.
In wat de Schrift ons leert van die drie die
ren komt zij öök met haar bemoediging voor
die den Heere vreezen, door het getal 666.
Groot zal de benauwing worden voor hen, die
God blijven vreezen. Voor hen zal lijdzaamheid
noodig zijn. Maar die benauwing zal niet altoos
duren. Het getal des menschen is niet 777 maar
666. Het getal des menschen komt wel de vol
komenheid nabij maar bereikt die niet. Het vol-
komene is er alleen bij God en het werken Gods.
God leidt allen, die Hem blijven vreezen, in de
rust van Zijn eeuwige Sabbat.
VERGADERING DISTRICT IX
SCHOOLRAAD.
Men wil ons wel niet euvel duiden, dat we
nog eens de aandacht vestigen op de vergade
ring van district IX van den Schoolraad, die
D.V. Vrijdag 5 Mei a.s. te Goes zal gehouden
worden.
We weten wel, dat kerkelijke zaken en school-
zaken onderscheiden zijn. Maar de kerken zijn
ten zeerste gebaat bij goed onderwijs aan het
zaad der kerk. En wat de bloei dier scholen
kan bevorderen komt alzoo ook de kerken ten
goede.
Voor het agendum zie men de advertentie in
deze Kerkbode.
Moge een groote opkomst ook nu toonen, dat
de liefde voor onze scholen met den bijbel, on
verzwakt voortleeft.
HEIJ.
DE VERKIEZINGEN.
Deze week was van groote beteekenis voor
Nederland. Wij herdachten Oranje's geboorte
dag op allerlei wijze, waarvan de grondtoon
was, Gode alleen de eer.
I Duidelijk bleek, dat onverbrekelijke banden
t het Nederlandsche volk verbinden aan het
Oranjehuis. God bestendige dezen band bij den
voortduur.
Nederland's kiezers en kiezeressen gingen ter
stembus. Een vervroegde kamerontbinding had
plaats, zoodat nieuwe afgevaardigden voor de
Tweede Kamer der Staten-Generaal moesten
worden aangewezen.
De partijen en partijleiders hebben al het mo
gelijke gedaan om de kiezers en kiezeressen te
bewegen hun stem aan de door hen aanbevolen
partijen te geven, helaas door sommigen op een
wijze, zoo scherp mogelijk te verooraeelen. Maar
in dagen van verkiezingen schijnt alles te kun
nen en te mogen.
Beloften werden er gedaan onvervulbaar
maar menig argelooze liet zich daardoor vangen.
Als geen principe ons leidt, als wij alleen met
de aarde rekenen, verwachten wij het van bene
den en geven wij gehoor aan denzulken, die het
meest beloven en het hardst schreeuwen.
De rust is weer teruggekeerd, in zooverre, dat
wij onze brievenbussen niet meer vol vinden met
allerlei reclame om de ijverige werkers en werk
sters voor den verkiezingsstrijd van de hun toe
gewezen taak worden ontheven.
De beslissing is gevallen Met belangstelling
werd er naar uitgezien. Groote verschuivingen
hadden niet plaats. Wel treft ons de vooruitgang
van Antirevolutionairen en Communisten.
Duizenden stemmen gingen verloren tenge
volge van de dwergpartijen. De verhoudingen
in het politieke leven worden steeds scherper
geteekend en hoe dankbaar de Antirevolutionai
ren en andere Christelijke partijen op den strijd
mogen terugzien, de hemel blijft bewolkt.
Een sterke regeering is wellicht niet mogelijk,
mede vanwege het onderling gekrakeel der
Christenen en verbrokkeling der stemmen door
zooveel lijsten, maar God regeert en in dat be
wustzijn geven wij alls in Zijn hand over, bid
dend dat de Almachtige Nederland een regee
ring schenk, die leeft uit Zijn Woord, tot welzijn
van volk en Vaderland tot versterking van den
band met het Oranjehuis, waarvan de eerste
vorst zijn leven gaf voor recht en vrijheid.
M. SCHEELE.
Er is in deze maand veel gelegenheid geweest,
om de liefde tot het vaderland te betoonen en
te betuigen. De verjaardagen in het Koninklijke
huis, de dag der verkiezingen, de herdenking
van de geboorte van Prins Willem I, altemaal
zijn het oogenblikken, waarop wij kunnen be
wijzen, welke band ons vereenigt met ons va
derland en met hen, die ons regeeren in 't bij
zonder ons vorstenhuis.
Maar ook in deze nationale daad moet uit
komen, dat de Christen haar anders verricht dan
hij, die met Gods Woord heeft gebroken. Zijn
liefde tot het vorstenhuis draagt een gansch
andersoortig karakter. Immers belijdt hij, dat de
regeering aan ons is geschonken bij de gratie
Gods, dat 's Heeren macht door haar wordt uit
geoefend, en dat zij haar kracht ontleent aan
Jezus Christus, den opgestanen Heiland, aan
Wien gegeven is alle macht in hemel en op aarde.
Het ongeloof verstaat dit niet. Het kent al
leen maar regeerders, die opkomen uit het volk,
die door het volk gekozen worden, en als er
van gratie gesproken wordt, dan is het een gratie
des volks. Daarom heeft het ook het recht om
critiek uit te oefenen. Wie in hoogheid gezeten
zijn, nemen hun plaats in om naar het welbe
hagen der menschen te besturen, en wanneer zij
daartegen ingaan, staat het de natie vrij om hen
af te zetten. Dit is het beginsel, dat in de ver
schillende revoluties tot zoo schrikkelijke toe
passing wordt gebracht. Maar al te duidelijk
wordt het, dat aldus een goede regeering on
mogelijk gemaakt wordt.
Om deze reden zal de Christen zijn vader
landsliefde betoonen op een geheel andere wijze
als de ongeloovige. Immers wordt hij een Chris
ten, dat is gezalfde, genaamd, en deze zalving
tot het drievoudige ambt mag zich niet bepalen
tot wat in de kerk geschiedt, of wat in het huis
gezin plaats vindt, maar zij moet zijn geheele
leven beheerschen. Hij zal een gezalfde moeten
zijn, en dat betoonen ook in de vaderlandsliefde.
En het priesterlijk ambt zal dringen om de voor
bidding uit te spreken voor allen, die in hoog
heid gezeten zijn. In de vergadering van de ge
meente des Heeren, op de samenkomsten van
de kiesvereeniging. Maar ook in den huiselijken
kring, en de binnenkamer.
Christen zijn is moeilijk, in elk der drie amb
ten, ook in het priesterlijke werk. Tenminste,
wanneer er waarlijk voorbidding zal zijn, zooals
Gods Woord het ons beveeltdat er gedaan
worden smeekingen, gebeden, voorbiddingen,
dankzeggingen. Het gaat nog wel, wanneer alle
dingen loopen, ongeveer zooals wij het begeeren.
Dan is er wel aanmerking, maar in 't geheel ge
nomen kunnen wij ons er wel mede vereenigen.
Veel zwaarder wordt het evenwel, zoo wij
ons met de gang van zaken niet goed kunnen
vereenigen. Dan blijkt, hoe het revolutionair be
ginsel ook nog zoo krachtig werkt in het hart
van den geloovige. Er zijn aanmerkingen, er is
critiek, soms zeer felle critiek, en helaas, dan
blijft de voorbidding achterwege, of zij wordt
een leege vorm.
Paulus kent die moeilijkheid. Niemand bijna
heeft, zooals hij, de tegenstand der overheid ge
kend, en het vaderland heeft weinig gedaan, om
hem uit te lokken tot voorbidding. Hij kent ge
vangenschap en mishandeling, en voorziet zware
tijden voor de gemeenten. Het gansche Romein-
sche rijk zal zich opmaken om de kerk van Jezus
Christus te verpletteren. Waarom zal hij dan
nog eenige band gevoelen aan zijn vaderland,
en aan hen, die in hoogheid gezeten zijn Felle
critiek kunnen wij uit zijn pen verwachten. Doch
hoorIk vermaan dan voor alle dingen, dat er