No. 17 Vrijdag 28 April 1933 47e Jaargang WEEKBLAD VOOR DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND* UIT HET WOORD* DADERS DES WOORDS* ZEEUWSCHE KERKBODE. REDACTIEDs. A. C. H E IJ TE KOUDEKERKE en D& D. SCHEELE TE MIDDELBURG. MEDEWERKERSD.D. L. BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, A. B. W. M. KOK, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE cn R. J. VAN DER VEEN ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling 2.—. Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. PRIESTERLIJKE VADERLANDSLIEFDE. Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smeekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen voor alle menschen voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle God- zaliqheid en eerbaarheid. 1 Tim. 2 1—2. UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE: FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentlën tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280 gedaan worden smeekingen, gebeden, voorbid dingen, dankzeggingen. Voor alle dingen. Ja, de Heilige Geest weet, dat het een moeilijke taak is, die hem wordt op gelegd en daarom wijst Hij zoo ernstig op de noodzakelijkheid van deze priesterlijke vader landsliefde. Hoe zullen wij aan deze eisch kunnen voldoen? Voor sommigen toch staat de voorbede van de overheid gelijk met voorbede voor den vijand. De weg ligt langs Christus, den opgestanen Za ligmaker. Door Mij regeeren de koningen, spreekt Hij in het Spreukenboek. Door Hem oefenen dus ook de overheden van ons Nederlandsche volk, het vorstenhuis en alle andere regeerders, hun ambt uit. Jezus, die alle macht heeft in hemel en op aarde, doet besturen door zijn macht, bij zijn gratie. Maar als dan de Heere ons gegeven heeft onze overheden, dan hebben wij hen te ontvangen uit Zijn hand. Wanneer wij aldus ons vaderland liefhebben, zijn wij waarlijk Christenen. Onze gesprekken veranderen, de herdenking van de feestdagen in het Vorstelijk huis wordt veel dieper, en wan neer wij geroepen worden om critiek uit te oefe nen op de handelwijze der regeering, zal deze slechts geschieden, nadat wij ons eerst gekweten hebben van de priesterlijke taak der voorbidding. Inderdaad, de uitoefening van het drievoudige ambt is een zware taak. Maar zij is ook vrucht baar, en heeft een rijke vergelding des levens. Zij brengt mede het stil en gerust leven, in alle Godzaligheid en eerbaarheid. De overheid, die gedragen wordt door het gebed der geloovigen, is in staat om de voorwaarden te scheppen, noo- dig voor een goede ontwikkeling van het leven. Of zij het erkennen wil of niet. Want zij re geert bij de gratie Gods, en daarom zullen wij aan Hem vragen, om de wijsheid haar in het hart te leggen. Op deze wijze oefenen wij wer kelijk practische invloed uit op de regeering van land en volk. Zoo de gemeente des Heeren haar taak ver staat en uitoefent, zal het vaderland ontvangen een stil en gerust leven. Om de dagelijksche arbeid te mogen verrichten. Maar, en dat niet minder, om den Heere te mogen dienen naar zijn Woord. De historie van de eerste Christengemeenten van ons vaderland in de 16de en 19de eeuw heeft het bewezen, hoe vruchtbaar dit gebied is. Dat daarom de verjaardag van onze Prinses voor ons zij een aanleiding, om deze priesterlijke vaderlandsliefde te toonen in hartelijke smeeking en dankzegging. En dat wij daarmede voortgaan in 's Heeren kracht. Yerseke. TORENBEEK. VAN DRIE DIEREN. 3. Het beest uit de aarde (Vervolg-. Het beest uit de aarde vordert zoo zagen we den dood van allen, die nog God willen vreezen en de aanbidding van het beest uit de zee, van de Staatsmacht, weigeren. Dien dood zoekt het dan echter niet in een gewelddadigen weg. Hoe zegt al wat revolutio nair is, te gruwen van bloed. Als men hen hoort en gelooven wil, hebben ze een buitengewoon teer gemoed. Ze kunnen eenvoudig geen bloed zienHebben deze teerhartigen niet gebrand en dies ook gebruld van verontwaardiging, toen ze hoorden, dat er tot bedwinging van de muiterij op de „Zeven Provinciën" dooden ge vallen waren Een menschenleven zou, volgens hen, nooit zoo veilig zijn, als wanneer bij hen maar de macht was. Nu is er wel een groot geloof noodig om dat alles aan te nemen. Waar ze de macht hebben, de revolutionairen, gebeuren de grootste gruwe len en wordt een menschenleven als niets geacht. Denk maar aan Rusland Maar ook daar, waar ze nog niet de macht bezitten, is van hen weinig teerhartigheid te wachten en betoonen ze voor een menschenleven weinig eerbied te hebben. Daarvan getuigt het pogen om hun, die met hen niet het beest aan bidden, maatschappelijk het leven onmogelijk te maken. Het beest uit de aarde maakt, dat niemand mag koopen of verkoopen dan die het merkteeken heeft van het beest of den naam van het beest of het getal van zijn naam. Het teeken ter onderscheiding is de naam van het beest of het getal van zijn naam. De naam nu is de openbaring van het wezen het is dat wezen zelf in zijn openbaring. Die naam die als teeken dienst doet is dus niet een bepaald woord, maar het is alles, waaruit het wezen van dat beest is te kennen. Die dus den naam van dat beest als merkteeken dragen, zijn degenen, die in hun levensopenbaring zich doen kennen als zulken, die het beest aanbidden. Zij dus, die het merkteeken of den naam van het beest missen, zijn degenen, wier levensopen baring aanwijst, dat ze niet met de afgoderij meedoen. Maar dezen worden dan ook waar men daartoe de macht heeft uitgesloten uit het maatschappelijk leven. Hun wordt het leven onmogelijk gemaakt. Die naam nu van het beest is hetzelfde als het getal van zijn naam. En dat getal is het getal eens menschen zijn getal is 666. Het getal van het beest is het getal eens men schen. Johannes zag een beest maar dat beest was een symbool van een menschelijke macht van een macht, die in de menschenwereld op komt. Het zijn menschen, die de Staatsmacht bezitten en die dan de Staatsmacht keeren tegen God en Zijn Christus en Zijn volk. Over dat getal 666 is al heel wat geschreven. En talloos vele zijn de verklaringen, die daar van gegeven werden. Johannes schrijft er van Jiier is de wijsheid, die het verstand heeft be- rekene het getal van het beest. De beteekenis van dit getal is alleen te verstaan wanneer we ons door de wijsheid, die ons God in Zijn woord openbaart, laten leiden. Dat getal 666 is natuurlijk ook, als de andere getallen in de Openbaring, een symbolisch getal. Het getal 7 is daarin het getal der goddelijke volkomenheid. Zes daarentegen is het getal dat wel de volkomenheid nadert maar niet bereikt. Zes is het getal van de volheid van het gescha pene zonder de voltooiing. De zes scheppings dagen vinden eerst hun voltooiing in den zeven den dag der Goddelijke rust. Nu is 666 saam- gesteld uit drie zessen. Drie is ook een getal van volkomenheid. Drie zessen spreken dus van een zekere volkomenheid, maar dan van de volkomenheid van het onvolkomene. Dat getal spreekt van de volkomenheid van het menschelijk kunnen. In de „Korte Verklaring" zegt Prof. Greijda- nus er van „Met dat getal wordt aangewezen de antichrist als de beheerscher der wereld, met wien allen samenwerken, en die op het hoogte punt staat van alle menschelijke weten en kun nen en de geheele schepping tot zijn beschikking en in zijn dienst schijnt te hebben, maar die zich met dat alles keert tegen God en wat Zijns is". De Staatsmacht, de macht des menschen zal tenslotte geconcentreerd zijn in één mensch, den mensch der zonde, den antichrist, het beest uit de zee. En de valsche profetie en de dusge naamde wetenschap zal tenslotte haar voleinding en voltooiing vinden in den valschen profeet, het beest uit de aarde. En de valsche profeet zal dan de dienaar zijn van den mensch der zonde om hem te verheerlijken en de eere en aanbid ding voor hem op te eischen. Door dit alles worden we gewaarschuwd te gen de valsche profetie en tegen alles wat zich als wetenschap aandient, maar geen ware we tenschap is. En die waarschuwing is nu wel noo dig. Hoe groot is heden ten dage het aantal der valsche profeten, die met gloed en vuur en harts tocht de eere uitroepen van het beest uit de zee, van de zich tegen God keerende Staatsmacht om daarin uit te roepen de eere van den mensch. Dat geschiedt door de verheerlijkers van het communisme, het socialisme, het liberalisme. Maar ook door die van het nationaal-socialisme en van het fascisme. Allen leeren, dat er onder de menschen geen macht grooter is dan die van den Staat. De Staat is het hoogste. En naast de valsche profetie voegt zich wat zich als wetenschap aandient maar geen ware wetenschap is. Met name wat zich aandient als de natuurwetenschap. Een merkwaardige uiting daarvan werd gesignaleerd in de Kerkbode van 24 Febr. j.l. in een artikel van Prof. Aalders. Het Bolsjewisme in Rusland propageert als re sultaten van wetenschap beweringen, waarvan wetenschappelijk is vastgesteld, dat ze onjuist zijn, om daarmee de waarheid der Schrift aan gaande de Schepping te bestrijden. In dezen tijd, waarin die beide de menschen zoeken te verleiden, komt God ons daartegen door Zijn Woord waarschuwen. Niet ontkend wordt, dat die uit de aarde opkomende machten ook wonderen kunnen doen. Maar in die tee kenen is dan niet te zien het bewijs van een Goddelijke zending. Het bewijs van hun anti- Goddelijke oorsprong dragen ze op hun voor hoofd, omdat ze niet uitroepen de heerlijkheid Gods, maar de heerlijkheid van den mensch, die zich stelt tegen God. En wanneer we op dit alles verstandiglijk let ten dan leeren we daaruit om maar niet meer te noemen drie dingen. Allereerst dit dat we ons in alles moeten laten onderwijzen door Hem, dien God ons gaf als onzen hoogsten Profeet en Leeraar, onzen Heere Jezus Christus. Dan, dat we de roeping hebben te zorgen, dat vooral in den dienst des Woords, het Woord van Christus uitga en dat alle ketterij geweerd worde. Voorts dat we een roeping hebben, opdat ook de wetenschap beoefend worde in 't licht van Gods openbaring, opdat ze ware wetenschap zij. En met name de faculteit der Wis- en Natuur kunde aan de Vrije Universiteit, die haar arbeid vindt op dat terrein, dat het ongeloof het meest zoekt dienstbaar te maken aan de bestrijding van Gods Woord, moet door ons als een rijke gave Gods worden aanvaard en dankbaar worden gesteund. In wat de Schrift ons leert van die drie die ren komt zij öök met haar bemoediging voor die den Heere vreezen, door het getal 666. Groot zal de benauwing worden voor hen, die God blijven vreezen. Voor hen zal lijdzaamheid noodig zijn. Maar die benauwing zal niet altoos duren. Het getal des menschen is niet 777 maar 666. Het getal des menschen komt wel de vol komenheid nabij maar bereikt die niet. Het vol- komene is er alleen bij God en het werken Gods. God leidt allen, die Hem blijven vreezen, in de rust van Zijn eeuwige Sabbat. VERGADERING DISTRICT IX SCHOOLRAAD. Men wil ons wel niet euvel duiden, dat we nog eens de aandacht vestigen op de vergade ring van district IX van den Schoolraad, die D.V. Vrijdag 5 Mei a.s. te Goes zal gehouden worden. We weten wel, dat kerkelijke zaken en school- zaken onderscheiden zijn. Maar de kerken zijn ten zeerste gebaat bij goed onderwijs aan het zaad der kerk. En wat de bloei dier scholen kan bevorderen komt alzoo ook de kerken ten goede. Voor het agendum zie men de advertentie in deze Kerkbode. Moge een groote opkomst ook nu toonen, dat de liefde voor onze scholen met den bijbel, on verzwakt voortleeft. HEIJ. DE VERKIEZINGEN. Deze week was van groote beteekenis voor Nederland. Wij herdachten Oranje's geboorte dag op allerlei wijze, waarvan de grondtoon was, Gode alleen de eer. I Duidelijk bleek, dat onverbrekelijke banden t het Nederlandsche volk verbinden aan het Oranjehuis. God bestendige dezen band bij den voortduur. Nederland's kiezers en kiezeressen gingen ter stembus. Een vervroegde kamerontbinding had plaats, zoodat nieuwe afgevaardigden voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal moesten worden aangewezen. De partijen en partijleiders hebben al het mo gelijke gedaan om de kiezers en kiezeressen te bewegen hun stem aan de door hen aanbevolen partijen te geven, helaas door sommigen op een wijze, zoo scherp mogelijk te verooraeelen. Maar in dagen van verkiezingen schijnt alles te kun nen en te mogen. Beloften werden er gedaan onvervulbaar maar menig argelooze liet zich daardoor vangen. Als geen principe ons leidt, als wij alleen met de aarde rekenen, verwachten wij het van bene den en geven wij gehoor aan denzulken, die het meest beloven en het hardst schreeuwen. De rust is weer teruggekeerd, in zooverre, dat wij onze brievenbussen niet meer vol vinden met allerlei reclame om de ijverige werkers en werk sters voor den verkiezingsstrijd van de hun toe gewezen taak worden ontheven. De beslissing is gevallen Met belangstelling werd er naar uitgezien. Groote verschuivingen hadden niet plaats. Wel treft ons de vooruitgang van Antirevolutionairen en Communisten. Duizenden stemmen gingen verloren tenge volge van de dwergpartijen. De verhoudingen in het politieke leven worden steeds scherper geteekend en hoe dankbaar de Antirevolutionai ren en andere Christelijke partijen op den strijd mogen terugzien, de hemel blijft bewolkt. Een sterke regeering is wellicht niet mogelijk, mede vanwege het onderling gekrakeel der Christenen en verbrokkeling der stemmen door zooveel lijsten, maar God regeert en in dat be wustzijn geven wij alls in Zijn hand over, bid dend dat de Almachtige Nederland een regee ring schenk, die leeft uit Zijn Woord, tot welzijn van volk en Vaderland tot versterking van den band met het Oranjehuis, waarvan de eerste vorst zijn leven gaf voor recht en vrijheid. M. SCHEELE. Er is in deze maand veel gelegenheid geweest, om de liefde tot het vaderland te betoonen en te betuigen. De verjaardagen in het Koninklijke huis, de dag der verkiezingen, de herdenking van de geboorte van Prins Willem I, altemaal zijn het oogenblikken, waarop wij kunnen be wijzen, welke band ons vereenigt met ons va derland en met hen, die ons regeeren in 't bij zonder ons vorstenhuis. Maar ook in deze nationale daad moet uit komen, dat de Christen haar anders verricht dan hij, die met Gods Woord heeft gebroken. Zijn liefde tot het vorstenhuis draagt een gansch andersoortig karakter. Immers belijdt hij, dat de regeering aan ons is geschonken bij de gratie Gods, dat 's Heeren macht door haar wordt uit geoefend, en dat zij haar kracht ontleent aan Jezus Christus, den opgestanen Heiland, aan Wien gegeven is alle macht in hemel en op aarde. Het ongeloof verstaat dit niet. Het kent al leen maar regeerders, die opkomen uit het volk, die door het volk gekozen worden, en als er van gratie gesproken wordt, dan is het een gratie des volks. Daarom heeft het ook het recht om critiek uit te oefenen. Wie in hoogheid gezeten zijn, nemen hun plaats in om naar het welbe hagen der menschen te besturen, en wanneer zij daartegen ingaan, staat het de natie vrij om hen af te zetten. Dit is het beginsel, dat in de ver schillende revoluties tot zoo schrikkelijke toe passing wordt gebracht. Maar al te duidelijk wordt het, dat aldus een goede regeering on mogelijk gemaakt wordt. Om deze reden zal de Christen zijn vader landsliefde betoonen op een geheel andere wijze als de ongeloovige. Immers wordt hij een Chris ten, dat is gezalfde, genaamd, en deze zalving tot het drievoudige ambt mag zich niet bepalen tot wat in de kerk geschiedt, of wat in het huis gezin plaats vindt, maar zij moet zijn geheele leven beheerschen. Hij zal een gezalfde moeten zijn, en dat betoonen ook in de vaderlandsliefde. En het priesterlijk ambt zal dringen om de voor bidding uit te spreken voor allen, die in hoog heid gezeten zijn. In de vergadering van de ge meente des Heeren, op de samenkomsten van de kiesvereeniging. Maar ook in den huiselijken kring, en de binnenkamer. Christen zijn is moeilijk, in elk der drie amb ten, ook in het priesterlijke werk. Tenminste, wanneer er waarlijk voorbidding zal zijn, zooals Gods Woord het ons beveeltdat er gedaan worden smeekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen. Het gaat nog wel, wanneer alle dingen loopen, ongeveer zooals wij het begeeren. Dan is er wel aanmerking, maar in 't geheel ge nomen kunnen wij ons er wel mede vereenigen. Veel zwaarder wordt het evenwel, zoo wij ons met de gang van zaken niet goed kunnen vereenigen. Dan blijkt, hoe het revolutionair be ginsel ook nog zoo krachtig werkt in het hart van den geloovige. Er zijn aanmerkingen, er is critiek, soms zeer felle critiek, en helaas, dan blijft de voorbidding achterwege, of zij wordt een leege vorm. Paulus kent die moeilijkheid. Niemand bijna heeft, zooals hij, de tegenstand der overheid ge kend, en het vaderland heeft weinig gedaan, om hem uit te lokken tot voorbidding. Hij kent ge vangenschap en mishandeling, en voorziet zware tijden voor de gemeenten. Het gansche Romein- sche rijk zal zich opmaken om de kerk van Jezus Christus te verpletteren. Waarom zal hij dan nog eenige band gevoelen aan zijn vaderland, en aan hen, die in hoogheid gezeten zijn Felle critiek kunnen wij uit zijn pen verwachten. Doch hoorIk vermaan dan voor alle dingen, dat er

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1933 | | pagina 1