daarom aan de kerk van Middelburg te vragen het terrein onder deze Chineezen aan haar af te staan, opdat zij, als gemeente des Heeren, ook haar eigen Zendingstaak zou hebben en het Evangelie zou kunnen uitdragen. Die arbeid is echter zeer moeilijk. De Para- nakans spreken alle Javaansch of Maleisch, maar de Singkehs uitsluitend Chineesch en dat dik wijls in zooveel tongvallen, dat ze onder elkan der zelfs niet zich verstaanbaar kunnen maken. Het gesproken Chineesch bestaat uit acht tongvallen, die zooveel van elkander verschillen, dat een gesprek in twee tongvallen onmogelijk is. Meer dan het Engelsch van het Duitsche verschilt, verschilt de taal, die gesproken wordt in de verschillende Chineesche gewesten. Zelfs plaatsen, die betrekkelijk dicht bij elkaar liggen, zooals b.v. Den Haag van Amsterdam, hebben een verschillend dialect en zijn voor elkaar on begrijpelijk. De geschreven Chineesche taal verstaan ze echter in alle districten, voorzoover ze lezen geleerd hebben. Ieder Chineesch teeken is eigenlijk een sym bool van een woord, geen samenvoeging van letters, zooals bij ons. Dat symbool heeft door geheel China dezelfde beteekenis, maar wordt in de verschillende districten op acht verschil lende toonhoogten uitgesproken en daardoor kunnen de bewoners zich niet voor elkaar ver staanbaar maken. Wij kennen allen het teeken X., het Romein- sche cijfer voor tien. Een Franschman zegt er echter dix tegen, een Javaan sepoeloeh, een Ne derlander tien. Wanneer het teeken op het schrift staat, ver staan allen het, maar als ze het uitspreken, komt er vergissing en elkaar niet begrijpen. Zoo is het nu in het Chineesch ook. Het woord ma kan beteekenen, al naar de districten, waar het gebruikt wordtpaard, hen nep, vloek, verlamming, insect, edelsteen, ge wicht of vraag. De verschillende beteekenis moet door een meer of minder verhoogde uit spraak, aangegeven worden. Een Chinees zingt zijn woorden meer, dan hij ze uitspreekt. We begrijpen, welk een verwarring er door kan ont staan. Wie een woord niet op de juiste hoogte uitspreekt, wordt geheel verkeerd begrepen. Een kind moest in een winkel bakmeel halen, het sprak het woord op verkeerde hoogte uit en kreeg loodwit. Dan komt er nog bij, dat de toonhoogte voor ieder woord in de verschillende districten an ders is. Wat in het eene district laag wordt uitgesproken, klinkt in een ander district hoog. Een Zendelingsvrouw, door en door vertrouwd met het Chineesch uit haar district, werd over geplaatst naar een ander district. Ze bestelde één strijkplank, maar sprak het woord si (een), op de toonhoogte van het oude district uit. In het nieuwe beteekende dit woord echter op die toonhoogte zeven en ze kreeg zeven strijk planken. Een andere Zendeling, die het zoover ge bracht had na een zeer moeilijke studie, dat hij den geheelen bijbel in het Chineesch kon lezen en vertalen, zou in een ander district spreken. Hij handelde dien avond over het bekende ge deelte uit de Openbaring van Johannes, waar de heerlijkheid des hemels geschilderd wordt. De poorten bestonden uit parels. Maar helaas, hij sprak het woord parels voor dat district ge heel verkeerd uit en had zijn hoorders geleerd, dat de poorten des hemels uit varkensvleesch bestonden. Deze voorbeelden zeggen ons genoeg, hoe moeilijk het is, onder deze Singkehs te werken. Onze eigen missionaire dienaren des Woords hebben aan hun taalstudie van Javaansch en Maleisch de handen meer dan vol en hun ar beid onder de Inlandsche bevolking legt vol komen beslag op allen tijd. Het is onmogelijk, dat ze zich ook nog toeleggen zouden op de prediking van het Woord onder deze Singkehs. Daarom zocht de gemeente te Magelang, en evenzoo die van Solo en Djokja, een Chinees, die opgeleid was op de Zendingsscholen in Chine en dus de landstaal in het meestgesproken dialect volkomen meester was. Het was waarlijk niet gemakkelijk zulk een man te vinden. We moeten het helaas zeggen, dat hier alle hout nog lang geen timmerhout is. Onder de Chineezen is ook een Christendom gepredikt, vooral door Amerikaansche Zendelin gen, dat meer naar het modernisme zweemt dan naar de zuivere verkondiging van Gods Woord en de leerlingen van deze Zendelingen kunnen wij, Gereformeerden, niet gebruiken. De gemeen te te Magelang heeft dan ook wel leergeld moe ten betalen, maar thans beschikt ze over een ijverige en rechtzinnige goeroe, die met hart en ziel zijn werk verricht onder toezicht van den kerkeraad, of, waar op het practisch neerkomt, onder toezicht van Ds. Merkelijn. Deze goeroe spreekt twee van de meest voor komende dialecten onder de Chineezen te Mage lang en is ook langzamerhand op de hoogte ge komen van het Maleisch. We begrijpen echter wel, dat een missionaire dienaar des Woords voor den arbeid onder de Chineezen, niet maar dadelijk aan het werk kan gaan. Eerst zal hij minstens anderhalf jaar zich moeten toeleggen op de landstaal in de meest voorkomende dialecten en dit zal wel moeten geschieden in China zelf. Eerst daarna kan hij optreden als leider der Zending onder de Chi neezen. Gelukkig, dat hij dan reeds een begin van ar beid vindt in Magelang, Djokja en Solo, waar bovendien groote en mooie Chineesche Zen dingsscholen zijn met tal van Europeesche on derwijzers, die zonder twijfel direct geneigd zijn hulpdiensten te verrichten in dezen arbeid. OFFICIEELE BËRICrITETC"" Serooskerke. KORT VERSLAG van de ver gadering van den Kerkeraad gehouden op Maandag 13 Februari 1933. Aanwezig alle leden. Opening op gebruikelijke wijze. Notulen. Ingekomen Stukken 1Algem. Protest. Adres boek 2. ,,De Getuige" 3. Steunaanvrage Hern- hut. Jubileumcomité4. Schrijven Dep. Art. XIII der Gen. Synodedeze stukken worden voor kennisgeving aangenomen 5. Steunaan vraag Militair Tehuis Bergen op Zoom 6. idem Middelburg 7. idem Gcref. Tractaatgenoot- schap ,,Filippus" 8. idem Armenkolonie Blondo; deze stukken gaan naar de Commissie ad hoe. 9. Verzoek om de Vrije Universiteit op Zondag 12 Febr. in den gebede te gedenken, werd reeds aan voldaan 10. Verzoek van den Ring Se- rooskerke der J. V. om gebruik van het kerk gebouw op Woensdag 8 Maart e.k. voor een lezing van den heer A. Janse, van Biggekerke toegestaan. Kerkelijke stand. Een schrijven over een doop lid van de kerk van B., zal met de gewenschte inlichtingen worden beantwoord. Ingekomen met attestatie van Gapinge Jan Wondergem met 2 gedoopte kinderen van Vrouwenpolder Gerrit Geerse en echtgenoote en vier inwonende ge doopte kinderen. Attestatie aangevraagd naar Kamperland door Jan Melis. Rapporten. Br. Wondergem doet uitvoerig verslag van de gehouden Classicale vergadering. Br. Ton rapporteert over het Jaarfeest der Kna- penvergadering. Diaconale Zaken. Saldo per 1 Jan. 53.24J/>. Ontvangsten 184.46. Uitgaven 143.20. Saldo per 1 Febr. 94.50^. Verschillende gevallen worden behandeld. Censura Morum. Rondvraag. Sluiting. DE KERKERAAD. Zonnemaire, Februari 1933. D.V. hoopt de WelEerwaarde Ds. Z. Hoek te Zonnemaire op 5 Maart 1933 den dag te herdenken, waarop hij voor 40 jaar in het ambt werd bevestigd. In 1892 candidaat aan de Vrije Universiteit geworden, deed hij 5 Maart 1893 zijn intrede bij de kerk van Zuidland, welke gemeente hij diende van 5 Maart 1893 tot 1 Augustus 1897. Daarop vertrok hij naar Ambt-Vollenhove (B.)waar hij zijn intrede deed op 8 Augustus 1897 en haar diende tot 15 Mei 1904. Hierna werd Ambt-Vollenhove (B.) voor Nieuw-Dordrecht verwisseld. Daar deed hij zijn intrede op 22 Mei 1904 om haar 20 Mei 1907 te verlaten. Daarop deelde de kerk van Duisburg in zijn dienst. Deze Hollandsche kerk in den vreemde diende hij van 27 Mei 1907 tot 26 Februari 1911. Beroepen door de kerk van Zevenhoven, keerde hij naar Nederland terug, om op 5 Maart 1911 daar zijn intrede te doen en deze kerk diende tot 8 Juni 1913. Hij vertrok daarop naar zijn tegenwoordige gemeente, welke hij thans dient vanaf 15 Juni 1913. Zijn Eerw. hoopt D.V. 10 Maart in het kerk gebouw een gedachtenisrede uit te spreken. Moge de Heere hem die noodige krachten geven welke hem toebedeeld zijn in zijn vorige gemeenten en ook in zijn tegenwoordige ge meente, welke hij thans 20 jaren dient, om zijn verder leven in het volle vertrouwen te geven in Gods hand, en hij hiervan de ware vruchten mag oogsten. Namens den Kerkeraad, J. v. d. PANNE. VERGADERING van den Kerkeraad van St. Laurens, gehouden op 16 Febr. 1933. Praeses, Ds. A. Koning, opent de vergadering, laat zingen Ps. 105 1 en ieest Collossen 1 1-12 en gaat voor in gebed. Eén ouderling met kennisgeving afwezig. Notulen gelezen en goedgekeurd. Ingekomen Stukken a. Huishoudelijke Rege ling Classis Middelburg b. van de Zendings commissie, dat de uitgestelde lezing door Ds. Wiersinga op Zondag a.s. zal worden gehouden; c. van de J. V. een verzoek het kerkgebouw te mogen gebruiken voor het vieren van een jaar vergadering. Het antwoord zal op de eerstvol gende vergadering der J. V. door een afgev. worden gebracht d. een schrijven van de Ver. voor Hooger Onderwijs, heeft de aandacht van den kerkeraad; e. van het Geref. Tractaatgenoot- schap ,,Filippus", dank voor ontvangen steun en verzoek om hernieuwden steun voor versprei ding van kalenders in het leger en op de vloot. Zal uit de kas voor Alg. doeleinden worden verstrektvan de N. M. B., afd. Middelburg, om steun voor het Militair Tehuis evenzoo van de afd. Bergen op Zoom. Beiden zullen uit de kas voor Alg. doeleinden een gift ontvangen g. van den Classiscorrespondent een overzicht van de financiën der Zending. Met dankbaarheid kennis van genomen. Rapporten. Ziekenbezoek. Praeses heeft ver schillende zieken bezocht en kon een tamelijk opgewekten toon doen hooren. Br. Koole brengt verslag uit van de gehouden Classis vergadering Diaconale Zaken. Enkele steunaanvrage wor den behandeld. Liturgische aangelegenheden. Het z.g. stille gebed zal ingevoerd worden op Zondag 5 Maart a.s. Rondvraag. Verzocht wordt vertegenwoordi ging op de a.s. Jaarvergadering der Knapenver- gadering. Br. Vroon wordt afgevaardigd. Lezing Persverslag. Sluiting. DE KERKERAAD. '"¥oEk^MTKONDIGiïTr™ Het gebruik van het Grieksch door den Heere en Zijne Apostelen in Pa lestina door Dr. S. Greijdanus. Uitgave van J. H. Kok N.V. te Kampen, 1932. Dit werk van 48 pagina's met vele noten ter verduidelijking geeft de rede, welke door den scherpzinnigen Nieuw-Testamenticus der Theo logische School Prof. Dr. S. Greijdanus uitge sproken is bij gelegenheid van de overdracht van het rectoraat. Dat de lezing inspanning vergt, is wel te ver staan, maar toch is het eene oorzaak tot blijd schap, dat zulke bevoegde als Prof. Greydanus deze zaak eens van alle kanten belicht. De Kerk vaders meenden, dat het Syrische of wel He- breeuwsch de moedertaal des Heeren en Zijner eerste discipelen was geweest. Later is meer gedacht aan het Arameesch, waarbij men zich beroept op enkele uitdrukkingen in het Nieuwe Testament. Toch is hiermede de vraag nog niet geheel beantwoord of de Heere en Zijne apos telen ook het Grieksch hebben gekend en ge sproken. De geleerde schrijver toont nu aan uit de geschriften van Flavius Josephus en menige uit drukking in de verschillende boeken des Nieu wen Testaments, dat tijdens Jezus' omwandeling op aarde het Grieksch bij de Joden bekend was en uit de woorden en geschriften der apostelen zou het genoegzaam blijken, dat het Grieksch niet onbekend was, ja, dat zij het hebben ge sproken en geschreven. Op vele gronden komt de schrijver dan ook tot de conclusie, dat er geen reëele basis is voor de bewering, dat de Heere en Zijne apostelen niet ook het Grieksch zouden hebben gekend en gesproken. Heel deze rede verraadt het geestesproduct te zijn van den stoeren wetenschappelijken wer ker, die geen enkel detailpunt vergeet om zoo te komen tot den logischen opbouw der con clusie, waartoe hij aan het slot komt. Voor de beschouwing der latere prediking heeft dit woord dus wel wat te zeggen en daar om zij deze rede ter lezing en bestudeering onzen theologen aanbevolen en verder allen, die in deze kwestie belangstellen, al moet bij voorbaat opgemerkt, dat het werkelijk geen verpozings- lectuur is, maar dat wordt geëischt de volle inspanning van het verstand. Wie daarvoor niet bang is en wat hersengymnastiek is in onzen tijd ook wel goed die koope, leze en over- denke. In elk geval blijkt ook hier weer, dat onze professoren over verschillende kwesties mee spreken kunnen. K. B. SCHEELE. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Met vriendelijken dank ontvangen van een tweetal zusters een zending tijdschriften ,,De Spiegel In verband hiermede willen wij gaarne een bescheiden vraag richten tot allen, die met ons medeleven en arbeiden in het werk der Evangelisatie. De linnenkast van onze Dameshuisbezoek-commissie is ledig en dat bij zoo groote behoefte aan linnen en wollen onder goederen. Wij vragen niet veel, als wij b.v. uit elk gezin (voorzoover wij in staat zijn daaraan gevolg te geven) als wij eens een paar stuks ontvangen, dan zijn wij voorzien en vele arme stadgenooten zou den daardoor verblijd worden. Wilt a.u.b. onze klei nen gedenken? Kinderkleeren zijn ons zeer welkom. Is er ook een of andere vereeniging, die nog eenige restanten heeft Prachtig Oud en nieuw, wij kunnen alles gebruiken een bericht aan huis of uw adres in mijn brievenbus en alles wordt afgehaald. Br. en zr., zoo vaak hebt U ons in den arbeid geholpen, die arbeid is moeilijk, maar tezamen ge dragen maakt het licht. Laat ons dan goeddoende niet vertragen. Dat het woord van onzen Koning weerklank vinde in ons hartVoorzoover gij dit een van mijn minste br. gedaan hebt, zoo hebt gij dat mij gedaan. Namens de Evangelisatie Commissie, KORTEKNIE, Secretaris. Molstraat 26. Terneuzen. Ontvangen collecten uit de Classis Axel voor Evangelisatie België Aardenburg 8.64 Hoek 10.Oostburg 16.63; Terneuzen ƒ27.05; Zaamslag 20.13 Geref. Kerk Terneuzen gevonden in de collectebus voor Chr. School Denderleeuw 1.50. Voor Evangelisatie BrabantGeref. Kerk Zaam slag 20.Terneuzen f 27.05. Geref. Kerk Aardenburg voor Verstrooide Geref. in Ned. Indië 10.30. Kerk Zaamslag voor Jodenzending 10. Geref. Kerk Hoek voor Hulpbehoevende Kerken 11.62. M. RIEMENS. VEREENIGINGSLEVEN. Geref. Meisjesvergadering NuniaMiddelburg. Afdeeling I. Bijb. Gesch. „Davids omzwervingen" door Cathrien Wattel. Na de pauze ReciteerenLena Legerstee, Tini Graafhuis en Saar van Maldegem. Afdeeling II. Bijbelsch opstel „Davids omzwervingen" door Nelly le Cointre. Na de pauze Bijdrage door Maatje Bolier en Jo Adriaanse. Afdeeling III. Bijb. Gesch. „Davids omzwervingen II", door Fran- cien Roose. Reciteeren Leni Kingmans. Geref. Meisjesvereeniging „Meisjesroeping"M'burg. Afdeeling A. N. T. Efeze 4, M. Wattel. Vad. Gesch. „Het voorspel van den 80-jarigen oorlog", II, 1 Jan. '29, B. en B., C. de Boeft. MemorisatieF. de Vos. Poëzie J. Willemse. Afdeeling B. N. T. Schets 28IV. Hand. 21 enz. door Bep Graafhuis. Anti Rev. Beg. „Groen van Prinsterer", B. en Bew. \5/2/'25 door L. Ton. Memoriseeren S. Sanderse. PoëzieGr. Davidse. Geref. Jongelingsver. Sola-FideMiddelburg. Schriftstudie „De zondeval", vr. W. Camper. Huishoudelijke zaken. Aanvang 8 uur. V. „Dr. Lützen Wagenaar", Middelburg. G. B. art. 21. „Van de voldoening van Christus", vr. J. de Poorte. K. G. 4. „Van het Oosten naar het Westen", vr. A. Tange. J. V. op Geref. Grondslag Pred. 12la te Koudekcrke. Vergadering Zaterdagavond 7.30 uur precies in het Vercenigingsgebouw. Schriftstudie No. 25, 41ste Jaargang Geref. J. BI. „De Kwade Engelen" door vriend K. Melis. Voordracht door vriend W. Maas. Memorisatie door vriend Joh. Izeboud. Maatsch. Onderw., deel I, les 16 „Handhaving van het Recht" door vriend S. de Kam. Knapenvergadering „Samuël", Middelburg. Afdeeling II. Gew. Gesch. „Achab en Nabot" door vr. Bassie. Kerk. Gesch. „De Doleantie" door vr. J. Goedbloed. Afdeeling III. B. G. 1 Kon. 21 „Goddelijk recht tegenover vorste lijk onrecht" door vr. Kabboord. V. G. „Jan de Witt" door vr. Kingmans. Geref. Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel". O. T. Schets 43 „Samuël als Richter" door vr. J. v. Maldegem. Vad. Gesch. Schets 28 „Een nieuwe geest" door vr. G. Ruitenbeek. PREDIKBEURTEN IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 19 FEBRUARI 1933. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Hofpleinkerk 9.30 uur Ds. D. Scheele 6 uur Cand. A. W. T. Neijenhuis Noorderkerk 9.30 u. Cand. A. W. T. Neijenhuis 2 uur Ds. D. Scheele 6 uur Cand. M. de Regt te Middelburg. Arnemuiden 9.30 en 2 uur Ds. H. Scholing Voorber. H. Av. Domburg 9.30 en 2 uur Ds. J. E. Visser Bed. H. Av. en Dankz. Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. P. J. O. de Bruijne Grijpskerke 9 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. A. C. Heij Koudekerke 9 uur Ds. A. C. Heij 2 uur Lezen eener Leerr. St. Laurens 9.30 en 2 uur Ds. A. Koning 6.30 uur Ds. H. A. Wiersinga Zendingsrede. Meliskerke 9 en 2 uur Ds. M. Vreugdenhil Bed. H. Av. en Dankz. Oostkapelle 9.30 en 2 uur Ds. E. Douma Serooskerke 9.30 en 2 u. Ds.W. F. M. Lindeboom Bed. H. Av. en Dankz. Souburg in de Herv. Kerk 4.15 uur Ds. W. F. M. Lindeboom 8 uur Ds. P. J. O. de Bruijne Veere 9.30 en 2 uur Ds. J. v. d. Guchte Vlissingen 9.30 en 2 uur Ds. H. A. Wiersinga Collecte behoeftige Idioten enz. Vrouwepolder 9.30 uur Ds. P. J. O. de Bruijne 2 uur Lezen eener Leerr. Westkapelle 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. mm j*.i X.C.'Xi\CK CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Ds. J. Meester Bruinisse 9.30 en 2 uur Ds. J. P. Unger Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Ds. F. Staal Geersdijk 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Haamstede 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kamperland 9 en 2 uur Ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerlcerk 9.30 en 6 uur Ds. M. Heuzeveldt 2 uur Lezen eener Leerr. Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Scharendijke 9.30 en 2 uur Ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur Dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Ds. Z. Hoek CLASSE THOLEN. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Ds. W. M. le Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur Cand. G. J. de Leeuw Hulppred. te Hoorn. Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Dhr. K. de Vries Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Cand. de Kluis te Utrecht. Tholen 9.30 en 6 uur Dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 u. Ds. C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Cand. M. de Regt te Middelburg. Borssele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Driewegen 9.30 uur Ds. G. van Heiningen Bed. H. Av. 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Ds. A. Scheele Goes 9.30 en 5.30 uur Ds. W. H. v. d. Vegt 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Ds. Joh. Booij Heinkenszand 9.30 en 2 uur Cand. J. M. Mulder te Goes Yerseke 9.30 en 2 uur Ds. H. Torenbeek Wemeldinge 9.30 en 2 uur Kruiningen 9.30 en 2 uur Ds. J. Koolstra Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Ds. E. Beukema Wolphaartsdijk 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Ds. G. van Heiningen CLASSE AXEL. Aardenburg 9.30 en 3 uur Cand. C. v. d. Boom te Overschie. Woensdag 6.30 uur Cand. P. B. Lengkeek Axel 9.30 en 2 uur Ds. J. S. Post Hoek 9.30 en 2 uur Ds. C. B. Bavinck Oostburg 9.30 en 2 uur Ds. Th. P. Potma Schoondijke 9.30 en 2 uur Ds. D. J. de Vries Terneuzen 9.30 en 2 uur Ds. S. Groeneveld. Zaamslag 9 en 2 uur Ds. A. B. W.M.Kok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1933 | | pagina 3