KERKNIEUWS. OFFÏCIEBLE BERICHTEN. BOEKAANKONDIGING. geleden wordt. Het is inderdaad een grooter wonder, dat de overgroote meerderheid dier reusachtige menschenmassa eiken dag haar brood en drank ontvangt, dan dat er velen gevonden worden, wier verzorging onregelmatig en ge brekkig is". Dankbaar erkennen wij hierin de goede hand van God, Die bij gehoorzamen aan Zijn gebod: „weest vruchtbaar en vermenigvuldigt u", ook allerlei middelen gaf, dat de mensch zich kon voeden en kleeden, en een dier middelen is ze ker wel geweest het z.g.n. kapitalisme. Maar, wij zien de bezwaren niet voorbij en wij gelooven het met Bavinck, dat het mogelijk is, „dat er een andere regeling zich voorbereidt, waarnaar de ontzaglijke rijkdom dezer eeuw aan stoffelijke en geestelijke goederen meer gelijk matig over alle klassen der maatschappij wordt verdeeldRijkdom, geestelijk en stoffelijk, zal steeds minder een voorrecht worden, waarvan wij geheel naar eigen believen en uitsluitend voor onszelf mogen genieten meer en meer zal naar den Heid. Cat. ieder lid der gemeente zich schuldig moeten weten, om zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der anderen leden gewillig en met vreugde aan te wenden." Maar, in den strijd voor sociale gerechtigheid, is daarom ons nog niet elk middel welkom, en elk doel juist. Wij geven toe, dat, zooals theoretisch be schouwd, een maatschappelijke orde van zaken, waarin naar socialistisch iedeaal de productie middelen in handen der gemeenschap zouden zijn, niet direct in strijd is met de Heilige Schrift, zoo is de eisch van het Nat. Socialisme, bre king van het rente-verbod, en radicale hervor ming van het grondrechtdat ook niet. Voor zoover het economische verlangens bevat, is er over te praten, over mogelijke uitvoerbaarheid enz., en dan is noch m.i. de Marxistisch-socia- listische eisch doorvoerbaar, en ook niet de Nationaal-socialistische eisch, maar daarover zou te praten zijn. Maar hier is meer socialistische beschouwin gen in den geest van Marx zouden in naam van sociale vrijheid en gerechtigheid aan de leiders der maatschappij een macht geven, dat niemand koopen mag en verkoopen dan met hun wil, en niet alleen, dat daardoor de mensch als God zou zijn, maar terwille van mogelijke2) sociale gerechtigheid zou die mensch, die in naam van de maatschappelijke gemeenschap, alles zou re gelen, op alle andere terreinen, die de Heere ons gaf, een zoo scherp mogelijke verdrukking kun nen uitoefenen. 3) Maar dien prijs kunnen en mogen Christenen niet geven voor sociale gerechtigheid, en terecht hebben zelfs Christen-arbeiders, terwijl toch hun sociafle nood heel groot was, den strijd met het Marxisme aangebonden. Zoo staan wij ook tegenover het Nationaal- Socialisme haar leuzen lijken ons wel sympa thieker, het Nationaal-Socialisme verwerpt den klassenstrijd, verwerpt het historisch-Materialis- me, handhaaft den privaten eigendom en schijnt zelfs voor haar renteverbod steun te vinden in de Heilige Schrift, Lev. 25:36 (woekerrente), Deut. 23 19 (lees eveneens voor woekerrente) en ook haar verlangens aangaande den grond eigendom lijken veel op Gods eischen dienaan gaande in de Mozaïsche wet. Maar, zij voert ons naar staats-almacht, alle economische en sociale verlangens zullen hun behartiging vragen ondergeschikt aan het staats belang. Nog weer afgezien van praktische doorvoe ring, het Nationaal-Socialisme zal niet den maat- schappelijken mensch tot God maken zooals het Marxisme, maar den politieken mensch, den staatsman, voor de onderdrukking zal dit geen verschil maken, en hier liggen onze bezwaren. Christenen zijn niet behoudend of reactionair, perse ook het maatschappelijk-nieuwe verwer pend, maar zij mogen niet meewerken aan de totstandkoming van dingen, die zoozeer lijken op dingen, die de Schrift zegt van den Antichrist, zie o.a. 2 Thess. 2 4, Op. 13 16, 17. Echter, men zegt, ik verwerp dat „nationale", ik ga niet mede met het „sociale" dier nationa listen, ik voel alleen zooveel voor de gedachte, dat eens de sterke man onder ons zooveel wan toestanden zal opruimen, onder de huidigen re- geeringsvorm blijft alles maar bestaan, het par lementaire stelsel heeft zijn tijd gehad. Wordt het niet hoog tijd, dat het gezag zich eens gelden laat Alles schijnt maar te mogen, de communisten mogen zelfs na de voorlezing der Troonrede door de Koningin in de Tweede Kamer roepen. En, Mussolini zou dat verbieden, en Hitier re geert nog niet eens, en duldt al geen tegenspraak. Goed, de sterke man regeert, maar naar welke beginselen Naar een omlijnd programma, het behoeft geen betoog, dat „sterke man" en om lijnd programma elkander uitsluitend. Zal hij regeeren naar recht en gerechtigheid Dat kan, maar moet hij het ook En wie zal het voor hem uitmaken Hij moet maar regeeren voor bepaalden tijd maar wie zal den sterken man, als hij aan wil blijven, verjagen Hij moet één zijn met de massa, en uit de massa-ziel zijn bezieling vindenmaar als hij nu eerst de macht mag nemen, als „vleesch geworden massa", zal het dan niet beter zijn, dat de massa uit hem leeft. Hij zal alleen doen, wat de massa verlangt, krachtens zijn eenheid met de massa, maar juist dan, zal hij dan recht doen Hij is zoo groot, dat hij den juisten daad steeds zal kiezengelukkig, als wij dat kunnen ge looven Hijmaar laat ons ophouden, hij zal alles kunnen, als hij een soort boven-mensch is, een mensch, waarin het mensch-zijn een hoogtepunt heeft bereikt. Het is toch maar gelukkig, dat Mussolini zoo eerlijk is, en dat ook Hitier zoo openhartig is Mussolini heeft zich openlijk genoemd den Mes sias van Italië, en Hitier voelt zich in zijn beste oogenblikken, als hij zich mee laat sleepen door zijn gevoelens, een mensch van hooger rang, in hem is een openbaring van Nietzsche's Über mensch. 4) Volkomen terecht houdt Hitier zijn eisch dan ook volhij moet Duitschland redden. hij moet rijkskanselier worden, en al kost het hem misschien veel aanhangers, hij bleef aan zijn beginsel trouw. 5) Hitier wil Duitschlands Messias zijn of het hem gelukken zal, dat is de vraag, maar het doet aan de gedachte niet af cle verheerlijking van den mensch komt in de leidersgedachte sterk uit: kunnen Christenen daarmede accoord gaan Ons antwoord mag niet anders zijn dan „neen", een heel beslist „neen". In plaats van het Nat. Socialisme aanvaarden, past ons er voor te hui veren. Wat moet er van de wereld worden, als de naties zoo tegen elkander opgezweept worden, als de nationale levens- en wereldbeschouwingen het doen Wat moet er komen van de mensch- heid, als de wil tot macht in zijn Messiassen gaat vooropstaan V/at moet er van Christus' Kerk worden, als zij bij de gratie der sterke mannen en der nationale gedachte mag blijven bestaan Wat moet er worden van ons Christelijk ge loof, als wij dit willen samensmelten met deze nieuwe afgoderij God beware ons er voor. Maar dan is het ook onze taak te strijden voor de Christelijke levens- en wereldbeschou wing, ook in de politiek. Wij allenDe predikanten vooraan. Wel eens wordt de klacht gehoord, dat onder hen de politieke belangstelling afneemt, en dat in de Anti-revolutionnaire partij predikanten van an dere kerk-formatie iets voor hebben boven Gereformeerde predikanten al zou het waar zijn, het blijft hun taak, waar de kerk als orga nisme toch ook een roeping heeft in politiek en maatschappij, vooraan te staan. Maar met hen moeten wij allen strijden, ieder naar eigen gaven en krachten. Wij weten, waarvoor wij strijden, en als wij het niet weten, wat is er veel gelegenheid voor jong en oud het te weten te komen. Wonderlijk toch, dat het Anti-revolutionair program zonder iets te weten van Fascisme en Nat. Socialisme zoo mooi toch den weg wijst. Het kan ook niet anders, want het heeft daar toe Gods Woord geraadpleegd. 6) Meliskerke. M. VREUGDENHIL. 1) Verzamelnaam voor socialisme van aller lei tint, dat uitgaat van de beschouwing van Karl Marx, den grondlegger van het hedendaag- sche socialisme. 2) Gesteld de mogelijkheid, wie gelooft dat zoo gemakkelijk 3) Men zal een kerk willen bouwen, maar de machthebbers hebben de productiemiddelen, den grond, steenen, beschikken over de arbeiders enz. En zoo op alle terreinen -1) Nietzsche was een Duitsch wijsgeer, die nog altijd op de Duitsche jeugd grooten invloed oefent. Wat de ontplooiing van den wil tot macht dient is goed, heeft hij geleerd. Alle men- schen moesten helpen den grooten krachtmensch, den Übermensch, voort te brengen. 5) Nu is weer een bericht, dat in een der Duitsche staatjes Hitier weer een mooie over winning heeft behaald. Velen meenen in dezen tijd iets bijzonders te moeten doen voor het gezag en tegen het communisme beginsel-verzet lijkt te eenvoudig. En toch, m.i. zijn al die bijzondere dingen overbodig laten wij onze roeping volbrengen, en de uitkomst stellen in de handen van den Koning der koningen. Tenslotte is het parlementaire stelsel dan zoo goed Misschien in zijn huidigen vorm niet, maar wie kan buiten den gevaarlijken weg van dicta tuur een beteren weg aanwijzen En, als ook hier het Anti-revolutionaire programma gevolgd wordt, dan worden vele uitwassen voorkomen. Een krachtig gezag is bij dit program veilig, en het duldt toch ook niet de onderdrukking en aantasting van de vrijheden des volks. Ds. N. Streefkerk, gekomen van Wormer, deed na bevestigd te zijn door zijn zwager Ds. J. van der Kooij, van Mildwolda, met Jesaja 51 16, zijn intrede als predikant der Geref. Kerk van Wolvega met een predikatie over Jes. 62: 1. Te Rotterdam heeft de Kerkeraad beslo ten een voorstel om bij de Generale Synode adhaesie te betuigen aan het voorstel der Classis Zaandam inzake het zoeken van institutaire een heid met Kerken van andere Gereformeerde ge zindheid in ons vaderland, met instemming naar de Classis door te zenden. De Classis Dordrecht heeft op het agen dum van haar eerstvolgende vergadering staan een voorstel om aan de Part. Synode van Zuid- Holland (Zuid-ged.) te verzoeken een bijzondere collecte uit te schrijven voor de door den nood het zwaarst getroffen Kerken. Er zijn Kerken, waar het meerendeel der leden werkloos is (o.a. in de streken der scheepswerven), en een ander deel der leden (o.a. tuinders) zooveel moeite heeft om te leven, dat de Kerken haar aller noodzakelijkste inkomsten beneden dragelijk peil zien zinken. Ook de pensioenen, die door onderlingen aanslag geregeld worden en voor elke Kerk een zwaren last op het budget vormen, gaan mede hierdoor gevaar loopen. Reeds kwam het voor, dat een enkele Kerk haar aandeel niet meer betaalde. De Part. Synode in Zuid-Holland zal dezen zomer de pensioenen noodgedwongen moeten verlagen en allicht vindt de komende Generale Synode dan dit onderwerp ook voor het heele land op het agendum. A. R. Onze strijd. In de „Schev. Kerkb." schrijft Ds. W. H. Gispen Sr. „Als we het wel zien, komen de Gereformeer den hoe langer hoe meer in strijd met kerkelijke richtingen van rechts zoowel als van links. Telkens komt ons een uitspraak van wijlen Prof. Bavinck in de gedachte. Het was in een persoonlijk onderhoud, dat hij mij zeide „De toekomst van de Gereformeerde Kerken zie ik donker in. Ze zullen bestreden worden van uiterst rechts én door degenen, die naar het ethische overhellen. En naar beide zijden zullen we leden verliezen". Dat hebben we ook hier in Scheveningen on dervonden in het jaar dat voorbijging. Uiterst rechts is het stadium van het oud- Geref. reeds voorbij en zoekt de waarheid bij een om zijn overtuiging afgezet Hervormd predi kant, die noch den v/eg der afscheiding noch dien der Doleantie wil gaan, maar zich nog be schouwt als predikant van de Herv. Gemeente, waar hij is afgezet en waar hij alleen de kinder- kens doopt, voor wie bij hem de doop gezocht wordt. Aan de andere en tegenovergestelde zijde werkt de Zoeklicht-beweging, met de leeringen, die tegen de leer der verkiezing en der bizondere verzoening hoe langer hoe meer zich duidelijk kanten." Zendingsatlas. Bij Gebr. Zomer Keu- ning's Uitgeversmaatschappij te Wageningen is thans verschenen een „Atlas van de Zendings terreinen van de Geref. Kerken in Nederland" door Ds. W. Breukelaar en Ds. L. G. Goris. Deze 10 kaarten, waarvan een enkele geheel vernieuwd is en de andere voorzooveel mogelijk verbeterd, werden geteekend door Ds. Goris en werden tevoren in het „Zendingsblad" afgedrukt. Overlading werd vermeden, om alleen het Zen dingswerk op de terreinen te laten zien. Om den prijs (franco thuis vier heele dubbeltjes) laag te houden, werden de kaarten niet in kleuren ge drukt. Bij elke kaart is een lijst gevoegd van de verschillende plaatsen die er op voorkomen en een aanwijzing in welk kaartvak zij te vinden zijn, alsmede een aanduiding van den arbeid die er geschiedt. Voorts heeft elke kaart een bij schrift, waarin een kort overzicht van het ter rein en zijn bearbeiding gegeven wordt. De Gereformeerde Kerkbode voor de Geref. Kerken op Schouwen-Duiveland en Tho- len bevatte de volgende mededeeling van den hoofdredacteur Dr. J. van Lonkhuijzen te Zie- rikzee. Aan vragers. Men vraagt ons of wij nog denken te ant woorden op de laatste reeks van Heraut-artikelen aangaande de bevoegdheid der meerdere verga deringen om een kerkeraad af te zetten. Zeer zeker denken we daarop te antwoorden. Kort. En afdoende voor die zien willen, naar we hopen. En als ons afscheid in deze materie. In het Maartnummer van het Geref. Theol. Tijd schrift. Wie belang in de kwestie stelt (en het is een zeer belangrijke kwestie in ons kerkelijk leven, als het verleggen van een wissel) en de waarheid wil kennen, die verzuime niet ook dat artikel te lezen. v. L. In de Amsterdamsche Kerkbode schrijft Dr. B. Wielenga over Prof. Lindeboom in zijn beteekenis voor het werk der Evangelisatie o.a.: „Professor Lindeboom behoorde niet tot het type arbeiders, die verre wegen gaan om zielen te winnen en verwaarloozen wat dichtbij is. Ieder die in zijn huis woonde of tijdelijk ver toefde, vrouw, kinderen, logé's, dienstbode, be zoekers, allen werden aangesproken, vooral Zondags in verband met de preek, maar ook naar aanleiding van ernstige nationale of per soonlijke gebeurtenissen. Dit toespreken was evangeliseeren. De Persoon van den Heere Jezus stond op den voorgrond. De spoorwegcoupé, het dek van de stoomboot, de tochtige sjees en de open boerenwagen, wer den terreinen van arbeid. Soms op den man af, maar ook indirect. Prof. Lindeboom kon niet lang zwijgen over de dingen van het Koninkrijk Gods en zeker kon hij niet lang praten over dingen, die geen verband houden met het Ko ninkrijk Gods. Zelfs de plaats, die het meest ongeschikt schijnt te zijn om te evangeliseeren de restauratie zaal van een hotel was voor Lindeboom geen belemmering. Tijdens de mobilisatie kwam de Professor in Amersfoort de eetzaal van een hotel binnen, die ten deele gevuld was met of ficieren. „Heeren", zei Lindeboom, ,,U vindt het wel goed, dat ik hier doe wat ik thuis gewoon ben te doen". Toen volgde een gebed, hardop. Na afloop van den maaltijd luidde de vraag „Zeker willen de heeren wel een goed woord hooren". Daarop werd het onafscheidelijk bijbeltje voor den dag gehaald en een periscoop gelezen. Niemand durfde spotten of storen. De persoonlijkheid van Lindeboom, de rustige, verzekerde manier van optreden, imponeerden en legden beslag op de aanwezigen." K. B. S. VERGADERING van den Kerkeraad (Smal). Middelburg, 26 Januari 1933. PraesesDs. D. Scheele. Aanwezig 25 broeders. De Praeses opent de vergadering, leest Mare. 1 vers 3845 en gaat voor in gebed. De notulen der vorige vergadering worden ge lezen en vastgesteld. Ingekomen Stukken 1Schrijven van br. de Poorte, dat hij benoeming tot lid der bijzondere Commissie voor de Generale Synode aanneemt en een schrijven van br. Huizinga waarbij ont heffing van deze benoeming wordt verzocht, een schrijven van de Zeeuwsche Jong. Vereen, op Geref. Grondslag om op het 40-jarige jubileum over een der kerkgebouwen te mogen beschik ken voor haar morgenvergadering, met gunstig advies doorgezonden naar de Commissie van Beheer een dergelijk verzoek van het Comité Zeeuwsche Ouderlingen Conferentie voor de vergadering van 26 April a.s., eveneens een verzoek van de Jongelingsvereen. Lützen Wa genaar om afvaardiging naar haar jaarvergade ring, de brs. jeugdouderlingen worden namens den kerkeraad afgevaardigd een uitnoodiging van het Bestuur van het Geref. Rusthuis, voor de wijkouderlingen om de herdenking van het 10- jarig bestaan bij te wonen, wordt toegestaan een schrijven van de kerk te W. inzake een belijdend lid een schrijven van een dooplid, dit dooplid zal worden afgevoerd een 3-tal brie ven van leden der kerk, die zich aan het opzicht der kerk wenschen te onttrekken, twee dezer verzoeken worden aanvaard, één in handen van wijkouderlingen gesteld. Commissie voor doopaanvragen enz. een aangevraagde attestatie toegestaan en ingekomen doopattest aanvaard. Sectierapporten: Sectie I een zuster die zich on der 't opzicht der kerk wenscht te stellen, zal door predikant en wijkouderling worden bezocht. Een dooplid zal van de doopledenlijst worden afge voerd. Sectie II, rapport omtrent een belijdend lid dat zonder attestatie is vertrokken, den betrok ken kerkeraad zal worden aangeschreven. Een dooplid wordt onder opzicht der jeugdouderlin gen gesteld. Rapporten van beide Secties omtrent het aan tal gedane huisbezoeken worden uitgebracht. Algemeene rapporten worden uitgebracht. Rapporten betreffende bezoek van wijkouder lingen bij de belijdeniscatechisanten. Br. Loodewijk wordt op zijn verzoek onthef fing verleend als lid van de bijzondere Com missie voor de Generale Synode. In deze Com missie worden gekozen de brs. Vertregt en Terpstra. Rondvraag. Dankzeqqinq. Sluitinq. DE KERKERAAD. Middelburg. Vergadering van de Commissie van Beheer Maandag 30 Januari, 's avonds 7.30 uur. DE SECRETARIS. Serooskerke. KORT VERSLAG van de vergadering van den kerkeraad op Maandag 23 Januari 1933. ,JC yju Aanwezig alle leden. Na de opening der vergadering condoleert br. C. Jobse Ds. Lindeboom in sympathieke woorden met het overlijden van zijn grootvader, Prof. L. Lindeboom, waarvoor deze hartelijk dank zegt, evenals, mede namens zijn familie, voor het schrijven van deelneming van den kerkeraad, te Kampen ontvangen. De notulen worden gelezen en goedgekeurd. Ingekomen Stukken. 1. Verzoek van de Pers- vereeniging der Zeeuwsche Kerkbode om be knoptheid van het Kort Verslag. Wordt naar gestreefd. 2. Rooster van een catechisatie voor Schipperskinderen. 3. Tarieven van het zieken huis „Bethesda" te Vlissingen. Deze beide stuk ken worden voor kennisgeving aangenomen. 4. Knapenvergad. „Samuël" vraagt vertegenwoor diging op haar Jaarfeest, 3 Febr. a.s. Aangewe zen worden de brs. Johs Wondergem en C. Ton. 5. Verzoek van de Zangvereeniging „Soli Deo Gloria" om gebruik van de consistorie op de Woensdagavonden. De consistorie is Woens dags om de 14 dagen reeds aan de M. V. „Jaagt den vrede na" afgestaan. Geantwoord zal wor den, dat de mogelijkheid van een andere oplos sing eerst dient te worden onderzocht. Kerkelijke Stand. Gedoopt Maatje Maria Pol derman Ad. Attestatie aangevraagd naar Gapinge door Abraham Wondergem en zijn echtgenoote Wil- helmina WondergemGoedbloed. Rapporten. Br. J. Jobse rapporteert over het jaarfeest der J. V. 12 Febr. a.s. zal D.V. Voorbereiding en 19 Febr. Bediening van het H. A. worden gehouden. Het bezoek namens den Kerkeraad aan de ver- eenigingen onder kerkelijk toezicht voor het jaar 1933 wordt geregeld. Naar de a.s. Classicale vergadering worden afgevaardigd als primi Ds. Lindeboom en oud. C. Jobse, sec. oud. Johs Wondergem. Voor preeklezen in voorkomende gevallen worden, naast br. C. Jobse, aangewezen de brs Louwerse en Sturm. Diaconale Zaken. Kassaldo per 1 Dec. '32 292.97Yi- Ontvangsten in Dec. 175.07J^. Totaal 468.05. Uitgaven 414.80J^. Batig saldo per 31 Dec. '32 53.24^. Talrijke gevallen worden besproken en leiden tot een beslissing. Rondvraag. Ingediend worden de rekening van ontvangsten en uitgaven van Kerk en Diaconie over het jaar 1932. Twee commissies tot het nazien der boeken worden benoemd. Als datum voor de vergadering van den kerkeraad met de belijdende leden der gemeente wordt voorloopig vastgesteld Woensdag 22 Febr. a.s. Sluiting. DE KERKERAAD. Nehemia, de held Gods door L. Oranje Cz., illustraties van Jac. Eriks. Naaml. Venn. W. D. Meinema, Delft. Dit werk bedoelt niet een volledige verklaring te geven van het boek, dat den naam draagt van Nehemia, maar dezen held Gods te teekenen als bouwer van Jeruzalem en alzoo als bouwer aan het Koninkrijk Gods. Aan deze teekening ligt echter een nauwkeurig exegese van het boek ten grondslag. En de schrijver laat maar niet zijn fantasie werken maar bouwt met de ge gevens, die het boek biedt, zijn standbeeld voor Nehemia. En dit boek leest dan „als een roman". De auteur weet boeiend en pakkend te schrijven. Dat begint al aanstonds in het eerste hoofdstuk als Nehemia daar geteekend wordt als „minister president" aan het hof van den Perzischen ko ning Artaxerxes Longiman, maar bij wien dan aan een genialen staatsmansblik zich paart een echt godvreezende, kinderlijk vrome ziel. Kon deze man leven „als een prins", hij verlaat dat weeldeleven om zich te geven aan den moeite vollen arbeid om Jeruzalem te herbouwen, waar in hij stuit op velerlei tegenstand van Tobia en Sanballat en te worstelen heeft met de laksch- heid van velen van zijn volk. In het geloof vat hij echter den arbeid aan en brengt dien door

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1933 | | pagina 2