KERKNIEUWS.
OFFÏCIEBLE BERICHTEN.
BOEKAANKONDIGING.
geleden wordt. Het is inderdaad een grooter
wonder, dat de overgroote meerderheid dier
reusachtige menschenmassa eiken dag haar brood
en drank ontvangt, dan dat er velen gevonden
worden, wier verzorging onregelmatig en ge
brekkig is".
Dankbaar erkennen wij hierin de goede hand
van God, Die bij gehoorzamen aan Zijn gebod:
„weest vruchtbaar en vermenigvuldigt u", ook
allerlei middelen gaf, dat de mensch zich kon
voeden en kleeden, en een dier middelen is ze
ker wel geweest het z.g.n. kapitalisme.
Maar, wij zien de bezwaren niet voorbij en
wij gelooven het met Bavinck, dat het mogelijk
is, „dat er een andere regeling zich voorbereidt,
waarnaar de ontzaglijke rijkdom dezer eeuw aan
stoffelijke en geestelijke goederen meer gelijk
matig over alle klassen der maatschappij wordt
verdeeldRijkdom, geestelijk en stoffelijk, zal
steeds minder een voorrecht worden, waarvan
wij geheel naar eigen believen en uitsluitend
voor onszelf mogen genieten meer en meer zal
naar den Heid. Cat. ieder lid der gemeente zich
schuldig moeten weten, om zijn gaven ten nutte
en ter zaligheid der anderen leden gewillig en
met vreugde aan te wenden."
Maar, in den strijd voor sociale gerechtigheid,
is daarom ons nog niet elk middel welkom, en
elk doel juist.
Wij geven toe, dat, zooals theoretisch be
schouwd, een maatschappelijke orde van zaken,
waarin naar socialistisch iedeaal de productie
middelen in handen der gemeenschap zouden
zijn, niet direct in strijd is met de Heilige Schrift,
zoo is de eisch van het Nat. Socialisme, bre
king van het rente-verbod, en radicale hervor
ming van het grondrechtdat ook niet. Voor
zoover het economische verlangens bevat, is er
over te praten, over mogelijke uitvoerbaarheid
enz., en dan is noch m.i. de Marxistisch-socia-
listische eisch doorvoerbaar, en ook niet de
Nationaal-socialistische eisch, maar daarover
zou te praten zijn.
Maar hier is meer socialistische beschouwin
gen in den geest van Marx zouden in naam van
sociale vrijheid en gerechtigheid aan de leiders
der maatschappij een macht geven, dat niemand
koopen mag en verkoopen dan met hun wil, en
niet alleen, dat daardoor de mensch als God
zou zijn, maar terwille van mogelijke2) sociale
gerechtigheid zou die mensch, die in naam van
de maatschappelijke gemeenschap, alles zou re
gelen, op alle andere terreinen, die de Heere ons
gaf, een zoo scherp mogelijke verdrukking kun
nen uitoefenen. 3)
Maar dien prijs kunnen en mogen Christenen
niet geven voor sociale gerechtigheid, en terecht
hebben zelfs Christen-arbeiders, terwijl toch hun
sociafle nood heel groot was, den strijd met het
Marxisme aangebonden.
Zoo staan wij ook tegenover het Nationaal-
Socialisme haar leuzen lijken ons wel sympa
thieker, het Nationaal-Socialisme verwerpt den
klassenstrijd, verwerpt het historisch-Materialis-
me, handhaaft den privaten eigendom en schijnt
zelfs voor haar renteverbod steun te vinden in
de Heilige Schrift, Lev. 25:36 (woekerrente),
Deut. 23 19 (lees eveneens voor woekerrente)
en ook haar verlangens aangaande den grond
eigendom lijken veel op Gods eischen dienaan
gaande in de Mozaïsche wet.
Maar, zij voert ons naar staats-almacht, alle
economische en sociale verlangens zullen hun
behartiging vragen ondergeschikt aan het staats
belang.
Nog weer afgezien van praktische doorvoe
ring, het Nationaal-Socialisme zal niet den maat-
schappelijken mensch tot God maken zooals het
Marxisme, maar den politieken mensch, den
staatsman, voor de onderdrukking zal dit geen
verschil maken, en hier liggen onze bezwaren.
Christenen zijn niet behoudend of reactionair,
perse ook het maatschappelijk-nieuwe verwer
pend, maar zij mogen niet meewerken aan de
totstandkoming van dingen, die zoozeer lijken op
dingen, die de Schrift zegt van den Antichrist,
zie o.a. 2 Thess. 2 4, Op. 13 16, 17.
Echter, men zegt, ik verwerp dat „nationale",
ik ga niet mede met het „sociale" dier nationa
listen, ik voel alleen zooveel voor de gedachte,
dat eens de sterke man onder ons zooveel wan
toestanden zal opruimen, onder de huidigen re-
geeringsvorm blijft alles maar bestaan, het par
lementaire stelsel heeft zijn tijd gehad.
Wordt het niet hoog tijd, dat het gezag zich
eens gelden laat
Alles schijnt maar te mogen, de communisten
mogen zelfs na de voorlezing der Troonrede
door de Koningin in de Tweede Kamer roepen.
En, Mussolini zou dat verbieden, en Hitier re
geert nog niet eens, en duldt al geen tegenspraak.
Goed, de sterke man regeert, maar naar welke
beginselen Naar een omlijnd programma, het
behoeft geen betoog, dat „sterke man" en om
lijnd programma elkander uitsluitend.
Zal hij regeeren naar recht en gerechtigheid
Dat kan, maar moet hij het ook En wie zal
het voor hem uitmaken
Hij moet maar regeeren voor bepaalden tijd
maar wie zal den sterken man, als hij aan wil
blijven, verjagen
Hij moet één zijn met de massa, en uit de
massa-ziel zijn bezieling vindenmaar als
hij nu eerst de macht mag nemen, als „vleesch
geworden massa", zal het dan niet beter zijn,
dat de massa uit hem leeft.
Hij zal alleen doen, wat de massa verlangt,
krachtens zijn eenheid met de massa, maar juist
dan, zal hij dan recht doen
Hij is zoo groot, dat hij den juisten daad steeds
zal kiezengelukkig, als wij dat kunnen ge
looven
Hijmaar laat ons ophouden, hij zal alles
kunnen, als hij een soort boven-mensch is, een
mensch, waarin het mensch-zijn een hoogtepunt
heeft bereikt.
Het is toch maar gelukkig, dat Mussolini zoo
eerlijk is, en dat ook Hitier zoo openhartig is
Mussolini heeft zich openlijk genoemd den Mes
sias van Italië, en Hitier voelt zich in zijn beste
oogenblikken, als hij zich mee laat sleepen door
zijn gevoelens, een mensch van hooger rang, in
hem is een openbaring van Nietzsche's Über
mensch. 4) Volkomen terecht houdt Hitier zijn
eisch dan ook volhij moet Duitschland redden.
hij moet rijkskanselier worden, en al kost het
hem misschien veel aanhangers, hij bleef aan zijn
beginsel trouw. 5)
Hitier wil Duitschlands Messias zijn of het
hem gelukken zal, dat is de vraag, maar het doet
aan de gedachte niet af cle verheerlijking van
den mensch komt in de leidersgedachte sterk uit:
kunnen Christenen daarmede accoord gaan
Ons antwoord mag niet anders zijn dan „neen",
een heel beslist „neen". In plaats van het Nat.
Socialisme aanvaarden, past ons er voor te hui
veren.
Wat moet er van de wereld worden, als de
naties zoo tegen elkander opgezweept worden,
als de nationale levens- en wereldbeschouwingen
het doen Wat moet er komen van de mensch-
heid, als de wil tot macht in zijn Messiassen
gaat vooropstaan V/at moet er van Christus'
Kerk worden, als zij bij de gratie der sterke
mannen en der nationale gedachte mag blijven
bestaan
Wat moet er worden van ons Christelijk ge
loof, als wij dit willen samensmelten met deze
nieuwe afgoderij
God beware ons er voor.
Maar dan is het ook onze taak te strijden
voor de Christelijke levens- en wereldbeschou
wing, ook in de politiek.
Wij allenDe predikanten vooraan. Wel
eens wordt de klacht gehoord, dat onder hen
de politieke belangstelling afneemt, en dat in de
Anti-revolutionnaire partij predikanten van an
dere kerk-formatie iets voor hebben boven
Gereformeerde predikanten al zou het waar
zijn, het blijft hun taak, waar de kerk als orga
nisme toch ook een roeping heeft in politiek en
maatschappij, vooraan te staan.
Maar met hen moeten wij allen strijden, ieder
naar eigen gaven en krachten.
Wij weten, waarvoor wij strijden, en als wij
het niet weten, wat is er veel gelegenheid voor
jong en oud het te weten te komen.
Wonderlijk toch, dat het Anti-revolutionair
program zonder iets te weten van Fascisme en
Nat. Socialisme zoo mooi toch den weg wijst.
Het kan ook niet anders, want het heeft daar
toe Gods Woord geraadpleegd. 6)
Meliskerke. M. VREUGDENHIL.
1) Verzamelnaam voor socialisme van aller
lei tint, dat uitgaat van de beschouwing van
Karl Marx, den grondlegger van het hedendaag-
sche socialisme.
2) Gesteld de mogelijkheid, wie gelooft dat
zoo gemakkelijk
3) Men zal een kerk willen bouwen, maar de
machthebbers hebben de productiemiddelen, den
grond, steenen, beschikken over de arbeiders enz.
En zoo op alle terreinen
-1) Nietzsche was een Duitsch wijsgeer, die
nog altijd op de Duitsche jeugd grooten invloed
oefent. Wat de ontplooiing van den wil tot
macht dient is goed, heeft hij geleerd. Alle men-
schen moesten helpen den grooten krachtmensch,
den Übermensch, voort te brengen.
5) Nu is weer een bericht, dat in een der
Duitsche staatjes Hitier weer een mooie over
winning heeft behaald.
Velen meenen in dezen tijd iets bijzonders
te moeten doen voor het gezag en tegen het
communisme beginsel-verzet lijkt te eenvoudig.
En toch, m.i. zijn al die bijzondere dingen
overbodig laten wij onze roeping volbrengen,
en de uitkomst stellen in de handen van den
Koning der koningen.
Tenslotte is het parlementaire stelsel dan
zoo goed
Misschien in zijn huidigen vorm niet, maar
wie kan buiten den gevaarlijken weg van dicta
tuur een beteren weg aanwijzen En, als ook
hier het Anti-revolutionaire programma gevolgd
wordt, dan worden vele uitwassen voorkomen.
Een krachtig gezag is bij dit program veilig, en
het duldt toch ook niet de onderdrukking en
aantasting van de vrijheden des volks.
Ds. N. Streefkerk, gekomen van Wormer,
deed na bevestigd te zijn door zijn zwager Ds.
J. van der Kooij, van Mildwolda, met Jesaja
51 16, zijn intrede als predikant der Geref.
Kerk van Wolvega met een predikatie over
Jes. 62: 1.
Te Rotterdam heeft de Kerkeraad beslo
ten een voorstel om bij de Generale Synode
adhaesie te betuigen aan het voorstel der Classis
Zaandam inzake het zoeken van institutaire een
heid met Kerken van andere Gereformeerde ge
zindheid in ons vaderland, met instemming naar
de Classis door te zenden.
De Classis Dordrecht heeft op het agen
dum van haar eerstvolgende vergadering staan
een voorstel om aan de Part. Synode van Zuid-
Holland (Zuid-ged.) te verzoeken een bijzondere
collecte uit te schrijven voor de door den nood
het zwaarst getroffen Kerken. Er zijn Kerken,
waar het meerendeel der leden werkloos is (o.a.
in de streken der scheepswerven), en een ander
deel der leden (o.a. tuinders) zooveel moeite
heeft om te leven, dat de Kerken haar aller
noodzakelijkste inkomsten beneden dragelijk
peil zien zinken. Ook de pensioenen, die door
onderlingen aanslag geregeld worden en voor
elke Kerk een zwaren last op het budget vormen,
gaan mede hierdoor gevaar loopen. Reeds kwam
het voor, dat een enkele Kerk haar aandeel niet
meer betaalde. De Part. Synode in Zuid-Holland
zal dezen zomer de pensioenen noodgedwongen
moeten verlagen en allicht vindt de komende
Generale Synode dan dit onderwerp ook voor
het heele land op het agendum. A. R.
Onze strijd. In de „Schev. Kerkb." schrijft
Ds. W. H. Gispen Sr.
„Als we het wel zien, komen de Gereformeer
den hoe langer hoe meer in strijd met kerkelijke
richtingen van rechts zoowel als van links.
Telkens komt ons een uitspraak van wijlen
Prof. Bavinck in de gedachte. Het was in een
persoonlijk onderhoud, dat hij mij zeide „De
toekomst van de Gereformeerde Kerken zie ik
donker in. Ze zullen bestreden worden van
uiterst rechts én door degenen, die naar het
ethische overhellen. En naar beide zijden zullen
we leden verliezen".
Dat hebben we ook hier in Scheveningen on
dervonden in het jaar dat voorbijging.
Uiterst rechts is het stadium van het oud-
Geref. reeds voorbij en zoekt de waarheid bij
een om zijn overtuiging afgezet Hervormd predi
kant, die noch den v/eg der afscheiding noch
dien der Doleantie wil gaan, maar zich nog be
schouwt als predikant van de Herv. Gemeente,
waar hij is afgezet en waar hij alleen de kinder-
kens doopt, voor wie bij hem de doop gezocht
wordt.
Aan de andere en tegenovergestelde zijde
werkt de Zoeklicht-beweging, met de leeringen,
die tegen de leer der verkiezing en der bizondere
verzoening hoe langer hoe meer zich duidelijk
kanten."
Zendingsatlas. Bij Gebr. Zomer Keu-
ning's Uitgeversmaatschappij te Wageningen is
thans verschenen een „Atlas van de Zendings
terreinen van de Geref. Kerken in Nederland"
door Ds. W. Breukelaar en Ds. L. G. Goris.
Deze 10 kaarten, waarvan een enkele geheel
vernieuwd is en de andere voorzooveel mogelijk
verbeterd, werden geteekend door Ds. Goris en
werden tevoren in het „Zendingsblad" afgedrukt.
Overlading werd vermeden, om alleen het Zen
dingswerk op de terreinen te laten zien. Om den
prijs (franco thuis vier heele dubbeltjes) laag te
houden, werden de kaarten niet in kleuren ge
drukt. Bij elke kaart is een lijst gevoegd van
de verschillende plaatsen die er op voorkomen
en een aanwijzing in welk kaartvak zij te vinden
zijn, alsmede een aanduiding van den arbeid die
er geschiedt. Voorts heeft elke kaart een bij
schrift, waarin een kort overzicht van het ter
rein en zijn bearbeiding gegeven wordt.
De Gereformeerde Kerkbode voor de
Geref. Kerken op Schouwen-Duiveland en Tho-
len bevatte de volgende mededeeling van den
hoofdredacteur Dr. J. van Lonkhuijzen te Zie-
rikzee.
Aan vragers.
Men vraagt ons of wij nog denken te ant
woorden op de laatste reeks van Heraut-artikelen
aangaande de bevoegdheid der meerdere verga
deringen om een kerkeraad af te zetten. Zeer
zeker denken we daarop te antwoorden. Kort.
En afdoende voor die zien willen, naar we
hopen. En als ons afscheid in deze materie. In
het Maartnummer van het Geref. Theol. Tijd
schrift.
Wie belang in de kwestie stelt (en het is een
zeer belangrijke kwestie in ons kerkelijk leven,
als het verleggen van een wissel) en de waarheid
wil kennen, die verzuime niet ook dat artikel
te lezen. v. L.
In de Amsterdamsche Kerkbode schrijft
Dr. B. Wielenga over Prof. Lindeboom in zijn
beteekenis voor het werk der Evangelisatie o.a.:
„Professor Lindeboom behoorde niet tot het
type arbeiders, die verre wegen gaan om zielen
te winnen en verwaarloozen wat dichtbij is.
Ieder die in zijn huis woonde of tijdelijk ver
toefde, vrouw, kinderen, logé's, dienstbode, be
zoekers, allen werden aangesproken, vooral
Zondags in verband met de preek, maar ook
naar aanleiding van ernstige nationale of per
soonlijke gebeurtenissen. Dit toespreken was
evangeliseeren. De Persoon van den Heere Jezus
stond op den voorgrond.
De spoorwegcoupé, het dek van de stoomboot,
de tochtige sjees en de open boerenwagen, wer
den terreinen van arbeid. Soms op den man af,
maar ook indirect. Prof. Lindeboom kon niet
lang zwijgen over de dingen van het Koninkrijk
Gods en zeker kon hij niet lang praten over
dingen, die geen verband houden met het Ko
ninkrijk Gods.
Zelfs de plaats, die het meest ongeschikt schijnt
te zijn om te evangeliseeren de restauratie
zaal van een hotel was voor Lindeboom
geen belemmering. Tijdens de mobilisatie kwam
de Professor in Amersfoort de eetzaal van een
hotel binnen, die ten deele gevuld was met of
ficieren.
„Heeren", zei Lindeboom, ,,U vindt het wel
goed, dat ik hier doe wat ik thuis gewoon ben
te doen". Toen volgde een gebed, hardop.
Na afloop van den maaltijd luidde de vraag
„Zeker willen de heeren wel een goed woord
hooren".
Daarop werd het onafscheidelijk bijbeltje voor
den dag gehaald en een periscoop gelezen.
Niemand durfde spotten of storen.
De persoonlijkheid van Lindeboom, de rustige,
verzekerde manier van optreden, imponeerden
en legden beslag op de aanwezigen."
K. B. S.
VERGADERING van den Kerkeraad (Smal).
Middelburg, 26 Januari 1933.
PraesesDs. D. Scheele.
Aanwezig 25 broeders.
De Praeses opent de vergadering, leest Mare.
1 vers 3845 en gaat voor in gebed.
De notulen der vorige vergadering worden ge
lezen en vastgesteld.
Ingekomen Stukken 1Schrijven van br. de
Poorte, dat hij benoeming tot lid der bijzondere
Commissie voor de Generale Synode aanneemt
en een schrijven van br. Huizinga waarbij ont
heffing van deze benoeming wordt verzocht, een
schrijven van de Zeeuwsche Jong. Vereen, op
Geref. Grondslag om op het 40-jarige jubileum
over een der kerkgebouwen te mogen beschik
ken voor haar morgenvergadering, met gunstig
advies doorgezonden naar de Commissie van
Beheer een dergelijk verzoek van het Comité
Zeeuwsche Ouderlingen Conferentie voor de
vergadering van 26 April a.s., eveneens een
verzoek van de Jongelingsvereen. Lützen Wa
genaar om afvaardiging naar haar jaarvergade
ring, de brs. jeugdouderlingen worden namens
den kerkeraad afgevaardigd een uitnoodiging
van het Bestuur van het Geref. Rusthuis, voor
de wijkouderlingen om de herdenking van het 10-
jarig bestaan bij te wonen, wordt toegestaan
een schrijven van de kerk te W. inzake een
belijdend lid een schrijven van een dooplid, dit
dooplid zal worden afgevoerd een 3-tal brie
ven van leden der kerk, die zich aan het opzicht
der kerk wenschen te onttrekken, twee dezer
verzoeken worden aanvaard, één in handen van
wijkouderlingen gesteld.
Commissie voor doopaanvragen enz. een
aangevraagde attestatie toegestaan en ingekomen
doopattest aanvaard.
Sectierapporten: Sectie I een zuster die zich on
der 't opzicht der kerk wenscht te stellen, zal door
predikant en wijkouderling worden bezocht. Een
dooplid zal van de doopledenlijst worden afge
voerd.
Sectie II, rapport omtrent een belijdend lid
dat zonder attestatie is vertrokken, den betrok
ken kerkeraad zal worden aangeschreven. Een
dooplid wordt onder opzicht der jeugdouderlin
gen gesteld.
Rapporten van beide Secties omtrent het aan
tal gedane huisbezoeken worden uitgebracht.
Algemeene rapporten worden uitgebracht.
Rapporten betreffende bezoek van wijkouder
lingen bij de belijdeniscatechisanten.
Br. Loodewijk wordt op zijn verzoek onthef
fing verleend als lid van de bijzondere Com
missie voor de Generale Synode. In deze Com
missie worden gekozen de brs. Vertregt en
Terpstra.
Rondvraag. Dankzeqqinq. Sluitinq.
DE KERKERAAD.
Middelburg. Vergadering van de Commissie
van Beheer Maandag 30 Januari, 's avonds 7.30
uur.
DE SECRETARIS.
Serooskerke. KORT VERSLAG van de
vergadering van den kerkeraad op
Maandag 23 Januari 1933.
,JC yju
Aanwezig alle leden.
Na de opening der vergadering condoleert br.
C. Jobse Ds. Lindeboom in sympathieke woorden
met het overlijden van zijn grootvader, Prof. L.
Lindeboom, waarvoor deze hartelijk dank zegt,
evenals, mede namens zijn familie, voor het
schrijven van deelneming van den kerkeraad, te
Kampen ontvangen.
De notulen worden gelezen en goedgekeurd.
Ingekomen Stukken. 1. Verzoek van de Pers-
vereeniging der Zeeuwsche Kerkbode om be
knoptheid van het Kort Verslag. Wordt naar
gestreefd. 2. Rooster van een catechisatie voor
Schipperskinderen. 3. Tarieven van het zieken
huis „Bethesda" te Vlissingen. Deze beide stuk
ken worden voor kennisgeving aangenomen. 4.
Knapenvergad. „Samuël" vraagt vertegenwoor
diging op haar Jaarfeest, 3 Febr. a.s. Aangewe
zen worden de brs. Johs Wondergem en C. Ton.
5. Verzoek van de Zangvereeniging „Soli Deo
Gloria" om gebruik van de consistorie op de
Woensdagavonden. De consistorie is Woens
dags om de 14 dagen reeds aan de M. V. „Jaagt
den vrede na" afgestaan. Geantwoord zal wor
den, dat de mogelijkheid van een andere oplos
sing eerst dient te worden onderzocht.
Kerkelijke Stand. Gedoopt Maatje Maria Pol
derman Ad.
Attestatie aangevraagd naar Gapinge door
Abraham Wondergem en zijn echtgenoote Wil-
helmina WondergemGoedbloed.
Rapporten. Br. J. Jobse rapporteert over het
jaarfeest der J. V.
12 Febr. a.s. zal D.V. Voorbereiding en 19
Febr. Bediening van het H. A. worden gehouden.
Het bezoek namens den Kerkeraad aan de ver-
eenigingen onder kerkelijk toezicht voor het jaar
1933 wordt geregeld. Naar de a.s. Classicale
vergadering worden afgevaardigd als primi Ds.
Lindeboom en oud. C. Jobse, sec. oud. Johs
Wondergem. Voor preeklezen in voorkomende
gevallen worden, naast br. C. Jobse, aangewezen
de brs Louwerse en Sturm.
Diaconale Zaken. Kassaldo per 1 Dec. '32
292.97Yi- Ontvangsten in Dec. 175.07J^.
Totaal 468.05. Uitgaven 414.80J^. Batig
saldo per 31 Dec. '32 53.24^.
Talrijke gevallen worden besproken en leiden
tot een beslissing.
Rondvraag. Ingediend worden de rekening van
ontvangsten en uitgaven van Kerk en Diaconie
over het jaar 1932. Twee commissies tot het
nazien der boeken worden benoemd. Als datum
voor de vergadering van den kerkeraad met de
belijdende leden der gemeente wordt voorloopig
vastgesteld Woensdag 22 Febr. a.s.
Sluiting. DE KERKERAAD.
Nehemia, de held Gods door L.
Oranje Cz., illustraties van Jac. Eriks.
Naaml. Venn. W. D. Meinema, Delft.
Dit werk bedoelt niet een volledige verklaring
te geven van het boek, dat den naam draagt
van Nehemia, maar dezen held Gods te teekenen
als bouwer van Jeruzalem en alzoo als bouwer
aan het Koninkrijk Gods. Aan deze teekening
ligt echter een nauwkeurig exegese van het boek
ten grondslag. En de schrijver laat maar niet
zijn fantasie werken maar bouwt met de ge
gevens, die het boek biedt, zijn standbeeld voor
Nehemia.
En dit boek leest dan „als een roman". De
auteur weet boeiend en pakkend te schrijven.
Dat begint al aanstonds in het eerste hoofdstuk
als Nehemia daar geteekend wordt als „minister
president" aan het hof van den Perzischen ko
ning Artaxerxes Longiman, maar bij wien dan
aan een genialen staatsmansblik zich paart een
echt godvreezende, kinderlijk vrome ziel. Kon
deze man leven „als een prins", hij verlaat dat
weeldeleven om zich te geven aan den moeite
vollen arbeid om Jeruzalem te herbouwen, waar
in hij stuit op velerlei tegenstand van Tobia en
Sanballat en te worstelen heeft met de laksch-
heid van velen van zijn volk. In het geloof vat
hij echter den arbeid aan en brengt dien door