UIT DE PERS* BOEKAANKONDIGING. PREDIKBEURTEN VERGADERING der Classe Tholen op Woensdag 7 Sept. 1932 des voormid dags om 9 ure, D.V. in het vergader lokaal te Bergen op Zoom. Agenda: 1. Opening der vergadering door den Praeses. 2. Nazien der credentiebrieven en instructiën. 3. Vaststellen Moderamen. 4. Lezen en vaststellen der notulen. 5. Zaken uit de notulen. 6. Mededeeling ingekomen stukken. 7. Behandeling ingekomen stukken. 8. Rapporten over Zending, Kerkvisitatie en Part. Synode. 9. Rapporten over nageziene boeken over eenig financieel beheer. 10. Benoeming verschillende deputaten. 11. Vaststellen collectelij st. 12. Rondvraag naar art. 41 D.K.O. 13. Aanvrage en vaststellen vacaturebeurten. 14. Behandeling Emeritaatsaanvrage van Ds. A. Andree te Krabbendijke. 15. Rondvraag. 16. Lezen persverslag. 17. Vaststellen volgende vergadering en sluiting. Mede te brengen collecten a. Evangelisatie (België); b. Theol. Faculteit V.U. c. Arbeid o. d. Verstrooiden in Nederl. Indië d. Gift voor Rijn-Pruisen. Op last der Classe, E. TANGE, Scriba. Rilland-Bath, 23 Augustus 1932. AGENDUM van de vergadering der clas sis Middelburg op Woensdag 14 Sep tember 1932 in de Hofpleinkerk. Aanvang 9.30 uur. 1Opening. 2. Nazien der credentiebrieven. 3. Samenstelling van het Moderamen PraesesDs. Wiersinga AssessorDs. Vreugdenhil le ScribaDs. Visser 2e ScribaDs. Scheele. 4. Lezing der Notulen. 5. Ingekomen Stukken. 6. Instructies. 7. Rapporten. 8. Rondvraag naar art. 41 D.K.O. 9. Aanwijzing roepende kerk voor de volgende vergadering. 10. Rondvraag. 11. Vaststelling der Korte Notulen. 12. Sluiting. Namens de roepende kerk van Oostkapelle, E. DOUMA, Praeses. J. DE KAM Pzn., Scriba. Oostkapelle, Augustus 1932. De classicale deputaat voor de Evangelisatie in N. Brabant en Limburg en voor den geeste lijken arbeid in Rijn-Pruisen en Westfalen zal gaarne de bijdragen en collecten der kerken voor deze belangen ter vergadering ontvangen. Classis Middelburg. Ondergeteekende zal op de a.s. Classicale ver gadering van de kerken van Arnemuiden, Ga- pinge, Koudekerke, Oostkapelle, Veere, Vlissin- gen en Westkapelle alsnog gaarne ontvangen de door de Generale Synode uitgeschreven, éénmaal in de drie jaar te houden collecte voor Radio- kerkdienstuitzending, waarvan door de Deputa ten der Generale Synode storting verwacht was uiterlijk vóór 1 Juli 1.1. W. F. M. LINDEBOOM, Girono. 144019. Class. Dep. LEERTUCHT. Van de overzijde wordt voortdurend bezwaar gemaakt tegen de wijze, waarop door onze ker kelijke vergaderingen leertucht wordt geoefend. Wij denken nu niet aan hetgeen van confes- sioneele zijde wordt opgemerkt. Daar heeft men geen principieel bezwaar tegen leertucht. Inte gendeel, men zag haar gaarne ingevoerd. Men meent alleen, dat de Gereformeerde kerken het recht niet hebben om leertucht te oefenen. Leer tucht kan er alleen zijn, wanneer in de Neder- landsch Hervormde kerk de kerkelijke vergade ringen op wettige wijze, d.i. op reglementaire wijze zijn hersteld. Wie anders leertucht oefent, matigt zich een recht aan, dat hij niet bezit. Hier is dus alleen een kerkrechtelijk bezwaar, waarover we nu verder niet handelen. Anders spreken de ethischen. Zij hebben be zwaar tegen leertucht als zoodanig. In hoofd zaak om, als we wel zien, twee bezwaren. Voor eerst dit, dat leertucht het geweten geweld aan doet. Zij krenkt iemand, in wat het hoogste is, zijn persoonlijke overtuiging. Zij kweekt onop rechtheid, want zij noopt er toe om den broode het hoofd in den schoot te leggen en maar te zwijgen of zelfs anders te spreken, dan men denkt. En het tweede bezwaar is, dat schriftuur lijke leertucht onmogelijk is. Want de Schrift oordeelt nooit, maar iemands opvatting van en omtrent de Schrift. D.w.z. er is in de leertucht nooit een oordeel Gods, maar een oordeel van den eenen mensch over den anderen mensch en dat is in het heilige een gruwel. Zijn deze bezwaren gegrond We meenen van niet. Letten we eerst op het krenken van de ge wetensvrijheid. We bepalen ons hier ook in het vervolg tot de predikanten. Vooreerst om dat in den regel alleen over predikanten leer tucht wordt geoefend, in de tweede plaats, om dat alleen voor hen veroordeeling wegens af wijking van de belijdenis financieele gevolgen heeft. Hoe staat het met den predikant Men zoekt vrijwillig het ambt. Wanneer men het ambt aanvaardt, belooft men plechtig zich aan het oordeel van de kerkelijke vergaderingen te on derwerpen. Men belooft bij de belijdenis te zullen blijven en als men bezwaren heeft, die in den wettigen weg ter kennis van de kerkelijke ver gaderingen te brengen. Is het nu onredelijk, is het in strijd met de gewetensvrijheid, als iemand aan deze zijn be lofte gehouden wordt? Hebben niet ambtenaren, wien het tot zonde werd op Zondag dienst te doen, hun ambt neergelegd Wat gebeurt er met iemand, die vrijwillig in dienst getreden is, als hij, omdat hij ontwapenaar werd, dienst wei gert Wat gebeurt er met iemand, die door ziek te of ongeval zijn beroep niet meer waarnemen kan Ja, wat gebeurt er in de Hervormde kerk, als een predikant om den gewetenswille een bepa ling uit de reglementen overtreedt en weigert zich te onderwerpen Neen, de Gereformeerde kerken laten het geweten vrij. Maar ze zeggen wel, als gij om den gewetenswille niet meer doen kunt, wat ge beloofd hebt te doen, kunt ge geen predikant meer zijn. Wat ieder van te voren wist en op allerlei terrein voorkomt. En als iemand zelf om den broode zijn geweten geweld aandoet, is dat ook iets, dat overal kan voorkomen. Ook in de Hervormde Kerk, als opvolging van het regle ment het geweten bezwaart. Waarlijk hier mag den Gereformeerden kerken niets worden ver weten. Van meer beteekenis schijnt, wat we in de tweede plaats opmerkten. Maar ook hier is niet meer dan schijn. Beginnen we met toe te geven, dat menschen zich kunnen vergissen. Maar ik spreek nu opzettelijk niet over de leiding des Geestes en de macht van het ambt heeft men zich ook aan die menschen niet zelf onderworpen en kent men die menschen niet Wist men niet, hoe ze waren, hoe ze de Schrift verstonden en hanteer den Hier is immers niets duister of onbekend? Ik kom op een ander punt, dat van meer be lang is. Het is niet waar, dat het in de kerkelijke processen loopt over de uitlegging van één of meer Schriftplaatsen, van één of meer plaatsen uit de belijdenis. In alle kerkelijke processen is aan de beschuldigden volle gelegenheid geboden om hun meening met Schrift en belijdenis te ver dedigen. Natuurlijk, dit voegen we er, om mis verstand te voorkomen, dadelijk aan toe, ten genoege van de kerkelijke vergaderingen, aan wie ze zich zelf hebben onderworpen. Maar daar liep het niet over. In geding was steeds het gezag, dat aan de Schrift en de belijdenis moet worden toegekend. En over dat gezag kan geen verschil van meening bestaan. Daarover is in de Gereformeerde kerken duidelijk genoeg gespro ken. Wil men nu zeggen, dat de aard van het gezag van Schrift en belijdenis toch door men schen is bepaald, dan antwoorden we, dat is slechts betrekkelijk waar. Want de Gerefor meerde belijdenis is ook inzake hetgeen ze over het gezag van de Schrift leert, de weergave van hetgeen daarover in de Schrift is te vinden. Er is ook op dit punt beroep van de belijdenis op de Schrift. Het is waar, de menschen oordeelen, maar niet waar, dat ze oordeelen naar menschelijke redeneering. Dat zou eerst waar worden, als gelijk in de dagen der Hervorming, met de Schrift wordt aangetoond, dat de rechters dwalen in hun beschouwing. Is dat in onze dagen geschied? Dat kan toch niemand beweren. Vooral niet van ethische zijde, waar men aan de Schrift een gansch ander gezag toekent, dan de oude Ge reformeerden hebben gedaan en dat ook wel weten wil. Hier komt nog iets bij. Het is niet waar dat de Schrift zoo duister is, dat men bij de hoofd zaken van de leer der zaligheid niet goed kan uitmaken, wat door de Schrift wordt geleerd. De kerk des Heeren heeft toch in dezen geen onzeker geluid gegeven. Het is dan ook geen wonder, dat afwijking op een bepaald punt van de Gereformeerde belijdenis practisch altijd ge paard gaat met een ander oordeel over de Schrift, dan zij zelf over zichzelf geeft. Het komt altijd weer op hetzelfde neer, afwijken inzake het ge zag der Schrift en daarom op andere punten. Leertucht is een droeve zaak. Droef vooral, omdat ze in den loop der geschiedenis vaak menschen heeft getroffen, die aller achting ge noten, soms zelfs, die uitblonken door persoon lijke vroomheid. Maar de Schrift eischt leertucht. En we behoeven ons zeker niet van het opvol gen van dien eisch te laten afhouden, omdat leertucht onmogelijk zou zijn. (Uit: N.-Holl. Kerkbl.) HIJ KOMT. Ziet Hij komt. Dat is blijkens het verband de Heere Jezus Christus, die de getrouwe ge tuige is, de eerstgeborene uit de dooden, de overste van de koningen der aarde, die de zijnen liefgehad heeft, en hen van hunne zonden ge- wasschen heeft in zijn bloed, die ze gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en zijnen Vader. Ook hier treedt weer zoo duidelijk aan het licht dat de Middelaar Gods en der menschen de banier boven tienduizenden draagt. Op aarde hebben gewoond vele mannen en vrouwen in het midden huns volks, vele oogen hebben op hen gezien en lust aan hen gehad maar hunne dagen voleindigd hebbende, gingen zij den weg van alle vleesch. Van al die mannen en vrouwen komt niemand ooit weder. Ze hebben afgedaan. Anderen komen in hunne plaats. Christus heeft ook eenmaal gewoond in het midden zijns volks, en onder hen wonende, heeft Hij volbracht het werk, dat de Vader Hem te doen had gegeven, en daarna is Hij wederge keerd tot zijnen Vader. Maar zie dan, hoezeer Hij de banier boven tienduizenden draagt. Want deze Jezus komt weder. Er zijn voor Hem nog groote dingen te doen op de aarde. Eenmaal is Hij op aarde gekomen om daar te zijn het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt, maar andermaal zal Hij komen om zich te openbaren als de Leeuw uit Juda's stam, die overwonnen heeft. Ziet, Hij komt, die eenmaal veracht was en de onwaardigste onder de menschen, een man van smarten en verzocht in krankheden, die om onze overtredingen is verwond, om onze on gerechtigheden verbrijzeld, maar die een naam heeft boven allen naam om de machtigen als een roof te deelen. Dat we toch een diepen indruk in onze ziel mogen hebben van de heerlijkheid en van de kracht van den persoon, van Wien het in zulk een verheven eenvoud gezegd wordt„Ziet, Hij komt Hij is het, wiens oogen zijn gelijk een vlam vuurs, wiens voeten blinkend koper gelijk zijn, en Wiens stem is als een stem van vele wate ren. Op zijn kleed en op zijn dij heeft Hij dezen naam geschreven„Koning der koningen en Heere der heeren". Deze verheerlijkte Middelaar komt Er wordt niet gezegd Hij zal komen, in den toekomenden tijd. Johannes spreekt in de Open baring in den tegenwoordigen tijd. Hij ziet de dingen als voor zijn oogen gebeuren. Daarom zegt hij het„Ziet, Hij komt Dat beteekent Hij is komende. Hij is op weg. H. W. LAMAN. VOLHARDEN. Of een zeker medicijn den kranke onder den zegen des Heeren genezing zal brengen, daar over beslist niet alleen de hoedanigheid van het medicament, maar niet minder de mate, de hoe veelheid, waarin het gebruikt wordt. Na de eerste maal geeft het gewoonlijk geen herstelling ook nog niet na de tweede en de derde maal maar eerst na langdurig gebruik bewerkt het onder Gods zegen de genezing. Alles heeft in de natuur naar het bestel van den Schep per zijn bestemde maat, welke bereikt moet wor den, zal het middel zijn kracht openbaren. Hoe vaak komt het echter niet voor, dat de kranke, na het medicijn eenige malen te hebben gebruikt, zijn geduld, en trouw, verliest, omdat het middel niet aanstonds zijn werking gedaan heeft. Dan wordt er weer iets anders beproefd. Baat ook dit niet, dan het maar weer met iets anders geprobeerd. En dusdoende komt geen enkel geneesmiddel bij de kranke tot de volle maat zijner werking. Het ontbreekt den zieke aan volharding, en daardoor vertraagt hij niet zelden zijne genezing. Hij klaagt, dat niets hem baat, maar hij vergeet, dat hij door zijne onstandvastigheid in het ge bruik de middelen verhindert hun ongestoorde werking te doen. En niet alleen op het gebied van krankheid en genezing, maar ook op zoo menig ander ter rein is dit gemis aan volharding oorzaak, dat zoo menige onderneming mislukt is. Men begint vaak met ijver, met kracht, maar men vaart niet voort, en komt niet tot de vol einding. Er is geen doorzettingskracht. Men vergeet, dat het doel niet bereikt wordt, zoolang de volle maat der inspanning niet ver kregen is. Volharding is het wachtwoord, zult ge hoop hebben om te slagen, in hetgeen gij ondernomen hebt te doen. Voortvaren, onvermoeid, onversaagd, van kracht tot kracht. Volharding is ook het wachtwoord in het le ven der genade, in het werk des geloofs. H. W. LAMAN. Boeken op komst. In den nazomer zullen, naar wij vernemen, enkele mooie en belangrijke nieuwe boeken het licht zien bij den uitgever J. H. Kok te Kampen. Van Prof. Dr. G. Ch. Aalders, den oud-tes- tamenticus aan de Vrije Universiteit, zal een boek over De Goddelijke Openbaring in de eerste drie hoofdstukken van Genesis verschij nen. Nu de eerste hoofdstukken van den Bijbel al meer in het middelpunt der belangstelling ko men te staan, en allerlei vragen aangaande schepping, paradijs, zondeval, enz. worden ge steld vragen waarmede velen werkelijk „zit ten" is de verschijning van dit werk van groote actueele beteekenis. Over Jezus wie was Hij 1 verschijnt een boekje van den bekenden Duitscher Otto Bor- chert, vertaald door Dr. C. N. Impeta. Het tweede Christelijk Jeugd jaarboek Hou Zee zal ook uitkomen. Het bevat bijdragen van W. G. van de Hulst, M. A. M. Renes Boldingh, Dr. J. Haantjes, G. P. Klijn, M. van Kempen, Phé Wijnbeek, Anne de Vries, J. Veltman, J. C. de Koning, P. A. de Rover. Is rijk geïl lustreerd. De Woensdagavondklantjes is de titel van het eerste boek van Annie M. Ringnalda. Het is een bundel rake schetsen uit de groote-stads- evangelisatie. De vroegere Soemba-Zendeling Ds. D. K. Wielenga geeft een interessanten Soembanee- schen roman De oude van dagen. Van Jan H. Eekhout, bekend als dichter, ver schijnt een bundel fijn Vlaamsch proza Drie luik der zonde. Ook zal een vertaling verschijnen van De duif in het arendsnest, een roman uit de Mid deleeuwen door Charlotte M. Yonge, de schrijf ster van „De Erfgenaam van Redclyffe". VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Middelburg. Ontvangen f 2 50 door tusschen- komst van br. P. Adriaanse van een zuster der ge meente. Hiervoor hartelijk dank. C. Willeboordse, Kassier-Diaconie. ZENDING. Middelburg. Ontvangen f 1.50 verzameld op een samenkomst door Mevr. Ringnalda. Vriendelijk dank. W. P. Wattel. St Laurens. Met hartelijken dank ontvangen van de kinderen van Adriaan Corbijn 85 halve centen en een partijtje zilverpapier en van Joos van de Broeke 200 halve centen. Namens de Zendings-commissie, D. Willemse, Penningm. VEREENIGINGSLE VEN. Zondag 28 Aug. hoopt D.V. voor de J.-V. en M.-V op G.-G. te Veere op te treden de WelEdel Gestr heer Mr. H. Bijleveld, oud-Minister. Onderwerp „Versleten Schellingen" in de Geref. Kerk aldaar. Aanvang 7 uur. Gere/. Jongelingsver. ,£ola-Fide"Middelburg. Bijbels-onderweip door vr. P. Wisse. „Het Spiiitisme" door vr. P. Walraven. Meisjesvereeniging MeisjesroepingMiddelburg. Donderdag 1 Sept 's avonds 8 uur vergadering in de consistorie Gasthoiskerk. ReferaatBesprekingen splitsing. Gere/. Jongelingsver. Dr. Lützen Wagenaar, M'burg. M. 0. 12. Het Christeu-Socialisme, vr. J. Poppe. IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 28 AUGUSTUS 1932. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Hofpleinkerk 9.30 uur 2 uur 6 uur Noorderkerk 9.30 uur 6 uur Arnemuiden 9.30 en 2 uur Domburg 9.30 uur 2 uur G&pinge 9.30 uur 2 uur Grypskerke 9 en 2 uur Koudekerke 9 en 2 uur St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. J. R. Goris te Apeldoorn, ds. J. R. Goris ds. I). Ringnalda ds. I). Ringnalda ds. J. R. Goris ds. H. Fokkens te Hollandscheveld. ds. J. E. Visser Voorber. H. Av. ds. J. C. J. Kuiper Lezen eener Leerr. ds. P. J. O. de Brnijne ds. H. Pestman ds. A. C. Heij ds. A. Koning 7 uur ds. W. F. M. Lindeboom Rede voor de contact-commissie. Meliskerke 9 en 2 uur ds C. Vreugdenhil van Oud-Vosmeer. Oostkapelle 9.30 en 2 uur ds. E. Douma Serooakerke 9.30 en 2 uur ds. W. F. M. Lindeboom Souburg 8 en 4.15 uur in de Herv. Kerk, ds. J. C. J. Kuiper Veere 9.30 en 2 30 uur ds. J. v. d. Guchte Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. H. A. Wiersinga Vrouwepolder 9.30 uur ds. P. J. 0. de Bruijne 2 uur ds. D. Ringnalda Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. J. E. Visser CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Bruinisse 9.30 en 5 uur Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Geersdyk 9.30 en 2 uur Haamstede 9.30 uur 7 uur Kamperland 9 en 2 uur 6 uur Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur 2 uur Oosterlaud 9.30 en 2 uur Scharendijke 9.30 en 2 uur Wissekerke 9.30 en 2 uur Zierikzee 10 en 6 uur Zonneinaire 9.30 en 2 uur ds. J. de Meester ds. J. P. Unger ds. F. Staal Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. J. de Meester ds. F. J. v. d. Ende Lezen eener Leerr. ds. M. Heuzeveldt Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. J. B. Vogelaar Lezen eener Leerr. dr. J. van Lonkhuijzen ds. Z. Hoek CLASSE THOLEN, Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur Krabbendijke 10 en 2.30 uur Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen 9.30 en 6 uur Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. ds. J. Spoelstra ds. Th. Delleman te Aalten ds. A. Andree dhr. K. de Vries ds. J. Snoeij te 's Gravenmoer dr. C. Veltenaar C. A. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 10 en 2.30 uur ds. C. Vonk Borssele 9 en 2 uur ds. J. Koolstra Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur ds. A. Scheele Goes 9 30 en 5.30 uur ds. W. H. v. d. Vegt 's Gravenpolder 10.30 en 3 uur Lezen eener Leerr. Heinkenszand 9 en 2 uur ds. Joh. Booij Yerseke 9.30 en 2 uur ds. H. Torenbeek Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 10 en 2.30 uur Lezen eener Leerr. Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukcma Wolphaartsdijk 10 uur ds. G. van Heiningen 2.30 uur Lezen eener Leerr. CLASSE AXEL. Aardenburg 10 en 3 uur Caud. G. Chr. H. Plantagie te Voorthuizen. Axel 9.30 en 2.30 uur ds. J. S. Post Hoek 10 en 3 uur ds. C. B. Bavinck Oostburg 10 en 2.30 uur ds. Th. Popma Schoondijke 10 en 3 uur ds. D. J. de Vries Terneuzen 9.30 en 2.30 uur ds. S. Groeneveld Zaamslag 9 30 en 2.30 uur ds. A B. W. M. Kok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1932 | | pagina 3