Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Tweede Blad. No. 16. Vrijdag 29 April 1932. 46e Jaargang. ZEEUWSCHE KERKBODE REDACTIE t Ds. A. C. HE IJ TE KOUDEKERKE en Ds. D. SCHEELE TE MIDDELBURG. MEDEWERKERS: D.D. L. BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, A. B. W. M. KOK, J. VAN LONKHUIJZEN, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE en R. J. VAN DER VEEN ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling ƒ2.—. Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS t 15 cent per regel bij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie* UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE: FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advert en tien tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280. DE V.U. EN DE VROUW. 1. Verleden. Het was op 21 October 1930. In de Koningszaal van Artis te Amsterdam hielden de Directeuren der Vereeniging voor Hooger Onderwijs op G. G. een receptie ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan der Vrije Universiteit. Vele lange toespraken werden gehouden. Eén korte, slechts bestaande uit zes volzinnen. Deze ééne korte redevoering vloeide van vrouwenlippen. In de beperking betoonde Mevrouw S. VerdamOkma zich een meesteres op het ter rein der welsprekendheid. Volzin 3 luidde „De weldaden in de V. U. aan ons volk geschonken, zijn van groote beteekenis, ook voor ons, vrouwen". Toen werd door deze spreekster namens eenige dames aan H.H. Directeuren een bedrag van 8000 als feestgave aangeboden ter vrije beschikking in het belang onzer Hoogeschool. Dit koninklijk dankoffer is vervolgens door Dr. Colijn overgedragen aan professor Wille, ten behoeve van de bibliotheek der V. U. 2. Heden. Het is voorjaar 1932. Het „Verleden" heeft diepen indruk gemaakt op vele Calvinistische vrouwenharten. De nieuwe lente komt nu met een nieuw geluid. Een poëtische echo op de muzikale gedachte, die tot uiting kwam in volzin 3 van Mevrouw Verdam. Met jubelend hart mag ik U dit lente-lied zingen in bloeiende klanken, vol levensbeloften „Voorspoedig is geboren „Een Vrouwen-Comité. „Ik heb mijn hart verloren „En werk er graag toe mee „Dat 't kind tot wasdom rijpe „In groei- en levenskracht „Om 't ideaal te grijpe(n) „Waartoe 't is voortgebracht". (Wijze: „Op, broeders, op gezongen...") Commentaar: Er is opgericht een Vrouwen- Comité tot versterking van de Medische- en de Wis- en Natuurkundige Faculteit der Vrije Uni versiteit, genaamd „V. U.-Plan 1937". Door dit Comité worden de Calvinistische vrouwen in Nederland uitgenoodigd eendrachtig te bewijzen dat de V. U., naar het woord van Mevr. Verdam, van zooveel waarde is ook voor onze Christenvrouwen en moeders. „V. U.-Plan 1937" wil daartoe bewerken, dat deze Christenvrouwen door middel van busjes een kapitaal zullen sparen dat in October 1937, bij de herdenking van den honderdsten geboorte dag van den stichter der V. U., Dr. A. Kuyper, aan Directeuren zal worden aangeboden ten behoeve van de Medische- en de Wis- en Natuurkundige Faculteit. Zelf sparen moet voor onze vrouwen het uitgangspunt zijn, hoewel ook de bijdragen van anderen niet versmaad zullen worden en men zelfs in speciale gevallen, b.v. op visite- en feestavondjes, het busje kan laten rondgaan. De organisatie is krachtig ter hand genomen. Er bestaat een Eere-Comité met 24 leden. Zeeland is daarin vertegenwoordigd door Mevrouw C. A. van AndelBruyne te Mid delburg. Dan is er een „Algemeen Comité" van meer dan 50 dames, daartoe vanuit Amsterdam aan gezocht, onder wie voor ZeelandMevrouw PouwerPouwer en Mevrouw Goedbloed Lucasse beiden te Goes en Mevr. Ringnalda Rotteveel te Middelburg. Deze drie dames hebben een „Provinciaal Comité voor Zeeland" opgericht, waarin zij zelve zitting moesten nemen en tot toetreding bereid vonden Mevr. BeukemaSikkel te Nieuwdorp, Mevr. DronkersLucasse te Veere, Mevr. MazijkHooyhaas te Sluis en Mejuffrouw Staal te Colijnsplaat. Er is besloten dit Comité nog uit te breiden met dames uit Zeeuwsch-Vlaan- deren-Oost, Tholen, Schouwen en St. Filipsland. Mevr. Beukema treedt als presidente op. Adres van het Comité is bij de le secreta resse Mevrouw PouwerPouwer, Oostsingel te Goes. 3. Toekomst. Dit Prov. Comité voor Zeeland zal D.V. 5 jaar lang een belangrijke actie gaan voeren in ons gewest. Het zal beginnen allerlei inlichtingen te ver strekken aan het Secretariaat van het Algemeen Comité, dat dan in alle plaatsen van onze pro vincie dames kan benoemen, die zullen worden aangesteld tot plaatselijk „Hoofd". Deze „Hoofden" zullen zich zoo noodig of gewenscht laten bijstaan door helpsters. Zij hebben tot taak gezinnen te zoeken, waar de vrouwen bereid zijn door middel van busjes voor het bewuste doel te sparen. In de grootere plaatsen van onze provincie zullen plaatselijke Commissie's in het leven ge roepen worden. Ook onze Zeeuwsche vrouwen zullen dus een heerlijke gelegenheid krijgen om uiting te geven aan haar liefde voor onze V.U. Wij hopen dat onze kloeke Zeeuwinnen aan de andere provincie's een schitterend voorbeeld zullen geven van activiteit, spaarzin en mede werking. Gaarne waren wij bereid te voldoen aan het verzoek van het Provinciaal Comité om in het publiek, in onze Calvinistische Zeeuwsche Pers, tot steun op te wekken. De God, Die aan ons volk zooveel zegenin gen schonk in onze voormannen, bekwame onze vrouwen om mede door deze sympathieke actie van hare dankbaarheid te doen blijken. Middelburg. D. RINGNALDA Jr. Magelang, 2 Maart 1932. Amice, De arbeid onder de Chineezen in Magelang zelf wordt gezegend. De samenkomsten worden steeds drukker bezocht en we zijn erg dankbaar, dat God ons een paar Chineesche medearbeiders gegeven heeft, die met veel toewijding onder de Chineezen werken. De een is de goeroe Diong en een andere is Chew, een Chinees, die een administratie-kantoor heeft en in zijn vrije uren en Zondags uitne mende diensten verricht. De goeroe Diong gaat er steeds op uit om de Chineezen te bezoeken zijn vrouw evenzoo niet minder dan 530 be zoeken heeft die vrouw in 1931 afgelegd. En des Zondags komen dan de Christen-Chineezen en vele van de andere Chineezen, die uitgenoo digd werden bijeen, ongeveer 60de eerste Zondag van de maand spreek ik de tweede Zondag gaat de goeroe voor en de heer Chew spreekt de beide andere keeren. Dit geldt dan de Maleische samenkomst 's avonds is er dan nog een samenkomst van Chineezen, waar door de goeroe in het Chinees gepreekt wordt. Die Maleische samenkomst is nu ruim een jaar aan de gang in het begin waren er 20 tot 30 hoor ders nu is dat meermalen 60 aan 6 volwas senen en 6 kinderen kon in die samenkomst de H. Doop worden toegediend. Er gaat onder de Chineezen in deze plaats wat om Op de laatste Kerstfeestviering van de Holl.- Chin. School en die van de Chineesche gemeen te waren meer dan 1000 Chineezen bijeen, en sedert dien zijn er weer enkelen, die geregeld de samenkomsten bezoeken. Ge begrijpt dus, dat we erg blij zijn met het besluit van den Kerkeraad van de Holl. Ge meente om een kerkje te bouwen voor de Chi neezen zooals ge weet gaat de arbeid onder de Chineezen uit van de Hollandsche Kerk te Magelang vierduizend gulden werd aan bijdra gen bijeengebracht, nu zal er nog een bedrag van 8000.geleend worden en voor dat be drag van 12000.hopen we een mooi kerkje en goeroe-woning te kunnen zetten aan den achterkant van het Hospitaalterrein, dat nog behoort tot de Chineesche Kamp. Wat zullen we blij zijn, als dat kerkje geopend wordt en we in dat kerkje een sprekend getuigenis zullen hebben van den voortgang van het werk onder de Chineezen en we dan ook een plaats zullen hebben, waar de Chineezen durven binnen te gaan. Het zal van twee kanten te bereiken zijn; de eene kant is voor de Nikodemussen dat is een stille kant, waar men ongemerkt schier het kerkje zal kunnen bereiken aan deze Nikode- muskant is ook een ingang van het Hospitaal terrein, waarover men evenzoo dat kerkje zal kunnen bereiken. Nu zijn er wel Chineezen, die eenige belangstelling hebben, maar niet in ons vergaderhuis durven te komen het ziet er ook niet zoo mooi uit, het erf er omheen is in dezen regentijd wat modderig de witte muren zien van onderen er uit alsof ze geverfd zijn, maar als ge wat naderbij komt, ziet ge, dat het op gespatte modder is en de pogingen om het er netjes te laten uitzien zijn niet zoo eenvoudig als gij misschien wel denkt. Toch zit de ver gaderruimte Zondagsmorgens vol. En het is pret tig om er te spreken. Op het primitieve, van enkele oude planken samengeflanste podium, staat een even primi tieve spreekstoel, waarin een glas koude thee met veel suiker voor den spreker, wanneer hij wat last mocht krijgen van een droge keel. Naast het preekstoeltje staat een orgel, door de Chi neesche Gemeente zelf gekocht, maar waarop stevig getrapt moet worden om er eenig geluid uit te krijgen. Enkele leden van de Holl. Ge meente hebben zich bereid verklaard om de beurt als organist dienst te doen, zoodat het ge zang der Chineesche Gemeente eenige begelei ding vindt. Het is moeilijk om iets in het Ma- leisch te laten zingen, wat de Chineezen begrij pen we hebben een psalmboek van Schroder, dat goed verstaanbaar is voor Amboneezen en Menadoneezen, maar onduidelijk voor Chinee zen, wier Maleisch plat is andere liederboeken zijn weer om andere redenen ongeschikt, zoodat onze armoede aan kerkliederen in de Chineesche samenkomsten wel groot is. Heel de arbeid onder de Chineezen is nog zoo echt in het beginstadi um er zijn geen geschikte liederen, geen ge schikte formulieren voor het Avondmaal en den Doop (althans die voor Chineezen verstaanbaar zijn). We hebben geen geschikte vergaderplaats en als ondanks dat alles toch de samenkomende Chineezen in aantal toenemen, dan spreekt dat te meer voor de belangstelling en is het wel tijd om bijzondere aandacht aan de Chineezen te schenken. Temeer nu van verschillende zijde aandacht geschonken wordt aan de Chineezen. Van 5 kanten worden in Magelang pogingen gedaan om bij hen ingang te vinden. Onder hen werken de Roomschen, het Leger des Heils, de Apostolischen, de Adventisten en de Gereformeerden. De Roomsche Kerk verza melt ze in het kerkgebouw, waar ook Europe anen en Javanen en Amboneezen enz. in een dienst samenkomen taalverschil is daar geen bezwaar, zoo dikwijls de kerktaal het Latijn voor Chineezen al even onbegrijpelijk is als voor de anderen. De Apostolischen hebben een eigen kerkje, een vriendelijk kerkje, waar telkens een Hollandsche onderofficier voorgaat in het Ma leisch die daar samenkomen zijn enkele Chi neesche families, die indertijd door Sadrach ge wonnen zijn groei zit er in die kring heel wei nig. De Adventisten vergaderen in een huis, waarvoor ze een bord geplaatst hebben met het opschrift„Jezus Betoel", d.w.z. „de echte Je zus". Alle andere prediking brengt naar hun zeggen slechts een valsche Christus in hun onaanzienlijk huisje, gelegen aan een kampoeng- weg, die langs het ziekenhuis loopt, komen slechts enkele Chineezen somen. Het Leger des Heils heeft meerdere invloed en er zijn in Ma gelang meerdere Chineezen, die reeds „onder de vlag zijn doorgegaan,, welke handeling de Heils soldaten verrichten inplaats van te doopen. Dan werkt hier ook de Pinkstergemeente, die aanvankelijk wel eenige ingang had in Magelang, zooals vroeger in Temanggoeng, een arbeid, die ik niet erg waardeeren kan, vanwege de metho den, die vaak meer op beroering van het zenuw leven gericht zijn, en meer waarde hecht aan wonderlijke gebeurtenissen, dan aan de eenvou dige prediking van het Evangelie. Waar men zoo van alle kant aan komt zetten op de Chi neesche bevolking in Magelang, daar is het wel tijd om den arbeid onder h?n ctevig te vatten. We zijn nu ook begonnen te werken onder de Chineezen in Temanggoeng veel hulp heb ben we daarbij van den Heer Chew. Zondagavond was het weer een avond van spanning in den arbeid onder hen. We hadden besloten andermaal een poging te wagen wat Chineezen te vergaderen in Temanggoeng. De voorbereidende maatregelen liepen alle vlot van stapelwe kregen een mooi leegstaand huis, waarin een goede vergaderzaal was, en waar heel wat hoorders zouden kunnen samenkomen. Een beetje lastig is het dan om zoo'n vergader zaal voldoende toe te rusten met alles wat voor zoo'n samenkomst noodig is. We moesten stoelen huren, lampen huren, maar tegen een laag prijsje was dit alles wel te krijgen en koelies zijn er genoeg, die alles daarheen konden brengen. De goeroe-indjil van Temanggoeng had voor alles goed gezorgd voorts waren er strooibiljetten gedrukt, waarop met duidelijke letter stond aangegeven, dat de Heer Chew en ik zoo en zoo laat zouden komen om op de aangegeven plaats te spreken over „den weg der Zaligheid". Toen we er 's avonds heenreden, verkeerden we in spanning of er Chineezen gehoor zouden geven aan onze uitnoodiging en er leefde ee^ stil gebed of God zelf de harten der Chineezen wou neigen om de samenkomst bij te wonen. Eindelijk waren we op de bestemde plaats het was bij half zes half zes zou de samen komst beginnen, maar er was nog niet veel, dat wees op een groote samenkomst. De stoelen stonden er, een Javaan was bezig de lampen aan te steken, en voorts was er de Javaansche goeroe-indjil van Temanggoeng, die mee nieuws gierig was welke Chineezen er zouden komen. Hard liep het nietdaar kwam iemand, wie zou het zijnHet was een der Javaansche broeders van Temanggoeng, die als belangstel lende welkom was, maar daar was het nu van avond niet om begonnen. Mijnheer Chew liep al eens weg naar den achterkant van het ge bouw en ik kon niet rustig blijven staan de spanning was te groot. Telkens keek ik naar den ingang, ik had de menschen er wel in wil len trekken, die daar voorbij liepen, maar ze liepen allen voorbij. We troostten elkaar door op te merken„straks als het wat donkerder is, dan zullen ze wel komen. Ze zijn nu te bang misschien moesten we den tijd van sa menkomst ook wat later zettenwe moeten beginnen als het heelemaal donker is, enz. enz." Maar in onze harten leefde toch een ietwat onrustig gevoel zouden we onverrichter zake weg moeten gaan Zou de weg naar de Chi neezen gesloten Indien het zoo niet gaat, hoe moeten we het dan aanpakken Zie, daar kwamen een paar Chineesche vrou wen en een Chineesche man binnen, hoe geluk kig voelden we ons. Nu zou althans de koem- poelan doorgaan. We wachten nog een oogenblik, nog een oogenblik en toen 10 minuten over zessen be gonnen we het was 40 minuten over tijd,m aar we konden nu toch beginnen met het kleine groepje. De heer Chew zou eerst spreken. Hij begon met gebed en gezang maar aangezien er niemand was, die het vers kende, ik ook niet (hij had het aan de een of andere Chineesche liederenbundel ontleend), begon hij alleen te zingen. Nu hij zong goed en het was een lust om hem te hooren zingen van den dierbaren naam van Jezus, die gekomen was om zondaren zalig te maken. Na een korte inleiding begon hij te spreken over den weg der zaligheid. Met genoegen luis terden we naar dezen Chinees, die met zooveel klem sprak over de Heere Jezus. Daarna sprak ikik zou spreken over Lukas 1810, „de Zoon des menschen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is". Ik begon met gezang ik las voor de Malei sche vertaling van „Heer, al maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend", deelde mee, dat ik regel voor regel zou voor lezen en verzocht te probeeren mee te zingen. Er waren enkele Christen-Javanen en de heer Chew en zijn zoontje, die de wijs ook kenden en zoo konden we het zingen van dit vers tot een goed einde brengen. Het was intusschen goed donker geworden en begunstigd door de duisternis waren er nog enkele Chineezen na elkaar binnen komen sluipen. Er zaten er nu 20 een mooi koppeltje voor een begin. En voor dat groepje menschen sprak ik over bo vengenoemde tekst. En het was heerlijk dat te mogen doen. Dan voelt een Zendeling, dat hij nu het werk doet, waarvoor hij gekomen is. Wat hebben we in de week niet een hoop be slommeringen over administratie er moeten boeken en schriften en pennen en inkt enz. zijn voor de scholen, of men moet de school be zoeken, werkzaamheden verrichten van school opziener of rapporten klaar maken, enz. Zeker ander werk ook daar zijn de catechi saties, de samenkomsten met de goeroes-indjil, de onderwijzers, de colporteurs, de samenkom sten der gemeente, maar wanneer er weer zoo'n nieuwe vergadering is, waar menschen komen, die er nog vreemd tegenover staan, die nog buiten staan, en men kan dan trekken, lokken, bewegen tot binnenkomen, bewegen tot geloof, dan is dat wel een werk, waarin een Zendeling veel geniet. Dan is de spanning van zooeven vergeten, dan is dat gedrukte gevoel over een mogelijke mislukking weg, dan is opkomend gevoel van moedeloosheid verdwenen, dan is alle pijn weg, en men juicht, dat er weer ge boren is een koempoelan. Met hartel. gr. 1.1. A. MERKELIJN. HET CONCEPT-HUWELIJKSFORMULIER DER CHR. GEREF. KERK IN AMERIKA. Zooals men zich herinnert, heeft de Synode van Arnhem 1930 het gewijzigde Huwelijksfor mulier voorloopig aanvaard. „Voorloopig" omdat wijzigingen in de for mulieren alleen van kracht kunnen worden, wan neer daarover met die buitenlandsche kerken, welke met de onze in correspondentie staan en dezelfde formulieren hebben, overleg is gepleegd. (Art. 166 Arnhem. Art. 242 Gron.) We gelooven niet mis te zien, wanneer dit overleg niet louter een hoffelijkheid beteekent,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1932 | | pagina 5