OFFICIEELE BERICHTEN. UIT DE PERS. PREDIKBEURTEN de Universiteit van Bonn, alwaar o.a. Prof. Barth doceert, omtrent wiens leerlingen, predi kant geworden, Prof. Kohnstamn nog onlangs mededeelde het verschijnsel te hebben opge merkt, dat zij uit principe zich onthielden van het zoogenaamde „herderlijk" werk. Deze stu dent van Bonn dan kon opmerken hoe groote waarde door onze Gereformeerde predikanten gehecht wordt aan de bijzondere zielszorg be steed aan de leden van zulke kleine en zoo ver van het vaderland verwijderde gemeenten. Ds. Wiepkema gaat buiten Duisburg-Ruhrort niet alleen te Heiligenhaus preeken, doch eveneens te Essen, waar een kleine groep Gereformeerden is overgebleven, alwaar hij ook catechiseert. Twee bereiden zich voor om toegelaten te wor den door belijdenis tot de Heilige Sacramenten; onder deze twee is een oude Nederlandsche vrouw, van eene andere kerkgemeenschap dan de onze, die nu op ruim zestig jarigen leeftijd haar begeerte te kennen gaf in onze Gerefor meerde kerkgemeenschap te worden opgenomen. Daar te Essen hoorde onze predikant van een groepje mannen die samenkwamen in een plaats dieper in dit industriegebied Duitschland in ge legen een man van Nederlandschen naam had de leiding onder hen. Ds. Wiepkema werd ge roepen met een „Kom over en help ons". Hij was deze roepstem gehoorzaam en sprak voor een twintigtal mannen, waaronder een paar wa ren, die zich voorbereidden voor het werk der Zending." De geheele gemeente verhuist. Dat een gemeente groote verliezen lijdt door vertrek van vele harer kerklieden, komt af en toe voor. Maar wie heeft ooit vernomen, dat een geheele gemeente verhuist En toch staat dit te gebeuren, n.l. te San Cayetano in Argentinië. „Het Kerkblad", offi ciéél orgaan van de Geref. Kerken in Zuid- Amerika, brengt het bericht. „Oorzaak is, dat het land, thans reeds vele jaren in gebruik, uitgeput raakt, en dat het dus noodig werd naar beter land uit te zien. De nieuwe woonplaats komt nu nabij Tres Arroyos, zoodat het waarschijnlijk mogelijk is, dat er nu één gemeente wordt gevormd. Wij verblijden ons over het feit, dat onze broeders daar in deze ongunstige tijden niet den moed en de energie verliezen. En bovenal, dat het een ge zamenlijk verhuizen is, zoodat de gemeente niet wordt verzwakt, doch naar we hopen, nog ver sterkt. Ruste Gods zegen op de gemeente in de nieuwe woonplaats." (Heraut) Prof. Dr. Ph. Kohnstamm schreef in „Predikant en Dokter" een artikel over de op leiding van den predikant. Zich bepalend tot de opleiding aan de Openbare Universiteiten schreef hij o.m. „De opleiding van den predi kant is te weinig gericht op zijn eigenlijke taak practische zielszorg en kennis van de menschen- wereld, groot en klein, waarin hij is geplaatst". Prof. Dr. A. G. Honig merkt naar aanleiding hiervan in de „Bazuin" op „Hieraan heeft zoo wel de universitaire als de kerkelijke opleiding schuld. Zij verliezen te zeer uit het oog, dat de voorbereiding tot een concreet onderzoek van de nooden van jongeren en ouderen, de kennis van de wegen, om hun vertrouwen te winnen, ze tot spreken te brengen, en den weg te wijzen om uit die moeilijkheid te komen tot het meest wezenlijke van de opleiding van pre dikanten behoort. Het inzicht, dat zielszorg en godsdienstige opvoeding een heel essentieel deel van het ambtswerk van den predikant uitmaakt, en dat dit werk niet naar behooren kan worden verricht zonder wetenschappelijke fundeering in een Christelijke anthropologic, die een klinisch- empirisch vak is, althans niet bestaan kan buiten klinisch-empirische studie, ontbreekt in de wet op het Hooger Onderwijs en in de eischen voor het kerkelijk voorbereidend en het proponents examen geheel. Zoo laat de opleiding der pre dikanten te wenschen over." En Dr. K. Dijk, van Den Haag, schrijft in zijn „Kerkblad" „Hierin schuilt een groote waarheid de eischen worden steeds hooger op gevoerd en de practische voorbereiding schiet te kort. Maar komt dit euvel niet overal voor? Al het onderwijs wordt opgeschroefd wanneer zal de versobering intreden Gemengde huwelijken. Blijkens een artikel van Dr. Dijk in de Geref. Kerkbode van 's-Gravenhage stelde de Kerke- raad van Den Haag-West de volgende regeling vast voor de bevestiging van z.g.n. gemengde huwelijken a. Wanneer een van beide partijen niet door den Heiligen Doop is ingelijfd in de Christelijke kerk, of door andere oorzaken tot geen kerkge nootschap behoort, kan het huwelijk niet be vestigd worden, tenzij de betrokken persoon ten genoege van den Kerkeraad belijdenis doet van het Christelijk geloof en in het eerste geval be geert, zoo spoedig zulks mogelijk is, den Doop te ontvangen. b. Wanneer een van beide partijen tot een andere „kerkgemeenschap" behoort, zal de hu welijksbevestiging dan alleen plaats vinden 1°. zoo gebleken is, dat bedoelde persoon het Christelijk geloof aanvaardt, gelijk dit be grepen is in de apostolische geloofsbelijdenis, en der gereformeerde religie genegen is 2°. zoo deze belooft in alles te zullen mede werken, dat de andere partij getrouw kan vol harden in de gemeenschap der Geref. Kerk 3°. zoo deze tevens de belofte aflegt, dat, indien God het huwelijk met kinderen zegent, dezen zullen gedoopt worden in de Geref. Kerk; 4 zoo deze ook belooft alles te doen wat in zijn vermogen is, dat het gezinsleven zich richte naar de gereformeerde religie en dat de kinderen opgevoed en onderwezen worden in die leer, mede door den arbeid der kerk, waar toe zij krachtens den doop behooren. c. Wanneer die partij, die wel lid is, nog geen belijdenis van het geloof heeft afgelegd, zal een onderzoek worden ingesteld naar zijn (haar) genegenheid tot kerk en belijdenis, en het huwelijk alleen bevestigd worden, indien dit onderzoek een bevredigend resultaat heeft. d. Opdat er voldoende tijd zij tot het in stellen van een desbetreffend onderzoek, dient de kerkelijke bevestiging van bovenbedoelde hu welijken zes weken te voren te worden aange vraagd. Het „Geref. Theol. Tijdschrift" schrijft onder het opschrift„De toenadering onder Gereformeerden" het volgende „Ontegenzeggelijk valt ook ten onzent groo- tere toenadering te bespeuren tusschen hen, die hoewel van dezelfde gereformeerde belijdenis zijnde, kerkelijk gedeeld leven. De druk der tij den is daaraan niet vreemd. We verblijden ons daarin. Alleen aarzelen we niet om uit te spre ken, dat voor zoover die eenheidsbeweging aan onze zijde zou beteekenen een verzwakking van het reformatorisch besef, dat de vaderen der Scheiding en Doleantie toonden te bezitten, we het verlies grooter achten dan de winst. Want al mag er in die dagen wel eens een woord ge sproken zijn, dat te heftig was, een daad gedaan die te onstuimig was, het eigenlijke woord en de eigenlijke daad dier reformatie was een ge loofszaak, een zaak van gebed en strijd, een daad en een woord van heilig protest tegen de onttroning van den Koning der Kerk." Onderscheiden bijbelgenootschappen be richten in den laatsten tijd een toenemenden bijbelverkoop. In Frankrijk, Italië, Spanje, Por tugal en België, alle overwegend Roomsch-Ka- tholieke landen, werden in 1931 niet minder dan 1.146.210 bijbels verkocht, ruim 80.000 meer dan in 1930. De omzet in geheel West-Europa is in de laatste 10 jaren bijna verdubbeld. Het Britsch en Buitenlandsch Bijbelge nootschap geeft binnenkort zijn 650ste Bijbel vertaling uit. Dit zal zijn een uitgave van het Marcus-evangelie in de taal der Dakkakari in Noord-Nigeria. (Kbl. Dr. en O.) In de Haagsche Courant (niet onze. N. H. C.) stond verleden week dit berichtje te lezen Predikantsvacature Gereformeerde Kerk. De kerkeraad van de Gereformeerde Kerk van den Haag-Oost heeft een groslijst samengesteld voor de komende predikantsvacature, ontstaan door het verleende eervol emeritaat aan Ds. Ringnalda, met ingang van 1 Mei e.k. De kerkeraad zal a.s. Woensdag, met het oog op de beroeping, een aparte vergadering houden. Naar wij vernamen, is er een groot deel in de Haagsche Gereformeerde Kerk, dat als opvolger van Ds. Ringnalda, gaarne Ds. N. Buffinga, thans predikant te Rotterdam, hier ter stede zou zien komen arbeiden. Na het vertrek van Ds. Ringnalda, zal de arbeid in wijk I, de oude wijk van Ds. Ring nalda, worden voortgezet door Ds. A. G. Bar- key Wolf, thans nog predikant van wijk 4. (Opmerking of liever Aanmerking. Mij is het een raadsel hoe de z.g.n. neutrale Haagsche Courant zulk een tendentieus, voor den betrok- wen predikant onaangenaam bericht plaats kan geven. En komt het voort uit onzen eigen kring, dan moeten we ons wel schamen over zulke symptomen van onbeleefdheid, van gebrek aan broederlijkheid, en van tekort aan eerbied voor Gods huis. Wie op deze wijze meent reclame te moeten maken beleedigt daarmede den Dienaar des Woords, dien hij begeert. Zulk gedoe is even onchristelijk als het schrijven van anonieme brie ven ten tijde van het beroepingswerk, en als het schrijven van onderteekende brieven met onware voorstellingen. God beware ons voor de doorwerking van zulk een laffen, onheiligen geest.) K. D. Alle-dag-kerk. Er heeft zich te Amsterdam een „Alle-dag- kerk-Comité" gevormd, „staande op oecumeni- schen grondslag, met het doel een rustplaats der ziel te brengen, te midden der woelige stad, met als middelpunt den Bijbel". Dit Comité zal nu, bij wijze van proef, de Engelsche Kerk op het Bagijnhof, dagelijks openstellen van 12 tot 2 uur. Van 12 tot 12.15 uur zal dan de middagpooze om den vrede worden gehouden, in afwisseling met tweemaal 3 minuten orgelspel, terwijl van 1 tot 1.15 uur de korte middagdienst zal worden gehouden, naar het volgende schema 1Votum en kort gebed2. orgelspel3. Bijbelwoord vijf-minuten-preek 4. Het Onze Vader 5. Kor te stilte 6. Orgelspel. Aan alle Amsterdamsche predikanten is ge vraagd, eens in de twee of drie maanden „in dezen nieuwen oecumenischen dienst uit den rij ken schat hunner geloofservaring een kort getui genis te willen geven". De predikanten van de Geref. Kerk hebben aan het Comité een schrijven gezonden van den volgenden inhoud. „Aan uw verzoek om medewerking aan de door u bedoelde middagdiensten en om toetre ding tot het Comité van aanbeveling, kunnen wij tot ons leedwezen niet voldoen. Met u zijn wij diep onder den indruk van den geestelijken nood, waarin ons volk verkeert. Dat de gedeeldheid der Kerk hiervan één van de oorzaken is, staat ook voor ons vast. Over den weg, welke hier ingeslagen moet worden, behoeven wij echter niet in het onze kere te verkeeren, omdat deze ons duidelijk in Gods Woord wordt aangewezen. Wij moeten beginnen met het Koningschap van Christus in Zijn Kerk te erkennen. Dan toch wordt, in het kerkelijk vraagstuk, het Woord Gods voor ons de eenige maatstaf van handelen, en het einde van alle tegenspreken. Dan zal de Koning der Kerk, als wij met be lijdenis van schuld tot Hem komen, ons in den weg der gehoorzaamheid Zijn heil doen zien, door ons de zoo zeer begeerde eenheid te doen vinden. De Kerk kan toch alleen een zegen zijn voor ons volk, als zij is wat zij moet zijn „pilaar en vastigheid der waarheid." In dit licht bezien zal het u duidelijk zijn, waarom wij ons van medewerking moeten ont houden. Diensten, als door U bedoeld, bevorderen de eenheid niet, maar maken de verwarring grooter. Voor heel het kerkelijk leven toch geldt het Woord „Tot de wet en tot de getuigenis Zoo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben." De Heere make U en ons getrouw, zoodat wij elkander gaan zoeken in den weg ons door Hem in Zijn Woord aangewezen." (Heraut) K. B. S. Middelburg. Vergadering van de Commissie van Beheer Maandag 4 April a.s. Tijdige opkomst zeer gewenscht. DE SECRETARIS. Arnemuiden. Het adres van den Kerkeraad is vanaf heden Ds. H. Scholing. DE KERKERAAD. Theologische School te Kampen. Ontvangen de bijdragen uit Vlissingen door bemiddeling van den correspondent A. Bergs- hoeff 35.van den correspondent Houterman te Gapinge 15.en van den correspondent de Poorte te Veere 21.50. Vriendelijk dank. Nog slechts vier weken en dan wordt het boek jaar gesloten Zij, die nog gelden moeten af dragen, willen hieraan wel denken. De correspondent voor de Classe Middelburg, J. OLTHOFF. BEKEERING NOODIG. De Heere Jezus spreekt van rechtvaardigen, die de bekeering niet van noode hebben. Hij geeft daar evenwel niet mee te kennen, dat er inderdaad zulke rechtvaardigen zijn, die zonder bekeering het koninkrijk der hemelen wel binnen kunnen gaan. Er is immers op den ganschen aardbodem niemand, die de bekeering niet van noode heeft. Het zondaar-zijn brengt de noodzakelijkheid mede van de bekeering. Maar wat Jezus bedoelt, is ditdat er men- schen zijn, die bij zichzelven meenen rechtvaar dig te zijn en die daarom ook bij zichzelven meenen het werk der bekeering niet noodig te hebben. De overtuiging, dat de bekeering noodzakelijk is, houdt nauw verband met het schuldgevoel, met het zondebesef. En dat zondebesef, dat schuldbewustzijn wordt niet bij allen gevonden. Het kan bij de menschen soms uiterst gering zijn. Het kan vaak o zoo oppervlakkig wezen. Men vindt zichzelf soms o zoo deugdzaam. En men ziet zoo weinig zonde bij zichzelf. Niet omdat de zonde er niet is, maar men heeft er geen oogen voor men is er blind voor men is er niet aan ontdekt. Nochtans is er geen mensch zonder een zon digen aard. En zonder zondige gedachten, woorden en daden. Maar de overtuiging dienaangaande ontbreekt. Daarom is er ook zoo weinig gehoor voor de roepstem tot bekeering. Velen nemen het met de zonde zoo licht. Leven er zoo gemakkelijk onder. Kennen er de onrust niet van. Daarom nemen ze het ook met de bekeering niet ernstig. De bekeering, denken ze, is goed voor tollenaars en zondaars, en voor menschen, die met duim en vinger worden nagewezen. Maar degenen, die zoo denken, dwalen toch zeer. Zonder bekeering zal niemand zalig worden, hoe deugdzaam, hoe godsdienstig hij ook ge leefd heeft. „De Bazuin." H. W. L. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Middelburg. Ontvangen van N N. twee giften voor onze schippersevangelisatie van 1 gulden. Namens de commissie zeg ik dien broeder hartelijk dank. M. Pouwelse, Secretaris. Aid—ling II. Bijb. Gesch, „Het gouden kalfEx. 32 en 34 18 door Betsy Frangoys. Reciteeren Ina Graaf huis. Serooskerke. Voor de zieken- en dooven- telefoon onder hartelijken dank ontvangen f 0,50 van een zuster en f 1,— van een br. der gemeente gevonden in de collecte j 1. Zondagmorgen f 1,en Zondagmiddag f 2,50 en f 3,van een kranke zuster. Ook werd mij nog een toezegging van een gift ge daan. We gaan dus de goede richting uit. Maar enkele grootere en (of vele) kleinere giften zijn toch nog noodig, zal het benoodigde bedrag geheel door vrijwillige giften bijeenkomen. W. F. M. Lindeboom. Middelburg. Met dank ontvangen van een onbekende eenige kleedingstukken. Namens de Evangelisatie-Commissie, Korteknie, Secretaris, Molstraat 26. GEREF. RUSTHUIS MIDDELBURG. Met vriendelijken dank ontvangen een partij sinaasappelen. De Huisvader N. J. v. Commenée. ZENDING. Vlissingen. Met hartelijken dank ontvangen van Corrie van den Brink een prutsje zilverpapiervan Maatje de Bruijne Ad een tasch met theelood en zilverpapier, een partijtje postzegels en een partijtje plaatjes zeewateraquarium en Kahrels theevan de kinderen der Chr. School in de Paul Krugerstraat 9 halve centen 439 centen 57 kluten 18 nikkels en 4 dubbeltjesvan Mientje Schreurs een doos en een pak zilverpapier en capsules van Tinus en Bas Kruit een doosje en zakje zilverpapier van familie N. een jaargang Schouwvensters en van Bert Luitwieler 200 halve centen en een pakje zilverpapier en capsules. Namens de Zendingscommissie, W. Kamman, Penningm. VEREENIGINGSLEVEN. V. op Geref. Grondslag Pred. 12la te Koudekerke. Vergadering Zaterdagavond 8 nar in het Vereenigingsgebouw. Inleiding Nieuw Testament „De rijke man en de arme Lazarus" II door vr. K. Siera. Inleiding Vad. Gesch. Les 14„Losmaking van Spanje" door vr. P. Izeboud Gz. Geref. Jongelingsver. ,£ola~Fide", Middelburg. G. B. art. 28. Zich bij de ware kerk te voegen, door vr. P. de Boks. Na de pauze. Huishoudelijke zaken. 6 uur Noorderkerk 9.30 uur 2 uur 6 uur Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel", Middelburg. Gel. Bel. art. 26, door vr. W. v. Moolenbroek. M. 0. Schets 10Het bouwen van steden, door vr. A. v. Aartsen IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 3 APRIL 1932. CLASSE MIDDELBURG, MIDDELBURG. Collecte Emeriti-fonds. Hofpleinkerk 9.30 uur ds. I. de Wolff te Mussel, ds. D. Scheele ds. D. Scheele ds. I. de Wolff ds. J. C. J. Kuiper te Souburg. Arnemuiden 9.30 uur ds. H. Scholing 2 uur ds. J. C. J. Kuiper Domburg 9.30 uur ds. J. E. Visser 2 uur Lezen eener Leerr. Gapinge 9.30 uur Grijpskerke 9 en 2 uur ds. H. Pestman Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning Meliskerke 9 uur ds E. Douma 2 uur Lezen eener Leerr. Oostkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr- 2 uur ds. E. Douma Serooskerke 9.30 uur ds. P. J. O. de Bruijne 2 uur ds. D. Scheele Souburg 9.30 uur ds. J. C. J. Kuiper 2 uur ds. H. Scholing te Arnemuiden. Veere 9.30 en 2 uur ds. J. v. d. Gnchte Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. H. A. Wiersinga Vrouwepolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. J. E. Visser CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Brninisse 9.30 en 2 uur Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Geersdijk 9.30 en 2 uur Haamstede 9.30 en 2 uur Kamperland 9, 2 en 6 uur Nienwerkerk 9.30 en 6 uur 2 uur Oosterland 9.30 en 2 uur Scharendijke 9.30 en 2 uur Wissekerke 9.30 en 2 uur Zierikzee 10 en 6 uur Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. J. de Meester ds. J. P. Unger ds. F. Staal Lezen eener Leerr. ds. U. EIgersma Lezen eener Leerr. ds. M. Heuzeveldt Lezen eener Leerr. ds. F. J. v. d. Ende ds. J. B. Vogelaar Lezen eener Leerr dr. J. van Lonkhuijzen ds. Z. Hoek CLASSE THOLEN. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Geen opgaaf ontv. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. J. Spoelstra Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries Rilland-Bath 9.30 en 2 uur ds. W. M. Ie Cointre Bed. H. Av. en Dankz. Tbolcn 9.30 en 2.30 uur Lezen eener Leerr. Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur Borssele 9.30 en 2 uur Driewegen 9.30 en 2 uur Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 Goes 9 30 en 5.30 uur 's Gravenpolder 9.30 uur 2 uur Heinkenszand 9.30 en 2 uur Yerseke 9.30 en 2 uur Wemeldinge 9.60 en 2 uur Kruiningen 9.30 en 2 uur Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Wolphaartsdijk 9.30 uur 2 uur ds. C. Vonk Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. uur ds. A. Scheele ds. W. H. v. d. Vegt Lezen eener Leerr. ds. G. van Heiningen ds. Joh. Booij Lezen eener Leerr. ds. J. Koolstra Lezen eener Leerr. ds. G. van Heiningen Lezen eener Leerr. CLASSE AXEL, Aardenbnrg 9.30 uur 3 uur Axel 9.30 en 2 uur Hoek 9 en 2 uur Oostburg 9.30 uur 2 uur Schoondyke 9.30 en 2 Terneuzen 9.30 uur 2 uur Zaamslag 9 uur 2 uur ds. Th. Potma Lezen eener Leerr. ds. E. Beukema te Nieuwdorp. Lezen eener Leerr. ds. Th. Potma r ds. D. J. de Vries Nam. Openb. Belijdenis, ds. A. B. W. M. Kok ds S. Groeneveld ds. S. Groeneveld ds. A. B. W. M. Kok ADVERTENTIE N. Geref. Meisjesvergadering JSluniaMiddelburg. Afdeeling 1. Bijb. Gesch. Op weg naar de Sinaï door Jans den Hollander. Na de pauze Vrije werkzaamheden. Voor de vele en hartelijke bewijzen van deel neming ontvangen tijdens de ziekte en na het overlijden van onzen geliefden Man, Vader, Behuwd- en Grootvader, den Heer JAN COPPOOLSE, betuigen wij onzen vriendelijken dank. Uit aller naam, Wed. M. COPPOOLSE—DE WOLF. St. Laurens, 1 April 1932.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1932 | | pagina 3