FEUILLETON* KERKNIEUWS* OFFICIEELE BERICHTEN. de begrooting sluitend te maken. Het zou daar om zeer toe te juichen zijn, dat de verplichte collecten niet meer werden opgevoerd, en dat elke kerk zoo nu en dan eens een collecte meer voor haar eigen huishouding zou kunnen houden. Daar ligt veel arbeid te wachten, maar dat sluit niet uit, ook voor eigen kerk te zorgen, zoodat deze er niet onder lijdt. Welk een genade, dat wij weten, dat God regeert en dat Hij zal zor gen. Hij geve daarom ook bereidwillige harten om in alle nooden te voorzien. 1931 gaf ons veel goeds, veel zegeningen, stemme het ons tot dank. Zeker, veel plaatsen zijn ledig op alle plaatsen werden er uit onzen kring weggenomen, maar God wilde zich ook in de onzen verheerlijken. 1931 bracht ook vele moeilijkheden en dikwijls moest geklaagd worden over een ingezonken geestelijk leven. Brenge onze tijd verootmoedi ging in andere donkere tijden kwam er een geestelijke opleving, geve God ook in onzen tijd zulk een vrucht, dan zullen wij leeren danken. Wat 1932 ons zal brengen, wij weten het niet. De tijden zijn in Gods hand. Leeren wij allen vertrouwend volgen God doet door de dwaas heid der menschen heen Zijn Koninkrijk komen en Hij wil ons gebruiken in Zijn liefde. Een ieder zij dan in het nieuw-begonnen jaar op zijn post en God van den hemel doe het ons gelukken Hij zal het doen, want ook op de Zeeuwsche Kerken wil Hij in genade neerzien. Zij dan 1932 een goed jaar voor Kerkbode, voor kerk, voor allen arbeid, maar bovenal voor ons geestelijk leven in 's Heeren gunst. Middelburg. SCHEELE. IN MEMORIAM Ds. J. GOMMER, Hij zal genade en eere geven Aan dit Schriftwoord werd ik herinnerd toen ik las van de verbazende belangstelling en eer bied betoond bij het teraardebestellen van wijlen den WelEerw. Heer Ds. Gommer te Aalten. Bij vernieuwing werd ik ook herinnerd aan den zegen die Z.Eerw. uitgedragen heeft in Grijps- kerke. Hoe eenvoudig maar diep ernstig was zijn prediking, die getuigde van levenswijsheid en van innige liefde en hoogachting voor zijn Zen der, onzen Heiland. Het welzijn van de gemeente zocht hij, waar hij wist, dat Jezus hem over haar gesteld had. Hij droeg de belangen der gemeente op het hart. Hij wist in elks hart in te komen bij vreugde, maar droeg ook hartelijk leed met ieders droef heid en smart. Hij had steeds voor ieder een troostwoordje, maar als het moest „anders ook niet", want hij wist ook het operatiemes te ge bruiken, wel zachtmoedig, waaruit bleek ware zelfkennis. Hij was getrouw in huis en zieken bezoek. Met genot bezocht hij oude vrome menschjes, trachtende van dezen wat te lee ren in de praktijk der Godzaligheid, maar bij wie hij ook dikwijls meende den weg Gods be- scheidenlijker te moeten uitleggen, hetwelk dan veelal tot troost en sterkte van die zieltjes was. Ze hadden het nooit zoo begrepen Wars van schijnvrome praatzucht en zelf zijn tongwetende te bewaren, was hem de wonderlijke gave eigen een woordje te ontlokken aan menschen die den mond steeds gesloten hielden. Met groote tact wist hij ook met kinderen over de noodzakelijk heid van bekeering te spreken en ze op Jezus te wijzen. Nooit vergeet ik het woordje dat hij bij huis bezoek aan mijn dertienjarig dochtertje ontlokte. Het is mij tot nu toe tot troost en sterkte, mij schamende over de wijze, waarop ik zelf de eeuwige belangen met mijn kinderen besprak. Twee jaar daarna moest hij de begrafenis van dit meiske leiden Zooals het trouwens met alle weldaden Gods gaat. Hij is niet gewaardeerd voor hij weg was. Het gros der gemeente echter waardeerde hem wel. Vooral zijn catechisanten hadden hem lief. Wijl onze kerk pas als Chr. Ger. Kerk alhier tot openbaring gekomen was, en allen steeds in de omliggende kerken gekerkt hadden, zoo waren onder dezen enkele vooraan staande broederen die in hun kerk als pilaren geacht werden en wel wat sterk bewierookt wa ren. Deze enkelen nu viel het wel wat zwaar om met hun rijke ervaringen en diepere bevin dingen zich onder zoon jong predikant te stellen. Met de vereeniging der Ned. Ger. broederen, kwam er weer een ander soort bij. Deze broe ders kwamen van onder de leiding van Ds. Klaarhamer. Deze bracht „hoewel geen ander Evangelie", het op meer forsche wijze met veel gesticulatie en echt reformatorisch. Nu kwamen zij onder de stille prediking van Ds. Gommer. Een groot verschilZe wenden er echter wel aan en wisten Ds. Gommer eerder te waardeeren dan de eersten. Zoo heeft Ds. Gommer de kerk van Grijpskerke gefundeerd en gebouwd, wat vrucht gedragen heeft, tot nu toe. DE MOLENAAR VAN OOSTWOUD (HISTORISCH VERHAAL OMSTREEKS 1880) DOOR H. KINGMANS. LXXI. (SLOT) Ook het molenhuis ontving nog bezoek van onbekend gebleven brandstichters op een mor gen vond Tjaard Evenhuis een hoop turf ver brand. Er kwam evenwel geen enkele weifeling. Rus tig werkte dominé Petersma voort, gesteund door al zijn menschen. Het was twee jaar later, toen de vruchten waren van zijn stuk land gehaald Tjaard Evenhuis, na in de nabijheid van het stuk bouw land vertoefd te hebben, zijn woning betrad. Zijn vrouw zag onmiddellijk, dat hij iets bijzonders had. „Tannetje," zeide hij, „ik heb er al meer over gedacht. Wij moesten ons stuk land maar aan de schoolvereeniging cadeau doen. Er wordt nu over bouwen gepraat, maar de grond ontbreekt en die zal ook niet gemakkelijk te krijgen zijn. Z.Eerw. dwong eerbied af bij voor- en tegen standers, door zijn menschlievendheid en God zaligen levenswandel. Blijve zijn nagedachtenis onder ons in blijde herinnering voortleven. Leere de Heere ons onze voorgangeren meer hoogach ten en zij hij alle Dienaren des Woords tot voorbeeld A. GESCHIERE, Mariahoeve. Grijpskerke, December 1931. Gaarne ruimden wij plaats in voor dit harte lijk geschreven stuk. Ook ondergeteekende heeft Ds. Gommer van zeer nabij gekend in de classis Zutphen. Wat was hij in Aalten geliefd, in de classis gezienDe Heere gedenke de zijnen ook voor de jongere predikanten was Ds. Gom mer tot een rijken zegen. Middelburg. SCHEELE. TWEETAL TE IJmuiden (vac. W. Seinen): C. W. Keur te Oudewater. J. H. Meuleman te Den Ham (O.). BEROEPEN TE Castricum (als hulppred.): Cand. P. B. Lengkeek te Rotterdam. Pijnacker-Nootdorp: Cand. J. A. Meijer te Niezijl IJmuiden (vac. W. Seinen): C. W. Keur te Oudewater. Schoonoord Cand. K. Meima te Groningen. Klundert (2de maal): F. Guillaume te Oosterend (Fr.). Oudehorne Cand. J. L. Bakker te Santpoort. AANGENOMEN NAAR Castricum (als hulppred.): Cand. P. B. Lengkeek te Rotterdam. BEDANKT VOOR Arum: P. Veenhuizen te Oudega (W.). Ds. J. Tijmes Jzn. heeft wegens vertrek naar Nunspeet, afscheid genomen van de Geref. Kerk te Westerlee (Gr.) met een predikatie over Hebr. 12:1 en 2. Te Den Haag-Zuid in de vergadering van den Kerkeraad der Geref. Kerk bracht Dr. S. O. Los rapport uit over de vraag, of een ambts drager-weduwnaar, die hertrouwt met een vrouw van andere Kerkformatie, dient af te treden. Uit de historie werd aangetoond, dat hiervoor geen algemeene regel geldt, maar elk geval op zichzelf beoordeeld moet worden. De Kerkeraad kon zich hiermee vereenigen. Ds. C. A. van Nood, predikant bij de Geref. Kerk te Vorden, zal Woensdag a.s. 25 jaar zijn ambt hebben bediend. Ds. van Nood werd geboren 25 April 1878, en studeerde Theo logie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, waar hij in 1906 zijn candidaats-examen aflegde. Den 6den Januari van het volgende jaar deed hij zijn intrede bij de Geref. Kerk te Blokzijl, waar hij o.m. veel Evangelisatie-arbeid in de omgeving heeft verricht. Van Blokzijl vertrok hij 12 Febr. 1911 naar Harmeien, vanwaar hij 4 Oct. 1914 ging naar Lopik. Den 30sten Jan. 1921 verliet hij deze plaats voor zijn tegenwoor dige gemeente. Cand. J. G. Adema, van Leeuwarden, werd bevestigd als predikant bij de Geref. Kerk te Opende (Gron.) door zijn voorganger Ds. A. Adema van Ten Boer, die tot tekst voor zijn predikatie had gekozen 1 Cor. 3 9, „de prediker medearbeidende in Gods werk", waarbij hij na ging dat dit is 1. een verheven taak, 2. een ver antwoordelijke taak, en 3. een bemoedigende taak. Toegezongen werd de zegenbede uit Ps. 134. Des middags deed de nieuwe predikant zijn intrede met een preek over Ps. 121 1 en 2, „de hulp en verwachting van Boven voor Israels vromen" hij stond stil bij de volgende punten 1. die verwachting uit zich in een blik van ver langen, 2. zij daalt neer in het besef van zwak heid en 3. zij stijgt in de zekerheid van het ver trouwen. Cand. W. v. d. Bos, tevoren onderwijzer te Nijkerk (Gld.) werd als predikant van de Geref. Kerk te Oude en Nieuwe Wetering be vestigd door zijn voorganger Ds. J. Brouwer, em. pred. te Nigtevecht met een predikatie over Ps. 132 16a „En zijne priesters zal Ik met heil bekleeden". Hij ging na le. waarmede bekleed werd en 2e. wie bekleed werden, en paste dit toe zoowel op den predikant als op de gemeente. Toegezongen werd na de bevestiging Ps. 134 3. Aan de handoplegging nam mede deel Ds. R. J. v. d. Weerd van Leimuiden en Ds. D. Middel- Dan is men van die zorg tenminste af. Wij kun nen dien grond best missen." De stoere molenaarsvrouw gaf eerst geen ant woord. Zij slikte iets weg. En toen pinkte zij een traan uit haar oog. „Vind je het goed, vrouw „Ik vind het best, Tjaard", zeide zij eenvoudig. HOOFDSTUK XIX. De jaren vergleden in regelmatigen cadans. In West- en Oostwoud kwam een nieuw ge slacht. Er veranderde veel in den lande. Ook in het dorp West- en Oost woud, ergens in ons vaderland, al heet het in werkelijkheid anders. Veel molens zijn verdwenen. Maar de molen van Evenhuis staat er nog. En de molenaar is Leendert Evenhuis, de zoon van Tjaard, die, evenals zijn vrouw, het tijdelijke met het voor hen heerlijke eeuwige verwisseld heeft. Leendert Evenhuis, de ouderling van de Ge reformeerde Kerk van West- en Oostwoud (heel, heel oude menschen spreken nog van „de schuur"), is niet een conservatief man. Hij gaat met zijn tijd mede. En dies heeft hij in zijn mo len een electrische maalderij, nog heel iets an ders dan Heerema wilde hebben, Heerema, reeds lang ter ziele. Maar de wieken zijn op den molen gebleven, koop van Mildam. 's Avonds deed Ds. van den Bos zijn intrede met een predikatie over Joh. 3 30, „Hij moet wassen, maar ik minder worden." Spr. behandelde dit getuigenis van Johannes in drie punten: le. des Heeren verheerlijking, 2e. des dienaars verootmoediging, 3e. de troost der gemente. Necrologie. In 1931 ontvielen aan de Geref. Kerken in Nederland vier dienstdoende predikanten: G. Meyer (Marum), G. J. Goede (Apeldoorn), J. Sybesma (Dedemsvaart) en R. Smeding (Nijmegen). Van de emeriti-predikanten overleden de volgende dertien J. B. van Me- chelen (Rouveen), T. H. Woudstra (Leider dorp), L. van Wijk (Ede), M. Visser (Oost- hem), A. van Dijken (Amsterdam-Zuid), J. Bak ker (Ommen), G. H. Toebes (St. Laurens), H. J. Kouwenhoven (Leiden), J. Sluys (Staphorst), H. W. Felderhof (Zevenhuizen), L. R. Hum- melen ('t Zandt), H. v. d. Veen (Ruinerwold- Koekange) en J. Gommer (Aalten). Ons Kerkgezang. In de „Westl. Kerk bode" maakt Ds. A. H. van Minnen de opmer king, dat ons Nederlandsch Kerkgezang in schoonheid en kracht allerminst ten achter staat bij dat van andere landen. „Zelfs den buitenlander treft de volheid, sta tigheid en macht van ons gezang, zooals dat aangeheven wordt niet maar door een koor, maar door de gansche gemeente en dan unisono, d.w.z. éénstemmig ook al hebben alle stemmen niet dezelfde hoogte, toch is er slechts octaaf- verschil. In Engeland zingt ook vaak de gansche ge meente, maar onder begeleiding van orgel en koor. Wie vroeger in het koor dienst gedaan heeft, zingt vaak zijn oude koorstem mede. Nu lijkt dat mooier, dan het is. Het nadeel hiervan is, dat ieder lied en elk vers van ieder lied al toos dezelfde zetting en harmoniseering heeft. Op den duur wordt dat eentonig. De organisten hebben zich dan ook streng te houden aan de eenmaal aangenomen zetting en harmonie. Daartegenover heeft bij ons éénstemmig ge zang de organist alle vrijheid van toonkeus en harmonie en kan daardoor aan ieder vers van denzelfden psalm een nieuwe frischheid geven, ja, door toon en harmonie de verswoorden ka- rakteriseeren In de „Gereformeerde Kerkbode voor Noord-Brabant en Limburg" van 27 Nov. j.l. komt een berichtje voor onder het hoofd „Tus- schen de Roomschen". Daarin wordt mededeeling gedaan van het optreden van een pastoor in een Brabants dorp tegen den leider van de Zoeklicht-auto van Joh. de Heer. Ik neem het volgende er uit over „Spoedig verscheen de pastoor te midden van de luisterende schare. Met de meest mogelijke stemverheffing en heftig gesticuleerend ried hij z'n parochianen aan naar binnen te gaan, geen geld te geven, geen brochures aan te nemen, enz. Hij vernielde de brochures, die hij te pakken kreeg en wendde zich tot den leider van de auto met de opmerking, dat hij zelf zijn men schen wel van geestelijk voedsel zou voorzien, daar behoefde een ander niet voor te zorgen, enz. Een kleine discussie en de auto met evan gelisten verdween." En dan staat er „historisch". Ds. J. P. Tazelaar, emeritus-pred. van de Geref. Kerk van Weesp, herdacht op den Twee den Kerstdag j.l. zijn 45-jarig ambtsjubileum. Algemeen bekend en gewaardeerd is hij voor al door wat hij heeft verricht ten bate van de Geref. Zondagsschool, speciaal ook als hoofd bestuurslid van „Jachin". Het maandblad „De Zondagsschool" had in hem een kundigen, trouwen, onvermoeibaren re dacteur, die op dit blad een stempel zette en daardoor aan den Zondagsschoolarbeid richting en stuur heeft gegeven. Ds. Tazelaar heeft steeds met korte woorden den toegang weten te vinden tot het hart van de menschen. Behalve de Evangelisatie diende hij zoo ook de belangen der A.R. Partij, der Chr. School en ook de J. V., o.m. door het schrijven van vlugschriften. In het belang van de Zending onder de Joden, waarvoor hij vanwege de Ge nerale Synode der Geref. Kerken deputaat is geweest, bewerkte hij verschillende boekjes voor de jeugd. Zijn historische zin openbaarde zich door het schrijven van verschillende biografieën, als van Rembrandt, De Ruyter, Bilderdijk, Calvijn en anderen. zoodat het schilderachtig effect niet verdwe nen is. En in de onmiddellijke nabijheid van de molen staat de school, nu een gebouw van vier lokalen met vier leerkrachten. De school met den Bijbel van Oostwoud. Niet van Westwoud. Want Westwoud, er worden eenvoudig feiten meegedeeld, heeft zijn eigen, bloeiende Christelijke school. Bij die school staat de woning van het hoofd. En de schoolmeestersche is Marie Evenhuis. Dat is ook een feit. De kerk aan den Achterweg is verdwenen. Dat wil zeggen als kerk. Allerlei organisaties hebben thans haar vergadergelegenheid in de geheel verbouwde, oude kerk. En elders op het dorp staat de groote, nieuwe kerk. Met een pastorie, die klinkt als een klok. Dominé Petersma is naar zijn Zender. En zijn trouwe vrouw, verdreven uit de ouderlijke wo ning, is in het Vaderhuis met de vele woningen. Er is een andere predikant gekomen. En nog een. En weer een. Want de jaren vergleden. De predikantsplaats in de Hervormde Kerk is en blijft modern. Maar eenige ritseling van nieuw geestelijk leven is er in die kringen toch geko men. Daarvan getuigt een klein Evangelisatie lokaal, waarin een Evangelist arbeidt, die op velerlei terrein samenwerkt met den Gerefor meerden predikant. K Ds. Tazelaar mocht op zijn gedenkdag terug zien op een welbesteed leven, waarin hij voor velen tot zegen mocht zijn. K. B. s. Onder vriendelijke dankzegging berichten wij te hebben ontvangenvan Diaconaal Hulpbe toon 166 stuks onderkleeding van de Vrouwen vereniging „Bid en Werk" 173 stuks onder kleeding van de Jongedochtersvereeniging „Doet wel aan allen" enz. 160 stuks onderkleeding. Totaal 499 stuks onderkleeding. Wij werden hierdoor in de gelegenheid gesteld menig gezin van warme onderkleeding te voor zien. Het is onze wensch, dat deze vereenigingen nog vele jaren dit heerlijke werk der barmhar tigheid mogen kunnen voortzetten. De Diaconie der Geref. Kerk van Middelburg, H. v. DRIEL, Voorzitter. P. SCHOONAARD, Secretaris. AGENDUM voor de Classicale Vergade ring op Dinsdag 19 Januari a.s. in de Gereformeerde Kerk te Ter Neuzen. Aanvang 9y2 uur. Het Moderamen voor deze verga dering bestaat, volgens art. 10 H.R., uit de Brs Ds. Groene- veld, Praeses; Ds. Post, Scriba; Ds. Kok, Assessor. Orde der Werkzaamheden. 1Opening door den praeses der roepende kerk. 2. Nazien en rapport Credentialen. 3. Lezing en vaststelling der Notulen. 4. Behandeling der Ingekomen Stukken. 5. Rondvraag naar art. 41 D.K.O. In verband daarmede behandeling der Voor stellen en Instructiën der Kerken. 6. Rapport der verschillende Deputaten. 7. Afdoening van Geldelijke Zaken. 8. Benoemingen Deputaten enz. (zie 8 en 9 art. 11 H.R.). 9. Aanwijzing roepende Kerk. Vaststelling van datum. 10. Vaststelling Korte Notulen. 11Sluiting. Namens de roepende Kerk van Hoek, J. B. VANHAELEN, Praeses. J. GEELHOED, Scriba. Hoek, den 4 Januari 1932. Op den lastbrief voor deze vergadering dient de opbrengst der navolgende collecten te worden vermeldEvangelisatie Prov. Zeeland, Theol. School, Jodenzending. Tevens wordt gevraagd de volgende collecten te houden vóór de eerstvolgende classis-verga- deringJanuari Evangelisatie BelgiëFebruari Hulpbeh. Kerken Prov. Maart Theol. Fac. V.U. Classis Zierikzee. Classis Zierikzee vergadert D.V. op Woens dag 3 Februari a.s. Stukken voor het agendum in te zenden bij den eerstondergeteekende vóór of op 20 Janu ari a.s. Namens de roepende kerk van Zierikzee, De Kerkeraad, J. VAN LONKHUIJZEN, Praeses. U. GORTER, Scriba. Zierikzee, 4 Januari 1932. CLASSIS GOES, 14 Januari 1932, 10 uur. 1. Opening door de roepende kerk van Nieuw- dorp. 2. Constitueering der vergadering Praeses Ds. G. v. Heiningen Assessor Ds. J. Koolstra Scriba Ds. A. Scheele. 3. Lezing en vaststelling der notulen. 4. Lezing en bespreking der ingekomen stukken. 5. Behandeling der instructies, o.a. van Drie wegen aanvrage om steun deze 3 mnd. 6. Rapportenaangaande art. 54 K.O. aan gaande emeriteering. 7. De verschillende deputaten doen verant woording van hun finantiëel beheer. 8. Emeriteering. 9. Regeling der vacaturebeurten. 10. Rondvraag naar art. 41 K.O. 11. Persoonlijke rondvraag. 12. Lezing en vaststelling der korte notulen. 13. Vaststelling der volgende vergadering. 14. Sluiting. N.B. Te storten coll.Theol. School, Zending onder de Joden, Christelijke Radio vereeniging. Namens de roepende kerk, Ds. E. BEUKEMA, Praeses. L. MELSE, Scriba. Eiken Zondagmorgen luidt de kerkklok. En dan worden de deuren van de groote, monu mentale kerk op het marktpleintje geopend. Maar menschen komen er zoo goed als niet. Meestal gaat de dominé dan weer naar huis. Dat is ook een feit. De jaren vergleden. Er veranderde ontzaglijk veel. De burgemeester van West- en Oost woud is nog een liberaal man. Maar hij heeft in zijn ge meenteraad o.m. ook te rekenen met anti-revo lutionairen en sociaal-democraten. Heerema zou zich, als het kon, in zijn graf omkeeren. Maar zijn stoffelijk omhulsel is verteerd. Want de jaren zijn voorbijgegaan. En er is veel veranderd. „Maar niet is veranderd de trouw van onzen God", meent Leendert Evenhuis, de molenaar, wanneer hij zijn kinderen vertelt van vroeger dagen. En de predikant, ook sprekend over het ver leden, zegt dan„Wij leven in heel andere tij den. Ook dat is beschikking Gods. Er kunnen niet steeds martelaren zijn. Maar hun historie moet gememoreerd, tot leering en vermaan van het huidig geslacht, dat anders gevaar loopt, de zegeningen te vergeten. En als dat huidig of toe komstig geslacht niet trouw blijft, wat God ge nadig verhoede dan haalt het een oordeel over zich." EINDE,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1932 | | pagina 2