Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. No. 44. Vrijdag 30 October 1931. 45e Jaargang. UIT HET WOORD. DADERS DES WOORDS. ZEEUWSCHE KERKBODE. REDACTIE: Ds. A. C. HE IJ TE KOUDEKERKE en Ds. D. SCHEELE TE MIDDELBURG, MEDEWERKERSD.D. L. BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, A. B. W, M, KOK, J. VAN LONKHUIJZEN, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE en R. J. VAN DER VEEN. ABONNEMENTSPRIJS: per halfjaar bij vooruitbetaling ƒ2- Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS15 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE: FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280. DE MAN DIE DEN HEERE VREEST. Welgelukzalig is de man, die den Heere vreest, die grooten lust heeft in Zijne geboden. Psalm 112: 1. Waar is de man die den Heere vreest en wie is 't We zijn, zoolang de vreeze Gods onze leidsman niet is, zoo licht geneigd naar een voor beeld om te zien, om aan dat voorbeeld ons te toetsen. Deze en die man wordt er voor gehouden, dat hij den Heere vreest, hij zegt het daaren boven zelf. Hem tot model kiezen is daarom niet kwaad. Nauwkeurig volgt men dan dien man in al zijn gangen. Inzonderheid wordt er op gelet in hoeverre de man die den Heere vreest de we reld nog nadoet. In dat alles mag men hem toch navolgen. Zoo kiest in onze dagen elk zich liefst ten voorbeeld den man, wiens levensrichting 't meest overeenkomt met de neigingen van eigen hart. Ideaal is die man te meer, wanneer hij zich waagt niet alleen op de uiterste grenzen den Christen voor zijn leven gesteld, maar zich zelfs vrij be weegt midden in de wereld. 't Meest ideaal onder de „mannen die den Heere vreezen" is dan deze, die alle grenzen uitwischt tusschen wereld en Christendom, Chris tus in zijn hart draagt, vrijmoedig van hem spreekt en getuigt op eigen wijze, en liever zich van alle „bekrompene vromen" aftrekt, dan dat hij ook maar één van de kinderen der wereld af zou stooten. Wij zijn op weg naar het oude heidendom, waar elke groep van menschen zich zijn eigen god koos naar de neigingen van het hart. Zoo ontving Bacchus evengoed zijn vereerders als Minerva. Zoo gaat 't in de wereld der christenheid, wan neer men 't geopenbaarde Woord van God vaarwel zegt, en leven gaat naar de inspraak van zijn eigen hart. o Tot de wet en tot de getuigenis, ziehier 's Heeren roepstem voor de eeuwen. Kiest daar om uit de menschenrijen niet zelf het voorbeeld van den man die den Heere vreest. Begint zelfs niet met dien man onder de menschen rondom u heen te zoeken. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht. Zoekt dien man in 't beeld, dat de H. Schrift u biedt. Hij wordt u hier geteekend in het woord: die grooten lust heeft in Zijne geboden. Lust hebben in de geboden des Heeren, zegt reeds veel. Dan is er niet meer 't goddeloos overleg, in hoeverre kan ik onder den Christe- lijken naam nog met de wereld leven, maar juist de andere vraag, hoe kan ik 't meest Gode be hagen. Lust tot de geboden des Heeren wil zeggen met heel zijn hart, met al zijn genegenheden branden van liefde tot 's Heeren geboden en altijd zich afvragen Heere, wat wilt gij dat ik doen zal. Hier is niet 't kiezen van het voor beeld om de „ruimte" te houden, en den weg zoo breed mogelijk te nemen Integendeel, hier is de lippentaal naar de keuze des hartenIk ben een vriend, ik ben een metgezel van allen die uw naam ootmoedig vreezen. En nu wordt hier niet slechts gesproken van lust hebben tot de geboden des Heeren, maar grooten lust. 't Is de man, bij wien die lust niet alleen in 't hart gevonden wordt, zich niet al leen openbaart in het verborgen leven, in eigen huis en vriendenkring, maar die dien lust open baart in heel zijn leven. In zijn verkeer in 't midden der wereld, in zijn ambt en beroep, 't Zij hij werkman is of patroon, 't zij hij een geringe plaats inneemt of een hooge positie bekleedt, altijd en overal toont, dat hij geen kwaad ge- doogen kan, maar ijvert met een Pinehas-ijver tegen alle ongerechtigheid. Eer zal hij zich van alle schepselen aftrekken, dan met lust in 't allerminste tegen Gods wil iets te doen. Grooten lust door openbaring van ijver voor den Naam des Heeren. Wilt gij hier 't voorbeeld, neemt dan ook 't Bijbelsch voorbeeld de Mozessen en de Elia's uit de H. Schrift. o De ijver van uw huis heeft mij verteerd. Dat woord werden eens de discipelen des Heeren indachtig, toen Jezus den tempel had gereinigd. Jezus werd om Zijn ijver voor den Naam des Heeren in de wereld gehaat, en heeft ook gezegdzij hebben Mij gehaat, zij zullen ook U haten, Mijn trouwe discipelen. De man die den Heere vreest, ondervindt dit in de eerste plaats. De „christen", die in alles met de wereld mee doet, wordt door haar op de handen gedragen. De „christen", die 't wat ruim neemt, wordt door de wereld geprezen. De christen, die in stilheid leeft, wordt door de wereld verdragen. Maar de christen die toont grooten lust te hebben in de geboden des Heeren wordt bespot, gesmaad, veracht, uitgeworpen. Is nu daarom het lot van zulk een christen droef O neen, juist het tegendeel. Spreekt de wereld den vloek uit over dien man, God laat Zijn zalig hooren. Wil de we reld hem alle geluk ontnemen, de Heere doet hem gelukzalig zijn in zijn lot. Ja, roept de god- delooze wereld nog steeds het „Kruis hem" uit over zulk een man, God zorgt er dikwerf voor, ook uit liefde tot de wereld, dat zulk een man nog genade en eere vindt, en man van invloed wordt in dorp of stad of land. Denkt aan Daniël en zijn drie vrienden, of ook aan dien armen, wijzen man uit Pred. 9 15, die de stad verloste door zijn wijsheid. Maar al is het ook, dat in 't aardsche leven de man die den Heere vreest verstooten wordt tot aan zijn dood, dan nog blijft 't Woord des Heeren waar Welgelukzalig is de man die den Heere vreest. Kiest u daarom niet het voorbeeld van „den man die den Heere vreest" naar de inbeelding van uw hart, maar naar de uitbeelding in 't Woord des Heeren. Tracht dien man, u in dat Woord geteekend, na te volgen en te evenaren. Welgelukzalig zijt dan ook gij in leven en in sterven. Ter Neuzen. S. GROENEVELD. ERRATA. In het „Uit het Woord" van 16 October staan een paar zinstorende fouten n.l. „schipheilige fari- zeërs", moet zijn„schijnheilige farizeërs" en waar staat „toorn des levens" gelieve men te lezen: „toorn des lams" en in het nr. van 23 October staat„den zelfden dag, waarop gij geboren werdt, moet onze bitterheid sterven" behoorde te staan„denzelfden dag, waarop zij geboren werd, moet onze bitterheid sterven". DE PLAATJESKRANT VAN HET N.C.P. Het Nederlandsch Christelijk Persbureau is import uit het buitenland. Die import hebben we niet kunnen toejuichen omdat we nog niet overtuigd zijn, dat die voor ons land noodig zou zijn. Voor ons besef zou men dan ook in ons land van boter en kaas en groenten wel die artikelen kunnen gaan invoeren. In ons land hebben we immers tal van Christelijke dagbla den, die ook berichten hebben over wat in de kerkelijke wereld voorvalt. Wanneer echter nog een N.C.P. ook voor ons land noodig zou zijn, dan moet toch worden toegezien, dat het door zijn actie geen schade gaat brengen aan het goede, dat we hier hebben en niet missen kunnen. Dien weg gaat nu het N.C.P. o.i. op, wan neer het aan de Kerkbodes de gelegenheid wil bieden als bijlage een Plaatjeskrant te geven. Wanneer dat zou doorgaan, zou aan de Christe lijke geïllustreerde Pers, die we gelukkig in ons land ook hebben en die heel goed werk doet, een gevaarlijke concurrentie worden aangedaan. Wanneer het N.C.P. in deze richting wil gaan werken zou het, naar ons oordeel, zich daartoe moeten in verbinding stellen met de geïllustreerde Christelijke pers en niet met de Kerkbodes. Bovendien komt daar voor de Kerkbodes, althans de Geref. Kerkbodes, nog dit bezwaar bij, dat zij, wanneer ze die plaatsjeskrant mee hielpen verbreiden, zouden treden op, wat men tegenwoordig noemt, inter-kerkelijk gebied. En een Geref. Kerkbode zeker moet daar afblijven. ONZE KERKBODE. Wanneer we iets gaan zeggen over de plaats, die onze Zeeuwsche Kerkbode in 't midden van onze Zeeuwsche Geref. Kerken inneemt, kunnen we beginnen met dankbaar onderscheidene goede dingen te constateeren. Van dat goede getuigt al dat onze Kerkbode in zijn vijf en veertigsten jaargang is. Al een lange reeks van jaren heeft hij zich kunnen handhaven. Wanneer men daarbij bedenkt, hoe menig blad maar een kortstondig bestaan heeft, dan is wel duidelijk dat onze Kerkbode in ons Geref. Kerkelijk leven een vaste plaats kreeg. En zij, die met de verzorging van dat blad be last zijn, willen dat gaarne met dankbaarheid erkennen. Als iets goeds, dat eveneens tot dankbaarheid stemt, kan verder genoemd worden de trouw van de abonné's. Zij, die eenmaal abonné wer den op onze Kerkbode, bleven dat hooge uit zonderingen daargelaten. Schommeling van eeni- ge beteekenis in het aantal abonné's kwam niet voor. Die hem eenmaal lezen, willen hem niet meer missen. En 't behoeft wel niet nadrukkelijk te worden gezegd dat dit de redactie en de uit geefster een reden van dankbaarheid is. En als derde kunnen we daaraan toevoegen, dat onze Kerkbode, in een deel van Zeeland n.l. op Walcheren een heel breede plaats in neemt. Daar gaan we al een heel eind in de richting, dat de Kerkbode komt in elk gezin. Immers, volgens het laatste jaarboek telt de Classis Middelburg 10702 zielen. Wanneer we voor een gezin vier leden rekenen, is het aantal gezinnen te stellen op 2675. Als men daarbij verder er rekening mee houdt, dat de Kerkbode, als regel, komt in meer dan één gezin, dan kan men zeggen, dat met 1300 abonné's alle gezinnen zouden worden bereikt. Zoover zijn we nu op Walcheren nog niet. Maar we naderen dat toch wel, daar het aantal abonné's meer dan 1000 bedraagt. En ook dit stemt ons tot dankbaarheid. Ook hier moet dan echter op dat „dankbaar" volgen 't weieens meer gehoorde: „niet voldaan". Onze Kerkbode wil toch maar niet zijn een Walchersche maar een Zeeuwsche Kerkbode, en alle kerken van Zeeland dienen. En nu zijn we er nog lang niet aan toe, dat onze Kerkbode in al die kerken het huisblad zou geworden zijn en in zoo goed als alle gezinnen zou komen. Het aantal Gereformeerden, in Zeeland buiten Walcheren bedraagt ruim 16.000 het aantal gezinnen is dan te stellen op 4000. En wanneer we dan weer rekenen één Kerkbode voor twee gezinnen, zou het aantal abonné's buiten Wal cheren 2000 kunnen zijn. Of, wanneer het even redig was aan dat op Walcheren, waar het 1030 bedraaqt, zou het \V> maal 1030 moeten zijn, dat is 1545. Zoover brengen we het echter buiten Wal cheren niet. We brengen het daar niet verder dan tot 620. En wanneer we de getallen voor de verschillende classes wat nader bezien dan komen we tot frappante dingen. In de heele Classis Tholen met 2510 zielen zijn 55 abonné's, dat is nog 10 minder dan alleen in de kerk van Grijpskerke, die 573 zielen telt. Naar evenredigheid van die kerk zouden er in de Classis Tholen minstens 4 X 63 252 abon né's kunnen zijn. Nog ongunstiger is het in de Classis Zierikzee. Daar zijn in 't geheel 86 abonné's, dat is slechts 16 meer dan alleen in de kerk van Souburg. Naar evenredigheid van die kerk zouden er in de Classis Zierikzee kunnen zijn minstens 4 X 70 280 abonné's. Maar in de stad Zierikzee zelf zijn er maar 7. Beter wordt het in de Classis Goes met 162 abonné's. In die heele Classis zijn er evenveel abonné's als in de twee kerken van Seroos- kerke en Koudekerke. Tellen deze beide kerken even 1500 zielen en de Classis Goes ruim 4600, dan zouden naar evenredigheid van die kerken in de Classis Goes 490 abonné's kunnen zijn. In de stad Goes komen we echter al niet hooger dan 32, dat is 2 minder dan alleen in het dorp Biggekerke. Nog iets beter wordt het in de Classis Axel met 214 abonné's. Dat wil dan echter zeggen, dat er in die heele Classis evenveel abonné's zijn als in de drie kerken Serooskerke, Souburg en Veere. Naar evenredigheid daarvan zouden er in de Classis Axel toch minstens 500 abon né's kunnen zijn. In de groote kerk van Axel zijn maar 36 abonné's, dat is nog 3 minder dan in de kleine kerk van Veere. Deze gegevens stellen wel helder in 't licht dat het mogelijk zou zijn het aantal abonné's op onze Kerkbode zeer belangrijk omhoog te zetten en dat, wanneer we als ons ideaal stel len, dat ons blad komt in alle onze Geref. ge zinnen, dat aantal ook belangrijk omhoog moet gezet worden. Nadat we de mogelijkheid van uitbreiding van het aantal lezers hebben onder 't oog gezien, willen we nog iets nader gaan letten op de wenschelijkheid daarvan. We willen daarover niet breed uitweiden, maar alleen enkele dingen kortelijk aanvoeren. Als eerste meenen we dit te mogen aanvoeren, dat het toch voor den opbouw van het kerkelijk en alzoo ook van het geestelijk leven van belang kan worden geacht, dat de Kerkbode kome in alle onze Geref. gezinnen. Meer dan ooit wordt de pers en vooral de periodieke pers, een factor van grooten invloed. Daarmee te rekenen is voor elk huisvader en huismoeder heilige roeping. Als tweede noemen we, dat door een Kerk bode, die in alle Geref. gezinnen komt het saam- hoorigheidsgevoel wordt onderhouden en ge sterkt. We leven vaak zoo los naast elkaar, maar wanneer de Kerkbode ons geregeld op de hoogte houdt van wat er in al onze Zeeuwsche Kerken gebeurt, dan kan ook daardoor de be oefening van de gemeenschap der heiligen be vorderd worden. De redactie wil gaarne dat medeleven met elkaar bevorderen door het plaatsen van berich ten uit de verschillende kerken en uitbreiding te geven aan de rubriek Vereenigingsleven. Vooral de grootere kerken komen daarvoor in aanmerking. We weten wel dat er daaronder zijn, die een eigen Kerkbode uitgeven. We kun nen ook wel begrijpen, dat men daartoe overging, omdat men behoefte gevoelde aan een corres pondentieblad, waardoor de heele kerkelijke kring werd bereikt. Maar datzelfde zou ook kunnen bereikt worden door onze Kerkbode op de wijze als bijv. de Geldersche Kerkbode dat doet, door een bijblad te geven. En dan zou men daardoor toch het groote voordeel hebben, dat men niet als kerk zich afzonderde van de andere kerken in onze provincie, maar dat men alzoo de gemeenschap met alle kerken onder hield. Eindelijk is nog te noemen, dat wanneer de Kerkbode zoo, ook buiten Walcheren, algemeen zou worden gelezen, het abonnementsgeld zou kunnen worden verlaagd en de prijs daarvan, die nu nog op 4.staat op 3.zou kun nen worden gebracht. Aan de kerkeraden is al eens verzocht, dat ze hun medewerking zouden verkenen. Dat verzoek willen we hier herhalen en er aan toe voegen, dat zij op het huisbezoek, waar toch ook vaak de vraag ter sprake zal komen wat er in 't gezin gelezen wordt, zoo schoone ge legenheid hebben op de Kerkbode te wijzen en de lectuur daarvan aan te bevelen. De drukkers van onze Kerkbode, de firma Littooij Olthoff, zijn gaarne bereid, op aan vrage proefexemplaren te zenden. Men geve haar de adressen maar op van hen, van wie men oordeelt dat zij voor een abonnement te winnen zijn en ga dan later nog eens met deze menschen spreken. We eindigen dit artikel over onze Kerkbode gelijk we dat begonnen. We zijn dankbaar, dat onze Kerkbode in zoo groot aantal gezinnen elke week wordt ontvangen en gelezen. Maar we mogen daarbij niet vergeten dat hij nog lang niet in alle onze gezinnen komt. Toch moet het daarheen. En om op te wekken tot den arbeid, die het daarheen leiden kan, schreven we dit artikel, in de hoop, dat die arbeid zal worden aanqevat en gezegend. HEIJ. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE BRIEVEN. Zaamslag, October '31. Een broeder, die ons schreef, is diep onder den indruk van den geweldigen nood van dezen tijd. Hij hoopt, dat de gemeente van Christus zich onder Gods krachtige hand zal vernederen, en zou gaarne zien dat een vast- en bededag werd uitgeschreven. Ook het vasten acht hij in dezen hangen tijd roeping van degenen, die in hun Bijbel het woord van Jezus hebben staan „Dit geslacht kan ner gens door uitgaan dan door bidden en vasten". 't Is opmerkenswaard dat in den laatsten tijd meer dergelijke klanken worden gehoord. Een predikant richtte dit jaar aan den Raad van Nederlandsche Kerken voor practisch Christen dom een schrijven met het dringend verzoek om tegen Paschen een vasten uit te schrijven, waar bij de Christenheid zou toonen door een daad-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1931 | | pagina 1