UIT DE PERS. NADERE BEZINNING. KERKNIEUWS. OFFICIEELE BERICHTEN* PREDIKBEURTEN looze landslieden en zelfs 't feit, dat de pas toriebewoners dikwijls bedrogen en bestolen werden, kon hen niet bewegen hun huis te sluiten. Onverminderd bleef het vuur hunner liefde branden. Ze werden niet verbitterden zagen meer op de gevallen, dat God het ver blijf in de heuvel-pastorie tot aanvangspunt van een nieuw leven had gemaakt. Zaamslag. KOK. (Wordt vervolgd.) i) Om als predikant te kunnen optreden, moest hij zich eerst nog aan een tweede theologisch examen onderwerpen. Hij heeft dit examen echter nooit afgelegd, 't Is hem geschonken, omdat zijn drukke arbeid in Parijs, waardoor hij geen tijd had om zich voor te bereiden op een examen, voldoende verontschuldiging werd geacht. In Augustus 1858 werd hij te Parijs tot predikant geordend. Wanneer wij ons bezinnen, wat de oor zaken zijn van den onkerkelijken geest onzer dagen, dan mogen we niet blijven staan bij den modernen cultuurmensch, die reeds ge heel van de kerk is vervreemd. Zijn afkeer van de kerk komt voort uit de diepe kloof tusschen de moderne cultuur en de christelijke religie. De kerk kan met zijn bezwaren rekening houden, maar tot zijn standpunt overkomen mag niet. Daarvoor is de kloof te diep. De onkerkelijke geest waart echter ook rond op het terrein der kerk zelve. Hier openbaart hij zich in het gemakkelijk overgaan van het eene insituut naar het andere in een gering schatting en negeering van alle kerkelijke ver schil in een gemis aan belangstelling voor het leven der kerk en een blind zijn voor haar beteekenisin een inzinking der trouw en liefde jegens de kerk. Er zijn voor deze onkerkelijkheid wel oor zaken te noemen. Men wijst allereerst op den invloed van het subjectivisme. De kerk komt met een objectieven vorm van het Woord van God. En vraagt en moet vragen onder werping en gehoorzaamheid aan het Woord des Heeren. Hij wijst er op, dat wij niet naar eigen gedachten ons leven mogen richten, doch in alles moeten vragen„Heere, wat wilt Gij, dat ik zal denken en doen Het subjectivisme leeft echter meer bij eigen ervaring en bevinding, dan bij hetgeen de Heere zegt in Zijn Woord. Het erkent de voorwerpelijke waarheid wel, maar het leeft er niet bij. Het accent valt meer op wat de ziel ervaart, dan op wat de Schrift getuigt. Het zoekt meer de geloofsgenieting dan de geloofsgehoorzaamheid. Aan de beloften der Schrift heeft het weinig houvast, maar de momenteele indrukken, die God geeft aan de ziel, houdt het vast als kostelijke schatten. De opkomst en bloei van dit subjectivisme is, vooral in sommige tijden, goed te verstaan. Het leven der kerk kan veruitwendigen. Het buigen voor het Woord kan ontaarden tot een schijngehoorzaamheid, waar de ziel niet in leeft. Het leven naar de Schrift kan ver stijven tot een strakke orthodoxie, die wel belijnd en zuiver, maar niet levend is. Dan is het de tijd voor het subjectivisme. Uit reactie tegen de doode orthodoxie legt het den nadruk op de beleving en ervaring. En het vindt ingang bij vele zielen, waar nog de honger naar het leven leeft. Onze vaderlandsche historie geeft een dui delijk voorbeeld van dit proces. Toen het ge zond-Schriftuurlijk geloofsleven van onze vaderen uit de 16e eeuw was verdord tot de doode rechtzinnigheid der 17e eeuw, kwam in het Piëtisme al spoedig de reactie van het subjectivisme op. Het is de tijd der „oude schrijvers", die het accent weer laten vallen op de bevinding en in hun werken het leven der ziel tot in de fijnste vezelen ontleden. Nu kan dit subjectivisme als reactie soms heilzaam werken. Zoodra het echter een blij vend verschijnsel wordt in het leven der kerk, brengt het groote gevaren mee. We denken hier nog niet aan de gevaren voor het per soonlijk zieleleven aan de onvastheid en on zekerheid, die het medebrengt. Het subjecti visme is ook gevaarvol voor het leven der kerk. Het zoekt immers niet, in gehoorzaam heid des geloofs, samenleving met allen die naar het Woord van God hun leven willen richten. Neen, het begeert de gemeenschap enkel met hen, wier ervaring gelijk getint is. Op den enkeling heeft deze houding zulk een invloed, dat, indien hij de „aansluiting" mist aan de bediening des Woords in de kerk, hij „zwerven" gaat naar andere, hem gelijkgezinde groepen. Of hij zoekt geen gemeenschap meer met de levenden, maar met de dooden, ge liefde schrijvers, met wie hij zich eens geestes voelt. En bij meerderen bewerkt het subjectivisme de vorming van „gezelschappen", die onge twijfeld tot zegen kunnen zijn, doch waarvan de historie heeft getoond, dat zij er toe neigen om zich te stellen naast, ja, boven de kerk. Terwijl men bij grootere groepen komt tot de stichting van allerlei afzonderlijke kerkjes, die, in hun veelheid, een klaar bewijs zijn van de ontbindende macht van het subjectivisme. Con sequente toepassing van het subjectieve be ginsel voert tot al verder voortgaande versplin tering, tot een oplossing der kerk in op zich zelf staande groepen en personen. In dit alles is dit de hoofdzonde van het subjectivisme, dat het meer naar eigen genie ting dan naar den wil des Heeren vraagt. Karl Barth noemt het ergens „de meest verfijnde vorm van afgoderij". In den dieperen grond zoekt het meer zichzelven dan den Heere. Het heeft, ondanks zijn vromen schijn, vergeten dat godsdienst dienen is van God. Zoo vraagt het ook in het kerkelijke leven niet naar den wil van God, doch vooral naar de bevrediging van eigen behoeften en begeerten. En waar de aansluiting aan eigen geestelijk leven niet aanstonds gevonden wordt, daar staat het ter stond gereed met critiek wordt innerlijk losser van de kerk, en wordt straks gemakkelijk mee gezongen door onkerkelijke stroomingen en secten. Het meent dat de gemeenschap den enkeling moet dienen en het mist alle besef dat de enkeling de gemeenschap, en in die gemeenschap den Heere heeft te dienen. De kerk heeft voor dit gevaar van het sub jectivisme op haar hoede te zijn. Het is een sluipende ziekte, die haar leven ondermijnt. Terwijl het wereldsche cultuurleven van buiten haar aanvalt, woont deze vijand binnen de poorten. Hoeveel waarde het subjectieve leven ook bezit, wanneer het uitgangspunt en grondslag van ons denken en handelen wordt, is de ontbinding der kerk nabij. Als verweer tegen deze subjectieve stroo ming moet de kerk allereerst zorgen dat deze richting als reactie niet noodig zij. De kerk moet vreezen voor veruitwendiging of ver steening. Zij moet rekening houden met het leven der ziel en de behoeften van het ge moed. Zij moet erkennen dat het persoonlijk contact aan de objectieve heilsweldaden nood zakelijk is. Voorts heeft de kerk den blik van het oog te richten op het objectieve verlossingswerk van God in de historie van Israël en in den persoon van den Christus. De Christus, en niet de christen, moet in het centrum staan. Het werk van God is grootscher en van meer belang dan de ervaring van den mensch. Ten slotte bedenke de kerk, dat zij een pilaar der waarheid is. Zij heeft het Woord van God te brengen, dat gehoorzaamheid vraagt. In den naam des Heeren mag zij eischen dat het subject voor de prediking van het Woord zich buigen zal. In de erkenning van de rechten van het subject, maar tegelijk in het vasthouden aan de normatieve waarde van het Woord van God ligt het beste verweer tegen het subjectivisme. C. v. d. W(oude). TWEETAL TE Neede Cand. O. Bouwman te Kampen. Cand. D. I. Coumou te Middelburg. Bergum Th. Boersma te Hijlaard. W. van der Heide te Zoutkamp. BEROEPEN TE Arnemuiden Cand. O. Bouwman te Kampen. Vrijhoeve-'s Grevelduin-CapelleH. van Heijst te Waardhuizen. Bellingwolde-Nieuweschans Cand. H. ten Brink te Amsterdam. Treebeek J. Snoey te 's Gravenmoer. BEDANKT VOOR KlundertF. Guillaume te Oosterend (Fr.) Nieuw-Lekkerland E. I. F. Nawijn te Geesteren-Gelselaar. Bergum D. Zwart te Nijemirdum. Cand. W. Scheele van Schoondijke (Z.), werd Zondagmorgen door Ds. C. M. v. d. Loo, van Appelscha, bevestigd als predikant bij de Kerk te Hoogersmilde. De bevestiger had tot tekst gekozen Hand. 20 28 waarin ,,de opzieners van Efeze (worden) herinnerd aan hun roeping". Toegezongen werd Ps. 134:3. Ds. Scheele deed zijn intrede met een predikatie over Ps. 122 9 met als thema David streeft naar Jeruzalems welzijn". Ds. F. de Vries, van Raamsdonk, nam Zondagmiddag half drie als consulent af scheid van de Kerk te Drimmelen wegens vertrek naar de Kerk van Mijdrecht. Voor de talrijk opgekomen schare bediende hij het Woord uit Markus 13 13b ,,maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden", waarbij hij wees le. op de moei lijkheid ten 2e. op de noodzakelijkheid en ten 3e. op het loon der volharding. Des avonds 6 uur nam hij afscheid van zijn gemeente te Raamsdonk met een pre dikatie over 1 Cor. 3:16, waarbij hij wees op den rijkdom en de roeping van dat Woord. Te Kralingsche Veer (IJsselmondsche- laan) heeft de Kerkeraad de principieele be slissing genomen leden der Kerk, die door crisis-werkloosheid getroffen zijn, te ver wijzen naar het daartoe bestemde Gemeen telijk Steuncomité. Te Nijkerk (G.) ontving de Kerk van wijlen mej. G. E.K. een legaat van duizend gulden, gelijkelijk te verdeelen onder Kerk en Diaconie. Naar Aneta uit Bandoeng seint, is Ds. A. Ringnalda, predikant der Kerk te Soera- baya (Java), benoemd tot geestelijk verzorger aan de Gestichten van Barmhartigheid te Ermelo (G.). Ds. Ringnalda zou in Februari 1932 repatrieeren. Ds. Ringnalda, 36 jaar oud, is van 1921'23 predikant te Gramsbergen geweest en arbeidt sinds 19 Aug. '23 te Soerabaya. VERGADERING KERKERAAD (smal). Middelburg, 20 Augustus 1931. Praeses Ds. D. Ringnalda. Aanwezig 13 broeders. Praeses opent de vergadering, leest Ps. 135 en gaat voor in gebed. Ds. Ringnalda spreekt een woord van dank aan de vergadering voor de verlenging van zijn vacantie, waardoor hij in staat werd ge steld veel van het schoone in Gods schep ping te genieten. Br. Pouwer vertolkt de blijdschap der vergadering, dat zij praeses weder gezond in haar midden mag zien, en hoopt dat de vergadering veel van de meer dere ervaring die werd opgedaan mag ge nieten. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en vastgesteld. Ingekomen stukken een verzoek van de Ger. Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel" om gebruik van de Noorderkerk bij de her denking van haar 65-jarig bestaan, met gun stig advies doorgezonden aan de Commissie van Beheer een uitnoodiging tot bezichtiging van het Ziekenhuis „Bethesda" te Vlissingen, waaraan gevolg zal worden gegeveneen schrijven van de kerk te H. inzake een attestatie een schrijven van de kerk te S. met verzoek om toezending van een attes tatie, zal door den scriba worden afgedaan een doopattest, in handen gesteld van brs. wijkouderlingen een drietal steunverzoeken, verwezen naar de Commissie ad hoe. Woensdagavondcommissie een tweetal in gekomen attestaties en twee doopattesten aanvaard, twee doopaanvragen toegestaan. Algemeene rapporten een rapport betref fende een dooplid, verwezen naar Sectie II, betreffende een ingekomen attestatie in han den gesteld van den wijkpredikant. De catechesaties van Ds. D. Ringnalda zullen D.V. 8 en 9 Sept. a.s. en die van Ds. D. Scheele op 15 en 16 Sept. a.s. aan vangen, behalve alle catechesaties voor de jongens en meisjes van buiten, die op 6 en 7 October zullen aanvangen. De viering van het H. Avondmaal zal D.V. plaats hebben op Zondag 13 Sept. a.s. in de Noorderkerk en op 20 Sept. a.s. in de Hof- pleinkerk. De voorbereiding op de Zondagen daaraan voorafgaande. RondvraagDoor een der broeders wordt er de aandacht op gevestigd, dat voor ons Zendingshospitaal groote sommen benoodigd zijn, en het tot groote blijdschap zou stem men wanneer de broeders en zusters o.a. bij erflating of legaat daaraan gedachtig waren. Vergadering breed op 3 Sept. a.s. Censura morum, 10 en 17 Sept. a.s. Sectie, en 24 Sept. a.s. smal. Dankzegging. Sluiting. De Kerkeraad. VERGADERING der Classe Tholen D.V. op Woensdag 2 September 1931 des voorm. om 9 ure, in een der lokalen der Geref. Kerk te Bergen op Zoom. Agenda: 1Opening der vergadering door den praeses. 2. Nazien der credentiebrieven. 3. Vaststellen moderamen. 4. Lezen en vaststellen der notulen. 5. Zaken uit de notulen. 6. Ingekomen stukken. 7. Behandeling van instructiën. 8. Rapporten Kerkvisitatie, Particuliere Synode enz. 9. Rekening en verantwoording der depu- taten, aan wie eenig financiëel beheer is toevertrouwd. 10. Verkiezing verschillende deputaten. 11. Vaststellen collectelijst. 12. Rondvraag naar artikel 41 D. K. O. 13. Aanvraag en vaststelling vacaturebeurten. 14. Rondvraag. 15. Lezing persverslag. 16. Vaststelling volgende vergadering en sluiting. Mede te brengen collecten a. Verstrooide Geref. in Ned.-Indië. b. Evangelisatie België. c. Gift of collecte voor den arbeid in Rijn- Pruisen. Op last der Classe, E. Tange, Scriba. Arnemuiden. Beroepen tot Herder en Leeraar alhier de Eerw. heer O. Bouwman te Kampen. F. M. Baaijens, Scriba. V e e r e, 20-8-'31. D.V. zal a.s. Zondag morgen om half 10 de intrede plaats hebben van den WelEerw. Heer J. van der Guchte. De kerkeraad zal het ten zeerste op prijs stellen, wanneer de kerken in de classis als nu nog hun afgevaardigden zullen zenden. Namens den Kerkeraad der Geref. Kerk te Veere, H. Luijk, Scriba. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Middelburg. Ontvangen van Mej. F. en van de familie W. uit Westkapelle één pakket kleeding. Vriendelijk dank. Namens de Haisbezoek-Commissie, Korteknie, Secr., Molstraat 26. RUSTHUIS MIDDELBURG. In dank ontvangen een mand peren. Waarnemend huisvader, C. Huiszoon. Middelburg. In dank ontvangen van een broeder onzer Gemeente f 1.— voor de collecte Radio-dienst. Ds. Ringnalda. VER EENIGINGSLEVEN. Geref. Jongelingsvcr. Dr. Lützen Wagen aar, Middelburg N. T. 34. Lucas 19:29-44, S. de Vos. V. G. 10. Kerkhervorming in ons land, vr. J. Roose Geref J.-V. Koudekerke. Vergadering Zaterdagavond 8 uur Inleiding N.-T. „De dooden opgewekt" door vr. D. Verhage. Inleiding A. R. beginselen Art. 8 door vr. A. Jacobse. IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 23 AUGUSTS 1931. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Collecte Rudolph-stichting. Hofpleinkerk 9.30 nor ds. I. de Wolff te Mussel. 6 uur ds. D. Ringnalda Woensdag 10.30 uur Huwelijksbevestiging. Noorderkerk 9.30 uur ds. D. Ringnalda 2 uur ds. I. de Wolff 6 uur ds. I. de Wolff Arnemuiden 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Domburg 9.30 uur ds. J. E. Visser 2 uur Lezen eener Leerr. Gapinge 9.30 uur ds. P. J. O. de Bruijne 2 uur Cand. Coumou Grypskerke 9 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. H. Pestman Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning Meliskerke 9 uur ds. M. Vreugdenhil 2 uur Lezen eener Leerr. Ooatkapelle 9 en 2 uur ds. Goudappel 7 uur ds. Goudappel Zendingsrede. Serooskerke 9.30 uur ds. W. F. M. Lindeboom Bed. H. Av. en Dankz. Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. D. Ringnalda Veere 9.30 en 2 uur ds. J v. d. Guchte 's morg. Intrade. Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. H. A. Wiersinga Vrouwepolder 9.30 uur Cand. Coumou 2 uur ds. P. J. O. de Bruijne Westkapelle 9.30 uur Lez?n eener Leerr. 2 uur ds. J. E. Visser CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Bruinisse 10 en 5 uur Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Geersdijk 9.30 en 2 uur Haamstede 9.30 en 3 uur Kamperland 9 en 2 uur 6 uur Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Oosterland 9.30 uur 6 uur Scharendijke 9.30 en 2 uur Wissekerke 9.30 en 2 uur Zierikzee 9.30 en 5.30 uur Zonnemaire 9 30 en 2 uur Cand. Meester te Spakenburg. Lezen eener Leerr. ds. F. Staal Lezen eener Leerr. ds. U. EIgersma ds. F. J. v. d. Ende Lezen eener Leerr. ds. P. A. Zijlstra te Middelharnis. Lezen eener Leerr. ds. K. Spoelstra te Meeden. ds. J. B. Vogelaar Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. Z. Hoek CLASSE THOLEN. AnnaJacoba Polder 9.30 en 2 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 unr Krabbendijke 9 en 2 uur Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen 9.30 en 2 uur Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. J. Spoelstra ds. Brouwer te Echten. Lezen eener Leerr. dhr. K. de Vries ds. A. Andree ds. C. Veltenaar ds. C. Vreugdenhi CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 unr ds. C. Vonk Borssele 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 unr ds. Joh. Booij Bevestiging van een ambtsdrager. Driewegen 9.30 en 2 uur Cand. Bakker te Ellewoutsdijk. Kapelle-Biezelinge 10 en 2 30 uur ds A. Scheele Goes 9.30 en 5.30 uur Prof. dr. T. Hoekstra te Kampen. 's Gravenpolder 10.30 en 3 uur ds. G. van Heiningen Voorber. H. Av. Heinkenszand 10 uur ds. Joh. Booij 2 30 uur Lezen eener Leerr. Yerseke 9.30 en 2 uur ds. J. M. Spier te Dussen. Wemeldinge 10 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. J. Koolstra Niemvdorp 9.30 uur ds. E. Benkema 2 uur Lezen eener Leerr. Wolphas.rtsdijk 10 uur Lezen eener Leerr. 2.30 uur ds. E. Beulcema CLASSE AXEL. Aardenburg 10 uur 6 30 uur Axel 9.30 en 2.30 uur Hoek 10 en 3 uur Oostburg 10 uur 2.30 uur Schoondijke 10 uur 3 unr Terneuzen 10 en 2.30 uur Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Lezen eener Leerr ds. A B. W. M. Kok ds. R. Hamming te Nijverdal. ds. J. B. Vanhaelen. Lezen eener Leerr. ds. A. B. W. M. Kok ds. A. B. W. M Kok Lezen eener Leerr. ds. S. Groeneveld ds. J. van Loukhuijzen t Zierikzeee. NAGEKOMEN ADVERTENTIE. Met groote blijdschap en dankbaarheid jegens den Heere berichten wjj U de geboorte van onzen Zoon JACOB HENDRIK WILLEM. Ds. en Mevr. PESTMAN- van Kempen. Grijpskerke (Z.), 20 Augustus 1931. Geref. Pastorie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1931 | | pagina 3