UIT DE PERS.
NADERE BEZINNING.
KERKNIEUWS.
OFFICIEELE BERICHTEN*
PREDIKBEURTEN
looze landslieden en zelfs 't feit, dat de pas
toriebewoners dikwijls bedrogen en bestolen
werden, kon hen niet bewegen hun huis te
sluiten. Onverminderd bleef het vuur hunner
liefde branden. Ze werden niet verbitterden
zagen meer op de gevallen, dat God het ver
blijf in de heuvel-pastorie tot aanvangspunt
van een nieuw leven had gemaakt.
Zaamslag. KOK.
(Wordt vervolgd.)
i) Om als predikant te kunnen optreden,
moest hij zich eerst nog aan een tweede
theologisch examen onderwerpen. Hij heeft
dit examen echter nooit afgelegd, 't Is hem
geschonken, omdat zijn drukke arbeid in
Parijs, waardoor hij geen tijd had om zich
voor te bereiden op een examen, voldoende
verontschuldiging werd geacht.
In Augustus 1858 werd hij te Parijs tot
predikant geordend.
Wanneer wij ons bezinnen, wat de oor
zaken zijn van den onkerkelijken geest onzer
dagen, dan mogen we niet blijven staan bij
den modernen cultuurmensch, die reeds ge
heel van de kerk is vervreemd. Zijn afkeer
van de kerk komt voort uit de diepe kloof
tusschen de moderne cultuur en de christelijke
religie. De kerk kan met zijn bezwaren rekening
houden, maar tot zijn standpunt overkomen
mag niet. Daarvoor is de kloof te diep.
De onkerkelijke geest waart echter ook rond
op het terrein der kerk zelve. Hier openbaart
hij zich in het gemakkelijk overgaan van het
eene insituut naar het andere in een gering
schatting en negeering van alle kerkelijke ver
schil in een gemis aan belangstelling voor
het leven der kerk en een blind zijn voor
haar beteekenisin een inzinking der trouw
en liefde jegens de kerk.
Er zijn voor deze onkerkelijkheid wel oor
zaken te noemen. Men wijst allereerst op den
invloed van het subjectivisme. De kerk komt
met een objectieven vorm van het Woord van
God. En vraagt en moet vragen onder
werping en gehoorzaamheid aan het Woord
des Heeren. Hij wijst er op, dat wij niet naar
eigen gedachten ons leven mogen richten, doch
in alles moeten vragen„Heere, wat wilt
Gij, dat ik zal denken en doen
Het subjectivisme leeft echter meer bij eigen
ervaring en bevinding, dan bij hetgeen de
Heere zegt in Zijn Woord. Het erkent de
voorwerpelijke waarheid wel, maar het leeft
er niet bij. Het accent valt meer op wat de
ziel ervaart, dan op wat de Schrift getuigt.
Het zoekt meer de geloofsgenieting dan de
geloofsgehoorzaamheid. Aan de beloften der
Schrift heeft het weinig houvast, maar de
momenteele indrukken, die God geeft aan de
ziel, houdt het vast als kostelijke schatten.
De opkomst en bloei van dit subjectivisme
is, vooral in sommige tijden, goed te verstaan.
Het leven der kerk kan veruitwendigen. Het
buigen voor het Woord kan ontaarden tot
een schijngehoorzaamheid, waar de ziel niet
in leeft. Het leven naar de Schrift kan ver
stijven tot een strakke orthodoxie, die wel
belijnd en zuiver, maar niet levend is. Dan
is het de tijd voor het subjectivisme. Uit
reactie tegen de doode orthodoxie legt het
den nadruk op de beleving en ervaring.
En het vindt ingang bij vele zielen, waar
nog de honger naar het leven leeft.
Onze vaderlandsche historie geeft een dui
delijk voorbeeld van dit proces. Toen het ge
zond-Schriftuurlijk geloofsleven van onze
vaderen uit de 16e eeuw was verdord tot de
doode rechtzinnigheid der 17e eeuw, kwam
in het Piëtisme al spoedig de reactie van het
subjectivisme op. Het is de tijd der „oude
schrijvers", die het accent weer laten vallen
op de bevinding en in hun werken het leven
der ziel tot in de fijnste vezelen ontleden.
Nu kan dit subjectivisme als reactie soms
heilzaam werken. Zoodra het echter een blij
vend verschijnsel wordt in het leven der kerk,
brengt het groote gevaren mee. We denken
hier nog niet aan de gevaren voor het per
soonlijk zieleleven aan de onvastheid en on
zekerheid, die het medebrengt. Het subjecti
visme is ook gevaarvol voor het leven der
kerk. Het zoekt immers niet, in gehoorzaam
heid des geloofs, samenleving met allen die
naar het Woord van God hun leven willen
richten. Neen, het begeert de gemeenschap
enkel met hen, wier ervaring gelijk getint is.
Op den enkeling heeft deze houding zulk een
invloed, dat, indien hij de „aansluiting" mist
aan de bediening des Woords in de kerk, hij
„zwerven" gaat naar andere, hem gelijkgezinde
groepen. Of hij zoekt geen gemeenschap meer
met de levenden, maar met de dooden, ge
liefde schrijvers, met wie hij zich eens geestes
voelt.
En bij meerderen bewerkt het subjectivisme
de vorming van „gezelschappen", die onge
twijfeld tot zegen kunnen zijn, doch waarvan
de historie heeft getoond, dat zij er toe neigen
om zich te stellen naast, ja, boven de kerk.
Terwijl men bij grootere groepen komt tot de
stichting van allerlei afzonderlijke kerkjes, die,
in hun veelheid, een klaar bewijs zijn van de
ontbindende macht van het subjectivisme. Con
sequente toepassing van het subjectieve be
ginsel voert tot al verder voortgaande versplin
tering, tot een oplossing der kerk in op zich
zelf staande groepen en personen.
In dit alles is dit de hoofdzonde van het
subjectivisme, dat het meer naar eigen genie
ting dan naar den wil des Heeren vraagt. Karl
Barth noemt het ergens „de meest verfijnde
vorm van afgoderij". In den dieperen grond
zoekt het meer zichzelven dan den Heere. Het
heeft, ondanks zijn vromen schijn, vergeten
dat godsdienst dienen is van God. Zoo vraagt
het ook in het kerkelijke leven niet naar den
wil van God, doch vooral naar de bevrediging
van eigen behoeften en begeerten. En waar
de aansluiting aan eigen geestelijk leven niet
aanstonds gevonden wordt, daar staat het ter
stond gereed met critiek wordt innerlijk losser
van de kerk, en wordt straks gemakkelijk mee
gezongen door onkerkelijke stroomingen en
secten. Het meent dat de gemeenschap den
enkeling moet dienen en het mist alle besef
dat de enkeling de gemeenschap, en in die
gemeenschap den Heere heeft te dienen.
De kerk heeft voor dit gevaar van het sub
jectivisme op haar hoede te zijn. Het is een
sluipende ziekte, die haar leven ondermijnt.
Terwijl het wereldsche cultuurleven van buiten
haar aanvalt, woont deze vijand binnen de
poorten.
Hoeveel waarde het subjectieve leven ook
bezit, wanneer het uitgangspunt en grondslag
van ons denken en handelen wordt, is de
ontbinding der kerk nabij.
Als verweer tegen deze subjectieve stroo
ming moet de kerk allereerst zorgen dat deze
richting als reactie niet noodig zij. De kerk
moet vreezen voor veruitwendiging of ver
steening. Zij moet rekening houden met het
leven der ziel en de behoeften van het ge
moed. Zij moet erkennen dat het persoonlijk
contact aan de objectieve heilsweldaden nood
zakelijk is.
Voorts heeft de kerk den blik van het oog
te richten op het objectieve verlossingswerk
van God in de historie van Israël en in den
persoon van den Christus. De Christus, en
niet de christen, moet in het centrum staan.
Het werk van God is grootscher en van meer
belang dan de ervaring van den mensch.
Ten slotte bedenke de kerk, dat zij een
pilaar der waarheid is. Zij heeft het Woord van
God te brengen, dat gehoorzaamheid vraagt.
In den naam des Heeren mag zij eischen dat
het subject voor de prediking van het Woord
zich buigen zal.
In de erkenning van de rechten van het
subject, maar tegelijk in het vasthouden aan
de normatieve waarde van het Woord van God
ligt het beste verweer tegen het subjectivisme.
C. v. d. W(oude).
TWEETAL TE
Neede Cand. O. Bouwman te Kampen.
Cand. D. I. Coumou te Middelburg.
Bergum Th. Boersma te Hijlaard.
W. van der Heide te Zoutkamp.
BEROEPEN TE
Arnemuiden Cand. O. Bouwman te Kampen.
Vrijhoeve-'s Grevelduin-CapelleH. van Heijst
te Waardhuizen.
Bellingwolde-Nieuweschans Cand. H. ten
Brink te Amsterdam.
Treebeek J. Snoey te 's Gravenmoer.
BEDANKT VOOR
KlundertF. Guillaume te Oosterend (Fr.)
Nieuw-Lekkerland E. I. F. Nawijn te
Geesteren-Gelselaar.
Bergum D. Zwart te Nijemirdum.
Cand. W. Scheele van Schoondijke (Z.),
werd Zondagmorgen door Ds. C. M. v. d.
Loo, van Appelscha, bevestigd als predikant
bij de Kerk te Hoogersmilde. De bevestiger
had tot tekst gekozen Hand. 20 28 waarin
,,de opzieners van Efeze (worden) herinnerd
aan hun roeping". Toegezongen werd Ps.
134:3. Ds. Scheele deed zijn intrede met
een predikatie over Ps. 122 9 met als thema
David streeft naar Jeruzalems welzijn".
Ds. F. de Vries, van Raamsdonk, nam
Zondagmiddag half drie als consulent af
scheid van de Kerk te Drimmelen wegens
vertrek naar de Kerk van Mijdrecht. Voor
de talrijk opgekomen schare bediende hij
het Woord uit Markus 13 13b ,,maar wie
volharden zal tot het einde, die zal zalig
worden", waarbij hij wees le. op de moei
lijkheid ten 2e. op de noodzakelijkheid en
ten 3e. op het loon der volharding.
Des avonds 6 uur nam hij afscheid van
zijn gemeente te Raamsdonk met een pre
dikatie over 1 Cor. 3:16, waarbij hij wees
op den rijkdom en de roeping van dat Woord.
Te Kralingsche Veer (IJsselmondsche-
laan) heeft de Kerkeraad de principieele be
slissing genomen leden der Kerk, die door
crisis-werkloosheid getroffen zijn, te ver
wijzen naar het daartoe bestemde Gemeen
telijk Steuncomité.
Te Nijkerk (G.) ontving de Kerk van
wijlen mej. G. E.K. een legaat van duizend
gulden, gelijkelijk te verdeelen onder Kerk
en Diaconie.
Naar Aneta uit Bandoeng seint, is Ds.
A. Ringnalda, predikant der Kerk te Soera-
baya (Java), benoemd tot geestelijk verzorger
aan de Gestichten van Barmhartigheid te
Ermelo (G.). Ds. Ringnalda zou in Februari
1932 repatrieeren.
Ds. Ringnalda, 36 jaar oud, is van 1921'23
predikant te Gramsbergen geweest en arbeidt
sinds 19 Aug. '23 te Soerabaya.
VERGADERING KERKERAAD (smal).
Middelburg, 20 Augustus 1931.
Praeses Ds. D. Ringnalda.
Aanwezig 13 broeders.
Praeses opent de vergadering, leest Ps. 135
en gaat voor in gebed.
Ds. Ringnalda spreekt een woord van dank
aan de vergadering voor de verlenging van
zijn vacantie, waardoor hij in staat werd ge
steld veel van het schoone in Gods schep
ping te genieten. Br. Pouwer vertolkt de
blijdschap der vergadering, dat zij praeses
weder gezond in haar midden mag zien, en
hoopt dat de vergadering veel van de meer
dere ervaring die werd opgedaan mag ge
nieten.
De notulen der vorige vergadering worden
gelezen en vastgesteld.
Ingekomen stukken een verzoek van de
Ger. Jongelingsvereeniging „Herman Faukeel"
om gebruik van de Noorderkerk bij de her
denking van haar 65-jarig bestaan, met gun
stig advies doorgezonden aan de Commissie
van Beheer een uitnoodiging tot bezichtiging
van het Ziekenhuis „Bethesda" te Vlissingen,
waaraan gevolg zal worden gegeveneen
schrijven van de kerk te H. inzake een
attestatie een schrijven van de kerk te S.
met verzoek om toezending van een attes
tatie, zal door den scriba worden afgedaan
een doopattest, in handen gesteld van brs.
wijkouderlingen een drietal steunverzoeken,
verwezen naar de Commissie ad hoe.
Woensdagavondcommissie een tweetal in
gekomen attestaties en twee doopattesten
aanvaard, twee doopaanvragen toegestaan.
Algemeene rapporten een rapport betref
fende een dooplid, verwezen naar Sectie II,
betreffende een ingekomen attestatie in han
den gesteld van den wijkpredikant.
De catechesaties van Ds. D. Ringnalda
zullen D.V. 8 en 9 Sept. a.s. en die van
Ds. D. Scheele op 15 en 16 Sept. a.s. aan
vangen, behalve alle catechesaties voor de
jongens en meisjes van buiten, die op 6 en
7 October zullen aanvangen.
De viering van het H. Avondmaal zal D.V.
plaats hebben op Zondag 13 Sept. a.s. in de
Noorderkerk en op 20 Sept. a.s. in de Hof-
pleinkerk. De voorbereiding op de Zondagen
daaraan voorafgaande.
RondvraagDoor een der broeders wordt
er de aandacht op gevestigd, dat voor ons
Zendingshospitaal groote sommen benoodigd
zijn, en het tot groote blijdschap zou stem
men wanneer de broeders en zusters o.a. bij
erflating of legaat daaraan gedachtig waren.
Vergadering breed op 3 Sept. a.s. Censura
morum, 10 en 17 Sept. a.s. Sectie, en 24
Sept. a.s. smal.
Dankzegging. Sluiting.
De Kerkeraad.
VERGADERING der Classe Tholen D.V.
op Woensdag 2 September 1931 des
voorm. om 9 ure, in een der lokalen
der Geref. Kerk te Bergen op Zoom.
Agenda:
1Opening der vergadering door den praeses.
2. Nazien der credentiebrieven.
3. Vaststellen moderamen.
4. Lezen en vaststellen der notulen.
5. Zaken uit de notulen.
6. Ingekomen stukken.
7. Behandeling van instructiën.
8. Rapporten Kerkvisitatie, Particuliere
Synode enz.
9. Rekening en verantwoording der depu-
taten, aan wie eenig financiëel beheer is
toevertrouwd.
10. Verkiezing verschillende deputaten.
11. Vaststellen collectelijst.
12. Rondvraag naar artikel 41 D. K. O.
13. Aanvraag en vaststelling vacaturebeurten.
14. Rondvraag.
15. Lezing persverslag.
16. Vaststelling volgende vergadering en
sluiting.
Mede te brengen collecten
a. Verstrooide Geref. in Ned.-Indië.
b. Evangelisatie België.
c. Gift of collecte voor den arbeid in Rijn-
Pruisen.
Op last der Classe,
E. Tange, Scriba.
Arnemuiden. Beroepen tot Herder en
Leeraar alhier de Eerw. heer O. Bouwman
te Kampen.
F. M. Baaijens, Scriba.
V e e r e, 20-8-'31. D.V. zal a.s. Zondag
morgen om half 10 de intrede plaats hebben
van den WelEerw. Heer J. van der Guchte.
De kerkeraad zal het ten zeerste op prijs
stellen, wanneer de kerken in de classis als
nu nog hun afgevaardigden zullen zenden.
Namens den Kerkeraad der Geref. Kerk
te Veere,
H. Luijk, Scriba.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Middelburg. Ontvangen van Mej. F. en van
de familie W. uit Westkapelle één pakket kleeding.
Vriendelijk dank.
Namens de Haisbezoek-Commissie,
Korteknie, Secr., Molstraat 26.
RUSTHUIS MIDDELBURG.
In dank ontvangen een mand peren.
Waarnemend huisvader,
C. Huiszoon.
Middelburg. In dank ontvangen van een
broeder onzer Gemeente f 1.— voor de collecte
Radio-dienst. Ds. Ringnalda.
VER EENIGINGSLEVEN.
Geref. Jongelingsvcr. Dr. Lützen Wagen aar, Middelburg
N. T. 34. Lucas 19:29-44, S. de Vos.
V. G. 10. Kerkhervorming in ons land, vr. J. Roose
Geref J.-V. Koudekerke.
Vergadering Zaterdagavond 8 uur Inleiding N.-T.
„De dooden opgewekt" door vr. D. Verhage. Inleiding
A. R. beginselen Art. 8 door vr. A. Jacobse.
IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN
ZEELAND OP
ZONDAG 23 AUGUSTS 1931.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Collecte Rudolph-stichting.
Hofpleinkerk 9.30 nor ds. I. de Wolff
te Mussel.
6 uur ds. D. Ringnalda
Woensdag 10.30 uur Huwelijksbevestiging.
Noorderkerk 9.30 uur ds. D. Ringnalda
2 uur ds. I. de Wolff
6 uur ds. I. de Wolff
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Domburg 9.30 uur ds. J. E. Visser
2 uur Lezen eener Leerr.
Gapinge 9.30 uur ds. P. J. O. de Bruijne
2 uur Cand. Coumou
Grypskerke 9 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. H. Pestman
Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning
Meliskerke 9 uur ds. M. Vreugdenhil
2 uur Lezen eener Leerr.
Ooatkapelle 9 en 2 uur ds. Goudappel
7 uur ds. Goudappel
Zendingsrede.
Serooskerke 9.30 uur ds. W. F. M. Lindeboom
Bed. H. Av. en Dankz.
Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. D. Ringnalda
Veere 9.30 en 2 uur ds. J v. d. Guchte
's morg. Intrade.
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. H. A. Wiersinga
Vrouwepolder 9.30 uur Cand. Coumou
2 uur ds. P. J. O. de Bruijne
Westkapelle 9.30 uur Lez?n eener Leerr.
2 uur ds. J. E. Visser
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur
Bruinisse 10 en 5 uur
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur
Geersdijk 9.30 en 2 uur
Haamstede 9.30 en 3 uur
Kamperland 9 en 2 uur
6 uur
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur
Oosterland 9.30 uur
6 uur
Scharendijke 9.30 en 2 uur
Wissekerke 9.30 en 2 uur
Zierikzee 9.30 en 5.30 uur
Zonnemaire 9 30 en 2 uur
Cand. Meester
te Spakenburg.
Lezen eener Leerr.
ds. F. Staal
Lezen eener Leerr.
ds. U. EIgersma
ds. F. J. v. d. Ende
Lezen eener Leerr.
ds. P. A. Zijlstra
te Middelharnis.
Lezen eener Leerr.
ds. K. Spoelstra
te Meeden.
ds. J. B. Vogelaar
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. Z. Hoek
CLASSE THOLEN.
AnnaJacoba Polder 9.30 en 2 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 unr
Krabbendijke 9 en 2 uur
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Tholen 9.30 en 2 uur
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur
ds. J. Spoelstra
ds. Brouwer
te Echten.
Lezen eener Leerr.
dhr. K. de Vries
ds. A. Andree
ds. C. Veltenaar
ds. C. Vreugdenhi
CLASSE GOES.
Baarland 9.30 en 2 unr ds. C. Vonk
Borssele 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 unr ds. Joh. Booij
Bevestiging van een ambtsdrager.
Driewegen 9.30 en 2 uur Cand. Bakker
te Ellewoutsdijk.
Kapelle-Biezelinge 10 en 2 30 uur ds A. Scheele
Goes 9.30 en 5.30 uur Prof. dr. T. Hoekstra
te Kampen.
's Gravenpolder 10.30 en 3 uur ds. G. van Heiningen
Voorber. H. Av.
Heinkenszand 10 uur ds. Joh. Booij
2 30 uur Lezen eener Leerr.
Yerseke 9.30 en 2 uur ds. J. M. Spier
te Dussen.
Wemeldinge 10 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. J. Koolstra
Niemvdorp 9.30 uur ds. E. Benkema
2 uur Lezen eener Leerr.
Wolphas.rtsdijk 10 uur Lezen eener Leerr.
2.30 uur ds. E. Beulcema
CLASSE AXEL.
Aardenburg 10 uur
6 30 uur
Axel 9.30 en 2.30 uur
Hoek 10 en 3 uur
Oostburg 10 uur
2.30 uur
Schoondijke 10 uur
3 unr
Terneuzen 10 en 2.30 uur
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Lezen eener Leerr
ds. A B. W. M. Kok
ds. R. Hamming
te Nijverdal.
ds. J. B. Vanhaelen.
Lezen eener Leerr.
ds. A. B. W. M. Kok
ds. A. B. W. M Kok
Lezen eener Leerr.
ds. S. Groeneveld
ds. J. van Loukhuijzen
t Zierikzeee.
NAGEKOMEN ADVERTENTIE.
Met groote blijdschap en dankbaarheid
jegens den Heere berichten wjj U de
geboorte van onzen Zoon
JACOB HENDRIK WILLEM.
Ds. en Mevr. PESTMAN-
van Kempen.
Grijpskerke (Z.), 20 Augustus 1931.
Geref. Pastorie.