f
Predikbeurten
machtig, volkomen wijs, rechtvaardig, goed en
een zeer overvloedige fontein aller goeden.
Onze Nederlandsche Geloofsbelijdenis in haar
geheel genomen, en zeg maar, in bijna al haar
deelen, van artikel tot artikel, van zinsnee tot
zinsnee, van woord tot woord is zoo ondubbel
zinnig duidelijk, zoo helder, zoo glashelder in
vorm en trant en keus van zeggen, dat een kind,
als 't de belijdenis leest, ze wel verstaan moet
en dat doorgaans en meest overal in dat ge
schrift geenerlei verklaring of toelichting noodig
is. Trouwens, voor een belijdenisschrift is duis
terheid een zeer bedenkelijk iets. Want als het
veel nadere verklaring noodig heeft, om begrepen
te worden door wie het leest, dan deugt het niet.
Ik bedoel daarmee dan kan het niet gebruikt
worden voor het doel, waarvoor 't geschreven
is. Immers een geschreven geloofsbelijdenis is er
vooral om misvatting uit de wereld te helpen en
om zóó in te lichten, aangaande het geloof der
Kerk, dat alle twijfel weggenomen wordt ten
opzichte van de vraag, wat die kerk leert en dat
ieder aanstonds weet, waar 't op staat. Welnu,
de Nederlandsche Geloofsbelijdenis beantwoordt
in hooge mate aan den streng vast te houden
eisch, die aan iedere Schriftelijke geloofsbelijdenis
gesteld mag worden, dat ze duidelijk zij. Ze is
zeer duidelijk. Ze wedijvert daarin met den Cate
chismus. Slechts enkele woorden erin vragen
uitleg, of, zoo al geen uitleg, dan toch eenige
opheldering, een aanteekening of opmerking. Om
verschillende redenen kan hier en daar zulk een
verklarende toelichting noodig zijn, al blijft die
dan natuurlijk voor rekening van hem, die ze
geeft. Want de Generale Synode der Gerefor
meerde Kerken zou eigenlijk alleen ze kunnen
geven, omdat zij alleen, rechtens, kan zeggen,
wat in de Gereformeerde Kerken het eenparig
gevoelen is in deze dingen.
Om verschillende redenen, zei ik, is hier en
daar een verklarende noot wel gewenscht. Soms
doordat de beteekenis der woorden zich in den
loop der tijden wijzigde en de oorspronkelijke
zin ervan niet meer gevoeld wordt. Zoo staat
b.v. in art. 13 der geloofsbelijdenis,,dat God
alle schepselen onder Zijn geweld houdt". Maar
dat woord geweld" beteekent thans iets anders
dan vroeger, n.l. wat we nu noemen heerschap
pij. Soms komt men in de confessie of belijdenis
uitdrukkingen tegen, die in de omgangsstaal ver
schillende beteekenissen kunnen hebben, doch
hier in de belijdenis voorkomen in een bepaalden
bijbelschen zin of als kerkelijk geijkte termen.
Kenners der taal van de Schrift en van de Kerk
verstaan dan wel aanstonds, wat er bedoeld
wordt, maar die uitdrukkingen loopen gevaar,
misduid te worden door menschen, voor wie de
gewone taal van Kerk en Schrift een vreemde
is. Zóó is 't o.a. met het woord „gelooven", in
den aanhef van artikel 1 en van andere artkielen
en met het woord „eenvoudig" in artikel 1.
Verder. Tengevolge van den totalen ommekeer
in de kerkelijke toestanden en verhoudingen se
dert den tijd, dat de belijdenis opgesteld werd,
worden sommige uitdrukkingen niet recht begre
pen of wekken deze misverstand of verwarring,
als ze geen toelichting krijgen. Daarvan vindt
ge onder anderen een voorbeeld in de woorden
„wij allen" in 't begin van 't eerste en van
de meeste artikelen. Daarom is in een vroeger
nummer van dit blad de vraag onder de oogen
gezien, wie die „wij" zijn en wie in de belijdenis
aan 't woord zijn. En zoo is door allerlei oor
zaken hier en daar een weinig verduidelijking wel
op zijn plaats. Al die woorden nu, waarop het
gezegde m.i. van toepassing is, zijn in het te be
spreken artikel telkens met vettere letter gedrukt.
Zóóboven in artikel 1.
Nu, om tot den inhoud te komen Wij geloo
ven allen, d.w.z. gelijk we zagen, wij, vrijge
maakte Gereformeerde Kerken in Nederland,
vertegenwoordigd in hare ambtsdragers, wij stel
len hier schriftelijk vast, dat wij eendrachtiglijk
gelooven met het hart en belijden met den mond,
dat er is een eenig en eenvoudig geestelijk We
zen, 't welk wij God noemen. Wij gelooven dat.
Maar dan zóó, met zulk een geloof, als de Hei
lige Schrift in Hebreën 11 omschrijft, n.l. als „de
vaste grond der dingen, die men hoopt en als
een bewijs der zaken, die men niet ziet". „Ge
looven" bezigt men wel eens in onze taal in den
zin van gissen, vermoeden, raden. Dan staat het
tegenover „zeker weten". „Ik weet het niet",
zegt men dan, „maar ik geloof het wel." Zulk
gelooven nu is hier in onze belijdenis niet aan
't woord. Wij gelooven, wat in deze geschreven
confessie vervat is, niet als een bloot vermoeden
of als een persoonlijke onderstelling, niet als iets,
dat misschien wel zoo kan zijn en misschien ook
anders kan zijn we gelooven dat niet als iets,
dat uit ons brein opgekomen is, als een gewoon-
menschelijke idee. Wij gelooven dat zóó, dat
we ervan overtuigd zijn, met ons geloof niet
boven de waarheid Gods te mogen gaan staan
als rechter, maar onder de waarheid of aan de
voeten der waarheid te moeten zitten als disci
pel. Ons geloof maakt de waarheid niet. Uit ons
geloof komt God niet voort. Of gij en ik 't ge
looft of niet gelooft, er is toch een God. Zóó
vast weten we 't door 't geloof. We gelooven
het zóó, dat we aanvaarden moeten, hetgeen
zonder ons geloof toch waarachtig en onweer
sprekelijk en onfeilbaar zeker is. We gelooven
het zoo, dat we ervoor moeten willen sterven,
als 't erop aankomt. Dat, ons geloof staat als
zeker weten diametraal tegenover alle andere
geloof als waar geloof tegenover valsch geloof,
als waarheid tegenover leugen, als donker tegen
over licht, en als het eenig toelaatbare in de
Kerkelijke onderwijzing tegenover wat niet ge
duld, maar uitgesloten moet worden uit de Ker
kelijke onderwijzing.
Wij gelooven dat alles, wat hier volgt allen,
met het hart, en we belijden het eendrachtiglijk
met den mond. De Gereformeerde Kerken hebben
dat altijd beleden. Van haar eerste opkomen bij
de groote zestiende-eeuwsche reformatie als Ker
ken onder het kruis en als voortzetting van de
Kerk van Christus van alle eeuwen. In den tijd
der plakkaten en der hagepreeken, en later in
den tijd van Gomarus en Arminius, van Maurits
en Oldenbarneveld. En nog later in den tijd der
afscheiding en der doleantie. Tot heden. Ze
hebben dat beleden met meerdere of ook mindere
getrouwheid. Om de volle waarheid te zeggen,
wij hebben die belijdenis ook wel eens veron
achtzaamd in de tijden der zilveren koorde, in
de dagen des deformatie, in de dagen der acht- j
tiende eeuw, in de tijden der revolutie, en van
de heerschappij van 't „verdraagzame" liberalis
me, in tijden van valsche lijdelijkheid, waaronder
de Kerken gelaten menschelijk juk zich lieten
opleggen en Godes Woord lieten verdringen
van 's HEEREN erve. Met smart, met schaamte
zij 't gezegd. Doch, Gode zij dank, in Zijne
kracht, zijn Naam en mogendheid willen de Ge
reformeerde Kerken en wij met haar het weer
belijden, dat er is een eenig en eenvoudig gees
telijk wezen, hetwelk wij noemen mogen onzen
God en kennen mogen als een Fontein van alle
goeden en van zulk een majesteit en heerlijkheid,
als in 't vervolg te lezen is.
Kamperland. VAN DEN ENDE.
BEROEPEN TE
Haarlemmermeer-Sloterweg J. van der Leek
te Zaltbommel.
Dronrijp Cand. P. Klapwijk te Berkel (Z.-H.).
Voorthuizen D. Zwart te Oudemirdum.
AANGENOMEN NAAR
PoortugaalCand. Jac. Andree te Krabbendijke.
Soerabaja (voor Zendingsarbeid te Makassar):
Cand. H. van den Brink te Den Haag.
BEDANKT VOOR
Vrijhoeve-CapelleCand. Jac. Andree
te Krabbendijke.
NieuwendamA. van den Weg te Ottoland.
Goes H. Knoop te Rotterdam-Delfshaven.
Delft (4de miss.-pred. voor Solo):
Cand. H. van den Brink te Den Haag.
In de Bergsingelkerk der Geref. Kerk te
Rotterdam waar de catechisanten van Ds. J. A.
Tazelaar en van Br. H. A. Lengkerk Openbare
Geloofsbelijdenis aflegden, heeft een ongewone
plechtigheid plaats gehad.
Eén der catechisanten van Br. Lengkerk is al
jaren lang bedlegerig en heeft dan ook op haar
ziekbed gedurende V/^ jaar onderricht gehad.
Zij sprak den vurigen wensch uit, haar geloof
te mogen belijden maar haar gezondheidstoe
stand liet niet toe, dat zij naar de Bergsingelkerk
vervoerd werd.
De Ziekentelefoon bracht hier op voortreffe
lijke wijze uitkomst. Het was een indrukwek
kend oogenblik, toen Ds. Tazelaar haar recht
streeks per microfoon toesprak en haar de vragen
stelde en toen de gemeente staande haar de
zegenbede van Psalm 134 toezong.
Aan haar woning in de le Wandeloorddwars-
straat waren de beide wijk-ouderlingen namens
den Kerkeraad tegenwoordig die daar de Ge
meente vertegenwoordigden en haar belofte be
luisterden. Vóór het dankgebed kon de predikant
aan de Gemeente bekend maken, dat bericht van
deze broeders binnengekomen was, dat de be
trokken zuster op het juiste oogenblik op de ge
stelde vragen had geantwoord.
Ook bij het geloof is veel namaak. Want het
geloof is iets kostbaars.
Er is schijngeloof. Er is ingebeeld geloof.
Er is tijdgeloof. Menigeen hult zich in den man
tel der vromen. Maar onder dien mantel klopt
niet het vrome hart. Men spreekt soms de tale
Kanaans, maar het is dan taal der lippen. Doch
het zijn geen cardiphonia, 't is geen hartetaal.
Het echte geloof is van den eenigen werk
meester van het geloof, dat tegen het vuur der
beproeving bestand is.
Die werkmeester is de Heilige Geest.
Het gouden tientje, dat zijn volle waarde
heeft, komt uit 's Rijks Munt.
Het ware geloof is van den Heiligen Geest.
Hij werkt het.
Hij sterkt het.
En daar gebruikt Hij de van God verordi
neerde middelen toe.
„Kerkbl. Dr. en Ov." H. W. LAMAN.
Wanneer wij alles zoo eens nagaan, wat
in de Heilige Schrift gezegd wordt van het ge
loof, dan komen we tot de slotsom, dat het ge
loof iets zeer kostbaars is. En dan kunnen we
begrijpen, dat er van het geloof vele namaaksels
zijn.
Men maakt geen nabootsingen van blik.
Maar wel van zilver en van goud.
Dingen van geringe waarde vervalscht men
niet. Men vervalscht geen centen. Wel guldens
en rijksdaalders en gouden tientjes en bank
papier.
Centsprenten copiëert men niet.
Wel meesterstukken van beroemde schilders.
Geringe dingen zijn gewoonlijk wel echt. Maar
bij wat kostbaar is, hoedt men zich voor namaak.
K. B. S.
OFFICIEELE BERICHTEN.
Ondergeteekende bericht hiermede aan de
Geref. Kerken in de classis Middelburg, dat hij
D.V. Donderdag 7 Mei a.s. zitting zal houden
in de consistorie der Noorderkerk des voormid
dags van 1112 uur tot het in ontvangst nemen
van de collecte voor de Hulpbehoevende Ker
ken in de Provincie.
De classic. Correspondent,
S. DEN HARTIGH.
Middelburg, 30 April 1931.
85.50 Wissenkerke 38.Zierikzee
123.50 Zonnemaire 47.50.
De deputaat voorn.,
F. J. v. d. ENDE.
Aan de Gereformeerde Kerken in de
Classis Zierikzee
De deputaat voor artikel 13 (emeritaat) in
de Classis Zierikzee deelt mee, dat voor het
nieuwe boekjaar, dat met Mei aanvangt, de bij
dragen voor artikel 13 gewijzigd zullen moeten
worden. Op de begrooting, die aan de komende
Meivergadering der classis zal worden voorge
legd, zijn de driemaandelijksche bijdragen door
de verschillende kerken op te brengen, de vol
gende
Brouwershaven 95.Bruinisse 85.50
Colijnsplaat 95.Geersdijk 42.75 Haam
stede 80.75 Kamperland 175.75 Nieuwer-
kerk 57.Oosterland 23.75 Scharendijke
Theologische School te Kampen.
Ontvangen van den Correspondent te Seroos-
kerke 25.50 en van dien te Koudekerke 11.25.
Vriendelijk dank.
Het totaal-bedrag van de contr. door mij uit
11 kerken ontvangen is iets hooger dan het
vorig jaar, terwijl ik tot mijn spijt moet melden,
dat dezelfde kerken in onze classis die tot he
den niets afdroegen, daarin standvastig bleven.
Dat is jammer, maar ik blijf hopen, dat er ver
andering ten goede zal intreden.
De correspondent van de Classis Middelburg,
J. OLTHOFF.
Middelburg, 1 Mei 1931.
Veere. Zondagmiddag nam Ds. P. van Strien
afscheid van de Geref. Kerk alhier.
Z.Eerw. had tot tekst gekozen Hand. 20 32.
Zijn hoofdgedachte wasChristus' Gemeente
aan Gods hoede toebetrouwd, en wel le aan
beveling aan Gods hoede, 2e. beschrijving van
Gods hoede, 3e. de heerlijkheid van Gods hoede.
Na de prediking richtte Z.Eerw. zich tot ker
keraad en gemeente en in 't bijzonder tot de
jeugd en dankte allen voor de aangename samen
werking.
Hierna werd den scheidenden Leeraar toege
sproken door ouderling W. de Wolf, namens
den kerkeraad en gemeente en door Ds. Koning
namens de classis Middelburg. De gemeente zong
Z.Eerw. staande toe Ps. 121:4.
Namens den kerkeraad der Geref. Kerk
te Veere,
H. LUYK, Scriba.
Gedurende de vacature is het adres van den
kerkeraad WelEd. Heer W. de Wolf, Voor
zitter.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Mi d d e 1 b u r g. Ontvangen van een zuster dei-
gemeente f 40.waarvan: f 10.voor de Kerk,
f 10.voor de armen, f 10.voor Evangelisatie en
f 10 voor Kerktelefoon.
Zeer veel dank. Ringnalda.
Middelburg. Ontvangen van M. W. een gift
van f3.voor het Hospitaal.
Met dank. D. Scheele.
Middelburg. In April werd gecollecteerd Kerk-
bussen f 110 36 ailossing f 174.25 waarbij begrepen
een gift ii f25.hulpbeh. Kerken in de provincie
f13185; huwelijks-collecte f 14.18.
C. van der Kleijn, boekhouder.
ZENDING.
Met hartelijken dank ontvangen een pakje zilver
papier van Jaan en Willem Huige, Colijnsplaat, een
pak zilverpapier van de kinderen der Chr. School te
Heinkenszand en een pak zilverpapier en capsules
van Henk en Corrie Deurloo, Nieuwdorp.
Mej. C. Littooij,
Molstr. M'burg.
Met vriendelijken dank ontvangen van de School
met den Bijbel te Koudekerke, door bemiddeling van
den heer Ruitenbeek, f 21.— voor de Schoo'zending.
Heij.
Met vriendelijken dank ontvangen voor de
Zending f 4 70, gecollecteerd op de bruiloft van P.
Aarnoutse Az. en L. Francke. Ds. Heij.
Terneuzen. Ontvangen collecte uit de Classis
Axel voor de Theol. Fac. V. U. Axel f 54.08, Hoek
f 11.92, Oostburg f 14 76, Neuzen f 48.91, Schoondijke
f26 31, Zaamslag f44.79. Geref. Kerk Zaamslag voor
Hospitaal Wonosobo f 4'!67. Schoondijke voor Hulpb.
Kerken in de Prov. f 27 86. M Riemens.
RUSTHUIS MIDDELBURG.
Met viiendelijken dank ontvangen een partij rook
tabak. De Huisvader,
N. J. van Commené.
LINN ENKAST-C0M1TE MAGEL .\NG—PAR A K AN-
BLONDO.
Met hartelijken dank ontvangen: vau Mej B. W.
de Kam, contr. Vlissingen f20.— van Mej de
Wagenmaker, contr. Middelburg f 75.75 en van Mej.
N. A. Kalleswaard van de Meisjesver. te Colijnsplaat
f25.S. E. HeijGoslinga
Geref. Pastorie, Koudekerke. Giro-adres Ds. A. C.
Heij, No. 169757.
Adres voor aanvrage van goederen Mej. C. Wage-
naar, Markt K 4, te Middelburg.
Adres voor terugzending van goederen den heer
J. Volkers, koster Noorderkerk, Bogardstraat Mid
delburg.
Let s.v.p. op de juiste adressen.
VEREENIGINGSLEVEN.
Meisjesvergadering „Nunia" Middelburg.
Afd I.
Bijb. Gesch. „De Kananeesche vrouw" door Corrie
Breel.
Na de pauze ReciteerwedstrijdRinie Huizenga,
Stien Verstraate, Corrie Leijnse, Anna de Kam, Emmie
v. Sluijs, Jaantje Davidse, Do le Cointre, Miep Loo-
dewijlc, Ina Graafhuis en Annie van Ouwerkerk.
Bijdrage Jaantje Tange.
Afd. II.
Cursus Ds. D. Ringnalda.
M.V. „Meisjesroeping", Middelburg.
Donderdagavond geen vergadering. We worden
dien avond in de Gasthuiskerk verwacht.
Geref. Jongelingsver. Dr. Lützen Wagenaar, Middelburg
0. T. 34. De verovering van Kanaiin, Jozua 112,
vr. J. Roose.
K. G. 14 Piëtisme en Methodisme. J. B. Jrg. 40,
No. 32, vr. A. v.d. Welle.
RING MIDDELBURG.
Opwekking voor de jaarvergadering der Ring op
Donderdag 7 Mei a s met spreker ds P. Ch. v. d.
Vliet is toch zeker niet noodig. Immer ds. P. Ch v. d.
Vliet, de raadsman van onzen bond en vroeger
predikant te Vlissmgen is bij ons allen bekend en
tevens zeer geliefd. Er wordt dan ook verwacht dat
alle vrienden van Walcheren zullen opkomen naar
Middelburg, doch tevens wordt ook het Geref. volk
van Middelburg uitgenoodigd om deze feestvergade-
ring bij te wonen.
Geref. Knapenvergadering „Samuël", Middelburg
Afd. III.
B. G. les 12 Maart No. door vr. Drost.
V. G. les 70Volkenbond door vr. Janse.
Geref. Jongelingsver. „Sola-Fide", Middelburg.
N. T. Christus intocht in Jeruzalem, vr. P. Wisse.
V. G. art. 22. De Fransche Revolutie, vr. C. Alewijnse.
- - p hp-SI
'i
IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN
ZEELAND OP
ZONDAG 3 MEI 1931.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Hofpleinkerk 9.30 uur ds. 1). Scheele
6 uur ds. D. Ringnalda
Noorderkerk 9.30 uur ds. D. Ringnalda
2 uur ds. D. Scheele
6 uur ds. J. E. Visser
te Domburg.
Arnemuiden 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Domburg 9.30 en 2 uur ds. J. E. Visser
Bed. II. Av. en Dankz.
Gapinge 9.30 uur ds. P. J. 0. de Bruijne
2 unr Lezen eener Leerr.
Grijpskerke 9 en 2 uur ds. H. Pestman
Bed. H. Av. en Dankz.
Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning
Bed. H. Av. en Dankz.
Meliskerke 9 uur ds. H. A. Wiersinga
Bed. H. Av.
2 uur ds. D. Ringnalda
Dankz.
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. E. Douma
Bed. H. Av. en Dankz.
Serooskerke 9.30 en 2 uur ds. J. C. J. Kuiper
te Souburg.
Souburg 9.30 en 2 uur Cand. A. P. Heiner
Veere 9.30 en 2 uur Cand. J. v. d. Guchte
te Bergen op Zoom.
Vlissingen 9.30 uur Lezen eener Leerr.
5.30 uur ds. H. A. Wiersinga
Vrouwepolder 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. P. J. 0. de Bruijne
Westkapelle 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE ZIERIKZEE.
Brouwershaven 9.30 uur
Bruinisse 9.30 en 2 uur
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur
Geersdijk 9.30 en 2 uur
Haamstede 9.30 en 6.30 uur
Kamperland 9 en 2 uur
G unr
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 5.30
Oosterland 9.30 en 2 uur
Scharendijke 9.30 en 2 uur
Wissekerke 9.30 en 2 uur
Zierikzee 9.30 en 5 30 uur
Zonnemaire 9.30 en 2 uur
Lezen eener Leerr.
ds. J. P. Unger
ds. F. Staal
Lezen eener Leerr.
ds. U. Elgersma
ds. F. J. v. d. Ende
Lezen eener Leerr.
uur Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. J. B. Vogelaar
Lezen eener Leerr.
ds. J. van Lonkhuizen
ds. Z. Hoek
CLASSE THOLEN.
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 nar ds. W. M. le Cointre
Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Tholen 9.30 en 2 uur ds. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Vreugdenhil
CLASSE GOES,
Baarland 9.30 en 2 uur ds. C. Vonk
Borssele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezeliage 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele
Bed. H. Av. I
Goes 9.30 en 5.30 uur ds. W. H. v. d. Vegt
te Bergum.
's Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. Joh. Booij
Yerseke 9.30 en 2 uur ds. A. J. Noordewier
te Westerbork.
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. G. van Heiningen
Bed. H. Av. en Dankz.
CLASSE XEL,
Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel" Middelburg
Gel. Bel. art. 14. „Schepping en val des menschen"
vr. A. Wattel.
M. 0. De ongelijkheid in de Schepping gegrond,
v. A. van Aartsen.
Aardenburg 9.30 en 3 uur
Axel 9 en 2 uur
Hoek 9 uur
2 uur
Oostburg 9.30 en 2 uur
Schoondijke 9.30 en 2 uur
Terneuzen 9.30 en 2 uur
Zaamslag 9.30 en 2 uor
2 uur
ds. A. B. W. M. Kok
ds. J. S. Post
Cand. van Exel
te Utrecht,
ds. J. B. Vanhaelen
ds. S. Groeneveld
ds. D. J. de Vries
Cand. Andree
te Krabbendijke.
ds. J. B. Vanhaelen
Cand van Exel
te Utrecht.