f Predikbeurten machtig, volkomen wijs, rechtvaardig, goed en een zeer overvloedige fontein aller goeden. Onze Nederlandsche Geloofsbelijdenis in haar geheel genomen, en zeg maar, in bijna al haar deelen, van artikel tot artikel, van zinsnee tot zinsnee, van woord tot woord is zoo ondubbel zinnig duidelijk, zoo helder, zoo glashelder in vorm en trant en keus van zeggen, dat een kind, als 't de belijdenis leest, ze wel verstaan moet en dat doorgaans en meest overal in dat ge schrift geenerlei verklaring of toelichting noodig is. Trouwens, voor een belijdenisschrift is duis terheid een zeer bedenkelijk iets. Want als het veel nadere verklaring noodig heeft, om begrepen te worden door wie het leest, dan deugt het niet. Ik bedoel daarmee dan kan het niet gebruikt worden voor het doel, waarvoor 't geschreven is. Immers een geschreven geloofsbelijdenis is er vooral om misvatting uit de wereld te helpen en om zóó in te lichten, aangaande het geloof der Kerk, dat alle twijfel weggenomen wordt ten opzichte van de vraag, wat die kerk leert en dat ieder aanstonds weet, waar 't op staat. Welnu, de Nederlandsche Geloofsbelijdenis beantwoordt in hooge mate aan den streng vast te houden eisch, die aan iedere Schriftelijke geloofsbelijdenis gesteld mag worden, dat ze duidelijk zij. Ze is zeer duidelijk. Ze wedijvert daarin met den Cate chismus. Slechts enkele woorden erin vragen uitleg, of, zoo al geen uitleg, dan toch eenige opheldering, een aanteekening of opmerking. Om verschillende redenen kan hier en daar zulk een verklarende toelichting noodig zijn, al blijft die dan natuurlijk voor rekening van hem, die ze geeft. Want de Generale Synode der Gerefor meerde Kerken zou eigenlijk alleen ze kunnen geven, omdat zij alleen, rechtens, kan zeggen, wat in de Gereformeerde Kerken het eenparig gevoelen is in deze dingen. Om verschillende redenen, zei ik, is hier en daar een verklarende noot wel gewenscht. Soms doordat de beteekenis der woorden zich in den loop der tijden wijzigde en de oorspronkelijke zin ervan niet meer gevoeld wordt. Zoo staat b.v. in art. 13 der geloofsbelijdenis,,dat God alle schepselen onder Zijn geweld houdt". Maar dat woord geweld" beteekent thans iets anders dan vroeger, n.l. wat we nu noemen heerschap pij. Soms komt men in de confessie of belijdenis uitdrukkingen tegen, die in de omgangsstaal ver schillende beteekenissen kunnen hebben, doch hier in de belijdenis voorkomen in een bepaalden bijbelschen zin of als kerkelijk geijkte termen. Kenners der taal van de Schrift en van de Kerk verstaan dan wel aanstonds, wat er bedoeld wordt, maar die uitdrukkingen loopen gevaar, misduid te worden door menschen, voor wie de gewone taal van Kerk en Schrift een vreemde is. Zóó is 't o.a. met het woord „gelooven", in den aanhef van artikel 1 en van andere artkielen en met het woord „eenvoudig" in artikel 1. Verder. Tengevolge van den totalen ommekeer in de kerkelijke toestanden en verhoudingen se dert den tijd, dat de belijdenis opgesteld werd, worden sommige uitdrukkingen niet recht begre pen of wekken deze misverstand of verwarring, als ze geen toelichting krijgen. Daarvan vindt ge onder anderen een voorbeeld in de woorden „wij allen" in 't begin van 't eerste en van de meeste artikelen. Daarom is in een vroeger nummer van dit blad de vraag onder de oogen gezien, wie die „wij" zijn en wie in de belijdenis aan 't woord zijn. En zoo is door allerlei oor zaken hier en daar een weinig verduidelijking wel op zijn plaats. Al die woorden nu, waarop het gezegde m.i. van toepassing is, zijn in het te be spreken artikel telkens met vettere letter gedrukt. Zóóboven in artikel 1. Nu, om tot den inhoud te komen Wij geloo ven allen, d.w.z. gelijk we zagen, wij, vrijge maakte Gereformeerde Kerken in Nederland, vertegenwoordigd in hare ambtsdragers, wij stel len hier schriftelijk vast, dat wij eendrachtiglijk gelooven met het hart en belijden met den mond, dat er is een eenig en eenvoudig geestelijk We zen, 't welk wij God noemen. Wij gelooven dat. Maar dan zóó, met zulk een geloof, als de Hei lige Schrift in Hebreën 11 omschrijft, n.l. als „de vaste grond der dingen, die men hoopt en als een bewijs der zaken, die men niet ziet". „Ge looven" bezigt men wel eens in onze taal in den zin van gissen, vermoeden, raden. Dan staat het tegenover „zeker weten". „Ik weet het niet", zegt men dan, „maar ik geloof het wel." Zulk gelooven nu is hier in onze belijdenis niet aan 't woord. Wij gelooven, wat in deze geschreven confessie vervat is, niet als een bloot vermoeden of als een persoonlijke onderstelling, niet als iets, dat misschien wel zoo kan zijn en misschien ook anders kan zijn we gelooven dat niet als iets, dat uit ons brein opgekomen is, als een gewoon- menschelijke idee. Wij gelooven dat zóó, dat we ervan overtuigd zijn, met ons geloof niet boven de waarheid Gods te mogen gaan staan als rechter, maar onder de waarheid of aan de voeten der waarheid te moeten zitten als disci pel. Ons geloof maakt de waarheid niet. Uit ons geloof komt God niet voort. Of gij en ik 't ge looft of niet gelooft, er is toch een God. Zóó vast weten we 't door 't geloof. We gelooven het zóó, dat we aanvaarden moeten, hetgeen zonder ons geloof toch waarachtig en onweer sprekelijk en onfeilbaar zeker is. We gelooven het zoo, dat we ervoor moeten willen sterven, als 't erop aankomt. Dat, ons geloof staat als zeker weten diametraal tegenover alle andere geloof als waar geloof tegenover valsch geloof, als waarheid tegenover leugen, als donker tegen over licht, en als het eenig toelaatbare in de Kerkelijke onderwijzing tegenover wat niet ge duld, maar uitgesloten moet worden uit de Ker kelijke onderwijzing. Wij gelooven dat alles, wat hier volgt allen, met het hart, en we belijden het eendrachtiglijk met den mond. De Gereformeerde Kerken hebben dat altijd beleden. Van haar eerste opkomen bij de groote zestiende-eeuwsche reformatie als Ker ken onder het kruis en als voortzetting van de Kerk van Christus van alle eeuwen. In den tijd der plakkaten en der hagepreeken, en later in den tijd van Gomarus en Arminius, van Maurits en Oldenbarneveld. En nog later in den tijd der afscheiding en der doleantie. Tot heden. Ze hebben dat beleden met meerdere of ook mindere getrouwheid. Om de volle waarheid te zeggen, wij hebben die belijdenis ook wel eens veron achtzaamd in de tijden der zilveren koorde, in de dagen des deformatie, in de dagen der acht- j tiende eeuw, in de tijden der revolutie, en van de heerschappij van 't „verdraagzame" liberalis me, in tijden van valsche lijdelijkheid, waaronder de Kerken gelaten menschelijk juk zich lieten opleggen en Godes Woord lieten verdringen van 's HEEREN erve. Met smart, met schaamte zij 't gezegd. Doch, Gode zij dank, in Zijne kracht, zijn Naam en mogendheid willen de Ge reformeerde Kerken en wij met haar het weer belijden, dat er is een eenig en eenvoudig gees telijk wezen, hetwelk wij noemen mogen onzen God en kennen mogen als een Fontein van alle goeden en van zulk een majesteit en heerlijkheid, als in 't vervolg te lezen is. Kamperland. VAN DEN ENDE. BEROEPEN TE Haarlemmermeer-Sloterweg J. van der Leek te Zaltbommel. Dronrijp Cand. P. Klapwijk te Berkel (Z.-H.). Voorthuizen D. Zwart te Oudemirdum. AANGENOMEN NAAR PoortugaalCand. Jac. Andree te Krabbendijke. Soerabaja (voor Zendingsarbeid te Makassar): Cand. H. van den Brink te Den Haag. BEDANKT VOOR Vrijhoeve-CapelleCand. Jac. Andree te Krabbendijke. NieuwendamA. van den Weg te Ottoland. Goes H. Knoop te Rotterdam-Delfshaven. Delft (4de miss.-pred. voor Solo): Cand. H. van den Brink te Den Haag. In de Bergsingelkerk der Geref. Kerk te Rotterdam waar de catechisanten van Ds. J. A. Tazelaar en van Br. H. A. Lengkerk Openbare Geloofsbelijdenis aflegden, heeft een ongewone plechtigheid plaats gehad. Eén der catechisanten van Br. Lengkerk is al jaren lang bedlegerig en heeft dan ook op haar ziekbed gedurende V/^ jaar onderricht gehad. Zij sprak den vurigen wensch uit, haar geloof te mogen belijden maar haar gezondheidstoe stand liet niet toe, dat zij naar de Bergsingelkerk vervoerd werd. De Ziekentelefoon bracht hier op voortreffe lijke wijze uitkomst. Het was een indrukwek kend oogenblik, toen Ds. Tazelaar haar recht streeks per microfoon toesprak en haar de vragen stelde en toen de gemeente staande haar de zegenbede van Psalm 134 toezong. Aan haar woning in de le Wandeloorddwars- straat waren de beide wijk-ouderlingen namens den Kerkeraad tegenwoordig die daar de Ge meente vertegenwoordigden en haar belofte be luisterden. Vóór het dankgebed kon de predikant aan de Gemeente bekend maken, dat bericht van deze broeders binnengekomen was, dat de be trokken zuster op het juiste oogenblik op de ge stelde vragen had geantwoord. Ook bij het geloof is veel namaak. Want het geloof is iets kostbaars. Er is schijngeloof. Er is ingebeeld geloof. Er is tijdgeloof. Menigeen hult zich in den man tel der vromen. Maar onder dien mantel klopt niet het vrome hart. Men spreekt soms de tale Kanaans, maar het is dan taal der lippen. Doch het zijn geen cardiphonia, 't is geen hartetaal. Het echte geloof is van den eenigen werk meester van het geloof, dat tegen het vuur der beproeving bestand is. Die werkmeester is de Heilige Geest. Het gouden tientje, dat zijn volle waarde heeft, komt uit 's Rijks Munt. Het ware geloof is van den Heiligen Geest. Hij werkt het. Hij sterkt het. En daar gebruikt Hij de van God verordi neerde middelen toe. „Kerkbl. Dr. en Ov." H. W. LAMAN. Wanneer wij alles zoo eens nagaan, wat in de Heilige Schrift gezegd wordt van het ge loof, dan komen we tot de slotsom, dat het ge loof iets zeer kostbaars is. En dan kunnen we begrijpen, dat er van het geloof vele namaaksels zijn. Men maakt geen nabootsingen van blik. Maar wel van zilver en van goud. Dingen van geringe waarde vervalscht men niet. Men vervalscht geen centen. Wel guldens en rijksdaalders en gouden tientjes en bank papier. Centsprenten copiëert men niet. Wel meesterstukken van beroemde schilders. Geringe dingen zijn gewoonlijk wel echt. Maar bij wat kostbaar is, hoedt men zich voor namaak. K. B. S. OFFICIEELE BERICHTEN. Ondergeteekende bericht hiermede aan de Geref. Kerken in de classis Middelburg, dat hij D.V. Donderdag 7 Mei a.s. zitting zal houden in de consistorie der Noorderkerk des voormid dags van 1112 uur tot het in ontvangst nemen van de collecte voor de Hulpbehoevende Ker ken in de Provincie. De classic. Correspondent, S. DEN HARTIGH. Middelburg, 30 April 1931. 85.50 Wissenkerke 38.Zierikzee 123.50 Zonnemaire 47.50. De deputaat voorn., F. J. v. d. ENDE. Aan de Gereformeerde Kerken in de Classis Zierikzee De deputaat voor artikel 13 (emeritaat) in de Classis Zierikzee deelt mee, dat voor het nieuwe boekjaar, dat met Mei aanvangt, de bij dragen voor artikel 13 gewijzigd zullen moeten worden. Op de begrooting, die aan de komende Meivergadering der classis zal worden voorge legd, zijn de driemaandelijksche bijdragen door de verschillende kerken op te brengen, de vol gende Brouwershaven 95.Bruinisse 85.50 Colijnsplaat 95.Geersdijk 42.75 Haam stede 80.75 Kamperland 175.75 Nieuwer- kerk 57.Oosterland 23.75 Scharendijke Theologische School te Kampen. Ontvangen van den Correspondent te Seroos- kerke 25.50 en van dien te Koudekerke 11.25. Vriendelijk dank. Het totaal-bedrag van de contr. door mij uit 11 kerken ontvangen is iets hooger dan het vorig jaar, terwijl ik tot mijn spijt moet melden, dat dezelfde kerken in onze classis die tot he den niets afdroegen, daarin standvastig bleven. Dat is jammer, maar ik blijf hopen, dat er ver andering ten goede zal intreden. De correspondent van de Classis Middelburg, J. OLTHOFF. Middelburg, 1 Mei 1931. Veere. Zondagmiddag nam Ds. P. van Strien afscheid van de Geref. Kerk alhier. Z.Eerw. had tot tekst gekozen Hand. 20 32. Zijn hoofdgedachte wasChristus' Gemeente aan Gods hoede toebetrouwd, en wel le aan beveling aan Gods hoede, 2e. beschrijving van Gods hoede, 3e. de heerlijkheid van Gods hoede. Na de prediking richtte Z.Eerw. zich tot ker keraad en gemeente en in 't bijzonder tot de jeugd en dankte allen voor de aangename samen werking. Hierna werd den scheidenden Leeraar toege sproken door ouderling W. de Wolf, namens den kerkeraad en gemeente en door Ds. Koning namens de classis Middelburg. De gemeente zong Z.Eerw. staande toe Ps. 121:4. Namens den kerkeraad der Geref. Kerk te Veere, H. LUYK, Scriba. Gedurende de vacature is het adres van den kerkeraad WelEd. Heer W. de Wolf, Voor zitter. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Mi d d e 1 b u r g. Ontvangen van een zuster dei- gemeente f 40.waarvan: f 10.voor de Kerk, f 10.voor de armen, f 10.voor Evangelisatie en f 10 voor Kerktelefoon. Zeer veel dank. Ringnalda. Middelburg. Ontvangen van M. W. een gift van f3.voor het Hospitaal. Met dank. D. Scheele. Middelburg. In April werd gecollecteerd Kerk- bussen f 110 36 ailossing f 174.25 waarbij begrepen een gift ii f25.hulpbeh. Kerken in de provincie f13185; huwelijks-collecte f 14.18. C. van der Kleijn, boekhouder. ZENDING. Met hartelijken dank ontvangen een pakje zilver papier van Jaan en Willem Huige, Colijnsplaat, een pak zilverpapier van de kinderen der Chr. School te Heinkenszand en een pak zilverpapier en capsules van Henk en Corrie Deurloo, Nieuwdorp. Mej. C. Littooij, Molstr. M'burg. Met vriendelijken dank ontvangen van de School met den Bijbel te Koudekerke, door bemiddeling van den heer Ruitenbeek, f 21.— voor de Schoo'zending. Heij. Met vriendelijken dank ontvangen voor de Zending f 4 70, gecollecteerd op de bruiloft van P. Aarnoutse Az. en L. Francke. Ds. Heij. Terneuzen. Ontvangen collecte uit de Classis Axel voor de Theol. Fac. V. U. Axel f 54.08, Hoek f 11.92, Oostburg f 14 76, Neuzen f 48.91, Schoondijke f26 31, Zaamslag f44.79. Geref. Kerk Zaamslag voor Hospitaal Wonosobo f 4'!67. Schoondijke voor Hulpb. Kerken in de Prov. f 27 86. M Riemens. RUSTHUIS MIDDELBURG. Met viiendelijken dank ontvangen een partij rook tabak. De Huisvader, N. J. van Commené. LINN ENKAST-C0M1TE MAGEL .\NG—PAR A K AN- BLONDO. Met hartelijken dank ontvangen: vau Mej B. W. de Kam, contr. Vlissingen f20.— van Mej de Wagenmaker, contr. Middelburg f 75.75 en van Mej. N. A. Kalleswaard van de Meisjesver. te Colijnsplaat f25.S. E. HeijGoslinga Geref. Pastorie, Koudekerke. Giro-adres Ds. A. C. Heij, No. 169757. Adres voor aanvrage van goederen Mej. C. Wage- naar, Markt K 4, te Middelburg. Adres voor terugzending van goederen den heer J. Volkers, koster Noorderkerk, Bogardstraat Mid delburg. Let s.v.p. op de juiste adressen. VEREENIGINGSLEVEN. Meisjesvergadering „Nunia" Middelburg. Afd I. Bijb. Gesch. „De Kananeesche vrouw" door Corrie Breel. Na de pauze ReciteerwedstrijdRinie Huizenga, Stien Verstraate, Corrie Leijnse, Anna de Kam, Emmie v. Sluijs, Jaantje Davidse, Do le Cointre, Miep Loo- dewijlc, Ina Graafhuis en Annie van Ouwerkerk. Bijdrage Jaantje Tange. Afd. II. Cursus Ds. D. Ringnalda. M.V. „Meisjesroeping", Middelburg. Donderdagavond geen vergadering. We worden dien avond in de Gasthuiskerk verwacht. Geref. Jongelingsver. Dr. Lützen Wagenaar, Middelburg 0. T. 34. De verovering van Kanaiin, Jozua 112, vr. J. Roose. K. G. 14 Piëtisme en Methodisme. J. B. Jrg. 40, No. 32, vr. A. v.d. Welle. RING MIDDELBURG. Opwekking voor de jaarvergadering der Ring op Donderdag 7 Mei a s met spreker ds P. Ch. v. d. Vliet is toch zeker niet noodig. Immer ds. P. Ch v. d. Vliet, de raadsman van onzen bond en vroeger predikant te Vlissmgen is bij ons allen bekend en tevens zeer geliefd. Er wordt dan ook verwacht dat alle vrienden van Walcheren zullen opkomen naar Middelburg, doch tevens wordt ook het Geref. volk van Middelburg uitgenoodigd om deze feestvergade- ring bij te wonen. Geref. Knapenvergadering „Samuël", Middelburg Afd. III. B. G. les 12 Maart No. door vr. Drost. V. G. les 70Volkenbond door vr. Janse. Geref. Jongelingsver. „Sola-Fide", Middelburg. N. T. Christus intocht in Jeruzalem, vr. P. Wisse. V. G. art. 22. De Fransche Revolutie, vr. C. Alewijnse. - - p hp-SI 'i IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 3 MEI 1931. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Hofpleinkerk 9.30 uur ds. 1). Scheele 6 uur ds. D. Ringnalda Noorderkerk 9.30 uur ds. D. Ringnalda 2 uur ds. D. Scheele 6 uur ds. J. E. Visser te Domburg. Arnemuiden 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Domburg 9.30 en 2 uur ds. J. E. Visser Bed. II. Av. en Dankz. Gapinge 9.30 uur ds. P. J. 0. de Bruijne 2 unr Lezen eener Leerr. Grijpskerke 9 en 2 uur ds. H. Pestman Bed. H. Av. en Dankz. Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning Bed. H. Av. en Dankz. Meliskerke 9 uur ds. H. A. Wiersinga Bed. H. Av. 2 uur ds. D. Ringnalda Dankz. Oostkapelle 9 en 2 uur ds. E. Douma Bed. H. Av. en Dankz. Serooskerke 9.30 en 2 uur ds. J. C. J. Kuiper te Souburg. Souburg 9.30 en 2 uur Cand. A. P. Heiner Veere 9.30 en 2 uur Cand. J. v. d. Guchte te Bergen op Zoom. Vlissingen 9.30 uur Lezen eener Leerr. 5.30 uur ds. H. A. Wiersinga Vrouwepolder 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. P. J. 0. de Bruijne Westkapelle 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 uur Bruinisse 9.30 en 2 uur Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Geersdijk 9.30 en 2 uur Haamstede 9.30 en 6.30 uur Kamperland 9 en 2 uur G unr Nieuwerkerk 9.30, 2 en 5.30 Oosterland 9.30 en 2 uur Scharendijke 9.30 en 2 uur Wissekerke 9.30 en 2 uur Zierikzee 9.30 en 5 30 uur Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. ds. J. P. Unger ds. F. Staal Lezen eener Leerr. ds. U. Elgersma ds. F. J. v. d. Ende Lezen eener Leerr. uur Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. J. B. Vogelaar Lezen eener Leerr. ds. J. van Lonkhuizen ds. Z. Hoek CLASSE THOLEN. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 nar ds. W. M. le Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Tholen 9.30 en 2 uur ds. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Vreugdenhil CLASSE GOES, Baarland 9.30 en 2 uur ds. C. Vonk Borssele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezeliage 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele Bed. H. Av. I Goes 9.30 en 5.30 uur ds. W. H. v. d. Vegt te Bergum. 's Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. Joh. Booij Yerseke 9.30 en 2 uur ds. A. J. Noordewier te Westerbork. Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. J. Koolstra Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. G. van Heiningen Bed. H. Av. en Dankz. CLASSE XEL, Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel" Middelburg Gel. Bel. art. 14. „Schepping en val des menschen" vr. A. Wattel. M. 0. De ongelijkheid in de Schepping gegrond, v. A. van Aartsen. Aardenburg 9.30 en 3 uur Axel 9 en 2 uur Hoek 9 uur 2 uur Oostburg 9.30 en 2 uur Schoondijke 9.30 en 2 uur Terneuzen 9.30 en 2 uur Zaamslag 9.30 en 2 uor 2 uur ds. A. B. W. M. Kok ds. J. S. Post Cand. van Exel te Utrecht, ds. J. B. Vanhaelen ds. S. Groeneveld ds. D. J. de Vries Cand. Andree te Krabbendijke. ds. J. B. Vanhaelen Cand van Exel te Utrecht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1931 | | pagina 3