Predikbeurten a eerbied voor God en gehechtheid aan Zijn ge boden en ook met eerbied voor Z. Ed. Gestr. en voor U, H.H. Rechters. Pluimstrijkerij of on oprechtheid komt hier, bij deze zoo teedere zaak, niet te pas. Wat doen wij Wij zingen psalmen, wij bidden, wij lezen, wij richten ons in het hou den van onze godsdienstoefeningen naar den regel onzer erkende gezindheid, daar wij door belijdenis leden van zijn. Mijne WelAchtbare Heeren, uit vooringenomenheid tegen ons gods dienstig bestaan, mag men niet op grond van gissingen en veronderstellingen Neêrlands inwo ners door Rechtbanken vervolgen en alzoo trach ten door gewetensdrang hun eed aan God te doen breken. Men mag zulks van een Christen- rechter niet verwachten, Mijne Heeren. Men mag toch boven Gods wetten en inzettingen zich niet stellen, en alzoo de inwoners dwingen, tegen de overtuiging hunner consciëntie, iets te doen of te laten wat God niet wil, dat men doen of laten zal. Bovendien, de bestaande wetten van ons vaderland willen dit ook niet „Zoo blijven wij dan ten volle overtuigd van onze onschuld en dus ook van de onwettig heid van den eisch ons gesteld, ter oorzake van het houden der godsdienstoefeningen volgens onzen erkenden godsdienst, waarvan wij leden zijn, door den Heer Officier dezer Rechtbank." Ds. C. A. VREUGDENHIL. Oud-Vossemeer, December 1930. (Wordt vervolgd) Een beschamend voorbeeld voor die ker ken van onze dagen, waar het stelsel van vaste vrijwillige bijdragen nog steeds niet is ingevoerd en waar de koophandel nog heerscht 2) Volgens Ds. Gunst a. w. heeft de Afschei ding te O. V. reeds in November 1835 een aan vang genomen, in den beginne met zes leden. 3) Naar den bekenden regel„tres faciunt collegium", d.w.z. „drie personen vormen een college". 4) Zie Ds. J. W. Gunst, t. o. p. blz. 9 en 17. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE BRIEVEN. Zaamslag, Januari '31. 't Valt ons, menschen, steeds moeilijk het juiste midden te bewaren. We zijn altijd geneigd te overdrijven naar de ééne of de andere zijde. Evenwichtige menschen zijn er niet veel. De maat kunnen we niet zoo gemakkelijk houden. Dit geldt ook op godsdienstig gebied. Eenige weken geleden herinnerde de geleerde en sympathieke Prof. M. van Rhijn daaraan in een tijdschriftartikel. Het volgend citaat ('t is wat lang, maar 'k kon 't moeilijk breken) zij mij geoorloofd„Onlangs hoorde ik van een Barthiaan (volgeling van den door velen ver eerden Dr. Karl Barth. K.), dat er in het geheel niet van geloofservaring mocht worden gespro ken. Toen moest ik denken aan het beeld van Luther, die de wereld ergens met een dronken boer vergelijkt. Helpt men hem aan den eenen kant op zijn paard, dan valt hij er aan den anderen kant af. Probeert men 't aan de andere zijde, dan duikelt hij er aan den zoo juist prijs gegeven kant af. Men vergeve mij het beeld maar met de theologie gaat 't soms precies als met de wereld. Eerst was er heelemaal geen eschatologie (leer der laatste dingen). Nu is alles eschatologie. Eerst was de historie alles. Nu is de historie niets. Eerst was het alles er varing wat de klok luidde. Nu is geloofservaring godslasterlijke verwaandheid. Het Evangelie in den zin der Reformatoren gaat boven dit perio diek doorslaan uit." Ligt er niet veel waars in deze woorden De redeneering zou door vele voorbeelden bevestigd kunnen worden. Er is een tijd geweest, dat in sommige kringen bijna uitsluitend dogmatische preeken werden begeerd. Een streng logisch betoog vond men mooi. Zware teksten (liefst uit de Romeiner- brief) genoten de voorkeur. Een gelijkenis b.v. was te licht voedsel. Men moest iets „leeren". Daarom was 't ideaalleerzame preeken. Over het geloof hoorde men liever dan over de liefde. Liefde was iets z we vends en vaags. Voor de „rechtvaardiging" van den zondaar had men weieens zóó veel belangstelling, dat over de „heiligmaking" slechts terloops werd gesproken. Geijkte termen waren geliefd. Vele preeken waren keurig verdeeld, alle punten kwamen tot hun recht, maar de persoonlijke, warme toon werd gemist. En hoe is 't tegenwoordig Vlak omgekeerd. Vele gemeenteleden hebben een tegenzin in dogmatische preeken. Een preek moet men half dommelend kunnen volgen. In de weekdagen heeft men 't zoo druk, dat de kerkgang geen moeilijke eischen mag stellen. Geen leerzame preeken. De preekstoel is geen katheder. Een warm, bezield getuigenis. Harte- taal. Liefst historische stoffen, smakelijk gemaakt door pakkende beelden en pikante opmerkingen, 't Komt aan op een heilig leven. De roeping van den Christen en niet het kruis van den Christus wordt in het centrum gesteld. De rechtvaardiging naar den achtergrond geschoven. Ge ziet 'tzoo slaat men weer door naar den anderen kant en vervalt men in andere eenzijdigheid. Denk aan Luther's boer Nog een voorbeeld. Er is een tijd geweest, dat de kanselstoel belachelijk deftig en ouderwetsch was. De gewijde aandacht werd gevraagd voor hetgeen opgeteekend stond in capittel dat en dat. Zieken waren steeds kranken ('k dacht als kind altijd dat krankheid een bizonder soort ziekte was). Een getrouwde vrouw „gade". Wee als men voor hovenier „tuinman" zei en voor maagd „meisje" 'k Gebruikte zelf eens in een preek 'n paar maal het woord „soldaat". Dit moest volgens welgemeende kritiek in „krijgs knecht" veranderd worden. En hoe is 't tegenwoordig De taal op de preekstoel is frisch. De prediker tracht te spre ken in woorden, die begrijpelijk zijn voor den hedendaagschen mensch. Tochook hier overdrijving Soms worden woorden gebruikt, die op een preekstoel (eigen lijk ook al niet juist meer) niet thuis hooren. Niet alle termen uit de spreektaal zijn op den kansel te gebruiken. Men hoort weieens sterke staaltjes van uitdrukkingen, die een beschaafd spreker tegenover beschaafde (het Christendom beschaaft ook den mensch) hoorders niet moest durven gebruiken. Dus ook hier weer geen evenwicht bewaren 't Schijnt ook heel moeilijk het juiste midden te vinden tusschen kerkistisch en onkerkelijk. Er zijn veel kerkistische menschen, die niets geen goeds zien in andere kerkformaties, en meenen, dat 't bij hen volmaakt is, zoodat andere Christenen hen niets kunnen leeren. Maar er zijn ook vele onkerkelijke menschen, die niet waardeeren den rijken zegen, die God ons in ons Gereformeerd kerkelijk leven heeft geschonken. Overal is 't goed behalve in hun eigen kerkelijken kring, waar ze alles hebben aan te merken, en waar ze niets doen om het verkeerde te verbeteren. Hoe moeilijk ook hier om van harte met het eigen kerkelijk instituut mee te leven, en tegelijk de belijdenis te beleven, dat alle kerken, die op den grondslag van de twaalf artikelen staan, Christelijke kerken zijn. Hoe moeilijk om niet kerkistisch en niet on kerkelijk maar kerkelijk te wezen. De voorbeelden zijn te vermenigvuldigen. Geve God ons een oog voor de gevaren van den tijd, waarin wij leven. A. B. W. M. KOK. TWEETAL TE Haarlem (3de pred. pl.) L. Hoorweg te Voorthuizen. J. Wijmenga te Charlois. AANGENOMEN NAAR Campen (Oost Friesland) G. Schrovenwever te Osterwold (Duitschland) Zwartebroek en te Genemuiden Cand. J. R. Sybrandi te Stiens. Een Afrikaansch prediker behandelde eens den tekst„Wat baart het den mensch zoo hij de geheele wereld gewint en schade zijner ziele lijdt" en zei o.a. ook dat menigeen daar door schade lijdt aan zijn ziel omdat hij te vrij gevig is. Zijn hoorders vroegen hem een nadere ver klaring. „Velen", zoo zei hij, „bezoeken de kerk, hoo ren de preek en deelen deze, als zij geëindigd is, onder de menschen uitdit deel is voor dien man, dat deel voor die vrouw die vermaningen zijn voor deze personen en die bedreigingen zijn voor die zondaars. En zoo nu" ging de pre diker voort „geven zij de gansche prediking weg en behouden niets voor zichzelf." (Rotterdammer. Tot dusver was in de Geref. Kerken de gewoonte, dat de 3 vragen bij den Doop uitslui tend aan belijdende leden der kerk werden ge steld. Deze gewoonte vloeit voort uit de over tuiging, dat de doopvragen niet slechts infor- matorische vragen zijn, maar van de ouders een bevestiging en herhaling hunner belijdenis vor deren. De Doop immers wordt in de Geref. Kerken uitsluitend bediend aan de kinderen der geloovigen, althans voor zoover men dit op aarde weten kan. Wij lezen thans in de Geref. Kerkbode van Zwolle, dat de kerkeraad van Zwolle een geheel andere weg zal opgaan. Daar zullen thans ook zij, die niet-leden der Kerk zijn, dat wil dus zeggen, doopleden, zoowel als leden van andere Kerken, tot de beantwoording der 3 doopvragen worden toegelaten slechts zal de kerkeraad zich tevoren vergewissen of de gene, die aldus mede wenscht te antwoorden in het algemeen voor een geloovige is te houden en het eens is met de Geref. belijdenis. De Zwolsche Kerkbode vermeldt dit besluit als een officieel kerkeraadsbesluit. Gaat deze practijk door, dan is hiermee dus een belangrijke schrede gedaan in andere richting dan waarin de Geref. Kerken tot dusver zich bewogen. Ongetwijfeld zal eenige wanorde hiervan wel het eerste gevolg zijn, daar wat in Zwolle veroorloofd is, in an dere kerken niet geoorloofd zal zijn. Een uit spraak der Generale Synode, welke op dit punt helderheid schept en zoo mogelijk een algemee- nen regel doet ontstaan, wordt nu dus brood- noodig. (,,De Standaard") In de „Open Poort", het orgaan van den Evangelisatie-arbeid uitgaande van de Geref. Kerken in België, wordt een en ander meege deeld over de houding van de Roomsche gees telijkheid tegenover het lezen van den Bijbel door „leeken". Uit den Mechelschen Catechismus wordt over genomen 5 V. Is het iemand verboden den Bijbel te lezen A. Ja, het is aan gemeene lieden verboden zonder oorlof dien te lezen in de moederlijke taal. Uit den Utrechtschen Catechismus is het vol gende geknipt 8. Mogen wij de H. Schrift lezen Wij mogen de H. Schrift lezen, als de uitgave kerkelijk is goedgekeurd. Uit den „Katechismus ten gebruike der Ne- derlandsche bisdommen, voorgeschreven voor het Aartsbisdom Utrecht door Mgr. H. van de Wetering, aartsbisschop van Utrecht", is uit de vierde les verder nog het volgende afkomstig 9. Is het lezen der H. Schrift voor iedereen noodzakelijk Het lezen der H. Schrift is niet noodzakelijk, maar wel nuttig. Cand. J. J. Bosma van Zuidwolde (Gr.) werd Zondagmorgen bij de Geref. Kerk te Krab bendam in den dienst bevestigd door Ds. G. Lugtigheid van Leens, die als tekst had Jer. 1:4 en 5. Des avonds verbond Ds. Bosma zich aan zijn Gemeente met een predikatie over Joh. XVII: 18 en lb—3. Cand. S. Wagenaar, beroepen pred. bij de Geref. Kerk te Reitsum c.a., hoopt D.V. 18 Jan. zijn intrede te doen, na bevestigd te zijn door Ds. U. Elgersma, van Haamstede. Te Scheveningen werd door de Diaconie der Geref. Kerk voor haar tekort een gift van 2500 ontvangen. OFFICIEELE BERICHTEN. De Commissie van Beheer van de Geref .Kerk te Middelburg bericht, dat in de Hofpleinkerk, de 2e en 3e bank rechts, gereserveerd zijn voor hardhoorenden, er zijn in genoemde banken telefoonapparaten. De Secretaris. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN ZENDING. Middelburg. In dank ontvangen uit het busje Rusthuis f 2,50door tusschenkomst van Mej v Dijk f 1,van Mej. W. en f 1.van Mej. K. Nog werd mij door de Gez Noels uit Wemeldinge een postwissel gestuurd groot f 15,—, f 5,— voor de Zending, f 5,voor ons Hospitaal Magelang en f 5,voor Blondo. Namens de Commissie L. A. Tange, Pennigm. St. Laurens. Met havtelijken dank ontvangen van Jannetje en Cor van Belzen 304 halve centen uit de Zendingsbusjes (4e kwartaal) van Prina Rie- mens f 4,35 van Sientje Hillebrand f 3 69 van Neeltje Sanderse f 3,35 van Jaantje Willemse f 2,40 van Jannetje de Bree f 2,13. Samen f 15.92. Namens de Zendingscommissie, D. Willemse, Penningm. V 1 i s s i n g e n. Met hartelijken dank ontvangen van de kinderen der Zondagschool 1 in het Groene- woud (bezorgd door de Zondagschoolonderwijzeres en twee vriendjes en een vriendinnetje der zending) een kistje inhoudende 8 dubbeltjes, 7 kluten, 158 centen en 5 halve centenverder een reuzedoos en een gewone doos vol zilverpapier, capsules, theelood. Namens de Zendingscommissie, W. Karreman, penningm. Oostkapelle, 7-l-'31. Met vriendelijken dank ontvangen 100 halve centen voor de Zending van Cor, Simon en Koo Korbijn Zendings-Comité, Oostkapelle, L. de Kam Az., Penningm. SCHOOLZENDING. Ontvangen door bemiddeling van br. F. P. de Graaf van de kinderen Chr. School Westwal Goes f 5, van de kinderen Chr. School KapelleBiezelinge Eversdijk f 4, Met aanbeveling en hartelijken dank. Kapelle-Biezelinge. A. Scheele. Ter neuzen. Ontvangen Collecten uit Classis Axel voor de Theol. School, KampenAardenburg f 7,53 Axel f 74.50 Hoek f 19,91Oostburg f 18,25 Schoondijke f 30,97 ZaamGag f 60,93Terneuzen f 91,72. Middelburg. In dank ontvangen van een gezin der gemeente f 2,60 aan opgespaarde muntstukjes voor het Hospitaal te Magelang. Ringnalda. Middelburg. Ontvangen f 2,50 van N. N. te verdeelen over de diaconie en de nieuwe kerk en f 1,van een catechesant voor de Zending. D. Scheele. VEREENIGINGSLEVEN. Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel" Middelburg Afd. A. M 0. Art. 3 „Hat Huwelijk", vr. A. Cornelissen. A. R. Art. 12 „Schoolstrijd", vr. W. Graafhuis. Varia, vr. M. Breel. Afd. B. N. T. Openb. v. Joh. 8, D. de Graaf. K. G. „Athanarius cataa-Arius", P. Walraven. Geref. Jongelingsver. Dr. Lützen Wagenaar, Middelburg Afd. A. N. T. 27. Het gebed in de gelijkenis, vr. J. Roose. V. G. 5. De gevolgen der Evangelieprediking, vr. A. v. d. Welle. Afd. B. K. G. schets 4. Van het Oosten naar het Westen, door vr. P. Vader. M. 0. schets 141. Barmhartigheid en naastenliefde, door vr. M. C. Roose. Geref. Knapenvergadering „Samuël", Middelburg Afd. III. B. G. les 259, Dec. No. door vr. Drost. V. G. les 61 door vr. Heuseveldt. Ringvergadering Serooskerke op Vrijdag 27 Jan. nm. 7 uur in de Consistorie Geref. Kerk te Seroos kerke (W.) Ie inl. J. V. en Kn. V. door vr. A. Verslaijs van Gapinge. 2e inl. Belijden en Beleven door vr. L. Joosse van Vrouwepolder. M.V. „Meisjesroeping", Middelburg. Gew. Gesch. Schels 15(3) Leidr. N. Test. Kerkgeschiedenis. Meisjesvergadering „Nunia" Middelburg. Afd. I. Bijb. Gesch. In het net der geldzucht, doorCoiry Leijnse. Na de pauze: Reciteeren door: Cato de Vos, Jo- zien v. d. Moer, Anna de Kam en Anna Joosse. Afd II. Bijb. Gesch. „Om gunst een menschenleven" door Betsie Francois. Reciteeren door Rie Buijze. De Meisjesvereeniging „Doe wel aan allen enz." hoopt a s. Maandag 19 Januari haar vergadering te beginnen. Meisjes vanaf 16 jaar en ouder zijn har telijk welkom. Het Bestuur. r 4 IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 18 JANUARI 1931. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Hofpl enkerk 9.30 uur 2 uur 6 uur Noorderkerk 9.30 uur 6 urir Arnemuiden 9 30 en 2 uur Domburg 9.30 uur 2 nur Gapinge 9.30 uur 2 uur Grijpsherhe 9 en 2 uur Koudekerke 9 en 2 uur St. Laurens 9.30 en 2 uur Meliskerke 9 en 2 uur Oostkapelle 9.30 en 2 uur Serooskerke 9.30 en 2 uur Souburg 9.30 en 2 uur Veere 9.30 en 2 uur Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Vrouwepolder 9.30 uur 2 uur Westkapelle 9.30 uur 2 unr ds. D. Scheele ds. D. Ringnalda ds. D. Ringnalda ds. D. Ringnalda ds. D. Scheele ds. J. Runia Lezen eener Leerr. ds. J. E. Visser Lezen eener Leerr. ds. P. J. 0. de Bruijne ds. H. Pestman ds. A. C. Heij ds. A. Koning ds. H. Meulink te Enschede, ds. E. Douma Bed. H. Av. en Dankz. ds. W. F. M. Lindeboom ds. J. C. J. Kuiper nam. Voorber. H. Av. ds. P. van Strien ds. H. A. Wiersinga ds. P. J. 0. de Bruijne Lezen eener Leeir. ds. J. E. Visser Lezen eener Leerr. CLASSE ZIERIKZEE. Brouwershaven 9.30 en 2 uur Bruini8se 9 30 en 2 uur Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Geers lijk 9.30 en 2 uur Haamstede 9.30 en 2 uur Kamperland 9 en 2 uur 6 uur Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur 2 uur Oosterland 9.30 uur 5.00 uur ds. Joh. de Boer ds. J. P. Unger ds. F. Staal Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. F. J. v. d. Ende Lezen eener Leerr ds. Z. Hoek Lezen eener Leerr Lezen eener Leerr. ds. J. Spoelstra te Anna Jacoba Polder. Voorber. H Av. Scharendijke 9.30 en 2 uur ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 9.30 en 5.30 uur ds. J. van Lonkhuizen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE THOLEN, Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. W. M.le Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries Rilland-Bath 9.30 en 2 uur ds. J. van Nes te 's Gravenhage. Brd. H. Av. en Dankz. Tholen 9.30 en 2 uur ds. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Vreugdenhil CLASSE GOES. Baarland 9.30 en 2 uur ds. C. Vonk Borssele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Driewegen 9.30 en 2 uur ds. C. van Schie Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele Goes 9.30 en 5.30 uur ds. W. van 't Sant te Den Haag. '8 Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. Joh. Booij Yerseke 9.30 en 2 uur ds. A. Andree te Krabbendijke. Donderdagavond Orgelbespeling. Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. G. van Heiningen CLASSE A XEL. Aardenburg 9.30 en 3 uur Axel 9 en 2 uur Hoek 9.30 en 2 uur Oostburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leeir. ds. J. S. Post ds. J. B. Vanhaelen Cand. S. Zuidema te Amsterdam. Schoondijke 9.30 en 2 uur ds. D J. de Vries nam. Bevestiging Ambtsbroeders. Donderd.ig 6.30 uur ds. W. F. M. Lindeboom te Ssrooskerke. Rede Geref. K. V. Terneuzen 9.30 en 2 uur ds. S. Groene veld Zaamslag 9.30 en 2 uur ds. A. B. W. M. Kok ADVERTENTIE N* Met dank aan God geven w(j kennis van de voorspoedige geboorte van onzen Zoon MAARTEN. A. v. ROON. J. v. ROON—Nooteboom. Middelburg, 16 Jan. 1931. LanflroviHe K 219. Uit Weltevreden ontvingen wjj het droeve bericht, dat 12 Januari op 2-jarigen leeftijd is overleden, ons lief Kleinzoontje en Ne-fje, JAN HENDRIK FRANS HEUSEVELDT. Uit aller naam J. H. F. HEUSEVELDT. Middelburg, Bogardstraat D 47.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1931 | | pagina 3