f
ft
Predikbeurten
FEUILLETON.
FAMILIE
BERICHTEN
PLAATST UWE
IN DE
deerd te hebben, prediken moest. „Moet hij nog
studeeren was het antwoord, „dan is het ook
niet recht. Ik behoef niet te studeeren. Gods
Geest geeft het mij in" enz. enz. Opeens was
ik van den hooggeprezene de verworpene, er
deugde niets meer van.
Ik herinnerde mij dit, als ik vernam, dat tot
Claus Harms ook iemand kwam, om hem te
leeren, dat vooraf te bedenken, wat men spreken
zou, ongeloof was dat de Heilige Geest het
in die ure geven zou. Harms verhaalt, dat hij
zich liet overreden, niet bedenkende, dat dit
woord in verband staat met het gesteld worden
voor de rechtbanken der menschen. Onvoorbe
reid ging hij naar den predikstoel, en, zegt hij,
„de Heilige Geest zeide tot mij niets anders dan
„Claus gij zijt lui geweest Het was een ze
gen, dat hij beschaamd werd.
Is voorbereiding onmogelijk, is er roeping tot
onverwacht optreden, dan zal op de verzuchting:
„Heere, Gij weet, ik kon niet", God niet be
schaamd laten uitkomen. Maar die in hoogmoe
dig zelfvertrouwen zegt„Ik heb geen studie
noodig", zal wel den waren zegen missen. Wij
mogen God niet verzoeken Het werk, waartoe
de dienaar des Evangelies geroepen wordt, is
van het hoogste gewicht er hangt het zieleheil
van af, zoodat wel ernstige studie van de te
verkondigen waarheid met veel gebed mag voor
afgaan. Waanwijsheid en luiheid zijn een gruwel
in de oogen Gods.
Er zijn er, die durven optreden en zeggen
„Ik weet niet, waarover ik preeken moet. De
Heere heeft het mij nog niet bekend gemaakt,
doch zingt maar eerst een versje" of„Wij
zullen eerst bidden", en dan heeft opeens de
Geest den tekst gegeven. Wat dunkt u hiervan
Een leeraar vraagde aan den kerkeraad „Waar
over moet ik preeken? Geef maar een tekst!"
Deze zeide deze, een ander die woorden. Hij
peinsde. Nu zou hij over deze, dan over die
waarheid spreken, maar ten laatste viel hem nog
een ander woord in, en die tekst werd genomen.
Vreemdhij had er al meermalen in andere
gemeenten over gepredikt
Och, dat wij toch van die huichelarij verlost
werden, en elk prediker recht en diep gevoelde,
dat hij daar stond als dienaar Gods, om de stem
des Heeren tot de gemeente te zijn."
„De Heraut."
Kerkeraadsvergaderingen. Ds. B. Telder
schrijft in de „Kerkbode voor N. Brabant en
Limburg"
„Onze kerkeraadsvergaderingen bezitten een
kwade reputatie.
Niet bij alle gemeenteleden.
Maar wel bij de vrouwen van onze ambts
dragers.
De klacht is dat ze zoo lang duren.
Ik acht mij niet bevoegd deze klacht als alge-
meene klacht te beoordeelen. Daarvoor zou een
enquête noodig zijn. Maar als het waar is, wat
mij kort geleden van betrouwbare zijde werd
verteld, dat in een kleine gemeente in Groningen
(de naam kan hier verzwegen blijven) de ker
keraadsvergaderingen onder het genot van kof
fie en tabak als regel tot ver over het midder
nachtelijk uur duren, dan geeft me dit wel te
denken. En dan vraag ik bestaat er werkelijk
geen reden tot klacht Duren onze kerkeraads
vergaderingen op vele plaatsen niet te lang, lan
ger dan noodig en wenschelijk is
Laten de broeders ambtsdragers een verbond
met zichzelf maken. Dat ieder zich voorneemt
hierin mee te werken, dat de kerkeraadsvergade
ringen zoo kort en zoo zakelijk mogelijk ver-
loopen.
Wanneer de praeses zich voorbereidt en de
behandeling der agenda-punten ordentwan
neer de ouderlingen en diakenen rustig het woord
vragen en alleen dan spreken als hun meening
en oordeel nog niet door anderen werd uitge
sproken wanneer de rapporten te voren met
een enkele aanteekening schriftelijk worden
vastgelegd, zoodat ze niet ontaarden in breede
beschouwingen en omstandige beoordeelingen,
dan zal reeds veel gewonnen zijn.
De kunst van vergaderen is de kunst om zich
te beheerschen.
De bescheiden sprekers oefenen vaak den
grootsten invloed.
De beteekennis van de kerkeraadsvergadering
schuilt niet in haar lengte, veel minder in haar
gezelligheid. Zij is gelegen in het grondig kort
en zakelijk afdoen van ernstig voorbereide agen
dastukken.
Waar dat geschiedt, daar zal haar kwade re
putatie vanzelf verdwijnen.
Daarmee wordt ook de kerk het meeste ge
diend.
K. B. S.
DE MOLENAAR VAN OOSTWOUD
(HISTORISCH VERHAAL OMSTREEKS 1880)
DOOR
H. KINGMANS.
XIII.
Ja, er was ruime dankensstof, als dominé Pe-
tersma staarde op zijn jongens, op Piet, die
twaalf jaar was op Jaap, die tien lentes telde
op Lena en Grietje, die 8 en 5 jaar waren. Zij
hadden allen den vollen blos van pure gezond
heid en waren stevig als de kinderen op het
dorp. De dokter van Westwoud had nog geen
voet in de pastorie gezet.
De maaltijd verliep onder gezelligen kout. De
kinderen mochten niet het hoogste woord heb
ben, zoodat vermaningen wel eens noodig waren.
Doch geheel zwijgen behoefden zij niet te doen.
Zoo kwamen er steeds geheele schoolverhalen,
waarnaar de predikant en zijn vrouw met ge
noegen luisterden.
Toen het maal afgeloopen was, haalde Lena,
want het was haar beurt, den Bijbel en las do-
miné Petersma een gedeelte van het hoofdstuk,
dat aan de beurt was. Zij behelsde de historie
van de wonderbare spijziging.
„Dat is niet echt gebeurd, hoor", zei Piet
met een zekerheid in zijn stem en op zijn gelaat,
die verbazing opwekte.
„Wat bedoel je, Pietwat is er niet echt ge
OFFICIEELE BERICHTEN.
Middelburg. Vergadering van de Commissie
van Beheer Vrijdag 24 October a.s.
De Secretaris.
VERGADERING van de classe Zierikzee
op Woensdag 29 October a.s. des
voormiddags 9.45 uur in het lokaal der
Geref. Kerk te Zierikzee.
Agendum.
1. Opening der vergadering.
2. Nazien der credentiebrieven.
3. Vaststelling van het moderamen.
4. Lezing en goedkeuring der notulen.
5. Behandeling van zaken naar aanleiding van
de notulen.
6. Ingekomen stukken.
7. Peremptoir examen Candidaat Unger. Exa
men naar art. 8.
Exegese O.T. Deuteronomium 29 en Jesaja 1.
Exegese N.T. Johannes 3 en Romeinen 7.
Predikatie over Philip. 4 4.
8. Rapporten.
9. Instructiën.
10. Aanvrage en vaststelling der vacaturebeurten
11. Rondvraag.
12. Lezing persverslag.
13. Sluiting.
Namens de kerk van Zierikzee,
J. VAN LONKHUIJZEN, Praeses.
W. VOGELAAR, Scriba.
October 1930.
VERGADERING van den Kerkeraad (Smal).
Donderdag 16 October 1930.
Voorzitter Ds. D. Ringnalda.
Na opening van de vergadering worden de
notulen voorgelezen en goedgekeurd.
Ingekomen stukken
a. Algemeene Nederlandsche Zendingsconfe
rentie verzoekt 9 Nov. D.V. speciaal de ge
meente te wijzen op den Zendingsarbeid wordt
voor kennisgeving aangenomen.
b. Een rouwbriefzal worden beantwoord.
c. Jaarverslag van de vereeniging voor ver
zorging van idioten.
d. Een verzoek van „Herman Faukeel" af
gevaardigden te zenden naar de jaarvergadering
aldus besloten.
e. Een schrijven van den kerkeraad van
Amsterdam-Zuidhet moderamen zal dezen
brief beantwoorden.
f. Een schrijven van een Br. waarin hij mede
deelt, zich te onttrekken aan de gemeente wordt
door den kerkeraad aanvaard.
g. Schrijven van Br. Vroon, waarin hij den
kerkeraad dank zegt voor alle medewerking en
meeleven.
Algemeene rapporten over tuchtgevallen wor
den uitgebracht.
Sectierapporten op het voorstel van de sec
tiën wordt ingegaan.
Rondvraag. Sluiting. Br. van der Kuip dankt.
Het Moderamen.
Op verzoek is de vergadering der Classis
Axel een week uitgesteld en zal gehouden wor
den op Dinsdag 28 October a.s.
Namens de roepende kerk van Oostburg,
W. CATSMAN, Scriba.
VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN
Middelburg. In dank ontvangen van Mej. B:
f 3,en van dhr. V. f 1.96 voor Interieur Hofplein-
kerk.
Namens de Commissie,
A. Gast, Seisweg R 144.
Middelburg. Ontvangen door tusschenkomst.
van br. Loof f 2,50 voor de Kerktelefoon van een
gezin uit dankbaarheid voor genoten zegen.
De Penningmeester.
Middelburg. Verblijdende gift. Deze week werd
mij ter hand gesteld een obligatie groot f 500 van
de nieuwe geldleening. Met blijdschap heb ik deze
namens de kerk aanvaard. Mag ik nog eens herin
neren aan mijn stuk over „Voortgaande kerkbouw"
D. Scheele.
Vee re. Ontvangen 10 gulden voor de Zending,
gevonden in de collecte van Zondag 12 October.
Hiervoor onzen dank.
De Zendingscommissie.
Middelburg. In dank ontvangen van een
zuster der gemeente f 2,50 voor onze nieuwe kerk.
D Ringnalda.
beurd vroeg de predikant.
„Nou, wat vader daar gelezen heeft."
Moeder, Jaap en Lena zetten groote oogen
op en keken Piet met een blik van niet-begrijpen
aan. Maar dominé Petersma kreeg onmiddellijk
een bang voorgevoel, en nam zich voor, zijn
jongen onder vier oogen eens nader te polsen.
Hij vond het beter, niet direct te vragen, hoe
de jongen aan zijn wijsheid kwam.
„Dat is mis van je, Piet", zei hij. „Alles, wat
ons in den Bijbel als geschiedenis wordt gege
ven, is ook werkelijk gebeurd. Het wonder met
het brood en de visschen even goed als alle
andere wonderen van den Heere Jezus."
„Meester Otterloo zegt van niet", antwoordde
Piet op een toon, alsof met deze woorden alle
tegenspraak uitgesloten was.
Het voorgevoelen van dominé Petersma kwam
uit. Tot voor enkele jaren had de school een
oud hoofd gehad, die geregeld uit den Bijbel
vertelde. Maar sindsdien was de verlichte mijn
heer Otterloo gekomen, die den Bijbel uit de
school bande. Hij had van zijn gemeente-leden
wel eens klachten gehoord, maar nooit had hij
zóó iets pertinents vernomen als thans. Onwaar
schijnlijk leek hem de mededeeling volstrekt niet,
maar het zou toch kunnen, dat Piet het te sterk
kleurde, waarom voorzichtigheid geboden was.
Nu de jongen het evenwel in het bijzijn van al
len had gezegd, werd het moeiilijker onder vier
oogen met hem te spreken.
„Ik denk, dat je niet goed geluisterd hebt,
Piet", zeide hij daarom, eigenlijk wel beter we
tend. Want Piet was van jongsaan een scherp
opmerker geweest en de jongen wist heel goed,
KERSTFEEST PARAKAN—BLONDO.
Met hartelijken dank ontvangendoor Mej. A.
Pouwer, Noordplein 171. Middelburg, van Mevr. de
J. f 1.00; Mej. N. N. f 0 50; Mej. K. f 1.00 Mej. K.
f 2.00, Mej. N. N. f 2 50.
Voorts van N. N. te Biggekerke f 1.00 Mej. den H.
Middelburg f 2.50. Vriendelijk aanbevelend.
S. E. Heij—Goslinga.
Geref. Pastorie, Koudekerke.
ds
Middelburg. Ontvangen f 5,voor de nieuwe
kerk van N. N.gecollecteerd op 55-jarige huwelijks
herdenking van het echtpaar Bossckaart voor het
hospitaal f 6.50. D. Scheele.
De Bazar voor het interieur der nieuwe Hofpleinkerk
heeft netto opgebracht f 3193,93.
Het Dames-Comité.
Middelburg, 17 October 1930.
VEREENIGINGSLEVEN.
BONDSRING SEROOSKERKE (W.)
Vergadering D.V. Donderdag 23 Oct. te Seroos-
kerke (W) Aanvang 7*/2 uur.
Agenda
1. Onderwerp „Onze Bondskistorie" door Seroos-
kerke, inleider vr. Abr. Wondergem.
2. Onderwerp„Idealisme en Werkelijkheid", door
Domburg, inleider
3. Stemming voor Ringsecretaris
dubbeltalJoh. Francke van Vrouwepolder
P. Abrahamse van Serooskerke.
4. Stemming voor Afd. Best. lid
dubbeltalJac. Wat tel van Gapinge
Joh. Francke van Vronwepolder.
Geref. Jongelingsver. Dr. Lützen Wagenaar, Middelburg
Afd I en II.
0. T. 27. Israël bij Sinaï, vr. J. de Rijke.
Het doel van Zending, vr. J. Roose.
Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel", Middelburg
Afd. A.
Schriftstudie, vr. C. J. C. Hooftraan.
M. 0. Art. 1. De beteekanis van Gods. Gem.giatie
vr. W. van Moolenbroek.
Varia, vr. B. Camper.
Meisjesvergadering „Nunia" Middelburg.
Afd. I.
Bijb. Gesch. Het Apostelconvent door Jo de Schipper.
Na de pauze Vrije werkzaamheden.
Afd. II.
Bijb. Gesch. De eerste Zendingsreis in Lystre en
Derbe door Rie de Vos.
Na de pauze Besprekingen betreffende het Jaarfeest
Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel" Middelburg
Afd. B.
N. T Openb. Joh. 5. P. Wisse.
V. G. schets 1. Wat is geschiedenis, J. C. de Wolff.
M.V. „Meisjesroeping", Middelburg.
„Naastenliefde en Vloekpsalmen" L. Castel.
OpvoedkundeErvaringszielkunde en haar toe
passing, B. en B., 19 Juli 1929, L. Ludikhnize.
De Geref. Mannenvereen. Dr. „Herman Bavinck"
vergadert D.V. op Vrijdag 24 October a s., des avonds
8 uur, Consistorie Noorderkerk.
Onderwerp Het Christelijk Huisgezin, inl. J. W.
v. Commence.
IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN
ZEELAND OP
ZONDAG 19 OCTOBER 1930.
CLASSE MIDDELBURG.
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Noorderkerk.
Collecte Aflossing Geldleening.
Gasthuiskerk 9.30 uur ds. D. Scheele
6 uor Cand. W. F. A. Nijenhuis
Waalsche Kerk 9.30 uur ds. D. Ringnalda
(St. Pieterstraat)
Noorderkerk 9.30 uur Cand. W. F. A. Nijenhuis
te Amsterdam.
2 uur ds. D. Ringnalda
6 uur ds. D. Scheele
Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia
wat hij zeide.
„O, neen, vader. Meester heeft het gezegd.
Er stond wat over in het leesboek en toen zei
meester, dat het niet echt gebeurd was. Er staat
wel meer in den Bijbel, dat niet echt gebeurd
is, zegt meester."
„Als meester dat gezegd heeft, en dat is wel
mogelijk, dan komt dat, omdat meester niet in
den Bijbel gelooft. Maar wij gelooven neen,
wij weten zeker, dat alles, wat er in den Bijbel
staat, waar en echt gebeurd is. En daarom moet
je niet aannemen, wat meester van den Bijbel
zegt, Piet. Je moet naar vader en moeder luiste
ren, die je het vertellen, zooals het is."
Piet gaf geen antwoord. De jongen hield te
veel van zijn vader, om tegen te spreken. Maar
de predikant zag aan zijn gelaat wel, dat hij
er niet veel van begreep en ook niet ingenomen
was met de uiteenzetting. Het was ook niet zoo
eenvoudig, oordeelde de predikant. Wat de on
derwijzer, die een innemende persoonlijkheid
was, zeide, werd door de kinderen ingedronken.
En in zijn volle scherpte en klaarheid zag
dominé Petersma in eenen weer het machtige
probleem Westwoud en Oostwoud moest een
Christelijke school hebben, waar de kinderen
van zijn gemeenteleden werden opgevoed naar
Gods Woord waar de geheele sfeer Christelijk
was en waar niet een modern hoofdonderwijzer
den kinderen leeringen inpraatte, die dwars te
gen Gods Woord ingingèn.
Er was terloops, ook op den kerkeraad, wel
over gesproken, maar nog nooit had de pre
dikant zóó voor de angstwekkende werkelijkheid
gestaan als thans zijn eigen jongen kwam met
Domburg 9.30 uur
2 uur
Gapiuge 9.30 uur
2 uur
Grijpskerke 9 en 2 uur
Bed.
Koudekerke 9 en 2 uur
St. Laurens 9.30 en 2 uur
Meliskerke 9 uur
2 uur Cand
Oostkapelle 9 en 2 uur
Serooskerke 9.30 en 2 uur
Souburg 9.30 uur
2 uur
Veere 9.30 en 2 uur
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur
Bed.
Vronwepolder 9.30 uur ds
2 uur
Westkapelle 9.30 uur
2 uur
CLASSE ZIER
Brouwershaven 9.30 en 2 uur
Bruinisse 9.30 en 2 uur
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur
Geersdijk 9.30, 2 en 6 uur
Haamstede 9.30 en 2 uur
Kamperland 9 en 2 uur
6 uur
Nienwerkerk 9.30 en 2 uur
6 uur
Oosterland 9.30 en 2 uur
Lezen eener Leerr.
ds. J. E. Visser
Lezen eener Leerr.
P. J. 0. de Bruijne
ds. P. van Strien
H. Av. en Dankz.
ds. A. C. Heij
ds. A. Koning
Lezen eener Leerr.
W. F. A. Nijenhuis
te Amsterdam,
ds. E. Douma
ds. R. J. v. d. Veen
Lezen eener Leerr.
ds. H. A. Wiersinga
Voorber. H. Av.
Lezen eener Leerr
ds. H. A. Wiersinga
H. Av. en Dankz.
P. J. 0. de Bruijne
Lezen eener Leerr.
ds. J. E. Visser
Lezen eener Leerr.
IKZEE.
ds. Joh. den Boer
Lezen eener Leerr.
ds. F. Staal
Lezen eener Leerr.
ds. U. Elgersma
ds. F. J. v. d. Ende
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
Cand. Fossen
te Baarn.
Cand. Fossen
te Baarn.
Scharendijke 9.30 en 2 uur ds. J. B. Vogelaar
Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 9.30 en 5.30 uur dr. J. van Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek
CLASSE THOLEN,
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur ds. J. Spoelstra
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. W. M. leCointre
Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur ds. Kouwenhoven
te Oegstgeest.
Tholen 9.30 en 2 uur dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Vreugdenhil
CLASSE GOES»
Baarland 9.30 en 2 uur ds. C. Vonk
Borssele 9.30 en 2 uur ds. C. van Schie
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 6 uur ds. A. M. Donner
te Den Haag.
's Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. Joh. Booij
Yerseke 9.30 en 2 uur ds. H. Stating
te Den Haag.
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. J. Koolstra
Nieowdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema
Wolphaartsdijk 9 30 uur ds. G. van Heiningen
2 uur Lezen eener Leerr.
CLASSE 3 XEL.
Aardenbnrg 9.30 en 3 uur Lezen eener Leerr.
Axel 9 en 2 uur ds. D. J. de Vries
Hoek 9 en 2 uur ds. J. B. Vanhaelen
Oostburg 9.30 en 2 uur ds. J. S. Post
Schoondijke 9 30 en 2 uur dhr. A. H. Oussoren
Theol. Cand.
Terneuzen 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld
Zaamslag 9.30 en 2 unr ds. A. B. W. M. Kok
denkbeelden thuis, die hij als predikant in de
kracht Gods in zijn gemeente bestreed. Wat hij
de ouders in de prediking leerde, brak de onder
wijzer in de kinderen, het zaad der gemeente, af.
In volle zwaarte voelde hij het gewicht van
zijn verantwoordelijkheid op zich drukken er
was in het dorp nog een macht van werk te doen.
Hij had zich verheugd over den brief uit het
Noorden, die kerkbouw mogelijk maakte. Maar
hij vroeg zich thans af, of het niet beter ware,
„de schuur" nog jaren schuur te laten en een
schooltje te bouwen voor het verkregen geld.
Het zou wel primitief zijn en in de verste verte
niet kunnen concurreeren met het openbare on
derwijs, maar het was beter, een primitief goed
schooltje te hebben, dan een ruime school waar
de kinderen des volks van den Bijbel werden
afgetrokken.
Maar aan den anderen kant kerkbouw was
ook dringend, dringend noodig. „De schuur" was
veel en veel te klein, terwijl in den winter de
koude er schier niet te dragen was.
Werktuigelijk vouwde dominé Petersma de
handen. Eerst toen hij dat gedaan had, kwam hij
tot het besef van de werkelijkheid en kon hij
met verstand, hart en ziel danken voor de ge
noten zegeningen.
De kinderen, die het gesprokene mogelijk
reeds vergeten waren, verlieten luidruchtig
zóó, dat moeder waarschuwen moest met het
oog op den slapenden Egbert de tafel, om
te gaan spelen, alvorens de school begon.
(Wordt vervolgd)