f ft Predikbeurten FEUILLETON. FAMILIE BERICHTEN PLAATST UWE IN DE deerd te hebben, prediken moest. „Moet hij nog studeeren was het antwoord, „dan is het ook niet recht. Ik behoef niet te studeeren. Gods Geest geeft het mij in" enz. enz. Opeens was ik van den hooggeprezene de verworpene, er deugde niets meer van. Ik herinnerde mij dit, als ik vernam, dat tot Claus Harms ook iemand kwam, om hem te leeren, dat vooraf te bedenken, wat men spreken zou, ongeloof was dat de Heilige Geest het in die ure geven zou. Harms verhaalt, dat hij zich liet overreden, niet bedenkende, dat dit woord in verband staat met het gesteld worden voor de rechtbanken der menschen. Onvoorbe reid ging hij naar den predikstoel, en, zegt hij, „de Heilige Geest zeide tot mij niets anders dan „Claus gij zijt lui geweest Het was een ze gen, dat hij beschaamd werd. Is voorbereiding onmogelijk, is er roeping tot onverwacht optreden, dan zal op de verzuchting: „Heere, Gij weet, ik kon niet", God niet be schaamd laten uitkomen. Maar die in hoogmoe dig zelfvertrouwen zegt„Ik heb geen studie noodig", zal wel den waren zegen missen. Wij mogen God niet verzoeken Het werk, waartoe de dienaar des Evangelies geroepen wordt, is van het hoogste gewicht er hangt het zieleheil van af, zoodat wel ernstige studie van de te verkondigen waarheid met veel gebed mag voor afgaan. Waanwijsheid en luiheid zijn een gruwel in de oogen Gods. Er zijn er, die durven optreden en zeggen „Ik weet niet, waarover ik preeken moet. De Heere heeft het mij nog niet bekend gemaakt, doch zingt maar eerst een versje" of„Wij zullen eerst bidden", en dan heeft opeens de Geest den tekst gegeven. Wat dunkt u hiervan Een leeraar vraagde aan den kerkeraad „Waar over moet ik preeken? Geef maar een tekst!" Deze zeide deze, een ander die woorden. Hij peinsde. Nu zou hij over deze, dan over die waarheid spreken, maar ten laatste viel hem nog een ander woord in, en die tekst werd genomen. Vreemdhij had er al meermalen in andere gemeenten over gepredikt Och, dat wij toch van die huichelarij verlost werden, en elk prediker recht en diep gevoelde, dat hij daar stond als dienaar Gods, om de stem des Heeren tot de gemeente te zijn." „De Heraut." Kerkeraadsvergaderingen. Ds. B. Telder schrijft in de „Kerkbode voor N. Brabant en Limburg" „Onze kerkeraadsvergaderingen bezitten een kwade reputatie. Niet bij alle gemeenteleden. Maar wel bij de vrouwen van onze ambts dragers. De klacht is dat ze zoo lang duren. Ik acht mij niet bevoegd deze klacht als alge- meene klacht te beoordeelen. Daarvoor zou een enquête noodig zijn. Maar als het waar is, wat mij kort geleden van betrouwbare zijde werd verteld, dat in een kleine gemeente in Groningen (de naam kan hier verzwegen blijven) de ker keraadsvergaderingen onder het genot van kof fie en tabak als regel tot ver over het midder nachtelijk uur duren, dan geeft me dit wel te denken. En dan vraag ik bestaat er werkelijk geen reden tot klacht Duren onze kerkeraads vergaderingen op vele plaatsen niet te lang, lan ger dan noodig en wenschelijk is Laten de broeders ambtsdragers een verbond met zichzelf maken. Dat ieder zich voorneemt hierin mee te werken, dat de kerkeraadsvergade ringen zoo kort en zoo zakelijk mogelijk ver- loopen. Wanneer de praeses zich voorbereidt en de behandeling der agenda-punten ordentwan neer de ouderlingen en diakenen rustig het woord vragen en alleen dan spreken als hun meening en oordeel nog niet door anderen werd uitge sproken wanneer de rapporten te voren met een enkele aanteekening schriftelijk worden vastgelegd, zoodat ze niet ontaarden in breede beschouwingen en omstandige beoordeelingen, dan zal reeds veel gewonnen zijn. De kunst van vergaderen is de kunst om zich te beheerschen. De bescheiden sprekers oefenen vaak den grootsten invloed. De beteekennis van de kerkeraadsvergadering schuilt niet in haar lengte, veel minder in haar gezelligheid. Zij is gelegen in het grondig kort en zakelijk afdoen van ernstig voorbereide agen dastukken. Waar dat geschiedt, daar zal haar kwade re putatie vanzelf verdwijnen. Daarmee wordt ook de kerk het meeste ge diend. K. B. S. DE MOLENAAR VAN OOSTWOUD (HISTORISCH VERHAAL OMSTREEKS 1880) DOOR H. KINGMANS. XIII. Ja, er was ruime dankensstof, als dominé Pe- tersma staarde op zijn jongens, op Piet, die twaalf jaar was op Jaap, die tien lentes telde op Lena en Grietje, die 8 en 5 jaar waren. Zij hadden allen den vollen blos van pure gezond heid en waren stevig als de kinderen op het dorp. De dokter van Westwoud had nog geen voet in de pastorie gezet. De maaltijd verliep onder gezelligen kout. De kinderen mochten niet het hoogste woord heb ben, zoodat vermaningen wel eens noodig waren. Doch geheel zwijgen behoefden zij niet te doen. Zoo kwamen er steeds geheele schoolverhalen, waarnaar de predikant en zijn vrouw met ge noegen luisterden. Toen het maal afgeloopen was, haalde Lena, want het was haar beurt, den Bijbel en las do- miné Petersma een gedeelte van het hoofdstuk, dat aan de beurt was. Zij behelsde de historie van de wonderbare spijziging. „Dat is niet echt gebeurd, hoor", zei Piet met een zekerheid in zijn stem en op zijn gelaat, die verbazing opwekte. „Wat bedoel je, Pietwat is er niet echt ge OFFICIEELE BERICHTEN. Middelburg. Vergadering van de Commissie van Beheer Vrijdag 24 October a.s. De Secretaris. VERGADERING van de classe Zierikzee op Woensdag 29 October a.s. des voormiddags 9.45 uur in het lokaal der Geref. Kerk te Zierikzee. Agendum. 1. Opening der vergadering. 2. Nazien der credentiebrieven. 3. Vaststelling van het moderamen. 4. Lezing en goedkeuring der notulen. 5. Behandeling van zaken naar aanleiding van de notulen. 6. Ingekomen stukken. 7. Peremptoir examen Candidaat Unger. Exa men naar art. 8. Exegese O.T. Deuteronomium 29 en Jesaja 1. Exegese N.T. Johannes 3 en Romeinen 7. Predikatie over Philip. 4 4. 8. Rapporten. 9. Instructiën. 10. Aanvrage en vaststelling der vacaturebeurten 11. Rondvraag. 12. Lezing persverslag. 13. Sluiting. Namens de kerk van Zierikzee, J. VAN LONKHUIJZEN, Praeses. W. VOGELAAR, Scriba. October 1930. VERGADERING van den Kerkeraad (Smal). Donderdag 16 October 1930. Voorzitter Ds. D. Ringnalda. Na opening van de vergadering worden de notulen voorgelezen en goedgekeurd. Ingekomen stukken a. Algemeene Nederlandsche Zendingsconfe rentie verzoekt 9 Nov. D.V. speciaal de ge meente te wijzen op den Zendingsarbeid wordt voor kennisgeving aangenomen. b. Een rouwbriefzal worden beantwoord. c. Jaarverslag van de vereeniging voor ver zorging van idioten. d. Een verzoek van „Herman Faukeel" af gevaardigden te zenden naar de jaarvergadering aldus besloten. e. Een schrijven van den kerkeraad van Amsterdam-Zuidhet moderamen zal dezen brief beantwoorden. f. Een schrijven van een Br. waarin hij mede deelt, zich te onttrekken aan de gemeente wordt door den kerkeraad aanvaard. g. Schrijven van Br. Vroon, waarin hij den kerkeraad dank zegt voor alle medewerking en meeleven. Algemeene rapporten over tuchtgevallen wor den uitgebracht. Sectierapporten op het voorstel van de sec tiën wordt ingegaan. Rondvraag. Sluiting. Br. van der Kuip dankt. Het Moderamen. Op verzoek is de vergadering der Classis Axel een week uitgesteld en zal gehouden wor den op Dinsdag 28 October a.s. Namens de roepende kerk van Oostburg, W. CATSMAN, Scriba. VERANTWOORDING van LIEFDEGAVEN Middelburg. In dank ontvangen van Mej. B: f 3,en van dhr. V. f 1.96 voor Interieur Hofplein- kerk. Namens de Commissie, A. Gast, Seisweg R 144. Middelburg. Ontvangen door tusschenkomst. van br. Loof f 2,50 voor de Kerktelefoon van een gezin uit dankbaarheid voor genoten zegen. De Penningmeester. Middelburg. Verblijdende gift. Deze week werd mij ter hand gesteld een obligatie groot f 500 van de nieuwe geldleening. Met blijdschap heb ik deze namens de kerk aanvaard. Mag ik nog eens herin neren aan mijn stuk over „Voortgaande kerkbouw" D. Scheele. Vee re. Ontvangen 10 gulden voor de Zending, gevonden in de collecte van Zondag 12 October. Hiervoor onzen dank. De Zendingscommissie. Middelburg. In dank ontvangen van een zuster der gemeente f 2,50 voor onze nieuwe kerk. D Ringnalda. beurd vroeg de predikant. „Nou, wat vader daar gelezen heeft." Moeder, Jaap en Lena zetten groote oogen op en keken Piet met een blik van niet-begrijpen aan. Maar dominé Petersma kreeg onmiddellijk een bang voorgevoel, en nam zich voor, zijn jongen onder vier oogen eens nader te polsen. Hij vond het beter, niet direct te vragen, hoe de jongen aan zijn wijsheid kwam. „Dat is mis van je, Piet", zei hij. „Alles, wat ons in den Bijbel als geschiedenis wordt gege ven, is ook werkelijk gebeurd. Het wonder met het brood en de visschen even goed als alle andere wonderen van den Heere Jezus." „Meester Otterloo zegt van niet", antwoordde Piet op een toon, alsof met deze woorden alle tegenspraak uitgesloten was. Het voorgevoelen van dominé Petersma kwam uit. Tot voor enkele jaren had de school een oud hoofd gehad, die geregeld uit den Bijbel vertelde. Maar sindsdien was de verlichte mijn heer Otterloo gekomen, die den Bijbel uit de school bande. Hij had van zijn gemeente-leden wel eens klachten gehoord, maar nooit had hij zóó iets pertinents vernomen als thans. Onwaar schijnlijk leek hem de mededeeling volstrekt niet, maar het zou toch kunnen, dat Piet het te sterk kleurde, waarom voorzichtigheid geboden was. Nu de jongen het evenwel in het bijzijn van al len had gezegd, werd het moeiilijker onder vier oogen met hem te spreken. „Ik denk, dat je niet goed geluisterd hebt, Piet", zeide hij daarom, eigenlijk wel beter we tend. Want Piet was van jongsaan een scherp opmerker geweest en de jongen wist heel goed, KERSTFEEST PARAKAN—BLONDO. Met hartelijken dank ontvangendoor Mej. A. Pouwer, Noordplein 171. Middelburg, van Mevr. de J. f 1.00; Mej. N. N. f 0 50; Mej. K. f 1.00 Mej. K. f 2.00, Mej. N. N. f 2 50. Voorts van N. N. te Biggekerke f 1.00 Mej. den H. Middelburg f 2.50. Vriendelijk aanbevelend. S. E. Heij—Goslinga. Geref. Pastorie, Koudekerke. ds Middelburg. Ontvangen f 5,voor de nieuwe kerk van N. N.gecollecteerd op 55-jarige huwelijks herdenking van het echtpaar Bossckaart voor het hospitaal f 6.50. D. Scheele. De Bazar voor het interieur der nieuwe Hofpleinkerk heeft netto opgebracht f 3193,93. Het Dames-Comité. Middelburg, 17 October 1930. VEREENIGINGSLEVEN. BONDSRING SEROOSKERKE (W.) Vergadering D.V. Donderdag 23 Oct. te Seroos- kerke (W) Aanvang 7*/2 uur. Agenda 1. Onderwerp „Onze Bondskistorie" door Seroos- kerke, inleider vr. Abr. Wondergem. 2. Onderwerp„Idealisme en Werkelijkheid", door Domburg, inleider 3. Stemming voor Ringsecretaris dubbeltalJoh. Francke van Vrouwepolder P. Abrahamse van Serooskerke. 4. Stemming voor Afd. Best. lid dubbeltalJac. Wat tel van Gapinge Joh. Francke van Vronwepolder. Geref. Jongelingsver. Dr. Lützen Wagenaar, Middelburg Afd I en II. 0. T. 27. Israël bij Sinaï, vr. J. de Rijke. Het doel van Zending, vr. J. Roose. Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel", Middelburg Afd. A. Schriftstudie, vr. C. J. C. Hooftraan. M. 0. Art. 1. De beteekanis van Gods. Gem.giatie vr. W. van Moolenbroek. Varia, vr. B. Camper. Meisjesvergadering „Nunia" Middelburg. Afd. I. Bijb. Gesch. Het Apostelconvent door Jo de Schipper. Na de pauze Vrije werkzaamheden. Afd. II. Bijb. Gesch. De eerste Zendingsreis in Lystre en Derbe door Rie de Vos. Na de pauze Besprekingen betreffende het Jaarfeest Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel" Middelburg Afd. B. N. T Openb. Joh. 5. P. Wisse. V. G. schets 1. Wat is geschiedenis, J. C. de Wolff. M.V. „Meisjesroeping", Middelburg. „Naastenliefde en Vloekpsalmen" L. Castel. OpvoedkundeErvaringszielkunde en haar toe passing, B. en B., 19 Juli 1929, L. Ludikhnize. De Geref. Mannenvereen. Dr. „Herman Bavinck" vergadert D.V. op Vrijdag 24 October a s., des avonds 8 uur, Consistorie Noorderkerk. Onderwerp Het Christelijk Huisgezin, inl. J. W. v. Commence. IN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND OP ZONDAG 19 OCTOBER 1930. CLASSE MIDDELBURG. MIDDELBURG. Bediening van den H. Doop in de Noorderkerk. Collecte Aflossing Geldleening. Gasthuiskerk 9.30 uur ds. D. Scheele 6 uor Cand. W. F. A. Nijenhuis Waalsche Kerk 9.30 uur ds. D. Ringnalda (St. Pieterstraat) Noorderkerk 9.30 uur Cand. W. F. A. Nijenhuis te Amsterdam. 2 uur ds. D. Ringnalda 6 uur ds. D. Scheele Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia wat hij zeide. „O, neen, vader. Meester heeft het gezegd. Er stond wat over in het leesboek en toen zei meester, dat het niet echt gebeurd was. Er staat wel meer in den Bijbel, dat niet echt gebeurd is, zegt meester." „Als meester dat gezegd heeft, en dat is wel mogelijk, dan komt dat, omdat meester niet in den Bijbel gelooft. Maar wij gelooven neen, wij weten zeker, dat alles, wat er in den Bijbel staat, waar en echt gebeurd is. En daarom moet je niet aannemen, wat meester van den Bijbel zegt, Piet. Je moet naar vader en moeder luiste ren, die je het vertellen, zooals het is." Piet gaf geen antwoord. De jongen hield te veel van zijn vader, om tegen te spreken. Maar de predikant zag aan zijn gelaat wel, dat hij er niet veel van begreep en ook niet ingenomen was met de uiteenzetting. Het was ook niet zoo eenvoudig, oordeelde de predikant. Wat de on derwijzer, die een innemende persoonlijkheid was, zeide, werd door de kinderen ingedronken. En in zijn volle scherpte en klaarheid zag dominé Petersma in eenen weer het machtige probleem Westwoud en Oostwoud moest een Christelijke school hebben, waar de kinderen van zijn gemeenteleden werden opgevoed naar Gods Woord waar de geheele sfeer Christelijk was en waar niet een modern hoofdonderwijzer den kinderen leeringen inpraatte, die dwars te gen Gods Woord ingingèn. Er was terloops, ook op den kerkeraad, wel over gesproken, maar nog nooit had de pre dikant zóó voor de angstwekkende werkelijkheid gestaan als thans zijn eigen jongen kwam met Domburg 9.30 uur 2 uur Gapiuge 9.30 uur 2 uur Grijpskerke 9 en 2 uur Bed. Koudekerke 9 en 2 uur St. Laurens 9.30 en 2 uur Meliskerke 9 uur 2 uur Cand Oostkapelle 9 en 2 uur Serooskerke 9.30 en 2 uur Souburg 9.30 uur 2 uur Veere 9.30 en 2 uur Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Bed. Vronwepolder 9.30 uur ds 2 uur Westkapelle 9.30 uur 2 uur CLASSE ZIER Brouwershaven 9.30 en 2 uur Bruinisse 9.30 en 2 uur Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Geersdijk 9.30, 2 en 6 uur Haamstede 9.30 en 2 uur Kamperland 9 en 2 uur 6 uur Nienwerkerk 9.30 en 2 uur 6 uur Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. ds. J. E. Visser Lezen eener Leerr. P. J. 0. de Bruijne ds. P. van Strien H. Av. en Dankz. ds. A. C. Heij ds. A. Koning Lezen eener Leerr. W. F. A. Nijenhuis te Amsterdam, ds. E. Douma ds. R. J. v. d. Veen Lezen eener Leerr. ds. H. A. Wiersinga Voorber. H. Av. Lezen eener Leerr ds. H. A. Wiersinga H. Av. en Dankz. P. J. 0. de Bruijne Lezen eener Leerr. ds. J. E. Visser Lezen eener Leerr. IKZEE. ds. Joh. den Boer Lezen eener Leerr. ds. F. Staal Lezen eener Leerr. ds. U. Elgersma ds. F. J. v. d. Ende Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. Cand. Fossen te Baarn. Cand. Fossen te Baarn. Scharendijke 9.30 en 2 uur ds. J. B. Vogelaar Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 9.30 en 5.30 uur dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek CLASSE THOLEN, Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur ds. J. Spoelstra Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. W. M. leCointre Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries Rilland-Bath 9.30 en 2 uur ds. Kouwenhoven te Oegstgeest. Tholen 9.30 en 2 uur dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Vreugdenhil CLASSE GOES» Baarland 9.30 en 2 uur ds. C. Vonk Borssele 9.30 en 2 uur ds. C. van Schie Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele Goes 9.30 en 6 uur ds. A. M. Donner te Den Haag. 's Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. Joh. Booij Yerseke 9.30 en 2 uur ds. H. Stating te Den Haag. Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. J. Koolstra Nieowdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema Wolphaartsdijk 9 30 uur ds. G. van Heiningen 2 uur Lezen eener Leerr. CLASSE 3 XEL. Aardenbnrg 9.30 en 3 uur Lezen eener Leerr. Axel 9 en 2 uur ds. D. J. de Vries Hoek 9 en 2 uur ds. J. B. Vanhaelen Oostburg 9.30 en 2 uur ds. J. S. Post Schoondijke 9 30 en 2 uur dhr. A. H. Oussoren Theol. Cand. Terneuzen 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld Zaamslag 9.30 en 2 unr ds. A. B. W. M. Kok denkbeelden thuis, die hij als predikant in de kracht Gods in zijn gemeente bestreed. Wat hij de ouders in de prediking leerde, brak de onder wijzer in de kinderen, het zaad der gemeente, af. In volle zwaarte voelde hij het gewicht van zijn verantwoordelijkheid op zich drukken er was in het dorp nog een macht van werk te doen. Hij had zich verheugd over den brief uit het Noorden, die kerkbouw mogelijk maakte. Maar hij vroeg zich thans af, of het niet beter ware, „de schuur" nog jaren schuur te laten en een schooltje te bouwen voor het verkregen geld. Het zou wel primitief zijn en in de verste verte niet kunnen concurreeren met het openbare on derwijs, maar het was beter, een primitief goed schooltje te hebben, dan een ruime school waar de kinderen des volks van den Bijbel werden afgetrokken. Maar aan den anderen kant kerkbouw was ook dringend, dringend noodig. „De schuur" was veel en veel te klein, terwijl in den winter de koude er schier niet te dragen was. Werktuigelijk vouwde dominé Petersma de handen. Eerst toen hij dat gedaan had, kwam hij tot het besef van de werkelijkheid en kon hij met verstand, hart en ziel danken voor de ge noten zegeningen. De kinderen, die het gesprokene mogelijk reeds vergeten waren, verlieten luidruchtig zóó, dat moeder waarschuwen moest met het oog op den slapenden Egbert de tafel, om te gaan spelen, alvorens de school begon. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1930 | | pagina 3