Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. No. 37. Vrijdag 12 September 1930, 44e Jaargang. UIT J1ET WOORD. DADERS DES WOORDS. ZEEUWSCHE KERKBODE. REDACTEUR: Ds, A. G HE IJ TE KOUDEKERKE. VASTE MEDEWERKERSD.D. L. BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, A. B. W. M. KOK, J. VAN LONKHUIJZEN, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE, D. SCHEELE en R. J. VAN DER VEEN. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal bij vooruitbetaling 1.—. Afzonderlijke nummers 8 cent. ADVERTENTIEPRIJS: 15 cent per regel; bij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE ADRES VAN DE ADMINISTRATIE: FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertenticn tot Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280. NUCHTER ZIJN EN WAKEN. Maar wij die des daags zijn, laat ons nuchter zijn, aangedaan hebbende het borstwapen des geloofs en der lief de, en tot een helm de hoop der zalig heid. Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zalig heid, door onzen Heere Jezus Christus Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij dat wij waken, hetzij dat wij slapen, tezamen met Hem leven zouden. 1 Thess. 5:8—10. Levensernst en levensvreugde sluiten elkander niet uit. Door de zonde ligt er een donkere schaduw over dit leven. Voor het oog des geloofs is er echter licht, dat alle donker verdrijft. Er is tweeërlei levens-sfeer die van den nacht en van de duisternis die van den dag en van het licht. De wereld zonder God behoort tot den nacht en tot de duisternis. Ze is zonder hoop, en daar om zonder ware vreugde. De gemeente van Christus behoort bij den dag en het licht. Voor haar is er hoop, en daar om vreugde in God. Reeds de geloovige van den ouden dag zong Het licht is gezaaid voor de rechtvaardigen en vroolijkheid voor de oprechten van hart. Veel meer geldt dit voor den geloovige van den nieuwen dag. Immers nu schijnt in en door Christus het volle verlossingslicht. Christus is de waarheid. In hem is alles wer kelijk voor de geloovigen. Nieuw leven is er leven in Christusleven in gemeenschap met God, de Bron van vreugde, is nu het deel van de geloovigen. Dit is het leven van hen die bij den dag be- hooren. Geroepen uit de duisternis tot het won derbaar licht, komen ze in de levens-sfeer van den dag. Paulus denkt bij de woorden „wij die des daags zijn" bij den dag behooren zoowel aan hetgeen nu is voor de geloovigen, als aan wat eens zijn zal, als Christus in heerlijkheid verschijnt. Als wij nu bij den dag behooren, dan moet ons leven anders zijn, dan van hen die bij den nacht behooren. Paulus zegt niet alleen hoe 't niet moet zijn, maar ook hoe het wel moet zijn. Hier is echt vermanen uit liefde. De banden met de wereld moeten worden verbroken de banden met Christus moeten gelegd. Laat ons nuchter zijn. Gebruik deze wereld met ingetogenheid en soberheid. Wordt niet verwikkeld in de aanlokselen der wereld, waar door gij van nuchterheid beroofd wordt. Doet aan het borstwapen het kuras des geloofs en der liefde, en tot een helm de hoop op heil, de hoop der zaligheid. Banden met de wereld breken houdt in, strijd met de wereld voeren. Daarvoor is noodig deze wapenrusting. Acht niet, dat gij verliest, als gij doet wat Paulus aanbeveelt. In uw borstwapen en met uw helm voelt gij u sterk en rijk. Er is reden voor deze vermaning, maar ook grond. De geloovige moet verstaan, dat hij bij den dag behoort en dat zijn wandel daarmee in overeenstemming behoort te zijn. De geloovige mag ook verzekerd zijn, dat God met zijn gewisse hulp in allen strijd steeds nabij zal zijn. Twijfelmoedig strijden is niet goed en hoogst gevaarlijk. De geloovige kan echter leven in hoop op volkomen overwinnig. Hoort wat Paulus zegt Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid door onzen Heere Jezus Christus. Er is een eeuwig voornemen Gods. De be stemming der geloovigen is door God bepaald Hij doet al Zijn welbehagen Zijn Raad zal bestaan. Nu is 't Gods wil, dat zijn uitverkorenen ont komen aan den eeuwigen toorn dat zij komen tot de eeuwige zaligheid. Ontkomen zullen de geloovigen aan het oor deel. Behouden zullen ze worden, om de zaligheid te verkrijgen. Moeilijk evenwel kan soms het leven zijn, bang soms de strijd. Wie echter strijdt in 't ge loof, wie strijdt in de liefde, strijdt ook in hoop is zeker van de overwinning verwacht de za ligheid. Den geloovigen wordt altijd toegeroepen, gij zijt het gered en behouden eigendom des Heeren. Door God zijt gij daartoe bestemd. Uw toekomst is zeker, wanneer gij bij den dag behoort. En mocht gij soms twijfelen met 't oog op uw zwakheid en zonde, laat u dan sterken en troosten het woorddoor onzen Heere Jezus Christus. Hij toch is onze Heere die ons kocht. Hij is onze Zaligmaker, die ons verlost. Hij is onze Christus, die ons maakt tot ko ningen en tot priesters. Hij, zelf de Overwinnaar, leidt al de zijnen tot de volkomen overwinning. Naar de voleinding wordt het oog der ge loovigen gericht. Dan komt het heerlijk leven voor de geloovigen, waarin geen strijd, geen moeite, geen smart of rouw mèer zijn zal. Het leven met Hem, met Christus, onzen Heere. Eeuwig heerlijk Die Christus stierf voor ons. Door zijn dood heeft Hij het leven voor de zijnen verworven. Hij is een doode geweest, maar leeft tot in alle eeuwigheid. Hij overwon den dood. Door zijne kracht worden wij opgewekt tot een nieuw leven. Hoop hebben wij op een zalige opstanding. Maar daarom ook is er nu leven met Hem. Hier reeds op aarde in beginsel. Die gelooft heeft het eeuwige leven. Eens volkomen, als Jezus komt. Hoop op dat nieuwe, heerlijke leven met Christus is er voor allen die in Jezus ontslapen zijn. Aan hen denkt Paulus, als hij hier spreekt van hen die slapen. Laat uw droefheid over uwe lieve dooden, in Jezus ontslapen, niet gelijk zijn aan de droef heid van hen die geen hoop hebben. Laat de wereld het zien en hooren, dat wij hoop heb ben op leven met Christus hoop voor allen die in Jezus ontslapen zijn. Is er alzoo licht in droefheid met 't oog op hen die „slapen", er is ook licht voor hen die „waken", en in dit moeilijk leven in de wapen rusting den strijd hebben te voeren. Zij kunnen zingend strijden en strijdend zingen: Want God is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven, En onze Koning is van Israëls God gegeven. Op deze menschen doelt Paulus, als hij spreekt van hen die waken. Hij denkt hierbij aan hen die leven, inzonderheid aan hen die nog zullen leven als Jezus komt. Aan allen, die hier zijn in den strijd, maar strijden den goeden strijd des geloofs. Zekerheid van zaligheid is er voor alle ge loovigen. Maar daarom nuchter zijn en waken. En 't oog op Jezus. Dan zingt weer de ziel te midden van den strijd Wij steken 't hoofd omhoog, en zullen d' eerkroon dragen, Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen. De hoop op 't heerlijk einde, de verwachting dier eeuwige zaligheid, moet ons echter doen verstaan, dat ons leven hier op aarde met die verwachting in overeenstemming behoort te zijn. Ook hier op aarde moet 't zijn een leven met Hem. En een iegelijk, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zich zeiven, gelijk hij rein is. Terneuzen. S. GROENE VELD. VAN TIJDSCHRIFTEN. Niet elke week kunnen we wijzen op de verschillende tijdschriften, die voor onze gezin nen kunnen worden aanbevolen. We achten echter nu den tijd aangebroken, in deze rubriek, weer eens bijzonder daarvoor de aandacht te vragen, nu voor de meeste straks een nieuwe jaargang begint en alzoo het oogen- blik daar is om zich te abonneeren of een be staand abonnement te laten doorloopen. De volgorde van onze bespreking is die van de anciënniteit. En dan beginnen we met Timotheüs dat zijn 35ste jaargang gaat voltooien en nog staat in volle kracht. We noemen uit No. 49 de prach tige illustraties „Na den arbeid" „Avondrust" naar een schilderij van Aart van der Veen „Een mooi hoekje van de tentoonstelling" van de Zuiderzee-Visscherij-tentoonstelling ook daarop betrekking hebbende „Wat tot het ver leden gaat behooren" „De laatste dagen der vacantie" „een perkamenten boekrol" „een reusachtige brug". Van de artikelen een medi tatie over de vier woorden „bouwen, bidden, bewaren en beiden" het slot van een Ver volgverhaal van Minterfeld-Platen een artikel over de Zondagsschool een beschrijving van de Zuiderzee-Visscherij-Tentoonstelling, een verdediging van „dat ellendige breien" over de woelingen in Palestina het oordeel van een arts over onzen modernen tijd een vragenbus over algemeene onderwerpen. Dan volgt „De Spiegel" nu genoemd „De Christelijke illustratie", die zijn 24sten jaargang gaat eindigen. We kunnen niet alle illustraties hiervan opsommen. Ze zijn alle goed gekozen en duidelijk. Laat ons enkele uit No. 49 noe men Panorama van Baden-Baden de interes sante het zeemen van een wolkenkrabber „de St. Paul in Londen hersteld" over bestrijding van de sprinkhanen-plaag in Palestina kiekjes uit een eendenkooi en een groot aantal portret ten w.o. dat van Ds. van der Veen, van Ds. A. Pos, die benoemd werd tot docent in de plaats van Ds. Bakker, van den heer H. J. van Wijlen. En vele artikelen o.a. die van Ds. Ho- genbirk geven stichtelijke en leerzame lectuur. Als derde vermelden we „Het Schouwvenster" dat met zijn 23sten jaargang bijna klaar is. Het opent eveneens in No. 49 met een prachtige foto van een oud hoekje bij de Oosterbanen in Enk huizen geeft keurige kiekjes bij een verhaal van een reis door Finland een prachtige foto van Prinses Juliana laat zien hoe Karei de Stoute, fier te paard gezeten, zich bij het warme weer tijdens de historische optochten te Nijmegen te goed doet aan ijsco enz. Ook aan wat te lezen gegeven wordt, wordt de noodige zorg besteed. „Op den Uitkijk" heeft bijna zes jaar be staan. Hoewel de illustratie hier geen hoofdzaak is, geeft het toch telkens een vrij groot aantal heel mooie reproducties en foto's zoo ook in No. 24, over Thagaste, de geboorteplaats van Augustinus en over Carthago, waar hij vele ja ren doorbracht. Hoofdzaak is echter de lectuur. De vaste medewerkers Dr. Veldkamp en Ds. Boerkool zorgen voor leerzame „Uitkijken" bin nen en buiten onze grenzen. Naar aanleiding van den sterfdag van Augustinus 28 Augustus 430, wordt een belangrijk overzicht gegeven over het leven en den arbeid van dezen groote kerk vader. Interessant is het artikel over „De bruids tocht der zalmen" en over de Nederlandsche klokkenspellen. We mogen ons gelukkig achten, dat we zoo vele goede Christelijke tijdschriften hebben. Men klaagt allerwege dat het huiselijk leven nu een zwaren strijd heeft te strijden. In dien strijd moeten we staan aan de zijde van hen, die strij den voor het behoud van ons Christelijk gezins leven. Daarbij is nu een machtig wapen het ver schaffen van goede lectuur. Wanneer wij willen dat onze kinderen, ook onze opgroeiende kinde ren, thuis blijven moeten we hen aan huis bin den. En één van de voornaamste middelen daar voor is goede lectuur. Het lijkt ons toe dat dit nog veel te weinig wordt ingezien en dat men daarom nog al eens opziet tegen de uitgave voor een abonnement. En toch dat geld brengt zijn rente wel op. Ook hier gaat de scha voor de baat. Laat men dan eens de finantieele over weging op de tweede plaats zetten. Een abon nement op een goed tijdschrift kan brengen een groote zedelijke winst, en die draagt ook finan tieele vrucht. Tenslotte willen we nog zeggen dat als men iets goeds wil voor kinderen, men al niet beter slagen kan dan met het z.g.n. „Kleine Schouw venster", dat altijd weer de aandacht vn de jeugd blijft boeien. CHRISTELIJK ZIEKENHUIS TE VLISSINGEN. Wat Zaterdag j.l. in Vlissingen geschiedde, tóen Mevr. Wed. Blumde Niet een gedenk- teeken plaatste in het in-aanbouw-zijnde Chris telijk Ziekenhuis, verdient de dankbare aan dacht ook van alle Gereformeerden in Zeeland. Dat we in Zeeland nog niet hadden een Pro- testantsch Christelijk Ziekenhuis was een groot gemis. Zeker, over de verpleging in de bestaan de ziekenhuizen viel niet te klagen. We hoor den er vaak met roem over spreken. Aan de geestelijke verzorging van hen, die daar ver pleegd werden, werd voorzoover ons bekend, geen verhindering in den weg gelegd. Toch maakt het nog groot verschil of in een ziekenhuis aan die geestelijke verzorging geen verhindering wordt in den weg gelegd öf dat men die daar eert als onmisbaar öf men die daar wel dulden wil öf acht van niet minder beteekenis te zijn dan de lichamelijke verzorging. Van groot belang is de sfeer, die in een zieken huis heerscht. En menigeen, die geroepen werd in een ziekenhuis ernstige kranken te bezoeken, zal dan wel gevoeld hebben, dat de sfeer daar vaak niet gunstig was en meer tegenwerkte dan meehielp voor een gesprek over de geestelijke dingen en voor het samenbidden. Daarom verblijden we er ons over, dat door de metterdaad vorstelijke schenking van het echtpaar Blumde Niet de stichting van een protestantsch Christelijk ziekenhuis te Vlissin gen mogelijk werd. Worde aan Mevr. Blumde Niet gegeven de voltooiing van den bouw te zien. En moge straks, de leiding van het ziekenhuis een zoo danige zijn, dat daar gevonden wordt die echt Christelijke sfeer, die reeds zonder woorden ge tuigt van de liefde van Christus. Dan kan de geestelijke verzorging door het Woord daar heerlijk opbloeien. En moge het verblijf daar dan den kranken een eeuwigen zegen brengen. HEIJ. BELANGRIJKE COLLECTE. Voor de Vereeniging tot „Verspreiding der Heilige Schrift", onder ons allen wel bekend, zal D.V. a.s. Donderdag een collecte langs de huizen worden gehouden, niet alleen in Mid delburg, maar ook op 't Zand (Koudekerke) Wij bevelen deze collecte ten zeerste aan, al lereerst met het oog op de heerlijke zaak, die deze Vereeniging beoogt maar tevens, omdat door deze collecte onze Evangelisatie-arbeid wordt gesteund. Immers een groot gedeelte ont vangen wij terug in den vorm van bijbels, lec tuur enz. Vele jongedochters hebben zich bereid verklaard met busjes rond te gaan. Laten ook zij straks verblijd zijn, ziende het meeleven en de vele gaven. God gebiede zijn zegen op dezen arbeid. Middelburg. D. SCHEELE. GENERALE SYNODE DER GEREF. KERKEN. IV. met opdracht, de genoemde „gemeinden" te hel pen om te komen tot rechte institutie van zelf standige plaatselijke kerken, in het vertrouwen, dat bedoelde tweeledige hulp gaarne door de „Aeltesten" van hun „Gemeinde" zal worden aanvaard. Hierna rapporteerde Ds. C. B. Bavinck van Rotterdam over het voorstel van den kerkeraad der Gereformeerde Kerk van Coevorden, ge steund door 4 leden van de Particuliere Synode van Drenthe, adviseerend dat de Generale Sy node inzake het promotierecht vooralsnog geen uitspraak doe dat van de classis 's Gravenhage voorstellend voorloopig geen beslissing te ne men inzake het promotierecht, maar eerst het vraagstuk van de eenheid van opleiding onder de oogen te zien, dat van de classis Leiden, er op aandringend, zich over het promotierecht niet uit te spreken alvorens een ernstige poging, om te komen tot eenheid van opleiding is gedaan en van den Kerkeraad van de Gereformeerde Kerk van Westervoort verzoekend meerder heids- noch minderheidsrapport in behandeling te nemen, maar Deputaten te benoemen om met de directeuren der Vrije Universiteit over de vereeniging van Kampen en Amsterdam te con- fereeren.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1930 | | pagina 1