Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
No. 37.
Vrijdag 12 September 1930,
44e Jaargang.
UIT J1ET WOORD.
DADERS DES WOORDS.
ZEEUWSCHE KERKBODE.
REDACTEUR: Ds, A. G HE IJ TE KOUDEKERKE.
VASTE MEDEWERKERSD.D. L. BOUMA, W. M. LE COINTRE, F. J. v. d. ENDE, A. B. W. M. KOK, J. VAN LONKHUIJZEN, F. STAAL Pzn., A. SCHEELE, D. SCHEELE
en R. J. VAN DER VEEN.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal bij vooruitbetaling 1.—.
Afzonderlijke nummers 8 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: 15 cent per regel; bij jaarabonnement
van minstens 500 regels belangrijke
reductie.
UITGAVE VAN DE
PERSVEREENIGING ZEEUWSCHE KERKBODE
ADRES VAN DE ADMINISTRATIE:
FIRMA LITTOOIJ OLTHOFF, MIDDELBURG
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertenticn tot
Vrijdagmorgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ
OLTHOFF, Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280.
NUCHTER ZIJN EN WAKEN.
Maar wij die des daags zijn, laat
ons nuchter zijn, aangedaan hebbende
het borstwapen des geloofs en der lief
de, en tot een helm de hoop der zalig
heid.
Want God heeft ons niet gesteld tot
toorn, maar tot verkrijging der zalig
heid, door onzen Heere Jezus Christus
Die voor ons gestorven is, opdat wij,
hetzij dat wij waken, hetzij dat wij
slapen, tezamen met Hem leven zouden.
1 Thess. 5:8—10.
Levensernst en levensvreugde sluiten elkander
niet uit.
Door de zonde ligt er een donkere schaduw
over dit leven. Voor het oog des geloofs is er
echter licht, dat alle donker verdrijft.
Er is tweeërlei levens-sfeer die van den
nacht en van de duisternis die van den dag
en van het licht.
De wereld zonder God behoort tot den nacht
en tot de duisternis. Ze is zonder hoop, en daar
om zonder ware vreugde.
De gemeente van Christus behoort bij den
dag en het licht. Voor haar is er hoop, en daar
om vreugde in God.
Reeds de geloovige van den ouden dag zong
Het licht is gezaaid voor de rechtvaardigen en
vroolijkheid voor de oprechten van hart.
Veel meer geldt dit voor den geloovige van
den nieuwen dag. Immers nu schijnt in en door
Christus het volle verlossingslicht.
Christus is de waarheid. In hem is alles wer
kelijk voor de geloovigen. Nieuw leven is er
leven in Christusleven in gemeenschap met
God, de Bron van vreugde, is nu het deel van
de geloovigen.
Dit is het leven van hen die bij den dag be-
hooren. Geroepen uit de duisternis tot het won
derbaar licht, komen ze in de levens-sfeer van
den dag.
Paulus denkt bij de woorden „wij die des
daags zijn" bij den dag behooren zoowel
aan hetgeen nu is voor de geloovigen, als aan
wat eens zijn zal, als Christus in heerlijkheid
verschijnt.
Als wij nu bij den dag behooren, dan moet
ons leven anders zijn, dan van hen die bij den
nacht behooren.
Paulus zegt niet alleen hoe 't niet moet zijn,
maar ook hoe het wel moet zijn.
Hier is echt vermanen uit liefde. De banden
met de wereld moeten worden verbroken de
banden met Christus moeten gelegd.
Laat ons nuchter zijn. Gebruik deze wereld
met ingetogenheid en soberheid. Wordt niet
verwikkeld in de aanlokselen der wereld, waar
door gij van nuchterheid beroofd wordt.
Doet aan het borstwapen het kuras des
geloofs en der liefde, en tot een helm de hoop
op heil, de hoop der zaligheid.
Banden met de wereld breken houdt in, strijd
met de wereld voeren. Daarvoor is noodig deze
wapenrusting.
Acht niet, dat gij verliest, als gij doet wat
Paulus aanbeveelt.
In uw borstwapen en met uw helm voelt gij
u sterk en rijk.
Er is reden voor deze vermaning, maar ook
grond.
De geloovige moet verstaan, dat hij bij den
dag behoort en dat zijn wandel daarmee in
overeenstemming behoort te zijn.
De geloovige mag ook verzekerd zijn, dat
God met zijn gewisse hulp in allen strijd steeds
nabij zal zijn.
Twijfelmoedig strijden is niet goed en hoogst
gevaarlijk.
De geloovige kan echter leven in hoop op
volkomen overwinnig. Hoort wat Paulus zegt
Want God heeft ons niet gesteld tot toorn,
maar tot verkrijging der zaligheid door onzen
Heere Jezus Christus.
Er is een eeuwig voornemen Gods. De be
stemming der geloovigen is door God bepaald
Hij doet al Zijn welbehagen Zijn Raad zal
bestaan.
Nu is 't Gods wil, dat zijn uitverkorenen ont
komen aan den eeuwigen toorn dat zij komen
tot de eeuwige zaligheid.
Ontkomen zullen de geloovigen aan het oor
deel.
Behouden zullen ze worden, om de zaligheid
te verkrijgen.
Moeilijk evenwel kan soms het leven zijn,
bang soms de strijd. Wie echter strijdt in 't ge
loof, wie strijdt in de liefde, strijdt ook in hoop
is zeker van de overwinning verwacht de za
ligheid.
Den geloovigen wordt altijd toegeroepen, gij
zijt het gered en behouden eigendom des Heeren.
Door God zijt gij daartoe bestemd.
Uw toekomst is zeker, wanneer gij bij den
dag behoort.
En mocht gij soms twijfelen met 't oog op
uw zwakheid en zonde, laat u dan sterken en
troosten het woorddoor onzen Heere Jezus
Christus.
Hij toch is onze Heere die ons kocht.
Hij is onze Zaligmaker, die ons verlost.
Hij is onze Christus, die ons maakt tot ko
ningen en tot priesters.
Hij, zelf de Overwinnaar, leidt al de zijnen
tot de volkomen overwinning.
Naar de voleinding wordt het oog der ge
loovigen gericht. Dan komt het heerlijk leven
voor de geloovigen, waarin geen strijd, geen
moeite, geen smart of rouw mèer zijn zal. Het
leven met Hem, met Christus, onzen Heere.
Eeuwig heerlijk
Die Christus stierf voor ons.
Door zijn dood heeft Hij het leven voor de
zijnen verworven.
Hij is een doode geweest, maar leeft tot in
alle eeuwigheid. Hij overwon den dood. Door
zijne kracht worden wij opgewekt tot een nieuw
leven. Hoop hebben wij op een zalige opstanding.
Maar daarom ook is er nu leven met Hem.
Hier reeds op aarde in beginsel. Die gelooft
heeft het eeuwige leven. Eens volkomen, als
Jezus komt.
Hoop op dat nieuwe, heerlijke leven met
Christus is er voor allen die in Jezus ontslapen
zijn. Aan hen denkt Paulus, als hij hier spreekt
van hen die slapen.
Laat uw droefheid over uwe lieve dooden,
in Jezus ontslapen, niet gelijk zijn aan de droef
heid van hen die geen hoop hebben. Laat de
wereld het zien en hooren, dat wij hoop heb
ben op leven met Christus hoop voor allen die
in Jezus ontslapen zijn.
Is er alzoo licht in droefheid met 't oog op
hen die „slapen", er is ook licht voor hen die
„waken", en in dit moeilijk leven in de wapen
rusting den strijd hebben te voeren.
Zij kunnen zingend strijden en strijdend zingen:
Want God is ons ten schild in 't strijdperk van
dit leven,
En onze Koning is van Israëls God gegeven.
Op deze menschen doelt Paulus, als hij spreekt
van hen die waken. Hij denkt hierbij aan hen
die leven, inzonderheid aan hen die nog zullen
leven als Jezus komt. Aan allen, die hier zijn
in den strijd, maar strijden den goeden strijd
des geloofs.
Zekerheid van zaligheid is er voor alle ge
loovigen. Maar daarom nuchter zijn en waken.
En 't oog op Jezus. Dan zingt weer de ziel te
midden van den strijd
Wij steken 't hoofd omhoog, en zullen d'
eerkroon dragen,
Door U, door U alleen, om 't eeuwig
welbehagen.
De hoop op 't heerlijk einde, de verwachting
dier eeuwige zaligheid, moet ons echter doen
verstaan, dat ons leven hier op aarde met die
verwachting in overeenstemming behoort te zijn.
Ook hier op aarde moet 't zijn een leven met
Hem.
En een iegelijk, die deze hoop op Hem heeft,
die reinigt zich zeiven, gelijk hij rein is.
Terneuzen. S. GROENE VELD.
VAN TIJDSCHRIFTEN.
Niet elke week kunnen we wijzen op de
verschillende tijdschriften, die voor onze gezin
nen kunnen worden aanbevolen.
We achten echter nu den tijd aangebroken,
in deze rubriek, weer eens bijzonder daarvoor
de aandacht te vragen, nu voor de meeste straks
een nieuwe jaargang begint en alzoo het oogen-
blik daar is om zich te abonneeren of een be
staand abonnement te laten doorloopen.
De volgorde van onze bespreking is die van
de anciënniteit.
En dan beginnen we met Timotheüs dat zijn
35ste jaargang gaat voltooien en nog staat in
volle kracht. We noemen uit No. 49 de prach
tige illustraties „Na den arbeid" „Avondrust"
naar een schilderij van Aart van der Veen
„Een mooi hoekje van de tentoonstelling" van
de Zuiderzee-Visscherij-tentoonstelling ook
daarop betrekking hebbende „Wat tot het ver
leden gaat behooren" „De laatste dagen der
vacantie" „een perkamenten boekrol" „een
reusachtige brug". Van de artikelen een medi
tatie over de vier woorden „bouwen, bidden,
bewaren en beiden" het slot van een Ver
volgverhaal van Minterfeld-Platen een artikel
over de Zondagsschool een beschrijving van
de Zuiderzee-Visscherij-Tentoonstelling, een
verdediging van „dat ellendige breien" over de
woelingen in Palestina het oordeel van een
arts over onzen modernen tijd een vragenbus
over algemeene onderwerpen.
Dan volgt „De Spiegel" nu genoemd „De
Christelijke illustratie", die zijn 24sten jaargang
gaat eindigen. We kunnen niet alle illustraties
hiervan opsommen. Ze zijn alle goed gekozen
en duidelijk. Laat ons enkele uit No. 49 noe
men Panorama van Baden-Baden de interes
sante het zeemen van een wolkenkrabber „de
St. Paul in Londen hersteld" over bestrijding
van de sprinkhanen-plaag in Palestina kiekjes
uit een eendenkooi en een groot aantal portret
ten w.o. dat van Ds. van der Veen, van Ds.
A. Pos, die benoemd werd tot docent in de
plaats van Ds. Bakker, van den heer H. J. van
Wijlen. En vele artikelen o.a. die van Ds. Ho-
genbirk geven stichtelijke en leerzame lectuur.
Als derde vermelden we „Het Schouwvenster"
dat met zijn 23sten jaargang bijna klaar is. Het
opent eveneens in No. 49 met een prachtige foto
van een oud hoekje bij de Oosterbanen in Enk
huizen geeft keurige kiekjes bij een verhaal van
een reis door Finland een prachtige foto van
Prinses Juliana laat zien hoe Karei de Stoute,
fier te paard gezeten, zich bij het warme weer
tijdens de historische optochten te Nijmegen te
goed doet aan ijsco enz. Ook aan wat te lezen
gegeven wordt, wordt de noodige zorg besteed.
„Op den Uitkijk" heeft bijna zes jaar be
staan. Hoewel de illustratie hier geen hoofdzaak
is, geeft het toch telkens een vrij groot aantal
heel mooie reproducties en foto's zoo ook in
No. 24, over Thagaste, de geboorteplaats van
Augustinus en over Carthago, waar hij vele ja
ren doorbracht. Hoofdzaak is echter de lectuur.
De vaste medewerkers Dr. Veldkamp en Ds.
Boerkool zorgen voor leerzame „Uitkijken" bin
nen en buiten onze grenzen. Naar aanleiding
van den sterfdag van Augustinus 28 Augustus
430, wordt een belangrijk overzicht gegeven over
het leven en den arbeid van dezen groote kerk
vader. Interessant is het artikel over „De bruids
tocht der zalmen" en over de Nederlandsche
klokkenspellen.
We mogen ons gelukkig achten, dat we zoo
vele goede Christelijke tijdschriften hebben. Men
klaagt allerwege dat het huiselijk leven nu een
zwaren strijd heeft te strijden. In dien strijd
moeten we staan aan de zijde van hen, die strij
den voor het behoud van ons Christelijk gezins
leven. Daarbij is nu een machtig wapen het ver
schaffen van goede lectuur. Wanneer wij willen
dat onze kinderen, ook onze opgroeiende kinde
ren, thuis blijven moeten we hen aan huis bin
den. En één van de voornaamste middelen daar
voor is goede lectuur. Het lijkt ons toe dat
dit nog veel te weinig wordt ingezien en dat men
daarom nog al eens opziet tegen de uitgave voor
een abonnement. En toch dat geld brengt zijn
rente wel op. Ook hier gaat de scha voor de
baat. Laat men dan eens de finantieele over
weging op de tweede plaats zetten. Een abon
nement op een goed tijdschrift kan brengen een
groote zedelijke winst, en die draagt ook finan
tieele vrucht.
Tenslotte willen we nog zeggen dat als men
iets goeds wil voor kinderen, men al niet beter
slagen kan dan met het z.g.n. „Kleine Schouw
venster", dat altijd weer de aandacht vn de
jeugd blijft boeien.
CHRISTELIJK ZIEKENHUIS TE
VLISSINGEN.
Wat Zaterdag j.l. in Vlissingen geschiedde,
tóen Mevr. Wed. Blumde Niet een gedenk-
teeken plaatste in het in-aanbouw-zijnde Chris
telijk Ziekenhuis, verdient de dankbare aan
dacht ook van alle Gereformeerden in Zeeland.
Dat we in Zeeland nog niet hadden een Pro-
testantsch Christelijk Ziekenhuis was een groot
gemis. Zeker, over de verpleging in de bestaan
de ziekenhuizen viel niet te klagen. We hoor
den er vaak met roem over spreken. Aan de
geestelijke verzorging van hen, die daar ver
pleegd werden, werd voorzoover ons bekend,
geen verhindering in den weg gelegd.
Toch maakt het nog groot verschil of in een
ziekenhuis aan die geestelijke verzorging geen
verhindering wordt in den weg gelegd öf dat
men die daar eert als onmisbaar öf men die
daar wel dulden wil öf acht van niet minder
beteekenis te zijn dan de lichamelijke verzorging.
Van groot belang is de sfeer, die in een zieken
huis heerscht. En menigeen, die geroepen werd
in een ziekenhuis ernstige kranken te bezoeken,
zal dan wel gevoeld hebben, dat de sfeer daar
vaak niet gunstig was en meer tegenwerkte dan
meehielp voor een gesprek over de geestelijke
dingen en voor het samenbidden.
Daarom verblijden we er ons over, dat door
de metterdaad vorstelijke schenking van het
echtpaar Blumde Niet de stichting van een
protestantsch Christelijk ziekenhuis te Vlissin
gen mogelijk werd.
Worde aan Mevr. Blumde Niet gegeven
de voltooiing van den bouw te zien. En moge
straks, de leiding van het ziekenhuis een zoo
danige zijn, dat daar gevonden wordt die echt
Christelijke sfeer, die reeds zonder woorden ge
tuigt van de liefde van Christus. Dan kan de
geestelijke verzorging door het Woord daar
heerlijk opbloeien. En moge het verblijf daar
dan den kranken een eeuwigen zegen brengen.
HEIJ.
BELANGRIJKE COLLECTE.
Voor de Vereeniging tot „Verspreiding der
Heilige Schrift", onder ons allen wel bekend,
zal D.V. a.s. Donderdag een collecte langs de
huizen worden gehouden, niet alleen in Mid
delburg, maar ook op 't Zand (Koudekerke)
Wij bevelen deze collecte ten zeerste aan, al
lereerst met het oog op de heerlijke zaak, die
deze Vereeniging beoogt maar tevens, omdat
door deze collecte onze Evangelisatie-arbeid
wordt gesteund. Immers een groot gedeelte ont
vangen wij terug in den vorm van bijbels, lec
tuur enz. Vele jongedochters hebben zich bereid
verklaard met busjes rond te gaan. Laten ook
zij straks verblijd zijn, ziende het meeleven en
de vele gaven. God gebiede zijn zegen op dezen
arbeid.
Middelburg.
D. SCHEELE.
GENERALE SYNODE DER GEREF.
KERKEN.
IV.
met opdracht, de genoemde „gemeinden" te hel
pen om te komen tot rechte institutie van zelf
standige plaatselijke kerken, in het vertrouwen,
dat bedoelde tweeledige hulp gaarne door de
„Aeltesten" van hun „Gemeinde" zal worden
aanvaard.
Hierna rapporteerde Ds. C. B. Bavinck van
Rotterdam over het voorstel van den kerkeraad
der Gereformeerde Kerk van Coevorden, ge
steund door 4 leden van de Particuliere Synode
van Drenthe, adviseerend dat de Generale Sy
node inzake het promotierecht vooralsnog geen
uitspraak doe dat van de classis 's Gravenhage
voorstellend voorloopig geen beslissing te ne
men inzake het promotierecht, maar eerst het
vraagstuk van de eenheid van opleiding onder
de oogen te zien, dat van de classis Leiden, er
op aandringend, zich over het promotierecht niet
uit te spreken alvorens een ernstige poging, om
te komen tot eenheid van opleiding is gedaan
en van den Kerkeraad van de Gereformeerde
Kerk van Westervoort verzoekend meerder
heids- noch minderheidsrapport in behandeling
te nemen, maar Deputaten te benoemen om met
de directeuren der Vrije Universiteit over de
vereeniging van Kampen en Amsterdam te con-
fereeren.