HI£Jkiiikm[mms
FEUILLETON.
DADERS DES WOORDS.
PRIJSVRAAG.
Het Bestuur van de Persvereeniging „Zeeuw-
sche Kerkbode" vraagt inzending van een ver
haal voor de Kinderrubriek, groot ongeveer 2000
regels (gerekend naar het aantal woorden in een
regel druks in de Zeeuwsche Kerkbode). Aan de
3 beste der inzendingen zal een prijs toegekend
en wel als le 50.als 2e 35.en als
3e 25.—.
De daartoe benoemde Commissie zal over de
inzendingen beslissen, waartegen geen hooger be
roep is. Na het toekennen der prijzen heeft het
bestuur het recht de bekroonde verhalen te
plaatsen als feuilleton in de Zeeuwsche Kerk
bode.
Schrijvers of schrijfsters der in te zenden no
velle moeten behooren tot eene van de Gerefor
meerde Kerken in Zeeland.
Inzendingen onder motto met bijgevoegde ge
sloten enveloppe, inhoudende naam en adres,
worden ingewacht tegen D.V. 1 Juni 1930 bij
den WelEerw. Heer Ds. A. C. Heij te Koude-
kerke.
HET BESTUUR.
VOOR DEN NOOD IN RUSLAND.
Zondag j.l. zal in al onze kerken wel een
bidstond gehouden zijn voor hen, die om des
geloofswille vervolging lijden en wier nood,
vooral in Rusland, zoo benauwend groot werd.
Dat bidden heeft doen verstaan, dat er ook
een daad noodig is en men begint zich allerwege
op te maken gelden te verzamelen om de ver
drukten ook stoffelijk te steunen.
Zoo ontvingen we uit Schoondijke het ver
zoek om in de Kerkbode te vermelden, dat men
daar verleden Zondag, niet alleen, onder leiding
van Ds. de Vries, een bidstond hield, maar ook
een collecte. En dat er voor deze collecte wel
offervaardigheid was blijkt hieruit dat die
139.16 opbracht. Daaruit valt wel af te lei
den dat ook elders offervaardigheid voor dit
dpel niet zal ontbreken. En het voorbeeld van
Schoondijke kan tot navolging wekken.
Wanneer men een adres wil hebben, waar
aan men de gelden kan zenden, verwijzen we
naar de meedeeling in De Standaard van 25
Febr., dat er een Nederlandsch Comité voor den
nood der Christenen in Nederland is samenge
steld, waarin o.m. ook zitting hebben Prof. Gros
heide, Prof. Rutgers en Dr. B. Wielenga. De
penningmeester van dat Comité is G. J. K. Ba
ron van Lynden, Soestdijk (postrekening 3091).
HEIJ.
BELANGRIJKE VERGADERINGEN.
Aan het verzoek, om op enkele komende ver
gaderingen de aandacht te vestigen, willen we
gaarne voldoen. We vermelden ze dan in volg
orde van de data.
5 Maart a.s. is er een vergadering van de
Geref. emigratie-vereeniging, 's namiddags te 1
uur in het gebouw voor Chr. Sociale belangen,
Kromme Nieuwe Gracht te Utrecht. Toespra
ken zullen daar gehouden door Dr. H. Beets
van Grand-Rapids en Prof. Dr. A. A. van Schel
ven te Haarlem. Deze vereeniging doet belang
rijk werk en zal in de toekomst nog wel van
grooter beteekenis worden. Haar doel is 1°.
leiding geven aan de emigratie in Nederland door
voorlichting, publicatie enz. 2°. door samen
werking met geestverwanten in het bijzonder in
Amerika en Canada kolonisatie op zulk een
wijze te bevorderen, dat het best de geestelijke
en materieele behoeften van den immigrant wor
den behartigd. Het verslag dezer vereeniging
over 1929 bevat een rapport van den secretaris
T. Cnossen over zijn reis door Canada in den
zomer van 1929, op welke reis Dr. H. Beets
hem vergezelde. Die reis leidde tot de overtui
ging, dat, mits bij goede voorlichting en leiding,
Canada, voor onze tot het platteland zich aan
getrokken voelende landgenooten, een der beste
hedendaagsche immigratiegebieden is. Die op
vatting is gegrond op overwegingen die verband
houden met den godsdienst, het ras, den econo-
mischen toestand, het klimaat en het levensmi
lieu. Op de vergadering van 5 Maart zijn ook
belangstellenden welkom.
o
DE OOM UIT AMERIKA.
XVII.
Kort daarop kwam echter de brief van den
Commissaris van politie. Dat gaf een sensatie.
Bijna nooit bracht de post een brief of brief
kaart en nu kwam daar zoo'n groot stuk in een
gele enveloppe nog wel met „dienst" er op.
Met bevende vingers werd het gewichtig do
cument gelezen en vernamen de ouders dus, dat
het kind ergens in 's-Gravenhage goed bezorgd
was en wanneer ze er meer van wilden weten,
dat ze dan maar op bureau no. 13 moesten ko
men.
Moedér werd woedend na het lezen
„Maar dat gaat zoo maar niet. Je kunnen
ons ons kind zoo maar niet ontnemen. Ze kun
nen toch zeker eerst wel eens vragen, of wij
dat goed vinden."
Maar vader was kalmer
„Maak je toch niet zoo druk, mensch. Als
de jongen weg is, heb je hem niet te eten te ge
ven ook. We hebben al werk genoeg bij de an
deren den mond open te houden. Alleen jij zult
's morgens nu zelf de kinderen moeten aanklee-
den en dus vroeger moeten opstaan. Maar dat
is goed voor je, anders word je veel te dik."
En grijnzend keek hij naar de omvangrijke
gedaante van zijn wederhelft.
Natuurlijk vernamen de buurvrouwen ook het
nieuws. Sommigen wenschten vrouw Kardoes
geluk met het verdwijnen van het jong. Ze had-
6 Maart Christelijk Congres voor Zieken
telefoon, voormiddags 10 uur in de Groote Ker-
keraadszaal, Ammanstraat 23 te Rotterdam.
Daar komen aan de orde een referaat van
Ds. J. A. Tazelaar overDoel en beteekenis
van de ziekentelefoon, en van den heer P. K.
Dommisse over Techniek van de Ziekentelefoon.
En in de middagvergadering van Prof. Dr. J.
Waterink overDe verhouding tusschen Ker-
keraad eenerzijds en Ziekentelefoon-commissie
anderzijds. Voorts zullen nog een zestal vraag
punten in bespreking worden gebracht.
30 April Zeeuwsche Ouderlingen Conferentie
te Vlissingen.
Uiteraard zal de belangstelling voor deze laat
ste vergadering breeder zijn dan voor de beide
vorige. De Zeeuwsche Ouderlingen-Conferenties
hebben zich een goede reputatie verworven. Bij
emigratie is niet ieder geïnteresseerd, evenmin
bij een Ziekentelefoon, maar de onderwerpen
op onze Ouderlingen-Conferenties behandeld
hebben voor allen belang.
Dit jaar komen op het agendum voor een
referaat van ouderling F. D. G. Prins over „Ge
mengde huwelijken" en van Ds. P. N. Kruyswijk
van Hilversum over „De dogmatiek in de ziels
zorg."
De aankondiging van deze conferentie ge
schiedt nu vroeg genoeg zoodat men intijds de
zen datum kan noteeren en vrij houden.
HEIJ.
VOOR ONZE DIACONIEN.
In de Rijnlandsche Kerkbode nam de redac
teur Ds. Brouwer een artikel over uit het Dia
conaal Correspondentieblad van December 1929.
Het lijkt ons gewenscht het ook in onze Kerk
bode een plaats te geven. Men lette daarbij ook
op het onderschrift van Ds. Brouwer.
DIACONIE EN RECHTSPERSOONLIJKHEID
In het Diaconaal Correspondentieblad van De
cember 1929 heeft de heer A. van Vliet Pz„
secretaris van den Armenraad te Leeuwarden,
een artikel geplaatst onder het opschrift De
Gereformeerde Diaconieën en de lijst volgens
Art. 3 der Armenwet.
Hierin herinnert hij eraan, dat de Rechtsper
soonlijkheid der Diaconieën is vastgelegd in Art.
5 der Armenwet, zoover ze geplaatst zijn op de
lijst van Instellingen van Weldadigheid, welke
volgens Art. 3 van genoemde wet in elke ge
meente moet worden bijgehouden.
In No. 5 van het Diac. Correspondentieblad
werd aangetoond, dat de rechtspersoonlijkheid
van veel belang is voor de Diaconieën, gelet op
het ontvangen van erfstellingen, het verzorgen
van voogdijkinderen en andere zaken. Het is
daarom van belang te weten, dat elke Diaconie
juist op de genoemde lijst voorkomt.
De schrijver deelt verder mede, dat niet min
der dan 235 Diaconieën van Gereformeerde Ker
ken onder een verkeerden naam op de lijst voor
komen zooals deze, na het in werking treden
der Armenwet op 1 Sept. 1912, in 1913 is vast
gesteld.
Het is daarom goed de diaconieën op te wek
ken voor zoover noodig, die maatregelen te
nemen, die tot een juiste naamsverandering kun
nen leiden.
In de classis Woerden komen hiervoor vier
diaconieën in aanmerking, n.l. die van O. en N.
Wetering, Zevenhoven, Zwammerdam en Bode
graven.
De drie eerste Kerken staan op de lijst ge
noteerd als Diaconie der Gereformeerde Ge
meente. Bij voorkomende stribbelingen kan men
moeilijkheden krijgen, vooral omdat hier en daar
werkelijk kerken zijn, die zich Gereformeerde
Gemeenten noemen.
De diaconie van Bodegraven is ingeschreven
als Armbestuur der Gereformeerde Kerk, wat,
zegt de redactie, beslist in strijd is met de Ge
reformeerde opvattingen omtrent het wezen en
de taak der Diaconie.
De gesignaleerde Diaconieën zullen verstandig
doen, indien zij zich zoo spoedig mogelijk tot
B en W. hunner gemeente wenden met het
verzoek den naam hunner Diaconie op de juiste
wijze te vermelden, tenzij dit reeds sedert 1913
is geschied, wat b.v. van O. en N. Wetering
kan gezegd worden en misschien ook van de
andere genoemde diaconieën.
Het verzoek om naamsverandering kan bij
eenvoudig en ongezegeld verzoekschrift geschie
den, b.v. als volgt
den het altijd al zoo'n vervelend wezen gevonden.
Anderen gaven te kennen, dat als het haar
was gebeurd zij de politie wel zouden leeren,
om zoo met hun kind te handelen.
Eén harer, wijze Bet genaamd, had nog niets
gezegd. Ze stond bekend onder de buurvrouwen
als een buitengewoon verstandige vrouw. Van
daar ook de naam wijze Bet.
„En Bet, wat zeg jij er van informeerde
één uit het gezelschap.
„Wat ik er van denk Dat jullie allemaal
ezels zijn. Jullie begrijpen niet, hè, waarom de
politie dien brief schrijft Waarom die er zich
mee bemoeit Snap je dan niet, dat die rijke
kerel ze stopt En wijze Bet maakte met haar
vingers een beweging, alsof ze aan het geld tel
len was.
De andere vrouwen waren allen stom van ver
bazing, begrepen er niets van, wat Bet bedoelde.
„Verklaar je nader, Bet. Wat bedoel je toch
met rijken kerel en van stoppen van de politie?"
durfde één harer eindelijk vragen.
„Dat wil ik je wel zeggen", luidde het ant
woord. „En ik heb al een mooi plannetje in m'n
hoofd ook. Maar daar praat ik hier op straat
niet over. Daarvoor moeten we rustig bij elkaar
zitten. Iedereen kan je hier beluisteren."
Waarop de vrouwen rondkeken, alsof ze
vreesden door spionnen of verklikkers omringd
te zijn.
Er werd afgesproken, dat de vrouwen dien
zelfden middag nog bij wijze Bet aan huis zou
den vergaderen om te hooren naar wat de gast
vrouw te zeggen had. Ieder had weer een dub
beltje geofferd, waarvoor drank gekocht zou
Aan Burgemeester en Wet
houders der gemeente N.
Geeft eerbiedig te kennen
De Diaconie van de Gereformeerde Kerk te
N. gevestigd te X. te dezer zake woonplaats
kiezende ter huize van haren Scriba, den heer.
straat No
dat verzoekster is ingeschreven op de lijst van
instellingen van weldadigheid in hare gemeente,
bedoeld in art. 3 der Armenwet
dat verzoekster echter bemerkt heeft dat ver
zoekster niet onder haar juisten naam is inge
schreven, daar toch de naam van verzoekster
in bovenbedoelde lijst wordt vermeld als
terwijl de juiste naam van verzoekster is Dia
conie van de Gereformeerde Kerk te N.
dat verzoekster er prijs op stelt om onder
haar waren naam naar buiten op te treden en
derhalve ook op bovenbedoelden officiëelen lijst
op de juiste wijze wenscht te worden vermeld
Reden waarom zij zich wendt tot Uw College
met het eerbiedig verzoek op de lijst van in
stellingen van weldadigheid in Uwe Gemeente
als bedoeld in art. 3 der Armenwet, den naam
te willen wijzigen in Diaconie van de
Gereformeerde Kerk te N.
De Diaconie van de Gereformeerde Kerk
voornoemd
Praeses.
Scriba.
Daar de gegevens van den heer van Vliet
dateeren uit het jaar 1913 is het wellicht niet
ondienstig om, voor het indienen van het ver
zoekschrift even ter bevoegder plaatse te infor-
meeren of de vermelding der Diaconie inmiddels
niet reeds ambtshalve is verbeterd.
Een dezer dagen worden waarschijnlijk de
tabellen ontvangen, die elk jaar voor de armen-
statistiek moeten worden ingevuld. Op het adres
van de enveloppe en aan het hoofd der tabellen
wordt, de naam vermeld, waaronder de diaconie
bekend is. Hieraan is dus direct te zien hoe
her met deze aangelegenheid staat.
Ten slotte zij een woord van dank gebracht
aan het adres van de redactie van ons Diaconaal
Correspondentieblad en aan den heer v. Vliet
vooi hetgeen door hen gedaan wordt in het be-
larg der diaconieën.
Vrage Iedere diaconie is immers geabon
neerd Uitgever is J. H. Kok te Kampen.
B.
DE VRIJE UNIVERSITEIT EN ONS VOLK.
Nog al eens wordt de meening uitgesproken,
dat het wel moeilijk zal zijn, de niet zoo ont
wikkelde menschen onder ons warm te maken
voor de Vrije Universiteit.
Wat voelt nu de doorsnee mensch voor de
wetenschap, zoo wordt dan opgemerkt.
Dat indertijd de menschen voor het Christrelijk
lager onderwijs in de bres sprongen, was wel te
begrijpen, want toen ging het om het kind uit
het Christelijk gezin.
Maar men hebbe niet een te geringe gedachte
van de menschen in het algemeen in wat betreft
hun inzicht in, en gevoel voor de beteekenis der
wetenschap.
De geschiedenis van de laatste honderd jaar
is er het bewijs van dat de niet-ontwikkelde
menschen zeer wel vatbaar zijn voor leeringen,
die, zij het ten onrechte, gezegd worden te steu
nen op wetenschap.
We denken daarbij aan het socialisme.
Het socialisme richtte zich tot de prolitariërs.
Wat was een van de pijlers van het socialis
me en is dat voor een deel nog
Het historisch materialime immers.
En dat stelsel was gebouwd op de resultaten
der wetenschap en de verklaring daarvan, zoo
heette het.
Heeft de prediking van het socialisme niet de
massa gegrepen En zijn er niet duizenden een
voudige werknemers, die vroeger en nu dit stel
sel hebben aanvaard en in hun strijd met het
Christendom gebruikt
Neen, de gemiddelde mensch is niet zoo onge
voelig en onontvankelijk voor wetenschap.
Ook de eenvoudigste kan wel begrijpen waar
over het gaat.
Dagelijks komen de meeste menschen in hun
werkkring in aanraking met vijanden van God
en de kerk. En menigmaal wordt ervaren, dat
het toch wel van groote waarde is als men wa
pens in de hand heeft tegen den vijand.
Zijn het nu gedurende een eeuw de openbare
Universiteiten geweest, die de wapens hebben
worden. Dat verhoogde de gezelligheid.
„Zie zoo, Bet, steek jij nu maar eens van
wal", noodigde vrouw Kardoes uit, die zichzelf
dat recht toekende, omdat ze vond, dat zij toch
in deze kwestie wel één der hoofdpersonen was.
En toen begon Bet
„De politie schrijft, dat de jongen ergens in
Den Haag goed bezorgd is. Nu weten jullie
misschien wel, dat in die stad alleen rijke men
schen wonen. Daar woont de Koningin ook en
die is ook niet arm. Enkele jaren geleden had ik
een achterneef. Het was een arme jongen, die
nauwelijks genoeg verdiende om z'n gezin in het
leven te houden.
Maar op een keer krijgt hij een erfenis van
om en nabij de tien duizend gulden. En weet je,
wat hij deed Hij ging dadelijk naar Den Haag
wonen, omdat alle rijke menschen daar naar
toe gaan.
In Den Haag wonen dus alleen rijke menschen
Dat staat vast.
En die man, die Arnold heeft opgenomen is
natuurlijk buitengewoon rijk."
Nadat ze dit laatste gewichtige feit had ge
constateerd, wachtte ze even om te zien, welken
indruk dit toch wel op haar hoorders maakte.
Om den ernst van het oogenblik te verhoo-
gen, nam ze een slokje.
Alle buurvrouwen vonden dit voorbeeld zeer
verstandig en namen allen een teug van het op
wekkend vocht.
Maar toen Bet niet dadelijk vervolgde, vroeg
één haar „Maar waarom is de man, die Arnold
heeft opgenomen, buitengewoon rijk?"
gesmeed voor de ongeloovige massa, daartegen
over hebben onze eenvoudige menschen noodig,
dat hun wapens ook worden verschaft door de
wetenschap.
Het kan voor een werkman, die zich dage
lijks beweegt en bewegen moet onder ongeloo
vige arbeiders, al een ruggesteun zijn wanneer
hij zeggen kan, dat hij zelf wel niet alles kan
weerleggen, maar dat de wetenschappelijke
school, die wij hebben in de Vrije Universiteit
er het bewijs van is, dat het met die zoogenaam
de wetenschap zoo glad nog niet zit, dat hier
Christelijke wetenschap staat tegenover onqe-
loovige wetenschap.
Wij stellen ons juist heel veel voor van de
bewuste bereidwilligheid bij de grootste groep
onder ons om een blijk van medeleven te too-
nen door hun bijdragen.
Het lijkt ons toe, dat het dan pas goed wordt
voor onze school in Amsterdam, als allen en dan
dus ook de geringen voor haar in 't geweer
komen.
En dat behoeft heusch niet af te stuiten op
gebrek aan inzicht. Wij hebben daarover een
zeer milde gedachte.
Allen mogen het niet kunnen beredeneeren,
maar allen zijn wel in staat om rechtsstreeks
te beseffen, dat het een levensbelang is voor
ons Gereformeerde volk en voor het Calvinisme
in ons land en daarbuiten, om een Universiteit
te hebben, die met haar wetenschappelijke be
moeiingen heel het terrein van het menschelijke
weten zoo veel mogelijk bestrijkt.
En in elk geval begrijpen ze beter, dan me
nigeen vermoedt, dat de Gereformeerde hooge-
school de kroon is op de worsteling om vrij
heid van onderwijs over heel het front, waarmee
wij als Christenen tegenover de wereld staan.
Ook op hen wordt een beroep gedaan en we
kunnen naar waarheid zeggen, dat we niet graag
zouden zien, dat zonder hen en zonder hun
hulp het grootsche plan, waarvoor we arbeiden
tot stand kwam.
Helpt ook gij ons, uw hulp is ons meer dan gij
denken kunt, waard.
J. DE VRIES.
TWEETAL TE
Alkmaar A. Dercksen te Klundert.
W. H. v. d. Vegt te Bergum.
BEROEPEN TE
Vianen D. Zemel, cand. te Haarlem.
AANGENOMEN NAAR
Wolfaartsdijk G. van Heiningen te Ter Aar.
Reitsum F. Dresselhuis te Oldeboorn.
Lemmer: B. G. de Bruijn te O. en N. Biltzijl.
Waddinxveen. Ds. J. W. Smidt deed in
trede met eene predikatie over Psalm 122 9 na
bevestigd te zijn door Ds. J. J. Wielenga van
Alblasserdam (vroeger te Waddinxveen), die
tot text gekozen had Johannes 1 16.
Kralingen. Ds. F. A. den Boeft verbond
zich aan de Kerk van Kralingen met eene leer
rede over Efeze 6 12.
Antwerpen. D.V. 2 Maart 1930 hoopt
Cand. H. J. Winter intrede te doen. Als beves
tiger hoopt op te treden Ds. W. W. Meynen
van Dordrecht.
Lollum. Ds. H. Th. van Munster preekte
afscheid met eene prediking over Handelinqen
14 22b.
Ds. L. Netelenbos, miss. predikant van
wege de Geref. Kerk van Utrecht te Poerwored-
jo, zal om gezondheidsredenen in Juni a.s. re-
patrieeren.
Te Boerakker is nieuwe Kerk in gebruik
genomen na eene toespraak van Ds. H. de Jong.
„De classis Stadskanaal van Geref. Ker
ken heeft uitgesproken dat de bazars in den
hedendaagschen vorm moeten worden afgekeurd
en dat de alle verlotingen, in welken vorm ook,
ten strengste moeten worden geweerd."
In de laatste tijden werd ook over dit punt
geschreven in enkele Kerkbodes. Iets wordt over
genomen uit de Kerkbode voor Drenthe en
Overijssel.
„Bazars. De bazar is in onze kringen snel
populair geworden. In kerkelijke bladen leest
men er telkens van, vooral in den wintertijd.
Dezer dagen las ik zelfs van een bazar in ver
band met de diaconie. Een bazar voor een kerk-
Bet had op die vraag gewacht en vervolgde
thans met een wijs gezicht
„Dat zal ik jullie zeggen. Stel je eens voor,
dat je op een avond met je man en kinderen
in de kamer zit en daar zou een zwerver van
een jongen aankomen en die zou vragen, mag
ik bij jullie wonen en eten en drinken Wat
zouden jullie dan zeggen
„Ik zou je hartelijk danken," gaven alle vrou
wen als uit één mond te kennen.
„Natuurlijk", hernam wijze Bet, „zouden jul
lie er hartelijk voor bedanken dien jongen op
te nemen. Maar waarom zou je er hartelijk voor
bedanken. Zouden jullie dan geen medelijden
met den zwerver hebben."
„Ja, dat natuurlijk wel", luidde het gemeen
schappelijk antwoord.
„Juist, jullie zouden wel medelijden met den
armen jongen hebben. Veel meer medelijden
zelfs dan die rijke kerel, want wij vrouwen uit
het volk voelen veel dieper."
Zedig sloegen alle vrouwen de oogen neer,
diep overtuigd van eigen fijngevoeligheid.
„En toch," ging Bet door, „hoewel wij diep
medelijden met den armen zwerver hebben, zou
den we hem de deur wijzen. En waarom Wel,
omdat wij arm zijn. Omdat onze mannen nau
welijks genoeg verdienen om onze eigen kinde
ren fatsoenlijk te voeden en te kleeden. Wij
nemen dus geen zwerver op, omdat we arm
zijn.
(Wordt vervolgd)