HI£Jkiiikm[mms FEUILLETON. DADERS DES WOORDS. PRIJSVRAAG. Het Bestuur van de Persvereeniging „Zeeuw- sche Kerkbode" vraagt inzending van een ver haal voor de Kinderrubriek, groot ongeveer 2000 regels (gerekend naar het aantal woorden in een regel druks in de Zeeuwsche Kerkbode). Aan de 3 beste der inzendingen zal een prijs toegekend en wel als le 50.als 2e 35.en als 3e 25.—. De daartoe benoemde Commissie zal over de inzendingen beslissen, waartegen geen hooger be roep is. Na het toekennen der prijzen heeft het bestuur het recht de bekroonde verhalen te plaatsen als feuilleton in de Zeeuwsche Kerk bode. Schrijvers of schrijfsters der in te zenden no velle moeten behooren tot eene van de Gerefor meerde Kerken in Zeeland. Inzendingen onder motto met bijgevoegde ge sloten enveloppe, inhoudende naam en adres, worden ingewacht tegen D.V. 1 Juni 1930 bij den WelEerw. Heer Ds. A. C. Heij te Koude- kerke. HET BESTUUR. VOOR DEN NOOD IN RUSLAND. Zondag j.l. zal in al onze kerken wel een bidstond gehouden zijn voor hen, die om des geloofswille vervolging lijden en wier nood, vooral in Rusland, zoo benauwend groot werd. Dat bidden heeft doen verstaan, dat er ook een daad noodig is en men begint zich allerwege op te maken gelden te verzamelen om de ver drukten ook stoffelijk te steunen. Zoo ontvingen we uit Schoondijke het ver zoek om in de Kerkbode te vermelden, dat men daar verleden Zondag, niet alleen, onder leiding van Ds. de Vries, een bidstond hield, maar ook een collecte. En dat er voor deze collecte wel offervaardigheid was blijkt hieruit dat die 139.16 opbracht. Daaruit valt wel af te lei den dat ook elders offervaardigheid voor dit dpel niet zal ontbreken. En het voorbeeld van Schoondijke kan tot navolging wekken. Wanneer men een adres wil hebben, waar aan men de gelden kan zenden, verwijzen we naar de meedeeling in De Standaard van 25 Febr., dat er een Nederlandsch Comité voor den nood der Christenen in Nederland is samenge steld, waarin o.m. ook zitting hebben Prof. Gros heide, Prof. Rutgers en Dr. B. Wielenga. De penningmeester van dat Comité is G. J. K. Ba ron van Lynden, Soestdijk (postrekening 3091). HEIJ. BELANGRIJKE VERGADERINGEN. Aan het verzoek, om op enkele komende ver gaderingen de aandacht te vestigen, willen we gaarne voldoen. We vermelden ze dan in volg orde van de data. 5 Maart a.s. is er een vergadering van de Geref. emigratie-vereeniging, 's namiddags te 1 uur in het gebouw voor Chr. Sociale belangen, Kromme Nieuwe Gracht te Utrecht. Toespra ken zullen daar gehouden door Dr. H. Beets van Grand-Rapids en Prof. Dr. A. A. van Schel ven te Haarlem. Deze vereeniging doet belang rijk werk en zal in de toekomst nog wel van grooter beteekenis worden. Haar doel is 1°. leiding geven aan de emigratie in Nederland door voorlichting, publicatie enz. 2°. door samen werking met geestverwanten in het bijzonder in Amerika en Canada kolonisatie op zulk een wijze te bevorderen, dat het best de geestelijke en materieele behoeften van den immigrant wor den behartigd. Het verslag dezer vereeniging over 1929 bevat een rapport van den secretaris T. Cnossen over zijn reis door Canada in den zomer van 1929, op welke reis Dr. H. Beets hem vergezelde. Die reis leidde tot de overtui ging, dat, mits bij goede voorlichting en leiding, Canada, voor onze tot het platteland zich aan getrokken voelende landgenooten, een der beste hedendaagsche immigratiegebieden is. Die op vatting is gegrond op overwegingen die verband houden met den godsdienst, het ras, den econo- mischen toestand, het klimaat en het levensmi lieu. Op de vergadering van 5 Maart zijn ook belangstellenden welkom. o DE OOM UIT AMERIKA. XVII. Kort daarop kwam echter de brief van den Commissaris van politie. Dat gaf een sensatie. Bijna nooit bracht de post een brief of brief kaart en nu kwam daar zoo'n groot stuk in een gele enveloppe nog wel met „dienst" er op. Met bevende vingers werd het gewichtig do cument gelezen en vernamen de ouders dus, dat het kind ergens in 's-Gravenhage goed bezorgd was en wanneer ze er meer van wilden weten, dat ze dan maar op bureau no. 13 moesten ko men. Moedér werd woedend na het lezen „Maar dat gaat zoo maar niet. Je kunnen ons ons kind zoo maar niet ontnemen. Ze kun nen toch zeker eerst wel eens vragen, of wij dat goed vinden." Maar vader was kalmer „Maak je toch niet zoo druk, mensch. Als de jongen weg is, heb je hem niet te eten te ge ven ook. We hebben al werk genoeg bij de an deren den mond open te houden. Alleen jij zult 's morgens nu zelf de kinderen moeten aanklee- den en dus vroeger moeten opstaan. Maar dat is goed voor je, anders word je veel te dik." En grijnzend keek hij naar de omvangrijke gedaante van zijn wederhelft. Natuurlijk vernamen de buurvrouwen ook het nieuws. Sommigen wenschten vrouw Kardoes geluk met het verdwijnen van het jong. Ze had- 6 Maart Christelijk Congres voor Zieken telefoon, voormiddags 10 uur in de Groote Ker- keraadszaal, Ammanstraat 23 te Rotterdam. Daar komen aan de orde een referaat van Ds. J. A. Tazelaar overDoel en beteekenis van de ziekentelefoon, en van den heer P. K. Dommisse over Techniek van de Ziekentelefoon. En in de middagvergadering van Prof. Dr. J. Waterink overDe verhouding tusschen Ker- keraad eenerzijds en Ziekentelefoon-commissie anderzijds. Voorts zullen nog een zestal vraag punten in bespreking worden gebracht. 30 April Zeeuwsche Ouderlingen Conferentie te Vlissingen. Uiteraard zal de belangstelling voor deze laat ste vergadering breeder zijn dan voor de beide vorige. De Zeeuwsche Ouderlingen-Conferenties hebben zich een goede reputatie verworven. Bij emigratie is niet ieder geïnteresseerd, evenmin bij een Ziekentelefoon, maar de onderwerpen op onze Ouderlingen-Conferenties behandeld hebben voor allen belang. Dit jaar komen op het agendum voor een referaat van ouderling F. D. G. Prins over „Ge mengde huwelijken" en van Ds. P. N. Kruyswijk van Hilversum over „De dogmatiek in de ziels zorg." De aankondiging van deze conferentie ge schiedt nu vroeg genoeg zoodat men intijds de zen datum kan noteeren en vrij houden. HEIJ. VOOR ONZE DIACONIEN. In de Rijnlandsche Kerkbode nam de redac teur Ds. Brouwer een artikel over uit het Dia conaal Correspondentieblad van December 1929. Het lijkt ons gewenscht het ook in onze Kerk bode een plaats te geven. Men lette daarbij ook op het onderschrift van Ds. Brouwer. DIACONIE EN RECHTSPERSOONLIJKHEID In het Diaconaal Correspondentieblad van De cember 1929 heeft de heer A. van Vliet Pz„ secretaris van den Armenraad te Leeuwarden, een artikel geplaatst onder het opschrift De Gereformeerde Diaconieën en de lijst volgens Art. 3 der Armenwet. Hierin herinnert hij eraan, dat de Rechtsper soonlijkheid der Diaconieën is vastgelegd in Art. 5 der Armenwet, zoover ze geplaatst zijn op de lijst van Instellingen van Weldadigheid, welke volgens Art. 3 van genoemde wet in elke ge meente moet worden bijgehouden. In No. 5 van het Diac. Correspondentieblad werd aangetoond, dat de rechtspersoonlijkheid van veel belang is voor de Diaconieën, gelet op het ontvangen van erfstellingen, het verzorgen van voogdijkinderen en andere zaken. Het is daarom van belang te weten, dat elke Diaconie juist op de genoemde lijst voorkomt. De schrijver deelt verder mede, dat niet min der dan 235 Diaconieën van Gereformeerde Ker ken onder een verkeerden naam op de lijst voor komen zooals deze, na het in werking treden der Armenwet op 1 Sept. 1912, in 1913 is vast gesteld. Het is daarom goed de diaconieën op te wek ken voor zoover noodig, die maatregelen te nemen, die tot een juiste naamsverandering kun nen leiden. In de classis Woerden komen hiervoor vier diaconieën in aanmerking, n.l. die van O. en N. Wetering, Zevenhoven, Zwammerdam en Bode graven. De drie eerste Kerken staan op de lijst ge noteerd als Diaconie der Gereformeerde Ge meente. Bij voorkomende stribbelingen kan men moeilijkheden krijgen, vooral omdat hier en daar werkelijk kerken zijn, die zich Gereformeerde Gemeenten noemen. De diaconie van Bodegraven is ingeschreven als Armbestuur der Gereformeerde Kerk, wat, zegt de redactie, beslist in strijd is met de Ge reformeerde opvattingen omtrent het wezen en de taak der Diaconie. De gesignaleerde Diaconieën zullen verstandig doen, indien zij zich zoo spoedig mogelijk tot B en W. hunner gemeente wenden met het verzoek den naam hunner Diaconie op de juiste wijze te vermelden, tenzij dit reeds sedert 1913 is geschied, wat b.v. van O. en N. Wetering kan gezegd worden en misschien ook van de andere genoemde diaconieën. Het verzoek om naamsverandering kan bij eenvoudig en ongezegeld verzoekschrift geschie den, b.v. als volgt den het altijd al zoo'n vervelend wezen gevonden. Anderen gaven te kennen, dat als het haar was gebeurd zij de politie wel zouden leeren, om zoo met hun kind te handelen. Eén harer, wijze Bet genaamd, had nog niets gezegd. Ze stond bekend onder de buurvrouwen als een buitengewoon verstandige vrouw. Van daar ook de naam wijze Bet. „En Bet, wat zeg jij er van informeerde één uit het gezelschap. „Wat ik er van denk Dat jullie allemaal ezels zijn. Jullie begrijpen niet, hè, waarom de politie dien brief schrijft Waarom die er zich mee bemoeit Snap je dan niet, dat die rijke kerel ze stopt En wijze Bet maakte met haar vingers een beweging, alsof ze aan het geld tel len was. De andere vrouwen waren allen stom van ver bazing, begrepen er niets van, wat Bet bedoelde. „Verklaar je nader, Bet. Wat bedoel je toch met rijken kerel en van stoppen van de politie?" durfde één harer eindelijk vragen. „Dat wil ik je wel zeggen", luidde het ant woord. „En ik heb al een mooi plannetje in m'n hoofd ook. Maar daar praat ik hier op straat niet over. Daarvoor moeten we rustig bij elkaar zitten. Iedereen kan je hier beluisteren." Waarop de vrouwen rondkeken, alsof ze vreesden door spionnen of verklikkers omringd te zijn. Er werd afgesproken, dat de vrouwen dien zelfden middag nog bij wijze Bet aan huis zou den vergaderen om te hooren naar wat de gast vrouw te zeggen had. Ieder had weer een dub beltje geofferd, waarvoor drank gekocht zou Aan Burgemeester en Wet houders der gemeente N. Geeft eerbiedig te kennen De Diaconie van de Gereformeerde Kerk te N. gevestigd te X. te dezer zake woonplaats kiezende ter huize van haren Scriba, den heer. straat No dat verzoekster is ingeschreven op de lijst van instellingen van weldadigheid in hare gemeente, bedoeld in art. 3 der Armenwet dat verzoekster echter bemerkt heeft dat ver zoekster niet onder haar juisten naam is inge schreven, daar toch de naam van verzoekster in bovenbedoelde lijst wordt vermeld als terwijl de juiste naam van verzoekster is Dia conie van de Gereformeerde Kerk te N. dat verzoekster er prijs op stelt om onder haar waren naam naar buiten op te treden en derhalve ook op bovenbedoelden officiëelen lijst op de juiste wijze wenscht te worden vermeld Reden waarom zij zich wendt tot Uw College met het eerbiedig verzoek op de lijst van in stellingen van weldadigheid in Uwe Gemeente als bedoeld in art. 3 der Armenwet, den naam te willen wijzigen in Diaconie van de Gereformeerde Kerk te N. De Diaconie van de Gereformeerde Kerk voornoemd Praeses. Scriba. Daar de gegevens van den heer van Vliet dateeren uit het jaar 1913 is het wellicht niet ondienstig om, voor het indienen van het ver zoekschrift even ter bevoegder plaatse te infor- meeren of de vermelding der Diaconie inmiddels niet reeds ambtshalve is verbeterd. Een dezer dagen worden waarschijnlijk de tabellen ontvangen, die elk jaar voor de armen- statistiek moeten worden ingevuld. Op het adres van de enveloppe en aan het hoofd der tabellen wordt, de naam vermeld, waaronder de diaconie bekend is. Hieraan is dus direct te zien hoe her met deze aangelegenheid staat. Ten slotte zij een woord van dank gebracht aan het adres van de redactie van ons Diaconaal Correspondentieblad en aan den heer v. Vliet vooi hetgeen door hen gedaan wordt in het be- larg der diaconieën. Vrage Iedere diaconie is immers geabon neerd Uitgever is J. H. Kok te Kampen. B. DE VRIJE UNIVERSITEIT EN ONS VOLK. Nog al eens wordt de meening uitgesproken, dat het wel moeilijk zal zijn, de niet zoo ont wikkelde menschen onder ons warm te maken voor de Vrije Universiteit. Wat voelt nu de doorsnee mensch voor de wetenschap, zoo wordt dan opgemerkt. Dat indertijd de menschen voor het Christrelijk lager onderwijs in de bres sprongen, was wel te begrijpen, want toen ging het om het kind uit het Christelijk gezin. Maar men hebbe niet een te geringe gedachte van de menschen in het algemeen in wat betreft hun inzicht in, en gevoel voor de beteekenis der wetenschap. De geschiedenis van de laatste honderd jaar is er het bewijs van dat de niet-ontwikkelde menschen zeer wel vatbaar zijn voor leeringen, die, zij het ten onrechte, gezegd worden te steu nen op wetenschap. We denken daarbij aan het socialisme. Het socialisme richtte zich tot de prolitariërs. Wat was een van de pijlers van het socialis me en is dat voor een deel nog Het historisch materialime immers. En dat stelsel was gebouwd op de resultaten der wetenschap en de verklaring daarvan, zoo heette het. Heeft de prediking van het socialisme niet de massa gegrepen En zijn er niet duizenden een voudige werknemers, die vroeger en nu dit stel sel hebben aanvaard en in hun strijd met het Christendom gebruikt Neen, de gemiddelde mensch is niet zoo onge voelig en onontvankelijk voor wetenschap. Ook de eenvoudigste kan wel begrijpen waar over het gaat. Dagelijks komen de meeste menschen in hun werkkring in aanraking met vijanden van God en de kerk. En menigmaal wordt ervaren, dat het toch wel van groote waarde is als men wa pens in de hand heeft tegen den vijand. Zijn het nu gedurende een eeuw de openbare Universiteiten geweest, die de wapens hebben worden. Dat verhoogde de gezelligheid. „Zie zoo, Bet, steek jij nu maar eens van wal", noodigde vrouw Kardoes uit, die zichzelf dat recht toekende, omdat ze vond, dat zij toch in deze kwestie wel één der hoofdpersonen was. En toen begon Bet „De politie schrijft, dat de jongen ergens in Den Haag goed bezorgd is. Nu weten jullie misschien wel, dat in die stad alleen rijke men schen wonen. Daar woont de Koningin ook en die is ook niet arm. Enkele jaren geleden had ik een achterneef. Het was een arme jongen, die nauwelijks genoeg verdiende om z'n gezin in het leven te houden. Maar op een keer krijgt hij een erfenis van om en nabij de tien duizend gulden. En weet je, wat hij deed Hij ging dadelijk naar Den Haag wonen, omdat alle rijke menschen daar naar toe gaan. In Den Haag wonen dus alleen rijke menschen Dat staat vast. En die man, die Arnold heeft opgenomen is natuurlijk buitengewoon rijk." Nadat ze dit laatste gewichtige feit had ge constateerd, wachtte ze even om te zien, welken indruk dit toch wel op haar hoorders maakte. Om den ernst van het oogenblik te verhoo- gen, nam ze een slokje. Alle buurvrouwen vonden dit voorbeeld zeer verstandig en namen allen een teug van het op wekkend vocht. Maar toen Bet niet dadelijk vervolgde, vroeg één haar „Maar waarom is de man, die Arnold heeft opgenomen, buitengewoon rijk?" gesmeed voor de ongeloovige massa, daartegen over hebben onze eenvoudige menschen noodig, dat hun wapens ook worden verschaft door de wetenschap. Het kan voor een werkman, die zich dage lijks beweegt en bewegen moet onder ongeloo vige arbeiders, al een ruggesteun zijn wanneer hij zeggen kan, dat hij zelf wel niet alles kan weerleggen, maar dat de wetenschappelijke school, die wij hebben in de Vrije Universiteit er het bewijs van is, dat het met die zoogenaam de wetenschap zoo glad nog niet zit, dat hier Christelijke wetenschap staat tegenover onqe- loovige wetenschap. Wij stellen ons juist heel veel voor van de bewuste bereidwilligheid bij de grootste groep onder ons om een blijk van medeleven te too- nen door hun bijdragen. Het lijkt ons toe, dat het dan pas goed wordt voor onze school in Amsterdam, als allen en dan dus ook de geringen voor haar in 't geweer komen. En dat behoeft heusch niet af te stuiten op gebrek aan inzicht. Wij hebben daarover een zeer milde gedachte. Allen mogen het niet kunnen beredeneeren, maar allen zijn wel in staat om rechtsstreeks te beseffen, dat het een levensbelang is voor ons Gereformeerde volk en voor het Calvinisme in ons land en daarbuiten, om een Universiteit te hebben, die met haar wetenschappelijke be moeiingen heel het terrein van het menschelijke weten zoo veel mogelijk bestrijkt. En in elk geval begrijpen ze beter, dan me nigeen vermoedt, dat de Gereformeerde hooge- school de kroon is op de worsteling om vrij heid van onderwijs over heel het front, waarmee wij als Christenen tegenover de wereld staan. Ook op hen wordt een beroep gedaan en we kunnen naar waarheid zeggen, dat we niet graag zouden zien, dat zonder hen en zonder hun hulp het grootsche plan, waarvoor we arbeiden tot stand kwam. Helpt ook gij ons, uw hulp is ons meer dan gij denken kunt, waard. J. DE VRIES. TWEETAL TE Alkmaar A. Dercksen te Klundert. W. H. v. d. Vegt te Bergum. BEROEPEN TE Vianen D. Zemel, cand. te Haarlem. AANGENOMEN NAAR Wolfaartsdijk G. van Heiningen te Ter Aar. Reitsum F. Dresselhuis te Oldeboorn. Lemmer: B. G. de Bruijn te O. en N. Biltzijl. Waddinxveen. Ds. J. W. Smidt deed in trede met eene predikatie over Psalm 122 9 na bevestigd te zijn door Ds. J. J. Wielenga van Alblasserdam (vroeger te Waddinxveen), die tot text gekozen had Johannes 1 16. Kralingen. Ds. F. A. den Boeft verbond zich aan de Kerk van Kralingen met eene leer rede over Efeze 6 12. Antwerpen. D.V. 2 Maart 1930 hoopt Cand. H. J. Winter intrede te doen. Als beves tiger hoopt op te treden Ds. W. W. Meynen van Dordrecht. Lollum. Ds. H. Th. van Munster preekte afscheid met eene prediking over Handelinqen 14 22b. Ds. L. Netelenbos, miss. predikant van wege de Geref. Kerk van Utrecht te Poerwored- jo, zal om gezondheidsredenen in Juni a.s. re- patrieeren. Te Boerakker is nieuwe Kerk in gebruik genomen na eene toespraak van Ds. H. de Jong. „De classis Stadskanaal van Geref. Ker ken heeft uitgesproken dat de bazars in den hedendaagschen vorm moeten worden afgekeurd en dat de alle verlotingen, in welken vorm ook, ten strengste moeten worden geweerd." In de laatste tijden werd ook over dit punt geschreven in enkele Kerkbodes. Iets wordt over genomen uit de Kerkbode voor Drenthe en Overijssel. „Bazars. De bazar is in onze kringen snel populair geworden. In kerkelijke bladen leest men er telkens van, vooral in den wintertijd. Dezer dagen las ik zelfs van een bazar in ver band met de diaconie. Een bazar voor een kerk- Bet had op die vraag gewacht en vervolgde thans met een wijs gezicht „Dat zal ik jullie zeggen. Stel je eens voor, dat je op een avond met je man en kinderen in de kamer zit en daar zou een zwerver van een jongen aankomen en die zou vragen, mag ik bij jullie wonen en eten en drinken Wat zouden jullie dan zeggen „Ik zou je hartelijk danken," gaven alle vrou wen als uit één mond te kennen. „Natuurlijk", hernam wijze Bet, „zouden jul lie er hartelijk voor bedanken dien jongen op te nemen. Maar waarom zou je er hartelijk voor bedanken. Zouden jullie dan geen medelijden met den zwerver hebben." „Ja, dat natuurlijk wel", luidde het gemeen schappelijk antwoord. „Juist, jullie zouden wel medelijden met den armen jongen hebben. Veel meer medelijden zelfs dan die rijke kerel, want wij vrouwen uit het volk voelen veel dieper." Zedig sloegen alle vrouwen de oogen neer, diep overtuigd van eigen fijngevoeligheid. „En toch," ging Bet door, „hoewel wij diep medelijden met den armen zwerver hebben, zou den we hem de deur wijzen. En waarom Wel, omdat wij arm zijn. Omdat onze mannen nau welijks genoeg verdienen om onze eigen kinde ren fatsoenlijk te voeden en te kleeden. Wij nemen dus geen zwerver op, omdat we arm zijn. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1930 | | pagina 2