FEUILLETON.
!([RKK!!E1W5
INGEZONDEN STUKKEN.
Officieele Berichten.
Evangelies gruwelijke zonden schuldig maakte.
Later heeft hem het berouw over de uitspattin
gen zijner jeugd even hevig gefolterd als Augus-
tinus door wroeging, over zijn jeugdzonden ge
folterd moet zijn geweest."
Op de vraag „Hoe is het mogelijk, dat Hen
drik de Cock in het goddelooze Ulrum tot be
keering kon worden gebracht wijst dan de
N. R. Courant op eenige wereldschuwe en we-
reldverachtende piëtisten te Ulrum, van wie één
Ds. De Cock flink onder handen nam. En dan
gaat de liberale schrijver aldus voort
„Spoedig zien wij den jongen prediker zich
nu met de heftigheid van den renegaat keeren
tegen de Ned. Herv. Kerk, welke hij diende.
Deze was voor hem slechts „het geraamte van
een kerk" meer en de gezangen, welke bij haar
in gebruik waren, bleken thans sireensche min
neliederen om de geloovigen van hun zaligheid
af te leiden. Ze waren niet veel beter dan het
Stabat Mater, dat „Roomsche hoerenlied". Kin
deren, welke door andere predikanten dan des
geloofsdrijvers geestverwanten gedoopt waren,
werden „den Moloch geofferd"; zijn andersden
kende ambtgenooten verschenen hem thans als
„duivelen in engelenkleed en wolven in schaaps
vacht." Zij konden, naar hij eensklaps ontdekte,
beter preeken over eten en drinken, over mooi
weer en lange dagen, over tuin- en akkerbouw,
over nieuwspapieren en oorlog dan over het
Koninkrijk der Hemelen. Naar markten en hard
draverijen gaan zij hun gemeenten voor, drin
kende en zingende tot den lichtenden ochtend zij
bezoeken, afgrijselijkste zonden zelfs de
vergaderingen van het zoogenaamde Nut van
het Algemeen. Bijna heeft De Cock het zoo erg
gemaakt als die predikant, die nog slechts en
kele weken geleden zijn vrijzinnige ambtgenooten
voorstelde als een vloekende bende. Maar zoo
was het al mooi genoeg voor een man, die in
uiterste lijdelijkheid verklaart, niet te willen, te
kunnen, te weten, te hebben of te deugen.
Geen wonder, dat een dergelijk agressief fa
natisme verbittering wekte, een verbittering,
welke de betrokkenen in hun geloovige zelfge
noegzaamheid als het martelaarschap voor de
zaak des Heeren aanvaardden."
Weet deze liberale scribent, dat niemand min
der dan professor S. D. van Veen het vonnis,
later over Ds. H. de Cock uitgesproken, onwet
tig en onrechtvaardig heeft genoemd Onwettig,
omdat het in een onvoltallige vergadering was
uitgesproken en De Cock geen enkel artikel der
reglementen had overtreden Onrechtvaardig,
omdat het geen recht kan heeten, als in een Ge
reformeerde kerk iemand om zijn verdediging
van de Gereformeerde leer in zijn dienstwerk
werd geschorst, terwijl de bestrijders dier leer
•vrij uitgingen en zelfs geprezen werden
Of is in Nederland alles geoorloofd, indien het
slechts gaat tegen een man, dien de liberale Rot-
terdamsche Courant een fanatiek dweper ge
lieft te heeten
(Overgenomen uit de Utrechtsche Kerkbode.)
Onderschrift.
Er wordt wel eens beweerd, dat de N. R. C.
altijd zoo goed bij is, maar dit geldt dan toch
zeker niet op het gebied der Kerkgeschiedenis.
Zeker is Ds. H. de Cock te Ulrum bevestigd
29 October 1829, maar Ulrum was zijn 3e stand
plaats, want hij aanvaardde het predikambt 7
Maart 1824 te Eppenhuizen, van waar hij in
1827 vertrok naar Noordlaren om na 2 jarigen
dienst aldaar te gaan naar Ulrum in 1829.
En wat verder in het overgenomen stuk staat,
laat zoo duidelijk zien uit welke pen het vloeide,
dat rectificeeren niet noodzakelijk is.
Bestudeering van de geschiedenis der Kerk
in de vorige eeuw zij ernstig aanbevolen, opdat
men door zulke stukken geen verkeerde voor
stelling krijge van de worsteling der vaderen in
de 19e eeuw, te meer, waar de N.R.C. voor ve
len ook nog uit onze kringen een blad is,
waarbuiten men meent niet te kunnen leven.
Iets, wat bevreemdt, omdat de christelijke pers
zich met alle kracht inspant om te zijn up to date.
Overigens sluiten we ons bij de vragen van
de Utrechtsche Kerkbode aan.
K. B. S.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
EEN CHRISTELIJKE VOLKSBIBLIOTHEEK
Reeds vanaf de oprichting leefde bij de Ge
reformeerde Mannenvereeniging „Dr. Herman
DE OOM UIT AMERIKA.
III.
Maar nu staan ook de drie stroopers op en
scharen zich om Leo. Een oogenblik verdwij
nen hun handen in hun zakken en een oogenblik
later flikkeren drie scherpe messen in de hoogte.
Tine is doodsbleek geworden. Elk oogenblik
verwacht ze, dat de aanval zal beginnen en
dat er bloed zal stroomen, ja misschien dooden
zullen vallen en dat alles om haar.
Een kort oogenblik denkt ze na. Dan is haar
besluit genomen. Ze verzamelt al haar krachten,
staat op en roept de mannen toe, dat ze allemaal
moeten gaan zitten. Dat zij iets heeft te zeggen.
En als aan haar verzoek is voldaan, gaat ze
naar Leo toe en zegt tegen hem
„Leo, ik kom niet naast je zitten, maar je
moogt mij aanstonds naar huis brengen. Je hebt
op dit oogenblik te veel gedronken, maar in
den grond ben je een goede kerel. En daarom
vertrouw ik je. Ik weet zeker, dat, wanneer ik
alleen met je ben, je niets zult doen of zeggen,
waarmee je mij zoudt beleedigen. Maar voor
we gaan, drink je eerst een kop koffie." En
voor de verbouwereerde en reeds half ont
nuchterde Leo iets kan zeggen, geeft ze reeds
een wenk aan Pruim om een kop koffie in te
schenken. En als het kopje leeg is, verzocht ze
den eigenaar van de herberg het nog eens te
vullen.
Een oogenblik later verzocht ze haar vrienden
Bavinck", alhier, het verlangen om te komen
tot oprichting van een Chirstelijke Volksbiblio
theek. Toen dan ook, nu anderhalf jaar geleden
namens den Kerkeraad het verzoek kwam, om
zoo mogelijk daartoe over te gaan, werd een
commissie benoemd die de plannen nader zou
uitwerken. Een groote moeilijkheid, zooals trou
wens bij elke onderneming, was de finantieele
basis, die als grondslag zou dienen, om de zaak
op te zetten en te doen voortbestaan. Besloten
werd tot uitgifte van honderd rentelooze aan-
deelen, groot 10.- met een jaarlijksche af
lossing waarvoor de Mannenvereeniging garant
zou blijven.
Gode zij dank bleken vele broeders en zusters,
overtuigd van de groote noodzakelijkheid en het
nut eener Christelijke Volksbibliotheek, bereid
dit werk te steunen door het nemen van een of
meerdere aandeelen, zoodat wij thans zoover
zijn dat met het uitleenen der boeken kan be
gonnen worden. Ons past hier een woord van
dank aan die allen, alsmede aan den Kerkeraad,
die ons de beschikking gaf over de consistorie
der Noorderkerk, om daar de boekenkast te
plaatsen en de gelegenheid opende om daar de
boeken op Woensdag- en Zaterdagavond van
79 uur uit te geven.
Zaterdag 16 Nov. a.s. zal D.V. de bibliotheek
voor het eerst open zijn. De prijs van het lid
maatschap der bibliotheek bedraagt 1.per
jaar, waarvoor men elke week een boek, dus
50 boeken, ter lezing kan ontvangen. De contri
butie is zoodanig gesteld, dat ze onder een ieders
bereik ligt, en de klacht, die wel eens gehoord
wordt, dat al wat christelijk is, altijd duur is,
hier niet van toepassing is.
Wij mogen beschikken over een aardige col
lectie nieuwe boeken van christelijke schrijvers,
die nog maar voor kort verschenen zijn, en
zullen trachten de bibliotheek met nieuwe goede
werken steeds te blijven aanvullen.
Nu is Middelburg een Christelijke Volksbi
bliotheek rijk, maar zal zij dat blijven en zal
het ideaal een Christelijke leeszaal nog eens
vervuld worden, dan moeten wij kunnen rekenen
op den steun van allen die met ons overtuigd
zijn van den verderfelijken invloed der z.g. neu
trale, in den grond niet anders dan anti-christe
lijke lectuur. Dagelijks verlaat een stroom daar
van de pers en vele onzer Gereformeerde ge
zinnen ontkomen niet aan den invloed daarvan.
Wij kunnen daartegen een dam opwerpen, door
voortaan voor ons en onze kinderen alleen
boeken te nemen uit eigen bibliotheek.
De bibliotheek is dus open op Woensdag- en
Zaterdagavond van 79 uur. Er zijn nog en
kele aandeelen van 10.in portefeuille, wie
helpt er ons van af
HET BESTUUR.
TWEETAL TE
Kralingen Dr. J. Hoek te Den Haag.
F. A. den Boeft te Amersfoort.
Heemse W. Moene te De Lier.
F. Slomp te Nieuwlande (Dr.).
BEROEPEN TE
Eindhoven A. J. Fanoy te Ferwerd.
Bolnes M. van Wijk te Oostburg.
AANGENOMEN NAAR
Groningen Dr. L. van der Zanden te Smilde.
Groote Lindt Dr. H. W. v. d. Vaart Smit te
Zuid-Beijerland.
BEDANKT VOOR
Hillegom Dr. S. P. Dee te Haren.
Nieuwerkerk (Z.) J. Snoek te
Vrijhoeve 's-Grevelduin-Capelle.
Sommige bladen berichten, dat Dr. J.
Hania van Geldermalsen, wegens ernstigen ziek
te, is verplicht emeritaat aan te vragen.
Amsterdam-Noord beraamt plannen om
te komen tot de beroeping van een 2en dienaar
des Woords.
Te Doorn is door den Kerkeraad der
Geref. Kerk, daartoe geadviseerd door de Com
missie van Beheer, besloten met ingang van 1
Januari a.s. de collecten voor de Kerk af te
schaffen. De gelden zullen alleen door vrijwillige
vaste bijdragen der leden worden bijeengebracht.
Bijna alle leden verhoogden hun bijdragen.
en vriendinnen op te staan en heen te gaan
zij volgt dan wel met Leo. Een enkele vriend
voelt daar niet veel voor, begrijpt er niets van,
waarom nu juist zoo'n drinkelap de eer moet
hebben Tine te vergezellen, terwijl hij zichzelf
daar zoo graag mee zou willen belasten, maar
een smeekende blik van het meisje doet hem
gehoorzamen.
Buiten gekomen steekt Tine Leo dadelijk haar
beide handen toe en een oogenblik later rijden
ze samen, de armen gekruist. Veel wordt er op
dien tocht niet gesproken en als er iets gezegd
wordt, is het steeds Tine, die begint. Leo, die
eenige oogenblikken geleden in de herberg nog
zoo spraakzaam was, schijnt nu met stomheid
geslagen. Eindelijk, zijn ze aan de plaats der
bestemming gekomen. Tine reikt Leo de hand
en dankt hem vriendelijk voor zijn gezelschap
en wenscht hem goeden avond. Daarna ontbindt
ze de schaatsen, stapt het erf op en een oogen
blik later valt de deur der boerderij achter haar
dicht.
En hijblijft een tijd doodstil staan. Hij
heeft er niet aan gedacht haar iets onaange
naams te zeggen of haar vrijpostig aan te ra
ken. Haar vriendelijken groet heeft hij ter nau-
wernood beantwoord
Den volgenden avond, toen de werkzaamhe
den waren afgeloopen, zag men Leo naar de
boerderij loopen en daar aangekomen vroeg hij
De boer zag hem met argwaan aan. Hij hield
Tine te spreken.
er niet van, dat iemand, die zooveel met stroo
pers omging, zijn erf met een bezoek vereerde.
Met tegenzin begaf hij zich naar de keuken
Te Baarland zal het kerkgebouw der Ge
ref. Kerk een installatie voor heeteluchtverwar-
ming krijgen, te leveren door de firma Vincent
te Schiedam.
Te Yerseke is de installatie voor de ver
warming der Geref. Kerk geleverd en voldoet
goed.
De koude winter 1929 heeft velen warm ge
maakt voor kerkverwarming, zooals te zien is
uit bovenstaande berichten.
Te Bierum (Gron.) heeft wijlen A. B.
D. aan de Geref. Kerk aldaar 1500 vermaakt.
Cand. L. Tiesinga, van Appelscha, Theol.
cand. aan de Vrije Universiteit, is door de Clas
sis Drachten der Geref. Kerken peremptoir ge
ëxamineerd en met algemeene stemmen toegela
ten tot den Dienst des Woords en der Sacra
menten. De heer Tiesinga, beroepen predikant
der Geref. Kerk te Harkema-Opeinde, hoopt in
trede te doen op Zondag 8 December a.s., na
des morgens bevestigd te zijn door Ds. S. Wou
ters, van Dronrijp.
Te Den Haag-Oost ontving de Diaconie
der Geref. Kerk op naam van Mej. A. C. een
legaat van 1000.
Voor de Kerkinstitueering op „Laakkwartier"
ontving Ds. Deddens van N. N. 250 en twee
giften van 100.
Te Utrecht is door de Geref. Kerk een
Zendingsavond gehouden, geleid door Dr. H.
Kaajan, die in zijn inleidend woord over het
Zendingsveld te Poerworedjo (Java) met vijf
hulpposten en 6 a 700 Christenen sprak.
Ds. B. Alkema, van Soest, die vroeger als
Zendeling in Indië gearbeid heeft, wees op den
band die er reeds gedurende enkele geslachten
tusschen de familie Keuchenius en Indië zoowel
als de Zending geweest is.
Ds. A. F. Keuchenius, van St. Jacobi-Parochie,
die de roeping der Kerk van Utrecht aannam om
als miss. predikant naar Poerworedjo uit te gaan,
het woord verkrijgend, zegt hoe hij in zijn uit
zending ziet de verkiezing Gods. Zijn 85-jarige
grootmoeder bad steeds, dat een harer kleinzo
nen predikant mocht worden. Spr. ziet nu op
Psalm 65 „De lofzang is in stilheid tot U" en
hij vroeg voorts dringend om gebed voor de
Zending.
Dr. C. F. Flach, geneesheer-directeur van
het Zendingshospitaal te Poerworedjo, thans
voor de derde maal met verlof in ons land wees
op de ontwikkeling van den medischen hulp
dienst der Zending sinds 1915.
De heer P. M. A. Harkema, hoofd der Chr.
Hollandsche-Javaansche school te Poerworedjo,
gaf een overzicht van den stand van het onder
wijs.
Ds. G. Renting, van Winterswijk, sprak als
voorzitter van de Deputaten voor de Zending
der Geref. Kerken in Gelderland een kort slot
woord.
Ziekenhuisbouw op het Rotterdamsche
Zendingsveld. In aanvulling op ons bericht van
eenigen tijd geleden kunnen we thans mededee-
len dat het Indisch gouvernement in principe be
sloot den bouw van een nieuw Zendings-zieken-
huis te Poerbolingo toe te staan. De kosten
daarvan worden geraamd op 240.000 waarvan
voor rekening van de Zending 60.000 zal ko
men.
Zou het verzoek van de Zending worden toe
gestaan om' ook in Tjilatjap een ziekenhuis te
bouwen, zoo zal de Zending nog 25.000 gulden
moeten opbrengen.
Bij den missionairen predikant bestaat de over
tuiging, dat ondanks dezen nieuwen last, in deze
richting moet worden gestreefd, wil men de dui
delijke roeping ten aanzien van het toevertrouw
de Zendingsveld niet verwaarloozen.
Ds. A. M. Donner te Den Haag (Valken-
boschlaan 149), herdacht 9 November dat hij
45 jaar geleden in den dienst des Woords be
vestigd werd. Zijn standplaatsen zijn geweest
Genemuiden, Assen en Amersfoort. Sinds 1927
is hij emeritus-predikant der Geref. Kerk van
Amersfoort.
Ds. J. Scholten, pred. der Geref. Kerk
te Varsseveld, herdacht 13 November a.s. zijn
25-jarigen ambtsarbeid. Na zijn opleiding aan de
Theol. School te Kampen aanvaardde hij het
ambt te Hindeloopen. In 1910 deed hij intrede
te Roden, in 1916 te Harkema-Opeinde, in 1920
te Goënga-Sybrandaburen en sinds 15 Aug. 1926
en vertelde Tine, wie haar om een onderhoud
verzocht.
„Je moogt wel voorzichtig zijn, meid, met
dien raren kerel", vond hij nog noodig haar te
waarschuwen.
„Dat zal wel afloopen, baas", stelde zij gerust.
Een oogenblik later treedt Leo de keuken
binnen. Zij ontvangt hem vriendelijk, biedt hem
een stoel aan en noodigt hem te gaan zitten.
Zwijgend voldoet hij aan dat verzoek, en
dan, terwijl zij daar met z'n tweeën in de keu
ken zijn, volgt een langdurige stilte.
Hij kijkt voor zich, draait z'n pet in z'n han
den heen en weer en weet blijkbaar niet, hoe
hij het gesprek zal aanvangen.
„Wel, Leo, wat kom je doen helpt einde
lijk Tine, nadat de stilte wel wat drukkend wordt.
En dan heft hij langzaam het hoofd op en
zachtjes begint hij te praten, alsof hij het tegen
zichzelf heeft
„Tine, het spijt mij zoo heel erg, wat er gis
teravond gebeurd is. Wat ik in de herberg te
gen je gezegd heb, weet ik niet meer, maar het
zal wel iets heel leelijks geweest zijn. Als ik
dronken ben, schijn ik altijd van die liederlijke
taal uit te slaan. En dat ik nu - net jou moest
beleedigen, dat spijt mij het allerergst. Had ik
één der andere meisjes uitgescholden, dan had
me dat niet zooveel kunnen schelen, want ik
weet, dat die achter mijn rug allerlei kwaads
van me vertellen en mijn zonden erg overdrij
ven, maar jij ben altijd vriendelijk tegen me. En
daarom heb ik veel spijt, dat ik iets deed, wat
jij onaangenaam moest vinden. En nu kom ik
hier om te vragen, of je mij vergeven wilt."
is hij aan zijn tegenwoordige gemeente verbonden
Huwelijkscollecten.
In ons Diaconaal Maandblad gevonden de
volgende vraag met antwoord
„Is het eisch van ons beginsel, dat de
opbrengst van alle in één week gehouden
armencollecten in één som in de Kerkbode
gepubliceerd worden, of kunnen zij ook af
zonderlijk vermeld worden b.v. zoo, dat
Zondagsche collecten in één bedrag en de
collecten bij huwelijksbevestigingen per hu
welijk vermeld worden."
„Algemeen wordt het wenschelijk geoor
deeld de collecten niet per huwelijksbevesti
ging te vermelden, daar zoo de zonde der ijdel-
heid in de hand wordt gewerkt."
Willen onze Zeeuwsche Diakenen zich ook
eens uitspreken over vraag en antwoord, want
menigmaal hooren we klagen bij zulke collecten
niet over „zonde der ijdelheid" maar wel der
schrielheid bij alle uiterlijk vertoon voor het
overige. Gelukkig, er zijn in alle kringen uitzon
deringen.
K. B. S.
VERGADERING van den Kerkeraad (breed).
Middelburg, 14 November 1929.
Praeses Ds. D. Scheele.
Aanwezig 36 broeders.
Opening als gewoon.
Notulen gelezen en vastgesteld.
Ingekomen stukken een aanvrage om steun,
verwezen naar de desbetreffende commissie.
Woensdagavondcommissie een doopaanvrage
toegestaan een aangevraagde attestatie toege
staan een ingekomen attestatie aanvaard.
De bespreking der groslijst voor ouderlingen
en diakenen wordt voortgezet.
Besloten wordt art. 8 van de regelingen van
kerk en diaconie zoo te wijzigen dat de dienst
tijd voor de ouderlingen en diakenen van vier
op vijf jaar wordt gebracht.
De volgende dubbeltallen voor de verkiezing
van drie ouderlingen worden vastgesteld K.
Davidse, Schoorsteenvegerssingel Q 80 J. Hage,
L. Noordstraat L 131 B. H. Lavooy, Heeren
gracht M 36a J. v. Maldegem, Noordweg S222;
K. Schout, N. Vliss. weg E 68 Ch. Suurmond,
Noordweg R lb en voor diakenen P. Izeboud,
Noordsingel S 185 L. Janse, L. Noordstraat D
70 P. Kleijn, Noordweg R 29a en L. J. Lo-
rier, Seisweg R 136.
De gemeente zal op Maandag 25 Nov. a.s.
des avonds om 8 uur in de Gasthuiskerk in de
gelegenheid worden gesteld uit de genoemde
dubbeltallen een keuze te doen. Zij die des
avonds verhinderd zijn worden des middags van
half één tot twee uur daartoe in de gelegenheid
gesteld.
Rondvraag. Dankzegging. Sluiting.
28 Nov. a.s. Sectie. 12 Dec. breed.
De Kerkeraad.
De classis Zierikzee zal D.V. vergaderen op
Woensdag 11 Dec.
Namens de roepende Kerk,
Dr. J. VAN LONKHUIJZEN, praeses.
D. MULDER, scriba.
Zierikzee, 13-11-'29.
KORTE NOTULEN van de Classis Mid
delburg, 13 November 1929.
Namens de roepende kerk van Veere opent
Ds. P. van Strien de vergadering, laat zingen
Ps. 89 1, leest 2 Corinthe 4 en gaat voor in
gebed.
De credentialen worden nagezien door
Ds. A. Koning en br. J. de Voogd.
Alle kerken zijn wettig vertegenwoordigd.
De kerken van Grijpskerke, Serooskerke, Dom
burg en Westkapelle hebben een instructie. Mid
delburg zond een secundus.
In het moderamen nemen zitting Ds. M.
Vreugdenhil, praeses Ds. J. E. Visser, asses
sor Ds. P. van Strien, 1ste scriba Ds. D.
Scheele, 2de scriba.
De praeses wenscht de kerken van Domburg
en Westkapelle geluk met het bedanken van
Ds. J. E. Visser voor het beroep van Metsla-
wier-Niawier betreurt het dat Ds. Dijkstra en
Ds. Wurth zullen vertrekken uit de classis.
Ds. Scheele leest de notulen der vorige ver
gadering voor, welke worden goedgekeurd.
Ingekomen stukkena. acta van de Partic.
Synode van Overijsselb. schrijven van br. J.
B. te A. dat zal worden beantwoord.
Grijpskerke en Serooskerke verkrijgen elk 3
Dadelijk stak het meisje hem de hand toe.
„Leo, ik heb je al lang vergeven, maar mag
ik je nu een vraag doen
„Ga je gang."
„Zal je heusch niet kwaad op mij worden
„Neen, jij kunt alles tegen me zeggen."
„Welnu dan. Je zei zooeven, dat als je dron
ken bent, je altijd liederlijke taal spreekt. Maar
waarom houd je dan niet op met drinken
Vroeger was je algemeen geacht. Ieder vond je
een goedigen, vroolijken jongen. En nu hoor ik,
dat je dikwijls dronken bent. Waarom breek
je toch niet met die slechte gewoonte?"
„Dat heb ik al zoo vaak geprobeerd, maar
telkens val ik weer in het oude kwaad."
„Weet je nog wel Leo, dat we vroeger samen
in dezelfde klasse op school zaten Weet je
ook nog wel, dat we zooveel van meester Mul
der hielden en dat hij zoo mooi bijbelsche ge
schiedenis kon vertellen Herinner je je nog wel,
dat hij vlak voor we de school voor goed ver
lieten nog vertelde van den verloren Zoon. Hoe
hij ons ernstig waarschuwde om de eerste stap
op den weg der zonde te mijden Maar ook
wat we moesten doen, als we eens kwamen te
vallen
Dat we ons dan ernstig moesten voornemen
om niet meer te zondigen, maar daarbij niet te
veel op onszelf moesten rekenen, maar aan God
vragen, of Hij ons bewaren wilde en Hij onzen
wil wou sterken om het goede te doen en het
kwade te haten
(Wordt vervolgd)