FEUILLETON. Officieele Berichten. heel den mensch en over heel zijn activiteit en over heel de menschheid. De Schrift staat bo ven verstand en wil, hart en geweten, haar ge zag is absoluut, wijl goddelijk. Daarom kan en mag er met de Schrift ook nooit en in geen enkel opzicht, gemarchandeerd en daarom mag en moet de prediker ook vragen een onvoor waardelijk buigen voor het, met goddelijk ge zag tot den mensch komend, Schriftwoord. B. o. Z. LE C. KERK EN CULTUUR. VI. Er zijn terreinen, die altijd tot schade zullen zijn van Gods Kerk. In dit verband wensch ik te wijzen op dans en tooneel. Ik kan niet beter doen dan te herinneren aan den brief van Ds. Merkelijn, waarin het gevaar van het dansen, zoo scherp mogelijk geteekend werd. Deze brief kwam voor in onze Kerkbode van 4 October j.l. Hetzelfde leege leven vinden wij ook hier. Wat Ds. Smelik schreef in zijn „Door de bran ding" ten opzichte van het dansen, is volkomen waar. Wat wordt in onze kringen daar soms makkelijk over gesproken, waardoor steeds meerdere jonge menschen leeren dansen, meestal nog in het geheim, om straks voorgoed, indien zij er niet mee breken, te gaan wandelen op het pad der zonde. Onze dansen zijn door en door onzedelijk en voeren naar het verderf. De Kerk heeft in dezen een geweldige roeping. En waar het steeds meer gewoonte gaat wor den ook ten opzichte van het tooneel wat an ders te gaan denken verdedigers opstaan voor het tooneel, lijkt het mij niet ondienstig te wij zen op wat Dr. K. Dijk eens schreef „Mag ik hier herinneren aan een woord van wijlen Dr. de Moor „Ik behoor tot die ouderwetsche, weinig ver lichte menschen, die niets moeten hebben van het tooneel en een groot gevaar zien in het pro- pageeren van de gedachte, dat wij ook dit ge bied zoogenaamd hebben te veroveren voor het Christendom. Ik denk, dat het precies an dersom zal gaan en het tooneel heel wat Chris tenen groote schade zal doen en juist hen ver overen zal voor de wereld, als God het niet verhoedt." En Dr. de Moor was toch op het terrein van de kunst geen vreemde. Waarlijk, ik zeg deze dingen niet om te vitten. Maar de ervaringen, die wij in ons pastoraal werk opdoen, dringen ons onze vereenigingen toe te roepen van al deze wegen terug te kee- ren. En onze ouders hebben mede te werken. Ik ben het zoo eens met wat Mevrouw Havelaar- van Beeck Calcoen schreef in het nummer van „Opgang", dat handelde over onze verhouding tot het tooneel„dat het tooneel te mij den een offer is, dat de geloovige te brengen heeftEn dat niet aarzelend, niet zuchtend, maar, omdat, als de vrede, die alle verstand te boven gaat, in onze harten gekomen is, wij aan al dat andere geen behoefte hebben. Onze visie op deze dingen is zoo geheel anders geworden. En nu zal men mij wel tegenspreken, men zou mij willen toevoegen„Wien maakt gij uzel- ven?" Maar God weet, dat ik mij niet beter acht, dan diegenen, die meenen, dat die wereld- sche dingen ons leven kunnen en mogen verrij ken, maar toch roep ik het hun toe gij verliest tenslotte meer dan gij wint. Gij loopt gevaar, omdat de wereld u tot de haren gaat rekenen, ge wordt door hen, bij wie gij thuis hoort, ver keerd beoordeeld, gij brengt anderen, die naar u zien op wegen van verleiding en ik kan het niet anders zien uw zieleleven moet er on der lijden. Want immers, wanneer Hij, naar Wiens naam gij genoemd zijt, iets voor u is, dan moet Hij ook alles voor u zijn, en dan hebt ge geen tijd voor andere, geen tijd om met den dimstok na te meten, hoeveel er wat de we reld aan schoons biedt kan blijven staan en hoeveel gij er af moet knippen, eer het voor u pasklaar is te maken. En waar niemand onzer zichzelven leeft en niemand zichzelven sterft, daar blijft tenslotte nog deze vraag waardoor en door wien wordt in de sombere tijden, die wij beleven, de Kerk des Heeren gebouwd, door hen, die zoo ver mogelijk met de wereld meegaan, of door hen, die de lijnen strak trekken, desnoods ten koste van eenige, wellicht zware offers?" Alles ter eere Gods kan worden een doel- waardoor wij onze lusten wenschen te streelen en onze begeerten te bevredigen. Nooit genoeg kunnen wij rekenen met het feit der zonde en het ten deele kennen. Tot DE OOM UIT AMERIKA. I. De menschen schudden meewarig het hoofd, toen Tine Boone en Leo Kardoes in het huwe lijksbootje stapten. „Als dat goed gaat, gaat er meer goed", meenden sommigen. „Arme Tine, wat is dat schepsel diep te be klagen," verkondigden anderen. „Toch wel een knap stel", bracht een opti mist in het midden. Ja, een knap stel was het zeker. Beiden za gen ze er kern gezond uit en waren flink en fier van leden. Als men ze op den dag van hun huwelijk gearmd zag loopen, beider gezicht stra lend van geluk, zou men dan ook niets begrij pen van de sombere profetieën van de meeste toeschouwers. Als men althans niet wist, wat er aan het huwelijk was voorafgegaan Tine Boone was altijd een aardig meisje ge weest van haar prille jeugd af. Reeds vroeg had ze haar ouders verloren, maar doordat ze lichamelijk sterk en van goeden wil was, had het haar weinig moeite gekost om een plaats te krijgen als dienstbode bij boer Jopse. Reeds spoedig stond ze bij Jopse en z'n vrouw hoog aangeschreven. En dat was ook geen wonder, want Tine was ijverig en handig. En daarbij had ze een heerlijk humeuraltijd opgeruimd, bekeek ze altijd de dingen van de zonnige zijde. 's Heeren gemeente behooren vraagt dikwijls opoffering en deze zullen wij moeten aanvaar den, zal de cultuur ook ons niet afvoeren Be hoort het ook niet tot het cultureele leven onzer dagen, dat de gezinnen moeten beperkt worden en dat openlijk wordt gepropageerd voor de Sanitaswinkels, een pest voor ons volksleven Is er geen vrees en geen stille fluistering, het dringt ook bij u door Het mag geen vraag zijn, hoever kunnen wij gaan, maar hoe zullen wij zijn een stad op een hoogen berg, die haar licht werpt over alle le vensterreinen. Daarom is voortdurende voorlichting noodig door middel van het Woord om het cultuur vraagstuk te benaderen. Dat Woord blijft in eeuwigheid. De cultuur zal vergaan, Sprengler predikte het in zijn „Un- tergang des Abendlandes", Dostojewski profe teerde „het einde der wereld" zij mogen door nadenken tot deze gedachte gekomen zijn, de Schrift echter geeft alleen een recht inzicht in de toekomst, in het hoe en waarom. Wat zich tegen God verheft, moet vallen. Alleen Gods genade doet leven en Hij zal triumfeeren over alles alle dingen zullen Hem onderworpen worden. De christen mag zich niet door de cultüur laten beheerschen, omdat hij een burger des hemels is, daarom heeft hij de wetten van dat Koninkrijk in te dragen in dit aardsche leven. Heeft de christen, heeft de Kerk daartoe de kracht Alleen, als er is een waar christelijk leven, levend contact door het geloof met Christus. Moge dan de Kerk vernieuwend en heiligend optreden in wat de cultuur ons biedt, vasthou dend aan de woorden, waarmee Da Costa zijn „Bezwaren tegen den Geest der eeuw" eindig de „Laten wij Christenen zijnBidden wij daartoe om geloof, om liefde, om nederigheid, om ijver, om zelfverloochening, om heiliging, om moed, om standvastigheid, om ver trouwen, om den Heiligen Geest. Het is vooral in dagen, als wij thans beleven, dat de geloo- vigen worden opgeroepen met de woorden van den ProfeetDe Verstrooier trekt tegen uw aangezicht, bewaart de vesting, bezichtigt den weg, sterkt de lendenen, versterkt de kracht zeer." De Kerk trede met brandende lampen den Bruidegom tegemoet. Middelburg. SCHEELE. VERGADERING der Classis Tholen op Woensdag 13 November 1929 des voorm. om 9 ure, in het vergaderlokaal te Bergen op Zoom. Agenda 1Opening der vergadering door den praeses 2. Nazien der Credentiebrieven en instruc- tiën. 3. Vaststellen moderamen. 4. Lezen en vaststellen der notulen. 5. Zaken uit de notulen. 6. Ingekomen Stukken. 7. Behandeling instructiën. 8. Rapporten. 9. Rondvraag naar art. 41 en zoo noodig art. 43 D.K.O. 10. Benoeming deputaten. 11Aanvrage en vaststelling vacaturebeurten 12. Rondvraag. 13. Lezen persverslag. 14. Vaststelling aanvang volgende vergade ring en sluiting. Mede te brengen collecten a. voor de Theol. School b. voor Hulpbeh. Kerken. Op last der Classe, E. TANGE, Scriba. Rilland-Bath, 29 Oct. 1929. KORTE NOTULEN der vergadering der classis Goes, 24 Oct. '29. 1. Namens de kerk van Yerseke opent Ds. B. Meijer de vergadering. 2. Nadat de credentiebrieven zijn nagezien en gerapporteerd is, dat alle kerken wettig ver tegenwoordigd zijn, wordt de vergadering ge constitueerd Ds. C. Vonk, praeses Ds. E. Beukema, assessor Ds. Joh. Booy, scriba, na dat nog de kerk van Nieuwdorp deelneming is betuigd met het overlijden van haar em. die naar Ds. G. Doekes, die bij dezen nog eens her dacht wordt. 3. Examen van den heer M. B. van 't Veer, Daarbij was ze strikt eerlijk, zoodat men steeds op haar woord kon bouwen. Toen Tine de twintig jaar naderde, was er dan ook menige jonge man, die haar gaarne z'n meisje had willen noemen en meer dan een had dan ook reeds aanzoek om haar hand gedaan. Maar Tine had met alle mogelijke vriende lijkheid telkens meegedeeld, dat ze zich nog veel te jong voelde om nu reeds een keuze voor haar leven te doen. Maar niettegenstaande dat alles bleef zij in het gezelschap van jongelui altijd het middel punt der belangstelling van het mannelijk ge slacht vormen. Ook 's winters, als er ijs was. Dan werden er door de jongelui uit het dorp vaak lange toch ten georganiseerd, waaraan zoowel jongens als meisjes deelnamen. Had men den wind in den rug, dan reed ieder meestal zelfstandig. Immers zelfs de zwak ste rijders konden dan nog gemakkelijk voort. Wanneer echter de wind tegen was, dan achtte iedere jongeman het een aangename plicht een meisje uit te kiezen en haar te helpen de elementen te trotseeren. Weer is het winter. Eenige dagen achter elkaar heeft het fel gevro ren. Het was zelfs zóó koud, dat menig gerou tineerd schaatsenrijder liever bij de kachel bleef dan zich bloot te stellen aan den scherpen Oos tenwind. Vandaag echter is de wind gaan lig gen. De zon schijnt heerlijk. Het is bladstil en het ijs spiegelglad. Geen wonder dus, dat groote drommen schaat senrijders van de kostelijke gelegenheid profi- teeren om „eens uit te vliegen". Ook Tine is Theol. Cand. predikatie over 1 Cor. 1: 2629; Exegese O. T. Jesaia 42 N. T. Joh. 3 Dogma tiek de candidaat wordt met algemeene stem men toegelaten. 4. De notulen worden gelezen en vastgesteld. 5. Benoemingen naar art. 7 der huishoude lijke regeling geschieden de broeders worden gecontinueerd. 6. De collecten worden geïnd. 7. De acta der Partic. Synode leveren gene bespreking op. 8. Vacaturebeurten's-GravenpolderDs. Koolstra Ds. Meijer Ds. Scheele Wemel- dinge Ds. Booy, Ds. Koolstra, Ds. Meijer, Ds. Scheele Wolfaartsdijk Ds. v. d. Veen, Ds. C. Vonk. 9. Ds. A. Scheele doet eenige mededeelingen over de Zending. 10. Bij de rondvraag naar art. 41 vraagt de kerk van K. toestemming voor haar Diaconie, om, met het oog op een bijzonder, bekend ge val, finantieelen steun te vragen. Deze wordt gegeven. 11De kerk van W. zegt dank voor den ont vangen steun. 12. De kerk van N. brengt ter sprake de em. uitkeering aan Mevr. Wed. G. D„ waar over eene welwillende beslissing wordt geno men. 13. De voor de Jan. vergadering te storten collecten Theol. School, Hulpbeh. Stud., Zen ding onder de Joden. 14. Roepende kerk: Baarland; volgende vergadering vastgesteld op 16 Jan. '30, 10 uur. 15. De korte notulen worden gelezen en vastgesteld. 16. Na dankzegging sluit de voorzitter de vergadering. Op last der classis, Ds. E. BEUKEMA, h.t. ass. AGENDUM voor de Vergadering der Classis Middelburg op Woensdag 13 November 1929 in de Gasthuiskerk te Middelburg, aanvang 9Yi uur- 1. Opening. 2. Nazien der Credentiebrieven. 3. Samenstelling van het Moderamen Prae ses Ds. M. VreugdehilAssessor Ds. J. E. Vis ser le. Scriba Ds. P. van Strien 2e. Scriba Ds. D. Scheele. 4. Ingekomen Stukken. 5. Rapporten: (o.a.) tucht over Doopleden en kerkelijke behandeling bij gedwongen hu welijken. 6. Instructies. 7. Benoemingen naar Art. 9 H. R. 8. Rondvraag. Art. 41 D.K.O. 9. Aanwijzing roepende Kerk. 10. Rondvraag. 11. Lezing der Korte Notulen. 12. Sluiting. Namens de roepende Kerk van Veere, Ds. P. VAN STRIEN, Praeses. H. LUIJK, Scriba. Veere, 30 Oct. 1929. N.B. Inning bijdrage voor Noord-Brabant, Limburg en Rijn Pruisen en Westfalen. Overzicht Vlissingen over de maand October. Met attestatie vertrokken naarSemarang Cornelis van Kerk en Johanna Baarschers Ant werpen Cornelia Fröberg, geb. Puype Colijns- plaatJacoba Karman. Met doopattest naarHelder Cornelis Pley- te Nijmegen Johanna H. W. v. Limburg Ant werpen A. M. Fröberg Maasland Philippus Lock Batavia Egbert Bogerd. Met doopatt. gekomen vanNieuw Helvoet Pieter Cornelis Spingbroek (Zeevaartschool) WatergraafsmeerJan Coenraad v. d. Hilst (Noord-Brabant) TholenPieter de Heer (Zeevaartschool) Leiden Nicolaas Valentgoed (Bomvrije Kazerne). Gedoopt6 Oct. Adriana Maria de Wolf, Hendrik Landman, Aaltje Hendrika Lootsma, 20 Oct. Jansje Trijntje Blaauw, 27 Oct. Cor nelis Jacobus Roose. Belijdenis des geloofs afgelegd doorMartina Roose, geb. Boogaard (27 Oct.). GetrouwdMarinus Theune en Levina Cor nelia Stroo (25 Oct.). OverledenWed. J. Koster, geb. v. Leersum, 85 jaar Johan Hendrik Steketee, 7 maanden. Zich onttrokken aan het toezicht der Kerk Jannetje van Beers, geb. de Ridder. CollectenTheol. School 80.62 Emeriti 69.125 Huwelijk 25 Oct. 34.52 Deurbus sen 11.34 Catechisatiebus 28.54. met verscheidene andere meisjes en een even groot aantal jongens er op uitgetrokken. Den geheelen middag hebben ze gereden. Nu begint het avond te worden en zijn ze op de terugreis. Haast behoeven ze echter niet te maken, want het maantje staat helder aan den hemel en zorgt er wel voor, dat het niet donker wordt. Heerlijk zwieren ze over de gladde vlakte totop eens Tine komt te vallen. In een oogenblik is ze omringd door verschillende vrien den, die haar gaarne de hand toesteken om haar op te helpen. Lachend weert Tine echter al die gedienstigheden af en in een ommezien staat ze weer overeind. Maar verder kan ze niet, want haar schaats is stuk. Geen nood echter Anke Scheltens verstaat immers uitstekend de kunst zulke voorwerpen te herstellen. Anke zet echter een bedenkelijk gezicht. „De toestand is ern stig". zegt hij. „Een rustig onderzoek is noodig om de diagnose vast te stellen". Dan kijkt hij rond. „We zijn vlak bij de herberg van Pruim la ten we daar een kop koffie drinken", stelt hij voor, „dan kan ik in dien tijd de patient gene zen." Een oogenblik later is de gansche schare bij Pruim te gast. Onder vroolijk gelach bestelt de één een kop koffie, de andere chocola, een der de limonade. Er zijn er ook een paar, die mee- nen, dat een glas ijskoud bier de meest te ver kiezen drank is. En ondertusschen gaat de „dokter" aan 't werk, om de gebroken schaats te repareeren. Enkele jongelui manen hem aan niet al te veel spoed te maken. Hoe langer de operatie duurt, Ontvangen collecten voor de Hulpbehoevende Kerken in de Provincie van de Geref. Kerken in de classis Middelburg Arnemuiden 25.10 Domburg 10.08 Ga- pinge 8.36 Grijpskerke 26.07 Koudekerke 21.16 St. Laurens 15.60 Meliskerke 14.48; Middelburg 132.50 Oostkapelle 12.65 Serooskerke 32.76 Souburg 32.19 Veere 18.46 Vlissingen 72.73 Vrouwepolder 13.46 Westkapelle 6.91. Ondergeteekende bericht hiermede aan de Kerken in de classis Middelburg, dat hij D.V. Donderdag 7 November zitting zal houden in de consistorie der Noorderkerk, des voormiddags van 1112 uur tot het in ontvangst nemen van de collecte voor de Theologische School. De classic. Correspondent, S. DEN HARTIGH. Middelburg, 1 November 1929. VERGADERING van den Kerkeraad (Smal). Middelburg, 31 October 1929. Praeses Ds. D. Scheele. Aanwezig 24 broeders. Opening als gewoon. Notulen vorige vergadering worden gelezen en vastgesteld. Ingekomen stukkenJaarverslag van den arbeid onder de Visschers „Bethsaida" verwezen naar het archief een schrijven van het Chris telijk Nationaal Vakverbond, om zijn actie in het gebed te gedenken, daaraan zal worden vol daan drie aanvragen om steun verwezen naar de desbetreffende commissie een schrijven in zake een dooplid van de kerk te R. voor ken nisgeving aangenomen twee classicale rappor ten, die een onderwerp van bespreking zullen uitmaken bericht ingekomen van een legaat groot 456.40 voor onze Zending van een overleden zuster, wat dankbaar wordt aanvaard. Woensdagavondcommissie Drie aangevraag de attestatiën en twee doopattesten toegestaan, drie ingekomen doopattesten aanvaard, een doopaanvrage toegestaan. Sectierapportendrie doopleden zullen on der het opzicht der jeugdouderlingen worden gesteld. Een lid heeft zich onttrokken aan het opzicht der kerk. Volgende week breed. Rondvraag. Dankzegging. Sluiting. De Kerkeraad. BEROEPEN TE MusselCand. J. Tijmes te Hoogeveen. Hillegom Dr. S. P. Dee te Haren. Waddingsveen W. J. Smidt te Dwingeloo. Steenwijk Th. Delleman te Giessen O. en N. Kerk. Moerdijk Cand. M. P. Feringa te Utrecht. Nieuwe Pekela J. C. Haartsen te Driesum. Nieuwerkerk a. d. IJssel (als dienaar des Woords) J. Versteegt, thans voorganger aldaar. AANGENOMEN NAAR KatendrechtDr. G. B. Wurth te Souburg. Schoondijke Cand. D. J. de Vries te Ermelo. StadskanaalCand. A. Schouten te Aalten. BEDANKT VOOR LutjegastCand. D. J. de Vries te Ermelo. Door de Classis Goes is praeperatoir geëxamineerd dhr. M. B. van 't Veer, Piccardt- straat, Goes en met algemeene stemmen beroep baar gesteld. Cand. Joh. G. Lensink hoopt Zondag 12 Januari 1930 in den namiddagdienst intrede te doen als predikant der Geref. Kerk van Glaner- brug (O.), na des morgens bevestigd te zijn door Ds. A. Schouten, van Aalten. Kerkinstitueering. Te Batavia is dan nu de Maleische Gereformeerde Kerk geïnstitueerd. Het Kerkblad van de Geref. Kerken in Ned.- Indië herinnert eraan, dat de Hollandsche Ge ref. Kerk te Batavia sinds tientallen jaren onder de inlandsche bevolking aldaar Zendingsarbeid heeft verricht. De vroegere predikanten Haan en Husing dienden Batavia's Kerk ook in dezen missionairen dienst. Later is Ds. L. Tiemersma beroepen als tweede predikant van Batavia met de bijzondere opdracht om haar Zendingswerk te verzorgen. Van 19121921 heeft Ds. Tie mersma in dezen arbeid gediend. hoe langer dit gezellig samenzijn kan rekken. Tine verzoekt echter aan Anke zich aan al die opmerkingen niet te storen. „Maar dat behoef ik eigenlijk ook niet te vragen", voegt ze er aan toe, „ik weet, dat je een knappe dokter bent en de patient dus in den kortst mogelijken tijd weer op den been zult helpen." Bij 't hooren van dit compliment, acht Anke het z'n plicht om een potsierlijke buiging te ma ken, hetwelk weer groote vroolijkheid tenge volge heeft. Zoo vliegt de tijd om en als eindelijk de schaats gereed is, vindt de heele schare het jam mer, dat men nu wel weer verder moet trekken. Plotseling hoort men luid gezang uit schorre kelen. De deur wordt opengeworpen en vier jonge mannen komen met veel lawaai binnen. Het gezelschap, dat reeds aanwezig was, heeft thans spijt, dat ze niet eerder vertrokken zijn, want ze weten vooraf, dat de nieuwelin gen hun vreugde zullen bederven. Drie der pas aangekomenen staan al buiten gewoon ongunstig bekend. Ieder uit de beurt kent ze en schuwt ze. Werken doen ze wei nig, maar drinken des te meer. Hoe ze steeds aan geld komen om hun verteringen te betalen is voor menigeen een raadsel. Sommigen, die ze meer van nabij kennen, weten echter een op lossing van het raadselin den jachttijd trekken ze er 's avonds op uit en schieten ze hazen en patrijzen. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1929 | | pagina 2