lllflipiffllHWS |fc»j - FEUILLETON. Vaders Verjaardag. Ofïicieele Berichten heeft Mozes, nu groot geworden zijnde, gewei gerd een zoon van Farao's dochter genoemd te worden,verkiezende liever met het volk van God kwalijk gehandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben, achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijk dom te zijn, dan de schatten in Egypte want hij zag op de vergelding des loons. De Egyp tische wijsheid en cultuur moge ook voor Mo zes van het grootste belang zijn geweest, zijn vorming ook van beteekenis voor zijn toekom stige roeping als het er op aankomt, laat hij dat cultuurleven varen door zijn levenskeuze. Hier ligt de lijn voor de Kerk aangegeven. Het cultuurleven is veelzins in handen van degenen, die met God en Zijn Woord niet re kenen. De vragen, die zich in het leven voordoen, worden opgelost bij het licht der menschelijke rede, met de bizondere openbaring wordt niet gerekend. Getornd wordt aan de grondslagen van recht, maatschappij, overheid, gezin, huwelijk en op voeding. De kunst, denkt aan onze litteratuur, predikt een godsdienst dezer aarde in de schoonste vormen worden soms de gruwelijkste zonden uitgebeeld en openlijk goedgekeurd. Wat pikant is, de volle schouwburgen en bioscooptheaters zeggen het ons, trekt publiek. In de techniek zit de mensch op den troon. Wie erkent de uitvindingen als gaven Gods Wie sprak in deze week van de Edison's fees ten over den Schepper Negatief kan de kerk tegenover dit alles niet staan, dan zou zij haar roeping niet verstaan ook positief heeft zij te arbeiden, zal zij haar kracht op het volksleven niet steeds meer ver liezen. Van de resultaten der wetenschap mag zij dankbaar gebruik maken, maar getoetst aan Gods Woord. Daarom danken wij God voor onze beide Hoogescholen. Spreekt de wetenschap van evolutie, dit zij voor de kerk geen reden zulk een hypothese te aanvaarden. Wil men de menschelijke rede doen zegevie ren, de kerk stelle er tegenover Gods openba ring in Christus Jezus. Marchandeeren met beginselen, al moet na tuurlijk van alles geen beginsel gemaakt worden, verzwakt de kerk. Gebruikt men de gaven der techniek (welk een vruchten kan de radio afwerpen voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk) voor de zon- dedienst, de kerk doe haar vermaning hooren. Tegen de sportverdwazing en de uitwassen der mode getuige de kerk, door middel der huis gezinnen. Laat het niet zijn eerst veroordeelen en dan langzaam volgen. Altijd blijft voor Gods ^gemeente gelden, wordt der wereld niet gelijk vormig en dat de gevaren hiervoor aanwezig zijn, niemand onzer zal het durven ontkennen. Natuurlijk mag de kerk de cultuur niet enkel tot zonde rekenen, maar wel heeft zij ten op zichte van het cultuurvraagstuk zuiver te onder scheiden. Een Christelijke cultuur is dan alleen moge lijk, indien Christus Koning is in ons hart en daarbij dringt de vraag op, of wel alle terreinen' door ons kunnen betreden worden Middelburg. SCHEELE. BEROEPEN TE Groningen L. v. d. Zanden te Smilde. Serooskerke L. Oranje te Laren. Nieuwerkerk (Z.) J. Snoek te Vrijhoeve-Capelle. Haulerwijk J. Dijkstra te Grijpskerke. Alteveer Cand. M. P. Feringa te Utrecht. BEDANK TVOOR Lemmer B. Bouma te Dirkshorn. SteenwijkS. Neerken te Ulrum. Sassenheim. Ds. P. D. Kuiper, bevestigd door zijn vader Ds. L. Kuiper van Kampen met eene leerrede over Jesaja 25 68 deed intrede met eene predicatie over 2 Corinthe 12 10 „want als ik zwak ben, dan ben ik mach tig." IV. De officier had den- woesteling willen grijpen om hem in verzekerde bewaring te stellen, tot de militaire rechter hem zou straffen voor z'n oneerbiedig gedrag. Maar Renard Loubert had den officier in enkele woorden verteld van den dood van Gerard Bouché en van de krankzin nigheid van de moeder van André. Toen was er iets zachts gekomen in de harde oogen van den meerdere en hij had getracht met zachte woorden den jongeling te kalmeeren. Maar deze had niet eens de moeite genomen om te luisteren. Met het geweer in de vuist stond hij te loeren of er ook een Duitscher was, die het zou wagen uit de tegenover hem liggende loopgraaf, zich bloot te geven „Weet je welke datum het morgen is, Lou bert vroeg André aan z'n vriend. „Welken datum", luidde het antwoord. „Weineen, kerel, wat weet je hier op het slag veld van datums. Ik weet nauwelijks wat voor jaargetijde het is." „Het is morgen 30 Augustus. Morgen is het een jaar geleden, dat die vervloekte moffen mijn broer hebben vermoord en m'n moeder krankzinnig hebben gemaakt. Maar ik heb hen gewroken Heb ik ze niet gewroken, Loubert? Zeg nu heb ik ze niet gewroken „Ja", luidde het antwoord. „Je hebt heel wat leed uitgestort in het gezin van menig braven Duitscher." „Brave Duitschersluidde het hoonend antwoord. „Brave Duitschers Die zijn er niet. Het zijn allemaal moordenaars. Ja, ik heb hen gewroken, maar nog lang niet genoeg. En mijn Cand. A. J. Boss, van Zwolle, werd in het vriendelijk houten kerkgebouw te Mariën- berg (O.) door Prof. Dr. J. Ridderbos in het ambt bevestigd met een predikatie over Jesaja 6 18. In het namiddaguur begon de nieuwe Dienaar des Woords in het midden der Ge meente zijn arbeid met een predikatie over Hand. 8:35, daarbij de volgende vragen beant woordende 1. door wien spreekt Filippus 2. tot wien spreekt hij en 3. over wien spreekt hij? Te Medemblik is vanwege de Geref. Kerk een Evangelisatiegebouw aan de Meer- laan geopend, in hoofdzaak voor de Zuiderzee- werkers. Achtereenvolgens werd het woord ge voerd door Ds. S. de Vries, van Medemblik Ds. H. J. Heida, van Vlaardingen, en Ds. J. H. Rietberg, van Maassluis, het Alg. Geref. Zuider- zee-Comité vertegenwoordigend ouderl. J. Bos, namens den Kerkeraad en ouderl. J. Mulder, namens de Commissie voor Evangelisatie. Hoek van Holland. D.V. Dinsdag 29 Oc tober a.s. zal het 40 jaren geleden zijn, dat de Geref. Kerk alhier geïnstitueerd is, en de ambten zijn ingesteld. In 1878, als Evangelisatiepost van het Britsch en Buitenlandsch Bijbelgenootschap ter bearbeiding van de arbeiders welke aan den Nieuwen Waterweg in keeten woonden, geko zen, werd in 1887 deze arbeid overgenomen door de afd. Zuid-Holland der Vereeniging voor Inwendige Zending van de toenmaals Chr. Geref. Kerk, voor welke Vereeniging de heer C. H. Ph. Krohne, candidaat aan de Theol. School te Kampen, hier als missionair Dienaar begon te arbeiden, om na de institueering in het najaar van 1889 als haar eerste Dienaar des Woords bevestigd te worden. Vervolgens dienden deze Kerk Ds. G. L. Go- ris van 18921906 Ds. J. van Haeringen van 19061918 beiden zijn reeds overleden Ds. R. Koolstra van 19191926, terwijl sinds Maart van dit jaar Ds. D. Bremmer hier als Dienaar des Woords arbeidt. Te Werkendam ontving de Geref. Kerk van een broeder een schenking van 300 tot vermindering van de schuld op het orgel, en voorts een schenking van zeven aandeelen van een anderen broeder tot een waarde van 700 om de schuld der Kerk te verminderen. Te Ridderkerk is aan den Kerkeraad der Geref. Kerk door het Comité, dat gelden inza melt voor de aanschaffing van een nieuw Avond- maalstel, en van gordijnen en een nieuwe elec- trische verlichting van het kerkgebouw, een en ander op een door den Kerkeraad uitgeschre ven gemeentevergadering bereids aangeboden. Er was een bedrag van 650 ingezameld. Staande de vergadering werd een orgelfonds ge vormd, waarvoor reeds 200 werd toegezegd. Te Geesteren-Gelselaar ontving de Geref. Kerk van familieleden van wijlen mej. de Wed. J. HilhorstScholten 'n gift van 550. Te Medan (Sumatra) worden, naar het Indische „Kerkblad" meldt, door de Geref. Kerk ernstige plannen beraamd om te komen tot het beroepen van een tweeden predikant wijl de be-) arbeiding der Gemeente en het werk onder de verstrooiden voor één predikant te zwaar wordt. In eene buitengewone vergadering van de Part. Syn. van Friesland (Noord) is breed voerig gehandeld over een rapport der Depu- taten van Art. 13 D.K.O. en eindelijk het vol gende besluit genomen 1. dat het hulpbetoon van de gezamenlijke kerken in de practijk bij de depp. der Generale Synode niet meer overeenkomt met de wijze, waarop dit in het besluit van Utrecht 1905 (ge wijzigd 1908, 1920, 1923) is geregeld, in zoover: 2. dit hulpbetoon anders dan volgens deze regeling, meer „regel" dan „uitzondering is ge worden, en vooral, b. de berekening van de aanvragen bij de Part. Synodes meer een gelijk matige verdeeling van de pensioensverplichtingen zelf dan van het hulpbetoon beoogt 2. dat door zulk een afwijking het karakter van de bedoelde steunbieding geheel is veran derd en in wezen niets anders is geworden dan de overname door de gezamenlijke kerken van de gezamenlijke pensioensverplichtingen naar art. 13 K.O. met verdeeling der gezamenlijke las ten naar draagkracht, en zoo de herstelling van belofte die ik met een eed heb bezworen, heb ik nog niet vervuld." En toen geen antwoord volgde „Weet je wat ik gezworen heb, Loubert? Weet je het niet meer? Dan zal ik het je nog eens zeggen. Ik heb gezworen, dat ik met deze mijne tanden de borst zou openrijten van een Duitscher, zooals die granaat de borst van m'n armen broeder openreetJa, met deze lippen zal ik het warme bloed drinken van den Duit scher, dien ik eerst met m'n handen zal hebben geworgd." Droevig keek Loubert z'n vriend aan. Ant woorden deed hij maar niet meer. Hij had reeds zoo vaak getracht André tot zachtere gevoe lens te brengen, maar z'n pogen had telkens tot eenig gevolg, dat z'n vriend zich nog meer op wond. Na een poosje vervolgde André „Je dacht zeker, dat ik die belofte vergeten had Maar dan heb je het toch leelijk mis. Ik heb met opzet gewacht tot den verjaardag van den dood van mijn broer. Morgen, 30 Augus tus, dan zal ik ze in vervulling brengen. Dan ben ik 's avonds vrij. En dan ga ik niet naar m'n tent, maar dan ga ik naar den vijand en dan zal ik wraak nemen, echt wraak nemen Het is 30 Augustus. Heimburg staat in een loopgraaf tot z'n knieën in het water. Reeds uren lang valt de regen in stroomen neer. Hij is nat tot op z'n gebeente en rilt van de kou. Toch gaan z'n gedachten naar huis. Ja, hij weet het, hij is jarig, 's Morgens heeft hij nog gele genheid gehad God te danken, dat Die hem weer een jaar gespaard heeft. Ja, gespaard, zelfs in de vuurzöne. Hij weet het, thuis denkt z'n vrouw aan hem. Hij voelt het, dat ze speciaal op dezen dag aan z'n kinderen zal vertellen van Vader, die ze al- een „Algemeene Kas", in strijd met het beginsel, neergelegd in art. 13 K.O. 3. dat de Generale Synode van Utrecht 1923 we aan de Part. Synode meer vrijheid van be weging gegeven heeft, maar in de instructie voor de depp. Gen. Synode te dien aanzien geenerlei wijziging bracht van oordeel 1dat het niet gewenscht is, dat er tusschen regeling en practijk langer zulk een diepgaand verschil blijft bestaan, waaruit gelijk reeds met de Part. Syn. van Friesland (N.G.) noodzakelijkerwijze geschillen moeten worden geboren 2. dat ook de historie van de uitvoering van Art. 13 K.O. duidelijk doet zien, dat de stipte uitvoering van het in dit artikel neergelegde be ginsel ook voor de verzorging van de emeriti- predikanten en hun weduwen en weezen het pro- fijtelijkst is BESLUIT de aandacht der a.s. Generale Synode op deze afwijking te vestigen, haar be zwaar daartegen in te brengen en haar te ver zoeken, voor zoover haar bemoeiingen betreft, ook in de practijk weer terug te keeren tot zulk een uitvoering van Art. 13 K.O. als in de rege ling van 1905 bedoeld en met 't beginsel van Art. 13 K.O. in overeenstemming is, en daartoe Gen. Depp. opdracht te geven. Hieruit blijkt, dat de Gen. Syn. in 1930 zich ook zal hebben bezig te houden over de uitvoe ring van Art. 13. Binnenkort is er wellicht gelegenheid en ook plaats in onze Kerkbode hier even breeder op terug te komen. Nu reeds wordt het besluit door gegeven, opdat er eens over worde gedacht, welke weg hierin moet bewandeld. De nestor der Leidsche Gereformeerde predikanten Ds. H. J. Kouwenhoven, heeft in de deze week gehouden vergadering van den Ker keraad van de Gereformeerde Kerk te Leiden medegedeeld voornemens te zijn, met ingang van 1 April a.s. met emeritaat te gaan. Ds. Kouwenhoven werd 25 December 1862 geboren en studeerde aan de Theologische School te Kampen, waarvan hij steeds een warm voorvechter is geweest. In 1884 candidaat geworden, aanvaardde hij 1 Febr. 1885 het predikambt te Schoonebeek. Hij stond achtereenvolgens te Zaamslag, Voor schoten, Groningen en nu sinds 30 jaar te Lei den. Met Ds. Kouwenhoven verdwijnt straks een bekend figuur onder de Gereformeerde pre dikanten uit den actieven dienst. K. B. S. Vlissingen. Verkiezing ambtsdragers. Door den kerkeraad zijn de volgende dubbel- getallen opgemaakt a) voor ouderling de broeders J. W. Arends, G. van Belzen, J. D. Fregeres, M. J. Geuze, A. A. M. Goote, H. Harinck, W. v. d. Hoeven, J. A. Huser, C. Rietmulder, Jac. Suurmond, M. de Valk en N. M. de Vos b) en voor diaken de broeders L. v. Belle, C. van Belzen, P. Brasser, J. A. Huser, G. M. Prins, A. v. d. Putte, J. Theune en J. Verhage. De verkiezing zal D.V. plaats hebben op Maandag 28 October des avonds ten 8 ure in de kerk Paul Krugerstraat. Namens den Kerkeraad, A. ROOS, Scriba. Anna Jacobapolder. We mochten Zon dag 20 dezer onzen ber. cand. J. Spoelstra zien bevestigen door zijn broeder E. K. Spoelstra van Meeden naar aanleiding van 2 Tim. 2 8. Na de bevestiging deed hij den nieuwen leeraar staande toezingen Ps. 134 3, aan handoplegging namen deel de consulent Ds. W. M. Ie Cointre van Bergen op Zoom. Onder groote belangstelling deed namiddags Ds. J. Spoelstra zijn intrede. Hij had tot text gekozen 1 Cor. 3:11 sprekende van het fundament van de gemeente Gods, werd stil gestaan bij 1ste het wezen, 2de de noodza kelijkheid van dit fundament. Ds. Spoelstra be sloot met toespraak aan de gemeente, den ker keraad, zijn bevestiger, waarbij hij tevens her dacht zijn onlangs overleden vader, die hem oorspronkelijk zou bevestigd hebben, den con sulent, de classis Tholen, vertegenwoordigende len zoo liefhebben, en wiens dierbaar leven elk oogenblik in gevaar is. Zij zal voor hem bidden: zooals hij eiken dag voor haar en z'n lieve kin deren bidt. Zal er nog een cadeautje voor hem komen Vroeger vond hij het reeds zoo leuk, als hij een geschenk van z'n wijfje kreeg. Vooral, als het iets was, dat ze zelf voor hem gemaakt had. Dat vond hij veel leuker, dan iets, dat ze voor hem had gekocht. Maar nu haakt hij naar een cadeau. En toch, het is reeds vier uur. En nog is er niets. Over twee uur is 't aflossing. Dan heeft hij enkele uren rust. Zal er dan nog niets voor hem zijn Als er een pakje komt, zal hij er niet mee naar de tent gaan. Vreemde oogen mogen niet zien, wat z'n vrouw heeft ingepakt. Die mogen niet loeren naar den brief, die alleen voor hem be stemd is. Hij zal een stil plekje opzoeken, daar achter dien muur. En daar zal hij den brief le zen en de geschenken bekijken en dan in ge dachten vertoeven, daar, waar hij zoo sterk ver langt spoedig weer te mogen zijn. Als er ten minste iets voor hem komt. „Heimburg roept een barsche stem. „Present, sergeant." „Een pakje voor je." Het is een donkere avond. Eindelijk is het opgehouden met regenen. Maar er is geen ster aan het firmament te zien. „Een zeer geschikte avond om mijn plan uit te voeren," mompelt André bij zichzelf. „Nog een kwartiertje wachten en dan er op los Daar valt zijn oog op een koffertje, dat hij altijd bij zich heeft. Soms, midden in het gevecht, staakt hij het schieten eenige oogenblikken en opent het koffertje. Ook nu grijpt hij er naar en opent het. Er zit niet veel in. Enkele toiletartikelen, een paar kerkeraden Bergen op Zoom en Oud-Vosmeer, Burgemeester van St. Philipsland en het hoofd der School. Hij werd zelf toegesproken door ouderl. J. van Strien, voorzitter van den kerke raad, door Ds. Le Cointre, als consulent namens de kerkeraad van B.o.Z. en afgevaardigde van de classe Tholen. Gezongen werd Psalm 20 1 Oud. Stelwagen sprak als afgevaardigde van de kerk van Oud-Vosmeer. Ds. Spoelstra sloot met gebed, na gezongen te hebben Ps. 72: 11. Stelle de Heere onzen lee raar tot een rijken zegen. Dank aan dominees en cand. die ons in die 43/? jaar vacature hebben gediend in prediking des Woords. Namens den kerkeraad, P. VOGELAAR, Scriba. Geref, Kerk Middelburg. Ingekomen met attestatie vanBergen op Zoom, Johanna M. Schroevers, Gasthuis Delfs- haven, Matje M. van AartsenVolk, Penning- hoeksingel L 65a Catharina Naeye, Hofplein E la Dordrecht, Leendert A. Vroon, Lange Noordstraat L 180 Geersdijk, Wed. de Key- serBlok, Noordweg S 204 Koudekerke, Jan de Witte en gezin, Arn. Voetpad T 90 Oost- kapelle, Elizabeth Spruijt, Jodengang R 227g Poortvliet, Jozina H. van Dijke, N. Vliss. Weg E 67 Wolphaartsdijk, Stoffelina den Toon derThorenaar, Seisweg R 79. Ingekomen met doopattest van Colijnsplaat, Prientje Slotema, Langeviele K 390 Goes, Pie- ternella J. van Driel, Langeviele K 390 Jacoba den Toonder, Koudek. Weg D 1. Belijdenis afgelegd en zich onder het opzicht gesteldAdriana BlokpoclDourlein, Arn. Voetpad T 145 Catharina JanseWattel, Pot tenbakkerssingel Q 57 Lein de Klerk, Koe poortsingel S 155a. GedooptLeendert Adriaanse, Seissingel R 183 Anna P. Blokpoel, Arn. Voetpad T 145 Willemina J. Davidse, Jodengang R 213 B; Maatje den Engelsman, Segeersweg V 87 Jo hannes J. Geldof, Winterstraat Q 101 Jacoba Janse, Pottenbakkerssingel Q 57Francina Joosse, Segeerssingel V 66 Jan Pieterse, Veer- sche Weg S 2 Jannetje A. de Rijk, Vlissing- schestraat K 54 Jacobus Vader, Veersche Weg T 268 Anthonie Wattel, Schroeweg V 29a Francina S. Wielemaker, Gortstraat K 15 Leintje C. Willeboordse, Seisweg R 155. Gehuwd Hendrik Francke en Elizabeth C. Heuseveldt, Heerengracht M 25 Jan A. de Kam en Leuntje de Rijke, N. Oosterschestraat N 106 Jacob J. v. d. Burg en Arendina J. Vertregt, Noordstraat L 109 Leendert Oranje en Jozina C. Brombacher, Noordweg R 20 Willem Schreuder en Martha Geertvliet, Veersche Weg T 236. Vertrokken met attestatie naarAmersfoort, Arendina J. v. d. BurgVertregt, Noordstraat L 109 Amsterdam, Wed. OranjeThorenaar, Noordweg R 20 Kornelis M. Rooze, Noord weg R 48 Delfshaven, Alida Brandsma, Dam N 9 Delft, Pieternella C. v. d. Woestijne, Bo- gardstraat D 38 Gapinge, Leendert Oranje, Noordweg R 20 Koudekerke, Suzanna Roelse, Heerengracht St. Laurens, Neeltje Boone, Kou- dek. Weg D 62 Loosduinen, Elizabeth C. FranckeHeuseveldt, Heerengracht M 25 Ma- rum Klaas M. Pool, Pijpstraat N 212 Oostka- pelle, Hendrik de Voogd en gezin, Seisweg R 131 Rotterdam, Jan A. de Kam en echtgenoote, N, Oosterschesrtaat N 106 Serooskerke, Jo hanna C. Meijers, Langeviele K 193 Souburg, Francina de Bree, L. Singelstraat N 180 Jaco bus Hubregtse, Welzinge Utrecht, Martha SchreuderGeervliet, Veersche Weg T 236. Vertrokken met doopattest naarAmersfoort, Wilhelmina J. Camper, L. Delft A 86 Am sterdam Z„ Willem J. Kögeler, Heerenstraat H 150 Axel, Abraham Naeye, Wal B 58 Colijns plaat, Johannes Breure, Wal B 58 Delfshaven, Johannes A. Brandsma, Noordstraat L 131 's Gravenhage, Frederika Boon, N. Oostersche straat N 76 Johannes den Engelsman, 't Zand D 85 Ruurd de Jong, Noordstraat L 180 Jo hanna Pouwer, Nadorst S 250aPieternella Spruijt, Jodengang R 213b Leiden, Willemina M. Fey, L. Burg C 109 Neuzen, Pieternella Dieleman, Spuistraat F 106. kleedingstukken, een paar portretten en een bij beltje. Eerst neemt hij het bijbeltje op. „Al in geen jaar in gelezen", zegt hij half luid en ruw werpt hij het weer in den koffer. Kijk daar valt er iets uit. Een plaatje. Hij raapt het op. Het is een klein plaatje, zooals kinderen wel krijgen op de Zondagsschool. Moeder had het hem gegeven, toen de oorlog was uitgebroken. „Dat moet je maar trouw lezen, jongen", had ze gezegd. „En als je dan in doodsgevaar ver keert vrees dan niet, want God zal altijd met je zijn. Hij zal je vertroosten, ook als de dood na dert. Zorg, dat je altijd met God verzoend bent, André, dat je altijd kunt sterven." En werktuiglijk leest hij „Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zoude geen kwaad vreezen, want Gij zijt met mij Uw stok en LIw staf, die vertroos ten mij." Een oogenblik komt er een zachtere uitdruk king op zijn door haat verwrongen gezicht. Dan grijpt hij naar de portretten. Eerst bekijkt hij de beeltenis van zijn broer, dan van zijn Moeder. „Beiden weg, voor altijd Gérard uiteenge- scheurd en Moeder krankzinnig." En weer laait het wraakgevoel in hem op en weer flikkeren de oogen van booze lusten Hij sluit de koffer en dan begeeft hij zich op weg. Voorzichtig kruipt hij over het veld. Hij weet het, daar in de verte moet hij zijn. Daar is een muur en niet ver van dien muur zijn de vijan delijke loopgraven. Daar zal hij wachten en loe ren, tot één zijner vijanden zich wat afzondert van de anderen. En dan zal hij zich op hem werpen, als een tijger op z'n prooi en eer deze laatste eenig geluid zal kunnen uiten, zullen z'n

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1929 | | pagina 2