De Java-Soemba-Film.
Herdenking 60-jarig bestaan van de
Gereformeerde Kerk te Meliskerke
en omstreken.
Gereformeerde Schrift-Beschouwing.
men njet een woord over het Kerstfeest te
Parakan.
Dat wloioirdi is dan de vraag, of er broeders
en zusters zijn, die iets zouden Willen ge
ven voor de viering van d'at Kerstfeest
We zijln begonnen voor we dit schreven
ons zeil eerst een andere vraag te doen
en wel deze zoudt ge dat nu ook nog dur
ven vragen Immers den laatsten tijld' is er
al zooveel gevraagd Voor den arbeid op ons
Zendingsterrein, met name voor een óp te
richten hospitaal te Magelang. En zoo
vroegen we ons zelf af is het dan niet
al te erg om dan ook nog een gave te vra
gen voor dat Kerstfeest
We hebben daarop toen dit antwoord ge
vonden, l#dat we Jiierbij' dan publiceeren, dat
dit zeker te erg zóu zijn, wanneer wie van alle
broeders en zusters een gave vroegen voor
dit doel. Maar dat doen we niet. Daar denl-
ken Iwe wiet aan. Onze vraag is alleen óf er
broeders en zusters zijln die daarvoor iets
zouden Iwillein afzonderen Want wanneer
die er zijln, dan Willen die ook een adres we
ten, waarheen ze hun geld kunnen zenden.
En dan moeten we hun een adres kunnen ge
ven.
En op die vraag óf er zulke broeders en
zusters zijln meenden we dat het juiste ant
iwoord was, idat die er metterdaad zijn. Al
enkele jaren hebben zij Wat gegeven voor
dat doel, en dat willen ziji dan graag blijven
doen ze zouden het vreemd vinden en wat
onwennig zijln, Wanneer dat eens moest over
slaan. Bovendien daar zijln altijd ook men
schen, die (eens extra verblijd werden door
bijzondere zegeningen en in de blijdschap van
hun eigen hart gaarne ook andere blijlde ma
ken, en Wat zou er dan tegen zijln, dat de
aandacht van zulke blijlde broeders en zusters
ook eens getrokken werd door het opschrift
boven dit stukje, en ze besloten daarvoor
wat af te zonderen
Zoo alleen is Ideze vraag bedoeld.
En We voegen er dan alleen aan toe, d'at
het ons verblijden zou, wanneer ook dit jaar
nog weer iets zou mogen ontvangen wlorden
om een blijde Kerstfeestviering te Parakan
•mogelijk te maken.
Het adres daarvoor is S. E. HeijlGos-
linga, Geref. Pastorie, Koudekerke.
HEIJ.
Waar de vvintercampagne voor alles weer
aangebroken is, is het niet ondienstig enkele
mededeelingen over de Java-Soemba-Fil'ml je
doen.
Het verslag van het Comité, dat onder
scheidene kerkeraden is toegestuurd doen een
blijden toon hooren. Na aftrek van jille on
kosten bleek er een batig saldo te zijln van
f 26687.34.
Een gedeelte werd gereserveerd voor de
exploitatie, die ook in dezen winter zal ge
schieden f 21000 werd verdeeld onder" de
Zendende Kerken, die elk een aandeel van
dien som in verhouding van het aantal be
zoekers, ontvingen. Voor Middelburg bedroeg
deze som f 873, welke reeds is ontvangen.
Een prachtig resultaatZoo iets hadden wijl
niet verwacht.
De groote belangstelling voor dit werk,
blijkt mede hieruit, dat bij1 het Comité aan
vragen zijin binnengekomen uit Oost en West-
Indië.
Het Comité blijft dan ook in actie, om: dit
gezegende werk verder te kunnen uitbreiden.
Over de plannen zelf kan natuurlijk1 nu nog
niet verder worden gesproken. Waar in den
loop van dezen winter 'de film wieer zal Wor
den vertoond en 35 pCt. van het opgebrachte
direct ten goede aan de plaatselijke Zen-
dingskas komt, worden de kerkeraden opge
wekt, van dit aanbod gebruik' te maken.
De prijzen zijln verlaagd zelfs zullen vrij
kaarten disponibel worden gesteld voor broe
ders en zusters, voor wie het koopen Van
een kaart van 1 0.40 nog te bezwaarlijk zou
zijn.
Waar door de film, het Zendingswerk' ons
naderbij gekomen is_, de Zendingsijver ver
sterkt is, zal zeker ook door vele kerkeraden
aan het verzoek van het Comité worden vol
daan.
Dat er in Zeeland niet zooveel kerken wa
ren, waar de film is vertoond zal mede lig
gen aan de plaatselijke toestanden, maar al
leen Axel, Oostburg, Goes, Middelburg, Ber
gen op Zoom, Colijinsplaat en Zierikzee is
wel wat heel weinig.
In Middelburg kunnen de broeders en zus
ters op een avond rekenen. Er was nog veel
aanvraag zoowel uit de stad als uit de dor
pen de commissie rekent straks op veler
medewerking.
Moge ook dit jaar op het werk' van het
Comité der Java-Soemba-Film des Heeren rijt-
ken zegen rusten.
Middelburg. SCHEELE.
Zondag 22 September 1929 was vbor onze
gemeente een dag van blijde herinnering. Bij1-
zoniderlijk in oen middagdienst herdachten
wij het rijke voorrecht dat het nu 69 jaar
geleden was dat onze gemeente bestond.
Haar predikant, Ds. Vreugdcnhil, begon
voor deze gelegenheid Zijn prediking met een
korte schets van het ontstaan der gemeente
onder leiding van wijlen Ds. A. Littooijl
Het een en ander overziende was Zijln Eerw.
tot de tekstkeuze gekomen uit Efeze 3 20
en 21. Zijn hoofdgedachte was dat God yen-
li eerlijkt zou worden om Zijn groote kracht
in de gemeente door Christus Jezus.
In het 1ste deel der prediking werd vooral
stilgestaan bij het waarom en in het 2de
deel bij het hoe van deze verheerlijking
Gods. Duidelijk kwam in alles uit dat het
niet ging om de waardigheid der gemeente
van Efeze noch om die van Meliskerke maar
alleen om het vrije welbehagen Gods. De
gemeente is in de «eerste plaats geroepen
Gode de Eere toe te brengen. Dit kan zij
omdat Christus Jezus voor haar verworven
heeft den levendmakenden Geest, dien Hij
haar blijft schenken tot aan het einde der
dagen.
Niettegenstaande onze óntrouw blijft Hiji
de Getrouwe.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
was onze slotzang.
Volge hier nog een kort historisch over
zicht van de wordingsgeschiedenis door onze
ouders en grootouders meegemaakt.
Reeds in 1836 tijdens Ds. Buddingh waren
in het naburig Biggekerke pogingen 'aange
wend om te komen tot eene zelfstandige ge
meente, die dan bij de Chr. Afgescheidenep
zou "behooren. Dit werk faalde echter. Er
kWam inzinking, totdat, in 1869, den 16 Juli,
de Classis Middelburg het initiatief nam, zien
de, dat bij steeds meerderen de begeerte ont
waakte om te komen onder de bediening
eenier zuivere prediking van den Christus der
Schriften, een gebouw1 te huren waar Woord
en Sacrament bediend konden worden. Dit
gelukte. 20 Juli werd van Abraham de Kam'
een gedeelte zijner schuur gehuurd. Den 1
Augustus d.a.v. werd hier het eerst gepreekt
door Ds. A. Littooij over de woorden „deze
menschen die de wereld in beroering brengen
zijn ook hier gekomen" (Hand. 17:6b).
Op 27 Augustus werd een vergadering be
legd met de verspreide leden hun aantal
Was meer dan voldoende om 'tot stichting
eener gemeente over te gaan, waarvoor de
Classis dan ook vrijheid gaf.
Als afgevaardigden van de Classis kwamen
16 September Ds. M. Keulemans en Ds. A.
Littooij' en Ouderling C. Allaart hier heen. De
eerste bediende het Woord. Tekst Hebr. 13:13.
Ook werden, op dien datum een ouderling
en een diaken bevestigd. De brs. J. Olijslagcr
en L Melse. Al spioedig bleek de schuur te
klein. Gesproken werd over kerkbouw. De
liefde en offervaardigheid was groot.
De Heere wrocht kennelijk' mede. 1 Maart
1870 werden kerk en pastorie aanbesteed.
De biouw ging vlug. Den 16 October van dat
zelfde jaar werd dc kerk in gebruik genomen.
De consulent Ds. Littooij had voor die
gelegenheid tot tekst Ps. 48 10.
Intusschen was ook reeds gezocht naar
een éigen Herder en Leeraar. Na een tweetal
vergeefsche roepingen uitgebracht tc hebben
Werd de derde roeping opgevolgd. In Ds. E.
Diemer vonden wij onzen eersten predikant.
Deze verbond zich begin Maart aan de geL
meente na bevestiging door Ds. Littooij'. De
kerke raad was toen met 2 broeders uitgebreid,
n.I. J. Mosselman uit Domburg als Ouderling
en K. Houterman uit Biggekerke als diaken,
later ouderling, die tot in lengte van jaren
het scribaat heeft waargenomen.
Veel zegen is in de voorbijgegane periode
genoten, maar ook zijn er wel donkere en
zware wolken over onze gemeente heenge
gaan. Soms ging het ook door de diepte.
Doch Christus hield zijn kerk in stand. Blijfve
de kandelaar des Woords tot in lengte van
jaren nog aan deze plaats tot in navolgende
geslachten, die ook dan dit stuk'ske kerkge
schiedenis verder kunnen voortzetten.
De Scriba.
i.
Uiterst-belangrijk mag genoemd worden het
onderwerp, hierboven afgeschreven, waarover
ik gaarne enkele keeren zou willen handelen.
Daarmee dienen wij; niet op, de gemakkehjkst-
verteerbare spijs, maar bij! een recht gebruik
zal ze toch de voor het wèlAvezen vani ons
geestelijk leven imeest-noodzakelijke en -on
misbare moeten worden genoemld1. Overigens:
heerlijker onderwerp is welhaast o«ok al niet
denkbaar. Gereformeerde Schriftbeschouwing,
ligt daarin tenslotte niet alles en alles opge
sloten Vraagt een goed-Gereformeerd1
mensch niet, altijd en altijd'-weer, naar wiat
de Schrift te zeggen heeft voor bepaalde vra
gen en moeilijkheden in het leven En, zou
het dan niet van groot gewicht te achten
zijln, ons eens opzettelijk en nadrukkelijk re
kenschap te geven van de wijize, waarop,
naar Gereformeerd gevoelen, de Schrift moet
worden beschouwd en dient aanvaard
Ik dpnk mijl, natuurlijk niet uitsluitend1, maar
toch wel bijl voorkeur, bij! het behandelen van
deze stof, vooral onze jonge menschen als
aandachtige lezers-kring. Laat ons het ant-
WIoord op de vraag „wlaarmede zal de jon
geling zijn pad zuiver houden toch maar
goed en voor zijin volle 100 pCt. voor ernst
nemen „als hij dat houdt naar UwWoord"l
Dat' willen wij, op onze wlijize, thans nader
duidelijk maken en ik geloof, dat dat met
name in onzen tijd nog niet overbodig .ge
noemd mag wlorden, en dat dan h'eusch niet
allèèn voor de jongeren onder ons.
Niemand verwachte, dat wij! ook' maar een
poging zullen Wagen dit onderwerp, zelfs
ook maar benaderenderwijis, in zijn vollen
omvang te behandelen. Dan konden wijl be
ter een litteratuur-lijst afdrukken en ter naar
stige bestudeering bij U aandringen. Ik zou
mij graag aansluiten aan de praktijk van 't
leven en in verband daarmee maar enkele op
merkingen willen maken, waarvan ik mleen,
dat ze bij richtige overweging en aanvaar
ding, leidinggevend kunnen Zijln voor leven
en arbeid, denken en doen. Ik vermeet mij! niet
U, met name in deze imlaterie, nieuwe dingen
te kunnen zeggen, maar, nietwaar, het kan
wel eens de tijld zijin om de oude, bekende
dingen nog eens weer ons in te denken en
elkander scherp in te prenten, opdat we van
het goede spoor niet wijken, links noch rechts.
Wij hebben dus de vraag te behandelen,
liefst zoo eenvoudig en bevattelijk mogelijk,
als het kan Wat i s de Schrift en hoe moet
ze, tot goed verstand, beschouwd, naar oor
sprong, wezen en doel En, dat dan wel
speciaal in onderscheiding van, naar ons in
zicht, verkeerde beschouwingen van .haar ge
heel eenig karakter. Ge weet ook wiel, dat
aan de behandeling van deze vragen heel wat
vastzit, zoodat ook mee daarom beperking
hier al een zeer voorname eisch is, welke eischl
ik niet uit het oog hoolp te verliezen.
Laat ons dan dit, komend tot ons onder
werp, als uitgangspunt voorop stellen vol
gens zeer duidelijke en ontwijfelbare getui
genissen in de Schrift zelf (zoo« wel in het
Oude, als in het Nieuwe Testament) moet ze
beschouwd wórden, dJwlz. w'il ze beschouwd
zijin, dient Ziji zelve zich aan, als Gods Woord,
en dat, zoowel om haar oorsprong,
dat ze n.I. js „theorpneust", van God ge
ademd, ingegeven, geïnspireerd door zijn Hei
ligen Geest, als om haar inhoud, ..d'at zij'
n.I. is brenger van heil en zaligheid. Ze dient
zichzeü dus aan, als te zijn (kort gezegd)
van goddelijk karakter en de goddelijkheid
van dat karakter strekt zich uit over i ti
ll o u d en v o r m, gelijkelijk, Waartusschen;
dan ook, wat de Schrift betreft, nooit schei
ding gemaakt worden mag. Zoo ooit en er
gens, dan zijin hier: vorm en inhoud wezen
lijk èèn. Inderdaad, dat heeft men w'èl ge
zien weerstand dient geboden tegen elke
poging, hoe o,ogenschijnlijk gering ook, om
die beidie wel van elkander te scheiden. Als
het gebouw vati onze Schrift-b!eschiouwing
ook maar op één enkel punt ondergraven
Wórdt, is de finale breuk straks, bijl conse
quentie, lo gi sc h- on ve rm i jdel'i jk.
Maar, o wat zijn en Wat wlorden er juist
tegen .deze beschouwing een beZwiaren in
gebracht, bezwaren, waaraan tenslotte ook
wijzelf heusch niet altijd vreemld! zijn. De
twijfelzucht, door wat voor levens gebeurlijk
heden 'ook in ons gewekt, richt zich' zelfs
bij voorkeur op de waarachtigheid en be
trouwbaarheid van de Schrift, heel die Schrift
als het Woord van God. Vallen die^ al is
het ook maar in een, voor ons besef dan, vrij
onbelangrijk gedeelte, om dat zoo eens uit
te drukken, dan zijn wij1, wel doorgedacht,
toch feitelijk, naar wSji nog nader hopen te
zien, alles en alles kwijt.
Het feit alleen al, dat God' eens en voor
goed, in onveranderlijken vorm, zou hebben
meegedeeld, wat Zijn wil is over oins leven,
schijnt voor menigeen een wel ha ast-onoverko
melijk bezwaar te zijin, terwijl hlet, bijl nader
inzien, juist reden tot bijzondere dankbaar
heid zijln moet. Ik wil niet veronderstellen,
dat dit bezwaar welbewust ook onder ons
vjoorkoant, maar zooveel mCen ik er toch
•wel van te weten, dat menigeen, in de prak
tijk, moeite heeft met de aanvaarding van
het Schrift-gezag. Niet maar, zoo in het al
gemeen (dat zou nog wel gaan, veelal
maar juist wat speciale onderdeelen aangaat,
meest dan wel het O. T. betreffende. En, is
men eenmaal zóóver, dan wordt het gemeen
lijk steeds-moeilijker om vast te houden aan
hetde Schriit, Gods Woord, heel de Schrift,
in alle deelen, naar vorm en inhoud, Gods
Woord, geen menschen maar Gods eigen,
altijd zinvol Woord.
Om dan toch ook van die bezwaren iets te
zeggen, zij: voorop gesteld, dat de godsdienst,
in wezen en oorsprong onderzocht, gelijk
mede bewezen wordt door de geschiedenis der
godsdiensten, altij'd-weer, zelf heenleidt naar:
oipeinbaring, in welken vorm dan oiok.
Bij eenig nadenken lijkt het ook ontwijfelbaar,
of men zal dat moeten leer en toegeven
iwelke voorstelling men zich ook make van
de godheid (om het gemakshalve nu miaar
zóó uit te drukken), vast zal wel altijd staan
(en ook moeten staan), dat Die is, ni et-
men sch. Waaruit, bij consequentie, aller
eerst volgt dat God maar alleen, als God,
door God kan worden gekend, dus, voorden
mensch (dat is bovenal niet-God) totaal on
kenbaar is, wijil geheel andersoortig en we
zensverschillend, tenzij God Zichzelf, Zijin god
delijk isolement verbrekend, aan den mensch
doe kennen, wat we dan moeten noemen
open-bare. De mensch, ja waarlijk, Zou zelfs
aan het bestaan van een God niet denken,
van God nooit spreken, als er niet wias, op
èène of andere wijze, zelf -b'ekend- ma
king-Gods 'aan den mensch.
Maar, dit dan eenmaal vaststaande én toe
gegeven, volgt daaruit terstond ook ditdat
het zuivere begrip van wiat „open-baring,"
is, alleen maar aan die openbaring-zelf kan
en mag en moet wórden onjleend. Want, zij
is, naar haar wezen, iets geheel-eigenjsp.or-
tigs, wilt ge liever, bóven-men's cbelïjks en
daarom kunnen wij, menschen, nooit beginnen
te zeggen zóó of zóó moet die openbaring
zijln, of, dat en dat moet ze inhouden (of,
eventueel, mag er niet in voorkomen). Wij,
menschen, hebben aan God niet voor te
schrijven, óf Hij' en dan, hoe Hij Zich te
openbaren heeft, maar hebben, als er zich
iets als goddelijke openbaring aandient, maar
één ding te doen, dat is, heel nederig te luis
teren, met ingespannen krachten, naar wat
God-zelf ons alzoo te zeggen heeft.
Ik ga thans niet breeder in op het feit, dat
die openbaring allereerst een algemeen ka
rakter Heeft gedragen, zooals b.v. Art. 2 van
onze Nederl. Geloofsbelijdenis daaraan uit
drukking geeft, als daar staat, dat God ge
kend wordt, ten eerste door de schepping,
onderhouding en regeering der geheele we
reld overmits deze voor onze oogen is als
een schoo-n boek, in hetwelk alle schepsel
len, groote en kleine, gelijk' als letteren Zijn,
die ons de onzielijke dingen Gods
geven te aansch ouwen, nam e 1 ij(k,
z ij n e eeuwige kracht en go dde 1 ij k-
h e i d, naar Paulus' woord (Rom. 1 20).
Daaraan herinner ik nu slechts, omdat zij
nog steeds (die algemeene openbaring), ook
voor ons, van groot gewicht is, vormende
de grondslag, waarop de bijzondere openba
ring zich verheft, waarvan datzelfde tweede
Artikel zegt, dat God zich zelven ons nog
klaarder en volkomener te kennen geeft door
zijn heilig en Goddelijk Woord.
Daarover dan eten volgend maal nader.
B.o.Z. LE COINTRE.
ZENDING
Giften voor het hospitaal, waarvan de ver
antwoording in Juni, Juli verzuimd werd.
Schooindijke gevonden in de collecte f 25.-,
J. A. d. B. f 2.50, A. M. Q. f 25.— Seroos-
kerke J. W. f 2.50BiggekerkeN. N.
f 10.—, L. S. f 15.—, gevonden in collecte
f 5.— Rilland-Bath E. T. f 10.— Woens-
dreeht J. E. V. f 10.— Vrouwepolder col
lecte bruiloft f 8.25 Meliskerke W. d. B.
f 20.— 's Heer ArendskerkeN. N. f 1.—
Baarland J. T. Czn. 10.— Breda op
brengst bazaar f 843.78 FijlnaartEarn. v. D.
f 20.G. M. f 5.Helmond D. v. S.
f 25.— Rijiswijk F. J. v. H. f 2.— Drim-
melen collecte f 11.60^ G. M. V. f 25.
Keizersveer G. S. f 2.50 Ambt-Vollenhoven:
L. v. B. f 2.50Amsterdam G. B. v. S.
f 2.50, E. W. dl J. f 2.50, Mej. A. S. V.
f '2.50 Arnhem'Mevr. v. L. S.—W. f 25.—
Aalten G. H. f 5.— Almelo A. G. f 1.—,
S. F. f 1.50 Aduard leerlingen Chr. Sch.
f 8.50 Barendrechtverzameld onder de le
zers van „Onze Zending" f 103.80 Barne-
veld W. M. f 25.— Beilen W. H. f 1.—
Bergentheim H. J. M. f 1.Bolsw'ard
Wed. N. B. f 1.— BuitenpostE. B. f 1.—
Bussum G. H. W. f 10.— Dalfsen J. W.
v. d. T. f 5.—Drachten T. S. f 2.50
Drachtster Gomp. R. d. B. J.Jz'n. f 5.—
Daarlerveem A. H. f 2.— De Hoef N. N.
f 2.DedemsvaartTj. dl J. f 1.—, Gez.
O. f 10.Deventer R. L. T. f 1Em-
mein P. W. f 2.50Erica door J. K. v.
d. Jongelingsv. f 2.50 Enkhuizen S. G. Smz.
f 10.Enschede H. A. f 1.'s-Graven-
hage W. D. K. f 2.50, I. v. B. f 10.—, M.
f 2.50 Mej. A. Z. f 10.Zendingsbusje
Elojitsch. f 25.— Hazerswóude A. M. f 1.—
Hattem G. W. v. T. f 1.J. v. R. f 1.
Harlingen J. S. f 1.— Heerenveen E. W.
f 2.50 Hellendoorn W. S. f 2.50 Hilver
sum J. H. M. f 1.— Hoogeveen R. K.
f 1.— Ide (Gem. Vries) Fam. H. M. f2.50
Kampen W. Th. v. D. f 5.—, G. S. f 2.50,
Mr. J. v. d. O. f 2.50 Katwijk Zr. R. M.
d. W. f 2.— Kollum Ds. D. J. B. A. f2.50;
Kollumerpomp Ds. J. B. v. d. Z. f 2.50
Kuinze B. H. f 1.— Laren Mej. A. J.
B. f 2.50 Lioesrens Mej. Wed. A. W. f 10.-:
Loc hem W. B. f 3.Losdorp D. S. f l.-j
Lunteren C. J. d. S. f 2.Dames de K.
f 1.—, W. D. f 1.—, Dames v. dl S. f 1.—
H. M. Lzn. f 1.—, P. K. f 1.Makkum
J. C. f 5.— Marrum W. P. f 1.— Meppel
O. D. f 2.—, A. V. f 1.—, K. H, f 1.— Mijf-
drecht H. dl L. f 2.50 Nes: Geref. Kerk
f 5.Neede Geref. Kerk f 5.Nieu-
wenoord M. L. 11.— Noord-ScharWioude
A. B. Pzn. f 2.50Nijkerk Dr. J. J. M.
f 2.50, S. L. f 5.— Nijmegen Wed. J. v.
E.v. d. B. f 5.Macht v. h. Kleine J. v. S.
f 5.Nijverdal L. D. f 1.50, D. J. B.
f 1.25, W. W. f 1.50, E. J. S. f 2.— Oldei-
broek Zendingscom. f 10.Omimlen J. B.
f 2.50 O verveen R. f 100.— Oosterbeek
B. A. J. f 2.—, S. T. f 15.—, Mr. H, M. J.
W. v. M. f 10.Oosterend Kerker. Geref.
Kerk f2.50; OostWold D. G. W. f5.—
Putten J. B. f 2.G. J. f 2.50 Parama
ribo Dr. R. f 20.— Reewerd bij Dronrijip
A. T. dl J. en G. EL f 4.Renikum van
eenige Zendingsvriendinnen v. d. huize Mar
tha f 5.— Reitsum Geref. Kerk f 3.Rot
terdam Dr. A. K. school f 5.—Ruiner-
wiold A. K. f 1.Sassenheim W. W.
f 250.— SoestG. v. S. f 2.50 Steenwijk
Mej. W. S. f 1.50, Wed. J. Hl f 5.—, Ds.
P. v. A. f 5.— Ten Boer: F. O. f 1.—
Tiel G. H. T. f 1.Uithuizen G. B.
f 7.50 Ulrum F. v. T. f 10.— Velp J.
W. C. f 2.—, J. v. S. f 1.—, Mej. Wedl H.
E. f 5.—, J. H. f 5.— Vlaardingen Johl v.
R. f 2.50 Vorden Ds. v. N. f 1.50, D. J.
W. f 1.— Vroomschap gevonden in col
lecte f 10.Voorthuizen W. B. f 1.
Wageningen Th. v. H. f 1.—, K. J. Z. f2.50,
J. Z. f 2.50; Wassenaar: N. N. f 5.—
Warns veld Wedl O. f 25.Wetering H.
J. P. f 1.—, J. H. P. f 0.50, G. Z. f 1.—
Weesp Wed. W. R. f 1.Wierden Ge
rei. Kerk f 2.50 Winterswijk J. B. t. S.
f 5.—, J. H S. f 2.50, H. J. W. f 2.— ^ir-
dum A. R. f 1.Wolf hezen F. J. H.
f '10.— Wommels M. T. f 2.— IJzerloo
J. H. f 5.Zaandam Zendingscom. f 15.
ZandvoortGeref. Kerk f 25.— Zaltbom-
mel A. J. dl J. f 2.50, J. A. dl J. fi 2.50
Zelhem J. R. f 1.— ZeistH, D. f25.—
Zuidlaren Ds. D. D. f 1.50, A. K. f 1.
Mej. Tj. K. f 2.50, Mevr. G. T. f 1.— Zuid-
land Fam. d. H. f 4.Zuidwiolde Th. D.
f 2.— Zoutkamp A. H. f 4.— Zutfen
G. S. M. f 10.—, M. R. D. f 2.50 Zwlolle
B. E. K. I 2.50, Mej. Mv v. L. f 1.—, G. A.
M. Gzn. f 1.—, G. H. f 0.50, B. G. f 2.50.
J. P. f 1.—, L. T. f 1.—, K. B. f 5.— ZwCe:-
loo Mej. G. S, f 2.Aerdenhoutv. E.
f 25.Den Haag H. J. d. B. f 2.50 Wolf-
hezen S. W. f 2.— Krabbendam'Chr. Sch.
f 3.Franeker Joh. W. f 2.—Hoioge-
veen J. S. f 1.— Warnsveld J. R. P.
f 2.50 Zuidlaren G. F. f 1.— Zalk A. t.
K. f 1.Silvolde Wed. D. J. K. f 1.50
OldemarktDs. J. V. f 2.— Sassenheim
H. J. A. f 10.—, A. F. Jz:. f 100.— Leiden
H. M. M. f 40.— Vianen D. v. dl B. f2.50;
Arnhem J. W. f 10.— Ten Boer A. Di
f 2.50 Zelhem Ch. F. f 1.50 Den,Haag
v. V.O. f 2.50 Vrijlhoeve-Capelle J. M.
O. f 25.— Den Haag H. v. d'. B. f 5.—
Dokkum Mej. I. D. f 2.— 'Arnhem Adr.
v. A. f 2.50Apeldoorn D. G. f 10.—
Hengelo Mevr. A. W. f 2.50 Vollenhove
J. J. f 2.50 UtrechtMevr. Wedl Ds. W.
A. V.—L. f 2.50, W. C. R. f 10.— Dokkum
U. E. S. f 2.50 St. Anna Parochie Ds. K.
V. f 2.50.
Met hartel. gr. en beste Wenschen
Uwi dwl,
A. MERKELIJN.
k