De Java-Soemba-Film. Herdenking 60-jarig bestaan van de Gereformeerde Kerk te Meliskerke en omstreken. Gereformeerde Schrift-Beschouwing. men njet een woord over het Kerstfeest te Parakan. Dat wloioirdi is dan de vraag, of er broeders en zusters zijn, die iets zouden Willen ge ven voor de viering van d'at Kerstfeest We zijln begonnen voor we dit schreven ons zeil eerst een andere vraag te doen en wel deze zoudt ge dat nu ook nog dur ven vragen Immers den laatsten tijld' is er al zooveel gevraagd Voor den arbeid op ons Zendingsterrein, met name voor een óp te richten hospitaal te Magelang. En zoo vroegen we ons zelf af is het dan niet al te erg om dan ook nog een gave te vra gen voor dat Kerstfeest We hebben daarop toen dit antwoord ge vonden, l#dat we Jiierbij' dan publiceeren, dat dit zeker te erg zóu zijn, wanneer wie van alle broeders en zusters een gave vroegen voor dit doel. Maar dat doen we niet. Daar denl- ken Iwe wiet aan. Onze vraag is alleen óf er broeders en zusters zijln die daarvoor iets zouden Iwillein afzonderen Want wanneer die er zijln, dan Willen die ook een adres we ten, waarheen ze hun geld kunnen zenden. En dan moeten we hun een adres kunnen ge ven. En op die vraag óf er zulke broeders en zusters zijln meenden we dat het juiste ant iwoord was, idat die er metterdaad zijn. Al enkele jaren hebben zij Wat gegeven voor dat doel, en dat willen ziji dan graag blijven doen ze zouden het vreemd vinden en wat onwennig zijln, Wanneer dat eens moest over slaan. Bovendien daar zijln altijd ook men schen, die (eens extra verblijd werden door bijzondere zegeningen en in de blijdschap van hun eigen hart gaarne ook andere blijlde ma ken, en Wat zou er dan tegen zijln, dat de aandacht van zulke blijlde broeders en zusters ook eens getrokken werd door het opschrift boven dit stukje, en ze besloten daarvoor wat af te zonderen Zoo alleen is Ideze vraag bedoeld. En We voegen er dan alleen aan toe, d'at het ons verblijden zou, wanneer ook dit jaar nog weer iets zou mogen ontvangen wlorden om een blijde Kerstfeestviering te Parakan •mogelijk te maken. Het adres daarvoor is S. E. HeijlGos- linga, Geref. Pastorie, Koudekerke. HEIJ. Waar de vvintercampagne voor alles weer aangebroken is, is het niet ondienstig enkele mededeelingen over de Java-Soemba-Fil'ml je doen. Het verslag van het Comité, dat onder scheidene kerkeraden is toegestuurd doen een blijden toon hooren. Na aftrek van jille on kosten bleek er een batig saldo te zijln van f 26687.34. Een gedeelte werd gereserveerd voor de exploitatie, die ook in dezen winter zal ge schieden f 21000 werd verdeeld onder" de Zendende Kerken, die elk een aandeel van dien som in verhouding van het aantal be zoekers, ontvingen. Voor Middelburg bedroeg deze som f 873, welke reeds is ontvangen. Een prachtig resultaatZoo iets hadden wijl niet verwacht. De groote belangstelling voor dit werk, blijkt mede hieruit, dat bij1 het Comité aan vragen zijin binnengekomen uit Oost en West- Indië. Het Comité blijft dan ook in actie, om: dit gezegende werk verder te kunnen uitbreiden. Over de plannen zelf kan natuurlijk1 nu nog niet verder worden gesproken. Waar in den loop van dezen winter 'de film wieer zal Wor den vertoond en 35 pCt. van het opgebrachte direct ten goede aan de plaatselijke Zen- dingskas komt, worden de kerkeraden opge wekt, van dit aanbod gebruik' te maken. De prijzen zijln verlaagd zelfs zullen vrij kaarten disponibel worden gesteld voor broe ders en zusters, voor wie het koopen Van een kaart van 1 0.40 nog te bezwaarlijk zou zijn. Waar door de film, het Zendingswerk' ons naderbij gekomen is_, de Zendingsijver ver sterkt is, zal zeker ook door vele kerkeraden aan het verzoek van het Comité worden vol daan. Dat er in Zeeland niet zooveel kerken wa ren, waar de film is vertoond zal mede lig gen aan de plaatselijke toestanden, maar al leen Axel, Oostburg, Goes, Middelburg, Ber gen op Zoom, Colijinsplaat en Zierikzee is wel wat heel weinig. In Middelburg kunnen de broeders en zus ters op een avond rekenen. Er was nog veel aanvraag zoowel uit de stad als uit de dor pen de commissie rekent straks op veler medewerking. Moge ook dit jaar op het werk' van het Comité der Java-Soemba-Film des Heeren rijt- ken zegen rusten. Middelburg. SCHEELE. Zondag 22 September 1929 was vbor onze gemeente een dag van blijde herinnering. Bij1- zoniderlijk in oen middagdienst herdachten wij het rijke voorrecht dat het nu 69 jaar geleden was dat onze gemeente bestond. Haar predikant, Ds. Vreugdcnhil, begon voor deze gelegenheid Zijn prediking met een korte schets van het ontstaan der gemeente onder leiding van wijlen Ds. A. Littooijl Het een en ander overziende was Zijln Eerw. tot de tekstkeuze gekomen uit Efeze 3 20 en 21. Zijn hoofdgedachte was dat God yen- li eerlijkt zou worden om Zijn groote kracht in de gemeente door Christus Jezus. In het 1ste deel der prediking werd vooral stilgestaan bij het waarom en in het 2de deel bij het hoe van deze verheerlijking Gods. Duidelijk kwam in alles uit dat het niet ging om de waardigheid der gemeente van Efeze noch om die van Meliskerke maar alleen om het vrije welbehagen Gods. De gemeente is in de «eerste plaats geroepen Gode de Eere toe te brengen. Dit kan zij omdat Christus Jezus voor haar verworven heeft den levendmakenden Geest, dien Hij haar blijft schenken tot aan het einde der dagen. Niettegenstaande onze óntrouw blijft Hiji de Getrouwe. Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen was onze slotzang. Volge hier nog een kort historisch over zicht van de wordingsgeschiedenis door onze ouders en grootouders meegemaakt. Reeds in 1836 tijdens Ds. Buddingh waren in het naburig Biggekerke pogingen 'aange wend om te komen tot eene zelfstandige ge meente, die dan bij de Chr. Afgescheidenep zou "behooren. Dit werk faalde echter. Er kWam inzinking, totdat, in 1869, den 16 Juli, de Classis Middelburg het initiatief nam, zien de, dat bij steeds meerderen de begeerte ont waakte om te komen onder de bediening eenier zuivere prediking van den Christus der Schriften, een gebouw1 te huren waar Woord en Sacrament bediend konden worden. Dit gelukte. 20 Juli werd van Abraham de Kam' een gedeelte zijner schuur gehuurd. Den 1 Augustus d.a.v. werd hier het eerst gepreekt door Ds. A. Littooij over de woorden „deze menschen die de wereld in beroering brengen zijn ook hier gekomen" (Hand. 17:6b). Op 27 Augustus werd een vergadering be legd met de verspreide leden hun aantal Was meer dan voldoende om 'tot stichting eener gemeente over te gaan, waarvoor de Classis dan ook vrijheid gaf. Als afgevaardigden van de Classis kwamen 16 September Ds. M. Keulemans en Ds. A. Littooij' en Ouderling C. Allaart hier heen. De eerste bediende het Woord. Tekst Hebr. 13:13. Ook werden, op dien datum een ouderling en een diaken bevestigd. De brs. J. Olijslagcr en L Melse. Al spioedig bleek de schuur te klein. Gesproken werd over kerkbouw. De liefde en offervaardigheid was groot. De Heere wrocht kennelijk' mede. 1 Maart 1870 werden kerk en pastorie aanbesteed. De biouw ging vlug. Den 16 October van dat zelfde jaar werd dc kerk in gebruik genomen. De consulent Ds. Littooij had voor die gelegenheid tot tekst Ps. 48 10. Intusschen was ook reeds gezocht naar een éigen Herder en Leeraar. Na een tweetal vergeefsche roepingen uitgebracht tc hebben Werd de derde roeping opgevolgd. In Ds. E. Diemer vonden wij onzen eersten predikant. Deze verbond zich begin Maart aan de geL meente na bevestiging door Ds. Littooij'. De kerke raad was toen met 2 broeders uitgebreid, n.I. J. Mosselman uit Domburg als Ouderling en K. Houterman uit Biggekerke als diaken, later ouderling, die tot in lengte van jaren het scribaat heeft waargenomen. Veel zegen is in de voorbijgegane periode genoten, maar ook zijn er wel donkere en zware wolken over onze gemeente heenge gaan. Soms ging het ook door de diepte. Doch Christus hield zijn kerk in stand. Blijfve de kandelaar des Woords tot in lengte van jaren nog aan deze plaats tot in navolgende geslachten, die ook dan dit stuk'ske kerkge schiedenis verder kunnen voortzetten. De Scriba. i. Uiterst-belangrijk mag genoemd worden het onderwerp, hierboven afgeschreven, waarover ik gaarne enkele keeren zou willen handelen. Daarmee dienen wij; niet op, de gemakkehjkst- verteerbare spijs, maar bij! een recht gebruik zal ze toch de voor het wèlAvezen vani ons geestelijk leven imeest-noodzakelijke en -on misbare moeten worden genoemld1. Overigens: heerlijker onderwerp is welhaast o«ok al niet denkbaar. Gereformeerde Schriftbeschouwing, ligt daarin tenslotte niet alles en alles opge sloten Vraagt een goed-Gereformeerd1 mensch niet, altijd en altijd'-weer, naar wiat de Schrift te zeggen heeft voor bepaalde vra gen en moeilijkheden in het leven En, zou het dan niet van groot gewicht te achten zijln, ons eens opzettelijk en nadrukkelijk re kenschap te geven van de wijize, waarop, naar Gereformeerd gevoelen, de Schrift moet worden beschouwd en dient aanvaard Ik dpnk mijl, natuurlijk niet uitsluitend1, maar toch wel bijl voorkeur, bij! het behandelen van deze stof, vooral onze jonge menschen als aandachtige lezers-kring. Laat ons het ant- WIoord op de vraag „wlaarmede zal de jon geling zijn pad zuiver houden toch maar goed en voor zijin volle 100 pCt. voor ernst nemen „als hij dat houdt naar UwWoord"l Dat' willen wij, op onze wlijize, thans nader duidelijk maken en ik geloof, dat dat met name in onzen tijd nog niet overbodig .ge noemd mag wlorden, en dat dan h'eusch niet allèèn voor de jongeren onder ons. Niemand verwachte, dat wij! ook' maar een poging zullen Wagen dit onderwerp, zelfs ook maar benaderenderwijis, in zijn vollen omvang te behandelen. Dan konden wijl be ter een litteratuur-lijst afdrukken en ter naar stige bestudeering bij U aandringen. Ik zou mij graag aansluiten aan de praktijk van 't leven en in verband daarmee maar enkele op merkingen willen maken, waarvan ik mleen, dat ze bij richtige overweging en aanvaar ding, leidinggevend kunnen Zijln voor leven en arbeid, denken en doen. Ik vermeet mij! niet U, met name in deze imlaterie, nieuwe dingen te kunnen zeggen, maar, nietwaar, het kan wel eens de tijld zijin om de oude, bekende dingen nog eens weer ons in te denken en elkander scherp in te prenten, opdat we van het goede spoor niet wijken, links noch rechts. Wij hebben dus de vraag te behandelen, liefst zoo eenvoudig en bevattelijk mogelijk, als het kan Wat i s de Schrift en hoe moet ze, tot goed verstand, beschouwd, naar oor sprong, wezen en doel En, dat dan wel speciaal in onderscheiding van, naar ons in zicht, verkeerde beschouwingen van .haar ge heel eenig karakter. Ge weet ook wiel, dat aan de behandeling van deze vragen heel wat vastzit, zoodat ook mee daarom beperking hier al een zeer voorname eisch is, welke eischl ik niet uit het oog hoolp te verliezen. Laat ons dan dit, komend tot ons onder werp, als uitgangspunt voorop stellen vol gens zeer duidelijke en ontwijfelbare getui genissen in de Schrift zelf (zoo« wel in het Oude, als in het Nieuwe Testament) moet ze beschouwd wórden, dJwlz. w'il ze beschouwd zijin, dient Ziji zelve zich aan, als Gods Woord, en dat, zoowel om haar oorsprong, dat ze n.I. js „theorpneust", van God ge ademd, ingegeven, geïnspireerd door zijn Hei ligen Geest, als om haar inhoud, ..d'at zij' n.I. is brenger van heil en zaligheid. Ze dient zichzeü dus aan, als te zijn (kort gezegd) van goddelijk karakter en de goddelijkheid van dat karakter strekt zich uit over i ti ll o u d en v o r m, gelijkelijk, Waartusschen; dan ook, wat de Schrift betreft, nooit schei ding gemaakt worden mag. Zoo ooit en er gens, dan zijin hier: vorm en inhoud wezen lijk èèn. Inderdaad, dat heeft men w'èl ge zien weerstand dient geboden tegen elke poging, hoe o,ogenschijnlijk gering ook, om die beidie wel van elkander te scheiden. Als het gebouw vati onze Schrift-b!eschiouwing ook maar op één enkel punt ondergraven Wórdt, is de finale breuk straks, bijl conse quentie, lo gi sc h- on ve rm i jdel'i jk. Maar, o wat zijn en Wat wlorden er juist tegen .deze beschouwing een beZwiaren in gebracht, bezwaren, waaraan tenslotte ook wijzelf heusch niet altijd vreemld! zijn. De twijfelzucht, door wat voor levens gebeurlijk heden 'ook in ons gewekt, richt zich' zelfs bij voorkeur op de waarachtigheid en be trouwbaarheid van de Schrift, heel die Schrift als het Woord van God. Vallen die^ al is het ook maar in een, voor ons besef dan, vrij onbelangrijk gedeelte, om dat zoo eens uit te drukken, dan zijn wij1, wel doorgedacht, toch feitelijk, naar wSji nog nader hopen te zien, alles en alles kwijt. Het feit alleen al, dat God' eens en voor goed, in onveranderlijken vorm, zou hebben meegedeeld, wat Zijn wil is over oins leven, schijnt voor menigeen een wel ha ast-onoverko melijk bezwaar te zijin, terwijl hlet, bijl nader inzien, juist reden tot bijzondere dankbaar heid zijln moet. Ik wil niet veronderstellen, dat dit bezwaar welbewust ook onder ons vjoorkoant, maar zooveel mCen ik er toch •wel van te weten, dat menigeen, in de prak tijk, moeite heeft met de aanvaarding van het Schrift-gezag. Niet maar, zoo in het al gemeen (dat zou nog wel gaan, veelal maar juist wat speciale onderdeelen aangaat, meest dan wel het O. T. betreffende. En, is men eenmaal zóóver, dan wordt het gemeen lijk steeds-moeilijker om vast te houden aan hetde Schriit, Gods Woord, heel de Schrift, in alle deelen, naar vorm en inhoud, Gods Woord, geen menschen maar Gods eigen, altijd zinvol Woord. Om dan toch ook van die bezwaren iets te zeggen, zij: voorop gesteld, dat de godsdienst, in wezen en oorsprong onderzocht, gelijk mede bewezen wordt door de geschiedenis der godsdiensten, altij'd-weer, zelf heenleidt naar: oipeinbaring, in welken vorm dan oiok. Bij eenig nadenken lijkt het ook ontwijfelbaar, of men zal dat moeten leer en toegeven iwelke voorstelling men zich ook make van de godheid (om het gemakshalve nu miaar zóó uit te drukken), vast zal wel altijd staan (en ook moeten staan), dat Die is, ni et- men sch. Waaruit, bij consequentie, aller eerst volgt dat God maar alleen, als God, door God kan worden gekend, dus, voorden mensch (dat is bovenal niet-God) totaal on kenbaar is, wijil geheel andersoortig en we zensverschillend, tenzij God Zichzelf, Zijin god delijk isolement verbrekend, aan den mensch doe kennen, wat we dan moeten noemen open-bare. De mensch, ja waarlijk, Zou zelfs aan het bestaan van een God niet denken, van God nooit spreken, als er niet wias, op èène of andere wijze, zelf -b'ekend- ma king-Gods 'aan den mensch. Maar, dit dan eenmaal vaststaande én toe gegeven, volgt daaruit terstond ook ditdat het zuivere begrip van wiat „open-baring," is, alleen maar aan die openbaring-zelf kan en mag en moet wórden onjleend. Want, zij is, naar haar wezen, iets geheel-eigenjsp.or- tigs, wilt ge liever, bóven-men's cbelïjks en daarom kunnen wij, menschen, nooit beginnen te zeggen zóó of zóó moet die openbaring zijln, of, dat en dat moet ze inhouden (of, eventueel, mag er niet in voorkomen). Wij, menschen, hebben aan God niet voor te schrijven, óf Hij' en dan, hoe Hij Zich te openbaren heeft, maar hebben, als er zich iets als goddelijke openbaring aandient, maar één ding te doen, dat is, heel nederig te luis teren, met ingespannen krachten, naar wat God-zelf ons alzoo te zeggen heeft. Ik ga thans niet breeder in op het feit, dat die openbaring allereerst een algemeen ka rakter Heeft gedragen, zooals b.v. Art. 2 van onze Nederl. Geloofsbelijdenis daaraan uit drukking geeft, als daar staat, dat God ge kend wordt, ten eerste door de schepping, onderhouding en regeering der geheele we reld overmits deze voor onze oogen is als een schoo-n boek, in hetwelk alle schepsel len, groote en kleine, gelijk' als letteren Zijn, die ons de onzielijke dingen Gods geven te aansch ouwen, nam e 1 ij(k, z ij n e eeuwige kracht en go dde 1 ij k- h e i d, naar Paulus' woord (Rom. 1 20). Daaraan herinner ik nu slechts, omdat zij nog steeds (die algemeene openbaring), ook voor ons, van groot gewicht is, vormende de grondslag, waarop de bijzondere openba ring zich verheft, waarvan datzelfde tweede Artikel zegt, dat God zich zelven ons nog klaarder en volkomener te kennen geeft door zijn heilig en Goddelijk Woord. Daarover dan eten volgend maal nader. B.o.Z. LE COINTRE. ZENDING Giften voor het hospitaal, waarvan de ver antwoording in Juni, Juli verzuimd werd. Schooindijke gevonden in de collecte f 25.-, J. A. d. B. f 2.50, A. M. Q. f 25.— Seroos- kerke J. W. f 2.50BiggekerkeN. N. f 10.—, L. S. f 15.—, gevonden in collecte f 5.— Rilland-Bath E. T. f 10.— Woens- dreeht J. E. V. f 10.— Vrouwepolder col lecte bruiloft f 8.25 Meliskerke W. d. B. f 20.— 's Heer ArendskerkeN. N. f 1.— Baarland J. T. Czn. 10.— Breda op brengst bazaar f 843.78 FijlnaartEarn. v. D. f 20.G. M. f 5.Helmond D. v. S. f 25.— Rijiswijk F. J. v. H. f 2.— Drim- melen collecte f 11.60^ G. M. V. f 25. Keizersveer G. S. f 2.50 Ambt-Vollenhoven: L. v. B. f 2.50Amsterdam G. B. v. S. f 2.50, E. W. dl J. f 2.50, Mej. A. S. V. f '2.50 Arnhem'Mevr. v. L. S.—W. f 25.— Aalten G. H. f 5.— Almelo A. G. f 1.—, S. F. f 1.50 Aduard leerlingen Chr. Sch. f 8.50 Barendrechtverzameld onder de le zers van „Onze Zending" f 103.80 Barne- veld W. M. f 25.— Beilen W. H. f 1.— Bergentheim H. J. M. f 1.Bolsw'ard Wed. N. B. f 1.— BuitenpostE. B. f 1.— Bussum G. H. W. f 10.— Dalfsen J. W. v. d. T. f 5.—Drachten T. S. f 2.50 Drachtster Gomp. R. d. B. J.Jz'n. f 5.— Daarlerveem A. H. f 2.— De Hoef N. N. f 2.DedemsvaartTj. dl J. f 1.—, Gez. O. f 10.Deventer R. L. T. f 1Em- mein P. W. f 2.50Erica door J. K. v. d. Jongelingsv. f 2.50 Enkhuizen S. G. Smz. f 10.Enschede H. A. f 1.'s-Graven- hage W. D. K. f 2.50, I. v. B. f 10.—, M. f 2.50 Mej. A. Z. f 10.Zendingsbusje Elojitsch. f 25.— Hazerswóude A. M. f 1.— Hattem G. W. v. T. f 1.J. v. R. f 1. Harlingen J. S. f 1.— Heerenveen E. W. f 2.50 Hellendoorn W. S. f 2.50 Hilver sum J. H. M. f 1.— Hoogeveen R. K. f 1.— Ide (Gem. Vries) Fam. H. M. f2.50 Kampen W. Th. v. D. f 5.—, G. S. f 2.50, Mr. J. v. d. O. f 2.50 Katwijk Zr. R. M. d. W. f 2.— Kollum Ds. D. J. B. A. f2.50; Kollumerpomp Ds. J. B. v. d. Z. f 2.50 Kuinze B. H. f 1.— Laren Mej. A. J. B. f 2.50 Lioesrens Mej. Wed. A. W. f 10.-: Loc hem W. B. f 3.Losdorp D. S. f l.-j Lunteren C. J. d. S. f 2.Dames de K. f 1.—, W. D. f 1.—, Dames v. dl S. f 1.— H. M. Lzn. f 1.—, P. K. f 1.Makkum J. C. f 5.— Marrum W. P. f 1.— Meppel O. D. f 2.—, A. V. f 1.—, K. H, f 1.— Mijf- drecht H. dl L. f 2.50 Nes: Geref. Kerk f 5.Neede Geref. Kerk f 5.Nieu- wenoord M. L. 11.— Noord-ScharWioude A. B. Pzn. f 2.50Nijkerk Dr. J. J. M. f 2.50, S. L. f 5.— Nijmegen Wed. J. v. E.v. d. B. f 5.Macht v. h. Kleine J. v. S. f 5.Nijverdal L. D. f 1.50, D. J. B. f 1.25, W. W. f 1.50, E. J. S. f 2.— Oldei- broek Zendingscom. f 10.Omimlen J. B. f 2.50 O verveen R. f 100.— Oosterbeek B. A. J. f 2.—, S. T. f 15.—, Mr. H, M. J. W. v. M. f 10.Oosterend Kerker. Geref. Kerk f2.50; OostWold D. G. W. f5.— Putten J. B. f 2.G. J. f 2.50 Parama ribo Dr. R. f 20.— Reewerd bij Dronrijip A. T. dl J. en G. EL f 4.Renikum van eenige Zendingsvriendinnen v. d. huize Mar tha f 5.— Reitsum Geref. Kerk f 3.Rot terdam Dr. A. K. school f 5.—Ruiner- wiold A. K. f 1.Sassenheim W. W. f 250.— SoestG. v. S. f 2.50 Steenwijk Mej. W. S. f 1.50, Wed. J. Hl f 5.—, Ds. P. v. A. f 5.— Ten Boer: F. O. f 1.— Tiel G. H. T. f 1.Uithuizen G. B. f 7.50 Ulrum F. v. T. f 10.— Velp J. W. C. f 2.—, J. v. S. f 1.—, Mej. Wedl H. E. f 5.—, J. H. f 5.— Vlaardingen Johl v. R. f 2.50 Vorden Ds. v. N. f 1.50, D. J. W. f 1.— Vroomschap gevonden in col lecte f 10.Voorthuizen W. B. f 1. Wageningen Th. v. H. f 1.—, K. J. Z. f2.50, J. Z. f 2.50; Wassenaar: N. N. f 5.— Warns veld Wedl O. f 25.Wetering H. J. P. f 1.—, J. H. P. f 0.50, G. Z. f 1.— Weesp Wed. W. R. f 1.Wierden Ge rei. Kerk f 2.50 Winterswijk J. B. t. S. f 5.—, J. H S. f 2.50, H. J. W. f 2.— ^ir- dum A. R. f 1.Wolf hezen F. J. H. f '10.— Wommels M. T. f 2.— IJzerloo J. H. f 5.Zaandam Zendingscom. f 15. ZandvoortGeref. Kerk f 25.— Zaltbom- mel A. J. dl J. f 2.50, J. A. dl J. fi 2.50 Zelhem J. R. f 1.— ZeistH, D. f25.— Zuidlaren Ds. D. D. f 1.50, A. K. f 1. Mej. Tj. K. f 2.50, Mevr. G. T. f 1.— Zuid- land Fam. d. H. f 4.Zuidwiolde Th. D. f 2.— Zoutkamp A. H. f 4.— Zutfen G. S. M. f 10.—, M. R. D. f 2.50 Zwlolle B. E. K. I 2.50, Mej. Mv v. L. f 1.—, G. A. M. Gzn. f 1.—, G. H. f 0.50, B. G. f 2.50. J. P. f 1.—, L. T. f 1.—, K. B. f 5.— ZwCe:- loo Mej. G. S, f 2.Aerdenhoutv. E. f 25.Den Haag H. J. d. B. f 2.50 Wolf- hezen S. W. f 2.— Krabbendam'Chr. Sch. f 3.Franeker Joh. W. f 2.—Hoioge- veen J. S. f 1.— Warnsveld J. R. P. f 2.50 Zuidlaren G. F. f 1.— Zalk A. t. K. f 1.Silvolde Wed. D. J. K. f 1.50 OldemarktDs. J. V. f 2.— Sassenheim H. J. A. f 10.—, A. F. Jz:. f 100.— Leiden H. M. M. f 40.— Vianen D. v. dl B. f2.50; Arnhem J. W. f 10.— Ten Boer A. Di f 2.50 Zelhem Ch. F. f 1.50 Den,Haag v. V.O. f 2.50 Vrijlhoeve-Capelle J. M. O. f 25.— Den Haag H. v. d'. B. f 5.— Dokkum Mej. I. D. f 2.— 'Arnhem Adr. v. A. f 2.50Apeldoorn D. G. f 10.— Hengelo Mevr. A. W. f 2.50 Vollenhove J. J. f 2.50 UtrechtMevr. Wedl Ds. W. A. V.—L. f 2.50, W. C. R. f 10.— Dokkum U. E. S. f 2.50 St. Anna Parochie Ds. K. V. f 2.50. Met hartel. gr. en beste Wenschen Uwi dwl, A. MERKELIJN. k

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1929 | | pagina 2