FEUILLETON. Kerk en Cultuur. Zijn vader gered. Ds. G. DÜEKES f dava-Soemba-Film. het noodig was maatregelen te nemen tegen onzedelijke practij'ken, die men in verband bracht met de oneerbare kleeding van de vrouwen, waardoor de zinnen werden geprik keld. Mevrouw van Hoogstraten!Schoch uit in Christelijk Vrouwenleven yan Juli '29, deze zeer gegronde klacht „Wat schuiven in onzen tijld de menschen toch op onrustbarende iwijlze den sexueelen kant van het leven naar voren". Hoe groot de verwondering op dit punt al geworden is, kan blijken uit hetzelfde artikel, waaruit bovenstaande zin werd geciteerd, dat sommige ouders verlegen zouden zitten, waln- neer hun werd thuisgestuurd1 een circulaire van aanbeveling van het gezamenlijk naakt- leven en de naaktopvoeding in de Vrije na tuur van zonnebaden. Sommige1 ouders zou den dan nota bene verlegen zitten met de vraag, of zij aan zulk een opvoeding hun kin deren zouden toevertrouwen Sommige ouders Zouden dus nog niet dadelijk weten, dat zij zoo'n ding dadelijk moeten ■Verscheuren Ze zouden het nog als een vraag zien, of het misschien niét goed Zou kunnen Zijln hun kin deren daarheen te zenden Maar als dat nu ook al een .„vraagstuk" wordt, dan vraagt men zich toch af in welke wereld we nu leven En het verwonderde ons dan ook' uitermate, dat Mevr. Hoogstraten het nog noodig vond met zoo'n circulaire naar een wetenschappelijk man van ervaring te gaan om diens meening daarover te vragen. Uit alles blijkt welke grove ongerechtighe den de mensch in dezen tijld aandurft en hoe noodig het is dit groote kwaad mét alle kracht tegen te staan. Moge het blijken, dat althans in onze krin gen alle oneerbare kleeding vermeden wordt. HEIJ. ii. In Christus zijn de geloovigen één, van Hem verwachten zijl alles, in hun leven moet alles op Zijln eer i?i tl ooipen. Dit kan ook' niet anders, want uit Hem', door Hem, maar ook tot Hein Zijln alle din gen. Waar nu de geloovigen, <Zij)n Kerk, midden in het leven Zijn geplaatst, moeten zij1 rtoonen van Christus te zijln. Van Christus zijn brengt en dat is onaf wendbaar, strijd mee. De kerk, die den Vredevorst, als haar Ko ning bezit, het klinkt eenigzins vreemd, heelt altijd te strijden. Nooit mag zij vrede sluiten met Satan, zonde en wereld. Altijd weer wordt het tjie kerk toegeroepen in alle levensver houdingen „Doet aan de geheele wapenrus ting Gods, opdat gij kunt staan tegen de lis tige omleiding van den duivel, want wijl heb ben den strijd niet tegen vleesch en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers dezer eeuw. De kerk, die dezen strijd te strijden heeft is de strij dende Kerk, onzichtbaar naar haar wezien en verborgen leven met Christus in God, maar zichtbaar in haar institutaire leven, de kerk, zooals wij haar zien. Waar wij, nu tot een dier instituten behoo- ren, tot die, welke naar onze vaste Overtui ging, het meest de zuiverste openbaring be nadert volgens schriftuurlijke opvatting, waar wiji leden en doopleden zijn van de Gerefor meerde Kerken in Nederland, die als zoodanig ook in den geestelijken strijd betrokken zijn en haar houding tegenover de levensverschijn selen, tegenover de cultuur te bepalen hebben, hebben wij na te gaan wat in dezen onze roe ping is. Wij gevoelen wel, dat de cultuur niet enkel een verschijnsel der laatste jaren kan zijln. Altijd is de cultuur er geweestimmers onder cultuur hebben wij; te verstaan „allen arbeid van den mensch, die dient tot handhaving, instandhouding en verrijking van zijn leven", of nog nader begrensd', „cultuur is de ont plooiing van de geestelijke krachten der menschheid in een bepaalden tijd en binnen een bepaalden kring". Daarom' is het cultuurleven zoo varieerend en kunnen wij van onderscheidene cultuur perioden spreken. Nu heeft elke eeuw haar eigen openbaring. Dat er groei in dit cultuurleven en dat het van den beginne is', laat de Heilige Schrift ons duidelijk zien. Naast de bijzondere ge nade openbaart zich de algemeene genade, waardoor God de mogelijkheid heeft gescha pen, dat er een menschenlijke samenleving kan zijn. Goa laat de wereld niet los, om Christus' verkorenen blijft zij bestaan. Daaruit te verklaren de ontplooiing van XI (Slot) i „Maar mijnheer", vroeg Willem, „hoe komt U toch zoo spoedig thuis Is U vanmorgen al zoo vroeg uit België vertrokken „Neen vent, dat zal ik je zeggen. Toen jij gisteren weg was, hadden we niet veel zin de reis voort te zetten. In de eerste plaats was de echte stemming er niet hileer. En dan het weer lokte ook niet aan. Als het stormt is het rijden niet zonder gevaar valt er een tak op het stuur, dan kan dat ernstige gevol gen hebben. We zijn dus maar blijven logeeren in de stad, waar jij, ons verliet. En van mor gen was het erg mistig, zoodat we besloten maar naar huis terug te keer en." „En vond Hub dat niet erg naar infor meerde Willem. „Neen, Hub is in de beste stemming en ik zal je zeggen, hoe dat komt. Ons reisje is mislukt. Dat kan jij niet helpen, natuurlijk niet, jiji hebt je plicht gedaan. Maar het is toch' voor allen pp een teleurstelling uitge- lioopen. En nu is het 't beste, dat we 't eens dunnetjes gaan overdoen. En daarom wou ik 26 en 27 September probeeren, of het beter de geestelijke krachten in de verschillende eeuwen. Er is een cultuurontwikkeling van het begin der wereld'. Kaïn bouwt zijn stad, Lamech's Zonen we ten het leven te handhaven en te veraangena men. Deze ontwikkeling, die helaas steeds nicer van God afvoerde, zelfs scheen afge broken te worden door den zondvloed, zette zich na dien tijd weer voort om tot ongekende hoogten te klimmen. Kennisnemend van het cultuurleven der oudheid, staan wij verbaasd over de veel vormigheid van de levensopenbaringen, die getuigen van de denkkracht, het vernuft en de rijke gaven van den mensch. Wij' behoeven werkelijk niet te denken, dat onze eeuw alleen van overwinningen in de zen kan spreken, de opgravingen, de ruïnes, de machtige bouwwerken, de litteratuur laten ons zien, wat de Kananieten, de Egyptena- ren, de Babyloniërs, de Grieken, de Romei nen hebben tot stand gebracht. De wijsheid en kennis, beschaving en schoonheidszin, kunst en architectuur der ouden spreken nog tot ons, 'die zooveel eeuwen later leven. Aan dat machtig bouwwerk heeft de mensch voort gearbeid, zijn 'krachten daaraan gege ven. De eene tijd mocht het werk'zich' schit terender openbaren dan de andere tijld, ver band houdend met den toestand der volke ren en der wereld', maar ondanks dit op en neergaan, was het een voortgaan van kracht tot kracht. Is Middelburg als stad van on vergelijkelijke architectuur daarvan niet het sprekend bewijs en hoeveel steden niet meer? En ,nu schijlnt aan de overwinningien van den menschelijken geest geen einde te komen. Als wij letten op de ontwikkeling van we tenschap, kunst, techniek, wat is dan Neder- land's gouden eeuw vergeleken bij de onze De menschelijke geest viert haar triumfen, alles moet haar onderworpen worden. Uit vinding na uitvinding, ten dienste of ten ver- derve van de menschheid. Electriciteit, tele foon, telegraaf, radio, film, vliegtuig volgden elkaar op, om van de machtige industrieele centra met hun fabriekswezen nog niet eens te 'spreken. Dr. Eckener maakt met zijn Zeppelin de wereldrondvaart. Hoe is ons leven veraangenaamd op allerlei wijze hoe komt de ontplooiing van die men schelijke krachten in den loop der eeuwen ops ten goede. De resultaten aanvaarden wiji, wij kunnen er pok niet buiten, wijl wij .midden in het leven staan. De cultuur dringt ook ons leven, ons huis gezin binnen en dientengevolge ook de kerk. En hoe moet de kerk nu tegenover de cul tuur staan Middelburg. SCHEELE. Met diepe ontroering was het hart vervuld bij het lezen van het overlijdensbericht van Ds. G. Doekes, em. pred. der Geref. Kerk van Nieuwdorp, in den ouderdom van 55 jaren. Hij studeerde aan de Theol. School en reeds in die jaren trokken zijn ernst en nauwgezet heid de aandacht. De jaren der studie heeft hij uitnemend benut, want hij was een gron dig kenner van de Dogmatiek en de belijde nisschriften der Geref. Kerken en ook op exe getisch gebied heeft hij zijne sporen verdiend. Eerst diende hij de Kerk van Heemse van 30 Januari 1898 tot Maart 1907, waar hij door zijne prediking en ambtelijken arbeid schier aller harten won, zoodat men er nu nog spreekt over „onzen dominé". Wel hecht moeten daar de banden geweest zijn. In 1907 kwam Ds. Doekes naar Nieuwdorp, waar hij uitnemenden arbeid verricht heeft en de gemeente gebouwd door zuiver Schriftuur lijke prediking. Nog steeds gedenkt die ge meente den bekwamen en toch zoo eenvoudi- gen 'Dienaar des Woords, van wien Zonder te overdrijven mag getuigd een Israëliet, in welken 'geen bedrog is. Ds. Doekes was een door en door eerlijk man, wat hem wel eens te goed vertrouwen sfellen deed in anderen, wier daden niet altijd overeenkwamen met hunne woorden of beloften. In de Zuid-Bevelandsche Kerken nam hij weldra eene eervolle plaats in en tot in het jaar 1925 vertegenwoordigde hij de Classis Goes ter Part. Syn. van Zeeland en steeds werd er geluisterd naar zijin wel biezfonken adviezen, waar ieder zijfn kennis en doorzicht, maar pok zijne voorzichtigheid erkennen moest. Ook de arbeid der Zending had de liefde van zijn hart. Dan kon hij pleiten met gelooi in 's Heeren zaak en voor wat hij1 ge daan heeft in den kring der Zendingsdeputa- lukt. En dan ben jij natuurlijk van de partij. Tenminste, als je lust hebt en als je ouders het goedvinden. Of Willem lust had Hij had zelfs lust Mijnheer en Mevrouw Gorter om den hals te vallen. Of z'n ouders het goedvonden Met dank bare blikken keken ze hun hopge gasten aan. Het was dien avond1 laat, toen de familie naar bed ging. Dat was voor Willem een uit zondering. Vader en moeder hielden van re gel en orde. ,,'s Avonds vroeg onder de wol en 's m.'or- gens niet te laat op, dat is goed1 voor kinde ren", was de leuze van vader en moeder. Maar nu, vandaag was het een bijzondere dag. Nu werd er een uitzondering gemaakt. Toen de gasten weg waren, zaten ze heer lijk met elkaar te keuvelen cn de tijd vloegom'. Jammer alleen, dat ooim' Dirk er niet bij kan zijn, meenden alle drie. Maar oom mioest rustig blijven liggen. Zelfs mocht er niet te veel tegen hem gepraat worden. Nu en dan ging moeder naar z'n bed, nu eens met een perzik, dan weer met een sinaas appel, een anderen keer met een kopije bouil lon. Maar oom Dirk had weinig trek, zoo dat langzamerhand een heele verzameling lekkers op z'n kamertje stond. ten kunnen de Zeeuwsche Kerken hem nooit genoeg dankbaar zijn. Altijd verheugt het on- dergetcekende, dat de Classis Goes hem blij vend 'heeft gewaardeerd bok toen het ons al len steeds duidelijker werd, dat zijn gezond heidstoestand werd ondermijnd en de arbeid steeds Zwaarder voor hem werd. Wat moet het voor den werkzamen Doekes geweest zijin te moeten werken op halve kracht en ein delijk' het te moeten opgeven. Dienaar des Woords te zijln was Zijln lust en leven en lange nog bleef hijl hopen! en als dan eindelijk eervol emeritaat verkregen is, klinkt 'tot de Kerk van Nieuwdorp als af scheidsrede dezer heldenziel hét woord van Job 1 :21b. Smart heeft onze broeder doorgemaakt in zijin leven veel zelfs, zoo in zijin gezin als in zijn lichaam. Nooit heeft hij geklaagd over zijne gemeenten, daar sprak hij steeds met lof over. Maar geleden heeft hij in stilte ook over verguizing, die meermalen Zijln deel was van de zij'cfe van broederen, die in hém zagen een der voornaamste strijders vopr het be houd en den bloei der Theol. School. Aan die School had bijl Zijln liefde verpand en daarvoor heeft hij geworsteld niet gebed en woord en zeker is het mede door zijln ijVe- ren geweest, dat het „door de Kerk voor de Kerk" dieper indrong in het leven der Kerken en het diamanten feest der Theol. School moet hem wel een weelde zijn geweest. Doch niet altijd hanteerde hij de strijdbijl, neen, in de Wachter gaf hij; ook artikelen, die rijker in zicht gaven in de schöone belijdenisschriften. En nu is hij: de strijd te boven, maar door verschillende ons nagelaten geschriften blijft hij tot ons spreken, ook nu hij gestorven is. 't Was mij1 steeds een genoegen met Ds. Doekes te hebben samengewerkt op velerlei gebied en dat hij reeds heen moest uit den arbeid en nu uit het leven op de middag hoogte des levens doet het hart pijln. Maar de Heere weet het beter dan wijl en onze broeder rust nu bij zijnen Koning en Heere en Zijne werken zullen volgen met hem. 'k' Weet, dat het is in den naam van oefen, dat .we zjjne weduw'e en kinderen toebidden Gods rijke vertroostingen in deze dagen, want zij verliezen pen zorgend en liefhebbend man en vader. Doch de Heere blijft. K. B. A. SCHEELE. Do vertoningen van de Java-Soemfba-fikn zullen in het komend seizoen voortgezet wor den. Niettegenstaande drie operateurs het land zijln doorgetrokken, kon aan alle aanvragen onmogelijk voldaan worden. Uit meerdere plaatsen kwamen reeds verZoieken vopr een volgende campagne binnen. Ongetwijfeld zullen nog zeer vele een ver tooning van de Java-Soemba-firm begeeren. Bij deze overwegingen heeft het Comité ook in aanmerking genomen de groote waardee ring, van verschillende Zijden ontvangen, niet 't minst in den vorm van zeer vele brieven, die in ojnderscheiden tojoin den lof van de Java- Soomba-film bezongen. Algemeen bleek de overtuiging, dat deze film de Zending op Midden-Java cn Soemba ons volk naderbij bracht en uitnemend dienst deed voor vermeerdering van de Zendings- bëlangstelling. Herinnerd mag hier wel wor den aan de verklaring van Ds. Velders van Rotterdam „De film is "een zeer goed1 ge slaagde onderneming. Niet om het finantiëel succes, maar om het aangenaa'ml-instructieve. Op de Catechisaties was te merken hoe onder wijzend de film had gewerkt". Omdat de kosten thans aanmerkelijk minder zullen Zijln, kunnen de entree-prij|zen verlaagd en de condities heel wat gemakkelijker ge maakt worden. Inlichtingen daarvoor worden gaarne ver strekt. De verwachting leeft, waar het toch gaat om de groote zaak der Zending, dat de aanvragen zullen binnen stroomen blij het Secretariaat van de Java-Soemba-Film-Golmité, Verlengde Lodewijkstraat 6a te Groningen. Namens het Comité, Ds. D. POL, Voorzitter. Eindhoven F. A. den Boeft te Amersfoort. A. K. Krabbe te Mijdrecht. Nieuwe PetelaJ. G. Haartsen te Driesura. J. B. van der Sijs te Kollumerpomp. Leens A. B. W. M. Kok te Zaamslag. J. B. van der Sijs te Kollumerpomp. Maar hij! lag tevreden te kijken. Voelde zich heel rustig. „Ik zou niet tegen den dood opzien", zei hij tegen z'n zuster, „want ik' weet, dat mijn Verlosser leeft. Maar ik wil toch opk nog wel een poosje blijven leven, want ik heb het Zop heerlijk hier. En Ja, hiiji had nog eeln heele hoop willen Zeg gen, maar z'n zuster legde de hand op z'n mond en hief dreigend den vinger op en zei „Dirk, je moogt niet veel praten, dat weet je wel. Als je je mond niet kunt houden, zie je me in geen veertien dagen terug." Dirk glimlachte. In geen veertien dagen Dat houd je nooit uit, dacht hij. Maar hij zei niets meer, want hijl wist, dat z'n zuster gelijk had. „Moeder, de klok slaat tien uur, nu moet de jongen toch heusch naar bed", meende vader. „Ja, vader, nog edn kwartiertje", stelde moeder voor en vlug stond ze op en liep naar 1 de keuken. I Een oogenblik later drong tot de kamer een geluid door, dat veel leek' op hét sissen van een pan. „Wat die vrouw van mij toch uitspookt", riep vader. „Dat zal ik eens gaan onderzoeken", be sloot Willem. BEROEPEN TE LeensA. B. W. M. Kok Zaamslag. Nieuwe Pekela J. B. van der Sijs te Kollumerpomp. BorgerM. van Wijk te Oostburg. WolfaartsdijkR. de Jager te Nunspeet. Zevenbergen cand. Vogelaar te Heemse. AANGENOMEN NAAR WarnsCand. G. J. van Reenen te Sleeuwijk. AduardP. van der Sluis te Onstwedde. BEDANKT VOOR Sleeuv.ijk: H. Iloltrop te IJmuiden—Oost. ReitsumJ. van Dijk Jr. te Dunrswonde. Ds. S. Idema te Winsum (Gr.) schrijft ons Zondag 18 Augustus jl. werd te Winsum (Gr.) de kerktelefoon in gebruik genomen. Op de installatie werden aangesloten 8 telefoons voor hardhoorenden (4 voor reserve) en een telefoon net buiten met 24 aansluitingen voor zwakken en ouden van dagen. De ontvangst was zoo in de kerk als in de huizen in één woorcl schitterend. Zoowel zij, die per hoofd telefoon luisterden als zij, die luidsprekers-ontvangst hadden (over eigen Radio-toestel of door middel van luidsprekers der Radio-centrale) waven vol lof over de duidelijke en natuurgetrouwe weergave van het gesprokene. Zij gevoelden zich weer één met de gemeente, waar zij na jaren ontbering, heel den dienst prediking en gebed, gezang- en orgelspel, tot de voorlezing toe weer konden meemaken. 't Zijn de wonderen der techniek, in rechtstreekschen dienst van het Evangelie van het Koninkrijk Gods. Het is een heerlijk doel, dat door het „Kerktelefoon- Bureau" te Maassluis wordt nagestreefd, dat, onder leiding van den heer P. K. Dommisse, op vakkundige wijze zijn taak vervult en altijd bereid is de meest volledige inlichtingen te geven. Meer dan tot dusverre dient aan de kerktelefoon de volle aandacht geschonken te worden. Er ligt voor onze ouden en zwakken een zegen in, die niet licht overschat kan worden. Ge moet het hooren uit hun eigen mond om er ten volle van overtuigd te zij Met de gegevens waarover zij beschikt, zal de kerk van Winsum desgevraagd gaarne andere kerken dienen. Het belang der zaak is onze volle aandacht waard. Met wat goeden wil liggen de kosten vrijwel binnen het bereik van iedere kerk. Met lof kan nog vermeld worden de welwillende wijze, waarop èn de directeur der posterijen én de technische dienst van de rijkstelefoon tot het tot stand komen van de installatie hebben medegewerkt. Beroepbaar is ook cand. P. B. Lengkerk, Albrechtskade 86c, Rotterdam. Cand. J. Spoelstra, te Meeden, beroepen predi kant bij de Kerk van Anna Jacobapolder, is door de Classis Tholen tot de Evangeliebediening toegelaten. Ds. P. D. Kuyper hoopt Zondag 6 "October a.s. afscheid te nemen van de Kerk te Oud-Loosdrecht en Zondag 20 October d.a.v. intrede te doen te Sas- senheim, na bevestiging door zijn vader, ds. L. Kuyper, van Kampen. Lioessens. Ds. D. Feenstra deed intrede met een predikatie over Exodus 25 22. Hij was bevestigd door ds H. M. Ploeger van Appelscha, die sprak over Spreuken 27 23. Cand. G. Brouwer te Vlaardingen hoopt Zondag 6 October a.s. intrede te doen als predikant der Kerk te Echten (Fr.), na bevestiging door ds. D. B. Hagen beek, van "Vlaardingen. Ds. H. Mulder, pred. der Kerk van Amsterdam die 3L Juli zijn 25-jarige ambtsbediening mocht her denken, verleende, waar de huldiging deze week plaats heeft, gisteren receptie op de middag- en avond uren, waarvan een zeer druk gebruik gemaakt werd. Des middags kwamen al deambtgenootenterplaalse, bij welke gelegenheid dr. B. Wielenga als nestor een toespraak hield. Ds. H. Mulder diende o.a. ook de Kerk van Zaamslag 31 Juli 19049 Februari 1908. Zwolle. Ds. J. H. Kuiper, bevestigd door zijn vader ds. L. Kuiper van Kampen met eene leerrede over Psalm 48 13—15 deed te Zwolle intrede met eene prediking over Jesaja 59 16. Het kort verslag van de vergadering der zen dende Kerk van Utrecht met de Deputaten uit de provincies Utrecht en Gelderland vermeldt onder meer belangrijks ook het volgende „Ingekomen is een ontslagaanvrage van dr. Dreck- meier. De vergadering besluit, haar zulks eervol te verleenen, vanwege hare vele en uitnemende verdien sten jegens onzen Zendingsarbeid en het hospitaal. Een oproep ter verkrijging van een opvolger in de vacature, welke door haar vertrek in Maart 1930 staat te komen, zal geplaatst worden. Het oordeel der vergadering, gelijk ook het advies van dr. Flach, is, dat een chirurg de voorkeur verdient. De wenschelijkheid van eene assistente-apotheker wordt uitgesproken en daar de verhoogde gouverne mentssubsidie eene dergelijke benoeming mogelijk maakt, zal hiertoe worden overgegaan. Door wijlen wed. C. Moll is aan de Diaconie dei- Kerk te Nijkerk f 500 vermaakt en aan de Kerk 3 aandeelen a f 100. De Theol. School te Kampen ontving een legaat van wijlen Mevr. C. Schutte te Hasselt ten bedrage van f 500. Zeer trof ons het overlijdensbericht van ds. G. Doekes, Em. pred. van Nieuwdorp inden ouderdom van 55 jaar. Ds. G. Doekes werd candidaat in 1897. Hij deed intrede bij de kerk van Heemse 30 Januari 1898 en verbond zich 17 Maart 1907 aan de kerk van Nieuw dorp, welke hij diende tot 9 Augustus 1925, nadat hem wegens voortdurende ongesteldheid eervol Hij ging naar de keuken, maarvojnd1 de deur gesloten. Op z'n kloppen vroeg moeder wat hij ver langde. „Ik wil eens gaan kijken moeder, wat U toch allemaal uitvoert." „Zal niet gaan jongen. Ik kan hier geen kinderen gebruiken en je behoeft hier ook geen lampen te vullen." Lachend bracht Willem moeders woorden aan vader over. Na een kwartier kwam Ze terug, ging tot verwondering van vader en zoon de tafel dek ken, spoedde zich daarna weer naar de keu ken terug en kwam weldra weer te voorschijn met een schotelheerlijke flensjes. Het avondgebéd was een lofzang Maar toch ook ontb'rak de bede niet. Luister slechts „O, Vader, geef toch, dat al Uw; weldaden ons niet hoogmoedig .maken. Geef ons een nederig hart en doe ons steeds gevoelen, dat alles wat wij! van U ontvangen louter ge nade is S. BRAN DSM A. EINDE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1929 | | pagina 2