KERKNIEUWS
De vredesbeweging van dezen tijd.
Gereformeerds Kerk Vlissingen.
Officieele Berichten.
Verantwoording uan Liefdegauen.
Vereenigingsleuen.
KBEURTEN
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland
op ZONDAG 26 MEI 1929.
Classe Middelburg
Classe Zierikzee
Classe Tholen
Classe Goes
Classe Axel
ten dage door de stem des Evangelies meer
in de Kerk vergaderd worden dan vroe
ger door de wet, bewlijst slechts een klein
gedeelte zijn geloof door een nieuwen
wandel".
Op Hand. 11 23 „Het geloof heeft eerst
dan levende wortelen geschoten als het zijn,
woonplaats in ons hart heeft. Daarom valt
het niet te verwonderen dat n a u wel ij k s,
het tiende deel dergenen die het
geloof b e 1 ij d e n tot aan het einde toe
volhardtWe behoeven natuurlijk niet op
de vraag in te gaan, of in een Kerk waarin
de tucht streng geoefend wO:rdt, de verhou
dingen even ongunstig zijn als in een Kerk
waarin dit niet het geval is.
Men bedenke dat v. d. Kemp de Gerei.
Kerk diende in het begin der 18e eeuw
Maar hoe het nu zit rnet het „in Christus
geheiligd?" En „dit uw kind?"
Laat ik daar D.V. mijn geachten briefschnji-
ver uit Vlaanderen een volgenden keer wat
van mogen zeggen.
Ik moet de drukkerij: ook te vriend zien te
houden. v. D.
IV.
Als één van onze ernstige bezwaren tegen
de Vredesbeweging van dezen tijd noemden
wij een Vorig maal het sterk humanistisch
karakter, dat ze over het algemeen draagt.
Dat geldt van de moderne vredesbeweging
maar, ofschoon in mindere miate, treft dit
verwijt óók veel van wat zich als vredesactie
onder christelijken naam aandient.
Daarnaast willen vvlij1 nu nog een ander
bezwaar noemen, dat speciaal de christelijke
vredesbeweging betreft, n.l. de krasse te
genstelling, die haar aanhangers voort
durend weer poneeren tusschen Chris
ten d o m en St a at.
Het verst gaan in deze de zoogen, chris
ten-revolutionairen, zooals b.v. een
Kees Boeke, de bekende christen-dienstweige
raar, die zonder meer weigert in eenjg op
zicht de overheid te erkennen, omdat, volgens
hem, er een onverzoenlijke antithese bestaat
tusschen het evangelie van Christus en elke
vorm van dwang of geweld.
Niet zoo ver gaan de christen-socia
listen, zooals b.v. in Zwitserland' een Ra-
gazen Kutter en in ons land een figuur als
Enka. Zij1 kunnen tenslotte d'e rechtshandha
ving van den Staat door dwang als tijde-
Iijken paedagogischen maatregel billijken.
Maar niettemin meenen zij1 zich, krachtens
hun christelijke overtuiging, te moeten k'ee-
ren tegen den Staat als geweldinstituut. De
Staat, die het recht moet handhaven, voert
zelf tot opheffing van alle recht, n.l. het
oorlogs-„recht". Omdat de Staat krachtens zijn
wezen zichzelf onder alle omstandigheden,
tot allen prijs, en tegenover alle aanspraken
van elders wil handhaven, heeft hij; de on
overwinnelijke neiging zichzelf te verabsoiu-
teeren en kan hij' daardoor (altijd volgens
deze christen-socialisten) geen zedewet bo
ven zich erkennen. Dat maakt, huns inziens,
christelijke politiek dan ook tot een tegen
strijdigheid en daardoor tot zelfbedrog De
Staat is van heidenschen oorsprong. Hij is
de macht van de zedelijke betrekkelijkheid,
die het absolute van het Godsrijk met ge
weld tracht te overmeesteren.
(Wie verder over het belangrijk verschijn
sel van de christen-socialen iets wenscht te
weten, verwiijzen wij! naar de uit historisch
oogpunt zeer interessante dissertatie van Dr.
J. C. Wissing Het begrip Koninkrijk Gods.
vooral met betrekking tot de religieus-socialen
in Zwitserland.)
Nog iets gematigder in zijn beschouwingen
omtrent de verhouding, van „Christendom en
Staat" is Prof. Heering. In zijn reeds
meer genoemd „De zondeval" van het Chris
tendom", het meest typeerende werk Voor
de vredesactie onzer dagen, verklaart hij uit
drukkelijk niet te kunnen onderschrijven de
volstrekte veroordeeling van den Staat, gelijk
men die bij de christen-socialisten vindt. „Ons
geloof in den mensch en in Zijn vermogen'
om zonder dwingend recht in deze gecompli
ceerde wereld een ordelijke samenleving te
vormen, is daarvoor te klein", zoo schrijft hij!
zelf. Maar niettemin ziet hij het bondgenoot
schap, dat in Gonstantijn's dagen tusschen het
Christendom en den Staat gesloten werd, toch
als „de zondeval" van het Christendom. En
met instemming haalt hij' aan de woorden van
Max Huber „De Staat met zijin „moraal",
met zijn natuurlijke levensvoorwaarden en
eischen, treedt als een op zichzelfstaande we
reld tegen God en het Godsrijk op. Wat zich
echter naast God plaatst, wil zelf God zijn.
Nimmer tevoren is het dilemma óf Christus
of de Keizer met zooveel kracht met zooveel
verschrikking ook opgedaagd als in dezen
tijd." Ja, hij betreurt het zelf, dat Huber
niet de consequentie heeft aangedurfd, dat
daarom1 tot de meest brutale uiting van de
heidensche staatsmacht, n.l. den oorlog, het
Christendom; zich onder geen omstandighe
den mag leemen.
Welnu, tegen dit poneeren van een vol
strekte tegenstelling tusschen Christendom en
Staat dienen wij als Gereformeerden een
krachtig verzet aan te teekenen. Menschen als
Heering beroepen zich hier altijd weer op
het oude Christendom. Dat kende, zoo, Zeggen
zij, maar één vaderland, n.l. het hemelsche
vaderland. De eerste christenen voelden zich
als vreemdelingen op aarde, als pelgrims,
gaande door een wereld, die in het booze
ligt. En pas in tijden van geestelijk verval,
toen de oorspronkelijke christelijke toekomst
verwachting begon te verflauwen, kwamen
Zij' er toe ook het aardsche vaderland enden
aardschen staat die eer toe te kennen, die het
christendom van dezen tijd eraan geeft.
Nu valt dat eerste, dat het oude Christen
dom zich vóór alles als „vreemdeling op aar
de" gevoeld heeft, niet te ontkennen. Ja ster
ker, wij! mogen er mannen als Heering dank
baar voor zijn, dat zij de Christenen van
thans, die over het algemeen maar al te veel
zich aan het wereldsche leven hebben aan
gepast, weer eens met nadruk aan van-de-
wereld-afgewiende, dat on-wereldsche karakter
van het echte Christendom zijn komen herin
neren. Trouwens wielk waarachtig Christen
voelt zelf toch ook bij oogenblikken niet liet
conflict in zijn leven tusschen liet Koninkrijk
Gods en deze wereld, het hemelsche en het
aardsche vaderland, de Godsstaat en de Staat,
Zooals wüj die op deze aarde kennen Al
leen, al laat zich hier een zeker dualisme,
een zekere twee-heid niet ontkennen, toch
gaat het niet aan eenvoudig te verklaren, dat
de Staat in wezen heidensch is. Neen, de
Staat of wiij' als Gereformeerden spreken lie
ver van de Overheid, behoort tot de sfeer van
het aardsche, maar niet persé tot de sfeer
van het zondig-aardsche leven. Integendeel,
wij gelooven juist, dat ze van God om der
zondewil, als beteugeling van de zonde is
ingesteld. En mogen wij als christenen ver
langen naar den tijd, dat wij: den aard'schen
Staat niet meer behoeven, omdat de Gods-
staat zich geheel gerealiseerd zal hebben,
omdat het Godsrijk zal zijn gekomen, wij blij
ven, zoolang dat nog niet het geval is, dank
baar erkennen den zegen ons in den aard
schen Staat en het aardsche vaderland. En
niet alleen blijven wij' dankbaar dien zegen
erkennen, wij1 zijn ook bereid terwille daar
van, maar nog mèèr oml Gods wil, te ver
vullen de roeping, die wij tegenover den
aardschen Staat en het aardsche vaderland
'bezitten. G. B. W.
Nu (wie straks onzen laatsten dienst in het
oude kerkgebouw! zullen hebben en als ge
meente in een nieuwe kerlc hopen te ver
gaderen, heeft de Kerkeraad gemeend een
kleine oneffenheid in den gang van ionzen
eeredienst te moeten rechtstreken.
Tot nu toe iwerd' de eerste psalm1 opgege
ven door den voorlezer. Onder liet voiorspel
van het orgel kwiamen dan de predikant en
de dienstdoende ouderlingen binnen, deden
hun gebed' terwijl de gemeente begon te
zingen. Eerst na dit psalmvers 'werd1 het vo
tum' en de zegengroet uitgesproken,
In dezen gang meende de kerkeraad twee
oneffenheden te zien
1. Ook dit eerste psalmvers hoort bij: den
dienst en behoort dus binnen' het geheel van
den dienst geplaatst te worden. Daar onze
godsdienstoefening begint bij het votum en
eindigt bij het leggen van den slotzegen op
de gemeente, behoort dus dit eerste psalm
vers niet vóór, maar na het votum en, zegen-
groet te worden opgegeven en gezongen.
2. Het is niet goed', immers niet ordelijk
en stichtelijk, dat de eene bidt en de andere
op hetzelfde oogenblik zingt. Voor de bid
dende broeders is er zoo de mogelijkheid, dat
de zegen van het zingen verloren gaat. Bo
vendien heeft hun bidden onder het orgelspel
en .zingen niet die rust, die een voorwaarde
van stil bidden is.
Daarom heeft de Kerkeraad besloten om,
te beginnen met Zondag 2 J u n i, in ons
nieuwe 'kerkgebouw deze gang van zaken te
volgen
De predikant met de dienstdoende ouder
lingen komen binnen. Oogenblikkelijk zwijgt
het orgel. Terwijl de predikant voor de preek
stoel gaat staan om zijn gebed te doen, doet
heel de gemeente haar stil gebed voor den
dienst, (wlaarb'ij de mannen gaan staan. Na dit
stille gebed', dat dus in het vervolg niet moer
gedaan Wlordt bij' het binnenkomen als men
op z'n plaats is gaan zitten, maar dat wie als
gemeente gezamenlijk doen, beklimlt de pre
dikant de preekstoel, spreekt het votum en
de zegengroet uit en geeft daarna het te
zingen psalmvers op.
Tot dit gezamenlijke stil gebed1 voor
den dienst heeft 'de Kerkeraad besloten om
deze drie redenen
1. Onder het geroezemoes van binnenko
mende en plaatsnemende medeleden, kan men
vaak niet rustig bidden. Soms voelt men, dat
een ander wacht op het einde van ons gebed
om de bank of rij: binnen te komen.
2. Wanneer iwe dit stille gebed gemeen
schappelijk opi hetzelfde oogenblik doen, komt
nog beter uit, dat wie ons als gemeente voor
God stellen en Hem als gemeente omi Zijn
zegen over den dadelijk aanvangenden dienst
vragen.
3. De in onze kerken in Zwlang zij:nde ge-
wlooaite om vóór den dienst in het kérkge-
biouiwl stil te bidden, schijnt niet meer alge
meen gevolgd' te worden. Velen laten deze
zeer goed'e gewoonte na. Wanneer het nu in
het vervolg gemeenschappelijk gebeurt, zul
len hopelijk allen er toe genoopt wórden,
zoowel ouderen als jongeren zelfs olnZe kin
deren zullen het zoo leeren.
Verder nam de Kerkeraad ook het besluit,
dat de predikant den gehéélen dienst op zich
neemt, zoodat het instituut van voorlezer in
liet nieuwe kerkgebouw niet meer gehand
haafd zal wiorden.
Hij, Die ook een God van orde is, geve,
dat al deze besluiten mogen strekken tot den
rechten dienst van Zijn Naam.
H. A. WIERSINGA.
BEROEPEN TE
Schoondijke N. J. Hommes cand. te N. Buinen.
NieuweroordM. Janssens te Schouwerzijl.
Drachten Th. Delleman te Giessen O. en N. Kerk.
BataviaC. von Meijenfeldt te Feijenoord.
Maarssen K. v. d. Veen te Schildwolde.
GoudaJ. P. 0. ten Brink te Westmaas.
Urk B. A. Bos te Haarlemmermeer.
KatendrechtTh. Delleman te Giessen 0. en. N. Kerk.
StadskanaalPekelderwegJ. Koppe cand. te
Groningen.
AANGENOMEN NAAR
Purmerend J. C. A. van Loon cand. te Den Bommel.
BEDANKT VOOR
Haastrecht, Heerjansdam en Moerdijk
J. C. A. van Loon cand. te Den Bommel.
Wageningen Th. Delleman te Giessen 0. en N. Kerk.
Nijawier—MetslawierJ. Dijkstra te Grijpskerke.
Afscheid en Intrede.
Assen. Ds. H. W. Laman, wien om gezondheids
redenen eervol emeritaat werd verleend, hoopt Zon
dag 2 Juni as afscheid te nemen van deze Kerk.
Bnssum. Zondagavond had de bevestiging plaats
van ds. J. A Schep, overgekomen van Bolnes Ds.
J. L. van der Wolf, pastor loei, bediende daarbij Gods
Woord volgens Efeze 2 20 en 21 „Gebouwd op
het fondament der apostelen en profeten, waarvan
Jezus Christus is de uiterste hoeksteen op welken
het geheele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde,
opwast tot eenen heiligen tempel in den Hecre".
Ds. v. d. Wolf handelde achtereenvolgens over 1.
de bouwlieden 2. den Bouwmeester2. het bouw
werk, of de bouwstofden Bouwmeester en het
materiaal.
Peremptoir geëxamineerd en toegelaten tot de
bediening des Woords en der Sacramenten in de
Kerken, door de classis Workum, cand. F. Veenhui-
zen, beroepen predikant te Oudega.
De classis Zaandam heeft peremptoir geëxami
neerd en toegelaten tot de bediening des Woords
en der Sacramenten, cand. P. C. Jongbloed, beroepen
predikant te Marken.
Dezer dagen kwam per s. s. „Sibajak" via Mar
seille hier te lande aan ds. J. A. C. Rullmann en
gezin, van Weltevreden (N O.-Iberoepen missionair
predikant der kerk van Rotterdam.
Ds. Rnllmann heeft zich gevestigd te Soest, (Van
Lennepweg).
KORT VERSLAG van de vergadering der
classis Zierikzee op 15 Mei 1929 te
Zierikzee.
1. De praeses ds. Staal opent de vergadering, laat
zingen Ps. 87 18, leest Ps. 87, gaat voor in 't gebed.
2. Brs. Dees en Dingeman zien lastbrieven na. 9
kerken tegenwoordig. Scharendijke vaardigde diaken
af, keurstem verleend. Bruinisse vergat lastbrief,
zitting verleend.
3 Moderamen constitueert zich. Ds. Staal praeses,
ds. v. d. Ende, scriba, ds Hoek, assessor.
4 Notulen gelezen door ds. de Boer, met kleine
wijziging goedgekeurd.
5. Dr. v. Lonkhuizen stelt voor br. Mulder, oud-
cjnaestor, tot de vergadering met adviseerende stem
toe te laten aldus besloten.
6. De vergadering vaardigt naar aanleiding van een
missive der Theol. School, ds. v. d Ende af om haar
bij de herdenking van het 75-jarig bestaan te ver
tegenwoordigen.
7 Ds. Staal rapporteert met betrekking tot, zen
ding. Ds. Hoek met betrekking tot evangelisatie.
8. Ds v. d. Ende leest begrooting voor in verband
met Art. 13 D K. 0. Deze wordt aangenomen.
9. Een zaak met de kerk van Oosterland wordt
nader geregeld.
10. Onderzoek naar Art. 41 D. K. O.
11. De vergadering vaardigt naar de Particuliere
Synode van Zeeland af
Ds F. Staal en dr. J. v. Lonkhuijzen, primi.
Ds F. J. van de Ende en ds. Joh. de Boer, secundi.
Brs. J. Bienefelt en P. L Dees, primi ouderlingen.
Bis. Joh. de Waal en Ketelaar, secundi ouderlingen.
12. Omvraag. Ds. Elgersma doet een vraag naar
Art. 19 D. K. 0. en br. v. d. Panne naar aanleiding
van een zaak van publiek belang.
13. Lezing korte notnlen.
14. Praeses sluit de vergaderingde assessor gaat
voor in dankzekking.
Vacaturebeurten in de classis Zierikzee,
gedurende Juli, Aug.. Sept. 1929.
BRUINISSE.
18 Ang. Ds. F. J. v. d. Ende.
15 Sept. Ds. Joh. de Boer.
GEERSDIJK.
14 Juli Ds. F. Staal
11 Aug. Ds. Joh. de Boer.
2 Sept. Ds. Z. Hoek.
NIEUWERKDRK.
15 Sept. Ds. F. J. v. d. Ende.
SCHARENDIJKE.
18 Aug. Ds. Elgersma.
OOSTERLAND.
14 Juli Dr. J. v. Lonkhuijzen.
4 Aug. Ds. Z. Hoek.
15. Sept. Ds Elgersma.
WISSENKERKE.
21 Juli Ds. Elgersma.
18 Aug. Dr. J. v. Lonkhuijzen.
15 Sept. Ds. F. Staal.
Op last van de Classis,
Z. Hoek
Middelburg. Donderdag 30 Mei geen Kerke
raad. Het Moderamen.
RUSTHUIS MIDDELBURG.
Met dank ontvangen 2 jaargangen 1912 en '13 van
het Geïllustreerd Chr. Vijf-cents-blad.
J. Maas, waarnemend-huisvader.
Middelburg. Gevonden in de collecte als dank
offer f 2 50, waarvan f 1.25 voor de kerk en f 1 25
voor de armen. Vriendelijk dank.
C. Willeboordse, Kassier Diaconie.
ZENDING.
Met vriendelijken dank ontvangen 100 h.c. en een
pakje zilverpapier van Jacob en Cor Looise, een kistje
zilverpapier van de kinderen Petiet, 52 stuivers en
een doosje zilverpapier en capsules van Jaantje
Verhage, een zak zilverpapier van Corrie en Jo Breel
en een pak zilverpapier van de kinderen der Chr.
School te Bergen op Zoom.
C. Littooij, Molstraat 90.
Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel", Middelburg
Afd. A.
N. T. Handelingen 24 en 25, vr. J. Joosse.
K. G. Schets 35. Strijd voor de vrijheid, met over
winning bekroond.
(1834—1860) vr. G. Ruitenbeek.
Afd. B.
Vergaderen op Donderdagavond in de Consistorie
Noorderkerk.
Zending. De godsdienst der Javanen. Jlb 20Jrg. 27.
Vr. J. v. d. Kuip.
A. R. art. 6. De Staatsvorm. Vr. B. Camper.
Afd. B.
30 Mei 1929.
Consistorie Noorderkerk 7.30 uur.
Vr. J. Janse. Gel. Bel. Art. 3.
Vr. J. Krijger. Ant. Rev. St. Art. 1.
P. lvoole. Aanvulling.
M.V. „Meisjesroeping", Middelburg.
Donderdagavond 8 uur, Jongelingsgebouw, Span-
jaardstraat.
Gew. Gesch. De Profeet Eliza.
Maatsch. Onderwerp De maatschappij (1 en 2.)
Openbare Vergadering van de J. V. Pred. 12la
te Koudekerke, D. V te houden op Zondag 26 Mei
in het Verenigingsgebouw. Aanvang 7 unr.
Rooster:
Gew. Gesch. Oud Test. „Israël verlost uit Egypte
in te leiden door vr. I). Kerkhove.
Geloofsbelijdenis art. 33 „Van de Sacramenten"
in te leiden door vr. J. Sinke.
Geref. Jongelingsverg. „Calvijn", Vlissingen.
Middag-Afdeeling.
26 Mei.
Gew. Geschiedenis N. T., bl. 1439 Jrg. Ond. 48
„Christus' Verschijningen" Joh. 20 1129, Mare.
16 9-18, Matth. 28: 9 en 10 Luc,. 24 13-49,1 Cor.
15 6 en 7 C. Steketee.
M. O. III, No. 3, „Wetgeving op den Arbeid"
I. v. d. Burght.
Avond-Afdeeling.
Gewijde Geschiedenis O. TOud. 58, „Josafat",
2 Kron. 17, 18, 19, 20, 211—3, 2 Kon. 3 J. Stroo.
Zending. M. Brouwer.
Meisjesvergadering „Nunia" Middelburg.
Afd. I.
Bijb Gesch. Handelingen 6 8-eind en Hand. 7
door Nellie Suurmond.
Na de Pauze. Voorlezen door een der leidsters.
Afd. II.
Bijb. Gesch. Mattheus 6 30-eind door Marie de Vos.
Na de Pauze Opstellenwedstrijd over „Ons Kamertje.'
Geref. Jongelingsver. Dr. Liïtzen Wagenaar, Middelburg.
Afd. A.
N. T. Schets 2. De volheid des tijds door
vr. J. Veihage.
V. G. Schets 23. Revolutie in ons land door
vr. J. van Sluijs.
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Hofpleinkerk.
Heidelb. Catech. Zondag 10.
Gasthuiskerk 9.30 uur ds. D. Scheele
6 uur ds. E. H. Broekstra
Hofpleinkerk 9.30 uur ds. E. H. Broekstra
te Rhijnsburg.
2 uur ds. D. Riügnalda
Noorderkerk 9.30 unr ds. D. Ringnalda
6 uur ds. D. Scheele
Aruemuiden 9.30 en 2 unr ds. J. Runia
Domburg 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. J. E. Visser
Openb. Bel. en Voorber. H. Av.
Gapinge 9.30 unr Lezen eener Leerr.
2 uur ds. P. J. O. de Bruijne
Openb. Belijdenis.
Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J. Dijkstra
Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning
Meliskerke 9 unr Lezen eener Leerr.
2 uur ds. E. Douma
Oostkapelle 9 uur ds. E. Douma
2 uur Lezen eener Leerr.
Serooskerke 9.30 en 2 uur ds. P. van Dijk
Veere 9.30 en 2 uur ds. P. van Strien
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. H. A. Wiersinga
Souburg 9.30 en 2 unr dr. G. B. Wurth
Vrouwepolder 9.30 uur ds. P. J. 0. de Bruijne
Openb. Belijdenis.
2 uur Lezen eener Leerr.
Westkapelle 9.30 uur ds. J. E. Visser
2 uur Lezen eener Leeir.
Brouwershaven 9.30 en 2 unr
Bruinisse 9.30 en 2 uur
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur
Geersdijk 9.30, 2 en 6 uur
Haamstede 9.30 en 2 uur
Kamperland 9 en 2 unr
ds. Joh. de Boer
Lezen eener Leeri'.
ds. F. Staal
Lezen eener Leerr.
ds. U. Elgersma
ds. F. J. v. d. Ende
Bed. 11. Av. en Dankz.
6 uur Lezen eener Leeir.
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur ds. Z. Hoek
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Scharendijke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr
Wissekerke 9.30 en 2 unr Lezen eener Leerr
Zierikzee 9.30 en 5.30 uur dr. J. van Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Cand. G. Brouwer
te Vlaardingen.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. J. Koolstra
te Kruiningen.
Krabbendijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur ds. A. Andree
nam. Voorber. H. Av.
Tholen 9.30 en 2 uur dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Vreugdenhil
Baarland 9.30 en 2 uur ds. C. Vonk
Borssele 9 en 2 uur ds. C. van Schie
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen
's Gravenpolder 10 30 en 3 uur ds L. Horvath
Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. Joh. Booij
lerseke 9.30 en 2 unr ds. B. Meijer
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 10 en 2.30 unr Lezen eener Leerr.
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema
Wolphaartsdijk 10 en 2 30 uur Cand. N. J. Hommes
te Nieuw-Buinen.
Aardenburg 9.30 en 3 uur
Axel 9.30 uur
2 30 uur
Hoek 10 uur
3 uur
Oostburg 10 en 2 30 uur
Schoondijke 10 en 3 unr
Terneuzen 10 en 2.30 unr
Zaamslag 9.30 en 2.30 uur
Lezen eener Leerr.
ds. J. B. Vanhaelen
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. J. B. Vanhaelen
ds. M van Wijk
Cand. Middelkoop
van Vijfhuizen,
ds. S. Groeneveld
ds. A. B. W. M. Kok