KERKNIEUWS De vredesbeweging van dezen tijd. Gereformeerds Kerk Vlissingen. Officieele Berichten. Verantwoording uan Liefdegauen. Vereenigingsleuen. KBEURTEN in de Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZONDAG 26 MEI 1929. Classe Middelburg Classe Zierikzee Classe Tholen Classe Goes Classe Axel ten dage door de stem des Evangelies meer in de Kerk vergaderd worden dan vroe ger door de wet, bewlijst slechts een klein gedeelte zijn geloof door een nieuwen wandel". Op Hand. 11 23 „Het geloof heeft eerst dan levende wortelen geschoten als het zijn, woonplaats in ons hart heeft. Daarom valt het niet te verwonderen dat n a u wel ij k s, het tiende deel dergenen die het geloof b e 1 ij d e n tot aan het einde toe volhardtWe behoeven natuurlijk niet op de vraag in te gaan, of in een Kerk waarin de tucht streng geoefend wO:rdt, de verhou dingen even ongunstig zijn als in een Kerk waarin dit niet het geval is. Men bedenke dat v. d. Kemp de Gerei. Kerk diende in het begin der 18e eeuw Maar hoe het nu zit rnet het „in Christus geheiligd?" En „dit uw kind?" Laat ik daar D.V. mijn geachten briefschnji- ver uit Vlaanderen een volgenden keer wat van mogen zeggen. Ik moet de drukkerij: ook te vriend zien te houden. v. D. IV. Als één van onze ernstige bezwaren tegen de Vredesbeweging van dezen tijd noemden wij een Vorig maal het sterk humanistisch karakter, dat ze over het algemeen draagt. Dat geldt van de moderne vredesbeweging maar, ofschoon in mindere miate, treft dit verwijt óók veel van wat zich als vredesactie onder christelijken naam aandient. Daarnaast willen vvlij1 nu nog een ander bezwaar noemen, dat speciaal de christelijke vredesbeweging betreft, n.l. de krasse te genstelling, die haar aanhangers voort durend weer poneeren tusschen Chris ten d o m en St a at. Het verst gaan in deze de zoogen, chris ten-revolutionairen, zooals b.v. een Kees Boeke, de bekende christen-dienstweige raar, die zonder meer weigert in eenjg op zicht de overheid te erkennen, omdat, volgens hem, er een onverzoenlijke antithese bestaat tusschen het evangelie van Christus en elke vorm van dwang of geweld. Niet zoo ver gaan de christen-socia listen, zooals b.v. in Zwitserland' een Ra- gazen Kutter en in ons land een figuur als Enka. Zij1 kunnen tenslotte d'e rechtshandha ving van den Staat door dwang als tijde- Iijken paedagogischen maatregel billijken. Maar niettemin meenen zij1 zich, krachtens hun christelijke overtuiging, te moeten k'ee- ren tegen den Staat als geweldinstituut. De Staat, die het recht moet handhaven, voert zelf tot opheffing van alle recht, n.l. het oorlogs-„recht". Omdat de Staat krachtens zijn wezen zichzelf onder alle omstandigheden, tot allen prijs, en tegenover alle aanspraken van elders wil handhaven, heeft hij; de on overwinnelijke neiging zichzelf te verabsoiu- teeren en kan hij' daardoor (altijd volgens deze christen-socialisten) geen zedewet bo ven zich erkennen. Dat maakt, huns inziens, christelijke politiek dan ook tot een tegen strijdigheid en daardoor tot zelfbedrog De Staat is van heidenschen oorsprong. Hij is de macht van de zedelijke betrekkelijkheid, die het absolute van het Godsrijk met ge weld tracht te overmeesteren. (Wie verder over het belangrijk verschijn sel van de christen-socialen iets wenscht te weten, verwiijzen wij! naar de uit historisch oogpunt zeer interessante dissertatie van Dr. J. C. Wissing Het begrip Koninkrijk Gods. vooral met betrekking tot de religieus-socialen in Zwitserland.) Nog iets gematigder in zijn beschouwingen omtrent de verhouding, van „Christendom en Staat" is Prof. Heering. In zijn reeds meer genoemd „De zondeval" van het Chris tendom", het meest typeerende werk Voor de vredesactie onzer dagen, verklaart hij uit drukkelijk niet te kunnen onderschrijven de volstrekte veroordeeling van den Staat, gelijk men die bij de christen-socialisten vindt. „Ons geloof in den mensch en in Zijn vermogen' om zonder dwingend recht in deze gecompli ceerde wereld een ordelijke samenleving te vormen, is daarvoor te klein", zoo schrijft hij! zelf. Maar niettemin ziet hij het bondgenoot schap, dat in Gonstantijn's dagen tusschen het Christendom en den Staat gesloten werd, toch als „de zondeval" van het Christendom. En met instemming haalt hij' aan de woorden van Max Huber „De Staat met zijin „moraal", met zijn natuurlijke levensvoorwaarden en eischen, treedt als een op zichzelfstaande we reld tegen God en het Godsrijk op. Wat zich echter naast God plaatst, wil zelf God zijn. Nimmer tevoren is het dilemma óf Christus of de Keizer met zooveel kracht met zooveel verschrikking ook opgedaagd als in dezen tijd." Ja, hij betreurt het zelf, dat Huber niet de consequentie heeft aangedurfd, dat daarom1 tot de meest brutale uiting van de heidensche staatsmacht, n.l. den oorlog, het Christendom; zich onder geen omstandighe den mag leemen. Welnu, tegen dit poneeren van een vol strekte tegenstelling tusschen Christendom en Staat dienen wij als Gereformeerden een krachtig verzet aan te teekenen. Menschen als Heering beroepen zich hier altijd weer op het oude Christendom. Dat kende, zoo, Zeggen zij, maar één vaderland, n.l. het hemelsche vaderland. De eerste christenen voelden zich als vreemdelingen op aarde, als pelgrims, gaande door een wereld, die in het booze ligt. En pas in tijden van geestelijk verval, toen de oorspronkelijke christelijke toekomst verwachting begon te verflauwen, kwamen Zij' er toe ook het aardsche vaderland enden aardschen staat die eer toe te kennen, die het christendom van dezen tijd eraan geeft. Nu valt dat eerste, dat het oude Christen dom zich vóór alles als „vreemdeling op aar de" gevoeld heeft, niet te ontkennen. Ja ster ker, wij! mogen er mannen als Heering dank baar voor zijn, dat zij de Christenen van thans, die over het algemeen maar al te veel zich aan het wereldsche leven hebben aan gepast, weer eens met nadruk aan van-de- wereld-afgewiende, dat on-wereldsche karakter van het echte Christendom zijn komen herin neren. Trouwens wielk waarachtig Christen voelt zelf toch ook bij oogenblikken niet liet conflict in zijn leven tusschen liet Koninkrijk Gods en deze wereld, het hemelsche en het aardsche vaderland, de Godsstaat en de Staat, Zooals wüj die op deze aarde kennen Al leen, al laat zich hier een zeker dualisme, een zekere twee-heid niet ontkennen, toch gaat het niet aan eenvoudig te verklaren, dat de Staat in wezen heidensch is. Neen, de Staat of wiij' als Gereformeerden spreken lie ver van de Overheid, behoort tot de sfeer van het aardsche, maar niet persé tot de sfeer van het zondig-aardsche leven. Integendeel, wij gelooven juist, dat ze van God om der zondewil, als beteugeling van de zonde is ingesteld. En mogen wij als christenen ver langen naar den tijd, dat wij: den aard'schen Staat niet meer behoeven, omdat de Gods- staat zich geheel gerealiseerd zal hebben, omdat het Godsrijk zal zijn gekomen, wij blij ven, zoolang dat nog niet het geval is, dank baar erkennen den zegen ons in den aard schen Staat en het aardsche vaderland. En niet alleen blijven wij' dankbaar dien zegen erkennen, wij1 zijn ook bereid terwille daar van, maar nog mèèr oml Gods wil, te ver vullen de roeping, die wij tegenover den aardschen Staat en het aardsche vaderland 'bezitten. G. B. W. Nu (wie straks onzen laatsten dienst in het oude kerkgebouw! zullen hebben en als ge meente in een nieuwe kerlc hopen te ver gaderen, heeft de Kerkeraad gemeend een kleine oneffenheid in den gang van ionzen eeredienst te moeten rechtstreken. Tot nu toe iwerd' de eerste psalm1 opgege ven door den voorlezer. Onder liet voiorspel van het orgel kwiamen dan de predikant en de dienstdoende ouderlingen binnen, deden hun gebed' terwijl de gemeente begon te zingen. Eerst na dit psalmvers 'werd1 het vo tum' en de zegengroet uitgesproken, In dezen gang meende de kerkeraad twee oneffenheden te zien 1. Ook dit eerste psalmvers hoort bij: den dienst en behoort dus binnen' het geheel van den dienst geplaatst te worden. Daar onze godsdienstoefening begint bij het votum en eindigt bij het leggen van den slotzegen op de gemeente, behoort dus dit eerste psalm vers niet vóór, maar na het votum en, zegen- groet te worden opgegeven en gezongen. 2. Het is niet goed', immers niet ordelijk en stichtelijk, dat de eene bidt en de andere op hetzelfde oogenblik zingt. Voor de bid dende broeders is er zoo de mogelijkheid, dat de zegen van het zingen verloren gaat. Bo vendien heeft hun bidden onder het orgelspel en .zingen niet die rust, die een voorwaarde van stil bidden is. Daarom heeft de Kerkeraad besloten om, te beginnen met Zondag 2 J u n i, in ons nieuwe 'kerkgebouw deze gang van zaken te volgen De predikant met de dienstdoende ouder lingen komen binnen. Oogenblikkelijk zwijgt het orgel. Terwijl de predikant voor de preek stoel gaat staan om zijn gebed te doen, doet heel de gemeente haar stil gebed voor den dienst, (wlaarb'ij de mannen gaan staan. Na dit stille gebed', dat dus in het vervolg niet moer gedaan Wlordt bij' het binnenkomen als men op z'n plaats is gaan zitten, maar dat wie als gemeente gezamenlijk doen, beklimlt de pre dikant de preekstoel, spreekt het votum en de zegengroet uit en geeft daarna het te zingen psalmvers op. Tot dit gezamenlijke stil gebed1 voor den dienst heeft 'de Kerkeraad besloten om deze drie redenen 1. Onder het geroezemoes van binnenko mende en plaatsnemende medeleden, kan men vaak niet rustig bidden. Soms voelt men, dat een ander wacht op het einde van ons gebed om de bank of rij: binnen te komen. 2. Wanneer iwe dit stille gebed gemeen schappelijk opi hetzelfde oogenblik doen, komt nog beter uit, dat wie ons als gemeente voor God stellen en Hem als gemeente omi Zijn zegen over den dadelijk aanvangenden dienst vragen. 3. De in onze kerken in Zwlang zij:nde ge- wlooaite om vóór den dienst in het kérkge- biouiwl stil te bidden, schijnt niet meer alge meen gevolgd' te worden. Velen laten deze zeer goed'e gewoonte na. Wanneer het nu in het vervolg gemeenschappelijk gebeurt, zul len hopelijk allen er toe genoopt wórden, zoowel ouderen als jongeren zelfs olnZe kin deren zullen het zoo leeren. Verder nam de Kerkeraad ook het besluit, dat de predikant den gehéélen dienst op zich neemt, zoodat het instituut van voorlezer in liet nieuwe kerkgebouw niet meer gehand haafd zal wiorden. Hij, Die ook een God van orde is, geve, dat al deze besluiten mogen strekken tot den rechten dienst van Zijn Naam. H. A. WIERSINGA. BEROEPEN TE Schoondijke N. J. Hommes cand. te N. Buinen. NieuweroordM. Janssens te Schouwerzijl. Drachten Th. Delleman te Giessen O. en N. Kerk. BataviaC. von Meijenfeldt te Feijenoord. Maarssen K. v. d. Veen te Schildwolde. GoudaJ. P. 0. ten Brink te Westmaas. Urk B. A. Bos te Haarlemmermeer. KatendrechtTh. Delleman te Giessen 0. en. N. Kerk. StadskanaalPekelderwegJ. Koppe cand. te Groningen. AANGENOMEN NAAR Purmerend J. C. A. van Loon cand. te Den Bommel. BEDANKT VOOR Haastrecht, Heerjansdam en Moerdijk J. C. A. van Loon cand. te Den Bommel. Wageningen Th. Delleman te Giessen 0. en N. Kerk. Nijawier—MetslawierJ. Dijkstra te Grijpskerke. Afscheid en Intrede. Assen. Ds. H. W. Laman, wien om gezondheids redenen eervol emeritaat werd verleend, hoopt Zon dag 2 Juni as afscheid te nemen van deze Kerk. Bnssum. Zondagavond had de bevestiging plaats van ds. J. A Schep, overgekomen van Bolnes Ds. J. L. van der Wolf, pastor loei, bediende daarbij Gods Woord volgens Efeze 2 20 en 21 „Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste hoeksteen op welken het geheele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot eenen heiligen tempel in den Hecre". Ds. v. d. Wolf handelde achtereenvolgens over 1. de bouwlieden 2. den Bouwmeester2. het bouw werk, of de bouwstofden Bouwmeester en het materiaal. Peremptoir geëxamineerd en toegelaten tot de bediening des Woords en der Sacramenten in de Kerken, door de classis Workum, cand. F. Veenhui- zen, beroepen predikant te Oudega. De classis Zaandam heeft peremptoir geëxami neerd en toegelaten tot de bediening des Woords en der Sacramenten, cand. P. C. Jongbloed, beroepen predikant te Marken. Dezer dagen kwam per s. s. „Sibajak" via Mar seille hier te lande aan ds. J. A. C. Rullmann en gezin, van Weltevreden (N O.-Iberoepen missionair predikant der kerk van Rotterdam. Ds. Rnllmann heeft zich gevestigd te Soest, (Van Lennepweg). KORT VERSLAG van de vergadering der classis Zierikzee op 15 Mei 1929 te Zierikzee. 1. De praeses ds. Staal opent de vergadering, laat zingen Ps. 87 18, leest Ps. 87, gaat voor in 't gebed. 2. Brs. Dees en Dingeman zien lastbrieven na. 9 kerken tegenwoordig. Scharendijke vaardigde diaken af, keurstem verleend. Bruinisse vergat lastbrief, zitting verleend. 3 Moderamen constitueert zich. Ds. Staal praeses, ds. v. d. Ende, scriba, ds Hoek, assessor. 4 Notulen gelezen door ds. de Boer, met kleine wijziging goedgekeurd. 5. Dr. v. Lonkhuizen stelt voor br. Mulder, oud- cjnaestor, tot de vergadering met adviseerende stem toe te laten aldus besloten. 6. De vergadering vaardigt naar aanleiding van een missive der Theol. School, ds. v. d Ende af om haar bij de herdenking van het 75-jarig bestaan te ver tegenwoordigen. 7 Ds. Staal rapporteert met betrekking tot, zen ding. Ds. Hoek met betrekking tot evangelisatie. 8. Ds v. d. Ende leest begrooting voor in verband met Art. 13 D K. 0. Deze wordt aangenomen. 9. Een zaak met de kerk van Oosterland wordt nader geregeld. 10. Onderzoek naar Art. 41 D. K. O. 11. De vergadering vaardigt naar de Particuliere Synode van Zeeland af Ds F. Staal en dr. J. v. Lonkhuijzen, primi. Ds F. J. van de Ende en ds. Joh. de Boer, secundi. Brs. J. Bienefelt en P. L Dees, primi ouderlingen. Bis. Joh. de Waal en Ketelaar, secundi ouderlingen. 12. Omvraag. Ds. Elgersma doet een vraag naar Art. 19 D. K. 0. en br. v. d. Panne naar aanleiding van een zaak van publiek belang. 13. Lezing korte notnlen. 14. Praeses sluit de vergaderingde assessor gaat voor in dankzekking. Vacaturebeurten in de classis Zierikzee, gedurende Juli, Aug.. Sept. 1929. BRUINISSE. 18 Ang. Ds. F. J. v. d. Ende. 15 Sept. Ds. Joh. de Boer. GEERSDIJK. 14 Juli Ds. F. Staal 11 Aug. Ds. Joh. de Boer. 2 Sept. Ds. Z. Hoek. NIEUWERKDRK. 15 Sept. Ds. F. J. v. d. Ende. SCHARENDIJKE. 18 Aug. Ds. Elgersma. OOSTERLAND. 14 Juli Dr. J. v. Lonkhuijzen. 4 Aug. Ds. Z. Hoek. 15. Sept. Ds Elgersma. WISSENKERKE. 21 Juli Ds. Elgersma. 18 Aug. Dr. J. v. Lonkhuijzen. 15 Sept. Ds. F. Staal. Op last van de Classis, Z. Hoek Middelburg. Donderdag 30 Mei geen Kerke raad. Het Moderamen. RUSTHUIS MIDDELBURG. Met dank ontvangen 2 jaargangen 1912 en '13 van het Geïllustreerd Chr. Vijf-cents-blad. J. Maas, waarnemend-huisvader. Middelburg. Gevonden in de collecte als dank offer f 2 50, waarvan f 1.25 voor de kerk en f 1 25 voor de armen. Vriendelijk dank. C. Willeboordse, Kassier Diaconie. ZENDING. Met vriendelijken dank ontvangen 100 h.c. en een pakje zilverpapier van Jacob en Cor Looise, een kistje zilverpapier van de kinderen Petiet, 52 stuivers en een doosje zilverpapier en capsules van Jaantje Verhage, een zak zilverpapier van Corrie en Jo Breel en een pak zilverpapier van de kinderen der Chr. School te Bergen op Zoom. C. Littooij, Molstraat 90. Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel", Middelburg Afd. A. N. T. Handelingen 24 en 25, vr. J. Joosse. K. G. Schets 35. Strijd voor de vrijheid, met over winning bekroond. (1834—1860) vr. G. Ruitenbeek. Afd. B. Vergaderen op Donderdagavond in de Consistorie Noorderkerk. Zending. De godsdienst der Javanen. Jlb 20Jrg. 27. Vr. J. v. d. Kuip. A. R. art. 6. De Staatsvorm. Vr. B. Camper. Afd. B. 30 Mei 1929. Consistorie Noorderkerk 7.30 uur. Vr. J. Janse. Gel. Bel. Art. 3. Vr. J. Krijger. Ant. Rev. St. Art. 1. P. lvoole. Aanvulling. M.V. „Meisjesroeping", Middelburg. Donderdagavond 8 uur, Jongelingsgebouw, Span- jaardstraat. Gew. Gesch. De Profeet Eliza. Maatsch. Onderwerp De maatschappij (1 en 2.) Openbare Vergadering van de J. V. Pred. 12la te Koudekerke, D. V te houden op Zondag 26 Mei in het Verenigingsgebouw. Aanvang 7 unr. Rooster: Gew. Gesch. Oud Test. „Israël verlost uit Egypte in te leiden door vr. I). Kerkhove. Geloofsbelijdenis art. 33 „Van de Sacramenten" in te leiden door vr. J. Sinke. Geref. Jongelingsverg. „Calvijn", Vlissingen. Middag-Afdeeling. 26 Mei. Gew. Geschiedenis N. T., bl. 1439 Jrg. Ond. 48 „Christus' Verschijningen" Joh. 20 1129, Mare. 16 9-18, Matth. 28: 9 en 10 Luc,. 24 13-49,1 Cor. 15 6 en 7 C. Steketee. M. O. III, No. 3, „Wetgeving op den Arbeid" I. v. d. Burght. Avond-Afdeeling. Gewijde Geschiedenis O. TOud. 58, „Josafat", 2 Kron. 17, 18, 19, 20, 211—3, 2 Kon. 3 J. Stroo. Zending. M. Brouwer. Meisjesvergadering „Nunia" Middelburg. Afd. I. Bijb Gesch. Handelingen 6 8-eind en Hand. 7 door Nellie Suurmond. Na de Pauze. Voorlezen door een der leidsters. Afd. II. Bijb. Gesch. Mattheus 6 30-eind door Marie de Vos. Na de Pauze Opstellenwedstrijd over „Ons Kamertje.' Geref. Jongelingsver. Dr. Liïtzen Wagenaar, Middelburg. Afd. A. N. T. Schets 2. De volheid des tijds door vr. J. Veihage. V. G. Schets 23. Revolutie in ons land door vr. J. van Sluijs. MIDDELBURG. Bediening van den H. Doop in de Hofpleinkerk. Heidelb. Catech. Zondag 10. Gasthuiskerk 9.30 uur ds. D. Scheele 6 uur ds. E. H. Broekstra Hofpleinkerk 9.30 uur ds. E. H. Broekstra te Rhijnsburg. 2 uur ds. D. Riügnalda Noorderkerk 9.30 unr ds. D. Ringnalda 6 uur ds. D. Scheele Aruemuiden 9.30 en 2 unr ds. J. Runia Domburg 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. J. E. Visser Openb. Bel. en Voorber. H. Av. Gapinge 9.30 unr Lezen eener Leerr. 2 uur ds. P. J. O. de Bruijne Openb. Belijdenis. Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J. Dijkstra Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning Meliskerke 9 unr Lezen eener Leerr. 2 uur ds. E. Douma Oostkapelle 9 uur ds. E. Douma 2 uur Lezen eener Leerr. Serooskerke 9.30 en 2 uur ds. P. van Dijk Veere 9.30 en 2 uur ds. P. van Strien Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. H. A. Wiersinga Souburg 9.30 en 2 unr dr. G. B. Wurth Vrouwepolder 9.30 uur ds. P. J. 0. de Bruijne Openb. Belijdenis. 2 uur Lezen eener Leerr. Westkapelle 9.30 uur ds. J. E. Visser 2 uur Lezen eener Leeir. Brouwershaven 9.30 en 2 unr Bruinisse 9.30 en 2 uur Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Geersdijk 9.30, 2 en 6 uur Haamstede 9.30 en 2 uur Kamperland 9 en 2 unr ds. Joh. de Boer Lezen eener Leeri'. ds. F. Staal Lezen eener Leerr. ds. U. Elgersma ds. F. J. v. d. Ende Bed. 11. Av. en Dankz. 6 uur Lezen eener Leeir. Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur ds. Z. Hoek Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Scharendijke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr Wissekerke 9.30 en 2 unr Lezen eener Leerr Zierikzee 9.30 en 5.30 uur dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Cand. G. Brouwer te Vlaardingen. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. J. Koolstra te Kruiningen. Krabbendijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries Rilland-Bath 10 en 2.30 uur ds. A. Andree nam. Voorber. H. Av. Tholen 9.30 en 2 uur dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Vreugdenhil Baarland 9.30 en 2 uur ds. C. Vonk Borssele 9 en 2 uur ds. C. van Schie Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 10 en 2.30 uur ds. A. Scheele Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen 's Gravenpolder 10 30 en 3 uur ds L. Horvath Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. Joh. Booij lerseke 9.30 en 2 unr ds. B. Meijer Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 10 en 2.30 unr Lezen eener Leerr. Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema Wolphaartsdijk 10 en 2 30 uur Cand. N. J. Hommes te Nieuw-Buinen. Aardenburg 9.30 en 3 uur Axel 9.30 uur 2 30 uur Hoek 10 uur 3 uur Oostburg 10 en 2 30 uur Schoondijke 10 en 3 unr Terneuzen 10 en 2.30 unr Zaamslag 9.30 en 2.30 uur Lezen eener Leerr. ds. J. B. Vanhaelen Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. J. B. Vanhaelen ds. M van Wijk Cand. Middelkoop van Vijfhuizen, ds. S. Groeneveld ds. A. B. W. M. Kok

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1929 | | pagina 3