Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. 43e Jaargang. Vrijdag 19 April 1929. No. 16. RedactearenDs. P. VAN DIJK te Serooskerke (W.) en Ds. A. C. HEIJ te Koadekerke, Persvereeniging Zeeawsche Kerkbode. UIT HET WOORD. Kerkelijk en Geestelijk Leuen. Zeeuwsche Ouderlingen-Conferentie. Verkeerde Vrijheid. PAPERS PES WOORPS. Synodale Rapporten Ouergang tot anderen Staat des leuens. ZEEUWSCHE KERKBODE Vaste medewerkersD.D. L. BOUMA, P. J. v, d. ENDE, B. MEIJER, P. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN. Abonnementsprijs Ad v e r t e n.t I e p r Ij s i per kwartaal b'g vooruitbetaling f 1,—. Afzonderlijke nummers 8 oent. 15 oent per regel.; bij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke redjofe UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie: Plrma LITTOOIJ OLThOPP, Middelburg. Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ ie. OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg. TELEPQON 2 3 8. GIRONUMMER 422 80 En gij zult Mijne getuigen zijn, zoo te Jeruzalem, als in geheel Ju- dea, en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde. Hand. 1 :8b. Wij leven in een tijjd van uitwisschen van grenzen. Zelfs de grenzen tusschen Kerk en wereld moeten uitgewischt. Het is het nood zakelijk gevolg van het loslaten van het ge zag van Gods Woord. Wie dit niet erkent, komt pp terrein van relativisme van het betrekkelijke. Het wezenlijk verschil tusschen Kerk en wereld kunnen wlij niet bepalen is bepaald door Gods Woord. De wereld ligt in het booze, haat God, is verdoemelijk, Satan is haar Overste. De Kerk is een kolonie Gpds uit den he mel, is niet van de wereld, de wiereld haat haar ze is een leger van strijders en getui gen, en zal overwinnen eens ingaan in heer lijkheid. Zal nu de Kerk zich openbaren naar haar aard en wezen, dan moet niet de invloed van den geest der wereld dankbaar ondiergaan worden, maar moet integendeel de Kerk ruste loos arbeiden, opdat de Geest van boven wer- ke in de wereld en het getuigenis des Hee- ren doen uitgaan om de wereld voor Jezus te winnen. En gij zult mijne getuigen zijn. Jezus roept hiermee de Apostelen op. Zij allereerst moes ten getuigen des Heeren zlijln. Zijl in geheel eenigen zin. De Apostelen waren oor- en ooggetuigen. Zij waren getuigen geweest van de woorden, werken en wonderen des Hee ren van Zijn lijden en sterven van de 'waarheid zijner opstanding, Straks zullen zij 't zlijln van zijn hemelvaart. Den Heiligen Geest zullen zijl ontvangen. Dan zullen zij; als getuigen, vervuld niet den Heiligen Geest, gedreven door den Heiligen Geest, optreden in de wereld in Jezus' naam. In Judas' plaats is- Matthias verkozen. De Heilige Geest is uitgestort. Dan staan de twaalven klaar om als getuigen op te treden in de wereld. Gij zult m ijl n e getuigen zlij n, had Jezus gezegd. Hijl maakt hen tot zijn getuigen doet hen zlijln getuigen zijn. Getuigen moeten zij zijln door hun woord, maar ook door hun wandel, Getuigen van Jezus 't geloof in Christus, de liefde tot Christus, de gehoorzaamheid aan Christus dreef hen uit tot dit getuigen werk'. Getuigen waren zij niet alleen door het woord, dat zij spraken. Zij wiaren ook de grondleggers van de gemeente des Heeren. Ze zou gebouwd worden op het fundament der Apostelen en Profeten. Getuigen des Heeren werden ze voor alle eeuwen door het geschreven Woord. Getuigen des Heeren zou den zij zijn tot in hun stervensure ook in alles wat zij om den naam! des Heeren moes ten ondergaan. Als 't moest ook bloedgetui gen in banden, in gevangenissen, onder mar telingen, tot in den dood. Getuigen zullen zij zijln van Jezus, die leed en stierf, die op stond uit de dooden, opvoer ten hemel, zit aan de rechterhand des Vaders, altijd' leeft om voor ons te bidden, als Rechter eens komt op de wolken, om: te oordeelen de le venden en de dooden. Door getuigen moet Christus voor aller oog geschilderd worden. Het beeld van dien Christus moet de gan- sche wereld voor oogen staan. Als Jezus eens neerkomt op de wolken mfoet de gan- sche wereld zeggen, dat is de Christus, die ons gepredikt is, gepredikt door de getuigen des Heeren. Jezus wijst de terreinen aan waarop de Apostelen moeten werken. Eigenlijk is 'trriaar één terrein, ons hier voor oogen gesteld in drie concentrische cirkels. Eerst Jeruzalem en geheel Judea dan Samaria dan de ge- heele wereld, maar telkens van uit Jeruzalem. De Apostelen hebben zich hieraan gehou den. Jeruzalem hoort eerst het Evangelie van Christus. Onder smaad, bedreiging, vervol ging, gevangenschap, wordt hier van Chris tus getuigd. En van uit Jeruzalem hoort heel Judea de boodschap des hteils. Geen Overheidsverbod, geen bedreiging of smeeking kan hen bewegen niet te getuigen. Zij zijln en zij blijven getuigen des Heeren. Dan ontketenen zich de hartstochten! en zoekt men door vervolging alle getuigen te dooden. Hoe men het doet en durft te doen, leert ons de Steeniging van Step ha n us. Wij zien daar ook S a u 1 u s, den vervolger naar voren treden. Jeruzalem wordt weer een blocdstad. Er moet geen getuige overblijven. Velen wor den gedood. Velen ook vluchten en komen in S a m a r i a. De Apostelen ontkomen als door wonde ren van dag tot dag aan de vervolgingswoede en blijven te Jeruzalem. Door Gods voorzienig bestuur komt er nu door de gevluchte Christenen een leger van getuigen in Samaria. Filippus, de diaken-evan gelist is onder hen. Onder Zijln leiding ver richten zij hun getuigenwerk. Er is voortdurend contact met Jeruzalem. En als straks velen tot geloof komen, gaan Petrus en Johannes van uit Jerusalem naar Samaria, opdat door gebed en handoplegging ook deze menschen die het Woord Gods aannamen, den Heiligen Geest mlochten ont vangen. Zoo. is er getuigd van uit Jeruzalem in geheel Samaria. Dan wordt Petrus ontboden om naar Cae- sarea te gaan, naar Cornelius, het derde ter rein van de wereld der heidenen. Petrus gaat en getuigt Christus geeft den Heiligen Geest, en Petrus doopt. Zoo* is de deur van de heidenen geopend, de weg voor Paulus gebaand, die in de groote wereld-centra op zal treden als getuige des Heeren. Tot het uiterste der aarde. Zoo hebben de Apostelen in deze drie we relden het Evangelie gebracht. Manmoedig, in waar geloofsheroïsimO, ble ven zij1 zelf in het centrum in Jeruzaleml, tot de Heere zelf er hen wegriep. Zij de Apos telen lieten van uit het centrum in golflijnen het licht van den Opgestane vallen over alle terrein, geheel Judea, geheel Samaria, geheel de .wereld overal het licht van uit Jeruzalem. De Apostelen zijn en blijven de getuigen. Maar Christus geeft hun de helpers. In Sa maria zien wij een leger van getuigen op treden. Omdat zij christenen zijln, kunnen zlij: ook in Samaria zich niet anders openba ren moeten zij: getuigen door woord en 'wandel. Paulus heeft straks ook een staf van hel pers, mannen en vrouwen, die mlet hem strij den voor de zaak des Heeren. Zoo roept de Heere telkens nieuwe getuigen. De gemeen te van Christus is een gemeente van levende getuigen. Getuigen zijn de herders en lee raars, maar ook alle geloovigen. Getuigen in woord en wandel, getuigen in gezonde en zieke dagen, getuigen op alle terrein des levens. Tot de heidenwereld moet door die getui gen van Christus zijn Woord uitgaan, im mers tot het uiterste der aarde. Maar concentrisch, altijd van uit Jeruza lem. Christus roept ons op. oml de eigen om geving nooit te vergeten. Laat uw licht schij nen voor de menschen ro.ept door Evange lisatiewerk ook uw menschen rondo'mi u, in uw omgeving, tot Christus. Getuigen van Christus overal waar de gemeente van Chris tus is. Nergens en nooit worde de eigen om geving vergeten nooit worde gerust eer ook 't uiterste der aarde bereikt is. Predikt het evangelie aan alle creaturen. En Jezus' wioord bemoedige. Gij zult mjijlne getuigen zijn tot het uiterste der aarde. In Christus zal God doen triumfeeren. Den reuk zijner kennis zal Hij door zijn getuigen openbaar doen worden in alle plaat sen. Zoo zal de gansche aarde vol worden van de kennis des Heeren. Waren wij Jezus' getuigen arbeiden wij mee in den dienst van Jezus zijini wij le vende leden van zijn gemeente Jezus kent de zijnen en zal' ze Zijjnie heer lijkheid eens doen aanschouwen. Terneuzen. S. GROENEVELD. Gaarne herinneren we pok in dit ffumlmier yan ons blad aan de 10e Zeeuwsche Ouder lingen Conferentie die a..s. Woensdag 24 April gehouden zal worden. We hopen dat de Gasthuiskerk reeds om half 10 bij de opening goed gevuld zal blip ken. De onderwerpen zijn actief en de referen ten verdienen ten volle gehoor. Als ik het wel begrijp, staan het referaat van dhr. Jansen uit Terneuzen en dat van Dr. Hoek uit Den Haag nauw met elkaar in verband. Want tot de gevaren van het moderne le ven waartegen Dr,. Hoek ons op onze ambts plicht hoopt te wijzen, behoort ook somimige lectuur, waartegen Dhr. Jansen zijn aanwij zende vermaningen zal richten. Dat alles kan een goede bespreking geven,, 't Zal ongetwijfeld een mooie dag wlorden En we hebben goede hoop*, dat velen dien zullen willen meentaken, 't Behoeft niet gezegd te worden, dat allen, ambtsdragers of niet, zoowel broeders als zusters, van heeler harte welkom zijn. Leerzaam voor Christelijke opvoeders is wat dezer dagen een onderwierp van bespre king uitmaakte in de Afd. Rotterdam van de „Internationale Unie der vriendinnen van het jonge meisje". Daar werd met ernst gewaarschuwd voor de veel te groote zelfstandigheid van de nog jonge meisjes in vele gezinlnen|. Ze gaan met of zonder goedkeuring van de ouders hun gang. Ze gaan naar feestjes vanlwaar de meisjes van 17 jaar 's nachts half vier ongechaperonneerd (door een oudere bege leid) huiswaarts keeren, den huissleutel in den zakZe lezen als ze nog niet eens haar thema's zonder fouten kunnen ntaken de zondaar van Alie Smeding;. Ze komen, als moeder de maat boordevol vindt in verzet en vinden haar ouderwetsch.. De oorzaak van deze droeve feiten zocht Mevrouw Schenk—Röder, de secretaresse der afdeeling, bij de ouders, die hun gezinsleven verwaarloozen. Men is als ouder niet op de hoogte, wat er in de vereenigingen geschiedt, waarvan het kind lid is van de vrienden of vriendinnen, die het heeft, van de lectuur die het leest,. De boeken, die de rijpere jeugd leest, moe ten onder censuur staan. Merkwaardig was ook op die vergadering dat de aanwezige moeders die klachten over de vrouwelijke jeugd aanhoorden in de over tuiging, dat het met haar eigen nakome lingen zoo erg niet stond. Waar het verslag de wijze opmerking uit trekt Een vereeniging van moeders miet het doel de jeugd wat bescheidener te maken in hun eischcn zou dus haar leden uit de af wezigen moeten recruteeren,. Dat is de o!ude fout, die ook' in de kerk elke ernstige preek dreigt te doen mislukken. Het hooren voor een ander en nliefc voor onszelf. Ik geloof, dat deze klachten ook ons wat te zeggen hebben, Weten wij altoos wat onze kinderen in hun schooltasch hebben Weten wij waar onze kinderen nog 's avonds heel laat zitten „Leer den jongen de eerste beginselen naai den eisch zijns wegs", deze zwiare eisch der godsdienstige opvoeding in het gezin is niet afgeloopen met een kapitteltje aan tafel te lezen,. Hij vraagt toezicht hij vraagt ook het scheppen van een huiselijke sfeer, die de huiskamer ook liet liefste vertrek voor den opgroeienden knaap* of het meisje mlaakt. Die eisch vraagt van de ouders wering, desnoods straffe wering van pat het opgroei end leven schadelijk is. Die eisch is ook positief en vraagt het ge ven aan het kind wat voor Zij|m geestelijken opbloei noodzakelijk is, Om te blijven bij de dingen, die in de Uni on gevoerd zijn 't Lijkt nergens op, dat jonge meisjes in 't holle van den nacht thuis komen mogen1 omdat ze den sleutel hebben miaar ge kent daarom aan uw kinderen al hun1 feesten niet ontzeggen. Ik geloof dat ouders reden hebben om „op de borst te slaan en op de heup te klop- wanneer ze hun dochter bij zulke lectuur als De Zondaar attrappceren, maar ge kunt daar om aan uw kinderen niet alle lectuur ontne men, Het is een slecht gezin, waar de kinderen het hoogste woord voeren en doen wat ze willen, maar ge kunt daarom van uw! jon gen en uw meisje van oen jaar o'f 17 niet verlangen, dat ze blindelings gehoorzamen. De opstandigheid is dikwijls de droeve reactie van een te geringe belangstelling in de mec- ning van uw kinderen,. De Union raadt aan Terug naar het ouder wetse he gezin Ik geloof niet, dat het ouderwetsche gezin ooit meer komt, Laat ik aanraden mogen Héén ,naar de vreeze des Heeren, die het beginsel der wijs heid is in den opvoeders zoowel als in den opvoedcling, Omdat de vreeze des Heeren in vader en moeder te zeer ontbreekt, daar om' ontbreekt ze in liet gezin, En omdat ze in 't gezin te zeer ontbreekt, vult ze te weinig de kinderw'ereld en het jonge hart Wat, denkt men, zal de opstandigheid der jeugd betoonen, wanneer het niet is de band aan de Heilige Schrift De band aan Gods Wet ook in het leven van den jongeling en de jongedochter. v. D. Om volledig te zijn mioet nog het boven genoemde rapport verm'eld worden. Van groot belang voor de kerken in het algemeen is deze zaak niet. Toch is zei niet van belang ontblootallereerst voor de per sonen, die daarbij betrokken zijln dam voor de kerken aan wie deze personen verbonden Waren en dan eindelijk ook nog voor de kerken in 't algemeen, in zooverre het de vraag betreft of de kerken al dan niet van hun diensten zullen kunnen gebruik maken. Op de Synode van Groningen kwam ze door een voorstel van de kerk van 's Gra- venhage-West, in verband met een resolutie van de Synode van Leeuwarden in 1920. De Synode van Leeuwarden had op haar agendum een paar voorstellen betreffende den overgang van een Dienaar des Woords tot een anderen staat des levens en wel van de Classis Haarlem, doorgezonden door de Partic. Synode van N. Holland en van de Classis Leeuwarden. Daar was ook een be zwaarschrift van Prof. Dr. A. A. van Schel ven tegen de besluiten van de Classis Mid delburg en de Part. Synode van Zeeland. De Classis Middelburg had geoordeeld1, dat- Prof. van Schelven door de aanneming van zijn benoeming tot hoogleeraar in de Littera- rische faculteit der V.U. te Amsterdam, over ging tot een anderen staat des levens en niet langer den naam en de eer eens Dienaars behouden kon. Evenzoo oordeelde de Partic. Synode van Zeeland, toen Prof. van Schelven tegen dat besluit der Classis bij haar in appèl ging. De Generale Synode van Leeu warden handhaafde de besluiten van d:e Clas sis Middelburg en de Partic. Synode van Zeeland. In verband met de voorstellen van de Clas ses Haarlem en Leeuwarden ging de Synode echter breeder op die materie in en van de hand van Prof. H. H. Kuyper, de rappor teur, verscheen een uitgebreid advies inzake predikanten, die tot een anderen staat des levens begeeren over te gaan. Een zestal resoluties werden in overeen stemming met dat advies vastgesteld. Ze ko men hierop neer, dat lo. een Dienaar des

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1929 | | pagina 1