Hoe bouwen ze een kerk in Chubut? DADERS DES WOORPS. Vrede op aarde. De Java-Soemba-film. ZEN Dl NG. tot U zeggen vergeet het, want dat zou toch niet mogelijk zijn, maar wij: zouden het zelfs verkeerd achten, indien ge er ooit toe kwaamt, maar erken bij al Uwe droefheid, dat de geslagen wonden veel gemakkelijker heelen zouden, indien God niet zooveel in hen gegeven had ,en draag in Zijn kracht den last, welke niet menschen maar Hij U opgelegd heeft, in 't besef, dat Hij nooit plaagt uit lust tot plagen. Verdiep U niet steeds in Uw smart, maar hef het betraand oog omhoog, tot Hem, die het beloofd heeft, dat alle dingen medewerken zullen ten goede voor hen, die Hem lief hebben en naar Zijn voornemen geroepen zijn, opdat Hij: U sterke en trooste. Bij' de wisseling van 't jaar js het mijn bede, dat die Heere de Geref. Ker ken in Zeeland bij voortduring zegene, opdat zij met eere heur plaats mogen kunnen in nemen en al haar arbeid verrichten. Hij leere U en mij! onze dagen alzoo tellen, op dat wij' een wijs hart mogen bekomen. BOUMA. Chubut ligt in Z. Amerika. Er is een Ge reformeerde Kerk maar geen kerkgebouw. Ds. Sonneveldt komt er geregeld preekën. Ze werken hard in Z. Amerika. Hun Kerkblad vertelt er van. Het is een genot dat Kerkblad geregeld te ontvangen en te lezen. Chubut heeft geen kerkgebouw. Zie hier hoe ze er een gaan zetten ik geef een) uit treksel uit het besluit van de ■Commissie voor kerkbouw van 20 Oct. Er is besloten Naar aanleiding van het genomen be sluit op de Algemeene Vergadering der Geref. Kerk te Comodoro' Rivadavia op den 13den October 1928 om te dier plaat se een gebouw te construeeren geschikt voor alle Christelijke doeleinden, doch in de eerste plaats voor kerkdiensten, werd, staande die vergadering een com missie gekozen, bestaande uit J. van Norden, W. Millenaar, Martin Venter en L. Coetsee, om de eerste stappen te doen en ingevolge heeft deze commissie in hare zitting van 20 October onderstaande besloten I. Een oproep te doen aan alle Geref. leden om zoo veel mogelijk dit plan te ondersteunen A. De Kerkeraadsleden van elke wijk te verzoeken om door samenwerking een goed aantal hamels (rammen) te verkrij gen, die op een nader te bespreken1 ma nier, bijeen gebracht zullen worden om' tegen den best mogelijken prijs verkocht te worden. Bedoeling is om1 einde Januari of begin Februari de hamels te verkoo- pen, doch de commissie zou gaarne vóór dien tijd willen weten op hoeveel steun zij in die richting zal kunnen rekenen. B. Aan allen die geen vee bezitten1, wordt het vriendelijk verzoek gericht een geldelijke bijdrage in te zenden of de secretaris der commissie in kennis te stellen, met welk bedrag van den ge ver rekening gehouden kan worden. C. Aan alle Geref. leden, inzonderheid1 vrouwen en meisjes wordt vriendelijk verzocht de commissie bij' te staan, fe steunen en te wefken tot het organisee- ren van een Bazar te Comodoro Rivada via te houden in het begin van Maart. D. Aan allen, die belang stellen in den goeden bloei der Geref. Kerk, wordt vriendelijk verzocht op leen of andere wijze hun steun te verleeneh. II. Nadat alle gelden en gaven als bedoeld onder punt I, ingezameld zijd, zal dit bedrag beschouwd1 worden als de grondvesting van het „Kerkfonds". Om echter zoo spoedig mogelijk tot den bouw te kunnen overgaan, zal het ontbrekende bedrag op de volgende wijze bijeenge bracht worden Er zullen genummereerde leeningsbewij'zen of „shares" gemaakt worden van 25 dollar elk. Iedereen wordt beleefd verzocht een of meer aandeden te nemen (zonder rentegenot). Op deze manier wordt iedereen in de gele genheid gesteld zijn deel te geven in de constructie van ons eigen Geref. gebouw. Aan het einde van elk jaar zal de com missie dezelfde oproep dben als genoemd onder I.C en de opbrengst van de Ba zar zal onder de aandeelhouders uitgeloot worden. Dat wil zeggen Gesteld er zijn 300 aandeden en de opbrengst der Bazar is 2000 dollar of 80 maal 25 dollar. Uit 300 nummers worden nu 80 numlmers getsokken én de bezitters van deze aan deelnummers ontvangen het geleende be drag terug, zoodat velen reeds het eer ste jaar hun leening weer in handen kun nen hebben. Dat de gaven en gelden zullen regenen en dat de aanvraag voor aandeelen het ontbrekende ver te boven zal gaan kan de commissie niet verwachten, maar zij rekent op aller steun. Een Kerkgebouw voor de Gemeente is hetzelfde als een huis voor een familie het houdt de lid maten bij elkander." 't Is wel heelemaal uit Chubut, maar het is een optimisme, waar ge van leeren kunt. En het is met die gaven en rentelooze sha res een manier, die men hier niet aandurven zou. Maar waarom niet Enthousiaste menschen daar in Chubut. Ge zult zien 't Gelukt v. D. Het behoeft niet te verwonderen, dat in een wereld, die nog vol is van de ellende door den wereldoorlog en waarin nog kapitalen worden uitgegeven voor nieuwe oorlogstoe rusting, bij de nadering van het Kerstfeest vooral het „Vrede op aarde" uit de Kerst boodschap de geesten bloeit en vooral voor dat deel van het Kerstevangelie de aandacht gevraago wordt. Zoo werd door de Ned. Afd. van den Wereldbond van kerken aan alle predikanten een circulaire gezonden, waarin het verzoek werd gedaan om Zondag 23 December tot Vrede-Zondag te maken en dan te spreken over de vredestaak der kerken. Ook meent het bestuur dat enkele uren van de cateche- saties moeten gewijd worden aan de vredes- gedachte en aan het werk van den Wereld bond. Hoe het anderen gaat weten we niet, maar voor ons zelf kunnen we wel zeggen, dat we op onze catechesaties geen tijd hebben om daar enkele uren nogal te nemen voor een bespreking van de vredesgedachte en het werk van den Wereldbond van ker ken. Toch duren onze catechesaties heel wat langer dan van dankdag tot biddag. Maar hoe zou het dan kunnen, waar men de cateche saties alleen die enkele wintermaanden houdt? Ook dat stempelen van een bepaalden Zon dag tot Vredes-Zondag lijkt ons niet juist. Het is al meer dan eens opgemerkt, dat hoe langer hoe meer Vereenigingen op een be paalden Zondag beslag willen leggen, opdat de kerk in haar prediking zich zou dienstbaar baar maken aan de bevordering van het door die Vereeniging nagejaagde doel. Tot aanmoediging wordt er dan bijl gezegd, dat de kerk zoo in 't midden van het leven blijft staan en ook bewijst, dat zij haar plaats waardig is. In het December-nummer van het „Maandbericht van de Ned1. Afd. van den „Wereldbond" der kerken" worden de Amerikaansche kerken in dit opzicht ten voor beeld gesteld. Toch meenen We dat de ker ken verkeerd zouden doen, wanneer zij! zich daartoe lieten verlokken. Vroeger had men een „kerkelijk jaar", waarin was voorge schreven voor eiken Zondag welke stof moest worden behandeld. Dan zou al gauw ook voor eiken Zondag een stof aangewezen zijn, maar het geheel zou moeilijk meer een kerkelijk jaar te noemen zijn. Dat neemt echter niet weg dat in de ge dachte, die aan deze verzoeken ten grondslag ligt, veel goeds is te waardeer en. Het is niet wel tegen te spreken, dat ook de k'erk van onzen Heere Jezus Christus een roeping heeft ten opzichte van het vraagstuk van den oorlog en in 't algemeen van de verhou ding der volkeren onderling. Zelfs moet met ootmoed beleden worden, dat de kerk in deze roeping veelszins tekort geschoten is. Niet zonder groote huivering kan men den ken afin de gruwelen, die een volgende oor log zou brengen. En als men dan toch ziet dat de groote mogendheden zich gereed ma ken om tot een volgenden krijig zich toe te rusten, dan vraagt men zich af of het niet hoog tijd wordt, dat de kerken veel krachti ger dan tot dusver laten hooren het Woord van haar Koning, aan Wiens voeten alle din gen onderworpen zijn, het Woord, dat. getuigt tegen alle onrecht en machtsmisbruik en dat roept tot den ouderlingen vrede. Een actie, die dan ook bedoelt de kerken meer haar roeping zich bewust te doen worden is toe te juichen. Alleen maar vinden we dan nog weinig reden van blijdschap en toejuiching voor de wijze, waarop men „namens de kerk" die actie voert. Veeleer vinden we daarin uiet zoo weinig dat ons met zorg en vrees vervult. Uit wat ons in de laatste maanden daarvan onder de oogen kwam, willen we een en ander ten bewijze bijbrengen. Daar is te noemen het manifest van „Kerk en Vrede" bestemd om op Zondag 11 No vember ook weer een Zondag met een bepaalde boodschap te worden voorge lezen van de kansels, als een Boodschap aan de Gemeente. Als we spreken van kerk be doelen we toch de Kerk van onzen Heere Jezus Christus, maar in dien „Boodschap aan de Gemeente" wordt de naam van den Koning der Kerk niet eens genoemd. Zoo'n boodschap is niet waard voorgelezen te wor den van een kansel. Van zulk een boodschap kan geen kracht uitgaan. Dat is niet een boodschap, die den vrede in verband brengt met de Kerk, ,ook al wordt d'at woord' ge noemd. In het Novembernummer van „Kerk en Vrede", werd naar we zagen in W. en" G. van 9 Nov. j.l. een overzicht gegeven van de vredesbeweging onder de Roomschen in Duitschland. We halen daaruit aan een stuk uit pen beschouwing in een Roomsch blad „Wanneer men zegt, dat het Christen dom tegenwoordig voor een geweldige be slissing staat, zoo is dit niet geheel en al juistimmers het Christendom staat reeds midden in deze beslissingIn haar ver blinding strijdt de Christenheid over dog ma's, van welker aanvaarding of niet-aam vaarding zij het Christendom afhankelijk stelt. Dat is toch iets geheel bijkomstigs." Een rede van een Prof. Ude (Roomsch) bevat een verheerlijking van de dienstweigering „Daar om gij dienstweigeraars uit geheel de we reld, in den Naam van Christus sta ik' aan Uw zijde. Met gloeiende innerlijke overtui ging ben ik dienstweigeraar. In het volste bewustzijn mijner groote verantwoordelijkheid slinger ik onder de massa de oproep tot dienstweigering op alle linies. Dienstweige ring is heden internationale heilige plicht." Zulke uitspraken manen tot voorzichtigheid en doen vreezen dat de kerk in! haar actie tegen den oorlog wapenen gaat gebruiken, die haar niet passen. En als we dan eens met den heer L. van Wijk Maandbericht van Dec. '28 willen spreken van ;,het innige deernis hebben met de kerk" dan moeten we zeggen uit deernis met de kerk, moeten we zulk een actie afwijzen. Ja het wordt tijd dat tegen dergelijke pro paganda met ernst gewaarschuwd wordt. In het reeds genoemde nummer van W. en G. zagen wc aangekondigd een vergadering ter herdenking van den wapenstilstand. Die ver gadering was belegd q.a. door de Amster- damsche afdeelingen van de Ned. Chr. Stud. Vereen., de Vrijz. Chr. Stud. Bond, de Soc. Dem. Stud. Club. Als spreker zou daar ook optreden Dr. F. M. Wibaut over „De Sociale en ekonomische beteekenis van de Vredes- actie". De Ned. Chr. Stud. Vereen, gaat ter bevordering van de vredesactie samen op pad met de Soc. Dein. Stud. ClubDaar zou ook een dominee spreken over „De religieuse beteekenis van de vredesactie". Maar van een opeischen van de eere voor den Christus Gods, opdat Zijn Woord zou worden ge hoorzaamd, zal op die vergadering wel niet veel gekomen zijn. Van welken aard de vredesactie der Sociaal- Democraten is, kwam duidelijk uit op een vergadering door hen Zondag 11 Nov. j.l. gehouden, waarin door Ds. Banning opge wekt werd tot massale dienstweigering. Te recht spr,ak De Standaard van „vergiftiging der geesten". Een ernstig symptoom achten we ook dat Ds. Buskes een boek van den anarchist B. de Ligt„Wereldcrisis en Wijsbegeerte" in W. en G. van 12 Oct. j.l. zoo bijzonder har telijk aanbeval. Zeker hij had ook wel be zwaren tegen dat boek. Maar voor de toena dering der volkeren onderling scheen hij toch veel van dezen anarchist te verwachten. Wie echter de" kerk wil laten ijveren voor den vrede, wie in de vredesactie de eereplaats vraagt voor het Woord van den Christus Gods, kan niet anders dan zich daartegenover stellen. Wat in de actie voor den vrede opmerkelijk en zeer betreurenswaardig is, is wel dit dat allerlei revolutionaire tendenzen daarin wer ken dat men wel spreekt van de kerk, maai de kerk dan niet aanvaardt als pilaar en vas tigheid en waarheid. Maar zoo wordt het ook onmogelijk aan die actie mee te doen, wan neer men als Woord van de Kerk, dat is als Woord van Christus wil uitgeven, wat niet Christus' Woord is en dus ook niet het Woord van Zijn Kerk mag zijn. Trouwens dit is een verschijnsel dat op breeder terrein gevonden wordt. De wereld is nu vol van idealisten, die o zooveel schoons najagen, als vrede en eenheid, m'aar die in hun najagen van deze idealen, er geen oog voor hebben, dat ze in de realiteit, veel goeds verbreken. hun hart roept zoo omi de eenheid der kerk, m!aar in de practijk breken zë die eenheid. 'Maar 'dat is dan zoo be weren ze niet hun schuld. Dat is de schuld van hen, die hen verhinderen hun idealen te realiseeren. In hun .„idealisme" ko men ze niet toe aan de vraag' of ook bij hen de schuld zou kunnen liggen Zij meenen het toch zoo goed. Zoo zijn er die ijveren voor den vrede onder de volkeren, maar beginnen, met den vrede tusschen Overheid en .onderda nen te verstoren. Dat idealen als eenheid en vrede ook ko men met den eisch van liet offer voor die deze goederen najagen, weten ze wel. Alleen maar, ze eischen dat offer altijd van den ander, niet van zichzelf. Als er een botsing komt tusschen de Overheid en den onder daan, moet de Overheid het offer brengen, opdat de idealist vrij1 baan krijige. En als er een botsing kwam tusschen de kerk en de meening van zulke idealisten, dan mocht niet van die idealisten gevorderd worden dat zij hun meening zouden prijsgeven neen dat werd als conscientie-verkrachting verwor pen maar de kerk moest dat maar doen, voor haar scheen dat niet erg te zijn. Dat is de groote ellende van dezen tijd. Niet dat er idealisten zijn, maar dat die idea listen zich niet buigen willen onder het juk van Christus en bij alle praten over „de kerk", die kerk niet als kerk willen eeren. De geestelijke kracht die onder het juk van Christus rijke vrucht zou kunnen dragen, gaat zoo teloor, ja werkt zoo ten kwade. HEIJ. De lezer gelieve te bedenken dat dit artikel voor het vorig nummer bestemd was, maar moest overstaan. H. Een hoor li-stoot tegen As sen? (Antwoord op een „conscien- tiekreet") door K. Schilder. Uitgave J. H. Kok, Kampen. Toen van den zich-niet-noemenden „Geref. Predikant" een brochure verscheen „Zijln de mannen van Assen zelf aanranders van het Schriftgezag werd in onze kringen vrijt al gemeen geoordeeld, dat dit boekje niet veel te beteekenen had, ook al werd het in dien kring van Dr. Geelkerken c.s. nog al opge hemeld en sterk aanbevolen. Men zag daarin niet veel meer dan een opwarmen van ver schillende bezwaren, die al één en andermaal waren te berde gebracht en die ook al één en andermaal met goede argumenten waren weerlegd. Ook werd de conscientiekreet niet ernstig genomen, wijl de schrijver het oor baar vond zich te verschuilen. De oproep in W. en G., dat men van „Synodale zijde" nu eens deze brochure zou weerleggen en niet met ieen breed gebaar er zich van zou af maken, werd dan ook vrij koel ontvangen. Waarom zou men zich de moeite geven nog eens weer te herhalen wat al zooveel malen gezegd was, maar waarop men blijkbaar in de „Van het zich van Assen vrijgemaakte" kerken geen acht had geslagen Toch kon het op den duur gewenscht ge acht worden, dat deze brochure beantwoord werd. Ze zou toch hier en daar indruk kun nen maken. De weerlegging van de hier ge uite bezwaren was wel al gegeven, maar die lag verspreid in verschillende rapporten van de Synode en brochures en artikelen als van Prof. Ridderbos en Prof. Aalders e.a. Van de bezwaren kon alzoo gemakkelijker kennis genomen worden dan van de weer legging. Dat antwoord kwam nu en wel van de hand van Ds. K. Schilder onder den titel Een hoornstoot tegen Assen Of Ds. Schilder wel de eerst aangewezene was om dat antwoord te geven Wanneer de vraag was naar een „persona grata" in den kring van hem tegen wie deze brochure zich richt, dan zeker niet. Maar die vraag is niet de eerste en de be langrijkste. En we zijn blij dat Ds. Schilder toch maar dit werk heeft aangevat, ook al moest hijl verklaren wiat wie goed begrij pen dat hij! het met tegenzin begon. Zoo één de gave heeft om dit onaangenaam werk te doen dan deze bekwame polemist. Ook in deze brochure komt uit zijln groote liefde men kan wel zeggen, zijln hartstocht - voor de waarheid. In dezen tijd van relati- cisme, een zeer te waardeeren gave En het komt ons voor, dat velen, bij! de beoiordeeling van Schilder's persarbeid, dat te veel uit het oog verliezen. Men vindt hem te scherp enz. Hij' moest de menschen wat zachter behande len Schuilt er in die critiek ook niet de fout, dat men soms slap is in zijn liefde tot de waarheid Wij zijn dankbaar dat we in hem een polemist hebben, bij wien de waarheid bovenal gaat. En die dan ook met argumen ten komt. Want die eere komt hem toe, ook in deze brochure. Hier wordt geargumenteerd. En we zijn wel benieuwd, Wlat de ongenoemde „Geref. predikant" tegen deze argumenten zal in te brengen hebben. Men koope deze brochure, om1 ze1 te lezen en te herlezen. Hier vindt men' het ar senaal, waarmee men bestrijders van Assen te woord kan staan en waarmee men de twijfelmoedigen gerust kan stellen. Ze is niet duur kost maar 65 cent. En is haar geld meer dan waard. HEIJ. Voor dat in Middelburg onze filmt zal ver toond worden meent het comité nog enkele mcdedeelingen te moeten doen. D.V. 8 Januari 's middags half vijf ver tooning voor kinderen uit de stad en 's avonds 8 uur voor allen, die in het bezit van kaar ten voor dien avond zij'n. 9 Januari 's middags 2 uur vopr schoolkin deren uit de dorpen waar de aanvrage bui tengewoon groot was en niet genoeg plaat sen beschikbaar, heeft het comité besloten D.V. 17 Januari ook nog een kindervoorstel ling te geven, aanvangende 2 uur. Daarom zullen de scholen van Senooskerke en St. Laurens verzocht worden met het oog op de samenwerking van andere dorpen, be treffende reisgelegenheid tram, 17 Januari te komen. De avondvoorstelling zal beginnen 8 uur en die van Donderdag 17 Januari te half acht. Het meeleven is buitengewoon groot. Vol gende week zullen de kaarten verkrijgbaar zijn bij' de ons bekende boekhandelaren, die zeer zeker ook hunne medewerking tot ver der welslagen zullen verleenen. Enkele kaarten voor Dinsdag en Woensdag zijln over, vooral die van hoogere prijzen deze 'mogen toch niet ©verblijven. Vooir Don derdagavond nog voldoende kaarten beschik baar. Mej. A. J. Vertregt, Korte Noordstraat, heeft zich bereid verklaard tekstboekjes te verkoopen, waarvan de prijs is f 0.25. Aan haar woning kunnen deze worden afgehaald. Wij zijn zeer verblijd over den gang van zaken. Natuurlijk is het mede de bedoeling de Zendingskas te versterken, maar bovenal toch de Zendingsliefde te bevorderen, want het werk groeit steeds meer. Diene dan ook deze arbeid tot de komst van Gods Ko ninkrijk. D. SCHEBLE. Den Haag, 17-12-'28. Amice, In November en begin December heb' ik vele gemeenten in Zeeland en Brabant en Limburg bezocht om er te spreken over de Zending en te verhalen wat God op het Zendingsterrein te Magelang heeft willen Werken. Ik heb dat met veel genoegen gedaan, ook al waren de Novemberstormen, de sneeuw buien en de regenavonden niet bevorderlijk aan de opkomst en ik zeker niet de helft bereikt heb' van de broeders en zusters, die ik bereikt zou hebben wanneer ik op alle plaatsen des Zondags had kunnen spreken. Evenwel de collecten, die aan het einde van de spreekbeurten gehouden werden, toonden hoe gewillig men in de meeste plaatsen was om voor het Zendingswerk te geven en dit was van veel belang er werd telkens ge collecteerd voor het komende ziekenhuis ik heb in mijn spreken niet verzwegen welke lasten dit op de Kerken der Zuidelijke Pro vinciën zou leggen, wanneer er zoo'n Zen dingsziekenhuis komtmaar de collecten ga ven als 't ware het antwoord om voort te gaan, om met zoo'n ziekenhuis te beginnen. Na afloop van de spreekbeurt, soms ervoor had er dan een samenspreking plaats over de actie die plaatselijk ingesteld moet worden om de bedragen te verzamelen, die jaarlijks noodig zullen zijln er werd gelegenheid ge geven om bezwaren te opperen, vragen te doen, maar overal waar ik geweest ben was het slot van de samenspreking „wiji zullen ons best doen om het bedrag van f 2 per gezin, per jaar bijeen te brengen". Soms was men al aan 't verzamelen geweest voor ik kwam' en mocht ik hier en daar een' 'be drag ontvangen, dat men reeds op een Meis jesver. en Jongelingsver. had verzameld. Op een der plaatsen ontving ik bijl e'en gift van f 2 het volgende briefje Zeergeachte Ds. Merkélijn. Hierbij1 een kleinigheid van een arme We duwe en uit de spaarpotjes van de kinder tjes, vopr 't hospitaal te Magelang. Hopende

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1928 | | pagina 2