w, sinke-dijke, Godsdienstoefeningen Woensdag 28 November a.s Ds. J. van Nes, FAMILIE BERICHTEN Officiëele Berichten. Verantwoording uan Liefdegauen. Vereenigingsleuen. in de Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZONDAG 25 NOVEMBER 1928. Classe Middelburg Classe Zierikzee Classe Tholen Classe Goes Classe flxel Advertentlën Israël in Kanaan en onder de volkeren met lichtbeelden. PLAATST UWE IN DE Daarom bepleit Prof. Hoekstra de j-eugd- catechisaties die men dient te beginnen m'et het tiende jaar. Wanneer wij! ons niet bedriegen is de hui dige praktijk in onze Gereformeerde Kerken, darde catechisatie begint, „wanneer de kin deren van school komen", dat 'is dus op rona twaalfjarigen 'leeftijd. Ru er echter een jaar en nog meer clan een jaar bij komt, is het zaak, dat wfij voor taan niet wachten tot dit einde van den leef tijd, maar zeker niet later beginnen dan het twaalfde jaar. Geen enkele school zal bezwaar kunnen maken, dat voor het bijwonen van de catechi satieles de betrokken leerlingen vrij! krijlgen. Voor de jongens, die van twaalf tot zes tien uit den aard der zaak meestal 's avonds komen, grijpt de nieuwe wetsbepaling niet zoo in. Maar voor meisjes die, althans op de dor pen, 's namiddags catechiseeren, is het noo- dig met de school een regeling te treffen. Laat men niet zeggen De kinderen ont vangen toch op de Christelijke School een dergelijk onderwijs, en zoo zullen we maar wachten tot ze daar van af zijln. Want zoo komen de weinige catechisatie uren al meer in het gedrangdaardoor lijdt niet alleen dit kerkelijk onderricht schade, maar ook een ander belang wordt daarbij gevoelig geraakt. Wij bedoelen het belang van een vroegen vertrouwelijken omgang tus- schen den predikant en de lammeren der kudde. Daarvan zegt' pror. Hoekstra: „Het isnoo- dig, dat de herder de lammeren der kudde vroeg leere kennen, dat de jeugdige led'en reeds dan met den dienaar des Woords in aanraking komen wanneer hun ziel nog ge makkelijk kneedbaar is. Wanneer de jeugdige eerst op veertien- a vijftien-jarigen leeftijd den dienaar des Woords van naderbij leert ken nen blijft deze lang voor hem' een vree'mlde..." Zoo leert het de praktijk. Het zou tot schade zijn voor de Kerk. ook voor het besef der kinderen, dat ze ten nauwste met de Kerk betrokken zijln, wan neer door de nieuwe onderwij'sregeling .al weer het ambtelijk gegeven catechisatieonder- Wijs een jaar en langer werd verschoven. Men late zoo men op tienjarigen leeftijd niet begint, in ieder geval den term los „Als ze van school zijn" en men beijfvere zich om ze te doen k'ömien minstens „zoodra zij twaalf jaar zijln". De Plichten der Ouders enz. door Jaoobus Koelman. Onver anderde uitgave. Buurman ten De Kier, Leiden. Jacobus Koelman heeft dit werkje in 1679 geschreven. Het is kerkelijk goedgekeurd o.a. door de Visitatoren voor N. Holland in 1833, die er niets in konden vinden strijdig met Gods Woord en de Formulieren van eenigheid „of schoon zij zich ook met soimimige uitdrukkin gen en cle beschouwing van eenige zaken, daarin voorkomende niet vereenigen miet den schrijver". Als proeve hoe men vroeger de kinderen opvoedde en onderrichtte is het boek verba zend interressant en geeft het ook voor onzen tijd nog wel nuttige wenken. Wanneer nu echter maar geen ouder in ge- moede gaat mieenen, dat dit boek voor hem een handleiding behoort te zijn om Wet in 1928 ook zoo te gaan doen. Nieuwen wijn doet men niet in oude leder zakken. En met alle respect voor de vele nuttige wenken vooral in de Aanspraak die vader Koelman geeft, is zijn boekje thans zoodanig verouderd, dat het zelfs hier en daar tot dwaasheid zou worden, wanneer men zijln wenken opvolgde. Zoo moeten de kin deren leeren bidden dat de macht van den Antichrist, den Paus van Rome verbroken worde (110). En blz. 159 Leert uwe kinderen geen feestdagen erkennenmaar laat hun miet den Sabbathdag tevreden zijn toont hun dat Kerstmis, Paschen en Pinksteren te houden als HoogtijdenGode mishagende is. Als historische lectuur, waaruit vele god vruchtige opmerkingen te leeren vallen, be velen wij dit boekje aan. Als handleiding voor opvoeding en onderwijs zal het wel niet, naar de bedoe ling, van de uitgevers opnieuw1 gedrukt zijn terug gekregen had, dat hiji in z'n vorige betrekking verdiend had, benevens nog een klein bedrag voor al den arbeid in den kerker verricht. Laat ik opstaan, dacht Wijt en naal" een logement gaan omi iets te gebruiken en te slapen. Misschien ben ik morgen gelukki ger in m'n pogen omi weer aan den slag te komen. Tegelijk echter tastte hij naar z'n zak. Wat was dat Haastig stond hij op', voelde in alle zakken De portemonnaie Was weg. Verloren Of gerold Klaar stond het hem voor den geest de ellendige toestand, waarin hiji zich bevond. Alleen in een vreemde stad, zonder geld, zonder werk, met het mierk der schande op' z'n voorhoofd. Met moeite bewoog hiji zich voort. Daar stona hiji voor de bakkerij1, waarvan de eige naars hem zoo smadelijk' hadden bejegend. Hoe verleidelijk zag dat brood in de vitrine er uit. Maar dat was niet vojoir zijn' mondje bestemd. Of zou hij: naar binnen loopien, er één grijpen en dan hard wegloopen. Hij moest toch leven En als iedereen helm! dan toch voor een schurk hield, welnu wat weer hield hem dan zich ook mlaar als een Schurk te gedragen Of moest hij! zich misschien] laten verhongeren als een schurftige Wond De bedelaar, die Wem liet geld ontrold bad, was langzaam nader gekom'en, bemerkte z'n hongerige oogen, z'n wild begeeren. Hij klopte Jan op den schouder. „Afblijven, vriendje", zei hij, terwijl Wijnaar de brooden wees. „Dat is niet voor jo,u en mijd mondje. Wij kunnen verhongeren, en F r i e d r i c h Nietzsche en liet Christen do m door A. G. Wolf. Uitg. J. H. Kok, Kampen. De vraag of het nuttig is om de goddel'ooze gedachten van dezen krankzinnig-gestorven denker onder de oogen van onze Christelijke lezers te brengen, beantwoordt de schrijver zelf met een beeld „Wanneer er achter uw huis een tuin ligt en in dien tuin groeien de wilde struiken met vergiftige bessen dan doet een w'ij's vader goed, wanneer hij Zijln kind een enkele maal meeneemt hem die bes sen laat zien en zegt„denk er om deze zijn vergiftig". Mijn bezwaar tegen dit beeld is, dat het niet opgaat. Kennis maken met lectuur is: nooit zien van de bessen, maar proeven van de bessen. En juist het beeld van Ds. Wolf doet me vragen, is deze vorm van waarschuwing van den wijzen vader uit het beeld niet wat ge vaarlijk. Ik laat het beeld nu maar voor wat het is. en wil de eer aan Ds. Wolf geven die hem toekomt. Hij geeft ons in ieder geval hier een interessant boekje, in schoonen stijjl ge schreven. Het laat zien hoe groot de vij'andschap van dezen bestrijder van Christus tegen het Chris tendom v^as. Maar het biedt ook de critiek op Nietzsches gedachten, zooals men van een man als Ds. Wolf heeft mogen verwachten. Ontwikkelde lezers zullen er uit kunnen lee- v. D. ren. We ontvingen No. 4 van Timotheus. Deze aflevering geeft weer uitnemende lectuur tot stichting en onderwijzing. Bijl die stichting denken we aan het hoofdartikel „Christus of niets" van J. N. V. En bij die onderwijzing aan geheel den overigen inhoud een artikel over Sichem, naar aanleiding van de opgra vingen onder leiding van Prof. Böhleen overzicht van de Bunyan-léctuur van den laatsten tijd een bijschrift bij een plaat naar een schilderij' van Mesdag een vervolg op een artikel over Parijis door H. S. S.K. enz. Dit nummer bevat bovendien een buiten gewoon mooie kunstgravure in kleuren, naar een schilderij van C. Verschuur. Maranatha. De Maranatha-Kalender 1929 verscheen. Daarbij wordt een premicboek aangeboden Rust gevonden door Johannes. Dit premie- boek nopen we later te kunnen bespreken. De kalender zal door velen wel reeds besteld zijln. Wie dat nog niet deed, kunnen we daar toe opwekken. Maranatha geeft voor eiken dag des jaars goede besturing uit het Woord Gods. HEIJ. De Kerken in de Classis Zierikzee worden herinnerd aan de afspraak, op de September-Classis gemaakt, dat n.l. de Kerken de 3-maandelijksche bijdrage voor art. 13 (emeritaat) vóór 1 December a s. zouden gireeren of storten op mijn rekening 41873. Zooals overeen gekomen is, wordt na 1 Dec. over de nog niet binnengekomen gelden D.V. per postquitantie beschikt. F. J. v. d. Ende. Kamperland, 21—11—1928. Middelburg. Gecollecteerd f 10,(waarvan f 5,voor kerk; f 5,voorarmen) Haitelijk dank B. H. Lavooij, Diaken-Boekhouder. Middelburg. In dank ontvangen van een gezin der gemeente f 10,voor de Zending, speciaal den Medischen dienst. Ds. D. Scheele. V e e r e. Met dank ontvangen voor de Zending 50 halve centen, van Mina Flipse. De Zendingscommissie. Met zeer vriendelijken dank aan N. N. voor toe gezonden postwissel van uit Middelburg, voor kerk en armen alhier. Namens Kerkeraad Geref. Kerk te Heinkenszand, J. Steketee. 21 November 1928. die rijke kerels daar oipi het k'antojor stikken in hun overvloed1." En een poosje, daarna „Heb je honger Jan knikte somber. „Ga met miiji mee", wenkte de bedelaar. Een halt uur daarna wias Jan in een van die sinistre herbergen, die m|en vindt in de 'nauw'e stegen der groote steden. In die plaat sen huist het uitvaagsel der maatsChalppijl. Daar worden misdaden van de allerergste soort beraamd, daar ook wordt het gestolen geld in woeste brasserijlen en de allerschande lijkste ontucht verteerd. Vrouw Ribbens was van woning en pok van woonplaats veranderd. Er was heel wat gebeurd na het plotseling verdwijnen van haar eenig kind. De eerste dagen was ze troosteloos, bijina wanhopig. Toen was de brief gekomen, de eenige, aien Jan geschre ven had. Met sp-anning had ze het lange epis tel gelezen en toen ze aan het eind gekomen, huilde en lachte ze tegelijk. Huilde van aan doening, lachte van blijdschap, dat ze wist, dat haar jongen nog leefde en meer nog om het berouw, dat hij had over het be dreven kwaad en dc verzoening, die hij! ver kregen had met God. Jamlm'er toch', dat ze zijin adres niet wist. Anders had ze hem' kunnen schrijven, dat haar h'art wijld voor hem' openstond. (Wordt vervolgd) ZENDING. St. Laurens. Met hartelijken dank ontvangen van Jacobus Wattel, 200 halve centen. Namens de Zendingscommissie, D. Willemse, Penningm. Ontvangen collecten voor de Theologische School van de Ger. Kerken in de classis Middelburg Arnemuiden f 51,84; Domburg f 14,61; Gapiuge f 18,36 Grijpskerke f 36,77 Koudekerke f 20,25 St. Laurens f 17,34 Meliskerke f 21,08Middelburg f 138,83, Oostkapelle f 15;52 Serooskerke f 29,93; Souburg f 35,10; Veere f 23,09; Vlissingen f 81,15; Vrouwepolder f 19,44Westkapelle f 6 09. De Classic, Correspondent, S. den Hartigh. Middelburg, 23 Nov. 1928. M. V. „Debora", Vlissingen Gew. Gesch. Oud Test. schets 30, T. v. Herk. Het. tweestammenrijk van Joram tot Joas. Geref. J. V. „Herman Faukeel" en „Dr.Lfit.zen Wagenaar' Lezing „Spiritisme", door den WelEerw. Heer ds. D. Ringnalda. M.V. „Meisjesroeping", Middelburg. WelEd. Gestr. Heer S. Brandsma met het Onderwerp Ingers Skram. Alle meisjes boven 18 jaar hartelijk welkom. Geref. Knapenvergadering „Samuël" Afd. I, Middelburg Leider: dhr. B. H. Lavooij. Agenda Bijb. Gesch. Lukas 1 525 door vr. Kerkliove. Kerkgesch. De hervorming in Engeland door vr. Wolf. GerefKnapenvergadering „Samuel" Afd. II, Middelburg Agenda Bijb. Gesch „Kerstfeest" Lukas 2 120 door vr. Kingmans. Vaderl. Gesch, door dhr. de Bruin. MIDDELBURG. Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk. Heidelb. Catech. Zondag 42. Collecte Emeritifonds. Gasthuiskerk 9.30 uur 2 uur Woensdag 7.30 uur Hofpleinkerk 9.30 uur 6 uur Vrijdag 2.30 uur Noorderkerk 9.30 uur f 6 uur A.rnetnniden 9.30 en 2 uur W. 9.30 en 2 uur Domburg 9.30 en 2 uur Gapinge 9.30 uur 2 uur Grijpskerke 9 en 2 uur Koudekerke 9 en 2 uur St. Laurens 9.30 en 2 uur Meliskerke 9 en 2 uur Oostkapelle 9.30 en 2 uur Serooskerke 9.30 en 2 uur Souburg 9.30 en 2 uur Veere 9.30 en 2 uur Vlissingen 9.30 en 5.30 uur Vrouwepolder 9.30 uur ds 2 uur Westkapelle 9.30 en 2 uur Bed ds dr. A. Kuijper te Rotterdam, ds D. Ringnalda ds. J. van Nes te 's Gravenhage. ds. D. Ringnalda ds. D. Scheele Huwelijksbevestiging ds. D. Scheele dr A Kuijper ds. J. Runia ds. J. Runia ds. J. E. Visser II. Av. en Dankz. Lezen eener Leerr. P. J. O. de Bruijne ds. J. Dijkstra ds. A. C. Heij ds. A. Koning ds. M, Vreugdenhil ds. E. Douma ds. P. van Dijk Lezen eener Leerr. ds. P. van Strien ds. P. N. Kruyswijk P. J. O. de Bruijne Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. Brouwershaven 9.30 en 2 uur ds. Joh. de Boer Bruinisse 9.30 en 2 uur ds. D. Bremmer Colijn plaat 9.30 en -5.30 uur ds. F. Staal Geersbjk 9.30, 2 en 5.30 uur Lezen eener Leerr. W. 9.30, 2 en 5 30 uur ds. W. Veder te Waddingsveen. Haamstede 9.30 en 2 uur ds. Elgersma W. 9.30 en 2 uur ds. J. D. v. d. Velden te Rotterdam. Kamperland 9 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende Bed. H. Av. en Dankz. 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Cand. Bovendorp te Brummen. 2 uur ds. A. Merkelijn W. 9.30, 2 en 6 uur ds. de Lange te Ooltgensplaat. Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Scharendijke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 9.30 en 5.30 uur dr. J. van Lonkhuijzen Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Cand. R J.v.d Meulen Hulpprediker te IJmuiden. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. W.M. Ie Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Cand. A. W. Wijmenga te Amsterdam. W. 9 30 en 2 uur ds. A Andree Tholen 9.30 en 2 uur dr. C. Veltenaar Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. A. Vreugdenhil Baarland 9.30 en 1.30 uur Borssele 9.30 en 2 uur W. 9 30 uur 2 uur ds. J. Koolstra Lezen eener Leerr. ds. C. B. Schoemakers te Katendrecht. ds. C. van Schie Driewegen 9.30 en 2 uur ds. C. van Schie W. 9 30 uur ds. C. van Schie 2 uur ds. C. B. Schoemakers Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen 's Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Voorber. H. Av. W. 9.30 en 2 uur ds. L. Horvath Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. Joh. Booij Terseke 9.30 en 2 uur ds. B. Meijer Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema Wolphaartsdijk 9.30 en 2 u. Cand. J. D. v. Ginhoven te Barendrecht. W. 9.30 en 2 uur ds. J. E. Westerhuis te Hellevoetsluis. Aardenburg 9.30 uur ds. B. W. A. M. Kok Dankuur voor het gewas. 3 uur ds. B. W. A. M Kok Axel 9 en 2 uur ds. J. S. Post W. 9 en 2 uur ds. J. S. Post Hoek 9 en 2 uur ds. J. B. Vanhaelen Oostburg 9.30 en 2 uur ds. M. van Wijk Schoondijke 9.30 en 2 uur Cand. Dercksen te Gouda. Donderdagav. 6 uur ds. A. Merkelijn Zendingsrede. Terneuzen 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld W. 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld Zaamslag 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zoo de Heere wil en zij leveü, hopen mijn geliefde Oudere JAN JOHANNES ARNOLDI en LICIA VAN DER WELLE den 2en December as. hun 25-jarige Echtvereenigiog te herdenken. Hun dankbare Dochter NELLY. Ontvanguur 3 December 1928 van 21 '25V2 uur. j Middelburg, November 1928. Pluimstraat E 163. Ondergeteekende dankt vriendelijk voor de ontvangen bewijzen van vriend schap ondervonden op zjjn tachtigsten jaardig 19 Nov. 1.1. A. P. D. v d. PUTTE. Middelburg, 23 Nov. 1928. Sleperssingel Q 180. des avonds 7^2 uur hoopt in de Gasthuiskerk te Middelburg op te treden van 's Gravenhage. Onderwerp TOEGANG VRIJ. Verzuimt niet deze bijeenkomst bij te wonen. WAAROM KOOP IK MIJN KOLONIALE WAREN, TABAK, SIGAREN, SIGARETTEN, WIJNEN, ADVOCAAT, BOERENJONGENS, BOERENMEISJES, LIKEUREN, ENZ. ENZ. ALTIJD BIJ ILANGEVIELE K 202, MIDDELBURG OMDAT ZE DAAR ZOO GOED EN GOED KOOP ZIJN EN IK BOVENDIEN NOG 4 PROCENT KORTING KRIJG, ZELFS OOK OP SUIKER VOOR DE A.S. FEESTDAGEN. Vele soorten Sigaren (o.Ok in luxe verpak king), benevens Sigaretten, Tabak en Pijlpen zijn ook voor U te bek'oimlen in het Sigaren magazijn van DIERMANSE, Korte Noord- straat, die zich beleefd aanbeveelt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1928 | | pagina 3