w, sinke-dijke,
Godsdienstoefeningen
Woensdag 28 November a.s
Ds. J. van Nes,
FAMILIE
BERICHTEN
Officiëele Berichten.
Verantwoording uan Liefdegauen.
Vereenigingsleuen.
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland
op ZONDAG 25 NOVEMBER 1928.
Classe Middelburg
Classe Zierikzee
Classe Tholen
Classe Goes
Classe flxel
Advertentlën
Israël in Kanaan en onder de volkeren
met lichtbeelden.
PLAATST UWE
IN DE
Daarom bepleit Prof. Hoekstra de j-eugd-
catechisaties die men dient te beginnen m'et
het tiende jaar.
Wanneer wij! ons niet bedriegen is de hui
dige praktijk in onze Gereformeerde Kerken,
darde catechisatie begint, „wanneer de kin
deren van school komen", dat 'is dus op
rona twaalfjarigen 'leeftijd.
Ru er echter een jaar en nog meer clan
een jaar bij komt, is het zaak, dat wfij voor
taan niet wachten tot dit einde van den leef
tijd, maar zeker niet later beginnen dan het
twaalfde jaar.
Geen enkele school zal bezwaar kunnen
maken, dat voor het bijwonen van de catechi
satieles de betrokken leerlingen vrij! krijlgen.
Voor de jongens, die van twaalf tot zes
tien uit den aard der zaak meestal 's avonds
komen, grijpt de nieuwe wetsbepaling niet
zoo in.
Maar voor meisjes die, althans op de dor
pen, 's namiddags catechiseeren, is het noo-
dig met de school een regeling te treffen.
Laat men niet zeggen De kinderen ont
vangen toch op de Christelijke School een
dergelijk onderwijs, en zoo zullen we maar
wachten tot ze daar van af zijln.
Want zoo komen de weinige catechisatie
uren al meer in het gedrangdaardoor lijdt
niet alleen dit kerkelijk onderricht schade,
maar ook een ander belang wordt daarbij
gevoelig geraakt. Wij bedoelen het belang
van een vroegen vertrouwelijken omgang tus-
schen den predikant en de lammeren der
kudde.
Daarvan zegt' pror. Hoekstra: „Het isnoo-
dig, dat de herder de lammeren der kudde
vroeg leere kennen, dat de jeugdige led'en
reeds dan met den dienaar des Woords in
aanraking komen wanneer hun ziel nog ge
makkelijk kneedbaar is. Wanneer de jeugdige
eerst op veertien- a vijftien-jarigen leeftijd den
dienaar des Woords van naderbij leert ken
nen blijft deze lang voor hem' een vree'mlde..."
Zoo leert het de praktijk.
Het zou tot schade zijn voor de Kerk.
ook voor het besef der kinderen, dat ze ten
nauwste met de Kerk betrokken zijln, wan
neer door de nieuwe onderwij'sregeling .al
weer het ambtelijk gegeven catechisatieonder-
Wijs een jaar en langer werd verschoven.
Men late zoo men op tienjarigen leeftijd
niet begint, in ieder geval den term los
„Als ze van school zijn" en men beijfvere
zich om ze te doen k'ömien minstens „zoodra
zij twaalf jaar zijln".
De Plichten der Ouders
enz. door Jaoobus Koelman. Onver
anderde uitgave. Buurman ten De
Kier, Leiden.
Jacobus Koelman heeft dit werkje in 1679
geschreven.
Het is kerkelijk goedgekeurd o.a. door de
Visitatoren voor N. Holland in 1833, die er
niets in konden vinden strijdig met Gods
Woord en de Formulieren van eenigheid „of
schoon zij zich ook met soimimige uitdrukkin
gen en cle beschouwing van eenige zaken,
daarin voorkomende niet vereenigen miet den
schrijver".
Als proeve hoe men vroeger de kinderen
opvoedde en onderrichtte is het boek verba
zend interressant en geeft het ook voor onzen
tijd nog wel nuttige wenken.
Wanneer nu echter maar geen ouder in ge-
moede gaat mieenen, dat dit boek voor hem
een handleiding behoort te zijn om Wet in
1928 ook zoo te gaan doen.
Nieuwen wijn doet men niet in oude leder
zakken. En met alle respect voor de vele
nuttige wenken vooral in de Aanspraak
die vader Koelman geeft, is zijn boekje thans
zoodanig verouderd, dat het zelfs hier en
daar tot dwaasheid zou worden, wanneer men
zijln wenken opvolgde. Zoo moeten de kin
deren leeren bidden dat de macht van den
Antichrist, den Paus van Rome verbroken
worde (110).
En blz. 159 Leert uwe kinderen geen
feestdagen erkennenmaar laat hun miet
den Sabbathdag tevreden zijn toont hun dat
Kerstmis, Paschen en Pinksteren te houden
als HoogtijdenGode mishagende is.
Als historische lectuur, waaruit vele god
vruchtige opmerkingen te leeren vallen, be
velen wij dit boekje aan.
Als handleiding voor opvoeding en
onderwijs zal het wel niet, naar de bedoe
ling, van de uitgevers opnieuw1 gedrukt zijn
terug gekregen had, dat hiji in z'n vorige
betrekking verdiend had, benevens nog een
klein bedrag voor al den arbeid in den kerker
verricht. Laat ik opstaan, dacht Wijt en naal"
een logement gaan omi iets te gebruiken en
te slapen. Misschien ben ik morgen gelukki
ger in m'n pogen omi weer aan den slag te
komen.
Tegelijk echter tastte hij naar z'n zak.
Wat was dat Haastig stond hij op', voelde
in alle zakken De portemonnaie Was weg.
Verloren Of gerold Klaar stond het hem
voor den geest de ellendige toestand, waarin
hiji zich bevond. Alleen in een vreemde stad,
zonder geld, zonder werk, met het mierk der
schande op' z'n voorhoofd.
Met moeite bewoog hiji zich voort. Daar
stona hiji voor de bakkerij1, waarvan de eige
naars hem zoo smadelijk' hadden bejegend.
Hoe verleidelijk zag dat brood in de vitrine
er uit. Maar dat was niet vojoir zijn' mondje
bestemd. Of zou hij: naar binnen loopien, er
één grijpen en dan hard wegloopen. Hij
moest toch leven En als iedereen helm! dan
toch voor een schurk hield, welnu wat weer
hield hem dan zich ook mlaar als een Schurk
te gedragen Of moest hij! zich misschien]
laten verhongeren als een schurftige Wond
De bedelaar, die Wem liet geld ontrold bad,
was langzaam nader gekom'en, bemerkte z'n
hongerige oogen, z'n wild begeeren.
Hij klopte Jan op den schouder.
„Afblijven, vriendje", zei hij, terwijl Wijnaar
de brooden wees. „Dat is niet voor jo,u en
mijd mondje. Wij kunnen verhongeren, en
F r i e d r i c h Nietzsche en
liet Christen do m door A. G.
Wolf. Uitg. J. H. Kok, Kampen.
De vraag of het nuttig is om de goddel'ooze
gedachten van dezen krankzinnig-gestorven
denker onder de oogen van onze Christelijke
lezers te brengen, beantwoordt de schrijver
zelf met een beeld „Wanneer er achter uw
huis een tuin ligt en in dien tuin groeien
de wilde struiken met vergiftige bessen dan
doet een w'ij's vader goed, wanneer hij Zijln
kind een enkele maal meeneemt hem die bes
sen laat zien en zegt„denk er om deze zijn
vergiftig".
Mijn bezwaar tegen dit beeld is, dat het
niet opgaat.
Kennis maken met lectuur is: nooit zien
van de bessen, maar proeven van de
bessen.
En juist het beeld van Ds. Wolf doet me
vragen, is deze vorm van waarschuwing van
den wijzen vader uit het beeld niet wat ge
vaarlijk.
Ik laat het beeld nu maar voor wat het is.
en wil de eer aan Ds. Wolf geven die hem
toekomt. Hij geeft ons in ieder geval hier
een interessant boekje, in schoonen stijjl ge
schreven.
Het laat zien hoe groot de vij'andschap van
dezen bestrijder van Christus tegen het Chris
tendom v^as. Maar het biedt ook de critiek
op Nietzsches gedachten, zooals men van een
man als Ds. Wolf heeft mogen verwachten.
Ontwikkelde lezers zullen er uit kunnen lee-
v. D.
ren.
We ontvingen No. 4 van Timotheus. Deze
aflevering geeft weer uitnemende lectuur tot
stichting en onderwijzing. Bijl die stichting
denken we aan het hoofdartikel „Christus of
niets" van J. N. V. En bij die onderwijzing
aan geheel den overigen inhoud een artikel
over Sichem, naar aanleiding van de opgra
vingen onder leiding van Prof. Böhleen
overzicht van de Bunyan-léctuur van den
laatsten tijd een bijschrift bij een plaat naar
een schilderij' van Mesdag een vervolg op
een artikel over Parijis door H. S. S.K. enz.
Dit nummer bevat bovendien een buiten
gewoon mooie kunstgravure in kleuren, naar
een schilderij van C. Verschuur.
Maranatha.
De Maranatha-Kalender 1929 verscheen.
Daarbij wordt een premicboek aangeboden
Rust gevonden door Johannes. Dit premie-
boek nopen we later te kunnen bespreken.
De kalender zal door velen wel reeds besteld
zijln. Wie dat nog niet deed, kunnen we daar
toe opwekken. Maranatha geeft voor eiken
dag des jaars goede besturing uit het Woord
Gods. HEIJ.
De Kerken in de Classis Zierikzee worden herinnerd
aan de afspraak, op de September-Classis gemaakt,
dat n.l. de Kerken de 3-maandelijksche bijdrage voor
art. 13 (emeritaat) vóór 1 December a s. zouden
gireeren of storten op mijn rekening 41873. Zooals
overeen gekomen is, wordt na 1 Dec. over de nog
niet binnengekomen gelden D.V. per postquitantie
beschikt. F. J. v. d. Ende.
Kamperland, 21—11—1928.
Middelburg. Gecollecteerd f 10,(waarvan
f 5,voor kerk; f 5,voorarmen) Haitelijk dank
B. H. Lavooij,
Diaken-Boekhouder.
Middelburg. In dank ontvangen van een gezin
der gemeente f 10,voor de Zending, speciaal den
Medischen dienst.
Ds. D. Scheele.
V e e r e. Met dank ontvangen voor de Zending
50 halve centen, van Mina Flipse.
De Zendingscommissie.
Met zeer vriendelijken dank aan N. N. voor toe
gezonden postwissel van uit Middelburg, voor kerk
en armen alhier.
Namens Kerkeraad Geref. Kerk
te Heinkenszand,
J. Steketee.
21 November 1928.
die rijke kerels daar oipi het k'antojor stikken
in hun overvloed1."
En een poosje, daarna „Heb je honger
Jan knikte somber.
„Ga met miiji mee", wenkte de bedelaar.
Een halt uur daarna wias Jan in een van
die sinistre herbergen, die m|en vindt in de
'nauw'e stegen der groote steden. In die plaat
sen huist het uitvaagsel der maatsChalppijl.
Daar worden misdaden van de allerergste
soort beraamd, daar ook wordt het gestolen
geld in woeste brasserijlen en de allerschande
lijkste ontucht verteerd.
Vrouw Ribbens was van woning en pok
van woonplaats veranderd. Er was heel wat
gebeurd na het plotseling verdwijnen van
haar eenig kind. De eerste dagen was ze
troosteloos, bijina wanhopig. Toen was de
brief gekomen, de eenige, aien Jan geschre
ven had. Met sp-anning had ze het lange epis
tel gelezen en toen ze aan het eind gekomen,
huilde en lachte ze tegelijk. Huilde van aan
doening, lachte van blijdschap, dat ze wist,
dat haar jongen nog leefde en meer nog
om het berouw, dat hij had over het be
dreven kwaad en dc verzoening, die hij! ver
kregen had met God. Jamlm'er toch', dat ze
zijin adres niet wist. Anders had ze hem'
kunnen schrijven, dat haar h'art wijld voor
hem' openstond.
(Wordt vervolgd)
ZENDING.
St. Laurens. Met hartelijken dank ontvangen
van Jacobus Wattel, 200 halve centen.
Namens de Zendingscommissie,
D. Willemse, Penningm.
Ontvangen collecten voor de Theologische School
van de Ger. Kerken in de classis Middelburg
Arnemuiden f 51,84; Domburg f 14,61; Gapiuge
f 18,36 Grijpskerke f 36,77 Koudekerke f 20,25
St. Laurens f 17,34 Meliskerke f 21,08Middelburg
f 138,83, Oostkapelle f 15;52 Serooskerke f 29,93;
Souburg f 35,10; Veere f 23,09; Vlissingen f 81,15;
Vrouwepolder f 19,44Westkapelle f 6 09.
De Classic, Correspondent,
S. den Hartigh.
Middelburg, 23 Nov. 1928.
M. V. „Debora", Vlissingen
Gew. Gesch. Oud Test. schets 30, T. v. Herk.
Het. tweestammenrijk van Joram tot Joas.
Geref. J. V. „Herman Faukeel" en „Dr.Lfit.zen Wagenaar'
Lezing „Spiritisme", door den WelEerw. Heer
ds. D. Ringnalda.
M.V. „Meisjesroeping", Middelburg.
WelEd. Gestr. Heer S. Brandsma met het Onderwerp
Ingers Skram.
Alle meisjes boven 18 jaar hartelijk welkom.
Geref. Knapenvergadering „Samuël" Afd. I, Middelburg
Leider: dhr. B. H. Lavooij.
Agenda
Bijb. Gesch. Lukas 1 525 door vr. Kerkliove.
Kerkgesch. De hervorming in Engeland door
vr. Wolf.
GerefKnapenvergadering „Samuel" Afd. II, Middelburg
Agenda
Bijb. Gesch „Kerstfeest" Lukas 2 120
door vr. Kingmans.
Vaderl. Gesch, door dhr. de Bruin.
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk.
Heidelb. Catech. Zondag 42.
Collecte Emeritifonds.
Gasthuiskerk 9.30 uur
2 uur
Woensdag 7.30 uur
Hofpleinkerk 9.30 uur
6 uur
Vrijdag 2.30 uur
Noorderkerk 9.30 uur
f 6 uur
A.rnetnniden 9.30 en 2 uur
W. 9.30 en 2 uur
Domburg 9.30 en 2 uur
Gapinge 9.30 uur
2 uur
Grijpskerke 9 en 2 uur
Koudekerke 9 en 2 uur
St. Laurens 9.30 en 2 uur
Meliskerke 9 en 2 uur
Oostkapelle 9.30 en 2 uur
Serooskerke 9.30 en 2 uur
Souburg 9.30 en 2 uur
Veere 9.30 en 2 uur
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur
Vrouwepolder 9.30 uur ds
2 uur
Westkapelle 9.30 en 2 uur
Bed
ds
dr. A. Kuijper
te Rotterdam,
ds D. Ringnalda
ds. J. van Nes
te 's Gravenhage.
ds. D. Ringnalda
ds. D. Scheele
Huwelijksbevestiging
ds. D. Scheele
dr A Kuijper
ds. J. Runia
ds. J. Runia
ds. J. E. Visser
II. Av. en Dankz.
Lezen eener Leerr.
P. J. O. de Bruijne
ds. J. Dijkstra
ds. A. C. Heij
ds. A. Koning
ds. M, Vreugdenhil
ds. E. Douma
ds. P. van Dijk
Lezen eener Leerr.
ds. P. van Strien
ds. P. N. Kruyswijk
P. J. O. de Bruijne
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur ds. Joh. de Boer
Bruinisse 9.30 en 2 uur ds. D. Bremmer
Colijn plaat 9.30 en -5.30 uur ds. F. Staal
Geersbjk 9.30, 2 en 5.30 uur Lezen eener Leerr.
W. 9.30, 2 en 5 30 uur ds. W. Veder
te Waddingsveen.
Haamstede 9.30 en 2 uur ds. Elgersma
W. 9.30 en 2 uur ds. J. D. v. d. Velden
te Rotterdam.
Kamperland 9 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende
Bed. H. Av. en Dankz.
6 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwerkerk 9.30 en 6 uur Cand. Bovendorp
te Brummen.
2 uur ds. A. Merkelijn
W. 9.30, 2 en 6 uur ds. de Lange
te Ooltgensplaat.
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Scharendijke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 9.30 en 5.30 uur dr. J. van Lonkhuijzen
Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Cand. R J.v.d Meulen
Hulpprediker te IJmuiden.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. W.M. Ie Cointre
Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree
Poortvliet 9.30, 2 en 6 uur dhr. K. de Vries
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Cand. A. W. Wijmenga
te Amsterdam.
W. 9 30 en 2 uur ds. A Andree
Tholen 9.30 en 2 uur dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. A. Vreugdenhil
Baarland 9.30 en 1.30 uur
Borssele 9.30 en 2 uur
W. 9 30 uur
2 uur
ds. J. Koolstra
Lezen eener Leerr.
ds. C. B. Schoemakers
te Katendrecht.
ds. C. van Schie
Driewegen 9.30 en 2 uur ds. C. van Schie
W. 9 30 uur ds. C. van Schie
2 uur ds. C. B. Schoemakers
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen
's Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Voorber. H. Av.
W. 9.30 en 2 uur ds. L. Horvath
Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. Joh. Booij
Terseke 9.30 en 2 uur ds. B. Meijer
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 u. Cand. J. D. v. Ginhoven
te Barendrecht.
W. 9.30 en 2 uur ds. J. E. Westerhuis
te Hellevoetsluis.
Aardenburg 9.30 uur ds. B. W. A. M. Kok
Dankuur voor het gewas.
3 uur ds. B. W. A. M Kok
Axel 9 en 2 uur ds. J. S. Post
W. 9 en 2 uur ds. J. S. Post
Hoek 9 en 2 uur ds. J. B. Vanhaelen
Oostburg 9.30 en 2 uur ds. M. van Wijk
Schoondijke 9.30 en 2 uur Cand. Dercksen
te Gouda.
Donderdagav. 6 uur ds. A. Merkelijn
Zendingsrede.
Terneuzen 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld
W. 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld
Zaamslag 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zoo de Heere wil en zij leveü,
hopen mijn geliefde Oudere
JAN JOHANNES ARNOLDI
en
LICIA VAN DER WELLE
den 2en December as. hun
25-jarige Echtvereenigiog te
herdenken.
Hun dankbare Dochter
NELLY.
Ontvanguur 3 December 1928
van 21 '25V2 uur.
j Middelburg, November 1928.
Pluimstraat E 163.
Ondergeteekende dankt vriendelijk
voor de ontvangen bewijzen van vriend
schap ondervonden op zjjn tachtigsten
jaardig 19 Nov. 1.1.
A. P. D. v d. PUTTE.
Middelburg, 23 Nov. 1928.
Sleperssingel Q 180.
des avonds 7^2 uur
hoopt in de Gasthuiskerk te Middelburg
op te treden
van 's Gravenhage.
Onderwerp
TOEGANG VRIJ.
Verzuimt niet deze bijeenkomst bij
te wonen.
WAAROM KOOP IK MIJN KOLONIALE
WAREN, TABAK, SIGAREN, SIGARETTEN,
WIJNEN, ADVOCAAT, BOERENJONGENS,
BOERENMEISJES, LIKEUREN,
ENZ. ENZ. ALTIJD BIJ
ILANGEVIELE K 202, MIDDELBURG
OMDAT ZE DAAR ZOO GOED EN GOED
KOOP ZIJN EN IK BOVENDIEN NOG 4
PROCENT KORTING KRIJG, ZELFS OOK
OP SUIKER
VOOR DE A.S. FEESTDAGEN.
Vele soorten Sigaren (o.Ok in luxe verpak
king), benevens Sigaretten, Tabak en Pijlpen
zijn ook voor U te bek'oimlen in het Sigaren
magazijn van DIERMANSE, Korte Noord-
straat, die zich beleefd aanbeveelt.