Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. 42e Jaargang. Vrijdag 17 Augustus 1928. No. 33. RedactearenDs. P, VAN DIJK te Serooskerke (W.) en Ds. A. C. HEIJ te Koadekerke. Vaste medewerkers D.D. L. BOUMA, P. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, P. STAAL Pin., en R. J. v. d. VEEN. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. Ds. W. H. Oosten. DADERS DES WOORDS. UIT fiET WOORD. FELIX WIJST HET EVANGELIE AF. Kerkelijk en Geestelijk Leuen. Koninklijk voorbeeld. Zendingsd *g Middelburg. Walchersche Brieven. ZEEUWSCHE KERKBODE Abonnementsprijs) per kwartaal bij vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke nummers 8 oent. Advertentleprijsi 15 oent per regel; bjj jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reduotie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie: Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg. TELEPOON 2 3 8. GIRONUMMER 4 2 2 8 0. er niet aan ontworstelen. In die w'oorden voe len zij hun oordeel en een weg blijft er slechts over, willen zij ontkomen, te vluchten naar Hem, in wiens naam: Paulus .optreedt. Felix en Drusilla worden Voor de levenskeuze geplaatst. Het is hun genadetijd, Jezus giaat hen voorbij. Een korte strijd wordt er ge streden. Indien zij Jezus willen volgen, dan 'moeten zij dit leven vaarwel zeggen, een leven van rijkdom, maar ook van afpersing en zedeloosheid. Indien zij Jezus willen volgen, dan is hun huwelijk veroordeeld. Indien z'ijt Jezus willen volgen, dan wacht misschien een leven van ontbering en lijden. Dat kan niet en hun ge weten, door 's Heeren woord aangevoerd, weten Zij te verkrachten door Paulus toe te roepen, ga heen, ter gelegener tijd zal ik u wederom hooren. Felix en Drusilla willen geen zondaren worden en daarom venver- pen z'ij Christus, want hadden zijl zich zon daren gevoeld, dan had Lucas ons geteekend1 een biddenden Felix, een biddende Drusilla, roepend om genade en erbarming. Misschien namen Zij zich Voor in het ver volg een beter leven te leiden, maar Jezus verwerpen zij en dientengevolge zullen ook die goede voornemens op niets uitloopen. Het Woord des Heeren kunnen zij! ook niet langer meer aanhooren, tot morgen, tot een gelegener tijd wordt het uitgesteld, maar het is voor eeuwig, want als Felix later met Paulus spreekt, dan is het om een geldsom te verkrijgen voor Zijlhe loslatingde zonde heeft in Felix en Drusilla overwonnen. En nu mag, ons leven, mijn| lezers> uit wendig niet zoo slecht als Van deze beide personen zijn, als wij1 Christus niet bezitten als verzoener onzer schuld, dan korn'en wij om dan luisteren ook wij; niet naar ,het Woord des Heeren en zenden Hem, deni Ver losser der wereld, weigerend heen. Telkens gaat Christus ons ook voorbij en hooren wij zijn Woord Is het enkel veroordeeling .of ook vrijspraak Een vluchtige ontroering gaat Voorbij en de weg naar de hel is met goede voornemens geplaveid. Daarom steeds van noode te onderzoeken, hoe hoor ik' het Woord des Heeren, en welke kracht is dat in mijn leven Is het gerechtvaardigd, dan is het ook geheiligd. Uitstellen is altijd ge vaarlijk, maar zeker wel hier. Geeft dan acht op: 's Heeren roepstemmen die telkens tot u komen en al staat dan, als gij dit door Gods genade moogt doen, uw leven nog dikwijls onder de wet des vleesches, na oprechte belijdenis zal Gods gemeenschap weer wor den gesmaakt, zoodat Zijn Woord een lamp is voor uw voet en een licht op uw' pad. Christus zendt gij, dit kennend ook' niet heen, maar uw bede is, ziende uwe zonden, wil mij- van uwen Heiligen Geest niet schei den. Welke is uwe levenskeuze Is Christus oiok u voorbijgegaan Zij het dan niet, ge lijk bij Felix en Drusilla, morgen, morgen, maar heden is dezen huize zaligheid ge schied Heden is liet de genadetijd. men. We denken aan het bekende „Christ avant .tout", dat zij uitsprak op. het graf van De Coligny. De harten, die bij zulke getuigenissen uit Koninklijken mond, sneller klopten, z'ij!n deze Week wel zeer teleurgesteld, door wiat te Amsterdam geschiedde. Men hoeft eigen m'eer puriteinsche Zon dagsopvatting niet aan anderen op te dringen, om het jammer te vinden, dat voor de prijs- uitdeeling bij de Olympische Spelen door Hare Majesteit niet een andere dag is uitge kozen dan de Zondag. Voor Zondagsrust, noch voor Zondagshei liging was deze Koninklijke daad bevorder lijk. Daarom spijt het ons, dat liet Koninklijk voorbeeld op dien Zondag een voorbeeld was, dat niet strookte met de opvatting, die nog een zeer groot deel van Haar volk om trent de beteekenis van 's Heeren dag heeft. Onze liefde voor het Koninklijk Huis neemt door deze verkeerde daad, die velen in hun godsdienstige gevoelens krenkte niet af. Maar onze dankbare waardeering voor zoo vele blijken in 't verleden van Hare fiere geloofsovertuiging ontving door deze daar mee o.i. strijdige prijsuitdeeling op een dag aan God gewijd, een nog al gievoeligen schok. Christus boven alles. Het overlijden van D's. W. H. Oosten te Scheveningen zal ook in liet hart vani som mige lezers van dit blad een oogenblik van ontroering hebben gebracht. Middelburg herinnert zich nog den ge- zegenden arbeid, door den toen nog jeugdi gen predikant van Kerk' B in haar midden, verricht. Tijdens zijn ambtsbediening werd de Kerk in de St. Pieterstraat vervangen door het nieuwe gebouw op het Hofplein. Velen her inneren zich nog het woord door D's. Oosten gesproken over den tekst, die in den voor gevel boven den ingang staat uitgehouwen: „Hoe lieflijk zijn uwe woningen o Heere der heirscharen." De plaats tusschen Gerechtshof en het Ge bouw voor Kunsten en Wetenschappen was voor Ds. Oosten gereede aanleiding om op de beteekenis van de Kerk' voor wetenschap en rechtspraak nadruk te leggen. Men hoorde over 't algemeen de prediking van Ds. Oosten gaarne. Ook door de goede onderlinge verhouding die er tusschen de predikanten van A, B en C bestond, maar vooral door zijn. toege- wijden arbeid met name aan de jeugd werd liet werk van Ds. Oosten'in Middelburg ge waardeerd. Bij Zijn plotseling verscheiden was het ons een behoefte, pok al was hij reeds jaren uit Zeeland weg, dit woord van herinnering aan zijne nagedachtenis te wijlden. Laat ons bij dit sterven ook niet vergeten, dat het groot aantal jongere en oudere predi kanten, dat in 1928 reeds wegviel, een roep stem1 bevat, om van onze tijdelijjke herders, die maar Zwakke instrumenten zijn al heb ben ze gelijk wijlen Ds. Oosten groote1 ga ven, ja'f te zien en als geloovigen in de eer ste plaats ons oog te richten orp Hem, den grooten Herder, die blijft tot in eeuwigheid. v. D. Voor ditmaal ga heen en als ik gelegenener tijd zal hebben bekomen, zoo zal ik u tot mij' roepen. In den 2den brief aan zijn geliefden Zoon Thimiotheus schrijft Paulus de ontroerende Iwoorden, alleen te verklaren uit Zijn alles overwinnend geloof. Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden voorts is mlij wegge legd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de Rechtvaardige Rechter in dien dag geven zal en niet alleen mij, maar ook allen, die zijn verschijning lief gehad heb ben. Deze zang op de lippen te kunnen ne men is heerlijk, maar de kracht ervan treedt nog duidelijker naar voren, als wij bedenken dat Paulus een gevangen man was. Fnl wat nu zijn kracht was bijl Zijin sterven, was het ook tijdens Zijn leven. Het einde van zijh gevangenschap was niet anders dan het be gin, steeds een openlijk getuigen voor Zijn Heere en Heiland. Over het begin van Zijn einde, want het Zou voor hem| zijn, Jeruza lem' Caesarea Rome de kroon der recht vaardigheid, handelt de geschiedenis, waar uit het bovengenoemd tekstwoord is geno men. In Jeruzalem, waarheen hij was gegaan met de bedoeling om den gemeenschapsband te sterken en aalmoezen te doen aan het volk, had men niet veel met den apostel op, en dit was van dien aard dat men hem zou gedood hebben, indien niet Lysias, de bevelhebber van het Rom'einsche garnizoen tusschen beide was gekomen en hem naar Caesarea had gebracht om zich te verant woorden voor den stadhouder Felix. Felix zou deze zaak moeten beslechten, be schuldigde en beschuldigers worden gehoord en het einde is, dat Felix de uitspraak ver daagt om nog meerder materiaal te verzame len, maar in den grond der zaak is het angst Zoowel voor de Joden, als voor Paulus, die een Romeinsch burger was. Zoo blijft Pau lus gevangen, omdat de Rechter geen recht durft spreken, maar bovenal, omdat de Heere ook aan Felix door Paulus het evangelie wilde laten verkondigen. God heeft ook1 met Paulus' gevangenschap: zijn wijze bedoeling. Felix' vrouw, Drusilla, begeerde Paulus te hooren en Felix zelf ook! nieuwsgierig, iets meer van den beschuldigde te vernemen, be val den apostel in het paleis te laten brengen en zoo stond dan Paulus vioior dit echtpaar, voor Felix en Drusilla, waarvan de geschie denis niet veel goeds weet te verhalen. Dru silla, uit het geslacht van Herodes, een Jodin noemt Lucas haar, had haar wettigen man verlaten, om met Felix te kunnen huwen' en Felix staat bekend als een der onrechtvaar digste stadhouders, wiens regeering in het bijzonder heeft bijgedragen tot den opstand van het jaar 70. Wie hem tegenstond liet hij ombrengen en Zijn eenigste begeerte was Zoo spioedig mogelijk rijk te zijln, om straks van de verworven schatten in Rome met Drusilla te kunnen genieten. In. zulk een goddelooze en zedelooze omgeving komt Paulus met het Woord des Heeren. Ook z'ij', Felix en Drusilla hooren spreken over recht vaardigheid, matigheid en over het toeko mend oordeel. De weg tot zaligheid wordt dezen gepredikt, gepaard gaande met het bekeert u, wordt behouden en leeft. Hun leven zien z'ij als 't ware in die prediking geteekend en veroordeeld God, hun schep per eischt ook van hen matigheid, recht vaardigheid, liefde en tromv en zoo zij zich niet bëkeeren, God zal hen oordeelen. Neen, nu is Paulus geen beschuldigde meer, maar aanklager, en God zit op den rechter stoel; en het woord des Heeren is ook hier scherpsnijdender dan eenig scherpsnijdend1 Zwaard. Ook Felix en Drusilla kunnen zich Zo,o gij Zijln stem dan heden hoort, Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord Verhardt u niet, maar laat u leiden. Middelburg. SCHEELE. In kritieke dagen, welke ons land door leefde, zijn het menigmaal de diep-ernstige, maar geloofsvertrouwen-uitsprekcnde woor den van onze Koningin geweest, die .ons Volk hebben bemoedigd. We denken aan de bekende Koninklijke Kerstboodschap die nog bij vele geloovige Christenen omlijst een eereplaats op den wand der huiskamer inneemt. In ver van het Christendom vervallen krin^ gen is het somwijlen het Koninklijke woord geweest, dat een voorbeeld gaf van kloek' voor de waarde van het geloof op te ko Tot onze vreugde mocht Ds. Merkelijn in goeden welstand met zijn gezin in het va derland terugkeeren. Zijn verblijf in Neder land dient om nieuwe krachten te verzame len voor den arbeid, dien hij straks weer opi Java hoopt voort te zetten. Daarvoor dient ook de rust. Maar daarvoor kan ook in hooge mate dienstig zijn, dat hij, bij zijn terugkeer naar Magelang, mag heengaan in de overtuiging, dat de kerken van Zeeland en N. Brabant en Limburg, achter hem staan om hem te steunen in zijn Zendingsarbcid. Ds. Merkelijn wil er aan meewerken de Zen dingsliefde op te wekken en aan te vuren door over Zijn arbeid te spreken. De Classis Middelburg vond hem zoo be reid op te treden op een Zendingssameni- komst, die D.V. gehouden zal worden Don derdag 13 September a.s. in 't Schuttershof te Middelburg, 's namiddags: om half twee. Voor deze samenkomst werden geen an dere sprekers uitgenoodigd. Alleen Ds. Mer kelijn zal dan het woord voeren, oipdat hiji zoo ruim mogelijk gelegenheid hebbe, uit voerig over den arbeid te spreken. Bij de aankondiging van deze Zendings- samenkomst willen we er onze verwondering over uitspreken, dat men van Christelijk- Gereformeerde zijde een Zendingsd'ag heeft aangekondigd, ook te houden in Middelburg. Voor zoover ons bekend wonen er op Walcheren alleen maar Christelijk-Gerefor- meerden in Vlissingen. Om die mienschen te bereiken is dan niet noodig eeni Zepdin'gls- isamenkomst in Middelburg. Men kon het hun veel gemakkelijker maken, door dan in Vlissingen zoo'n samenkomst te hebben. Men moet zich dus met die samenkomst 'wel voorstellen ook anderen dan Christelijk- Gereformeerden te bereiken en dienstbaar te maken aan den Zendingsarbcid der Christe lijk Geref. Kerk. Nu vinden we het kostelijk dat ook deze kerk aan Zendingsarbeid doet. Alleen maar ■we vinden het niet noodig dat de leden van onze Geref. Kerken dien arbeid steunen. Wij hebben aan de behartiging van ons eigen Zendingswerk onze handen vol. Het is ook niet noodig dat iemand, naar die samenkomst zou heengaan om eens een opwekking tot Zendingsarbcid te hooren zulk een opwek king kan hij in eigen kerk beluisteren en vooral ook' dan, wanneer Ds. Merkelijn daar over spreken gaat. We raden dan ook onzen lezers om de Zendingssamenkomst der Christelijk-Gerefor- meerden voor hen te laten en te wachten tot 13 September om dan in grooten getale op te komen naar Schuttershof. De groote zaal moet vol worden. Als het mooi weer is kun nen we vergaderen in 'den tuin en dan moet er een groote schare in d'eini tuin Zijjm, oimi onzen Missionairen Dienaar des Woords te doen zien, dat wij; hier op Walcheren met hem meeleven. Laat men den datum vast noteeren Don derdag 13 September. HEIJ. Amice. Van Roomsche armoe naast geweldige Roomsche pracht zag ik in mijn vacantie .een .merkwaardig en feitelijk in-droevig staal. Ik rhad de heerlijke St. Janskerk tei 's Her- iioigenbosch bezocht. Het wonderschoone geschilderde glas in de .hooge ramen genoten. Met verbazing gestaard naar de steigerende pilaren en de symmetrie in haar verheven koepels. Want een buitengewoon bouwwerk is de St. Janskerk in Den Bosch waarin ge onder den machtigen indruk verkeert van het kun nen en den durf onzer bekwame Nederlan ders uit vroeger eeuw Door een der zijdeuren treedt binnen; een reeds ouder wordende vrouw. Aan haar armen hangt het witte kanten doopkleed. Bij het hek van het Baptistarium blijft ze staan. In de kerk loopen hier en daar groepen vreemdelingen. Haar .wachten bemerkende, vraag ik of de pastoor van haar komst weet. En of de vader niet mee kon komen. Neen, het kind w|as 's morgens geboren, vader was met den mallemolen in 'een ver- Iwijderd dorp, en de pastoor had haar, de grootmoeder, tegen vijf uur besteld. 'Pastoor kwam niet. Ze vraagt aan een voorbijkomend gezel schap even te gaan waarschuwen. Ik bood een stoel aan, meenende dat de vrouw moede van het dragen kon zijn. De kerk-vrouw in zwarte japon met 'witte schort en de bekende witte plooimuts komt met haar sleutelbos naar me toe. Omdat ik nog al dicht bij sta, zegt ze, of schoon niet onvriendelijk „U hadt wel wat eerder met uw kind kunnen komen, mieneer, want jk heb zoo juist gesloten." 'k Maakte haar duidelijk dat 'ik slechts toe schouwer was. 't Doophek gaat open. De vrouw krijgt een stoel. De kerkdiena- res draait een hefboom waardoor het zware koperen deksel van het doopvont opgetild wordt. Schept daarna in kleineren schotel water met een kan, die ze uit een hoekkast neemt. Pastoor intusschen genaderd. Noteert den naam. Leest het formulier in het bekende snelle tempo bij Rome gebruikelijk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1928 | | pagina 1