Godsdienstoefeningen Dat ééne. Mijnen Naam belijden. KERKNIEUWS. Officiëele Berichten. Verantwoording uan Liefdegauen. BOEKAANKONDIGING. in de Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZONDAG 12 AUGUSTUS 1928. Classe Middelburg Classe Zierikzee Classe Tholen Classe Goes Classe Axel dan is er onderscheid tusschen den schil en vruciïtvleesch. Niettemin behoort 'de schil ook tot de vrucht, is daar organisch mede verbonden en kan het vruchtvleesch niet ge dacht zonder den schil. Volgens anderen ech ter zou de Bijbel meer te vergelijken Zi/n met een dokterspoeder vol geneeskracht, maar zorgvuldig in papier verpakt. Dat papier is noodig om den poeder te bewaren, maar behoort niet tot den poeder. De wetenschap nu heeft uit te maken wat voor verpakking het is, en met behoedzaamheid den poeder uit zijne verpakking voor u los te maken. Daar om hindert het ook niet, of ge de geschied kundige waarde ontkent van \Yat de Bijbel u als feiten boekt. Dat is maar het pakpa pier. De gedachten Gods, die er in verscho len liggen en door de theologische weten schap er uit losgewikkeld en te voorschijn gebracht worden, die doen het. Geen wonder, dat de eerbied voor den Bijbel daarbij afneemt. Ge m'oet maar lezen, hoe er over de „heilige mannen en vrouwen Gods" uit den Bijbel geschreven wordt. Sara, van wie de Hebreënbrief toch uitdruk kelijk vermeldt, dat zij1 leefde door het geloof, heet een „oude verdorde vro,u,w". Slechts één voorbeeld uit velen. Beter niet meer te noemen, omdat die veroneerbiedi- ging van de H. Schrift werkelijk niet meer behoeft uitgestald te worden. Zeker, ik zal niet ontkennen, dat er bij een vorig geslacht ook dikwerf veel ontbrak aan den eerbied, die men den Woorde^ Gods verschuldigd was dat velen in het aanhalen en gebruiken van Schriftteksten zich schuldig maakten, aan profanie, dat volstrekt niet al tijd met ontschoeiden voet de bodem der Schrift betreden werd. Toch geschiedde dat nooit, omdat men geen eerbied gevoelde voor den Bijbel, maar ondanks den eer bied >vaarvan men doordrongen Was. Want daarvan ,was men in het diepst der ziel overtuigd, dat gansch de H. Schrift Gods Woord was naar vorm en inhoud. En ik heb ook nog gekend kringen van' eenvoudige menschen, wier levensgewoonte medebracht, dat de mannen ook binnenshuis de pet op hadden. Zooals het nu een tijd is, twaarin men o'ok buitenshuis liefst bloots hoofds loopt, was 't voor ettelijke jaren de tijd, waarin vele dorpsmenschen zich zelfs binnenshuis nooit van hun pet ontdeden, misschien uit gezonde vrees voor ongezonde koude voeten. Maar als er dan om in 't go- sprek eens de eene of andere waarheid te bewijzen de Bijbel te voorscbijln kwam, daar in oen tekst opgezocht, of daaruit maar enkele verzen voorgelezen werden dan gin gen onmiddellijk alle petten af. Want liet iwas Gods Woord Onder 't huidig geslacht lachten de beter verlichten daarover. Maar mij dunkt het toch eindeloos beter dan de stelselmatige, de valsch-wetenschap,- ipielijke wijlze, waarop Bijbeleerbied onder mijnd wordt, omdat die Bijbel maar het pa pier is, waarin de heilbrengende groet is verpiakt. Ik geloof, dat ook langs die lijn zich, noe langer hoe scherper gaat afteekenen, het on derscheid tusschen Oud en Nieuw tusschen streng-Gereformeerd en verkapt-ethisch tus schen kinderlijk Schriftgeloof en waanwijze Schriftcritiek. Eén van tweeën. Of de Bijbel is niet Gods Woord, is. een omhulsel van Gods Woord maar dan is hij voor den eenvoudige niets 'waard en kan, wat er in hem' waarde heeft alleen uitgemaakt door een zichzelf telkens tegensprekend wetenschappelijk onderzoek. Of de Bijbel is overal Gods Woord, is overal een sprake van den H. Geestis Zifn werk naar inhoud en vorm. Maar dan ook eerbied voor al wat hi| zegt en voor de wijze, waarop hij het zegt. (Westlandsche Kerkbode) Als we de geloovigen er op wiijzen, dat ze vruchten ter rechtvaardigheid moeten voortbrengen, dan bedoelen we daarmee in het minst niet, dat de verlossing ooit het werk van den mensch zou kunnen zijn. Ik twijfel er niet aan of ieder onzer, die iets van de Waarheid verstaat, zal het eens zijn met den beroemden Schot, David Dick son, tot vvien, toen hij op zijn sterfbed lag, de vraag gericht werd, wat wel het voor naamste onderwerp was, waarmee zijn ge dachten zich bezig hielden. Dickson antwoordde „ik ben bezig met al mijn goede en al mijn kwade werken bij elkaar te brengen en in één bundel saani te binden om ze dan tegelijk neer te werpen aan den voet van het Kruis. Ik wil alleen rusten op 'het volbrachte werk' van mijn Heiland, Jezus Christus." Van den talentvollen en Vereerden1 James Durham, die een Vader in Israël was, Wordt verhaald, dat hij in zijn laatste oogenblikkcn in een soortgelijke stemming verkeerde. Hij zeide „veel heb ik gepredikt en Vele zijn mijne geestelijke ervaringen geweest, maar nu heb ik niets om! mij op te verlaten dan het woord van Jezus „Wie tot Mij; komt, zal Ik geenszins uitwerpen." „O sprak daarop een der aanwezigen tot den stervende„Al hadt ge duizend zielen, ge zoudt er u mee kunnen wagen op dat ééne kostelijke' woord der Schrift". SPURGEON. Een onzer Gereformeerde moeders, opreis naar 't vaderland, schreef 't volgende over 't bootleven Eenige dagen geleden heb ik een benauwd oogenblikje gehad. Een der heeren, een aardige, geestige man, m'aar vaak spot tend met den Bijbel, begon aan 't ontbijt weer over Paulus. 'k Was Wat zenuwachtig, maar zoo waardig mogelijk heb ik gevraagd: „Mijnheer D., wilt u niet spotten met dat gene, wat mij heilig is daar is de Bijbel mij te dierbaar voor". Een benauwende stilte eerstalle gegichel was afgeloopen en ik ging kalm door met mijn ontbijt. De spotter begon het eerst te spreken, 'k Zou verder geen last meer van hem hebben. ,Of ik het hem vergeven wou Waarop ik hem vriendelijk toeknikte. Een poosje later kwam hij op 't dek naar me toe en zei ,,'t Spijt m!e toch zoo, dat ik u pijn heb gedaan. Weet u wel, dat ik vroeger net zoo dacht als u 'k Ben vroeger voorzanger geweest in de kerk te D., maar in Indië heb ik veel narigheid gezien van de Christenen, 'k Moet er nu niets meer vap hebben." In hoever daar ernst achter zat, weet ik niet, maarkalm heb ik toen geantjwoord „Mijnheer, mag ik u misschien meegeven, Iwat mijn vader ons meegaf „Laten we trachten niet op de Christenen te zien, maar op Christus 't Viel in goede aarde we wandelden nog Wat op en neer en de man is ze ei* voor komend Voor me, gedurende 't verdere van de reis. (Kerkblad van N.-Indië.) ZESTAL TE 's Gravenhage-Oost, (vac. G. R. Knyper) C. Bouma te Zwolle. W. H. den Houting Jr. te Huizüm. H. Hummelen te Zutphen. P. N. Kruyswijk te Vlissingen. A. G. Wolf te 's Graveland. J. Wymenga te Ckarlois. TWEETAL TE Beilen P. Hekman te Lemmer. B. Bouma te Dirkshorn. HasseltD. Bremmer te Bruinisse. W. Tom te Warns. BEROEPEN TE Heinkenszand J. Booy cand. te Hoogeveen. Hasselt: I). Bremmer te Bruinisse. Breda A. G. Wolf te "s Graveland. Drachtster-Compagnie: J. Booy, cand. te Hoogeveen. Noord-SchavwoudeA. Dragt J.Hzn., cand. te Rotterdam. AANGENOMEN NAAR Andel en Giessen-RijswijkG. Bouwmeester, cand. te Schoonhoven. TernaavdY. Nauta, cand. te Terzooi (Fr,) BEDANKT VOOR Ambt-Vollenhove (A), Baarland, Blokzijl, Drachtster- Compagnie, 's Gravemoer, Heinkenszand en Krimpen a d. Lek, G. Bouwmeester cand. te Schoonhoven. LioessensB. Bouma te Dirkshorn. MusselY. Nauta, cand. te Terzooi (Fr.) Afscheid en Intrede. Voorthuizen. Zondag werd in de morgen-gods dienstoefening ds. L. Hoorweg, gekomen van Pur- merend, in den Dienst des Woords bevestigd door zijn schoonvader ds. D. Tom van Hilversum. Zijn tekst was 2 Cor. 5 19 en 20. In de avond godsdienstoefening verbond de nieuwe leeraar zich aan de gemeente, sprekende naar aanleiding van Jac. 1 21b. Een Jubileum. Zondagmiddag werd in de kerk te Baarland de dienst des Woords geleid door ds. v. d. Veen uit Goes. Na afloop der predikatie deelde Spr. aan de gemeente mede, dat hij door den ker- keraad daartoe uitgenoodigd nog een taak te ver vullen had. Een der ouderlidgen n 1. de heerD. Meu- lenberg, mocht het voorrecht, genieten 25 jaar onaf gebroken in het ambt te dienen. Met blijdschap wilde Spr. dit feit met de gemeente herdenken en temeer, omdat hij zelf br. Meulenberg 25 jaar geleden in het ambt heeft mogen bevestigen. In hartelijke bewoor dingen herdacht Spr. den trouwen arbeid door br. Meulenberg verricht voor de kerk van Baarland in de 25 jaren die voorbij gingen. Spr. eindigde met den wenscb, dat èn jubilaris èn gemeente in dit alles den Heere dankend zouden erkennen. Spontaan werd den heer Meulenberg nog toegezongen Ps. 134 3. Naar wij vernemen ontving ds. A. M. Donner, te 's-Gravenhage, penningmeester van de Theol. School te Kampen, een legaat voor deze School groot f 5000,van wijlen den heer G. S. Wiersema te Onderdendam, vrij van rechten en kosten. De heer G. F. Hajer, theol. student aan de V.U wonende te Zuidland, heeft met goed gevolg prae- paratoir examen afgelegd. Hij is gaarne bereid des Zondags de kerken te dienen. De classis Brielle verleende hem verlof om gedu rende den tijd van één jaar in de kerken te propo- neeren. Voorts heeft de classis Brielle praeparatoir geëxa mineerd den heer Snoey, te Tinte. Na gunstigen af loop van het examen werd hij beroepbaar gesteld tot den Dienst des Woords in de kerken en heeft hij verlof bekomen om gedurende den tijd van één jaar in de kerken te proponeeren. KORT VERSLAG van de Vergadering der Classis Tholen, gehouden te Bergen op Zoom, 8 Augustus 1928. 1. Dr. Veltenaar opent de vergadering, laat zingen Ps. 43 3, leest Ps. 43 en gaat voor in het gebed. 2. De brs. de Vries en IJseldijke zien de creden- tialen na en rapporteeren, dat tegenwoordig zijn alle kerken, behalve Oud Vosmeer, welke later kwam. 3. Het moderamen wordt aldus vastgestelddr. Veltenaar, praesesds. Andree, assessor, br. Tange, scriba. 4. De scriba leest de notulen der vorige vergade ring, die met dankzegging worden goedgekeurd. 5. Ingekomen stukken 1. Schrijven van ds. D. voor kennisgeving aangenomen. 2. Van de Classis den Haag, een mededee- ling, dat ds. S. voor 4 maanden is geschorst, idem. 3. Van de Deputaten der Gener. Synode inzake radiodiensten met verzoek een deputaat te benoemen voor deze zaak. Aan dit verzoek wordt voldaan en ds. Ie Cointre benoemd. 6. De praeses spreekt er zijn blijdschap over uit, dat de door Oud Vosmeer beroepen predikant die roeping aannam en wenscht die kerk geluk. 7. Rapporten. Ds. Andree rapporteert over den arbeid der Zending en wekt op tot meerdere toe wijding. Br. Tange rapporteert over de Part. Synode. 8. De classis besluit dit jaar geen kerkvisitatie te honden. 9. De collectelijst wordt vastgesteld. 10. Bergen op Zoom vraagt weer steun voor haar Evangelisatie-arbeid. De classis belooft dien steun te bieden. 11. Rondvraaglevert niets bijzonders op. 12. Vacaturebeurtende kerken van Anna Jacoba Polder, Poortvliet en Rilland Bath vragen elk een Zondag. Dit wordt geregeld. 13. De verschillende deputaatschappen worden ge continueerd. 14. De volgende vergadering wordt D.V. vastge steld op 14 November. 15. Nadat ds. Andree is voorgegaan in dankzeg ging, sluit de praeses de vergadering. Op last van de classis, Ds. A. Andree, ht. Assessor. De volgende collecten werden geïnd Theol. Fac. V.U. Verstr. Geref. Ned. Anna Jacoba Polder f 23,14 Bergen op Zoom Krabbendijke Oud-Vosmeer Poortvliet Rilland-Bath Tholen f 28,33 f 15,267, f 10,367! f 10,46 f 11,ll1/» f 11,29 Indië f 24,1172 f 33,83 f 17,75 f 10, f 6,80 f 13,727j f 11,15 Middelburg: Gecollecteerd in de maand Juli voor de V. U f 131,03 en f 129,25 voor de aflossing der geldleening f 142,in de kerkbussen f 134,81 Huw. coll. f 17,43, f 21,92, f 12,48. I. van Noppen. PARAKAN. Met vriendelijken dank ontvangen uit het busje Rusthuis f 2,80 (door Mej. De Wagemaker). Mevr. Huizenga, Middelburg. Oost- en West-Souburg. In hartelijken dank ontvangen voor de Zending 100 halve centen en een zak zilverpapier van Herman Huissoon en nog een pak zilverpapier en 25 halve centen van Jan en Willem Willeboordse. Namens de Zendingscommissie, A. J. v. Noorden, Penningm V e e r e. Met dank ontvangen voor de Zending van Jacobus en Cornelis Goedbloed 200 halve centen De Commissie. ZENDING. Vlissingen. Met hartelijken dank ontvangen van zuster R. een gulden en vijftig cents, van Janneke Beun een mooi zakje capsules en wat zilverpapier en van Adrie de Booij en Joh. Kuypers een partijtje zilverpapier en theelood, sigarenbandjes en ook één postzegel (Japansche). Namens de Zendingscommissie, W. Karreman, penningm Middelburg. In dank ontvangen van de kin deren Christelijke School Gravenstraat een groote doos zilverpapier; uit het busje van het Rusthuis f 2,80 door tusschenkomst van ds. Ringnalda f 25, en van Piet Tange een zakje zilverpapier. Namens de Commissie, L. A. Tange, penningm. s In dank ontvangen 1 zak capsules van Mari etje èn Piet Meijler. Mej. C. P. H Littooij. Molstraat F 90. Ter. neuzen. Ontvangen Collecten uit de Classis Axel voor de Hulpbeh. Kerken in de Provincie van de navolgende Kerken: Axel f 71.22, Oostburg f 13.80, Schoondijke f 24.90, Terneuzen f 39.50, Zaamslag f 25,43. Collecte Theol. School van de Geref. Kerk Hoek f 23.65. M. Rieiflens. M a i' t h a door Joh. Breevoort. J. H. Kok, Kampen. De heer Kok is een in ons Gereformeerd Nederland te goed bekend man om ook maar eenigszins te twijfelen aan de waarheid van zijn bedoeling toen hij van zijn voorletters I. H. K. het vignet liet maken „Ik hou koers". Maar ik twijfel toch met „Martha" van Johanna Breevoort in de hand of hij voor een oogenblik den koers niet wat kwijt geraakt is. Want ik meen te weten dat al is de Kamper uit gever een breed man, zijn kerkelijke richting tamelijk nauwkeurig bepaald is. En Martha? Ik geef toe Het boek interesseert. De figuren zijn belangrijk. De compositie van het boek is goedal duren de onbelangrijke kinderjaren van Martha ook wat te lang. De stijl is ook in orde. Alles als bewijs dat Johanna Breevoort een van onze beste Christelijke auteurs is. Maar blz. 66 (Vader sterft en zegt als zijn laatste woorden) „Och Marthie, Christus heeft een gemeente op aarde, die niet aan de kerkmuren gebonden is. De hartstocht, de partijzucht, het doordrijven ergerde me zoo, maakte me kwaad op jouw dominee en daardoor op jou. Ach, Christus be hoort niet tot één bepaalde kerkengroep". „Ja, maar vader", stond Martha zwak tegen, „je moet je toch bij de zuiverste openbaring voegen". „Zeker kind, je deed wat recht was. Maar, o Martha, de Kerk komt hier niet zuiver, zoolang er zondige menschen zijn Blz. 79Al dat gedrijf om zuivere uiterlijke vor men. 't Maakt je zoo moe en zoo leeg Be steedden die kerkelijke doordrijvers toch al hun kracht om met denzelfden ijver het Evangelie aan een verloren wereld te brengen. Martha kwam tot de slotsom die kerkelijke overtuiging doet je niets. Holman was Hervormd en Bob ook, de eerste diende de wereld, de andere God. Martha wist van Gerefor meerden die stiekem in het Buitenland het we- reldsche genoten en in hun kerk vielen over een broeder, die 's Zondags wandelde of lid van de diergaarde was". Later trouwt Martha met een Hervormd predikant. Ze blijft gereformeerd hoewel je daar na blz. 171 niets meer van merktEn haar dominé Bob lost heel de leervrijheid op met op de vraag van Martha „Maar je moet toch zelfs godloochenaars de broeder hand drukken, je staat mede verantwoordelijk voor de ontheiliging van Gods Naam" dit antwoord te geven „Neen Martha, dat hoef ik niet. Ik erken alleen als mijn broeder die 'met mij de twaalf artikelen des geloofs belijdt. Waar ik des Heeren Woord predik kan geen moderne het doen". Dat doet zoo ongeveer de deur dicht Of ik daarom dit boek aanbeveel Neen, want ik vind zulke dingen nog al erg gevaar lijk in een tijd, waarin het rechte kerkbesef al meer te loor gaat. Kuyper en De Cock, Calvijn en Luther zouden mij van hun portretten boos aan kijken als ik evenals Martha me met Bobs looze praatjes tevreden stelde. Ik meen dat 1834 en 1886 heilige en door Goddelijken drang noodzakelijke reformaties waren. Daarom spijt het me dat Johanna Breevoort niet wat meer studie van de Reformatie onzer Kerken heeft gemaakt. En nog meer dat onze uitgever Kok zoo kort na Idsandi's Manke Murk, dat ook al aan dit euvel mank ging, deze kerkelijk manke Martha weer uitgaf. Ik hou van een juiste koers. v. D. MIDDELBURG. Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk. Heidelb. Catech. Zondag 27. Gasthuiskerk 9.30 uur 2 uur Hofpleinkerk 9.30 uur 6 uur Noorderkerk 9.30 uur ds. C. J. van Binsbergen te Loosduinen, ds. N. Willemse ds. D. Scheele ds. C. J. van Binsbergen ds. N. Willemse te Abcoude. 6 uur ds. D. Scheele Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 9.30 uur ds. J. E. Visser 2 uur ds. D. Scheele Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr. 7 uur ds. P. J. O. de Bruijne Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J. Dijkstra Koudekerke 9 en 2 uur ds. J. P. C. ten Brink te Westmaas. St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning Meliskerke 9 en 2 uur ds. M. Vreugdenhil Oostkapelle 9 en 2 uur ds. E. Douma Serooskerke 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. C. J. van Binsbergen te Loosduinen. Souburg 9.30 en 2 uur dr. G. B. Wurth Veere 9.30 en 2 uur ds. P. van Strien Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. Wielemaker te Silvolde. Vrouwepolder 9.30 en 2 uur ds. P. J. O. de Bruijne Bed. H. Av. en Dankz. Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. J. E. Visser Brouwershaven 9.30 en 2 uur Bruinisse 10 uur 5.30 uur Colijn plaat 9.30 en 5.30 uur Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Haamstede 9.30 en 2 uur Bed. Kamperland 9 en 2 uur 6 uur Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Oosterland 10.30 en 3 uur Scharendijke 9.30 en 2 uur Wissekerke 9.30 en 2 uur Zierikzee 9.30 en 5.30 uur Zonnemaire 9.30 en 2 uur Bed Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. D. Bremmer ds. F. Staal Lezen eener Leerr. ds. Z. Hoek H. Av. en Dankz. ds. F. J. v. d. Ende Lezen eener Leerr. Cand. Bouwmeester- te Schoonhoven. Voorber, H. Av. ds. D. Bremmer H. Av. en Dankz. Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. Van Munster te Lollum. Lezen eener Leerr. Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 u. Krabbendijke 9 en 2 uur Poortvliet 10.30, en 3 en 7 uur Rilland-Bath 10 en 2.30 uur Tholen 9.30 en 2 uur Óud-Vosmeer 9.30 en 2 uur Cand. J. Winter te Bierum. ds. W. M. Ie Cointre ds. A. Andree dhr. K. de Vries Cand. A. Dragt te Rotterdam, dr. C. Veltenaar ds. Van Heiningen te Ter Aar. Baarland 9.30 en 2 uur ds. J. Wijngaarden te Bedum. Borssele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen 's Gravenpolder 10.30 en 3 uur Lezen eener Leerr. Heinkenszand 10 en 2.30 uur Cand. Dijk te Den Haag. lerseke 9.30 en 2 uur ds. P. de Feijter te Zwartsluis. Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. J. Koolstra Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. A. P. Lanting Axel 9.30 en 2.30 uur dhr. R. J. Danhof te Amsterdam. Lezen eener Leerr. ds. M. van Wijk Hoek 9.30 en 2 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Oostburg (dienst Aardenburg) 9.30 uur Lezen eener Leerr. 6.30 uur ds. K. Sietsma Schoondijke 10 en 3 uur ds. K. Sietsma Nam. Voorb. H. Av. Terneuzen 9.30 en 2.30 uur ds. Kersies te Wildervank. Zaamslag 9 en 2 uur ds. H. J. Kouwenhoven Jr. te Leidschendam.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1928 | | pagina 3