Godsdienstoefeningen
Dat ééne.
Mijnen Naam belijden.
KERKNIEUWS.
Officiëele Berichten.
Verantwoording uan Liefdegauen.
BOEKAANKONDIGING.
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland
op ZONDAG 12 AUGUSTUS 1928.
Classe Middelburg
Classe Zierikzee
Classe Tholen
Classe Goes
Classe Axel
dan is er onderscheid tusschen den schil en
vruciïtvleesch. Niettemin behoort 'de schil
ook tot de vrucht, is daar organisch mede
verbonden en kan het vruchtvleesch niet ge
dacht zonder den schil. Volgens anderen ech
ter zou de Bijbel meer te vergelijken Zi/n
met een dokterspoeder vol geneeskracht, maar
zorgvuldig in papier verpakt. Dat papier is
noodig om den poeder te bewaren, maar
behoort niet tot den poeder. De wetenschap
nu heeft uit te maken wat voor verpakking
het is, en met behoedzaamheid den poeder
uit zijne verpakking voor u los te maken. Daar
om hindert het ook niet, of ge de geschied
kundige waarde ontkent van \Yat de Bijbel
u als feiten boekt. Dat is maar het pakpa
pier. De gedachten Gods, die er in verscho
len liggen en door de theologische weten
schap er uit losgewikkeld en te voorschijn
gebracht worden, die doen het.
Geen wonder, dat de eerbied voor den
Bijbel daarbij afneemt. Ge m'oet maar lezen,
hoe er over de „heilige mannen en vrouwen
Gods" uit den Bijbel geschreven wordt.
Sara, van wie de Hebreënbrief toch uitdruk
kelijk vermeldt, dat zij1 leefde door het
geloof, heet een „oude verdorde vro,u,w".
Slechts één voorbeeld uit velen. Beter niet
meer te noemen, omdat die veroneerbiedi-
ging van de H. Schrift werkelijk niet meer
behoeft uitgestald te worden.
Zeker, ik zal niet ontkennen, dat er bij
een vorig geslacht ook dikwerf veel ontbrak
aan den eerbied, die men den Woorde^ Gods
verschuldigd was dat velen in het aanhalen
en gebruiken van Schriftteksten zich schuldig
maakten, aan profanie, dat volstrekt niet al
tijd met ontschoeiden voet de bodem der
Schrift betreden werd. Toch geschiedde dat
nooit, omdat men geen eerbied gevoelde
voor den Bijbel, maar ondanks den eer
bied >vaarvan men doordrongen Was. Want
daarvan ,was men in het diepst der ziel
overtuigd, dat gansch de H. Schrift Gods
Woord was naar vorm en inhoud.
En ik heb ook nog gekend kringen van'
eenvoudige menschen, wier levensgewoonte
medebracht, dat de mannen ook binnenshuis
de pet op hadden. Zooals het nu een tijd is,
twaarin men o'ok buitenshuis liefst bloots
hoofds loopt, was 't voor ettelijke jaren de
tijd, waarin vele dorpsmenschen zich zelfs
binnenshuis nooit van hun pet ontdeden,
misschien uit gezonde vrees voor ongezonde
koude voeten. Maar als er dan om in 't go-
sprek eens de eene of andere waarheid te
bewijzen de Bijbel te voorscbijln kwam, daar
in oen tekst opgezocht, of daaruit maar
enkele verzen voorgelezen werden dan gin
gen onmiddellijk alle petten af. Want liet
iwas Gods Woord
Onder 't huidig geslacht lachten de beter
verlichten daarover.
Maar mij dunkt het toch eindeloos beter
dan de stelselmatige, de valsch-wetenschap,-
ipielijke wijlze, waarop Bijbeleerbied onder
mijnd wordt, omdat die Bijbel maar het pa
pier is, waarin de heilbrengende groet is
verpiakt.
Ik geloof, dat ook langs die lijn zich, noe
langer hoe scherper gaat afteekenen, het on
derscheid tusschen Oud en Nieuw tusschen
streng-Gereformeerd en verkapt-ethisch tus
schen kinderlijk Schriftgeloof en waanwijze
Schriftcritiek.
Eén van tweeën. Of de Bijbel is niet Gods
Woord, is. een omhulsel van Gods Woord
maar dan is hij voor den eenvoudige niets
'waard en kan, wat er in hem' waarde heeft
alleen uitgemaakt door een zichzelf telkens
tegensprekend wetenschappelijk onderzoek.
Of de Bijbel is overal Gods Woord, is overal
een sprake van den H. Geestis Zifn werk
naar inhoud en vorm.
Maar dan ook eerbied voor al wat hi| zegt
en voor de wijze, waarop hij het zegt.
(Westlandsche Kerkbode)
Als we de geloovigen er op wiijzen, dat
ze vruchten ter rechtvaardigheid moeten
voortbrengen, dan bedoelen we daarmee in
het minst niet, dat de verlossing ooit het
werk van den mensch zou kunnen zijn.
Ik twijfel er niet aan of ieder onzer, die
iets van de Waarheid verstaat, zal het eens
zijn met den beroemden Schot, David Dick
son, tot vvien, toen hij op zijn sterfbed lag,
de vraag gericht werd, wat wel het voor
naamste onderwerp was, waarmee zijn ge
dachten zich bezig hielden.
Dickson antwoordde „ik ben bezig met
al mijn goede en al mijn kwade werken bij
elkaar te brengen en in één bundel saani
te binden om ze dan tegelijk neer te werpen
aan den voet van het Kruis. Ik wil alleen
rusten op 'het volbrachte werk' van mijn
Heiland, Jezus Christus."
Van den talentvollen en Vereerden1 James
Durham, die een Vader in Israël was, Wordt
verhaald, dat hij in zijn laatste oogenblikkcn
in een soortgelijke stemming verkeerde. Hij
zeide „veel heb ik gepredikt en Vele zijn
mijne geestelijke ervaringen geweest, maar
nu heb ik niets om! mij op te verlaten dan
het woord van Jezus „Wie tot Mij; komt,
zal Ik geenszins uitwerpen."
„O sprak daarop een der aanwezigen
tot den stervende„Al hadt ge duizend
zielen, ge zoudt er u mee kunnen wagen
op dat ééne kostelijke' woord der Schrift".
SPURGEON.
Een onzer Gereformeerde moeders, opreis
naar 't vaderland, schreef 't volgende over
't bootleven
Eenige dagen geleden heb ik een
benauwd oogenblikje gehad. Een der heeren,
een aardige, geestige man, m'aar vaak spot
tend met den Bijbel, begon aan 't ontbijt
weer over Paulus. 'k Was Wat zenuwachtig,
maar zoo waardig mogelijk heb ik gevraagd:
„Mijnheer D., wilt u niet spotten met dat
gene, wat mij heilig is daar is de Bijbel
mij te dierbaar voor".
Een benauwende stilte eerstalle gegichel
was afgeloopen en ik ging kalm door met
mijn ontbijt.
De spotter begon het eerst te spreken,
'k Zou verder geen last meer van hem
hebben. ,Of ik het hem vergeven wou
Waarop ik hem vriendelijk toeknikte.
Een poosje later kwam hij op 't dek naar
me toe en zei ,,'t Spijt m!e toch zoo, dat ik
u pijn heb gedaan. Weet u wel, dat ik
vroeger net zoo dacht als u 'k Ben vroeger
voorzanger geweest in de kerk te D., maar
in Indië heb ik veel narigheid gezien van
de Christenen, 'k Moet er nu niets meer
vap hebben."
In hoever daar ernst achter zat, weet ik
niet, maarkalm heb ik toen geantjwoord
„Mijnheer, mag ik u misschien meegeven,
Iwat mijn vader ons meegaf
„Laten we trachten niet op de Christenen
te zien, maar op Christus
't Viel in goede aarde we wandelden nog
Wat op en neer en de man is ze ei* voor
komend Voor me, gedurende 't verdere van
de reis.
(Kerkblad van N.-Indië.)
ZESTAL TE
's Gravenhage-Oost, (vac. G. R. Knyper)
C. Bouma te Zwolle.
W. H. den Houting Jr. te Huizüm.
H. Hummelen te Zutphen.
P. N. Kruyswijk te Vlissingen.
A. G. Wolf te 's Graveland.
J. Wymenga te Ckarlois.
TWEETAL TE
Beilen P. Hekman te Lemmer.
B. Bouma te Dirkshorn.
HasseltD. Bremmer te Bruinisse.
W. Tom te Warns.
BEROEPEN TE
Heinkenszand J. Booy cand. te Hoogeveen.
Hasselt: I). Bremmer te Bruinisse.
Breda A. G. Wolf te "s Graveland.
Drachtster-Compagnie: J. Booy, cand. te Hoogeveen.
Noord-SchavwoudeA. Dragt J.Hzn., cand.
te Rotterdam.
AANGENOMEN NAAR
Andel en Giessen-RijswijkG. Bouwmeester, cand. te
Schoonhoven.
TernaavdY. Nauta, cand. te Terzooi (Fr,)
BEDANKT VOOR
Ambt-Vollenhove (A), Baarland, Blokzijl, Drachtster-
Compagnie, 's Gravemoer, Heinkenszand en Krimpen
a d. Lek, G. Bouwmeester cand. te Schoonhoven.
LioessensB. Bouma te Dirkshorn.
MusselY. Nauta, cand. te Terzooi (Fr.)
Afscheid en Intrede.
Voorthuizen. Zondag werd in de morgen-gods
dienstoefening ds. L. Hoorweg, gekomen van Pur-
merend, in den Dienst des Woords bevestigd door
zijn schoonvader ds. D. Tom van Hilversum. Zijn
tekst was 2 Cor. 5 19 en 20. In de avond
godsdienstoefening verbond de nieuwe leeraar zich
aan de gemeente, sprekende naar aanleiding van
Jac. 1 21b.
Een Jubileum. Zondagmiddag werd in de kerk
te Baarland de dienst des Woords geleid door ds.
v. d. Veen uit Goes. Na afloop der predikatie deelde
Spr. aan de gemeente mede, dat hij door den ker-
keraad daartoe uitgenoodigd nog een taak te ver
vullen had. Een der ouderlidgen n 1. de heerD. Meu-
lenberg, mocht het voorrecht, genieten 25 jaar onaf
gebroken in het ambt te dienen. Met blijdschap wilde
Spr. dit feit met de gemeente herdenken en temeer,
omdat hij zelf br. Meulenberg 25 jaar geleden in het
ambt heeft mogen bevestigen. In hartelijke bewoor
dingen herdacht Spr. den trouwen arbeid door br.
Meulenberg verricht voor de kerk van Baarland in
de 25 jaren die voorbij gingen. Spr. eindigde met den
wenscb, dat èn jubilaris èn gemeente in dit alles den
Heere dankend zouden erkennen. Spontaan werd den
heer Meulenberg nog toegezongen Ps. 134 3.
Naar wij vernemen ontving ds. A. M. Donner,
te 's-Gravenhage, penningmeester van de Theol. School
te Kampen, een legaat voor deze School groot
f 5000,van wijlen den heer G. S. Wiersema te
Onderdendam, vrij van rechten en kosten.
De heer G. F. Hajer, theol. student aan de V.U
wonende te Zuidland, heeft met goed gevolg prae-
paratoir examen afgelegd. Hij is gaarne bereid des
Zondags de kerken te dienen.
De classis Brielle verleende hem verlof om gedu
rende den tijd van één jaar in de kerken te propo-
neeren.
Voorts heeft de classis Brielle praeparatoir geëxa
mineerd den heer Snoey, te Tinte. Na gunstigen af
loop van het examen werd hij beroepbaar gesteld
tot den Dienst des Woords in de kerken en heeft hij
verlof bekomen om gedurende den tijd van één jaar
in de kerken te proponeeren.
KORT VERSLAG van de Vergadering der Classis
Tholen, gehouden te Bergen op Zoom,
8 Augustus 1928.
1. Dr. Veltenaar opent de vergadering, laat zingen
Ps. 43 3, leest Ps. 43 en gaat voor in het gebed.
2. De brs. de Vries en IJseldijke zien de creden-
tialen na en rapporteeren, dat tegenwoordig zijn alle
kerken, behalve Oud Vosmeer, welke later kwam.
3. Het moderamen wordt aldus vastgestelddr.
Veltenaar, praesesds. Andree, assessor, br. Tange,
scriba.
4. De scriba leest de notulen der vorige vergade
ring, die met dankzegging worden goedgekeurd.
5. Ingekomen stukken
1. Schrijven van ds. D. voor kennisgeving
aangenomen.
2. Van de Classis den Haag, een mededee-
ling, dat ds. S. voor 4 maanden is geschorst,
idem.
3. Van de Deputaten der Gener. Synode
inzake radiodiensten met verzoek een deputaat
te benoemen voor deze zaak. Aan dit verzoek
wordt voldaan en ds. Ie Cointre benoemd.
6. De praeses spreekt er zijn blijdschap over uit,
dat de door Oud Vosmeer beroepen predikant die
roeping aannam en wenscht die kerk geluk.
7. Rapporten. Ds. Andree rapporteert over den
arbeid der Zending en wekt op tot meerdere toe
wijding.
Br. Tange rapporteert over de Part. Synode.
8. De classis besluit dit jaar geen kerkvisitatie
te honden.
9. De collectelijst wordt vastgesteld.
10. Bergen op Zoom vraagt weer steun voor haar
Evangelisatie-arbeid. De classis belooft dien steun te
bieden.
11. Rondvraaglevert niets bijzonders op.
12. Vacaturebeurtende kerken van Anna Jacoba
Polder, Poortvliet en Rilland Bath vragen elk een
Zondag. Dit wordt geregeld.
13. De verschillende deputaatschappen worden ge
continueerd.
14. De volgende vergadering wordt D.V. vastge
steld op 14 November.
15. Nadat ds. Andree is voorgegaan in dankzeg
ging, sluit de praeses de vergadering.
Op last van de classis,
Ds. A. Andree, ht. Assessor.
De volgende collecten werden geïnd
Theol. Fac. V.U. Verstr. Geref. Ned.
Anna Jacoba Polder f 23,14
Bergen op Zoom
Krabbendijke
Oud-Vosmeer
Poortvliet
Rilland-Bath
Tholen
f 28,33
f 15,267,
f 10,367!
f 10,46
f 11,ll1/»
f 11,29
Indië
f 24,1172
f 33,83
f 17,75
f 10,
f 6,80
f 13,727j
f 11,15
Middelburg: Gecollecteerd in de maand Juli
voor de V. U f 131,03 en f 129,25 voor de aflossing
der geldleening f 142,in de kerkbussen f 134,81
Huw. coll. f 17,43, f 21,92, f 12,48.
I. van Noppen.
PARAKAN.
Met vriendelijken dank ontvangen uit het busje
Rusthuis f 2,80 (door Mej. De Wagemaker).
Mevr. Huizenga,
Middelburg.
Oost- en West-Souburg. In hartelijken
dank ontvangen voor de Zending 100 halve centen
en een zak zilverpapier van Herman Huissoon en nog
een pak zilverpapier en 25 halve centen van Jan en
Willem Willeboordse.
Namens de Zendingscommissie,
A. J. v. Noorden, Penningm
V e e r e. Met dank ontvangen voor de Zending
van Jacobus en Cornelis Goedbloed 200 halve centen
De Commissie.
ZENDING.
Vlissingen. Met hartelijken dank ontvangen
van zuster R. een gulden en vijftig cents, van Janneke
Beun een mooi zakje capsules en wat zilverpapier
en van Adrie de Booij en Joh. Kuypers een partijtje
zilverpapier en theelood, sigarenbandjes en ook één
postzegel (Japansche).
Namens de Zendingscommissie,
W. Karreman, penningm
Middelburg. In dank ontvangen van de kin
deren Christelijke School Gravenstraat een groote
doos zilverpapier; uit het busje van het Rusthuis
f 2,80 door tusschenkomst van ds. Ringnalda f 25,
en van Piet Tange een zakje zilverpapier.
Namens de Commissie,
L. A. Tange, penningm.
s In dank ontvangen 1 zak capsules van Mari etje
èn Piet Meijler.
Mej. C. P. H Littooij.
Molstraat F 90.
Ter. neuzen. Ontvangen Collecten uit de Classis
Axel voor de Hulpbeh. Kerken in de Provincie van
de navolgende Kerken: Axel f 71.22, Oostburg f 13.80,
Schoondijke f 24.90, Terneuzen f 39.50, Zaamslag
f 25,43.
Collecte Theol. School van de Geref. Kerk Hoek
f 23.65. M. Rieiflens.
M a i' t h a door Joh. Breevoort. J. H. Kok,
Kampen.
De heer Kok is een in ons Gereformeerd Nederland
te goed bekend man om ook maar eenigszins te
twijfelen aan de waarheid van zijn bedoeling toen hij
van zijn voorletters I. H. K. het vignet liet maken
„Ik hou koers".
Maar ik twijfel toch met „Martha" van Johanna
Breevoort in de hand of hij voor een oogenblik den
koers niet wat kwijt geraakt is.
Want ik meen te weten dat al is de Kamper uit
gever een breed man, zijn kerkelijke richting tamelijk
nauwkeurig bepaald is.
En Martha?
Ik geef toe Het boek interesseert. De figuren zijn
belangrijk. De compositie van het boek is goedal
duren de onbelangrijke kinderjaren van Martha ook
wat te lang.
De stijl is ook in orde. Alles als bewijs dat Johanna
Breevoort een van onze beste Christelijke auteurs is.
Maar
blz. 66 (Vader sterft en zegt als zijn laatste woorden)
„Och Marthie, Christus heeft een gemeente op
aarde, die niet aan de kerkmuren gebonden is.
De hartstocht, de partijzucht, het doordrijven
ergerde me zoo, maakte me kwaad op jouw
dominee en daardoor op jou. Ach, Christus be
hoort niet tot één bepaalde kerkengroep". „Ja,
maar vader", stond Martha zwak tegen, „je moet
je toch bij de zuiverste openbaring voegen".
„Zeker kind, je deed wat recht was. Maar, o
Martha, de Kerk komt hier niet zuiver, zoolang
er zondige menschen zijn
Blz. 79Al dat gedrijf om zuivere uiterlijke vor
men. 't Maakt je zoo moe en zoo leeg Be
steedden die kerkelijke doordrijvers toch al hun
kracht om met denzelfden ijver het Evangelie
aan een verloren wereld te brengen.
Martha kwam tot de slotsom
die kerkelijke overtuiging doet je niets. Holman
was Hervormd en Bob ook, de eerste diende de
wereld, de andere God. Martha wist van Gerefor
meerden die stiekem in het Buitenland het we-
reldsche genoten en in hun kerk vielen over een
broeder, die 's Zondags wandelde of lid van de
diergaarde was".
Later trouwt Martha met een Hervormd predikant.
Ze blijft gereformeerd hoewel je daar na blz. 171
niets meer van merktEn haar dominé Bob lost heel
de leervrijheid op met op de vraag van Martha
„Maar je moet toch zelfs godloochenaars de broeder
hand drukken, je staat mede verantwoordelijk voor
de ontheiliging van Gods Naam" dit antwoord te
geven
„Neen Martha, dat hoef ik niet. Ik erken alleen
als mijn broeder die 'met mij de twaalf artikelen
des geloofs belijdt. Waar ik des Heeren Woord
predik kan geen moderne het doen".
Dat doet zoo ongeveer de deur dicht
Of ik daarom dit boek aanbeveel
Neen, want ik vind zulke dingen nog al erg gevaar
lijk in een tijd, waarin het rechte kerkbesef al meer
te loor gaat. Kuyper en De Cock, Calvijn en Luther
zouden mij van hun portretten boos aan kijken als
ik evenals Martha me met Bobs looze praatjes tevreden
stelde. Ik meen dat 1834 en 1886 heilige en door
Goddelijken drang noodzakelijke reformaties waren.
Daarom spijt het me dat Johanna Breevoort niet
wat meer studie van de Reformatie onzer Kerken
heeft gemaakt. En nog meer dat onze uitgever Kok
zoo kort na Idsandi's Manke Murk, dat ook al aan
dit euvel mank ging, deze kerkelijk manke Martha
weer uitgaf. Ik hou van een juiste koers.
v. D.
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk.
Heidelb. Catech. Zondag 27.
Gasthuiskerk 9.30 uur
2 uur
Hofpleinkerk 9.30 uur
6 uur
Noorderkerk 9.30 uur
ds. C. J. van Binsbergen
te Loosduinen,
ds. N. Willemse
ds. D. Scheele
ds. C. J. van Binsbergen
ds. N. Willemse
te Abcoude.
6 uur ds. D. Scheele
Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia
Bed. H. Av. en Dankz.
Domburg 9.30 uur ds. J. E. Visser
2 uur ds. D. Scheele
Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr.
7 uur ds. P. J. O. de Bruijne
Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J. Dijkstra
Koudekerke 9 en 2 uur ds. J. P. C. ten Brink
te Westmaas.
St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning
Meliskerke 9 en 2 uur ds. M. Vreugdenhil
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. E. Douma
Serooskerke 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. C. J. van Binsbergen
te Loosduinen.
Souburg 9.30 en 2 uur dr. G. B. Wurth
Veere 9.30 en 2 uur ds. P. van Strien
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. Wielemaker
te Silvolde.
Vrouwepolder 9.30 en 2 uur ds. P. J. O. de Bruijne
Bed. H. Av. en Dankz.
Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. J. E. Visser
Brouwershaven 9.30 en 2 uur
Bruinisse 10 uur
5.30 uur
Colijn plaat 9.30 en 5.30 uur
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur
Haamstede 9.30 en 2 uur
Bed.
Kamperland 9 en 2 uur
6 uur
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur
Oosterland 10.30 en 3 uur
Scharendijke 9.30 en 2 uur
Wissekerke 9.30 en 2 uur
Zierikzee 9.30 en 5.30 uur
Zonnemaire 9.30 en 2 uur
Bed
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. D. Bremmer
ds. F. Staal
Lezen eener Leerr.
ds. Z. Hoek
H. Av. en Dankz.
ds. F. J. v. d. Ende
Lezen eener Leerr.
Cand. Bouwmeester-
te Schoonhoven.
Voorber, H. Av.
ds. D. Bremmer
H. Av. en Dankz.
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. Van Munster
te Lollum.
Lezen eener Leerr.
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 u.
Krabbendijke 9 en 2 uur
Poortvliet 10.30, en 3 en 7 uur
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur
Tholen 9.30 en 2 uur
Óud-Vosmeer 9.30 en 2 uur
Cand. J. Winter
te Bierum.
ds. W. M. Ie Cointre
ds. A. Andree
dhr. K. de Vries
Cand. A. Dragt
te Rotterdam,
dr. C. Veltenaar
ds. Van Heiningen
te Ter Aar.
Baarland 9.30 en 2 uur ds. J. Wijngaarden
te Bedum.
Borssele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen
's Gravenpolder 10.30 en 3 uur Lezen eener Leerr.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Cand. Dijk
te Den Haag.
lerseke 9.30 en 2 uur ds. P. de Feijter
te Zwartsluis.
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. A. P. Lanting
Axel 9.30 en 2.30 uur
dhr. R. J. Danhof
te Amsterdam.
Lezen eener Leerr.
ds. M. van Wijk
Hoek 9.30 en 2 uur
Oostburg 10 en 2.30 uur
Oostburg (dienst Aardenburg)
9.30 uur Lezen eener Leerr.
6.30 uur ds. K. Sietsma
Schoondijke 10 en 3 uur ds. K. Sietsma
Nam. Voorb. H. Av.
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur ds. Kersies
te Wildervank.
Zaamslag 9 en 2 uur ds. H. J. Kouwenhoven Jr.
te Leidschendam.