Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
42e Jaargang.
Vrijdag 27 Juli 1928.
No. 30.
RedactearenDs. P, VAN DIJK te Serooskerke (W.) en Ds. A. C. HEIJ te Koadekerke.
Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode.
UIT fiET WOORD.
ZONDER GELD EN ZONDER PRIJS.
Kerkelijk en Geestelijk Leuen.
Waar „Korenbloem".
Het boek van ds. J C. Rullmann.
DADERS DES WOORDS.
De V. U. niet onder de kerk maar wel
gereformeerd.
ZEEUWSCHE KERKBODE
Vaste medewerkersD.D. L. BOUMA, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN.
Abonnementsprijs! per kwartaal by vooruitbetaling f 1,
Afzonderlijke nummers 8 oent.
Advertentieprijs! 15 oent per regelby jaarabonnement van
minstens 500 regels belangryke reduotie.
UITGAVE VAN DE
Adres van de Administratie:
Firma LITTOOiJ OLTHOFF, Middelburg.
Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag
morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ Sc OLTHOFF
Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 2 3 6. GIRONUMMER 42280.
Ik raad u, dat gijl van Mij' koopt.
Openbaringen 3 18a.
Daar staat de hemelsche koopman, aanbie
dend het goud des geloojs, de witte kleede
ren des heils en de oogenzalf des Geestes.
Daar staat Hij en Hiji verheft de stem en
roeptIk' raad u, dat gijl van Mijl koopt. Of
er velen naar Zijln raadgeving luisteren
Och, neen. Terwijl langs de straten van het
groote Babylon dezer w'ereld de menschen
in dichte drommen zich voortbewegen en in
het ruime verkoophuis van Satan de lieden
elkander verdringen, zij'n het er maar weini
gen, die de markt der genade bezoeken en
tot den hemelschen koopman zich wanden.
Hoe is 't mogelijkHoe is 't mogelijk
't Moest hier stroomen van menschen, zou
men zoo zeggen, waar zulk een koopdag van
zulke onmisbare goederen gehouden wordt,
en toch, wat laten Wij', zondaren van nature,
den koopman uit het Sio,n des hemels de
stem verheffen en gaan voorbijl. -
Ja, wlij' gaan voorbij, tenzij Gods almach
tige genade ons staande houdt en ons dwingt
te luisteren naar de liefelijke noodiging des
Heilands Ik raad u, dat ge van Mij koopt.
Wij gaan voorbij, tenzij Zijn overwinnende
liefde ons te sterk wordt, zoodat we gaan
inzien het gaat hier om de eere Gods en
het heil mijner ziel. Wij; gaan voorbij, tenzij
iwij met het gansche hart leeren belijden
Wat m' ooit lustte, zieleruste vond ik' buiten
Jezus niet. Dan eerst zullen wiijl gezegende
koopers worden. Niet slechts kijkers, die een
oogenblik stilstaan om alles te beoordeelen
en te veroordeelen en dan wieêr verder te
gaan maar dezulken die de schatten, w'elke
Jezus aanprijst, leeren begeeren en die srnee-
ken uit het diepst der ziel gedenk mijner
naar den rijkdom Uwer barmhartigheden.
Hoe staat het met u Gingt gijl al bij! den
hemelschen koopman ter markt Leerdet ge
al begeeren het goed, dat bij Hem te vin
den is? Werdt ge al verrukt door den glans
van het goud des geloo.fs Kwam het ver
langen al op in uw hart„dat die witte
kleederen de rnijine werden" Werd de bede
al levendig daarbinnen „Och, dat ik klaar
en onderscheiden zag, hoe 'k1 mij' naar Uw
bevelen moet gedragen" Misschien behoort
ge nog tot degenen, die de noodiging van
den verheerlijkten Heiland minachtend voor
bijgaan, die liever bij de wereld te koop gaan,
naar hare goederen vragen en rijk en ver-
rjijkt in zichzelven van geen genade willen/
fweten. Indien het zoo wezen mocht, dat ge
dan uw dwaasheid nog leerdet inzien en
bij Jezus leerdet zoeken, wat u zalig kan
maken voor eeuwig. Dat ge van Hem! dan
nog mocht begeeren de goederen des heils.
Hp wil ze u geven, wanneer gijl ze ootmoe
dig van Hein vraagt. Begeeren toch is hier
koop en. Want neen, als ,de Heiland zegt
Ik r aad u, dat ge van Mij koopt, dan bedoelt
Hij daarmede niet, dat gij" Hem iets van het
uwe voor het Zijne in betaling zoudt moeten'
geven. Wat zoudt ge Hem geven, gij, die
immers doodarm zjijt in uzelven Neen, koo
pen», dat is hier het zich laten geven om
niet. Koopen, dat is hier ontvangen uit
enkel genade. Koopen, dat js hier als een
arm en» ellendig zondaar tot Jezus vluchten
en aan Zijn voeten neergebogen, smeek'en
lieve Heiland, ik ben arm, maar Gij Zijt rijk;
och, wil uit Uwen rijkdom al mijln armoede
vervullen.
Ja hier, bij den hemelschen koopman en
wat is dat wonder heerlijk wiordt ver
kocht zonder geld en zonder prijs, 't Is hier
alles gratis verkrijgbaar, 't Wordt hier alles
verkocht „om niet", 't Gaat hier anders dan
'bij de lusthoven der aardsche grooten, waar
ge bij den ingang soms een bord vindt met
het opschrift, dat „bedelaars iwiorden ge
weerd".
't Is Sions koning juist om echte bedelaars
te doen. Hier worden geen buitensporig hoo-
ge prijzen gevraagd. Hier w'ordt de markt
prijs niet opgedreven, zoodat pnnen er niet
bij kunnen en klagen moeten er is geen
aankomen aan. Integendeel. Armen van geest,
die, met aflegging van allen eigen waan,
het in oprechtheid belijden pioeten, dat ze
diep ellendig zijn en geen penning hebben
om te betalen, kunnen blij dezen koopman
juist terecht. Door Hem worden armen met
goederen vervuld, maar rijken ledig heenge
zonden.
Rijke en verrijkte in uzelven, die u verheft
,op uw» uitwendigen wandel, pp uw bidden,
op uw kerkgaan, op uw Bijbellezen, mis
schien wel op uw Avondmaalvieren, dat ge
nog als een arme u mocht leeren kennen om
van Jezus te begeeren het goud des geloofs,
dat alleen ,u rijk' maakt, en het witte kleed
der gerechtigheid, waarmede gij alleen be
staan kunt in Gods heilig gericht. Hoort, de
Heilana, die geen lust heeft in uw dood,
H-ij roept het u zoo liefdevol toe Ik raad u,
dat ge van Mij; .koopt, o, ga nu niet Voort
op uw weg, die .uitloopt o»p het eeuwig ver
derf, maar sta stil en luister naar Ziijn raad.
Waarom zoudt ge nog langer uw geld uit
wegen voor wat geen goud is, en uwen ar
beid geven voor een kleed, dat u niet dekken
kan Indien gij" de gave Gods kendet en
wie Hij is, die Jot u spreekt, gij Zoudt van
Hem begeerd en Hij zou u dit alles uit ont
ferming geschonken hebben. Maar nog is
het koopdag. Het heden der genade. De dag
der zaligheid. Veracht Zijn goedheid dan
niet langer, maar kom cn Jcoop van Hem,
den Getrouwe en Waarachtige. Kom en koo'p
om het heil uwer ziel, want straks is het
te laat en wordt de deur van het koophuis
op de markt der genade voor eeuwig ge
sloten.
Maar ik hoor iemand peggen ja, dat is
de begeerte mijner ziel, dat de hemelsche
koopman Zijn schatten ook mijl meedeelen
mocht. Maar ach, ik heb ganschelijk niets
om Hem1 toe te brengen. Was ik maar wat
minder zondig. Had ik maar niet dat onge
loof. Vond ik maar niet dien wereldlust.
Kon ik maar heiliger leven voor Goid. Maar
o mijn hart, mijin booze hartik beef bij
het denken eraan, hoe dat alles daarbinnen
voor God open ligt. Ik vrees, als ik zie op
de heerlijkheid der heilige dingen. Ik val
mijZelven hoe langer hoe moer tegen. Hoe
ik dieper poog te delven, hoje ik' meer be
derf ontmoet. Zou ik, die mijin weg zoo be
dorven heb, die zoo Zwaar en menigmaal
heb misdreven, zou ik mogen en durven ho
pen, dat het heilgoed des Heeren ook voor
mij is bestemd
Bekommerde van hart, laat jriijl Ui rnlogen
vragen is dat juist geen hemeltij'ding voor
u, wiens geweten u aanklaagt, dat gij! tegen
alle geboden Gods zwaarliijk gezondigd en
niet één daarvan gehouden hebt, is dat juist
geen hemeltijding voor u, dat doioir den koop
man des hemels verkocht wordt zonder geld
en zonder prijs
O, ik weet het wel de mensch is van
nature te hoogmoedig om van genade te
leven. Hij' wil een verdienden hemel. Hij wil
het plaatsgeld der goede werken betalen.
Hij wil desnoods wel goedkoop, maar niet
uit genade zalig worden. ,Maar wat handelt
hij hierin dwaas. Gij" kunt met wat klein
geld toch geen waarde yan duizenden beta
len Ja, al wildet ge den hemelschen koop
man al het „goud en al het zilver der aarde
voor Z.ijn schatten geven, Jiet zojiu nolg zijin,
of ge een penning boodt voor heel een Ko
ninkrijk. O, gij die begeerig zijt naar het
heil des Heeren, zoek toch niet langer naar
iets in uzelven. Gij hebt niets mee te bren
gen, want de prijs is reeds betaald met het
bloed van den Zone Gods. Wij m'ogen in
gaan tot een volbracht werk. Alles wat ge
daan moest worden om kinderen des toiorns
tot geliefde kinderen Gods te maken, het is
gedaan. Alles wat geleden .moest worden
om onze zonden voor Gods heilig oog te
bedekken, het is geleden. Alles wat gedragen
moest worden om ons deel te geven raan
de erve der heiligen in het licht, het is ge
dragen. Wij hebben niets mee te brengen
geen deugd en geen gerechtigheid, geen hei
ligheid of waardigheid. Wij hebben niets
mee te brengen dan een verzondigd leven
en een schuldig hart. Indien we maar komen,
Zooals we zijn, zoo zwart, Zoo ellendig, zoo
melaatsch indien we maar komen mtet een
ledige hand, met de tollenaarsbede in het
hart en op de lippen, dan Zal de hemelsche
koopman zijn schatten ons pitdeelendan
zal Hij ons verrijken met het goud des ge
loofs, dan zal Hij den mantel der ^gerechtig
heid ons aandoen, dan zal Hij! ons de ooigen1-
zalf toebereiden, waardoor we Zijn Woord
leeren verstaan en onder Jranen lezen, dat
het handschrift ook van pnze zonden aan
het kruis is genageld pn uitgewischt voor
leeuw ig.
Welgelukzalig het volk', hetwelk Van Jezus
leerde begeeren het groote goed, dat welge
troost doet leven en eenmaal zalig doet
sterven.. Dat volk is rijk voor den tijld. Dat
volk' bezit een schat voor de eeuwigheid.
MEIJER.
Wat met „Korenbloem" bedoeld is, weet
elk die op Walcheren het Gereformeerde le
ven meeleeft.
De heer L. Melis stelt elk jaar zij!n schoo-
nen boomgaard disponibel om er de bijeen
komsten te doen plaats vinden die onze Jon-
gelingsvereenigingen reeds sedert jaar en dag
op Zaterdag van Middelburgsche kermis or-
(ga niseeren.
Het is van 't jaar wel op 4 Augustus geen
kermis in Middelburg maar de vergadering
van onze jongelui gaat gelukkig op Koren
bloem toch door.
We wekken allen op om dien middag het
tochtje naar Serooskerke te maken. Reeds
de weg er heen en niet het minst het laatste
gedeelte van dien weg is door zij'n fraaie
beplanting en zij'n mooie uitzichten al z y
aantrekkelijk. Het heeft cenige moeite ge
kost om de sprekers voltallig te krijgen. Maar
de vereenigingen zij'n naar ons inzicht zeer
goed ten laatste geslaagd.
Wie Dr. J. Hoek wel eens gehoord heeft,
b.v. nog onlangs door de Radio zal met ver
langen uitzien naar zijn onderwerp „Gevaren
en voorrechten van den joiigelingsleeftijld",
een stof, waarnaar ook ouderen wel goed
doen te luisteren.
En Mr. J. A. de Wilde, lid der Tweede Ka
mer, zal spreken over „Organisatie der Maat
schappij."
Mocht er iemand zij'n, die bij dit tweede
onderwerp denkt, dat lijkt me erg onbelang
rijk, ol in ieder geval erg „taai" laat ik dien
mogen verzekeren dat hij Mr. De Wilde niet
kent.
Want „taai" en Mr. De Wilde zijln dingen
die bij' elkaar niet behooren.
Het zal blijken een heel instructief onder
werp te Zijin, ook voor de methode die onze
jongelieden hebben te volgen bij de behande
ling hunner maatschappelijke onderwerpen.
Worde het den 4 Augustus op Korenbloem
een schoone namiddag.
Ds. Rullmann heeft een Levensschets
van Di*. Abraham Kuyper in 't licht gegeven
waarop ik niet in de boekbespreking maar
hier de aandacht van onze Zeeuwsche lezers
Wil vestigen.
Onlangs met een redacteur van een andere
Kerkbode samen, die het boek in zijn valies
bij zich had, meende ik dat dit kloeke boek-
iwerk van een 260 bladzijden niet al te groo
ten lezerskring zou vinden Er bestond al
een schets, we hadden ook de Levensavond,
en nu ja we zijn onze groote mannen wel
eens wat gauw vergeten.
Ik had het boek toen nog niet gelezen.
Mijin collega stemde het niet toe. Ik voor
spel het spoedig een tweeden druk, getuigde
hij optimistisch Er zij'n nog menschen ge
noeg die zich v»o;or zulle een levensschets in
teresseeren.
Ik heb sinds het boek gelezen en m'ijn
oordeel heeft zich gewijzigd.
Want het is in één woord een prachtig
boek wie liet eenmaal opengeslagen heeft
blijft er in lezen, leest het tot den einde toe.
Ik onderschrijf geheel het oordeel, dat een
Gereformeerde vrouw die het boek gelezen
had, mij1 kenbaar maakte Voor één zoo'n
boek als dat van Rullmann kunt ge tien
christelijke romans, die dikwijls zooi heel
(onbelangrijk zij'n, cadeau krijgen.
Waarom dit boek „Abraham Kuyper" dan
IZoo belangrijk is.
Ik w»eet er veel oorzaken' vtopr
Daar is vooreerst de pakkende Vorm waar
in Ds. Rullmann deze schets gegoten heeft.
Hier is deze historicus op zijln best. Want als
historicus hield hij! zich overal aan de feiten,
die hij' uit talrijke bronnen, mondelinge en
schriftelijke getuigenissen bijeen heeft ge
lezen1.
Maar als dankbaar en waardeerend discipel
van Kuyper heeft hij in de rangschikking
»en de vertolking der feiten zijn warme en
Weldadige sympathie gelegd.
Bovenal echter is dit boek zoo schoon, om
dat het leven van Kuyper zoo uitermate in
teressant is geweest.
We leven met hem zijn leven mee van de
ure zijner geboorte af, zijn zonnige jeugd
door, zijln eerste predikantsjaren, zijln ontzag
lijken arbeid na Utrecht.
We worden in dit boek in een stuk historie
binnengevoerd, waarvoor we God danken,
en waarbij' we ook heel dikwijls hier be
schaamd worden Want Rullmann biedt ons
Werkelijk alleen het leven van Kuyper niet
het is feitelijk het leven ook van onze Gere
formeerde vaders en moeders, die zoo nauw
met dezen hunnen trouwen en kloekmoedi
ge n Leider verbonden waren.
Hoe ontroerend zijin' de enkele meditatiën
in het boek, die daar in de lij'st harer historie
geplaatst, zoo veel meer beteekenis nog krij'-
gen, dan ze hebben in de bekende bundels.
Welk een diepen blik ontvangen |we in
de ziel van Dr. Kuyper alleen bij! het lezen
van den brief dien hij bij' het overlijden van
den heer Dibbetz aan diens gade schreef.
Ik ben dankbaar voor dit zoo schoone boek;
[waarvan ik de lezing heb genoten. En ik
wilde wel, dat men in alle gezinnen dit boek
liet lezen aan de opgroeiende jeugd, die veel
te weinig nog afweet van dien machtigen,
heerlijken tijld, dien we in dit boek zien
beschreven en dien ouderen onder ons nog
ten deele hebben medegemaakt.
Daar is in deze levensschets Van Kuyper
door Rullmann genoeg stof, om' hetzij op
onze vereenigingen van jongelingen en meis
jes, hetzij' op Kiesvereenigingen of in Patri-
)m|onium, opstellen en lezingen te kunnen
samenstellen, die niet anders dan tot rijk nut
kunnen zijln. Er is geen grooter gevaar zegt
Ps. 78 dan dat onze kinderen Gods daden in
de historie vergeten.
Welnu ik vrees toch, dat dit vergeten van
's Heeren daden een van de kwalen is van
ons tegenwoordig geslacht.
Daarom ben ik zoo dankbaar voor dit b»oek
en om de aantrekkelijkheid van Zijnen vorm,
want het wijst ons cn onze kinderen
in de vroomheid van zijn opzet w»el op Dr.
Kuyper, maar nog veel meer op deii God
onzer Vaderen, die Kuyper als een der eer
sten heeft willen gebruiken om breede scha
ren van ons Nederlandsche volk van deii
rijkdom en de centrale waarde van Zijln Ge
reformeerde belijdenis helderder bewust te
maken. v. D.
Drie hoogleeraren brachten in den kring
der leden en begunstigers groote bezwaren
omdat ze van de Geref. Kerken overgingen
naar de kerkengroep, die zich vo»oirlo;opig
noemt die van het H. V.
Uit het uiting-geven aan die bezwaren
hebben sommigen afgeleid, dat men dan den
hoogleeraren wilde verbieden tot een andere
kerkengroep te behooren dan die der Geref.
Kerken. En met verontwaardiging werd dan
die z.g.n. eisch door hen afgewezen, omdat
zoo de V.U. niet langer inter-kcrkelijk bleef.