Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. 42e Jaargang. Vrijdag 27 Juli 1928. No. 30. RedactearenDs. P, VAN DIJK te Serooskerke (W.) en Ds. A. C. HEIJ te Koadekerke. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. UIT fiET WOORD. ZONDER GELD EN ZONDER PRIJS. Kerkelijk en Geestelijk Leuen. Waar „Korenbloem". Het boek van ds. J C. Rullmann. DADERS DES WOORDS. De V. U. niet onder de kerk maar wel gereformeerd. ZEEUWSCHE KERKBODE Vaste medewerkersD.D. L. BOUMA, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN. Abonnementsprijs! per kwartaal by vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke nummers 8 oent. Advertentieprijs! 15 oent per regelby jaarabonnement van minstens 500 regels belangryke reduotie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie: Firma LITTOOiJ OLTHOFF, Middelburg. Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ Sc OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 2 3 6. GIRONUMMER 42280. Ik raad u, dat gijl van Mij' koopt. Openbaringen 3 18a. Daar staat de hemelsche koopman, aanbie dend het goud des geloojs, de witte kleede ren des heils en de oogenzalf des Geestes. Daar staat Hij en Hiji verheft de stem en roeptIk' raad u, dat gijl van Mijl koopt. Of er velen naar Zijln raadgeving luisteren Och, neen. Terwijl langs de straten van het groote Babylon dezer w'ereld de menschen in dichte drommen zich voortbewegen en in het ruime verkoophuis van Satan de lieden elkander verdringen, zij'n het er maar weini gen, die de markt der genade bezoeken en tot den hemelschen koopman zich wanden. Hoe is 't mogelijkHoe is 't mogelijk 't Moest hier stroomen van menschen, zou men zoo zeggen, waar zulk een koopdag van zulke onmisbare goederen gehouden wordt, en toch, wat laten Wij', zondaren van nature, den koopman uit het Sio,n des hemels de stem verheffen en gaan voorbijl. - Ja, wlij' gaan voorbij, tenzij Gods almach tige genade ons staande houdt en ons dwingt te luisteren naar de liefelijke noodiging des Heilands Ik raad u, dat ge van Mij koopt. Wij gaan voorbij, tenzij Zijn overwinnende liefde ons te sterk wordt, zoodat we gaan inzien het gaat hier om de eere Gods en het heil mijner ziel. Wij; gaan voorbij, tenzij iwij met het gansche hart leeren belijden Wat m' ooit lustte, zieleruste vond ik' buiten Jezus niet. Dan eerst zullen wiijl gezegende koopers worden. Niet slechts kijkers, die een oogenblik stilstaan om alles te beoordeelen en te veroordeelen en dan wieêr verder te gaan maar dezulken die de schatten, w'elke Jezus aanprijst, leeren begeeren en die srnee- ken uit het diepst der ziel gedenk mijner naar den rijkdom Uwer barmhartigheden. Hoe staat het met u Gingt gijl al bij! den hemelschen koopman ter markt Leerdet ge al begeeren het goed, dat bij Hem te vin den is? Werdt ge al verrukt door den glans van het goud des geloo.fs Kwam het ver langen al op in uw hart„dat die witte kleederen de rnijine werden" Werd de bede al levendig daarbinnen „Och, dat ik klaar en onderscheiden zag, hoe 'k1 mij' naar Uw bevelen moet gedragen" Misschien behoort ge nog tot degenen, die de noodiging van den verheerlijkten Heiland minachtend voor bijgaan, die liever bij de wereld te koop gaan, naar hare goederen vragen en rijk en ver- rjijkt in zichzelven van geen genade willen/ fweten. Indien het zoo wezen mocht, dat ge dan uw dwaasheid nog leerdet inzien en bij Jezus leerdet zoeken, wat u zalig kan maken voor eeuwig. Dat ge van Hem! dan nog mocht begeeren de goederen des heils. Hp wil ze u geven, wanneer gijl ze ootmoe dig van Hein vraagt. Begeeren toch is hier koop en. Want neen, als ,de Heiland zegt Ik r aad u, dat ge van Mij koopt, dan bedoelt Hij daarmede niet, dat gij" Hem iets van het uwe voor het Zijne in betaling zoudt moeten' geven. Wat zoudt ge Hem geven, gij, die immers doodarm zjijt in uzelven Neen, koo pen», dat is hier het zich laten geven om niet. Koopen, dat is hier ontvangen uit enkel genade. Koopen, dat js hier als een arm en» ellendig zondaar tot Jezus vluchten en aan Zijn voeten neergebogen, smeek'en lieve Heiland, ik ben arm, maar Gij Zijt rijk; och, wil uit Uwen rijkdom al mijln armoede vervullen. Ja hier, bij den hemelschen koopman en wat is dat wonder heerlijk wiordt ver kocht zonder geld en zonder prijs, 't Is hier alles gratis verkrijgbaar, 't Wordt hier alles verkocht „om niet", 't Gaat hier anders dan 'bij de lusthoven der aardsche grooten, waar ge bij den ingang soms een bord vindt met het opschrift, dat „bedelaars iwiorden ge weerd". 't Is Sions koning juist om echte bedelaars te doen. Hier worden geen buitensporig hoo- ge prijzen gevraagd. Hier w'ordt de markt prijs niet opgedreven, zoodat pnnen er niet bij kunnen en klagen moeten er is geen aankomen aan. Integendeel. Armen van geest, die, met aflegging van allen eigen waan, het in oprechtheid belijden pioeten, dat ze diep ellendig zijn en geen penning hebben om te betalen, kunnen blij dezen koopman juist terecht. Door Hem worden armen met goederen vervuld, maar rijken ledig heenge zonden. Rijke en verrijkte in uzelven, die u verheft ,op uw» uitwendigen wandel, pp uw bidden, op uw kerkgaan, op uw Bijbellezen, mis schien wel op uw Avondmaalvieren, dat ge nog als een arme u mocht leeren kennen om van Jezus te begeeren het goud des geloofs, dat alleen ,u rijk' maakt, en het witte kleed der gerechtigheid, waarmede gij alleen be staan kunt in Gods heilig gericht. Hoort, de Heilana, die geen lust heeft in uw dood, H-ij roept het u zoo liefdevol toe Ik raad u, dat ge van Mij; .koopt, o, ga nu niet Voort op uw weg, die .uitloopt o»p het eeuwig ver derf, maar sta stil en luister naar Ziijn raad. Waarom zoudt ge nog langer uw geld uit wegen voor wat geen goud is, en uwen ar beid geven voor een kleed, dat u niet dekken kan Indien gij" de gave Gods kendet en wie Hij is, die Jot u spreekt, gij Zoudt van Hem begeerd en Hij zou u dit alles uit ont ferming geschonken hebben. Maar nog is het koopdag. Het heden der genade. De dag der zaligheid. Veracht Zijn goedheid dan niet langer, maar kom cn Jcoop van Hem, den Getrouwe en Waarachtige. Kom en koo'p om het heil uwer ziel, want straks is het te laat en wordt de deur van het koophuis op de markt der genade voor eeuwig ge sloten. Maar ik hoor iemand peggen ja, dat is de begeerte mijner ziel, dat de hemelsche koopman Zijn schatten ook mijl meedeelen mocht. Maar ach, ik heb ganschelijk niets om Hem1 toe te brengen. Was ik maar wat minder zondig. Had ik maar niet dat onge loof. Vond ik maar niet dien wereldlust. Kon ik maar heiliger leven voor Goid. Maar o mijn hart, mijin booze hartik beef bij het denken eraan, hoe dat alles daarbinnen voor God open ligt. Ik vrees, als ik zie op de heerlijkheid der heilige dingen. Ik val mijZelven hoe langer hoe moer tegen. Hoe ik dieper poog te delven, hoje ik' meer be derf ontmoet. Zou ik, die mijin weg zoo be dorven heb, die zoo Zwaar en menigmaal heb misdreven, zou ik mogen en durven ho pen, dat het heilgoed des Heeren ook voor mij is bestemd Bekommerde van hart, laat jriijl Ui rnlogen vragen is dat juist geen hemeltij'ding voor u, wiens geweten u aanklaagt, dat gij! tegen alle geboden Gods zwaarliijk gezondigd en niet één daarvan gehouden hebt, is dat juist geen hemeltijding voor u, dat doioir den koop man des hemels verkocht wordt zonder geld en zonder prijs O, ik weet het wel de mensch is van nature te hoogmoedig om van genade te leven. Hij' wil een verdienden hemel. Hij wil het plaatsgeld der goede werken betalen. Hij wil desnoods wel goedkoop, maar niet uit genade zalig worden. ,Maar wat handelt hij hierin dwaas. Gij" kunt met wat klein geld toch geen waarde yan duizenden beta len Ja, al wildet ge den hemelschen koop man al het „goud en al het zilver der aarde voor Z.ijn schatten geven, Jiet zojiu nolg zijin, of ge een penning boodt voor heel een Ko ninkrijk. O, gij die begeerig zijt naar het heil des Heeren, zoek toch niet langer naar iets in uzelven. Gij hebt niets mee te bren gen, want de prijs is reeds betaald met het bloed van den Zone Gods. Wij m'ogen in gaan tot een volbracht werk. Alles wat ge daan moest worden om kinderen des toiorns tot geliefde kinderen Gods te maken, het is gedaan. Alles wat geleden .moest worden om onze zonden voor Gods heilig oog te bedekken, het is geleden. Alles wat gedragen moest worden om ons deel te geven raan de erve der heiligen in het licht, het is ge dragen. Wij hebben niets mee te brengen geen deugd en geen gerechtigheid, geen hei ligheid of waardigheid. Wij hebben niets mee te brengen dan een verzondigd leven en een schuldig hart. Indien we maar komen, Zooals we zijn, zoo zwart, Zoo ellendig, zoo melaatsch indien we maar komen mtet een ledige hand, met de tollenaarsbede in het hart en op de lippen, dan Zal de hemelsche koopman zijn schatten ons pitdeelendan zal Hij ons verrijken met het goud des ge loofs, dan zal Hij den mantel der ^gerechtig heid ons aandoen, dan zal Hij! ons de ooigen1- zalf toebereiden, waardoor we Zijn Woord leeren verstaan en onder Jranen lezen, dat het handschrift ook van pnze zonden aan het kruis is genageld pn uitgewischt voor leeuw ig. Welgelukzalig het volk', hetwelk Van Jezus leerde begeeren het groote goed, dat welge troost doet leven en eenmaal zalig doet sterven.. Dat volk is rijk voor den tijld. Dat volk' bezit een schat voor de eeuwigheid. MEIJER. Wat met „Korenbloem" bedoeld is, weet elk die op Walcheren het Gereformeerde le ven meeleeft. De heer L. Melis stelt elk jaar zij!n schoo- nen boomgaard disponibel om er de bijeen komsten te doen plaats vinden die onze Jon- gelingsvereenigingen reeds sedert jaar en dag op Zaterdag van Middelburgsche kermis or- (ga niseeren. Het is van 't jaar wel op 4 Augustus geen kermis in Middelburg maar de vergadering van onze jongelui gaat gelukkig op Koren bloem toch door. We wekken allen op om dien middag het tochtje naar Serooskerke te maken. Reeds de weg er heen en niet het minst het laatste gedeelte van dien weg is door zij'n fraaie beplanting en zij'n mooie uitzichten al z y aantrekkelijk. Het heeft cenige moeite ge kost om de sprekers voltallig te krijgen. Maar de vereenigingen zij'n naar ons inzicht zeer goed ten laatste geslaagd. Wie Dr. J. Hoek wel eens gehoord heeft, b.v. nog onlangs door de Radio zal met ver langen uitzien naar zijn onderwerp „Gevaren en voorrechten van den joiigelingsleeftijld", een stof, waarnaar ook ouderen wel goed doen te luisteren. En Mr. J. A. de Wilde, lid der Tweede Ka mer, zal spreken over „Organisatie der Maat schappij." Mocht er iemand zij'n, die bij dit tweede onderwerp denkt, dat lijkt me erg onbelang rijk, ol in ieder geval erg „taai" laat ik dien mogen verzekeren dat hij Mr. De Wilde niet kent. Want „taai" en Mr. De Wilde zijln dingen die bij' elkaar niet behooren. Het zal blijken een heel instructief onder werp te Zijin, ook voor de methode die onze jongelieden hebben te volgen bij de behande ling hunner maatschappelijke onderwerpen. Worde het den 4 Augustus op Korenbloem een schoone namiddag. Ds. Rullmann heeft een Levensschets van Di*. Abraham Kuyper in 't licht gegeven waarop ik niet in de boekbespreking maar hier de aandacht van onze Zeeuwsche lezers Wil vestigen. Onlangs met een redacteur van een andere Kerkbode samen, die het boek in zijn valies bij zich had, meende ik dat dit kloeke boek- iwerk van een 260 bladzijden niet al te groo ten lezerskring zou vinden Er bestond al een schets, we hadden ook de Levensavond, en nu ja we zijn onze groote mannen wel eens wat gauw vergeten. Ik had het boek toen nog niet gelezen. Mijin collega stemde het niet toe. Ik voor spel het spoedig een tweeden druk, getuigde hij optimistisch Er zij'n nog menschen ge noeg die zich v»o;or zulle een levensschets in teresseeren. Ik heb sinds het boek gelezen en m'ijn oordeel heeft zich gewijzigd. Want het is in één woord een prachtig boek wie liet eenmaal opengeslagen heeft blijft er in lezen, leest het tot den einde toe. Ik onderschrijf geheel het oordeel, dat een Gereformeerde vrouw die het boek gelezen had, mij1 kenbaar maakte Voor één zoo'n boek als dat van Rullmann kunt ge tien christelijke romans, die dikwijls zooi heel (onbelangrijk zij'n, cadeau krijgen. Waarom dit boek „Abraham Kuyper" dan IZoo belangrijk is. Ik w»eet er veel oorzaken' vtopr Daar is vooreerst de pakkende Vorm waar in Ds. Rullmann deze schets gegoten heeft. Hier is deze historicus op zijln best. Want als historicus hield hij! zich overal aan de feiten, die hij' uit talrijke bronnen, mondelinge en schriftelijke getuigenissen bijeen heeft ge lezen1. Maar als dankbaar en waardeerend discipel van Kuyper heeft hij in de rangschikking »en de vertolking der feiten zijn warme en Weldadige sympathie gelegd. Bovenal echter is dit boek zoo schoon, om dat het leven van Kuyper zoo uitermate in teressant is geweest. We leven met hem zijn leven mee van de ure zijner geboorte af, zijn zonnige jeugd door, zijln eerste predikantsjaren, zijln ontzag lijken arbeid na Utrecht. We worden in dit boek in een stuk historie binnengevoerd, waarvoor we God danken, en waarbij' we ook heel dikwijls hier be schaamd worden Want Rullmann biedt ons Werkelijk alleen het leven van Kuyper niet het is feitelijk het leven ook van onze Gere formeerde vaders en moeders, die zoo nauw met dezen hunnen trouwen en kloekmoedi ge n Leider verbonden waren. Hoe ontroerend zijin' de enkele meditatiën in het boek, die daar in de lij'st harer historie geplaatst, zoo veel meer beteekenis nog krij'- gen, dan ze hebben in de bekende bundels. Welk een diepen blik ontvangen |we in de ziel van Dr. Kuyper alleen bij! het lezen van den brief dien hij bij' het overlijden van den heer Dibbetz aan diens gade schreef. Ik ben dankbaar voor dit zoo schoone boek; [waarvan ik de lezing heb genoten. En ik wilde wel, dat men in alle gezinnen dit boek liet lezen aan de opgroeiende jeugd, die veel te weinig nog afweet van dien machtigen, heerlijken tijld, dien we in dit boek zien beschreven en dien ouderen onder ons nog ten deele hebben medegemaakt. Daar is in deze levensschets Van Kuyper door Rullmann genoeg stof, om' hetzij op onze vereenigingen van jongelingen en meis jes, hetzij' op Kiesvereenigingen of in Patri- )m|onium, opstellen en lezingen te kunnen samenstellen, die niet anders dan tot rijk nut kunnen zijln. Er is geen grooter gevaar zegt Ps. 78 dan dat onze kinderen Gods daden in de historie vergeten. Welnu ik vrees toch, dat dit vergeten van 's Heeren daden een van de kwalen is van ons tegenwoordig geslacht. Daarom ben ik zoo dankbaar voor dit b»oek en om de aantrekkelijkheid van Zijnen vorm, want het wijst ons cn onze kinderen in de vroomheid van zijn opzet w»el op Dr. Kuyper, maar nog veel meer op deii God onzer Vaderen, die Kuyper als een der eer sten heeft willen gebruiken om breede scha ren van ons Nederlandsche volk van deii rijkdom en de centrale waarde van Zijln Ge reformeerde belijdenis helderder bewust te maken. v. D. Drie hoogleeraren brachten in den kring der leden en begunstigers groote bezwaren omdat ze van de Geref. Kerken overgingen naar de kerkengroep, die zich vo»oirlo;opig noemt die van het H. V. Uit het uiting-geven aan die bezwaren hebben sommigen afgeleid, dat men dan den hoogleeraren wilde verbieden tot een andere kerkengroep te behooren dan die der Geref. Kerken. En met verontwaardiging werd dan die z.g.n. eisch door hen afgewezen, omdat zoo de V.U. niet langer inter-kcrkelijk bleef.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1928 | | pagina 1